De grote
en de kleine k
«Het portret in de Belgische schilder
en beeldhouwkunst»: een schone tentoonstelling
In memoriam
Muzikant
Bert Heuvinck
Huguette De Wit
expozeert
skulpturen in
Moorsel
Europees niveau?
Wereldniveau?
Lopen ze... de
spuigaten uit?
20 - 25.1.1985 - De Voorpost
Zonder verweer en sprakeloos hoorden
middag dal Bert Heuvinck, leider van de Dendermond-
se Jeggpap New Orleans Jazzband, enkele uren voor
dien plots was overleden aan de gevolgen van een
hartstilstand. Hij was 41 jaar. Bert Heuvinck was
méér dan de leider van Jeggpap. Hij was ook en vooral
vader van twee jongens, Joachim en Sam, echtgenoot
van Mag da. uitstekend leraar wiskunde aan de Abdij
school van Dendermonde, stichter en bezieler van de
Honky Tonk Jazzclub, grondlegger van het Dender
mondse jazzfestival en bovenal een goede vriend met
wie je uren kon praten over de meest uiteenlopende
onderwerpen, want Berts belangstelling ging verder
dan cijfertjes en muziek. Bert wist al lang dat er wat
haperde aan zijn hart, al kon je dat aan zijn dagelijkse
omgang niet merken. Relativiteitszin had hij meege
kregen van zijn moeder. Toen hij maandagochtend op
bezoek ging bij zijn dokter, juist om een elektrocardio
gram te laten nemen, deed zich de hartstilstand voor.
Zijn overbrenging naar het ziekenhuis kon niet meer
baten.
Met Bert verliest Dendermonde én Honky Tonk een
merkwaardig figuur die heelwat tot stand heeft ge
bracht, zonder altijd zelf op de voorgrond te willen
treden. Zo is er Jeggpap, ontstaan in de familie
Heuvinck zelf, maar stilaan uilgedeind tot één van
Vlaanderens beste jazzformaties. Hij wist zijn orkest
doorheen veel moeilijkheden, tegenkantingen en on
derlinge twisten te loodsen, zodat best mag gezegd
worden dat Bert eigenlijk het bindmiddel van de
heterogene groep muzikanten was, met wie het niet
altijd gemakkelijk werken is. Uit Jeggpap ontstond de
Honky Tonk Jazzclub en opnieuw was Bert er een van
de bezielers en een hele tijd voorzitter van. Toen de
plannen voor het eerste jazzfestival ontstonden, was hij
er opnieuw bij en toen het hem allemaal te veel werd,
droeg hij zijn bestuursfunkties in al die verenigingen
over aan zijn drie broers om zich volledig met Jeggpap
bezig te houden in zijn vrije tijd. Het orkest was
ondertussen een belangrijk deel van zijn leven gaan
uitmaken, want niet alleen moest er vrijwel wekelijks
opgetreden worden, Bert hield eraan dat alles op peil
bleef en daarom werd er ook nog druk geoefend.
Jeggpap is onder zijn impuls uitgegroeid tot een
belangrijke formatie die bekend is geworden in de
kleinste hoekjes van Vlaanderen, maar ook bijvoor
beeld bij de BRT, waar het enkele soundtracks van
jeugdféuilletons verzorgde. Ondertussen heeft Jegg
pap ook een achttal platen volgespeeld met bekende
vedetten als Sammy Rimmington, Kid Thomas en Kid
Sheik. Bert heeft samen met zijn orkest het twintigjarig
bestaan mogen vieren in 1982. Een groot voorbeeld
voor hem als muzikant was Albert Nicholas, de New
Orleansveteraanwaarvan hij de technieken bestu
deerde. In de jongste jaren was hij verliefd op zijn
tenor-sax en af en toe haalde hij zelfs de viool of de
dwarsfluit te voorschijn.
Boven dat alles staat echter de mens Bert Heuvinck die
met zijn rondborstig karakter en zijn eeuwig goed
humeur, wel iemand de waarheid dierf zeggen, mgar
even snel was om de plooien glad te strijken. Spits in
zijn humor en fijn in zijn dialoog, bekeek Bert de
wereld vanop een afstand, bestudeerde en apprecieer
de zijn medemensen, genoot van de goede dingen des
levens en maakte het de anderen nooit lastig met zijn
eigen zorgen. Weinigen zijn er met een dergelijke zin
voor relativiteit. Waarden, die anderen hoog aan
slaan, kregen bij hem dikwijls geen genade. Die
dienden maar om het leven moeilijk te maken en hij
zag alles als één voortdurende, gesmeerd lopende
rotatie.
Het wordt pijnlijk wennen aan het gemis, maar hij
heeft ons zoveel nagelaten.
Mare De Backer
Jazzkafee te Lebbeke
uitgesteld tot 16 februari
Ingevolge het echielijk overlijden van Bert Heu
vinck, leider van de Dendermondse Jeggpag New
Orleans Jazzband, wordt het geplande optreden van
de band, op zaterdag 26 januari, in Gasthof Bier-
boom te Lebbeke, uitgesteld.
Na kontakt met de bandleden hebben de organisato
ren Club 50 besloten «Jazzkafee» te laten
doorgaan op zaterdag 16 februari a.s. te 20 u. in
Gasthof Bierboom. Reeds verkochte toegangskaar
ten blijven vanzelfsprekend geldig. Kaarten (80 fr)
zijn trouwens nog te bekomen in Gasthof Bierboom.
Portretten geschilderd en gebeeldhouwd door wel- René De Lannoy, Tony Van
geteld drieënzestig Belgische kunstenaars, in de Os en Georges Fonteyn heb-
periode 190O-1950, worden tot 10 maart tentoon- 15611 21011 11164 echt op het
gesteld in het stedelijk museum van Sint-Niklaas. portret toegelegd maar De
«Het portret in de Belgische schilder- en beeld- Lann°y's ,P°rtr64 van z'n
houwkunst 1900-1950» is geen volmaakte tentoon- 20011 ,Vail0s'
stemng met kunetmetorische vredigheid. Er
werd voorai gestreefd naar het tot stand brengen krijgen toch een vetdimde
van een schone tentoonstelling. Verwacht je dus plaats naast het werk van
niet aan een vertegenwoordiging van zo veel moge- bijvoorbeeld Pieter Rot tie,
lijk «ismen», want de verschillende stijlfazen wor- Hippolyte Daeye en Walter
den niet doelbewust geïllustreerd. Vaes.
Veel verder uitweiden over
Karei Mechiels, direkteur Verder dient de tentoonstel- de vertegenwoordigde kun-
van de stedelijke akademie ling als een deel van een stenaars 6n him geexpo-
voor schone kunsten van geheel te worden gezien 8661x16 werken heeft niet
Sint-Niklaas, Daniël An- Voor -86 namelijk plant 2111 want de katalogus
thuenis, kuituurschepen, men het tweede luik; het died4 meer dan genoeg m-
en Jan Bral, kultuuratta- portret in de negentiende atie Het
ché, stonden in voor de keu- eeuw. nOQ
ze van de werken. Eeretge-
noemden men zonder Ook het Land van Waas
twijfel verantwoordelijk Het muzeum is rijkelijk ge
stellen voor de chauvinisti- vuld met bijdragen van de
sche inslag van de exposi- Brabantse school, de Ant-
tie. «Tentoonstellingen als werpse portretschool, van
deze hebben het voordeel kunstenaars uit het Gentse V°°r
dat een weinig bekend deel en het Luikse en ook gast-
van ons kunstpatrimonium stad Sint-Niklaas brokkelt ®nuts vmden we
dichter bij het groot pu- wat in de pap. m katalogus een tekst
bliek wordt gebracht. Dit is Zo is Leo Steel verteeen- ?ver *?et P01^4 111 de beeld-
ook een gezonde vorm van woordigd met een olieverf- houwkunst. Van beeldhou-
chauvinisme», zei Jean- portret van broeder Roma- ^er Camille Colruyt zaen we
Pierre De Bruyn in z'n ope- nus. Steel staat bekend als van
rungstoespraak uitstekend portretschilder, Van
Hij vertelde nog dat het be- gevormd aan de akademie °°k va** Ernest
wezen is dat België ook na van Sint-Niklaas en aan de Wunants een portret van
de zeventiende eeuw Antwerpse akademie had 016
meesters van wereldfor- hij Isidoor Opsomer, Walter
maat heeft voortgebracht -
rw,klwf^°ïi7 is Hpl portreTvan Romaüi
Ook Ernest Wehmert had De Vidte van Werner Heyn-
Opeomer als klasgenoot driokrt en die van Kamiei
Hij ondergmg de invloed Huysmans en Emiel Van
.,5?us en voolial Cauwelaert door Willy
zijn er ook bij, even
een echt
naslagwerk geworden,
dankzij het mecenaat van
Mercator Verzekeringen
n.v Informatie zowel voor
wat de tentoonstelling be
treft, de artistieke als de
kunsthistorische benade-
prijs
Sint-Niklaas. De tentoonstelling over Het portretin het museum loopt tot 10 n
werd zondag jl. geopend. Dit is een blik op de belangstellenden (Iv)
zijn beurt met een viertal
schilderijen op de tentoon-
maar dat men zich blind
staart op Frankrijk. «Hier
door worden al onze eer
sterangsfiguren kunstma
tig in een tweederangsposi-
tie gedwongen., aldus De hetrijde^a^rte! S'
Bruyn.
Ook Karei Mechiels steekt
zijn afkeer voor de onder-
divn oiijii ci uui uij, even
J?.,. koncentreert zijn als het portret van Hippoli-
8 aandach4 te Daeye door Henri Puvez.
waardering van onze kun- hem Nsast deze gebeeldhouwde
stenaars op Europees en tretten te zien.
wereldvlak niet onder stoe
len of banken. De keuze van Robert Buyle studeerde ook
de portretten hangt ook aan de Sint-Niklase ak
nauw samen met de onbe- mie. Hij konfronteert
reidheid van blijkbaar ta- met zijn «Dame met hals-
melijk veel openbare en se- snoe», een olieverfschilde-
mi-openbare instellingen rij. Leraar graveerkunst
om werken te ontlenen, zo- aan de akademie van Sint
dat men in sommige geval- Niklaas, Romain Malfhet,
len nog moeilijk over 'keu- trakteert ons op een zelf-
ze' spreken kon. portret.
Nog tot en met zondag 27 januari kan U in de
kunstgalerij Van der Borght aan de Opwijkse-
steenweg 15 te Moorsel-Aalst terecht voor de ten
toonstelling van een twaalftal skulpturen van de
Dendermondse kunstenares Huguette De Wit. De
vooropening van deze tentoonstelling vond plaats
in aanwezigheid van heel wat vooraanstaanden uit
de wereld van de kunst en de politiek.
Het verzekeringskantoor Van der Borght is alleen
bij speciale gelegenheden te bezoeken als kunstga
lerij. Men brengt er uitsluitend valabele tentoon
stelling en ook dit keer heeft men aan die eis
ten volle weten te beantwoorden.
prominenten kregen de ge
schilderde portretten van
Frantz Van Dorpe, vereeu
wigd door Alfons Ver-
.heyen, en die van Leo Van
Dorpe en Maria Janssens de
Varebeke, geschilderd door
Hubert Malfait, een plaats
op de tentoonstelling.
«Het portret in de Belgische
schilder- en beeldhouw
kunst 1900-1950» tot 10
maart in het stedelijk mu
zeum, Zamanstraat, Sint-
Niklaas.
K.L.
Sint-Niklaas
De expositie over Het portret», in het museum san de Sint-Niklase 2
is merkwaardig. Heeft allure. Volgens de inrichters en ook naar het oordeel v
kuituurschepen Daan An thuenis zou het zelfs gaan om een manifestatie i
Europees niveau. Wat door niet-Wase persmedewerkers, aanwezig op e
voorstelling in het museum, gerelativeerd werd: de keuze gebeurde naar verl
te subjektief, te zeer Waas-gebonden.
Nu goed. De tentoonstelling in het museum is beslist het bekijken waard. Ze n
bovendien in een brede kon tekst worden geplaatst. De middelen die ter t
tong worden gesteld met het oog op het organiseren van exposities zijn «-
in Sint-Niklaas staat daarvoor achthonderdduizend frank ingeschreven op d
begroting, dat zijn werkmiddelen voor een jaar. Daar spring je duidelijk niet v
mee, al moet je de nuance aanbrengen dat onrechtstreeks méér
vooral mensen ter beschikking worden gesteld, het
medewerkers ook, staan sowieso op de stedelijke betaalrol.
Maar het blijft moeilijk, op adekwate wijze aan kuituur, aan kultuurpolitiek
doen. De Sint-Niklase beleidsinstan ties doen daarom graag een beroep op wat
als 'het mecenaat' zou kunnen omschrijven. Zo werd het Gemeentekrediet vaien
België vorig jaar bereidgevonden, de Mongotentoonstelling te sponsoren midde» 1
het betalen van de drukkosten voor de kataloog (van die fraaie publikaüe werdéijn
overigens, in verhouding tot het bezoekersaantal op de expo, relatief v
exemplaren verkocht). En zo gaat men voor Het portret» scheep met ve.
ringsmaatschappij Mercator. Want het drukken van een kleurrijke katalogus a!
deze voor de portrettisten kost algauw een paar honderdduizend frank.
Nog dit. Op de expositie tref je ook een vijftal portretten van d
kunstschilder Walter Vaes aan. Nu wil precies de met Mercator nauw v,
galerij Brabo, gevestigd in het komplex nabij de E3 in Antwerpen, in c
een grote tentoonstelling over Walter Vaes en z'n oeuvre opzetten,
bloemstukken en hoe die werden geschilderd zouden aan bod komen.
Brabo bestaat straks tién jaar. In deze expositieruimte werd al die tijd 1.
besteed aan het werk van Wase kunstenaars.
Sint-Niklaas. Opening van de expo «Het portret», door schepen Daan Anthuenis. Op de achtergrond (links) naaSm
en burgemeester De'Vidts herkent u Jean-Paul De Bruyn, auteur van de knappe katalogus. De opening werd over
bijgewoond door heel wat prominenten (Iv)
Aalst. Huguette De Wit verwelkomt haar genodigden,
terwijl de heer Van der Borght toekijkt
Begeleid door meditatieve
muziek, speciaal voor deze
gelegenheid gemaakt door
Herman Elegast die zich
heeft laten inspireren door
de skulpturen van Huguet
te De Wit, kunnen de bezoe
kers er kennis maken met
niet-alledaagse realizaties.
Gewoon verbazend wat Hu
guette weet te verwezenlij
ken met hout, bij voorkeur
dan nog reeds gebruikte
materie (stukken van
wijnkratten, lijnwaad en
kleur). Kleur dan liefst in
een demi teint en vooral in
spelend op de kreativiteit
van de kunstliefhebber en
kijker. De werken van Hu
guette De Wit dragen im
mers geen titels en zijn een
uitnodiging om je eigen
fantasie haar gang te laten
gaan. Wat als het ware een
kommuniceren van de kij
ker is met de realizatie van
de kunstenares. Suggere-
Aalst. Heel wat vooraanstaanden uit de kunstwereld waren
ling (a)
aanwezig op de lentoonstel-
rend tot en met, soms een
stukje enigmatisch, maar
steeds volop aansprekend.
Huguette De Wit is afkom
stig- uit Elewijt, waar ze ge
boren werd in het huis
waar Victor Servranckx
heeft geleefd. Haar eerste
schreden in de wereld van
de kunst zette ze in de Jan
Portaelschool van de Aka
demie van Vilvoorde, waar
ze leerde tekenen en schil
deren. Nadien volgde ze
aan de Koninklijke Akade
mie van Dendermonde,
waar ze na haar huwelijk
was gaan wonen, schilde
ren en beeldhouwen. Uit
eindelijk kwam ze terecht
in Anderlecht in de Hogere
Akademie voor Beeldende
Kunsten. Huguette De Wit
volgt op de voet de voor
naamste kunstmanifesta
ties in binnen- en buiten
land. Haar steeds aktieve
belangstelling en haar
nooit versagend dynamis
me zorgden ervoor dat er
een reeks prachtige skulp
turen tot stand kwam
De tentoonstelling in Moor
sel is een première, want in
augustus van dit jaar wordt
deze expositie ook gebracht
in Bordeaux m Frankrijk.
Genesis van kracht tegen
existentiële onmacht
Zo noemt de dichter Frans
Fransaer, die op de ope
ningsplechtigheid aanwe
zig was, het werk van Hu
guette De Wit Hij onder
ging van bij de eerste aan
blik reeds de ruimtelijke
werking van haar skulptu
ren. «Dit werk, zonder dat
het mij eerder bekend was,
moest uitstaans hebben met
oervormen, met een diep
aanvoelen van het overwel
digend gegeven dat materie
is. Het zien van dit werk
werd een aangenaam, her
kennend ontdekken, een
bewustworden van zijn
kracht en zijn diepte. Er is
vooreerst de gave intuïtie
van de elementen natuur,
water, aarde en lucht en
tevens de explosie van
kracht, getemperd door éen
existentiële machteloosheid
om het vergankelijke van
alles» aldus Fransaer.
In het werk van Huguette
De Wit ziet Fransaer een
groot kunstenaarschap en
gedreven zijn. Het is niet
zomaar componeren, maar
e8tetisch samenvoegen van
materialen, hoe harmo
nisch de vormen en kleuren
ook mogen zijn. Bij de fries
kompositie met hout valt de
hoekigheid op, maar even
zeer de scherpte, alsof het
om een versplinterde we
reld gaat. Maar de materie
zelf geeft aan het werk een
ongekende warmte. Er zijn
de zachte tinten van wijn-
kistenhout, de nobele kleu
ren van de wijn zelf, de
volmaakte harmonie. Het is
hunker en verscheidenheid
samen. In andere werken
treft men dan weer ruimte
lijke patronen aan die door
straten worden doorreten.
Maar ook hier zijn er
de warme alles milden
tinten van wijn, de gel
natuurlijke kleurstof
Huguette De Wit. Sky
ren met pianotoetsen
sterken nog het aanvt
van de menselijke onm
de klanken die eens v
tig weguliertten. zijn
versteend, gebed in oe
van vergankelijkheid i
aan de kunstenares
nieuwe dimensie g
Klank wordt beeld En
is ook zo met de muziel
Herman Elegast. gein
reerd door deze weri
komponeerde. Ook i
muziek onderstreept
kosmische, het ruimte!
maar bovendien ook
oergegeven van hunk
en pulseren Voor Fi*
Fransaer is deze tent»
stelling overigens
boeiende openbaring
worden, dat blijkt uit
kommentaar, waarvan
enkele delen hebben w
gegeven om U zo beter
werk van Huguette De
te leren kennen en
grijpen.
Elke kunstminnende Sint-Niklazenaar kent wel df
aan het Stationsplein ingeplante beeldengroep «O
Lopersvan de Willebroekse kunstenares MarietU
Teugels. Het is de eerste realisatie van de verdiensté
lijke vzw Kunst in de Stad Al vaker waren dei
lopers het voorwerp van vandalen. Elk jaar kwamet
ze wel eens in het nieuws, deze beelden
Nu kon vernomen worden dat nóg een beeldengroep
van Marietta Teugels opschudding heeft verwekt.
Texas, Verenigde Staten. Daar is verzet gerezen
tegen de plaatsing van vijf gebeeldhouwde, dansen
de jonge vrouwen. Hun naaktheid, daar hebben eet
aantal Amerikanen bezwaar tegen. Lopen de danse
ressen de spuigaten uit?