De Burger-edelman te kijk
in Dendermonds Heilige Maagdcollege Hand in Hand zoekt «'t Eeuwig Leven
D
Welk
toneelgezelschap
durft het aan een
musical op te zetten?
kril li
«Boefje»: als geheel weinig overtuigend
«'t Is lever die ons
Leydt» Wichelen
werkt aan «A
Christmas Carol»
Lebbeke. Boefje. De spelers al dan mei in groot ornaat bij elkaar (c)
Dendermonde. Regisseur Jaak Verhelst is zeker
spektakel liet hij liefst 40 figuranten aanrukken (v)
18 - 23.11.1984 - De Voorpost
Toneel te Berlare
Een van de aktiviteiten binnen de viering van het honderdvijftigjarig bestaan van het ajg dansmeester, George De /V TT16Ï).
Dendermonds Heilige Maagdcollege is de opvoering van een van de meesterwerken van Troetsel als schermmees- w*
Molière: «De .burger-edelmanEerder op het jaar werd deze anderhalve eeuw kwali- Tony Van Avermaet als
teitsonderwijs gevierd met een tentoonstelling, een rits sportieve gebeurtenissen en een filosoof en Hugo Malbrain
prachtige uitvoering van de kruisweg van Paul Claudel. Later op het jaar komt er nog ais de meester-kleermaker
de publikatie van een boek waarin men alle gegevens over het wel en wee van het Heilige dekor werd ontworpen
Maagdcollege aantreft.
Dendermonde. Koreografie is een belangrijk aspek, in de komedie van Molière die door
het Heilige Maagdcollege op de planken wordt gezet (v)
Terug naar de toneelopvoe- willems als Dorante, Rita Marc De Vlieger als mu
ring nu Het toneelgezel- De Mulder als Dorimene, ziekmeester, Jan Millecam
schap HMC brengt vier
avonden de vrijdagen 23 en
30 november en de zaterda
gen 24 november en 1 de
cember, telkens om 20 uur.
Kaarten kan men bekomen
aan de prijs van 120 fr,
maar verenigingen die via
hun sekretaris vooraf be
stellen (vanaf 10 kaarten)
krijgen een vermindering
van 25 procent op alle be
stelde kaarten. Bestellin
gen kunnen worden door
gegeven aan Toneelgezel
schap HMC, t.a.v. Luc Mi-
chiels, Kerkstraat 60 te
9330 Dendermonde (052-
21.95.21).
De burger-edelman van Mo
lière is een stuk apart. Men
kan het ongeveer vergelij
ken met wat men in de En
gelssprekende landen «en
tertainment» noemt. Dat
houdt dus in dat het meer is
dan gewoon wat ontspan
ning. Naast toneel zoals dat
gebruikelijk wordt ge
speeld, komt er in het stuk
ook darm en muziek, maar
ook de lichteffekten zijn
van het allergrootste be
lang. Kortom het wordt een
spektakel anders dan an
ders en dus niet te missen
In de Burger-Edelman
neemt Molière een loopje
met de ijdelheid van de
nieuwe rijken uit de tijd dat
hij leefde. Het burgerman
netje Jourdain, in het stuk
op de planken gezet door
Guido Vercauteren, belandt
van de ene knotsgekke si
tuatie in de andere in zijn
vele maar helaas potsierlij
ke pogingen om kost wat
kost een hogere maatschap
pelijke status te verwerven.
Zijn buitenmaatse streken
garanderen de toeschouwer
een tweetal uurtjes aange
name en gezonde ontspan
ning. Naast Guido Vercau
teren spelen nog: Monica
Fierens als mevrouw Jour
dain, Rita De Pauw als Lu-
cile, Nelly De Landtsheer
als Nicole. Danny De Bock
als Cléontc, Alex Van der
Stricht als Covielle, Guido
door Eddy De Winter en
uitgevoerd door Jaak De
Kinder, Frans Van Herre-
weghen en Walter Raem-
donck. Jan Bracke nam de
muziekkompositie voor zijn
rekening en Hans Vanhulle
en Wim Perdu zorgen voor
de belichting. De algemene
koórdinatie is in handen
van Hans Vanhulle.
Dat is evenwel nog lang
niet alles, want regisseur
Jaak Verhelst doet ook nog
een beroep op een veertigtal
dansers, figuranten, muzi
kanten en zangers. Het
wordt dus een grote bezet
ting.
Regisseur Jaak Var helst
heeft het stuk zelf vertaald.
Hij zorgde ook voor de be
werking, wat een garantie
op zichzelf is. Met deze op
voering van de Burger-
Edelman krijgt men allicht
de grootst opgezette pro-
duktie van het toneelgebeu-
ren in de hele streek. Ver
melden we ook nog dat de
dansen werden aangeleerd
door Roger De Proft, leraar
Voor Hand in Hand-Berlare is «'t Eeuwig Leven, Amen» niet alleen de titel van een men van een amateurs riller
nieuw toneelstuk - een kluchtig volksspel van Roger Pieters gebaseerd op een waar neelgroep kent. Wij hebt t het
gebeurd feit - maar vooral brengt deze toneelgroep hiermee 3 nieuwe spelers op de dit jaar geluk. Hopelijk b
planken. Wie weet wordt dit niet een definitieve stap in het voortbestaan van de groep, ven onze 3 nieuweling!
Regisseur Arthur Merckx hoopt alleszins dat meer jonge mensen zich hierna zullen Elsie Bonnaerens, Ms
aansluiten.
Guns en Karei Cornelis,:
Hand in Hand speelt in het Parochiehuis op vrijdag 29 november, zondag 31 november de groep, en volgen er q en
en maandag 1 december, telkens te 20 u. De inkom bedraagt 80 fr.
Vrienden van Leie en Ijzer een extra opvoering in Ber-
Op 24 december 1948, tij- lare moesten voorzien om-
dens een Kerstfeest voor de dat niet iedereen in de zaal
Oudstrijders in de inmid- geraakt was. Zoals dat ook en zijn aan niets verplicht'
dels verdwenen zaal Kets, voor «Het Gezin van Pae-
besloten M. Clinck, H. Blan- mei» was, hadden we in '75
quaert, W. De Graef, De de ideale bezetting om dat
Rouck, e.a. een toneelvere- te spelen. En het tijdstip geleden
e kat
niging op te richten om in- was ook goed: het was dat
komsten voor de N.S.B. jaar de 30e verjaardag van
(oudstrijdersbond) te verza- de bevrijding van de kam- w
melen. Men speelde in die pen. Mieke De Graef speel- spelers bij kwamen, dan za- Tot zo ver Arthur Merd 3
andere hun voorbeeld,
vragen niets liever dan i doen(
helemaal niets over beslist: een groep jonge meni shif
Wij zijn aangesloten bij een zelf een stuk kiest dat k ntali
onafhankelijke toneelbond ligt en waarvoor ze, di i°r
noods met onze hulp, all
De toekomst is aan de jeugd tolt regelen. Dat geldt
voor de technische kanti
«Ik had eigenlijk al 10 jaar het toneel: er zijn niet
geleden willen stoppen. leen speiers bij betrokh
Maar we krijgen te weinig maar mensen voor
jonge krachten bij. Als er decor, voor de verlichti
elk jaar maar 1 of 2 jonge enz
Twe
tijd vooral zware stukken de pas haar 2de rol maar
met veel geween, die dan was met haar 30kg. en door
echter gevolgd werden door haar studies fysisch en
1 of 2 kluchtige eenakters mentaal ideaal voor de rol
of door een crochetwed- van Anne. In «Het Gezin»
strijd. De groep werd toen was er een fantastische H.
vooral geleid door M. Blanqaert als boer, wie be-
Clinck, die ook als schilder ter dan E Van Houwe kon
en dichter heel aktief was. de opstandige zoon spelen
Zo dichtte hij op de muziek of E. Leys als de stille jon-
van «De drie klokken» een gen die deserteert om niet
lied over Berlare, «Berlare op zijn broer te moeten
in vogelvlucht», dat met schieten? En ga zo maar
veel sukses gezongen werd door. Men vraagt ons re gel-
door zijn broer Pol en diens matig om zo'n stuk te her
ten we op rozen, niet alleen over Hand in Hand. Hoei
om de ouderen geleidelijk hij beweert al 10 jaar
de kans te geven op te hou- willen stoppen, zien wed n
den - sommigen zijn er al nog niet zo gauw gebeun
meer dan 30 jaar bij! - maar Daarvoor is de inzet,
de keuze van de stukken enthousiasme waarmee
zou groter zijn. Jonge men- over het toneel spreekt n
sen hebben echter zoveel te groot En zolang er me
mogelijkheden om zich te gen zijn zoals er bij Hand
ontspannen dat ze er niets Hand nog verschillende
aan het college en ex-Fro- vrouw Adolphine Van Dam- spelen, maar dat gaat ge-
choreograaf. me, de ouders van Liliane woon niet. Die mensen zijn
en Mar ie-José.
Hand in Hand len niet meer kunnen spe-
In '52 ontstonden echter len. Bij de keuze van ons
meningsverschillen met de programma vertrekken we
regisseur en na zijn vertrek steeds van de mensen waar-
ging de groep verder onder mee we het moeten doen en
de huidige naam Deze zou natuurlijk ook wel van het
zijn voorgesteld door Maria publiek. Wij hebben succes
De Beule Arthur Merckx met volkse stukken en heb-
zelf is sinds '57 bij Hand in ben er onder meer met Li-
Hand, toen hij gevraagd liane Clinck, zeker de spe-
werd om de zieke W De Iers voor»
Graef te vervangen in «Ba-
zuinen in Jericho». Intus- Zaalproblemen
sen heeft hij er al 43 rollen De groep is al 3 keer van
opzitten. «Toen zaten we podium moeten verhuizen,
met een zeer jonge groep, Elke zaal had zo zijn eigen
gemiddelde leeftijd 25 jaar voor- en nadelen. De zaal
Zo kwam het dat we in '61 Kets was akoustisch zeer
geselekteerd werden om in slecht. In de Pigalle zaten
een eenakterfestival in de we op een te laag podium,
toenmalige K.N.S. te spelen We hebben het nog zelf ver
met het werk «Rock Bar» hoogd. maar dan zaten we
van Staf Knop Dat was een met ons hoofd dire kt aan
muzikaal stuk over de Rock het plafond. Repeteren ge-
Roll». beurde in onmogelijke toe-
Hand in Hand heeft al wer- standen. In de jaren '70
Jaak Verhelst is zeker geen amateur meer. Voor dit super ken van de meeate Vlaamse ging men ook in de week
toneelschrijvers op de plan- naar het café, zodat er
ken gebracht. Naast de steeds mensen aan de toog
werken van Staf Knop her- stonden terwijl wij probeer-
innert iedereen zich nog den te oefenen. Het decor
wel «Het Gezin van Paemel» moesten we na elke voor-
en «Driekoningenavond» stelling weer afbreken,
van C. Buysse, de «Slisse en want in 't weekend speelde
Cesar»-reeks van J. Verten er een orkest. Maar ander
en J. Gevers, «De Caraïbi- zijds was er altijd veel volk
sche Zee» van R. Verhee- op de voorstellingen, wat
zen, «De Wonderdoktoors» toch het bijzonderste is. We
van Janssens of «Groenten zijn daar niet tegengeko-
uit Balen» van W. Van Den men, zoals eens in de Kets,
Broeck, om er enkele te dat we na een avond 5 fr.
noemen. Daarnaast speel- over hadden Ons laatste
den ze ook wel enkele bui- stuk daar was «Marche
tenlandse stukken «Vroe- funèbre voor Kamiel» in
ger speelden we veel Franse '80, ook van R. Pieters die
het leren van een tekst. Pas schreven. Wij wensen bi to...
op, dat is niet alleen bij ons dan ook oprecht «'t Eeuw jten
zo. Roger Pieters schrijft al Leven» toe. Amen.
zijn stukken voor spelers
van middelbare leeftijd, ge-
meer voor voelen een in
spanning te doen zoals bv.
vinden zijn, is het ten#,
zeker niet ten dode opg
Wie in onze kontreien begint over een toneelgezel
schap, denkt meestal aan de twee produkties per
jaar. meestal in de parochiezaal, met een stuk van
Gaston Martens en het gegarandeerd entoesiaste
publiek. Edoch, bestaan er geen andere vormen om
zijn toneel- of eventueel zangtalent in bot te vieren?
Geef toe, de wonderdokter, de paradijsvogels. het
dorp der mirakelen of de klucht van de brave
moordenaar, hebben we al honderd keer gezien.
Wat dacht u, als volleerd toneelgezelschap, van
musical, een revue, een toneelopvoering in opei
testijl, of zoiets9 Alleszins komt er muziek bij te paa.
Al was het maar een liedje tussen de bedrijven doe
Terwijl u dit leest, ligt er al een kersvers toneelsti
klaar en droomt een komponist ervan zijn muzi1"1
feeling aan te wenden om dit stuk te voorzien
hartroerende liederen.
Twee illustere onbekenden uit het Dendermondae
«taan klaar om aan elk toneelgezelschap, dat de stap
durft te wagen, de nodige tijd te besteden om met
iets totaal origineels voor de dag te komen. Telefo
nisch kunt u alvast terecht op de nummers
21.06.67 en 052/21 89.87
(pvr)
ók
Hgi
boulevardstukken». Wij
hadden ondermeer «Ik ben
er en blijf er», «Isabella en
de pelikaan». «Anastasia>
wij zijn die al vlug in het
dialekt gaan opvoeren. In
het A.B.N. speelden we te
geforceerd, dat kwam niet
zo goed over. Met de dia-
lektstukken bleven we
Dendermonde. Een van de slotscènes waarbij Jourdain (Guido Vercauterendoor meer in de volkse traditie.
i't Eeuwig Leven» schreef.
We begonnen met «Groen
ten uit Balen» in de Paro
chiezaal Een heel goede to-
nog enkele andere. Maar neelzaal. maar ge moet er
•-*--* wel een jaar op voorhand
bespreken. En repeteren
doen we nu ook al jaren in
een bijzaaltje van café De
Post.
Vele mensen denken dat
Hand in Hand binnenkort
Covielle (Alex Van der Stricht) in de Turkse kuituur wordt ingeleid. Zonder het zelf te Ja
weten stemt hij toe in het huwelijk van zijn dochter (v)
dan was er natuur- zal verhuizen naar de nieu-
i zaal «De Eekhoorn». In
lijk «Anne Frank», één
de 5 stukken waarvoor we de groep is daar echter nog
Veel belangstelling voor Wij-produktie
Wie erop gebeld ie gekonfronteerd le worden met een kollekti. tonhtterme» en de moeder Melanie), Annie
scheldwoorden van het laagete allooi, wie zich ruim een uur lang wil onderdompelen in Boeman (in haar ma in de
een aleer waarin het acabreuae hoogtij viert, moet zich zonder dralen Minnestraat- rol tan F™8L*»T
waart, begeven, wam- toneelkring .Wij., dit weekend nog drie opvoeringen verzorgt
We zy^er "vaat van overtuigd dat heel wat mensen, vorige zaterdag- ^ndag- en debuut ala Sleka) Juhhn
maandagavond, de Parochiale Feestzaal met een door tevreden- en tederheid bezwan- Brabimte (gril^. Rit
gerd Srt verlieten; ze hadden immers een flinke -beet. gelachen, konden op bepaalde Merckz (Mevr. Goemane),
momenten zells een traan van emotie plengen en Boelje. dat 'vuil Joenk' bewandelde Peter Btesemans
(cipier),
opnieuw het rechte pad van eer en deugd.
Een hoogstaande toneel- hoofdpersonages -
waarmee to- werking e
Chris Roels (een typetje als
j ij deurwaarder). Dirk De
de naarheid geweld (een broeder
or overste) en Jos Mannaert
viel minder aandoen. We herhalen het,
mensen zullen
(broeder kok). Victor Tas e
neelkring «Wij» van plan mee. Vooral de voorstelling bepaalde
was zich definitief te gaan van de personages aan het best genoten hebben en Vermeir figureer-
manifesteren op de groot- eind van het stuk groeide sommige fragmenten, den Stelden on8 enigszins
lebbeekse toneelscène, heb- uit tot een langdradig ge- hoofdzakelijk na de pauze, teieur. gart Van Weyen-
ben de talrijke toeschou- doe. Bovendien mocht o.i
wers o.i. nochtans niet be- het laatste tafereel, waarin
leefd. En dat lag niet uit- niets wezenlijks meer te be
sluitend aan voornoemd leven viel, best geschrapt
overrijp taalgebruik. worden. In der Beschran-
kung, zeggen de Duitsers,
Langdradig zeigt sich erst der Meister
.Het verhaal van «Boefje» Lag het wellicht in de be-
- de toneelbewerking van doeling van de regisseur in
Joop Vanderpoll, maar het de eerste twee taferelen, via
boek van C.S. Brusse - is het verzamelen van de ïWl uc
samen te vatten in één zin: meest gemeen klinkende ties mogen beleven, zou een een nr 8torende
-»Ho o»« ron- wonder zijn. We beseften - »-
vielen best te pruimen. Van h (Nestje). Roger Van
een gave en homogene (de rol ]ag hem
prestatie spreken blijft ech- blijkbaar niet), Renaat
ter onmogelijk Daarvoor Moeyer800n (te stereotiep
waren o a. ook de akteer- geakteerd), Emy Van Dam-
prestaties te wisselvallig. me (uitspraak!). Theo Van
Wisselende akteerpresta- Hauwermeiren (onvoldoen
de stemvolume) en Eddy
Van Langenhove als
Boefje op de scène zetten en Goemans, die zich
twintig ^^akteerrrestó- voor de pauze liet betrappen
Koe een jongetje uit de scheldwoorden, een zo rea-
laagste sOC'ale klasse, dat listisch mogelijk beeld te
geen besef heeft vin 9m het scheppen van het milieu geen synoniem is van per- uitspraak van sommige
even welke morele gedrags-. -Vvaarin Boefje evolueert,
code, toch nog op het rechte dan schoot het overmatig
pad belandt. gebruik van deze sterk ge-
Regisseur Fons Vinck had kruide terminologie dat op-
hiervoor vijf taferelen no- zet voorbij Klonk het zelfs
dig, voorafgegaan boven- belachelijk in de oren en
dien door een proloog en konden we ons niet van de
gevolgd door een epiloog, gedachte ontdoen xlat hier-
Was de bedoeling goed, het mee goedkoop sukses nage-
gehele verhaal als een streefd werd. Een scheld-
flash-back voor te stellen woord, zo gepeperd moge-
- het verhaal werd ingeleid lijk, doet het wel. Of toch
en afgerond door de op niet?
band ingesproken mijme- Zeggen dat Wij een totale
ringen van één van de miskleun op de bühne zette.
we besenen sprekingeni maar achteraf
dit amateurtoneel op dreef ]eek
- De uitspraak van
fektie en aanvaarden dat de a^ura en aktrices die hun
éne al over meer talent be- rol jji het algemeen Neder-
schikt dan de andere^ De lands m0esten zeggen, liet
meeste personages hadden bovendien te wensen over.
bovendien niets om het lijf, gommigen beseffen nog al-
ontdaan als ze waren van tijd dat gen h moet aan-
elke psychologische diep- g^jasen worden en een ei-
gang. klank een tweeklank is.
Akteerprestaties in de posi- Büjft dan natuurlijk Louis
tieve zin noteerden we van Tondeur8, die de "rol van
Roger Goedgezelschap (een goefje voor zjjn rekening
klassieke belachelijk aan- nam A)s kwasi-tiener voor
doende sjampetter), Kath- het eerst de planken opmoe-
leen Van Biesen (Fientje), ten in dergelijk dragen-
Niek Dauwe (knap gespeel- de roj j8 geen sinekure.
Van een knaap van die leef
tijd verwachten dat hij o.a.
op de reaktie8 van het pu
bliek zou inspelen, zou te
veel gevraagd zijn. Louis
Tondeura mag dan ook met
tevredenheid op zijn presta
ties terugblikken.
Techniek
Opvallend aan de erg mati
ge kant was het dekor, ont
worpen door Theo Van
Hauwermeiren en uitge
voerd door Jan De Vriendt,
Jean Dauwe, Prosper Coor-
eman, Adolf Van Mulders.
Francois Cardon en Oscar
Cool.
De dekorwisselingen na
men dermate veel tijd in
beslag dat je als toeschou
wer totaal uit de sfeer raak
te. Wat je dan te zien kreeg,
getuigde noch van funktio-
naliteit. noch van enige
8feerkreërende kwaliteit.
Gebrek aan inspiratie pri
meerde
De belichting - knap in de
gevangenisscène- lag in
handen van Eric Heyvaert
en Luc Van den Abbeele.
Werkten verder mee aan dit
stuk: Monique Mertens en
Theo Van Hauwermeiren
Niet zonder fierheid heeft de Wichelse toneelk
«•t Is lever die ons Leydt» het genoegen het volgt*
de stuk voor te stellen: «A Christmas Carol» (oc
bekend onder de naam «Kerstmis van een Vre
van de beroemde Charles Dickens. Dit beroem
kerstverhaal werd geschreven in 1843 en heeft i
wereld rondgezworven niet alleen via theater t
film maar ook als musical, tekenfilm en stripw B
haal.
In het jaar 1843 verscheen van John Leech. Het vert
te Londen een boekje, geti- de de geschiedenis van«
teld «A Christmas Carol», vrek, Ebenezer Scroogeg
met vier gekleurde plaatjes heten een keiharde, fl
barmhartige geldschrap
die in de nacht van Ken
mis bezocht wordt door di
geestan, de verschijnt
van zijn gestorven compaf kidi
non niet maegerekend. 1 L
hij de volgende morgi E
wakker wordt, is hij
ander mens. Hij smijt m
geld, kalkoenen en plu
puddingen en loopt a
gsnd door Londen,
vol mensenliefde.
Regisseur Fons Vinck b
met een enthousiaste pi
alles in het werk gesteld®
er een echt sfeervolle awr
van te maken. Ook het to
«Ode aan de vreugde»
der leiding van Karei Gy> on
zal zijn steentje bijdrage
Spelen mee: William Vi
Drie88che, Jan Matthij
André De Dijcker,
Coopman, Hans Van dl
Bogaert, Gust
Christophe Ruys, Patri
Veretraeten, Elsie Co]
Jozef Van de Wiele, Cl
Matthija, Julienne Geze
Ilse Coppenholle, LieK
Peirlinck; Larie-Hélène Vi
Wesepoel, Geert Coppö
Rita Heynderickx en Kil
De Knijf.
«A Christmas Carol» wo'
opgevoerd op zaterdag
november en 1 dec. om
uur. op zondag 25 nov.
16 uur en zondag 2 dec.
19 uur en dit in zaal «C
denhuis». Margote te
chelen.
Reservatie voor de avcl
vertoningen in de zaal
zondag 18 nov van li
12 uür en telefonisch 0|
69 74.55 vanaf 19 nov. tl To
sen 20 en 21 uur. Ink^fi
ÏOO fr. doch 90 fr. In
verkoop 70 fr. voor -
en plus 3 pas. SIROU Al
(toneelmeesters). Jozef Van
Dam me. Chan tal Vermeir
en Gerda Brandt (grime),
Jean Dauwe (geluid) en Ma
rina Mertens (regie-assis
tente).
«Wij» bracht met «Boefje»
geen hoogvlieger voor het
publiek. De kring is zijn
talrijk publiek o.i. een re
vanche verschuldigd.
Opvoeringen zijn nog gep
land op vrijdag 23 novem
ber (20 u zaterdag 24 no
vember (19.30 u.) en zon
dag 25 november (19.30
u.).
Pierre Van Rossem