Tijdloze, meditatieve landschappen Oud-Leerlingen van Rik Bettens expozeren in Dendermondse akademie Monika Lenssens ook in Polen Landschappen uit eigen vertrouwd milieu als eerbetoon aan vlakke Scheldeland Keramiek voor alle dag in Aalst 22 - 21.12.1984 - De Voorpost stellen hun straat. Van tekeningen projekt en Monika Lenssens in BP Gallerij - Antwerpen Tot 6 januari 1985 exposeert Monika Lenssens, directrice van de Koninklijke Akademie voor Schone Kunsten van Dendermonde in de BP Gallery, Jan Van Rijswijeklaan 162 in Antwerpen. Deze tentoonstelling die later ook naar Brussel gaat wordt begeleid door een mooi uitgevoerde brochure waarin R. De Cnodder een merkwaardige beschrijving geeft van Monika's werk. De titel van die beschrijving is «Het doorbroken landschap», maar toch voelen we meer voor de Franse vertaling, «Le paysage réinventé». De heer Theo Van Looij, voorzitter van de Vereniging der Direkteurs van het Kunstonderwijs met beperkt leerplan, heeft in zijn inleiding het werk van Monika Lenssens en de evolutie er naartoe zo treffend beschreven, dat we niet anders kunnen dan zijn toespraak citeren. Monika Lenssens, gebo ren en getogen bij" de sa menvloeiing van Dender en Schelde, heeft van hui suit (en van in haar jeugd) met de behoefte geleerd om door een kreatief «beleven» de al ledaagsheid te ontstijgen. Het land van dijken en wa ter, van landerijen en koei en, waar ook modder en ruwe taal tot de realiteit behoren, hebben haar ge raakt. In een onbewuste reaktie heeft ze dan steeds met het licht en de warmte van zekere positieve erva ringen de zware (en voor haar storende) indrukken willen terugdringen Aanvankelijk heeft ze, voor haar aangeboren artistieke gevoeligheid, de muziek ge kozen, Ze kreeg een oplei ding als alt-violiste wat, voor wie haar inmiddels als volwassen talent en als mens heeft leren kennen, volledig met haar fysiek en haar zieletoestand overeen stemde. Een intens muzi kaal natrillen bij elke aan raking met de bewegende droom of werkelijkheid, iets warms in elk van haar woorden en buigingen, iets van hoop en verwachting die een latente desillusie of een zachte pijn proberen te verdringen. Toen Monika Lenssens dan haar schilderkunstige am bities begon te onderken nen, werd ze leerling van de Koninklijke Akademie van haar geboortestad waar ze, in het atelier van de direk- teur (kunstschilder Hugo Van Beveren) definitief in de ban van olieverf en doek kwam. Monika was een zeer goed leerling en eigenlijk een handig kunstenaar die, in die aanvangsjaren van een zelfstandige ontwikke ling, de kool en de geit wist te sparen zonder daarbij zondermeer weg te zinken in het kielzog van naar meester. Ze woonde toen aan het Sas te Dendermon de, en ik herinner mij meer dere studies uit die omge ving waarin ze zeker de kompositie, de bladschik king volgens alle regels wist te respekteren, de te kening (zeg maar de vor men) duidelijk en korrekt noteerde, maar waar ze te gelijkertijd met een zeker persoonlijk palet een trans parant harmonieus geheel wist op te bouwen, dat ze ker niet meer in de smeuige toets van de school viel. In die tijd heeft ze ook reeds heel wat met pastel ge werkt, iets wat ze inmiddels tot een hoog niveau heeft opgevoerd, en had ze mas sa's tekeningen, schetsen, natuurstudies en ook ver dienstelijke portretten, vooral dan van kinderen. En ware Monika Lenssens nu zonder meer een braaf produkt van deze gewaar deerde scholing gebleven, dan zou ze zeker geen gek figuur geslagen hebben m de lokale en zelfs nationale kunstkringen. Maar deze sensibele dame bleef m waarheid onver vuld. Niet dat ze als vrouw, als echtgenote of als moe der onvoldaan of ongeluk kig was, zeker niet. Maar ze voelde in zich nog zo veel meer, zou nog zoveel meer willen geven en beleven, meer willen veruiterlijken van wat haar wat donkere maar doordringende oog kon ontwaren, van wat haar hele zintuigelijkheid haar deed vermoeden of ervaren. Zo trok ze, op zoek naar andere gezichtspunten, an dere artistieke benadering eerst naar St.-Niklaas waar ze bij Bérénice Devos een gevoeliger perceptie en een meer transparante voor stelling leerde kennen, om ten slotte te Etterbeek aan het RHOK, op het atelier van Maio Wassenberg zoiets als een hersenspoe ling te ondergaan. Het leek inderdaad een her senspoeling wanneer die eerste resultaten van een Dendermonde. Meester Bettens en zijn leerlingen (v) In de Akademie voor Schone Kunsten van Dender monde loopt momenteel een tentoonstelling met werken van 17 leerlingen van Rik Bettens, leraar schilderen finaliteitsjaren aan de akademie van Dendermonde en Antwerpen. Frans De Meyer, Eddy De Nul, Ronald De Preter, Etienne De Vis, Huguette De Wit, Paul Dyckhof, Fri, Louisa Hofman. Rik Slem- brouck, Guy Smet, Georges Thomas, Felix Van Der Go ten, Germaine Vandermei- ren, Maurits Van Dries- sche, Jos Van Geldorp, Frank Van Leer en Jeanin- ne Van Leugenhaeghe zijn de zeventien kunstenaars die als gemeenschappelijke noemer Rik Bettens heb ben, de leraar bij wie ze hebben gestudeerd Deze zeventien kunstenaars ko men uit gemeenten die grenzen aan Dendermonde en Antwerpen en vormen samen een bont allegaartje. Onder hen vindt men niet alleen schilders terug, maar evenzeer tekenaars. Het zijn lotgenoten, die el kaar na een aantal jaren opnieuw hebben gevonden en via een gemeenschappe lijke tentoonstelling op zoek gaan naar een zekere verbondenheid. Het initia tief van een groep die stil letjes hoopt op een blijvende werking. De spilfiguur in de groep is de leraar die hen in de finaliteitsjaren heeft begeleid. Rik Bettens met andere woorden. In zijn openingswoord on derstreepte schepen van kuituur Hubert Maes dat de inbreng van een leraar ook aan een akademie voor schone kunsten van uiter mate groot belang is. Het is inderdaad zo dat velen zich plots onwennig voelen, wanneer de poort van de akademie achter hen is dichtgeklapt. Zij steun van de leraar, zijn ontgroeid aan de vertrouw de sfeer van de medeleerlin gen waarin men zoveel be grip en aanmoediging had gevonden. De idee om samen te gaan exposeren is louter toeval lig ontstaan. Op een feestje bij de leraar-gastheer. De leerlingen willen dan ook met deze expositie een hul de brengen aan de «meester» naar wie ze op kijken. In Rik Bettens heb ben zij de man gevonden die eerbied heeft voor de eigen stijl, maar die evenzeer niet mals is waar het de «schil dersstiel» aangaat. Wat hem vooral boeid is het in prenten dat ieder zijn eigen strijd te vechten heeft voor het witte schildersdoek en de grenzen van zijn kunnen steeds moet weerleggen en verruimen. Ook steeds met nieuwe bewondering de dingen moet kunnen bekij ken en interpreteren. Rik Bettens, aldus de schepen, is een streng leraar in de goede betekenis van het woord. Hij streeft eerlijk heid na, relativeert, slaat maar zalft ook. Hij bekriti- zeert en moedigt aan, kort om hij maakt wie open staat voor zijn raadgevingen, rijp om verder te werken aan zijn vervolmaking, ook na de akademie. Dat bewijs vindt men in deze tentoon stelling. Georganizeerde werking Het fijne van de tentoon stelling is volgens de inlei der dat hieruit een min of meer georganizeerde wer king in de richting van een nieuwe, volledig naar ab- straktie zwemende kunst onder haar handtekening verschenen, en toch... Spre kend met Monika, en haar volgend in haar ontleding, kwam weer de oude, ern stige, toegewijde en eerlijke kunstenares naar voor. Zeker! De losse «schilder achtige toets» of wat daar voor doorging was volledig verdwenen en een totaal gladde struktuur met scherp afgelijnde kleur vlakken (meestal geome trisch en vaak rechtlijnig) was in de plaats gekomen van de vertrouwde beel den.. Maar in de blauwe en paarse vlakken traden ethe rische gradaties op, het groen kreeg een nieuwe di mensie tussen gras en ver droomde fantasie die zelfs ietwat als «tegennatuur lijk» overkwam. Het is deze nieuwe, jonge Monika Lenssens die dan weer zeer snel de beperkin gen en de relatieve leegte van deze abstrakties heeft aangevoeld en die er haar geleidelijk en bijna onbe wust toe bracht, weliswaar verrassende, soms zelfs vreemde, maar toch weer herkenbare elementen uit onze visuele realiteit te doen invoeren in die haar zo eigen wereld. Het werden staken en ge kleurde stokken, len die verspreid opgesteld afgebeeld, het schilderij diepte en menselijkheid gingen geven. Het werden keien die ge zaaid lagen in een vlak dat weer gras werd, of aarde, materialen die vooral ook in haar voorstudies en de daaruit gegroeide litho's en sereens die zacht verdroom de, stille, intieme sfeer kom posities dragen. En zo is Monika Lenssens geworden wat ze nu is, daarbij een brug leggend tussen de natuur, de mate riële realiteit waaraan ze met ziel en lichaam ver knocht is en de abstraktie die zoveel onzegbaars kan overdragen. Ze brengt nu tijdloze, medi tatieve landschappen die ze tegelijk systematisch en bijna koel beredeneerd kon- struktief opbouwt, maar toch ook weer met haar zo vrouwelijke gevoeligheid, poëtisch weet te doen zin deren. Ze heeft nu duidelijk de synthese van haar artistie ke omzwervingen en eska- pades gevonden: een verwe ven van oude landschap pen, weilanden, duinen, water met eenvoudige maar edele stillevens, stillevens met zwoele schelpen en strenge kristallen, roze kwarts, fruit, wat tekstiel of zuiver geometrische vo lumes, kegel, pyramide, kubus en prisma. De ernst en de latente on rust vinden we terug in het deels seriële van haar oeu vre dat dan eenzelfde stille ven op diverse plaatsen op de als landschap voorko mende doeken gaat integre ren. Het staat op de hori zon, komt op een tafel voor op het veld, dat dan zelf weer evolueert naar een ta pijtachtige vloerbedekking. Met haar inmiddels virtuo se acryltechniek kan ze daarbij de fijnste kleur schakering aan en verras sende visuele effekten sug gereren zoals bv. in haar graspartijen. De kimstenare8 die ook als grafica ondermeer in het Masereel Centrum te Kasterlee kostbare lithos en vooral ook virtuose zeef drukken in ontelbare kleu ren heeft gerealiseerd, is volledig uit de artistieke twijfels losgeraakt omdat ze door hard en met volle inzet te werken de volledige beheersing over haar ex pressiemiddelen heeft ver worven. Na een recente reeks klei nere en middelgrote kon- frontaties in exposities met het bredere publiek, na en kele niet onbelangrijke Dendermonde. Stilleven in tuin. Van 8 mei tot 30 oktober 1985 zal in het Poolse Lublin, in het kader van de Internationale Driejaar- se tegen de oorlog een tentoonstelling gehouden worden met schilderwerken, geselekteerd uit inzen dingen vanuit de ganse wereld. j Voor deze belangrijke tentoonstelling werden twee werken van Monika Lenssens geselekteerd, een steendruk met als titel «Ik heb honger» en een l zeefdruk met acht kleuren die «Terug naar de ai natuur» werd gedoopt. Daarmee bewijst Monika Lenssens eens te meer dat i( haar talent de grenzen van dit kleine land ver overstijgt. fa prijzen en selekties in den lande, als lerares en nu ook direktrice van de Koninklij ke Kunstakademie van Dendermonde, is deze ten toonstelling (eerst hier te Antwerpen en weldra te Brussel in de B.P. Art Gal lery) een bekroning voor haar die de bevestigii moet worden van de re dat: wanneer inhoud en zet van de kunstenaar, oi ui over de werken heen wet< sl te beroeren, we zeker voi r£ een waardevolle vorm v beeldend kunnen staan... Tuur De Rij bel in Dender monds stadhuis Tuur De Rijbel, die zijn atelier heeft gevestigd in Buggenhout en vanuit zijn schuilplaats een weids uitzicht heeft over de velden, expozeert zijn werken in de Aymon- en Reynoutzaal van het Dendermonds stadhuis. Het is een echt gezellige tentoonstelling, waarin de bezoekers zich direkt weet thuis te voelen. Misschien wel omdat de doeken die er te bekijken zijn, stuk voor stuk doen wegdromen naar de tijd van weleer, omdat de kleuren zacht en teder zijn gehouden, maar meest van al omdat Tuur De Rijbel de landschapsschilder bij uitstek is. Zijn werken zijn stuk voor stuk enkele rare uitzonderingen niet te na gesproken weergaven van het vlakke land van de Schelde, het land dat hij kent als geen een en dat hij met zorg en liefde ook koestert, het land dat hij niet graag ziet teloor gaan aan allerlei kapers op de kust. Voor de vooropening van de tentoonstelling, die werd opgezet door het Willems fonds Dendermonde dat daarmee zijn werkjaar af rondde, kwam heel wat be langstelling opdagen. De komst van Guy Verhof- stadt, nationaal voorzitter van de Partij voor Vrijheid en Vooruitgang, zal daar lang niet vreemd aan ge weest zijn. Maar de natio nale PVV voorzitter, die de exposant zou inleiden, liet een tijd op zich wachten. Toen hij dan toch arriveer de, werd hij eerst heel even tjes verwelkomd door bur gemeester Cool waarna het gezelschap zich vlot en ge zwind naar de tentoonstel lingsruimte begaf. Meester Verwilghen, voor zitter van de Dendermond se Willemsfondsafdeling verwelkomde de vele gasten en onderstreepte dat deze aktiviteit zowat een buiten beentje vormt in het geheel. Maar naar zijn gevoelen mag dat wel eens, temeer omdat het gaat om een af sluiten van een vruchtbaar werkjaar. Hij noemde het Willemsfonds een kulturele organizatie bij uitstek die werkt in een geest van libe raliteit en Vlaams gebon denheid. Daarna stelde hij zeer in het kort inleider Guy Verhofstadt voor, al thans voor zover dat nodig moest zijn. Afkomstig van Dendermonde, heeft de na tionale PW voorzitter zijn geboortestad nooit ver loochend, hij zei dat trou wens ook in zijn toespraak. «Ik heb bindingen met deze stad en deze streek», aldus de inleider die verklaarde alle waardering te hebben voor de kunstenaar Tuur De Rijbel die precies deze streek in al haar schoon heid, grootsheid en lieftal ligheid op het doek brengt. Hij feliciteerde het Willems fonds met zijn werking en met deze aktiviteit om ver volgens dieper in te gaan op het werk van de schilder. Tuur De Rijbel, aldus Ver hofstadt, zou men eigenlijk in zijn vertrouwde omge ving, dat wil zeggen zijn atelier 't Hoeveke, moeten bezoeken om hem te door gronden. Daar leeft De Rij bel tussen zijn boeken en de verftubes. Hij sluit zich daar niet op. Integendeel, zijn deur staat er steeds wa ge wijd open voor de bezoe kers. In dat intieme milieu, in die aparte sfeer schildert hij zijn 8treekland8C hap pen. Vanuit zijn atelier kijkt hij trouwens uit over het vlakke land van Den dermonde. De schoonheid van het Scheldelandschap ontplooit zich als het ware aan zijn voeten. De Rijbel werd geboren in februari 1927 in Lebbeke. Hij is een leerling van de alom bekende en geroemde kunstenaar Herman Ver- baere Eerst maakte hij zich verdienstelijk met tekenin gen, later kwamen de schil derijen, vooral landschap pen. Maar weinigen weten dat De Rijbel zich ook heeft gewaagd en met veel sukses aan de binnen huisinrichting. Daarvan is hij nu afgestapt. Het schil deren neemt hem helemaal in beslag. Begin van de ja ren vijftig exposeerde hij een eerste maal in Lebbeke, zijn geboortedorp. Daarop volgden een resem tentoon stellingen, zowel in binnen- als in buitenland. In zowat alle grote steden hebben zijn werken goede kritie ken gekregen. Ook in de Verenigde Staten heeft men het werk van Tuur De Rij bel naar waarde weten te schatten. Nog een ander facet van De Rijbels veelzijdigheid is wel dat hjj een tijdlang kar- toens heeft gepubliceerd in dag- en weekbladen. Maar ook die periode is voorbij. Hij koncentreert zich nu volledig op zijn olievei schilderijen die fel in smaak vallen en waar d veel vraag naar is. «Zij geboortestreek boeit hen De kleuren zijn tinten v geel die evolueren naar hè*3 bruine toe. Misschien ee ni tikkeltje te weinig blauw zo voegde Verhofstai eraan toe, waarmee hij ir werken van Tuur De Rijbi waarin hij vooral het talei u bewonderde om ieder jaai getijde tot in het kleins 1 detail weer te geven. To< )Tr beperkt De Rijbel zich r tot de landschappen uit eigen streek. Wanneeer zon te laag t voldoende licht meer geeftF trekt hij naar onze kunst 01 streek, waar hij met eveix110' veel liefde en kunnen i mooiste marines schildei 6' «Tuur De Rijbel, zo besla de inleider, is een man va penseel en palet». Daaro e werd de tentoonstellin voor geopend verklaard e werden de genodigden g< 00 trakteerd op een verzorgt 181 receptie Aan voorzitti ïn Verhofstadt werd een va ;ec de werken van de expoei rende kunstschilder «1*le blijvende herinnering handigd. groepstentoonstelling zou kunnen ontstaan Rik Be ttens wil daaraan graag meewerken en begeleiden Dat deze tentoonstelling uitermate gevarieerd is, laat geen twijfel Dat is nor maal ook. Het is het bewijs dat iedere echte kunstui ting zeer individueel is en in feite ook uniek, zoals ie dere mens ook uniek is. Het is goed dat er een dermate grote samenwerking tus sen de oud-leerlingen tot stand is gekomen. Het is een boeiende konfrontatie te noemen tussen een selek- tie van hun werk en een breed publiek, dat ruimer moet worden gezien dan de ouders van akademieleer- lingen die langs komen. Schepen Maes onderstreep te dat hij hoopte de geboor te te hebben mogen beleven van een blijvende en vruchtbare groepswerking, die aanleiding kan geven tot talrijke tentoonstellin gen, die zowel individueel, partieel of temagebonden zouden kunnen zijn. Hij verheugde zich erover dat het kunstleven in Dender monde weer eens is verrijkt en was ervan overtuigd dat hoe gevarieerder en facet- rijker de aktiviteiten op kunstgebied in Dender monde worden, hoe meer en boeiender het kunstmin nend publiek in de stad en het omliggende geneigd zal zijn het artistiek leven hier te volgen. De openingsuren van deze tentoonstelling zijn op za terdag 22 december van 14 tot 18 u., vrijdag 21 decem ber van 17 tot 21 u. en op zondag 23 december van 10 tot 18 u. Dendermonde. PW voorzitter Verhofstadt wist de talrijke aanwezigen te boeien met zijn toespraak (c) Reeds vele jaren zijn Hilde De Bruyn en Karin Wauters doende als pottenbaksters in hun eigen atelier. Ze vervaardigen er steengoed en siervoor werpen voor dagelijks gebruik: spaarpotten, fruit schalen, vazen, kruidenpotten, sierbloempotten, lampevoeten, kaarsepannetjes, wijn- en jene verkruiken, theepotten, botervlootjes, eet borden, tassen, wijnbekers, bierpotten, eierdopjes tot volle dige thee-, koffie- en eetserviezen toe. Geen dure luxe stukken doch betaalbare gebruiksvoorwerpen die onze dagelijkse leefwereld veraangenamen. Ter gelegenheid van de eindejaarsfeesten houden beide dames in het atelier, Moutstraat 17 (vlakbij de Varkensmarkt) speciale opendeurdagen met demon straties op vrijdag 21. zaterdag 22 en zondag 23 december, telkens van 10 tot 20 u. LH Aalst. De Pottenbaksters van eigen bodem (a) Dendermonde. Meester Verwilghen leidde de avond in (c) Van Gijsegem en Vercaemer in Netwerk Aalst René Van Gijsegem en Geert Vercaemer stellen werk tentoon in Netwerk, De Ridderstraat. Gijsegem exposeert de voorbereiding in en schilderijen van het Orlando-(teater) Geert Vercaemer brengt ruimtelijk werk. Opening door Eddy Muylaert op tweede kerstdag december te 20.30 u. De tentoonstelling is toeganke lijk op 26, 27, 28 en 31 december en op 2, 3 en 4 januari van 10 tot 17 u. Op 29 en 30 december en op 1 januari van 11 tot 20 u.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1984 | | pagina 22