Verdienstelijke opvoering van 'De Burger-Edelman' in Heilig Maagdcollege te Dendermonde Iverlingen Denderbelle: amateurtoneel van de bovenste plank St. Jorisgilde Wieze LI vertoeft op «Het Pleintje» De Voorpost - 30.11.1984 - 23 Het jubileum van 150 jaar H.-Maagdcollege werd besloten met De Burger- Edelman, een spektakelstuk van Molière waarin zowel toneel, zang als dans aan bod kwamen. Het gegeven is eenvoudig: burgermannetje Jourdain stelt alles in het werk om een .hogere maatschappelijke status te bereiken. Molière neemt in dit werk een loopje met de ijdelheid van de nieuwe rijken. Het college-publiek genoot van het spektakel, maar werd niet met zichzelf gekonfronteerd, juist omdat het ondeugende, spottende aspekt, dat Molière eigen is, niet aanwezig was. Het hele gebeuren was dingen te halen. allerhande 'scheve' toestan- piekfijn afgewerkt wat be- Er werd wel prettige, eigen- den, met de hypochrisie die treft timing van dansen, tijdse muziek gebruikt om zingen en akteren, maar het stuk te aktualiseren, een aktualiserende fantasie maar waarom werd dit niet van regisseur Jaak Ver- volledig doorgedreven naar helst ontbrak. Wie, zoals kledij, een meer direkte hij, oog heeft voor de waar- aanpak van spel en dialoog de van grootmeesters zoals en een vrijere gedurfdheid Molière en bovendien een in overeenstemming met de bbeke. De verjaardagstaart is nog niet aangesneden, maar dat komt wel. (Foto Pier klare heeft °P het wel moderne moraal. Reeds bij wee van onze maat- de vertaling van het stuk wellicht ook in Dendermon de tiert, met allerlei situa ties in en rond het college. Men heeft hier, jammer ge noeg, niet aangedurfd wat Molière wel deed. Het was braaf, de spottende en on deugende geest van Molière werd niet behouden. Het bleef bij een paar knipoog jes naar het pubhek in de den door de grollen en het flitsende spel van de ak- teurs. Een uitschieter was wel Alex Van der Stricht als de knecht van Cléonte. Hij bracht echte spielerei, vlotj amusant, maar ijzersterk. Ook Guido Willems vertolk te z'n rol van graaf Dorante in een echte Commedia del- l'Arte-stijl. Guido Vercaute- ermans) Tegelijk wervelend en verrassend schappijmoet toch ruim- kon men meer op de aktua- schoots de nodige gegevens liteit inpikken. In de liedjes hebben om hieruit nieuwe misten we het spotten met Uitverkocht «Lieve God, ze draaien me dol» Met veel lef en bravoure de St.-Jorisgilde (terecht overigens) blaakt van zelfvertrouwen, de laatste jaren bracht deze aloude Wieze toneelkring, vorig weekend «Het Pleintje» op de planken, een commedia dell'arte van de hand van de 18de eeuwse Italiaanse toneelvemieuwer Carlo Goldoni. William Guns voerde de regie. De opvoeringen werden opgedragen aan Frans Bosman, die 25 jaar akteur was bij de St.-Jorisgilde en op 30 oktober jl. overleed. Een geslaagde opvoering dergelijke stukken tegen een maakt en in «Het Pleintje» een laten we dat meteen beklemto- hoog tempo over de toeschou- knalprestatie neerzette) als De opvoeringen van «De Burger-Edelman» door de toneelgroep van het Heilige Maagdcollege zijn een sukses. Vorige week vrijdag werd het stuk in première gebracht en de belangstelling was uiter mate groot. Ondertussen is de faam van de toneel groep in zoverre uitgegroeid dat voor de verdere opvoeringen in de nochtans ruime zaal van het Heilige Maagdcollege geen plaatsje meer vrij is. Wie dus nog gehoopt had de komende dagen een kaartje te bemachtigen, zal van een kale reis terugkomen. Volgend jaar er dus rapper bij zijn is de enige goede raad die we kunnen geven. Dendermonde. Toneel HMC. De Burger-Edelman werd een sukses. (P. Van San) Etienne Van der Meer en schittert in Grandioos. Noch min, noch meer. Aldus ervaarden we de opvoering van «Lieve God, ze draaien me dol», ean komedie in twee bedrijven van Neil Si mon, opgezet door de Denderbellese rederijkerska mer «De Iverlingen». Dat Neil Simon synoniem staat voor kwaliteitsto neel is geen nieuws, dat een amateurtoneelvereni ging als «De Iverlingen» er al tij al toch een is, erin slaagt dergelijk stuk op een haast perfekte manier voor het voetlicht te brengen, heeft ons opnieuw verzoend met dat amateurtoneel. -Lebbeke. De Sint-Jorisgilde van Wieze kreeg veel applaus voor zijn opvoering van Het Pleintje, (v) oen m flink wat verwijzi- 'a' jingen naar de oorspronkelij- n commedia dcll'arte-toneel- m, maar al bij al toch vol doende aangepast, opdat het publiek van vandaag van een ;ezellig avondje toneel zou ainnen genieten. En dat trou wens ook deed. Zedenschets «Het Pleintje» krijgt de toe- on§schouwer een zedenschets van het leven op een «campiello», ergens in een Venetiaanse volksbuurt. Drie weduwen, stuk voor stuk naar eigen tcggen weliswaar om te knapper, liggen erop gebrand om hun kinderen uit te huwc- ijken. Eigenlijk alleen maar Mndat ze dan zelf ook een man aan de haak zouden kunnen rasparina echter, die samen iet haar oom ook dat pleintje iewoont, wil uit die omgeving, ar gekrakeel, ruzie, kort- rndige verzoeningen en nsspclen tot de geplogenhe- en behoren, weg. In de plaat- ilijkc herberg heeft een edel- lan zijn intrek genomen.. Ie komst van dit gepoederd eerschap voert de animositeit ie op het pleintje heerst tot 'igekende hoogten. Kortom, wordt van links naar rechts trend, venstergordijntjes tan open en dicht op de meest onverwachte ogcnblik- ^^:n, tegen bovendien een tlkdanig hoog tempo, dat je us toeschouwer geen kans [rijgt even onderuit te zakken om eventjes maar je benen te strekken. Dat hoorde ook zo. Regisseur William Guns besefte ook dat wers moeten «uitgestrooid» worden. Zijn besluit bepaalde akteurs vanuit de zaal de scène op te sturen,, voerde het ver rassingselement, dat al rijke lijk aanwezig was, bovendien nog op. Dat in dergelijke commedia dell'arte de elementaire regels van de moderne toneelspeel- konstc zich niet uitdrukke lijk naar het publiek toe rich ten, wanneer men praat; niet op één lijn spelen met de voeten getreden worden, hin derde in het geheel niet. In tegendeel, als toeschouwer word je dichterbij het gebeu ren betrokken, wanneer een acteur naast jou zijn aktivitci- ten ontplooit en hij je a.h.w. zij het weliswaar vanop de bühne, persoonlijk toespreekt. Knap geheel In een stemmig decor ont worpen door William Guns en uitgevoerd door Remi Saeys, Mare Colman, Gilbert Moens, Philemon Picters, Willem Heuvinck, Marcel Van Dam me, Remi Cornelis, Guido Van der Steen, Guido Heu vinck, Eddy Goffin. Rik Ver- meir en Frans Van Steen uitermate functioneel boven dien, evolueerden flink wat ak teurs en aktrices op de Wieze bühne. Zo o.m. Mieke Van Driessche als de verleidelijke Gasparina, Reddy Van der Borght die weliswaar last had met de stem, maar toch een duidelijker zegging moet nastreven als haar oom, Paula De Ridder, opnieuw in drukwekkend als Catte Panchiana, Verna Bosman (die stuk na stuk vorderingen Lucietta, Godelieve De Wit, opnieuw sterk als de weduwe Pasqua Polegana, Christel Heyndrickx, knap in de rol van de lijzige dochter Gnese, Ju lienne Van Hove, overtuigend in de rol van Orsola, Jan Ma- charis, die we voor het eerst op de bühne zagen en die het er flink vanaf bracht als Zorzetto, Jef Vermoesen als de leurder Anzoletto, Hendrik Wynen- daele, die in de rol van de edelman, opnieuw bewees tot het kruim van de spelers uit de streek te behoren, Roger Ca- mi, een knap getypeerde her bergier Sansugo en Peter Ca- mi, in een klein rolletje als Simon. Figureerden bovendien: An Bosman, Koen Heuvinck, Stijn Heuvinck, Noëlla Van Mulders, Guido Heuvinck, Hildc Bosman, Erik De Corte, Christel Wauters, Jan Vincke, Ilse Cornelis en Kris Cornelis. Vermelden we nog dat Marina Wauters William Guns assis teerde, Marcel Van Damme als toneelmeester optrad, An nie Cami en Betty Van Dries sche de kledij verzorgden, Mare Colman, Paul en Gilbert Moens voor de belichting en het geluid zorgden en dat Jan Branst een knappe grime reali seerde. «Het Pleintje» wordt nog op gevoerd op vrijdag 30 novem ber, zaterdag 1, vrijdag 7 en zaterdag 8 december, telkens te 20 u., in het Gildenhuis te Wieze. Het loont beslist de moeite met deze produktie kennis te maken. Pierre Van Rossem We wisten dat «Belle» tot heel wat in staat was, maar het peil dat de kamer met dit stuk haalt, ligt zeld zaam hoog. Deze produktie, geregisseerd door Raf Rey- men, verdiende o.i. deelna me aan een of ander tor nooi, waarin de Bellenaars ongetwijfeld de hoofd vogel zouden wegkapan. Prachtige komedie In «Lieve God, ze draaien me dol» (The prisoner of second avenue) levert Neil Simon, op zijn eigen, onna volgbare manier, kritiek op de Amerikaanse maat schappij. Hij doet dit echter niet op een zwaar op de handliggende wijze, maar hij verpakt zijn kritiek in een rits humoristische, iro nische, soms cynische si tuaties en dialogen. Neil Simon houdt ervan beide hoofdpersonages deed de kamer een beroep op Etienne Van der Meeren en Lena Van Keer. Hun op dracht was lang geen la chertje. Anderhalf bedrijf lang dragen ze met hun bei den immers het stuk. Dat ze erin slagen honderd pro cent geloofwaardige perso nages te kreëren, pleit al lereerst voor hun rijke ta lent. Er is echter meer, de vlotheid en de flair waar mee ze hun dialogen moei teloos debiteren, verraadt een wekenlange intensieve repetitie. Hoewel we geenszins af breuk willen doen aan de prestatie van Lena Van Keer, toch wensen we het akteertalent van Etienne Van der Meeren extra in de verf te zetten. Wat dia man enkel maar via de intona- wezen, kan alle werk aan. Een natuurtalent, waaraan de Iverlingen nog zeer veel plezier zullen beleven. Voor de nevenrollen ston den Walter De Rop (Larry), Suzette Hoofteer (Pearl), Ri ta Engelaer (Jessie) en Su zanne De Bruyn (Pauline) in. Ook dit viertal zette stuk voor stuk sobere, juist ge doseerde vertolkingen op de planken. Regisseur Raf Reymen, wiens hand duide lijk zichtbaar in de o.i. ge slaagde bühnebezetting, mag dan ook trots terug blikken op zijn zoveelste re gie bij «De Iverlingen». Vermits zowel aan het de cor (ontwerp Nolle Versyp, uitvoering Herman De Leenheer, André Philips, Remi Philips en Marcel Van den Abbeel) als aan de be lichting en het geluid (Pet rus èn Roger De Rop) de uiterste zorg besteed werd, groeide deze produktie uit tot een kompleet geslaagde toneelavond. Waaraan trouwens ook sportjourna list Louis De Pelsmaecker, off-s?cene, zijn medewer king verleende. «Lieve God, ze draaien me dol» wordt nog opgevoerd op zaterdag 1 (20 u), zon dag 2 (19 u) en maandag 3 Denderbelle. Lieve God, ze draaien me dol. De familie wil Edna van het plan afbrengen om een vakantiehome op te richten. (P. Van San) Dendermonde. Toneel HMC. Alex Van Der Stricht als de knecht van Cleonte, de sterkste figuur op de scune (P. Van San) zin van: een blik werpen, letterlijk en terwijl figuur- dijk. In het despotische Frank rijk van toen bestond een dringende noodzaak naar vernieuwing van theater, nu nog trouwens, en die vernieuwing vond men in het Molière-theater. Moliè re zou nu nog hetzelfde doen als toen, alleen zou hij wel moderne middelen aan wenden. Hier is dat niet konsekwent genoeg ge beurd. De regisseur zorgde wel voor muziek op de scène, maar waarom dan alleen de traditionele in strumenten bespelen die toen reeds bestonden? Waarom dan geen heden- daagser orkest op de scène bij die hedendaagse mu ziek? Ook kon evengoed ge bruik gemaakt worden van een heuse mikro in plaats van een kleine opsteekmi- kro. De show zou er visueel aantrekkelijker, aktueler en moderner uitgezien hebben. Anderzijds werden de kos tuums tot in de finesse aan gepast, maar dan dienden ook de schoenen aangepast aan die periode. Hier en daar liep er wel een moder ner stel tussen. Noch een klassieke, noch ren bracht z'n zware rol als Jourdain sterk, maar ken de ook zwakkere momen ten. Ook vlot waren Monika Fierens als mevr. Jourdain, Nelly De Landtsheer als Ni cole (een rolletje haar op het lijf geschreven), Daniël De Bock als Cléonte. Jan Miile- cam als dansmeester, Mare De Vlieger als muziekmees ter, Georges De Troetsel als schermmeester, Tony Van Avermaet als de filosoof, Hugo Malbrain als de kleer maker, Rita De Mulder (soms aarzelend tusser. Commedia dell'Arte stijl er. het zuiver beleven van een rol) en Rita De Pauw air Lucile (af en toe met te zwakke stem). Het dekorontwerp was var de hand van Eddy De Win ter en werd uitgevoerd door Jaak De Kinder, Frans Van Herre wegen en Walter Raemdonck. De uitsteken de choreografie-regie werd gedaan door Roger De Proft en Jan Bracke zorgde voor de muziekkompositie. Vooi de belichting stonden in: Hans Vanhulle, Wim Perdu en Chris Vermeir. Hans Vanhulle was ook algeme ne coördinator. Verder was er nog een hele schare van muzikanten, zangers, dan sers, figuranten en andere zijn personages in haast apokalyptische toestanden te laten belanden. Zo ook in «Lieve God, ze draaien me dol», waarin zowel Mei als Edna, de beide hoofdfigu ren uit het stuk, elk op z'n beurt bovendien, gekon fronteerd worden met een opeenstapeling van de min der aangename kanten van the American way of life: milieuverloedering, werk loosheid, misdaad. Hoewel de hoofdpersonages in deze poel van bad luck dreigen ten onder te gaan, toch slagen ze erin hoofd boven water te houden en eindigt het stuk zelfs op een happy end. Midderwijl ech ter heeft de toeschouwer ruim de tijd gehad te genie ten van de spirituele dialo gen, die blaken van kritiek aan het adres van de Ameri kaanse maatschappij. Sublieme vertolking Voor de vertolking v ties in zijn stem weet te december (20 u); in zaal Gil- suggereren, is fenomenaal, denhuis te Denderbelle. Wie De meeste andere acteurs van goed toneel houdt, mag habben daartoe nog een op één van die avonden niet flink stuk van hun body ontbreken, nodig. Van der Meeren, dat Pierre Van Rossem heeft hij vroeger reeds be- Dendermonde. Toneel HMC. Graaf Dorante (Guido Willems) en de potsierlijke edelman (Guido Vercauteren). (P. Van San) KsJL-y jéeen moderne manier werd aangehouden bij de aanpak Hk! van het stuk. Men probeer- de én kant én wal te be- Denderbelle. Lieve God ze draaien me dol. Edna en Niel reiken. medewerkers. Wie deze produktie nog wil bekijken kan op 30 novem ber en 1 december terecht*» de feestzaal van het H.- of Lena Van Keer en Etienne Van der Meeren. (P. Van In een stuk als dit moet het Maagdcollege i de San) tempo hoog gehouden wor- 0enderbelle. Lieve God, ze draaien me dol. Lena Van Keer en Etienne Van der Meeren die op een schitterende wijza het echtpaar Edna en Niel op de scène zetten. (P. Van San)

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1984 | | pagina 23