«Paradijsvogels» in Kallo met veel inzet en talent «Boeven en madeliefjes» bij De Distelbloem Stekene Martine Bijl in Sint-Niklaas m Benefiet «Eén vloog: over het koekoeksnest» in Sint-Niklaas Theater Vlakaf uit Sint-Niklaas helpt de onderdrukten Een vrouw in de Kemzeekse soep De Voorpost -30.11.1984 - 25 De Distelbloem uit Stekene heeft «Boeven en made liefjes», een komische thriller van George Batson, op de affiche. Een gedurfde seizoenstart maar tevens een garantie voor een sfeervol en gezellig avondje uit. De opvoeringen vinden plaats in zaal Centrum, Dorpsstraat 127 te Stakene, op vrijdag 30 en zater dag 1 december en in parochiezaal «Het Helleken», Hellestraat te Stekene. Aanvang 20 u. In een regie van Gui De Vriese zullen Gerda Dias, Guido Lutin, Marianna Van Guysse, Freddy Merckx, Patricia Rogiers, Stany De Rechter, Griet Persoon, Ger Arens, Marijke Vervaet en Roger Vervaet hun beste toneelbeentjes voorzetten. «Boeven en madeliefjes» is een even spannend als amusant verhaal met als hoofdingrediënten een vervallen zomerhuis, een hevige storm, een stel mensen met autopech, een bankoverval, een moord en een gorilla met cake en koek. Het grote zomerhuis van miss Van Loon, gelegen op ongeveer twintig mijl van de stad, dat er op een vroege voorjaarsavond bijzonder somber uitziet, is een verzamelplaats van een stelletje mensen, waar van het minste dat men kan zeggen is, dat ze allen tot het originele genre behoren. We vinden er de opgezochte, vermoedelijke dader van een bankover val, een lerares in de plantenkunde en twee van haar leerlingen, een bediende van de bank die de baschul- digingen tegen de gewaande moordenaar uitte, een geheimzinnige konciërge, een politieinspekteur met een zeer bedenkelijk «politie-achtig» uiterlijk, een wel zeer naieve en onschuldig uitziende veldwach ter, een statige dame met een aristokratisch uiter lijk, een knappe jongeman met een slap gezicht, een lieve verloofde, een ietsje te onschuldig. Al deze mensen lopen door elkaar, achter elkaar, tegen elkaar en serveren de toeschouwer een aantal verrassingen die zijn aandacht zullen boeien en hem in de ban zullen houden vandit gebeuren op het toneel. «Boeven en madeliefjes» is een aanrader voor alle toneelliefhebbers van het Waasland. Kaarten zijn verkrijgbaar bij de leden van De Distel bloem en op volgende adressen; Van De Velde, Brugstraat 21, 9090 Stekene, tel. 03-779.71.10 en 1 Gart Arens, Hellestraat 52, 9090 Stekene, tel. 03- 779.89.72. (W.D.G.) Martine Bijl kennen we vooral van haar intimisti sche luisterliedjes, sfeervol en degelijk van inhoud. Sommigen kennen Martine vooral van haar mede werking aan het t v.-programma «Wie van de Drie» of van haar kinderboekjes «Elfje Twaalfje» met illustrator Anton Pieck, Dit zijn op zichzelf al rede nen genoeg om Martine Bijl naar de Sint-Niklase stadsschouwburg te vragen; wat enkele jaren gele den ook geschiedde, zij het toen met matige publieke belangstelling. Maar in Sint-Niklaas volhardt men, zeker nu Marti ne Bijl de theatertoer is opgegaan in een ronduit sterke one-womanshow met liedjes, conférences en typeringen. Met logistieke en morele steun van Paul Van Vliet en in regie van Berend Boudewijn brengt Martine nu een volledig theaterprogramma dat ook al is het voor haar de eerste keer in dit genre in alle kritieken als zeer knap en positief werd geëva lueerd. Voor dit soort van theaterwerk zou de Sint-Niklase stadsschouwburg eigenlijk te klein moeten zijn. Op 4 december om 20 u. in Sint-Niklaas. Prijzen; 300 fr., 250 fr. (CJP, 3 pas). Reservatie: stads schouwburg, tel. 776.35.75. Toneel in Haasdonk. Tassyns bracht Gieren op het veilig nest» in regie van E. Van de Velde. Op de planken stonden J. Heirbaut, Agnes Verbraecken, R. Roothooft, Marleen Heirbaut, Paul Gelyn, Herwig Clippeleyr, Renita Vercauteren en Jos Steenssens. (Iv) Toneel in Sint-Gillis-Waas. Tsoufleurken voerde op «Blootvoets in het park». Lucien Van Acker regisseerdeakteurs zijn Anne Lauwers, Maurice Van Schoote, Dirk Van Haute, Peter Thijssen, Betty Goven, André De Munck. Nog te zien op 1 en 2 december. Wegens het overgrote sukses besloten bestuur en spelers van de Koninklijke Toneelkring Sint-Gene- sius uit Sint-Niklaas nog een extra voorstelling toe te voegen aan de traditionele reeks. Geen gewone voorstelling, maar een benifietavond ten voordele van twee sociale instellingen uit Sint- Niklaas, met name het Dagcentrum voor meerder jarige niet-werkende gehandikapten, Knaptand straat 46 en Doorgangshuis, Bremstraat 45. deze opvoering gemist heb ben. Een volle zaal betekent een fijn avondje toneel voor u en getuigt tevens van uw betrokkenheid en interesse voor de twee sociale instel lingen uit Sint-Niklaas. Na twee jaar van keihard werken, uittesten van eigen grenzen en mogelijkheden, optredens met meestal kortere programma's voor een zeer divers publiek, groeide bij Vlakaf de overtuiging dat de medewerkers klaar waren voor het «grotere» werk - bedoeld wordt een avondvullend programma, waarmee men hoopt de «doorbraak» te kunnen maken tot buiten de grenzen van het Waasland. Vanuit de sociale betrok kenheid van de groep was het niet zo moeilijk een the ma voor dit nieuwe pro gramma te kiezen. De reali teit van de dagelijkse ak- tualiteit maakte die keuze bijna vanzelfsprekend. «Wanneer de vlinder ver trapt wordt...!» Het gaat over vrijheid, de dromen van een kind, vre de, liefde, het recht van ie der kind om kind te mogen zijn... Onderdrukking dus als centraal thema. Je hoeft im mers je krant maar open te slaan, of de knop van je tv om te draaien en het geweld en de onverdraagzaamheid springt je van overal letter lijk naar de keel. Men is vertrokken vanuit enkele thema's; oorlog en geweld, miskende identiteit en diskriminatie, honger en de eeuwige tegenstelling arm versus rijk, gevangen schap en eenzaamheid, het kind, van oudsher het meest weerloze slachtoffer en de diktatuur. De stem men die in de gedichten en liederen aan bod komen, komen van zowat alle uit hoeken van de hele wereld. Uiteraard is het begrijpelijk dat niet elk land en elke vorm van onderdrukking aan de orde zijn. Dat was ook niet de bedoeling. Vlakaf wil met dit pro gramma aksenten leggen, duidingen maken. Men is ook niet zo naïef om te gelo ven dat Vlakaf met dit pro gramma de onderdrukking uit de wereld kan helpen, «Waar we echter wel rots vast in geloven is dat de stem van de onderdrukten de kans moet krijgen om gehoord te worden. Dat ie der voor zich zijn verant woordelijkheid moet opne men ten aanzien van onder drukking. Want wat van daag nog een beeld op uw scherm of een foto in uw krant is, kan morgen bin nen uw eigen levenskring bittere realiteit worden». Aldus de mensen van de groep. Met dit programma leveren de medewerkers net als u die dit programma aan vraagt of er naar komt luis teren een kleine bijdrage tot volgende projekten: de Volkskeuken in Chili (ten minste één warme maaltijd per dag voor een kind uit de volkswijken), de werking van het Centrum voor Mi granten te Sint-Niklaas. Het Dagcentrum heeft gro te verbouwingswerken uit gevoerd die tot ieders vreugde bijna voltooid zijn. Maar dit betekent ook dat het bouwfonds nog geld in het laadje moet krijgen voor het gedeelte dat de in stelling zelf moet finan cieren. Het Doorgangshuis is méér dan twee jaar aktief als een onthaalcentrum voor vol wassenen (vanaf 25 jaar) en hun kinderen die door pro bleemsituaties dakloos wer den. Het centrum werd er kend door de gemeen schapsminister van gezin- en welzijnszorg, mevrouw Steyaert. Toch moet het doorgangshuis het nog steeds stellen zonder subsi dies of werkingsgelden. Dit heeft ondermeer tot gevolg dat de materiële mogelijk heden erg beperkt zijn. Daarom werd onlangs een projekt 'keuken-living' op het touw gezet, omdat men de daklozen wil opvangen in een nette leefruimte die de thuisloosheid enigszins kan kompenseren. Deze projekten kunnen echter niet slagen zonder middelen en uw medewer king. Daarom vraagt men aan de Wase bevolking om massaal naar de benifieta vond op 10 december te 20.15 uur te komen in de stadsschouwburg te Sint- Niklaas voor de toneelvoor stelling «Eén vloog over het koekoeksnest' onder regie van Reinhilde Demets en opgevoerd door de Ko ninklijke Toneelkring Sint- Genesius. Het stuk werd ook verfilmd en kende een enorm sukses. De voorstel ling door Sint-Genesius was één van de beste die dit gezelschap de laatste jaren leverde. Een uitstekende gelegen heid dus voor al diegenen die om één of andere reden Kaarten zijn op voorhand verkrijgbaar op volgende adressen: Dagcentrum, Knaptandstraat 46, Sint- Niklaas tel.: 03/776.03.86; Doorgangshuis, Brem- straat 45, Sint-Niklaas, tel.. 03/777.02.49. De premiere van «Een vrouw in de soep», gespeeld door toneelgezelschap 't Kelderken, vindt plaats op zaterdag 1 december in het Parochiecantrum, Mo lenstraat te Kemzeka. Er staan verder nog liefst drie voorstellingen op het programma, nl. op vrij dag 7, zaterdag 8 en zaterdag 15 december, telkens om 20 uur. Conat Ieveraers uit Kallo koos «Paradijsvogels» van Gaston Maertens om het speelseizoen '84-'85 te openen. Het bleek een steengoede keuze te zijn. Er was heel veel belangstelling. We hoorden het zater dag jl. gonzen over 'uitverkochte zalen'. Een goede zaak dus voor de Kallose toneelkring. «Paradijsvo gels» voor het voetlicht brengen is immers eerder een dure aangelegenheid. Er zijn de kostumes, de bijzondere belichting (waarvoor losjes geteld min stens 15 projektoren nodig bleken) en de drie dekorwisselingen (café, hel, hemel). Const Ieve raers heeft moeite noch kosten gespaard om dit weliswaar oude maar nog steeds goed in de smaak van het publiek vallende stuk in de beste voorwaar den te realiseren. Toni Van de Kere tekende Manse Lappers op haar best: diepmenselijk en soms hard, droeng en uitbundig, toegewijd en losbandig. Een levensechte Manse. Het koster-typetje dat Hendrik Van Exaerde op de planken heeft gezet was enig. Het bood hem de gelegenheid om zijn uitgesproken talent om van dergelijke rol een juweeltje te maken ten toon te spreiden. Grandioos! Hat knapste tafereeltje uit het plezante paradijsvo gels-gebeuren is ongetwij feld het pleidooi van O.L. Vrouw Marleen Van Acker heeft duidelijk aangevoeld dat hierin de ernst, de diep gang, het moraliserende maar ook het gevaar voor te veel melo, voor te gemaakt sentiment verscholen zat. Marleen heeft er een parel tje van een vertolking van gemaakt. Indien we goed zijn ingelicht zette Miel De Keulenaer zijn allereerste toneelstappen bij de Const Ieveraers. Laten we er on middellijk aan toevoegen dat hij verduiveld knap aan Sint-Pieter gestalte gaf. Een veelbelovende nieuwe kracht voor de Kallose to neelkring, Dat 'kleine rol letjes' zeer belangrijk zijn en voor de nodige sfeer en kleur zorgen werd eens te meer bewezen door Leo Van Bulck (veldwachter) en Wil ly Vleeschouwer (Mentie). Minder fraai wordt het wanneer er té opdringerig met de scheerkwast wordt omgesprongen. Het uit te beelden personage te veel van het goede meegeven schaadt de geloofwaardig heid. Zo heeft Raymond Smet in een vorm van over acting een te nadrukkelijke Wies, de barbier, neergezet. Jammer, want dit bijzonder fijne tafereeltje ging zijn juiste betekenis voorbij om dat één akteur er een per soonlijk suksesje van wou maken. Eric Van Oevelen nam Rietje Rans voor zijn rekening. Geen eenvoudige opdracht. Ze biedt echter aan een speler behoorlijke kansen om te schitteren. Eric heeft zijn dankbare taak met overtuiging en élan volbracht. We hadden wel de indruk dat een en ander iets te weinig "buik' had en daardoor een tikkel tje 'geforceerd' overkwam. Rekening houdend met de beschikbare speelruimte van de parochiefeestzaal in Kallo en de daaraan vastzit tende mogelijkheden heb ben de «werkers achter de schermen» een technisch mirakel laten gebeuren dat minstens evenwaardig is aan het mirakuleuze gebeu ren op de scène. Het 'inte rieur' van Flavies café, uit de tijd van toen (1934-35), straalde Vlaamse warmte uit. Alles was tot in de kleinste details verzorgd. De "hel' kreeg een passende belichting binnen de goed afgelijnde opbouw. Meesterlijk geschikte bloe men, eenvoud van kleuren (wit en lichtblauw) gekom- bineerd met sober aange wend goud en onderlijnd met doeltreffende lichtef- fekten, gaven een schitte rend hemelbeeld. Kortom; de technische kant van 'Pa radijsvogels' was af, ge tuigde van een formidabele inzet en beantwoordde ten volle aan de veeleisendheid van dit prachtige toneel werk. Onze gelukwensen aan de "bouwers' en 'afwerkers' o.l.v. Leo Van Bulck: Omer Burm, Hedwig Drieghe, Jef LoasieFranpois Present, Robert Smet, Georges Tho- maes, Raymond Van Raem- donck, Kamiel Waegeman, Toni Van de Kere, Marien- ka De Vriesere, Antoine Van Hoof, Erna Van Bocx- laer, Stephanie Cross, Hilde Bogaerts, Maria Colman. Hilde Bogaert, die instond voor de kleding verdient een pluim. Knap werk! Al leen in het schoeisel vielen wel een paar foutjes te note ren (Wies, de barbier; Man se Lappers). Bijzondere prestaties? Jazeker! Het is verheugend te kunnen vaststellen dat die niet al tijd te vinden waren bij de belangrijke rollen. Freddy Pouck speelde met een enorme présence een zeer sterke en goed in de hand gehouden Bolle Ver- buyck. Marienka De Vriesere heeft haar voornaamste tegen speler waardig van repliek gediend, liet haar Flavie- figuur naar het einde toe wel een beetje los maar wist ook de 'gevoelige' momen ten (sterfgeval Marieke) aardig over te brengen. Uitmuntend door soberheid waren de vertolkingen van Coby Vergauwen (Goeleke) en Eric Van Hal (Veerke). Zij vormden een goed op elkaar ingespeeld duo. Het imposante scènebeeld van 'de hel' zullen we niet zo licht vergeten. Als Lucifer zagen we Johan De Schep per. De duivelinnen (het le ken geen katjes om zonder handschoenen aan te pak ken) waren: Annick Van Bulck, Annick De Schep per, Ariana D'Haene, Hilde Van Uytvanck, Saskia Smei en Sandra Van Den De overige leden van de cast waren: Andrea Weesmaes (een iets te matte Belle man), Marcel Beeldens (de burgemeester met de ab soluut overbodige appel ook de echte Sint), Hedwig Drieghe (Bolles vader), Hil de Bogaerts (engel Michaël prima zegging), Ingrid De Vooght (engel Gabriël), Ma ria Ergeerts (eerste vrouw van Rietje), Johan De Schepper (Nicodemus), Kristy De Vooght en (of) Daphne Vleeschouwer (Ma rieke), en de jongetjes Mark Callens en Koen Thomaes die toch wel een extra bravo verdienen. Opvallend was ook de bij zonder verzorgde grime. Gezien de omvangrijke be zetting een taak die tot vaardigheid en kunde dwingt. Proficiat, Stepha nie Cross en Maria Souil- laert. Toneelmeesters wa ren Robert Smet, Franpois Present en George Tho maes. De meeste van de meesters: Roland Van Gij sel. Wim Heylen was vei antwoordelijk voor de mu ziek- en klank weergave. We hielden niet zonder re den de belichting voor het laatst. Voor deze 'Paradijs vogels' werd uit een mini mum aan materiaal en mo gelijkheden een maximum rendement gehaald. Be wonderenswaardig en prij zenswaardig werk dat werd - geleverd door Kamiel Wae geman. De volgspots wer den gestuurd door Paul Waegeman en Alex Burm. De regie?... we hoorden 'aan de toog' zeggen «Als de sfeer er is en alles draait goed rond dan wordt er 'formidabel' gespeeid en ge presteerd. «Da's juist», vervolgde zijn 'toog-genoot', «regie valt al leen op als er een en ander misloopt, als het niet goed is, da-zegge-k-ik». Zo zie je «Een vrouw in de soep» naar «De Loze Vink» van J. Christiaen8 wordt een twee uur durend toneelspekta kel, waarin lach en amuse ment centraal staan. Cor, een weduwnaar (Wil- fried Meerschart), en zijn partner in zaken Felix (Pat rick Van Puyenbroeck) earn verstokt vrijgezel, runnen samen een klein restaurant en hebben ook een meid Martje (Francine Noens) waarop ze allebei nogal erg gesteld zijn. Wanneer hun vaste klant Mijnheer Pol (Willy Zaman) niet onge voelig blijft voor -de char mes van Martja, raken de gemoaderen enigzins ver hit. Nog erger wordt het wanneer John (Harry Van Driessen) en Bieke (Manue- la Maes) het restaurant met een bezoek vereren De rest kan iedereen komen zien enmeemaken in het' Kemzeekse Parochiecen trum. De toegangskaarten kosten 100 fr. (kinderen beneden 12 jaar betalen 60 fr.) en zijn te verkrijgen op vol gende telefoonnummers: 03/779.66.69, 779.81.25 en 779.63.47 of op het sekreta- riaat, Stationsstraat 92 te Kemzeke. Voor alle volle digheid geven we nog mee dat het dekor (ontwerp van Paul De Hooghe) kundig in elkaar werd getimmerd door Jozef Meerschaert, Leo Mels, Mark Heirman en Mia Mortier terwijl Filip Van Steen berge, Karal Fer- ket en Mia Mortier zorgen voor aangepast licht en ge luid en dat Nicole Verwilli- gen er zorg voor draagt dat de spelers op hun persona ge gelijken door hen te gri meren. Wanneer een speler z'n tekst vergeet zorgt Pat- riek Van Hiel dat dit (bijna ongemerkt.) wordt verhol pen terwijl voor de regia Luc Samson terugkeerde naar z'n heimat. Gremar Toneel in Kallo. Een sfeerbeeld uit «Paradijsvogels», opgevoerd door Const Ieveraers (Iv) Tweede boekenbeurs in Zeelse gemeentelijke kleuter- en lagere school Voor de tweede keer orga- hove de boekenbeurs voor kleinsten welkom zijn in nizeert het ouderkomitee geopend. het lees- en vertelboetiekje van de gemeentelijke kleu- De beurs kan nog worden onder leiding van Lea ter- en lagere school van bezocht tot en met zondag 2 Haentjens. Zele een boekenbeurs. Dat december. Er worden nog Zondag 2 december om in samenwerking met het volgende gasten verwacht: 15.00 uur is Gerrit Bosman gemeentebestuur en de zaterdag 1 december om present met de voorstelling boekhandels Pallieterken 15.00 uur Henri Van Daele van zijn eerste boek «Frag- en Roelants. De boeken- die in Zele uiteraard goed menten van een beurs werd voor het pubhek gekend is, terwijl de aller- miskraam», open gesteld op dinsdag 27 november met een toe spraak van Frank Van Mos- )n veet |an(jen z|jn zwijntjesja- «loop lock» geïntroduceerd, sevelde die de poezie van gers aktje( en op 2Qek naar een beugelslot dat op de Gerda Berckmoes belichtte maximale beveiliging komen schuine onderbuis van het fra- en enKeie gechcnten uit steecjs weer nieuwe typen me wordt gemonteerd. Bij het haar laatste bundel «Nood- fietssloten op de markt., Zo. op slot zetten grijpt dit slot W0rd in Amerika onlanas de 9etlee' sluitend om het wie, kuituur Jozef Van Kerck- Toneel in Kallo. Const Ieveraers bracht «Paradijsvogels» van Gaston Martens. Dit is de komplete caat. (Iv)

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1984 | | pagina 25