uggenhoutse Muziekschool rveerde pittig; aperitiefkoncert A Capellakoor Termuren - Erembodegem jubileert Pro Arte met uitzonderlijk koncert in Aalst Dendermondse Jeggpap te gast te Aalst Wase dichters moeten zich reppen Bulgaars jeugdkoor naar Temse Lillian Boutté and her Music Friends Aalstenaar met boek over Teralfene De Voorpost - 25.1.1985 - 21 pedagoog. Hij j rah win, gelijkheden en respek- re klankkleuren. Knap rk met vooral een didak- :he bedoeling, kordeon is lang het in- ument bij uitstek ge- ol, op dit oge niet minder veemchoUsche melodische lij- en op te roepen. Ook het y.Vpivertissement Rhapsodi- een dansje ofoon, slagwerk en akkordeon in de kijker op tiefkoncert te Buggenhout. Daarmee begon- we ons artikeltje van vorige week. En inder- ze stonden niet alleen in de kijker maar deze nenten zullen vele kijkers doen opengaan ernstige muziek op akkordeon, men is er zo aan gewend; slagwerk dat meer produceert enkel maar ritmische begeleiding, het is voor even wennen... Met een plechtige eucharistieviering en een erg gezellig «onderonsje» werd verleden zaterdag het vijftienjarig bestaan van het parochiaal A Capellakoor Termuren van Erembodegem gevierd. Gelukwensen en woorden van dank, vooral van de parochiepriesters, gingen daarbij naar allen die, vanuit een christelijk engagement, de moed opbrengen om regelmatig de koorrepetities mee te maken en op hoogdagen en feestdagen de parochiegemeenschap, tijdens de kerkelijke diensten in de O.-L.-Vrouw Hemelvaartkerk, zingend mee te voeren naar hoogtepunten van eucharistiebeleving. eerste van de serie ape- (vier in het die dit jaar door de Van Hoeck en Gemeentelijke Muziek- werden ingericht, de schijnwerper op de akkor- ifoon. Roosendans, perkus- en contrabassist, is van de veelzijdigste en muzikanten van de en daarenboven een opende met the drums», selektie van nummers Theo Coutelier, George Michel Legrand, en Jobin, waar- achtereenvolgens de de xylofoon, de vi de kombinatie van twee en tenslotte drums voorgesteld wer- et hun technische het in ge ven nog trouwens) amusementsmuziek ee we zeker niets pe- bedoelen), door Edith Piaf «le piano du genoemd. Hier be- akkordeonleraar Ed- Flecijn dat het ook an- kan. Sinds het begin dit schooljaar behoort discipline akkordeon tot het aanbod van de Muziek- ogenblik vol- rtan der leerlingen deze lessen Buggenhout. Eddy Fle- vertolkte de finale uit sonate voor ak- van N. Tsjaikin, technisch niet zo een- kompoeitie waarbij linkerhand het heeft. Ed- perfekt de Slavisch-Russi- 7erfhe sfeer met zijn me- Rhapsodi- van de Belg Lou Lo- een prachtige mee. Niet direkt die uitnodigen bedoeld voor een T.V.-Sjo-bis- of iets dergelijks, dit was trouwens de niet. Eddy Fle- bewees dat de akkor- als instrument voor muziek» moet ernstig genomen worden. Wat de uitvoering zelf be treft, kunnen we gerust het entoesiasme bijtreden van Roger Eggermont. een van onze beste Belgische akkor- deonvirtuozen, die in de zaal aanwezig was en zijn waardering niet onder stoe len of banken stak. «Romance voor saxofoon en piano« van Ronald Binge werd vertolkt door leraar saxofoon Walter Van Molle, aan de piano begeleid door mevrouw Sonja Wellens. Een romance is een verha lend coupletlied meestal amoureus, en dat was te horen! De saxofoon-al to van Walter Van Molle klonk inderdaad gevoelig en romantisch in deze kom positie van onze landgenoot Binge. Technisch was dit werk niet zo ingewikkeld maar de muzikaliteit kon hierdoor des te beter tot zijn recht komen; geen virtuoze hoogstandjes dus maar een erg mooie klankkleur in een zeer geschakeerd ge heel. De pianobegeleiding van Sonja Wellens was so ber, maar efficiënt en in de solistische gedeelten echt prachtig! De reeds genoemde drie so listen (perkussioni8t Mark Roosendans, akkordeonist Eddy Flecijn en saxofonist Walter Van Molle) speelden vervolgens, en ter afslui ting van dit aperitiefkon cert, twee nummers. Zij Buggenhout. Mare Rossendans aan het werk tijdens de voorstelling van de verschillende slaginstrumenten (c) kregen hierbij assistentie van de nog jonge Kristien Van Riet, die amper vier maanden basgitaar speelt maar dit doet met een flag- ma en de degelijkheid van een routinier. Eerst was er «Sport Progression» van de in de zaal aanwezige Roger Eggermont, waarbij saxo foon en akkordeon om beurten de melodische lijn en het «wederwoord» voor hun rekening namen, hier bij flink gesteund door drums en basgitaar. «Take Five» van Paul Des- mont tot slot; er bestaan minder gelukkige kompo sities om een aperitiefkon cert te besluiten. Voorbeel dige ensemblewerken, al zullen deze muzikanten toch niet zo vaak samen ge musiceerd hebben. Dit aperitiefkoncert werd behoorlijk vlot aan elkaar gepraat door Greet Min ten, lerares diktie en voor dracht. Ca Anderendaags stond ze in het M.M.T.- Foyer te Mechelen met een poëtisch programma i.S.m. Magda Van Der Aa). Alle uitvoerders en direk- teur Juul Van Hoeck ver dienen alle lof voor dit ape ritiefkoncert, dat uitsteeg boven het louter koncerte- ren (wat op zich reeds heel verdienstelijk is natuurlijk) doordat het de aanwezigen ook liet kennismaken met minder gekende instru menten of mogelijkheden ervan. Het koncerteren zelf stond op een hoog niveau, zonder zwakke schakels en technisch en/of muzikale slordigheden. Misschien wel het eerste aperitiefkon cert dat een dergelijk ho mogeen hoogstaand niveau haalt in Buggenhout. Het tweede aperitiefkoncert van de Buggenhoutse Mu ziekschool heeft plaats in de zaal Torenhof, achter de kerk van Opstal, op zondag 10 februari om 11 uur. Leerkrachten trompet, dwarsfluit en klarinet zor gen voor een uurtje gezellig en smakelijk aperitieven. L. Voor ons meteen een goede gelegenheid om even een terugblik te werpen in het verleden en de hele wor dingsgeschiedenis van dit gemengd parochiekoor in herinnering te brengen. Eigenlijk heeft het koor een voorgeschiedenis. Veertig jaar geleden werd door dhr. Ben Van Lysebeth het A Capellakoor Termuren als mannenkoor gesticht. Een jaar later groeide dit koor uit tot een gemengd koor. Vrij snel kreeg deze groep een gedegen reputatie en dirigent Ben Van Lysebeth leidde zelfs talrijke hoog staande koncerten in eigen streek, verschillende optre dens voor onze nationale radio-omroep en op zang- tomooien te Gent, Antwer pen, Rijsel. Door allerlei omstandigheden diende het koorgezelschap na 10 jaar werking alle aktiviteiten te stoppen en werd het in 1956 ontbonden. Tot vijf tien jaar geleden door toen malig pastoor Houtman het koor, als parochiaal kerk koor en met medewerking van talrijke oud-leden, her sticht werd. In 1973 verliet E.H. Houtman de O.-L.- Vrouw Hemelvaart parochie en toen werd de taak van koorleider overgenomen door dhr. Alfons Bourlon, hierbij volledig gesteund door de nieuwe pastoor E.H. De Pellecijn. Alfons Bourlon werd geboren te Erembodegem op 6 februari 1926. Hij volgde bij Ben Van Lysebeth notenleer en viool van 1938 tot 1940 en van 1945 tot 1956. In 1945 was hij ook medestichter van het A Capellakoor. E.H. Jan Colpaert werd in 1982 opvolger van pastoor De Pellecijn en stimuleert thans zijn aktief paro chiekoor dat reeds beschikt over een uitgebreid reperto rium van meerstemmige koorwerken, liederen en missen. Tot augustus 1983 werd het koor bij het op luisteren van de kerkelijke diensten in de O.-L.-Vrouw Hemelvaartkerk op het or gel begeleid door de orga nist Louis Verhegge, sinds kort door dhr. Coppens uit Terjoden. 1985 is het jaar van de mu ziek... Verleden zaterdag bij de viering van het derde lustrum van het A Capella koor, dankte pastoor Col paert het koor voor de voortdurende inzet voor de parochie. Hopelijk gaat de verdere werking nog cres cendo. In dit perspektief doet het koor een oproep tot goed bij stem zijnde zangers en zan geressen, vanaf 16 jaar. Want..er is reeds nood aan jonge stemmen en aan een grotere bezetting. Voor aansluiting kan men steeds terecht bij E.H. Colpaert of bij de heer Bourlon, koor leider, TermurenlaanDe koorrepetities hebben plaats in de Crypte, iedere donderdag om 19.30 u. D.B. Aansluitend bij de Belfort happening met een ten toonstelling van 23 tot en met 31 januari, workshops en koncerten waar luit en gitaar centraal staan, geor ganiseerd door vzw Gitaar m.m.v. het ministerie van de Vlaamse Gemeenschap, het Kommissariaat-Gene- raal voor Internationale Sa menwerking en serviceclub Kiwanis, vraagt Pro Arte bijzondere aandacht voor een recital in de feestzaal van het stadhuis op maan dag 28 januari te 20.30 u. Koncert dat plaatsheeft m.m.v. het V.T.I. Aalst en waar twee uitzonderlijke artiesten aan bod komen. Vooreerst is daar Raphaella Smits, gitariste, geboren te Mortsel in 1957. Na haar opleiding aan de Koninklij ke Conservatoria van Ant werpen (Eerste Prijs 1978) en Brussel (Hoger Diploma 1981) specialiseerde zij zich aan de Catedra Andrès Se govia bij José Tomas in Spanje. Zij was prijswinnaar in ver scheidene gitaarwedstrij den waarvan Andrès Sego via en Narciso Yepes jury voorzitters waren. Als con- certiste heeft zij een benij denswaardige reputatie en zij trad op in o.m. Amster dam, Parijs, Madrid, Los Angeles en San Francisco. In het eerste deel van onze avond speelt zij werk van Napoléon Coste (1805- 1853) en Heitor Villa-Lobos (1887-1959). In het tweede deel begeleidt zij Guy De Mey, die de lie dercyclus «Die schone Mühlerin» van Franz Schu bert brengt. Deze Vlaamse tenor (gebo ren in 1955) is niet alleen in ons land, maar ook interna tionaal bekend om zijn lied- recitals en zijn operareper toire. Bij heel wat platen maatschappijen is hij een veelgevraagd solist en ver scheidene van zijn opna men werden bekroond met de «Diapason d'or». Een uitzonderlijke avond in het verschiet. Toegangsprijs; 200 fr. Jeugd en plus-3: 150 fr. LH Op zaterdag 2 februari, Lichtmis, komt de Jeggpap New Orleans Jazzband uit Dendermonde gezien het groot sukses van vorig jaar, terug naar Aalst, meer bepaald in 't Apostelken. Deze groep vierde reeds in Nashville, Memphis en last 1982 him 20-jarig jubi- but not least New Orleans, leum. de Crescent City, waar de Gedurende die 20 jaar ge- leden van de band erebur- noot de band, naast binnen- ger van de stad benoemd landse waardering, grote werden. Enkele knipsels bijval tijdens koncerten in uit de internationale pers: de U.S.A., Engeland, Ma- «The J.N.O.J. from Dender- rokko, Zwitserland, Cana- monde, Belgium surprised rische Eilanden, Nederland the Memphis Rotary Club en Duitsland. De band trad by playing some down ho er op in wereldsteden zoals me American-style dixie- Londen, Amsterdam, Keu- land Jazz... Some rotarians, len, Frankfurt, Hannover, so enthused by the music they heard suggested the band should be brought back to Memphis for Cotton Carnival...». «In zijn totaliteit gezien heeft de Jeggpap N.O. Jazz band zijn grote kracht be houden. Zij staan nog steeds met heel him hart achter de New Orleans Jazz en weten dat nog altijd voortreffelijk te uiten». »De Jeggpap N.O. Jazzband kan men nog altijd tot de beste New Orleans orkesten van de hele Benelux re kenen». LH Buggenhout. Heel wat belangstelling voor het aperitiefkoncert (c) Gedichten sprokkelen in de sprokkelmaand. Zo hoort dat. Zo hebben ze 't alvast in Sint-Niklaas en Temsc begrepen. Tcmse bereidt zich voor op een poëzieochtcnd, georgani- zeerd op zondag 10 februari in dc gemeentelijke feestzaal. Op uitnodiging van het gemeentebestuur zullen dan een aantal Tcmsenaren uit eigen werk voordragen. En Sint- Niklaas kijkt uit naar zaterdag 23 februari: heruitgave van de «Nacht der Wase dichters». Volgende weck lichten we de sluier op over enkele héél beloftevolle poëten uit Belsele. En nu geven we Temsc een steuntje Tijdens het voorbije weckend immers werd dc bundel «Stil bewaren» van Joanna Vcrcruyssen voorgesteld. Je kan deze gedichten verkrijgen in galerij Dc Brug, Imwo- center. Burgemeester Van Riet koestert zijn ingezetenen cn in het bijzonder zijn dichterlijke zielen, zoals uit de foto jnoge blijken. Hij waakt over Joanna Vercruyssen én over Oswald Joossens, die ook al met verdienstelijk werk op de proppen kwam. (wv/foto dw) Het bekende jeugdkoor van Plovdiv (Bulgarije) maakt momenteel een koncert reis doorheen West-Europa. Het knapenkoor bestaat vooral uit jongens van 8 tot 12 jaar, allen levensblije kin deren. Deze reis werd uitdrukke lijk georganiseerd in het kader van een hulpaktie voor de kulturele werking in Bulgarije. Tijdens hun toemee door ons land - georganiooerd door Azy- muth. Centrum voor Inter nationale Betrekkingen, Instelling van Openbaar Nut overnachten zij steeds bij Belgische fami lies. Azymuth richt zich tot alle gastvrije gezinnen in groot-Temse met de vraag slaapgelegenheid te bieden voor ongeveer 45 koorleden en dit tijdens de nacht van 19 op 20 februari. Op dinsdagavond 19 fe bruari komen 45 kinderen van 8 tot 12 jaar waarbij enkele oudere tieners rond 18 u. aan op de Markt van Temse. Gastfamilies komen deze kinderen dan ophalen en geven hen een avond maal en slaapgelegenheid. De volgende morgen ontbij ten de koorleden in een groot-Temses huisgezin en krijgen een lunchpakket mee. Na het ontbijt vertrek ken zij terug op de Markt van Temse. Ieder gastvrij gezin die slaapgelegenheid en maal tijden wil bieden aan een lid van het bekende knapen koor van Plovdiv zou daar mee een grote dienst bewij zen. Wie interesse heeft, ge lieve naam, adres en tele foonnummer, schriftelijk of telefonisch, door te ge ven aan mevrouw Bracke, Parklaan 42, 2690 Temse, tel. 03/771.06.23. Op zaterdag; 26 januari in Honky Tonk Dat Honky Tonk aan zijn twintigste seizoen bezig is zal iedereen in Dender- mocht openen. Remember? monde en omstreken allioht al gemerkt hebben. Na het bezoek van Dana Sinds 1973 is Lillian be- Gillespie aan de bunker en het optreden van Dr. John in de Ros Beiaerdzaal roeps. Haar werkterrein van het stadhuis, programmeert men nu T.illian Boutté. Op zaterdag 26 verdelend tussen ginds en januari komt zij met haar Music Frieds naar de kazemat in de Leopold II laan. *"er- Vanuit Kopenhagen Wie niet van verrassingen houdt, kome best op tijd. Het wordt weer spannend! name^k^i^^Sl^iina^- Zaterdag 4 juni 1983 Aan tienne, de Duitser die sinds Als de vrij gerenommeerde NA^rian^sn boord van de Honky Tonk 1972 met Papa Toms La- gospelzangeres die ze dan ferend de vermaardste Jazz boot die op de Schelde mentation Jazzband op- al is, breidt ze haar reperto- Mubs en festivals aan Fen tussen Boraem en Antwer- trok, was er bij op die rium uit met jazz, ragtime, koncert pen laveert, is een donker machtige boottocht en bijrhythm and blues en ont- zeemeerminnetje opgedo- de Music Friends hoorden wikkelt zich als 'n pure all- ken. Ze lijkt breekbaar en toen ook o.m. de Noorse round New Orleans-ver- frele, maar haar sterke, vi- banjoïst Arild Holm en de tolkster. Ze blijft niet onop- brerende stem maakt haar Britse bassist Bob Culver- gemerkt en musiceert met UVB.ljr groots. house. Dit trio wordt in het groten als Benny Waters, Hcmk£ Tonk maz de oran- In ge togen interpreteert ze komende bunkerkoncert Chuck Credo, Danny Bar- vervoerende ballads, schier aangevuld door de Skandi- ker. Pud Brouwn.. Ze is te onbeweeglijk, op haar on- naven Soren Houlind horen op elpees van Allen midden Autotrrammenia vergetelijke, expressieve (drums) en Hans Knudsen Toussaint, Dr. John, Mylon nutogrammenja handen na. Stormtij echter (piano). Le Fleur, Lee Dorsey en als ze de boogie «Hey Bar- In haar geboortestad New Margie Joseph Het. is een tender» inzet, met de vin- Orleans maakte Lillian tijdje wachten op haar eer- gers knipt, haar zwarte ra- Boutté de Joseph S. Clark ste solo-elpee, nou ja 'solo', gebol schudt, met haar High School af en dan maar dan neemt ze ook dé orange-groen-gele sjerp kruipt het bloed waar het hele groten onder de arm, goochelt, en als een echte gaan moet. Ze trekt naar de Dejan's Olympia Brass Miss Dynamite explodeert. Xavier University om er Band of New Orleans, de Deze vrouw zingt niet zo muziekpedagogie te stude- machtige, meest autentieke Nederlands' jazztrempel, de Bredase Roaring Twenties Club, na een toemee met o.m. Joep Peeters, resulteert in een live-LP (Spronk RCS 518). Onze Groot-Aalsterse stads genoot, Pierre Van Liede- kerke, Hoogstraat 106 te Hofstade laat een lees- en kijkboek over het Westbra bants dorp Teralfene ver schijnen gelegen aan de grensscheiding met Erem bodegem en Denderleeuw. Dit dan onder de titel «Ter alfene tussen Alfnamen en Affligem». Een boeiend boek waarbij de auteur zich geen moeite heeft ontzien om Teralfene in zijn diverse as pekten aan bod te laten komen, ligging, etymologie van «Teralfene», dialekt., ontstaan en groei, diverse bestuursvormen, admini stratieve cn gerechtelijke instellingen onderwijs, ar- oDenbaar leven met kermissen en vereni gingsleven, het wordt er al lemaal in behandeld. Ook de demografische en sociaal-ekonomische ont wikkeling komt er uitvoe rig aan bod en tevens het parochiaal leven en de loka le folklore. Het zowat 300 pagina's tellende boek met 20O foto's en andere illus traties werd op glanspapier in off-set gedrukt. U kan voorintekenen tot uiterlijk 8 februari door storting van 990 fr. op het adres van de auteur, Pierre Van Liedekerke, Hoog straat 106 te Hofstade- Aalst. Tel. 053-78.50.68. LH gers, geen bierviltjes t keer, maar de hoezen van Lillian Boutté's recentste plaatwerk. Lillian Boutté and Her Music Friends 'Mu sic is my life' (TP 30007 Turning Point Records) en Lilian Boutté at Femo (Hot Society 1007). maar iets, haar hele wezen ren. Al spreekt het idee met Preservation Hall-bras- brengt muziek trillingen kinderen te werken haar sband, die op donderdag 27 Tonk-hifol voort. De boottocht '83 sterk aan, toch is de lok- september 1979 voor Hon- voor Honky Tonk de ont- roep van de bühne te sterk, ky Tonk het bunkerseizoen dekking van één van die zeldzame jazz-persoonlijk- Sff heden. Memorabilia die niet H in vergetelheid kunnen ondergesneeuwd. '9^^ LL Lilian Boutté wordt niet be- 1 geleid door jazzband zus of kHBH fl l f Wm -Jh/ V' jazzband zo, ze musiceert met haar «Music Freinds». Friends, vrienden... Als ze zingt over de liefde tot een man dan knikt ze tot de man die naast haar op het podium staat en van wie ze een hangertje in de vorm van een zilveren klarinetje draagt: Thomas L'Etienne, de man die haar sinds jaren op klarinet en alt-sax bege leidt en met wie ze in mei ffl 11 "W 1984 in New Orleans huw- de. Zingt ze over vrienden |V4i| door haar I bandleden als vrienden om- H ringd. Wie wekenlang sa- V B men onderweg moet B worden ge- begrijpen van elkaar en fijnmenselijk met elkaar omgaan, ook is ^B voor brengen van goede (New-Orleans)- muziek. Woorden slaan om p. in tonen, gebaren uiten uenctermonde- Lilian Boutté and her Music Friends op zaterdag 26 januari in Honky zich in ritmen. Thomas l'E- Tonk. Deze opname dateert van 1983 toen ze de vedette was op de jazz-boottocht (arch)

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1985 | | pagina 21