WS' ff* jSm
1
ff fr V. vfc
Jeugdharmonie Dynamic uit Dendermonde verzorgt puik kerstkoncert
«6
Hoogstaand V.T.B.-Kerstkoncert door
Cantate Domino te Wieze
Zeer geslaagd kerstkoncert
te Affligem
Hoogstaand kerstkoncert
vanlnDulci Jubilo
Koninklijke Katolieke
Stedelijke Harmonie van Lokeren
Jonge koorzangertjes
welkom bij In Dulci Jubilo
22 - 4.1.1985 - De Voorpost
le
Op zaterdag 22 december 11. verzorgde de Jeugdharmonie Dynamic in de Ros
Beiaardzaal van het Dendermondse Stadhuis een kerstkoncert onder de leiding van
haar dirigent Johnny Eeckhaut. In aanwezigheid van zeer veel toehoorders tussen
wie we schepen Maes opmerkten maakten een vijftigtal jonge mensen, jonge
muzikanten met een muziekschoolopleiding, muziek op een niveau dat vele gevestigde
harmonies en fanfares hen mogen benijden.
Jeugdharmonie Dynamic
Deze jeugdband bestaat am
per een viertal jaar en telt
een vijftigtal muzikanten
tussen de twaalf en de ze
sentwintig jaar, allen uit
Dendermonde en omge
ving. Jeugdharmonie Dy
namic staat onder de lei
ding van Johnny Eeckhaut,
een nog jonge dirigent die
echter reeds zijn sporen
verdiend heeft in het we
reldje van de blaasmuziek.
In zeer korte tijd wist deze
dinamische, jonge dirigent
de jeugdharmonie op te til
len tot een benijdenswaar
dig niveau. En de resulta
ten lieten dan ook niet op
zich wachten. In september
1983 behaalde de band een
eerste prijs op de Interna
tionale Muziekwedstrijd in
Leest, waar hij het moest
opnemen ge gen ervaren
korpsen uit België, Neder
land, Noorwegen, Duits
land e.a. In augustus van
het voorbije jaar werd o.m.
een koncert gegeven op de
Place d'Armes in
Luxemburg, in het Groot-
Hertogdom. Voor dit jaar
(het Jaar van de Jeugd én
het Jaar van de Muziek)
trekken de jonge muzikan
ten voor een vierdaagse
naar Duitsland om er op te
treden.
Programma
Het koncert bestond uit
drie grote delen: in een eer
ste sessie werden komposi-
- ties uitgevoerd die normaal
voorzien zijn voor de afde
lingen Uitmuntendheid en
Eredivisie; het tweede deel
programmeerde werken
waarin diverse solisten de
kans kregen hun be
kwaamheid tentoon te
spreiden, terwijl het derde
deel het lichtere genre, jazz
en big-band-muziek op de
voorgrond bracht.
Na de herkenningsmelodie
«Mach n», een werkje van
Jacques Devogel, opende de
band met Sugar», een
stukje simfonische jazz met
sterk ritmische inslag De
driedelige «New Baroque
Suite» van Ted Huggens
kreegeen erg mooie ver
klanking, waarbij het the
ma in het derde deel vanuit
de tuba's overging naar de
hoorns en vervolgens naar
de saxofoons en de houtbla
zers en verder een fugati-
sche uitwerking kreeg.
In het prettige «Skatako»
van Jabovski viel vooral het
effïóiënte en degelijke werk
op van de sax-bariton in de
begeleiding. Na de vurige
«Amparita Roca» van Aub
rey Winter, een passo doble
die met iets te weinig scha
kering werd uitgevoerd,
kregen we de prachtige
«Music for Band» van An-
dré Waignein te horen. De
ze Vlaamse komponist
werd vorig jaar nog derde
in de Kompositiewedstrijd
van het Wereldmuziekver-
bond, waarin de Sint-Nikla-
zenaar Werner Van Cleem-
put met de hoofdvogel ging
lopen. Deze «Muic for
Band» werd trouwens
prachtig uitgevoerd; met
een zeer mooie klarinetpar
tij in het tweede deel. Het
eerste deel werd afgerond
met «Thundred-crest», een
werk van Eric Osterling in
echt Amerikaanse big
bandstijl.
Het tweede deel program
meerde werken met solis
ten zodat verscheidene jon
ge muzikanten de kans kre
gen solistisch hun kunnen
tentoon te spreiden.
«Skaing Jamaica» van Jef
Penders bood aan trompet
tist Wim Janssens en aan
tenorsacofonist Ronny De
Wever te schitteren in hun
solowerk. Perkussionist
Frangois Van Extergem op
vibrafoon schitterde solis
tisch in «Horse Jump» van
Al bet Noyez, al was de ko-
herentie op ritmisch vlak
tussen orkest en solist niet
altijd optimaal. «Samba
sensation» ging aanvanke
lijk een beetje de mist in
door de ritmische verwar
ring (een samba zijn jonge
mensen van deze tijd mis
schien niet meer zo ge
wend!) maar tenorsolist
Ronny De Wever maakte er
toch een prachtige vertol
king van. Na een eerder
aarzelende solistische start
viel Wim Janssens in «Air
d'Ambiances» van Ted Hug
gens toch snel op zijn muzi
kale pootjes; Wim Janssens
lijkt ons wel beter te zijn op
trompet dan op bugel. De
boeiende kompositie «Cap
riccio for tuba and band»
van William Presser stelde
de tuba en Eric Baels voor
het voetlicht. Dit werk is
erg modern van klankkleur
en de solist was steengoed;
en toch leek deze komposi
tie ons een beetje te hoog
gespannen: sommige van
de jonge muzikanten had
den duidelijk last met het
ritme en de niet te spelen
maten rust. «Bugler's Holi
day» van Leroy Anderson is
een overbekende melodie,
prachtig gearrangeerd, die
vooral de trompetsektie re
leveerde. Jeugdharmonie
Dynamic bewees in dit deel
niet alleen over een goed
homogeen ensemble te be
schikken maar ook over
zeer degelijke solisten.
Het lichtere genre, jazz en
echte big-bandmuziek
kwam aan bod in het derde
en laatste deel. De titel van
het eerste nummer spreekt
eigenlijk voor zich «Intro
ducing the Band» van de
bekende Nederlander Kees
Vlak, waarin achtereenvol
gens de diverse instrumen-
tensekties en solistische in
strumenten aan bod ko
men. Een bravourenummer
dat met veel bravoure werd
uitgevoerd. «Bandfever»
van Jef Penders is een echt
big-bandnnummer dat,
naar onze smaak althans
een beetje te luid en met te
weinig zin voor schakerin
gen gebracht werd. Op
nieuw Kees Vlak met «Big
band Stomp», een mooi
swingend werkje waarin
tenorsax Ronnny De Wever
zich nogmaals kon in de
kijker spelen, maar waarin
toch een prachtige drumso
lo te bewoneren viel van
Francois Van Extergem.
Deze laatste heeft heel wat
in zijn mars. Jeugdharmo
nie Dynamic vervolgde met
twee komposities van De
Mey; eerst «Can't gake my
eyes of you» en dan een
collage van Abba-suksessen
«Abba Cadabra». Beide be
hoorden tot de minst ge
slaagde uitvoeringen van
de avond: luidruchtig, zon
der attentie voor fijne scha
keringen; al "kunnen we dit
misschien wel toeschrijven
aan de vermoeidheid. Het
laatste nummer (voor «Mac-
hiii', de herkenningsmelo
die van de band) was «Lati-
na» van Bencriscutto, erg
prettig en zeer ritmisch.
Hoef het gezegd dat het pu
bhek opgetogen was over
deze avond; een muzikaal
toemaatje kon dan ook niet
uitblijven; «New York, New
York» sloot definitief deze
avond af. Het muzikale ge
deelte tenminste.
Vermelden we dat de pre
sentatie van dit koncert in
handen was van Martin De
Ryck, penningmeester van
het Muziek verbond van Bel
gië en penningmeester-ge
neraal van het Wereldmu-
ziekverbond; vakmanschap
met veel humor doorspekt.
We hopen de jeugdharmo
nie Dynamic dra weer aan
het werk te horen want wat
ze brachten was kwaliteit!
Dendermonde. Koncert in het stadhuis. Het jeugdorkest Dynamic bracht een biezondet
genietbaar koncert (v)
Voor de vijfde maal reeds organiseerde Jos Abeel en V.T.B. uit Wieze een afsluit. De uitvoering van
kerstkoncert. Voor dit lustrumgebeuren was een beroep gedaan op de ^eze vier nummers door
Aalsterse Scola Cantate Domino o.l.v. Michael Gilijs, de organist Jacques De ^?«iüSSd JteékS
Mey en de sopraansoliste Leentje Lootens. Het programma omvatte vooral be^e,^ ons de
vokaal werk van Haendel en Nederlandse kerstliederen. De weinig talrijke huidige trend naar «auten-
aanwezigen kregen een avond aangeboden die op hoog muzikaal niveau ticiteit») toch een ietsje te
stond.
Het opzet van de Affligemse Kultuurraad onder voorzitterschap van Victor Van
Frachen een groot kerstkoncert te brengen kende duidelijk sukses. De kerk hep
inderdaad eivol. Een koncert trouwens met een niet-alledaags programma dat zich
mocht verheugen in aandachtige belangstelling. Niet in het minst omdat heel wat werk
van eigen bodem er in eerste uitvoering werd gebracht.
Na een ontroerende kerst
boodschap door Victor Van
Frachen bracht het Sint-
Michielskoor vier oud-
vlaamse kerstliederen in
bewerking door de diri
gent.
Verder in het programma
hoorden wij het koor in een
uitgebreide reeks koorwer
ken, waaronder bewerkin
gen van Van Frachen, met
Nederlandse tekstaanpas
singen door Laurette Bos-
teels en Angèle De Bremae-
ker. Ook het Gregoriaans
werd niet vergeten. Hier
hoorden wij eens echt «con
amore» zingen. De klank
en kleurschoonheideven
als de kracht die van Van
Frachen met zijn koor be
reikt is enig. De juistheid
waarmede hij de verschil
lende inzetten geeft en de
wijze waarop hij de klank
in zijn dirigeerbewegingen
voorbereidt strekken deze
grote dirigent tot eer. Or
ganist Jos Mertens speelde
orgelwerken van hemzelf,
D. Zipoli, D. Buxtehude en
twee veeleisende werken
van V. Van Frachen. Jos
Mertens gaf een indruk
wekkende demonstratie
van zijn organistiek talent
en temperament. Wat de
composities van Van Fra
chen betreft, wat hij ook
schrijft, vokaal of instru
mentaal in alles blijft hij
groot. Een meesterlijk har
monist die in zijn komposi
ties een afwisseling en een
harmonische spanning
weet te verkrijgen. Als
doorvoelde voordrachtkun
stenaar bracht Van Fra
chen schilderachtige poëti
sche parels van Bert Pele-
man, K. Vertommen, A.
Van De Velde en W Gijs-
sels. Het frisse Meisjeskoor
van de St.-Vineentiusschool
o.l.v. Zuster Benigna oogst
te veel bijval met enkele
kerstliederen De pracht-
prestatie van Van Frachen
als kunstzanger met war
me baritonstem was prima
verstaanbaar met een vol
maaktheid in de stemvoe
ring, nuancering en ge
voelsuiting. Zo hoorden wij
hem in een Oudnederlands
kerstlied en in liederen van
Jacques Van Bommel en
Angèle De Bremaecker-
Marc Liebrecht. Het duo V.
Van Frachen-Frans Moort-
gat zong met ruime vocale
middelen, muzikaliteit en
juiste stijl. De kommentaar
door Jean-Paul Vande-
meerssche en V. Van Fra
chen deden het koncert vlot
en aangenaam verlopen.
Als slot van dit onvergete
lijk kerstkoncert vertolkt
het Meisjeskoor en het St.-
Michielskoor «Kerstwiege
liedjes» van Jef Lesage-Jos
Mertens. Hier bereikte de
geestdrift van het pubhek
zijn hoogtepunt Alle uit
voeringen heten een diep-
artistieke indruk na. Met
dit concert bewees V. Van
Frachen zijn topklasse.
LH
Nadat het koor van achter
aan in de kerk zijn intrede
had gedaan - terwijl het
«Rorate Caeh» zong - ver
welkomde V.T.B. -voorzit
ter Jos Abeel het pubhek en
de uitvoerders. Jammer ge
noeg moeten we vermelden
dat uitvoerders en toehoor
ders zo ongeveer gehjk in
aantal waren.
De Scola Cantate Domino
voorstellen hoeft waar
schijnlijk wel niet: het koor
behoort tot de elite van onze
Belgische koren en is meer
maals de zingende ambas
sadeur van Vlaanderen
over de hele wereld ge
weest. Het heeft zich een
benijdenswaardige plaats
veroverd in ons muziekle
ven; niet in het minst dank
zij zijn dirigent, de heer
Michael Gijs.
Het aanvangsnummer was
van Heinrich Schütz, uiter
aard «Cantate Domino», een
mooie kompositie van de
Dresdner Hofkapelmeester
die in 1985 (Jaar van de
Muziek) wel zal gevierd
worden met heelwat kon-
certen, vermits hij dan (op
14 oktober) vierhonderd
jaar geleden gestorven is.
Het koor vertolkte bij het
begin van het koncert nog
werk van Vodnansky (een
prachtig «Rorando Caeh»
met echo-zang), van Arca-
delt (een «Ave Maria» voor
dubbel koor in een bewer
king van Van Lngelgem) en
van Alessandro Scarlatti,
de 17de eeuwse Italiaanse
komponist van opera's en
kantates in Napohtaanse
stijl en van kerkmuziek
(een jubelend «Exsultate
Deo»),
De hoofdbrok van het pro
gramma was echter werk
van Georg Friedrich Haen
del. In 1738 komponeerde
Haendel een uitgebreid an-
V - -V -1. A./» wil
Lebbeke. In de kerk van Wieze verzorgde de Schola Cantorum Cantate Domino het
kerstkoncert (c)
them (een religieus motet),
dat hij kort daarop uit
breidde tot een van zijn 32
oratoria, namelijk «Israël
in Egypt». Het aksent in dit
werk ligt duidelijk op het
koor. Uit dit oratorium ver
tolkte Cantate Domino drie
nummers: «And the child
ren of Israël...» (eigenlijk
voor contratenor en koor)
waarin het koor er prachtig
in slaagde hetzuchten weer
te geven, «But as for His
people» waarin vooral de
mannenstemmen schitter
den en het slotkoor voor
sopraan en koor «Sing ye to
the Lord, for he hath trium
phed gloriously».
Uit het meesterwerk van
Haendel «The Messiah» (in
1742 gekomponeerd in drie
weken tijd) vertolkte het
koor vier nummers uit het
eerste deel, waarin de kom
ponist de voorspellingen
over de verwachte Messias
tot onderwerp neemt. Dit
oratorium heeft geen han
deling, maar bestaat uit bij
belwoorden die door de li
brettist van Haendel geor
dend werden. De koren die
door Cantate Domino ver
tolkt werden zijn: nr. 3
«And the glory of the
Lord...» die juicht over de
heerlijkheid des Heren die
geopenbaard zal worden,
nr 6 «And He shall puri
fy.. waardoor het apoka-
lyptisch toneel ons helder
voor de geest komt en dat
bestaat uit twee fugato's die
telkens machtig homofoon
afgesloten werden, het nr.
12 «For unto us a Child is
born...» waarin het koor vi
sionair in de toekomst ziet
zoals Jesaja de geboorte van
Jezus profeteerde en ten
slotte het nr 19 «His yoke
is easy...» uit Mattheus
waarmee het koor het eer
ste deel van dit oratorium
romantisch
V.T.B. had eveneens beroep
gedaan op de sopraan
Leentje Lootens, een nog
jonge soliste met een mooie
toekomst. Zij is laureate
van de Nationale Muziek
wedstrijd van het Gemeen
tekrediet van België dat
trouwens mee dit konoert
sponsorde. Het eerste num
mer dat ze vertolkte was de
aria «Höchster, mache dei-
ne Güte» ui de cantate
Jauchzet Gott in allen Lan
den» van Johann Sebastian
Bach (B.W.V. 51), wiens ge
boortedag, 300 jaar gele
den, eveneens herdacht
wordt in 1985 Deze aria
was duidelijk te hoog ge
grepen voor deze toch nog
tamelijk onervaren stem,
die vooral in de hogere re
gionen op 8temtechnisch
gebied nog te veel moeite
heeft. Daarbij kwam dat de
cantinuobegeleiding een
ietsje te nadrukkelijk was.
Haar tweede nummer «o
quam pulchra es» een can
tate voor sopraan en basso
continuo van Giacomo Ca-
rissimi (op oratoriumge-
bied een voorloper van
Haendel), was heelwat beter
vertolkt. Leentje Lootens
beschikt over een mooie
stem, een geschikt stem-
timbre voor dit soort kom
posities.
Het laatste deel van dit kon
cert was voorbehouden aan
Nederlands gezongen 1
■kerstliedjes. Naast de oud- j
Nederlandse kerstliederen i
«Eens zongen de heemlen»,
«Nu sijt wellecome», «Hoor
de englen!» en «Eer zij God
in onze dagen», zong Can- r
tate Domino ook het «Ades- jc
te Fide les» in Nederlandse
vertaling en als slotnum-
mer natuurlijk «Stille
Nacht».
De Aalsterse Schola Canto
rum bewees in de kerstlie-
deren én in de overige num- j
mers nog maar eens zijn I
degelijkheid én grote muzi-
kaliteit.
Dirigent Michael Ghijs had 1
zijn falanksen stevig in
handen; de tenoren en bas
sen zijn erg degelijk en be
vatten erg mooie Btemmen,
ook de alten trouwens.
Jacques De Mey bespeelde
het orgel. Veel valt hierover
niet te vertellen vermits de
ze brave man voor oen moei
lijke en ondankbare op
dracht stond, een dergelijk
kerkorgeltje als dit van de
Sint-Salvatorkerk van Wie
ze is allerminst geschikt
voor dit werk (zeker voor de
komposities van Haendel),
voeg daarbij dat het een
flinke opdoffer had gekre
gen door een vallend brand-
scherm en u weet genoeg.
In ieder geval een mooie I
muzikale avond met een
koor dat duidelijk tot de j
hoogste toppen van ons
Vlaamse muzikaal instru-
mentarium behoort
De inrichters en de uitvoer
ders hadden meer publiek
verdiend!
Op vrijdag 21 december bracht In Dulci Jubilo o.l.v.
Godfried Van de Vijvere een merkwaardig kerst
koncert ten gehore in de eigen kollegekerk te Sint-
Niklaas. Dit koncert werd ingericht door de Vere
niging tot Promotie van Jonge Kunstenaars.
Koorleider Godfried Van de
Vijvere, leraar aan het Lem-
men8instituut, greep
enorm hoog met zijn reper
toire. Behalve het grego
riaans reikte hij ook zuive
re absolute muziek aan uit
de hoogbloei van de polyfo-
De talentvolle organist Erik
Van den Brande vertolkte
er bij wijze van zinvolle af
wisseling werken van M.
Micheelsen, H. Andriessen
en Theo Dubois op het An-
neessens-orgel, dat blijk
baar aan restauratie toe is.
nie, die tot de toppen van
het Europees koorrepertoi
re kan gerekend worden.
Het betreft de vier- tot acht
stemmige koorwerken van
Praetorius, Schütz, Swee-
linck en Scheidt.
Men moet wel een groot
koorpedagoog zijn om zon
der enige pretentie ook elf
jarige knapen met grote
zuiverheid en enorme stem-
beheersing de moeilijke
«Psalm 111» van Schütz te
laten uitvoeren. De hoge in
zetten kwamen zuiver over.
Ook de plotse overgang van
de binaire naar de tern aire
ritmische beweging in «Ho-
die Christus natus est» van
J.P. Sweelinck verliep soe
pel en vlekkeloos.
Het achtstemmig koraal
motet «Nun komm der Hei
den Heiland» van Scheidt
vroeg wel een iets gevoeder
bezetting en was nog niet
voldoende gerijpt. Door
gaans hadden we wel iets
meer zwier en durf ver
wacht, zoals dit wel gebeur
de in «Brich an, o schoner
Morgenlicht» van J.8.
Bach, waardoor de
koorklank van de mooie
sopranen nog meer tot hun
recht kwamen.
Psalm CXLI «Voce mea»
van J. Van Nuffel vormde
het kroonstuk van deel I.
Het bevestigde de hoge
kwaliteit van het koor: de
zeer moeilijke modulaties
Sint-Niklaas-Beveren. Het knapenkoor In Dulci Jubilo verzorgde een kerstkoncert. Hel ervan verliepen rimpelloos.
programma werd én in de kollegekerk van Sint-Niklaas én in de Sint-Martinuskerk van Het mannenkoor diepte de
Beveren uitgevoerd (Iv) poene uit die achter de no
ten steekt.
In deel n vormden de
Vlaamse kerstliederen van
dezelfde toondichter, uitge
voerd door driestemmig
mannenkoor, weer een
hoogtepunt.
De kerstliederen uit ver
schillende landen werden
niet steeds gediend door de
instrumentale begeleiding:
in «O, du Fröhliche» was de
stemming van sommige in
strumenten t.o.v. hot koor
wel eens zoek. Dergelijke
kombinaties blijven steeds
kwetsbaar en gewaagd. De
jonge begeleiders wisten
zich echter te herpakken in
«Heer, hoe zijt Gij ge
komen».
Een toegeving in het hoog
staande programma waren
enkele Negro-spirituals,
waarvan «Hallelu, to the
Lamb» o.i. de beste vertol
king kreeg
Alles bij elkaar een merk
waardig en hoogstaand
koncert dat in de lijn lag
van wat de vroegere koor
leider e.h. Marcel Van Dae-
le bracht, die overigens nog
steeds in het koorbestuur
zetelt en het koncert met
zijn aanwezigheid ver
eerde.
Welgemeend proficiat aan
de inrichters, het koorbe
stuur en in het bijzonder
aan koorleider Godfried
Van de Vijvere en zijn repe
titor Jaak van Holen
Jos D'HOLLANDER
De Koninklijke Katolieke
Stedelijke Harmonie van
Lokeren bracht haar laatste
koncert van 1984.
In de Stedelijke Feestzaal
van het Kultureel Centrum.
Ondere bezielende leiding
van de dirigent werd dan
begonnen met de Marche
der Medici van R Wichera.
Aan Kathleen Verstuyven
heeft men niet alleen een
vaardige m uzikan te, maar
ook een welbespraakte aan-
kondigster van de stukken.
Na de «Medici» kwam dan
Three Pieces van R. Wag-
nein, een tamelijk moeilijk
werk, dat voor twee jaar op
het repertoire stond voor de
provinciale wedstrijd.
Solist Rik Janssens mocht
na de uitvoering een spe
ciaal applaus oogsten.
Daarna volgde «Sctaeo» van
Jabkovski, een stuk waarin
vele Spaanse elementen uit
blonken. Met de marche
«Play Back van Fraver ein
digde het eerste deel van dit
koncert. Na de pauze nog
een marche van Fraver:
Disco Style en dan nog twee
suites: de «Kleine Vlaamse
Suite van Karei De Schrij
ver, en de «New Baroque
Suite van Ted Huegens».
Hier was het solist bugel
Wim Janssens die terecht
in de bloemetjes werd gezet.
Met nog een laatste marche
«Saint Pol sur Mer» van R.
Cardon eindigde dat ge
slaagd winterkoncert.
J.V.L.
Jaarlijks moeten zowat 15 jongens het koor In Dulci
Jubilo tijdelijk of definitief verlaten omdat zij hun
knapenstem verliezen («baard in de keel», zoals men
zegt). Voor de koorleiding is dit een ware nachtmer
rie, want het betekent: steeds weer opnieuw be
ginnen.
Maar voor jonge kinderen, die graag willen leren
zingen, betekent het dat er plaatsen vrijkomen in
deze enthousiaste groep die regelmatig koncerten
geeft waarbij dan telkens grote werken worden
uitgevoerd (zoals het Weihnachtsoratorium, de Mat-
theuspassie en cantates van J.S. Bach, de Pauken-
mis van J Haydn enz.) in samenwerking met be
roemde orkesten en solisten o.l.v. internationaal
bekende dirigenten Het koor is ook regelmatig te
gast in het buitenland en ook geregeld koncer-
treizen
Zo was het vorig jaar nog te gast in Polen, Neder
land, Bourgogne en Wenen. Op die manier leren de
zangers grote muziek kennen en waarderen én
kunnen ze met verschillende mensen uit verschil
lende kuituren in kontakt komen.
Deze jongens zijn dan ook welkom, nog voordat ze
de middelbare aanvangen, vanaf de leeftijd van 9
jaar (4de leerjaar). Een aangezien de herhalingen na
de schooluren liggen (in de voravond of 's avonds)
kunnen jongens van om het even welke school en
wonend in Sint-Niklaas of daarbuiten hun aanvraag
doen.
Voor hen organiseert In Dulci Jubilo een toelich-
tingsproef in het Sint-Jozef-Klein-Seminarie, Kolle
gestraat 31, 2700 Sint-Niklaas (ingang Van Brit-
somstraat, tegenover de Stadsschouwburg) op zater
dag 12 januari van 14 u. tot 16 uur
Inlichtingen worden graag verstrekt door koorlei
der Godfried Van de Vyvere, Blokstraat 103, 2870
Sint-Gillis (tel. 03/770.76.20) en door M. Stockman,
Kollegestraat 31, 2700 Sint-Niklaas (tel. 03/
776.07.34).