Te trage Kat zat niet n>p het spek in Kruibeke )e Sinfravrienden van Lokeren: Z (De Afrekening» Toneelgroep Tijl met «Een Russische bees» in Sint-Niklaas Toneel in Dendermonde Tsoefleurken blootvoets in park van Sint-Gillis-Waas Reg'iofilm Hamse toneelvereniging «Trouw aan Kunst» heeft 'Geen tijd voor een goede Kerstdag' oord gepleegd annende intrig der op het i oment ontmast anning ink zij meel in Temse. De jjd tg gaan kijken (dw) m E wwwtKvn ,K»AAn !IU|K BESCHIK jnii ipa( IIDDEIUJK i. A ,rg( J" ENIGE T- Achilles The Temple of Doom Het verhaal van deze avonturenfilm doet niet terza ke omdat leute verkopen en sensationeel pulpamu- zement brengen op het niveau van de populaire avonturenfilms uit de jaren '30 uiteindelijk de enige opzet is van regisseur Steven Spielberg. The Temple of Doom staat alleszins op de nominatie- lijst voor de beste publieksfilm van het lopende jaar. Aalst, Sint-Niklaas. Romancing the Stone Met Michael Douglas de zoon van en femme fatale Kathleen Turner, ontmoeten elkaar toevallig in Columbia. Zij op zoek naar haar zuster, hij naar zeldzame vlinders. Samen vallen ze terug in een aantal onwaarschijnlijke avonturen, met net voor het einde de hartverwarmende liefdesomhelzing. Allemaal wel leuk en redelijk onderhoudend, maar Raiders is technisch en visueel een stuk meer onder houdend. Dendermonde Silkwood Kernenergie. Waarschijnlijk het summuum van we tenschappelijk onderzoek in de afgelopen decennia, alleen, deze energie zou in een onbewaakt moment het einde kunnen betekenen van elk levend organis me op aarde. Silkwood alias Meryl Streep heeft een kleine job in een kerncentrale. Langzaam maar zeker komt ze tot het besef dat haar onderneming het met een aantal voorschriften niet zo nauw neemt. Als ze dan licht radioaktief besmet raakt is het hek helemaal van de dam en trekt ze in het verweer met de hulp van haar vakbond. Bijna als vanzelfsprekend is Streep de grote attraktie, zoals steeds akterend op hoog ni veau in een vrij boeiende film met tal van ingebouw de waarschuwingen tegen kernenergie. Sint-Niklaas. Joyeuses Paques - La femme publique De fransen horen het wel graag, te behoren tot het kransje van de Europese filmmakers, maar het is een aureool waar de buitenstaander nogal gauw doorheenkijkt als de resultaten worden voorgescho teld. Pover en bloedarmoede kenmerken de Franse cinema al een stuk realistischer, zonder de nationa listische trots van de Franse Republiek. Hier en daar was er een zeldzame witte raaf zoals de onlangs overleden Truffaut die steeds zijn idealen probeerde trouw te blijven, maar de meeste anderen... La femme publique met Valerie Kaprisky geraakte niet eens op de selektie van het eigenste filmfestival te Cannes, het verhaal kunnen we dan ook best onmiddellijk besparen. Aalst en Lokeren. 'Geen tijd voor een goede aanklacht zijn tegen be- kunnen opendoen als er ge Kerstdag' is een toneelspel paalde toestanden in ver- beid wordt, in vier bedrijven door Fr. zorgingstehuizen, maar sTrouw Kunst» is ter Van Laecke. De regie is in met een lach en een traan echt fier om deze kreati handen van Gilbert De en dikwijls een schaterlach voor het voetlicht te moge Maeyer. beleven zij het wel en wee brengen. Een niet te misse; De opvoeringen van het to- van Rosa, een bejaarde in voorstelling. Vertoninge. neelstuk gelden als kreatie een home. Een greep uit de üi Schouwburg- «De Vri ervan. replieken: heid». Stationsstraat 45 te Een van de problemen van Rosa: Ik betaal hier veel Hamme. Opvoeringen o\ onze huidige samenleving geld en vraag daar gewoon vrijdag 23, zaterdag 24* is wel de opvang van de wat vriendelijkheid voor in zondag 25 en maandag 26 bejaarden. Niet zovelen de plaats. Dat is toch niet november, telkens te 19.30 hebben het geluk de oude teveel gevraagd? u dag te kunnen doorbren- Frida: Ma heeft nog wat Toegangskaarten zijn te be- gen in hun vertrouwde geld en aandelen van als ze komen bij Mevrouw Cus- huisje. omringd door de haar huizeke verkocht ters-Van Moezeke, Gasme- goede zorgen van hun kin- heeft. Moest ze ons dat nu terstraat 55 te Hamme en deren en kleinkinderen. kunnen lenen, 't zou ge- telefonisch op nr 052/ De meesten hebben geen makkelijker zijn. 47 92.38 Voor de derde weelde gekend, maar hun Rosa: Hoeveel oude mensen leeftijd en de jeugd zijn spe- werkkracht ligt aan de ba- zijn er niet die, als ze vallen ciale voorwaarden voorzien sis van onze eigen welvaart, in hun huizeke, dagen aan en dit voor de vertoning Dit toneelstuk van Frans een stuk op de grond liggen van zondag 25 november. Van Laecke wil zeker geen wachten, omdat ze niet «Willen is Kunnen» met 't Eeuwig leven, amen De Koninklijke Toneelvereniging Willen is Kunnen uit Dendermonde zet het nieuwe speelseizoen in met een luchtig blijspel van de overbekende Westvlaamse auteur «Roger Pieters». In een regie van Clement Leybaert spelen de mensen van Willen is Kunnen 't Eeuwig leven, amen. De voorstellingen hebben plaats in de zaal Antikens, Oude Vest 21 te Dendermonde op vrijdag 7 en 14 december, op zaterdag 8 december en maandag 10 december, telkens om 20 uur. Men kan nu reeds kaarten bestellen voor deze opvoeringen. Dat kan op het telefoonnummer 052-21.58.98, van Rik Van Gucht, en dit tussen 18 en 20 uur; de toegang bedraagt 100 fr. Rosiers «Op blote voeten in het park» Op de vrijdagen 14 en 21 december gaan de Dendermondse Rosiers wandelen «Op blote voeten in het park». Dat is de titel van het gekende blijspel van de Amerikaanse auteur Neil Simon. De voorstellingen hebben plaats in de vernieuw de zaal Casino in de Sint-Jorisgilde, telkens om 19.45 uur. Een van deze opvoeringen zal worden bijgewoond door de toneeljury van het Provinciaal Bestuur in verband met een kategorieklassering. Kaarten zijn te bekomen bij de leden en telefonisch op het nummers 052-21.25.84 - 21.11.67 of 21.89.80. Speciale voorwaarden voor mensen van derde leeftijd, studenten en groepen. Voor meer informatie kan men terecht op het sekretariaat. Oude Vest 142 te Dendermonde (052-21,11.67). neelgroep KAT uit Kruibeke speelde vrijdag en ®rdag jl. «De kat op het spek», een komische lurs filler van Blore. Geen gemakkelijke opgave om- hebb t het stuk inhoudelijk niet zo heel veel te bieden jkbleft, maar vooral omdat het in z'n geheel moet irden «gemaakt». 8 kat» stelt niet alleen courkant (met slot aan de er en aan de vertolkers verkeerde kant), het weinig d. i tar vraagt van de regie speelruimte over. We willen an[doende fantasie en de in- niet doordrammen over een ïeng King van een behoor lijk overbodige en hinder lijke at h- ntal visuele gags. Het lampekap, over deuren die jjj 0r KAT bereikte resul- niet behoorlijk sluiten, over ajj at is echt niet om over de ontbrekende niveauver- t gr huis te schrijven. Dit schillen in het dekor, enz. 0 jnschijnlijke niemendal- We zijn wel gewonnen voor je werd naar ons gevoe- verantwoorde lichteffek- i zwaar onderschat. Er ten, zelfs voor het «spelen» is vooreerst de minder met licht. Eén en dezelfde lukkige dekoropstelling schakelaar gebruiken voor 111 lies werd zonder twijfel drie verschillende ver- en jtjes afgewerkt maar van belichtingen is té onge- "i; i vlot bespeelbaar dekor woon (te vroeg of te laat is helemaal geen sprake, ingeschakeld), voorbeeldje: de badka- We weten dat het voor een leur, geplaatst fond liefhebberskring niet altijd >kks ice; ~nd even eenvoudig is om een degelijke rolverdeling op te stellen. Met faktoren van allerlei aard moet worden rekening gehouden. Laten we aannemen dat, afgezien van de kunde van iedere vertolk(st)er, toch minstens wordt rekening gehouden met het personage, de fi guur die de akteur of aktri- ce moet waarmaken. Een 'slanke (magere) 60 kg we gende jongeman zal het voor het uitbeelden van een zwaargewicht bokser wel erg moeilijk hebben. Zo bleek ook de keuze in de rolverdeling van Maria (de Italiaanse schone), en mevr. De Koster (bemoei zuchtige bazige huiseige nares) die haar lachje niet kon bedwingen fout te zitten. Regisseur Karl Vermèulen is verstrikt ge raakt in de snel verander ende situaties, in de op gags gebaseerde pointes, in de dubbele bodems van de dialogen. Het stuk «draaide vierkant». Het «rammelde» voortdurend. Maskeren was troef. Van goed opge bouwde flitsen geen spoor. Er werd stukken te traag geakteerd (aanvang 20 u., einde tweede bedrijf 22.30 u. normaal ligt voor «de kat» rond die tijd het eind signaal). Bepaalde leden van de cast gaven blijk van onvoldoen de tekstkennis. In het ka der van een toneelwerk dat in opvoering dwingt tot snelheid, tempo, élan of schwung is een vlotte tekst- beheersing een must. We vinden het jammer voor KAT, maar deze «kat op het spek» moet zo snel mogelijk worden vergeten. Voor ons was het bij de rust al wel letjes. Dit neemt niet weg dat er grote inspanningen wer den geleverd, dat alle mede werkers zich hebben inge zet om er het beste van te maken. «De kat» woog mis schien te zwaar voor de spe lers en zeker voor de regie. Dit niet zo gunstige eindre sultaat zal hopelijk aanzet ten tot een meer doordachte stukkenkeuze. Niet alleen met het oog op de haalbaar heid binnen de beschikbare spelende ledenkring maar vooral rekening houdend met de mogelijkheden of het aanduiden van een re gisseur. In de rolverdeling noteer den we: Freddy Moortha- mer (Johan Van Dam), Lud- wine De Roeck (Elke), Fa- bienne Oeyen (Maria), Kris Smet (mevr. Suzie Maar ten), Kristine Verbraecken (mevr. De Koster), Armand Vereecken (Arturo Cellini), Simone Nielandt (mevr. Bus-Pot), Mare Meersman (Harry Chrisna) en Patrick Van Dievoet (taxi-chauf feur). Voor de opbouw van het dekor zorgden Armand, Louis, Leon en Jan. Licht en klank waren in handen van Etienne en Karl Ver meulen. Jan Foubert pro duceerde stoom. Er was welgekomen teksthulp van Pierre Van Wolvelaer. To neelmeester tekende Annie Verreydt. (w.d.g.) ken noemt n August. Toneel in Sint-Niklaas. Fabie Beaufort (Fabie Van Gasse) en Myriam Bals (Myriam Verlaeckt) zitten in «De Russische beesmet zéér zware problemen opgescheept. opg h( i toneelvereniging «Sinfravrienden» spelen voor alle Lokeraars 3UW lit ook voor die van Nog enkele nuttige inlichtingen De verschillende voorstel- lingen hebben plaats op: kinderspektakel en is geba- zaterdag 24 november Lokeren «De Afrekening» van Francis Durbridge. seerd op het «vlooienthea- igg4 om 20 uur oorspronkelijke titel van deze thriller klonk als: «Plotseling Thuis», een letterlijke ter» van Charlie Chaplin. In zonciag 25 november 1984 jrtaling van «Suddenly at home». Daar deze titel weinig sprekend is voor het stuk, het tweede nummer worden om 15 uur ■^teerden we voor «De Afrekening», enkele fragmenten uit het zaterdag 1' december 1984, een thriller gaat het ge- Is een Drongenaar, vooral wekkende opleiding noemt om uur (viniiiir 250: er wordt een bekend als de belleman die hij zichzelf nog amateur. „oi-jHenrtB mwiot™n h» zondag 2 december 1984, en na een de Gentse Feesten open- Dat is wellicht te wijten aan Qentse „roeD Kandahar De °m 29 UUr' wordt de luidt. Hij is een geboren het feit dat hij, in de dag, zaterdasr 8 op het allerlaatste verteller. Eens aan de een Ebes-man is, nl. sektor- ontmaskerd. Fran- gang, glimt zijn schedel, bediende te Merelbeke. Durbridge meende ech- twinkelen zijn ogen. Omdat hij ook het jeugdto- het ook anders kon. schuift zijn grijze snor alle neel op de voet volgt ver- Afrekening» laat hij kanten uit, terwijl hij zich keerde hij dikwijls in het moord gebeuren bij het licht beweegt op zijn kleine buitenland. Daar werd hij van het stuk en voor voeten (maat 36). Hij is dan ook opgemerkt door de ogen van de toeschou- vooral aktief in het ama- Bulgaren. In mei 1984 Het publiek kent dus teurteater als speler en re- werd Julien door de Univer- moordenaar. En noch- gisseur. Hij genoot een pro- siteit Kliment Orchridski weet de auteur de fessionele opleiding (4 jaar) uitgenodigd om deel te ne- hoog te houden, in de toneelakademie4 men aan het eerste Interna- de ingenieuse jaar mini-akademie bij Hos- tionaal Pantominefestival te en 3 jaar regieschool bij van Sofia in Bulgarije. Hij het Interfederaal Centrum was er de enige Westeuro- voor Amateurstoneel. Niet- peaan Hij bracht er twee groep n-anaanar. ue zaterdag 8 december 1984, gevolgen van deze bezoek- om 2o uur week zijn: dat Juhen vol- „onda^ 9 deoember I8S4 gend jaar lang zal lesgeven om 15 uur in Plovdiv (100 km. van So- De inkomprijs bedraagt fia), in een school die bui- 120 fr., ofwel 100 fr. voor tenlandse lesgevers zoekt, mensen van de derde leef- uitgenodigd is voor het tijd, kinderen onder de 14 tweede festival te Sofia, dat jaar, en C.P.J. Pas. binnen 2 jaar zal plaats heb ben en in Sofia en omstre- J.V.L. tegenstaande die indruk- nummers. Het ene is 1 Rozeknop speelde «De grote versierder». Ook dit weekend kan je Het amateurtoneel-gezelschap Tsoefleurken gaat zijn vierde jaargang in. Men speelt een blijspel in drie bedrijven: «Op blote voeten in het park» van Neil Simon. Zoals steeds gaan de opvoeringen door in de feestzaal van de Katolieke Kring, Kerkstraat te Sint- Gillis-Waas. Op zaterdag 24 en zondag 25 november en op zaterdag 1 en zondag 2 december, telkens te 20 u. In de cast vinden we: André De Munck, Maurice Van Schoote, Betty Goven, Peter Thijssen, Dirk Van Haute en Ann Lauwere. De regie is in handen van Lucien Van Acker. In New York, ergens op een zolderflatje, installeren zich het rómaritisch jong bruidje Corrie en haar saaie jonge advokaat Paul Bratter. De flat is gelegen op de vijfde verdieping. Ze hebben enkel nog boven buur Victor Velasco. Deze zeer eigenaardige figuur zal het leven van het jonge paar en van Corrie's moeder grondig beïnvloeden. Het ligt voor de hand dat Paul en Corrie hierop zeer verschillend gaan reageren. Meer kunnen we omtrent dit denderend blijspel niet verklappen. Voor kaarten en reservatie kan u altijd terecht op volgend adres: A. De Munck, Kerkstraat 79, 2780 Sint-Gillis-Waas of telefonisch op het nummer 03/ 770.51.64. (w.d.g.) Een benzinemotor die draait tegen tienduizend toeren per minuut is nog steeds geen alledaagse zaak. Men zou de komedie, of liever de vaudeville van Ray Cooney «Een Russi sche bees» (Chase me, com rade) met zo'n sneldraaien- de machine kunnen verge lijken. De akteure krijgen niet de tijd om op adem te komen. De toeschouwer evenmin. In de Engelse pers kon men lezen: «Fan tastisch grappig... een ago nie van onbedaarlijk la chen» (The Guardian). «Ga rantie voor een volle lading lachen.(Daily Sketch). «Chase me, comrade is on- klopbaar.ononderbroken gelach.» (The People). «Fa- milie-entertainment «de luxe» produkt van de meest fantastische vaude- villèfabrikant van de hele wereld, Ray Cooney.» (Yorkshire Post). Er wordt wel eens beweerd dat «Een Russische bees» zou beginnen als een kome die om pas met de liolder- de-bolder van het tweede be drijf resoluut te grijpen naar de vaststaande veau- devillekonventies. Niets is minder waar Na een kwar tiertje gezellige salondia- loog tussen Fabie Beaufort en haar niet meer varende varensman van een vader hij is nu een of ander bij het ministerie van lands verdediging is de zaak rond en kan de pret begin nen. Inderdaad, we verne men dat Petrovyan, ster- danser van het Moskou-bal let, ontsnapt is aan de waakzame ogen van zijn kunstminne nde politieke broeders en dit dank zij de hulp van een lokaal danse- Toneel bij Tijl in Sint-Niklaas. Rol Ferket (Roland Van Gasse) kijkt wat vreemd op van die Russische kus. resje-vedetj e-admiratrice net op het ogenblik dat hij terug naar Moskou zou vliegen. En de poppen gaan aan het dansen als de moestuin- minnende en op een rustige ouwe dag hopende huis knecht-tuinier van kom- mandant Beaufort de komst meldt van het lokale vedetje Myriam die op haar beurt aan Fabie vertelt dat Petrovyan van het «Zwa- nanmeer» verstopt zit in de koffer van haar papa's au to, waarmee deze net terug kwam van de officiële af scheidsreceptie ingericht ter gelegenheid van het ver trek van het Moskouballet. Vanaf dit ogenblik hebben we te maken met «gags», «slapstickcomedy», «vaude ville», «timing», (kwaton gen durven ook wel eens lach of ik schiet»), maar wat het is en ook al tijd zal blijven is: pure hu mor. Zuivere «vis comica» zoals de Latijnen het heet ten, de kunst of gave van het komische. Gelukkig zijn er nog au teurs als Ray Cooney die louter amusement schrij ven voor hun medemensen, en gelukkig zijn er nog steeds mensen die «louter» en helder kunnen lachen. Tijl speelt «Een Russische bees» op zaterdag 1, zondag 2 en maandag 3 december in de stadsschouwburg te Sint-Niklaas. Aanvang; 20 u. stipt. Kaar ten 120 fr. (CJP en +3 pas 100 ff.) verkrijgbaar in voorverkoop stadsschouw burg tijdens kantooruren of via tel. 03/776.35.75; ook op het secretariaat van Tijl, Heistraat 228, 2700 Sint- Niklaas, tel. 03/776.31.47. jy* hneel in Melsele. Hel MVT-Melseels Volkstheater voerde op «Bakstenen» v kuthier (Iv) hneel in Vrasene. Vijf jaar al spelen ze bij VKSJ-KSA toneel. Het blijspel «Warken en j mysterie» werd geregisseerd door Gerry Dolfijn (Iv)

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1984 | | pagina 19