Sange Jo verzorgde geslaagd kerstkoncert in Lebbeke
Denderkantorij en Bob Boonsingers
met kerstkoncert in Oudegem
Kerstkoncert
in Dendermondse abdijkerk
Belfort-Happening
te Aalst
Tien jaar N.O. Train Jazzband
RUIME BELANGSTELLING
Niettegenstaande de «hoffotograaf» met dienst tij
dens de ganse duur van het koncert - die man was
er blijkbaar op uit elk koorlid in een close-up te
vangen - met zijn storend geflits de sereniteit van
het gebeuren aantastte, toch groeide het Kerstkon
cert op zondag 23 december jl. uitgevoerd door het
Lebbeeks gemengd koor «Sange Jo» uit tot een
meevaller.
Het publiek was overi
gens in groten getale ko
men opdagen. In de mid-
denbeuk van de O.-L.-
Vrouwkerk bleef, op uit
zondering van de plaatsen
voorbehouden aan de 'nota
belen', geen stoel onbezet en
ook de zijbeuken waren
flink bemand. Sange Jo of
freerde de aanwezigen
overigens een gevarieerd
muzikaal gebeuren. De vo-
kale gedeelten, kerstliede
ren gezongen door de zowat
vijftig sopranen, alten, te
noren en bassen van Sange
Jo werden immers afgewis
seld door harp-, fluit- en
orgelintermezziEn het ge
sproken woord, poëzie
rondom het kerstgebeuren,
ontbrak evenmin.
Met «Komt ons in diepe
nacht», een kerstlied op
tekst van T. Oosterhuis,
muzikaal bewerkt door Ma-
rinus De Jong, zette Sange
Jo o.l.v. Marcel Schelfhout,
het koncert in. Meteen be
wees het koor, dat amper
zijn vierde bestaansjaar is
binnengestapt, vokaal van
wanten te weten. Boven
dien flink wat vorderingen
te hebben gemaakt. Niet al
leen qua duidelijke zegging
maar ook wat betreft de
muzikaliteit. Met «Lobt der
Gott ihr Christen», een
16de eeuws kerstlied en
«Nu syt wellecome», een
overbekend, oud-Hollands
kerstlied, werd een eerste
kooroptreden besloten.
De aangekondigde har
piste, Kathleen De Vilder,
moest wegens ziekte belet
geven. Haar plaats naast
fluittist Jan Raes, werd in
genomen door Brigitte Her-
toghs, leerlinge van Chan-
tal Bury en lid van het
Jeugd en Muziekorkest van
Antwerpen. Met nummers
als «Ballet» van Von Gluck
en een speels «Partita» be
wees het duo meteen dege
lijk samen te spelen.
Anne-Marie De Smet,
Sange Jo-koorlid en leer
ling voordracht aan de
plaatselijke gemeentelijke
muziekschool, bracht op
een voortreffelijke wijze
«Gebed op een Kerstdag»
van streekdichter Ward
Mertens. Kristiaan Van In-
gelgem van zijn kant, voer
de op het onlangs gerestau
reerde kerkorgel een «Pas
torale» van J.S. Bach uit.
Wie nog mocht twijfelen
aan de kapaciteiten van
harpiste Brigitte Hertoghs,
werd achteraf via een solo-
optreden (Troubadourlied)
ten volle overtuigd van
haar muzikaal kunnen.
Een Ierse melodie, uitge
voerd door het duo Her-
toghs-Raes, werd door het
pubüek eveneens fel geap
precieerd.
Orgelist Kristiaan Van
Ingelgem, titularis-orga
nist van de Aalsterse Sint-
Martinuskerk, legde ver
volgens getuigenis af van
zijn improvisatorische ta
lenten in een improvisatie
op het kerstlied «Midden in
de Winternacht», lied dat
achteraf door Sange Jo zou
worden gezongen. Het koor
ging tot besluit van het eer
ste deel op de populaire toer
met de uitvoering van be
kende kerstliederen als «O
du Fröliche» en «Noël».
Na de pauze verüep het
programma volgens een
zelfde scenario. Voor de in
tro zorgde opnieuw Sange
Jo. Met de uitvoering van
het Engelenlied van Men
delsohn, «O Jesulein zart»
van S. Scheidt en het beken
de «Adeste Fideles», lied
waarin de sopranen de
kans kregen even op de
voorgrond te treden.
Na twee nummers voor
harp en fluit - o.a. «Haba
nera» van Maurice Ravel,
nog een gedicht van Ward
Mertens (Herders), het
Kristiaan Van Ingelgem or
gelvariaties op «Joseph est
bien marié» in het kerkge
bouw weerklinken. Van
zijn virtuositeit op de
dwarsfluit getuigde Jan
Raes vervolgens tijdens de
uitvoering van een solo (Sy
rinx) en «Carmenfantasie».
Anne-Marie De Smet had
het in een gedicht over «De
Wijzen» (J. Schreurs) en
Kristiaan Van Ingelgem
improviseerde op het welbe
kende «De herderkens la
gen bij nachte...».
Voor het slot zorgde San
ge Jo. Met nummers als
«Magnum nomen Domini»,
«In de stad van Koning Da
vid» en «Stille Nacht», hét
onverwoestbare kerstlied.
Apotheose werd echter de
uitvoering met orgelbege
leiding van een «Choral»
(Jesus bleibet meine Freu-
de) van J.S. Bach, een pas
send orgelpunt voor dit
derde Sange Jo kerstkon
cert, dat aaneengepraat
door Mare Verberckmoes,
onder de algemene leiding
stond van dirigent Marcel
Schelfhout. Een koncert
dat opnieuw het dynamis
me aantoonde dat Sange Jo
van in den beginne van zijn
bestaan kenmerkt. Een
koncert dat ook o.i. best
mag uitgebouwd worden
tot een traditie. Daartoe be
zit het koor zowel muzikaal
als organisatorisch de ver
eiste kapaciteiten.
Pierre Van Rossem
Lebbeke: Sange Jo»: zingen is onze regel wel (c)
Lebbeke. Enorm veel belangstelling voor het derde kerstkoncert van het gemengd
zangkoor Sange Jo» uit Lebbeke (c)
Iedere dag tussen 10 en 12
en tussen 14 en 19 u. kan u
er terecht voor een tentoon
stelling «oud muziekin-
strumentarium» door
en gitaarbouwers Geert
Vermeiren, Marc Faes, Ir
win Sloane en L. Eeckhout.
Verder zijn er elke dag kon-
certen.
23/01/85: «Robert Barto»
(laureaat Int. Muziekwed-
strijd Musica Antiqua
Brugge, 1ste prijs To
ronto).
24/01/85: «The Lute Group>
Ruim 250 aanwezigen voor het kerstkoncert van de
Denderkantorij in de kerk van Oudegem. Onder
leiding van William Maes bracht het koor in samen
werking met de speelschare enkele overbekende
kerstliederen, waarna de Bob Boonsingers de taak
overnamen en borg stonden voor een prachtig
koncert met als thema de kerstliederen zoals die in
ongeveer dertig landen en verschillende volkeren
worden gezongen.
De speelschare zette de land en afkomstig uit de
avond in met twee instru- zeventiende eeuw, om te
mentale nummertjes. On- vervolgen met een kerstlied
der meer «er is een roos uit Vlaanderen. Meer be-
ontsprongen» en daarop kend zijn al «Maria die sou-
zong de Denderkantorij, de naar Bethlehem gaan»
zoals het hoort in uniform, en het Frans «II est né le
overbekende kerstliederen divin enfant». Maar in het
uit eigen Vlaanderen. eerste deel ook een schitte-
Herders hij is geboren» en rende negro spiritual «Ma-
«'t Is geboren het goddelijk ry had a Baby», ooit door
kind» waren er daar twee een superieure Harry Bela-
van. Zij namen het voorpro- fonte op de plaat gezet. Ver-
gramma voor hun reke- der nog in het eerste deel n
ning en brachten het talrijk kerstliederen als «Herders Dendermonde. -Deze manifestaties hebben
opgekomen publiek ook in hij is geboren» en «Rise up, Boonsingers brachten een fel gesmaakt optreden (c) plaats i s m het stadsbe
de ideale stemming om te sheperd» nog een negro- stuur dn dienst Voiirsnnt-
luisteren naar het hemelse spiritual. het koor zich een aparte pubhek te boeien. Waar wjkk.pliTlg Kommissa-
gezang van de Bob Boon- In het tweede deel vonden plaats te verwerven in het vroeger de leiding van het riaat-Generaal Voor Inter-
singers. Acht vrouwen en we bewerkingen terug van Vlaamse muziekleven. Ge- koor in handen was van nationale Kulturele «ïamen-
zeven mannen, stuk voor bekende kerstliederen door regeld treedt het koor op. is stichter Bob Boon, heeft nu werkin~ Kiwanis en Pro
stuk geschoolde zangers dirigent Jan Haspelslagh, men te gast op radio of tele- dirigent Jan Haspelslagh
(in tegenstelling tot de le- Onder meer het Griekse visie en weet men een breed deze taak op zich genomen.
den van de Denderkantorij kerstlied met de moeilijke
Musica met luitbouwers CMS Wilson,
Paul Hans en Dr. Platteau aMey Rumsey. Tom Fmu-
25/01/85: «Gitaartrio» F.
Duffeleer, E. Peremans, H.
Raymaekers.
«Duo Pegasus» J, V.D.
Schueren, gitaar; F. Hen-
drickx, fluit.
26/01/85: «Peter Pieters»
barok en vroegromantische
gitaar (16 u.).
«Philippe Malfeyt» luit
«Marcel Ketels» blokfluit
(18 u.).
«Anthony Bailes» luit en or-
pharion (20.30 u.) (o.
voorbeh.)
27/01/85: «Paul Rans en
Lieven Misschaert» (11 u.)
28A01/85: «Guy De Mey»
(tenor) en Raphaella Smits
(gitaar) (20.30 u.)
29/01/85: «Kamiel D'Hoo-
ghe» positief orgel met U.
Gorniak, viool; Mare De
Grauwe, viool; Edmond
Car lier, cello; Maurice
Aerts, bas.
Verder zijn er geleide be
zoeken en animatiekoncer-
ten op 24 en 25 januari en
onder voorbehoud Work
shops op 26.01 met L. Mis
schaert en op 27.01 met A.
Kerstkoncert in Oudegem. De Bob Bailes.
Sfeervolle, haast hemelse muziek gebracht door mensen van eigen bodem.
Door de jeugdige inbreng van het Zeels ensemble Allegro onder leiding van
Patrick Cardon en door de eveneens uit Zele afkomstige Minnezangers waarin
zowel jongere als oudere mannen kerstliederen brachten onder leiding van
Ignace De Lil. Ook het Gymel Ensemble was present onder leiding van
dirigent Dirk Vermeir. Ze zorgden samen voor een mooi kerstkoncert dat de
vele luisteraars wist te boeien. Eenzelfde programma werd eerder in Zele
gebracht en zou daags nadien nog eens worden uitgevoerd in Overmere.
Hoogstaand, verfijnd, prima verzorgd en mooi uitgevoerd, het kon nauwe
lijks beter zijn.
Het koncert werd ingezet de grote vakkundighid Heel wat van deze liederen
door het Ensemble Allegro, waarmee die alles werd ge- werden bewerkt voor het
dat een twintigtal uitvoer- bracht. Niet schools, maar ensemble door de dirigent
ders telt. Dirigent Patrick met veel overtuiging en be- Dirk Vermeir en zoals dat
Cardon leidde zijn jeugdige leving. Hoogtepunt was on- bij het Gymel-ensemble de
muzikanten vakkundig getwijfeld de uitvoering gewoonte is, werden ook rr
doorheen de toch niet zo van «Stille Nacht», waar- weer de solopartijen toever
eenvoudige opdracht. Wer- mee het koor zijn optreden trouwd aan goed geschooi
ken van Handel en Mozart afrondde. de stemmen als Mare He-
vragen immers heel wat Om de luisteraars even op mans en Hilde Jacobs,
muzikale bekwaamheid, adem te laten komen, werd
Dat bleken de jongens en hen een intermezzo aange- Kortom, Gymel-ensemb-
meisjes van Allegro ook in boden onder de vorm van maakte er weer een uitst
hoge mate te bezitten. Van- een werk van Francesco Ge- kend koncert van. Zij bi
daar het grote applaus dat miniani. Waarna het de gonnen hun deel van h
hen te beurt viel beurt was aan het bekende kerstkoncert met «Eer
Daarop kwamen de Minne- Freykoor onder leiding van God in onze dagen», o:
zangers op het podium. Dat Dirk Vermeir. Het koor vervolgens een Provencaa
werd muzikaal gesteund kerstlied te brengen met a.
aantal jonge titel «Noël Nouvelet». N\.
«Een kind geboren», volgde
leraren en sympatizanten Het Gymel-ensemble is ont- een uitstekende bewerking
van het Zeelse Pius X colle- staan uit enerzijds het van de overbekend negro-
ge bijeen te brengen om sa- Freykoor uit Zele en ander- spiritual «Mary had a Ba-
men muziek te maken. Het zijds uit het Zwyvekekoor by» en een al even schitte-
bleek een sukses te zijn. uit Dendermonde. In 1983 rende vertolking van het
Sedert 1969 worden de waren beide koren meer Engelse «As I sat on a sun-
dan eens aan een gezamen- ny bank»,
iyk optreden toe en in juni Dan kwam he,
van 1984 leidde dit tot en ker8tllKi ,lIn hul
samensmelting van de tw«, mooi
dt v d°°r s»» r«ke muzikaliteit
de dirigent, Dirk Vermeir, woordkeuze
werden geleid. Hij maakte
van het Gymel-ensemble Het koncert werd afgerond
een jong en dynamisch met een gezamenlijk optre-
koor, waarin iedere mu- den. «Nichts soil uns schei-
ziekllefhebber zich kan den», een cantate voor ge-
thuisvoelen. mengd koor van Dietrich
Op het repertoire van het Buxtehude werd ten gehore
koor staan zeer gevarieerde gebracht als een waardig
werken die zowel profaan slot van een hoogstaand
als religieus kunnen zijn. kerstkoncert.
Voor dit kerstkoncert werd
evenwel een strenge selek- De vele toehoorders beloon-
tie gemaakt en beperkte den de uitvoerders dan ook
men zich tot de typische met een langdurig en wel-
kerstliederen. gemeend applaus.
is een gemengd koor dat
1961 werd opgericht en be- door een
doeld was om leerlingen, musici.
Minnezangers geleid door
Ignace De Lil en heeft men
koncertoptredens gekend
in binnen- en buitenland.
Het koor komt uit in de
reeks uitmuntendheid en
dat betekent heel wat.
De Minnezangers begon
nen met het alombekende
Adeste Fidelis, om te ver
volgen met een kerstlied
van Buctehude «Das neuge-
borne Kindelein». Ook
Vlaamse kerstliederen
stonden op het programma.
Onder meer «Ons is gebo
ren een kindekijn», «hoe
ligt dit kindeke», «De her
derkens lagen bij nachte».
Telkens weer viel de zuiver
heid van de stemmen op en
die leden moet rekruteren, naam «Christujenna». Ook
maar aan iedereen de kans Jan Hadermann maakte en-
wil bieden), onder leiding kele bewerkingen van liede
van dirigent Jan Haspel- ren, zoals het Aarschotse
lagh, zorgden voor een kerstlied «Hoe leit dit kin-
"1Net op de «ag™ 'oor Oudejaarsavond, vierde de Lokerse
tijdstippen onderbroken ~rf ri» Jazzclub het tienjarig bestaan van zijn huisband de N.O. Train Jazzband,
om te luisteren naar het overbekende liederen «Nu Eigenlijk 1140 die vierinK al enkele maanden eerder moeten plaatshebben,
kerstverhaal dat Felix Tim- zijt wellekome» en het we- maar zowel de agenda van de «Train» als die van de club was zo goed als
merman8 75 jaar geleden reldberoemde «A merry gevuld, dat alleen nog onze traditionele New Year Party als gelegenheid kon
schreef en waarin hij het christmas». worden aangegrepen om de band op een passende manier in de bloemetjes te
kerstgebeuren het afspelen De Bob Boonsingers wer- zetten.
TnaidereirnEenrtmUt?^ nl ""m'PBericht ?°°r 06 N Tn»» Jazzband Jazz. legd op nummers uit de
reSdTn XvoudHr vMiSd 5°bH?°°n Z0U werd m 1974 "PST®™" Toen Alajos de TRAIN b&rooms.
watnaief^ok^en daaromzo trombonist Alajos Van stichtte, wilde hij met die Van de oorspronkelijke
echt Dat is het verhaal van PeteÉTh.em- die er op dat naam ook meteen de band muzikanten is naast leider-
«'t kindeke Jezus in Vlaan- groep ogenblik al meer dan 10 zijn en zijn leden karakteri- stichter Alajos Van Pete-
deren» De Bob BoorX jaar ervarm& biJ de Je^" *>ren. De trein is een de- ghem alleen nog Tony Peel-
gers begonnen met een r.m pap N'°' Jazzband bad op- mokratisch vervoermiddel man overgebleven. Tony
Roemeense kerstroeD en al zitten. Samen met de «Jegg- waar iedereen in mee mag. doet heel wat muzikaal
zingend namen zi\ hun u r s pap" trad hii a' op met De band speelt dan ook om werk achter de schermen.
Sen oThet hcLk^r ivan volksliederen Bm Coleman' Albert Nicho" iedereen mee te nemen voor Hij zorgt voor nieuw mate-
fn Daarna vervoSen^ii ÏLÏ,™ h^hhV If8 en heel wat ^^yke een gezellig avondje uit. Sal en heeft een belang
met oen kerstlied u!t DuiS wm tot ™nd^ a, ^st gUr°n de BuroPese Jat in de loop van de voor- r»k deel in de arrangemen-
g' ye jaar heel wat ten. Ook drummer Dirk
jazzmuzikanten op de trein Brussens was van het
sprongen, bewijzen de tour- grootste deel van de afgelo-
nees met Wallace Daven- pen 10 jaar lid van de
port, Benny Waters. Eddy «TRAIN». Behalve voor zijn
Boyd, Sammy Rimington stuwend drumspel staat hij
en Clyde Bernhardt. Daar- ook bekend voor zijn tech-
enb°ven heeft de «Train» in nische knobbel. Hij is een
9 IHl binnen- en buitenland een aanhanger van de spreuk
urarfl solide reputatie en op festi- «de eersten zullen ook de
vals te Dendermonde, Bre- laatsten zijn» Hij heeft op
da, Terneuzen, Enkhuizen, die manier al heel wat
Eindhoven... enz. In 1979 waardevolle voorwerpen
jf •*- was de band als eerste Bel- weten te recupereren, die
gische groep te gast op het door andere soms verstrooi-
1 internationaal «Dixie Festi- de bandleden werden ach-
"W i A val» te Dresden, wat aanlei- tergelaten.
A m ding gaf tot een reeks kon- Pianist Guido Ros vervoeg-
certen die op de DDR-radio de zich bij de «TRAIN» na-
cn in uitgesteld relais op de dat hij enkele keren was
i V..H televisie werden uitgezon- opgetreden als invaller.
den. Het repertorium van Zijn gezwoeg aan de soms
de «TRAIN» bestaat behalve miserabele piano's roept be-
uit de alom gekende klas- paalde herinneringen op
Dendermonde. Kerstkoncert in Oudegem. Heel wat entoesiaste luisteraars op het koncert siekers ook uit minder ge- aan «Rowlf» van de Muppet
aangeboden door de Denderkamorij en de speelschaar (c) ÖJ» «Preokwoor-
nadruk vooral wordt ge- dehjke sigaar helpt mee het
Dendermonde. Kerstkoncert in de abdijkerk. Het Gymel-ensemble zorgde weer voor een
prima prestatie (v)
Dendermonde. Kerstkoncert in de abdijkerk. Het jeugdensemble Allegro begeleidde de
Minnezangers (v)
imago van de band te
bepalen.
Klarinettist-saxofonist
Jean-Claude Deschamps uit
Nijvel speelt sinds 1978 bij
de «TRAIN». Hij had toen al
heel wat ervaring achter de
rug in Brusselse Bands. Als
er heel goed gespeeld
wordt, laat J.-C. zich soms
tot enkele vocals verleiden
en verbaast dan door zijn
schitterende solo's het pu
bliek door zijn enorme jazz-
feeling.
Arnold De Schepper
werd ontdekt toen hij sa
men met enkele leden van
de band optrad in een
Brecht-Weill-programma.
Hij was vroeger aktief in de
rockjazz en leidt ook een
uitstekend dansorkest.
Na Jean-Claude werd de
«TRAIN» ook aangevuld
door Georges Seghers. Die
zorgt er niet alleen voor dat
de haardos van enkele
«trainers» regelmatig ge
fatsoeneerd wordt, maar
weet vooral op de saxofoon
de pan uit te swingen en het
pubüek op te zwepen.
Banjospeler Patrick Van
Houtte sloot zich bij de
band aan een gemeenschap
pelijke reis naar Dresden in
1982. Hij staat bekend voor
zijn stevig ritme en is zowel
in letterlijke als in figuur
lijke zin een versterking
voor de «TRAIN».
J.V.L