Buggenhoutenaar Pol Verest: «Ik aanvaard mijn handicap, maar ik laat me niet naar de rand van de maatschappij dringen» Niet te versmaden, dit «Gevaarlijk snoepgoed» Wat doen we met tante Dendermonde Pater Damiaan in Sint-Vincentius 22 - 25.1.1985 - De Voorpost Blinde vertolkt rol van «ziende» in toneelopvoering 1 jf Buggenhoutenaar, zevenentwintig jaar en onderwijzer aan de plaatselijke gemeenteschool. In zijn vrije hoofd te leren, heb ik die op tijd knutselt hij en doet hij aan sport. Pol maakt ook deel int van het bestuur van Krachtbalclub Buggenhout. kassette eezet Ik ben trou- Vong weekend stond hij op de planken. In «Gevaarlijk Snoepgoed.., de eerste produktie van de enige tijd geleden in wens tot de vaststelling ge- toneelvereil«mf «Restant.. -Voorzitter? Jawel, Pol Verest- nam hij de rol van een voor zijn komen dat dergelijke met£ leeftijd bijdehandse opa voor zijn rekening. van mgtuderen zeer vlot Pol Verest, een van de vele bewoners van de bosgemeente die een druk leven leiden? Inderdaad. Maar anderzijds ook verloopt Je knl^t^m^re iemand die iedereen die hem van dichtbij leert kennen, met verstomming slaat. Pol is immers zowat drie jaar blind, meteen een globaal over- Deze handicap belet hem echter met, op dezelfde aktieve wijze als voorheen, echtgenoot en vader te zijn, zijn beroep uit zicht van het stuk waar je te oefenen en aan het sociale leven deel te nemen. De manier waarop hij in «Gevaarlijk Snoepgoed- als blinde de rol van je in een brochure vaak be- Buggenhout. Met heel wat overtuigingskracht werden de rollen op de planken een «ziende» vertolkt, sprak daaromtrent boekdelen. Dergelijke prestatie vormt volgens ingewijden, overigens een perkt tot de regels die jous unicum in Vlaanderen. J personage te zeggen heeft. Een gesprek met een ge- dagelijkse leven, hadden maar toch ben ik er vast zichtsgehandicapte met een die belangstelling voor het van overtuigd dat de omge- klare, realistische en tege- toneel evenmin verloren, ving een belangrijke rol lijk bewonderenswaardige Bovendien .was er het feit speelt. Wanneer ik zin heb kijk op zijn handicap... dat ik al geruime tijd de om uit mijn schelp te ko Je be 9 alsmaar sterkere drang men, maar mijn omgeving tv SZh.™;™ voelde de weg terug, de weg remt me af, dan lukt me dat Ik ben onderwijzer aan de naar mijn leven zoals dat er niet. V"5e^er vroeger uitzag, in te slaan Ik maak deel uit van het 1 leerlingen Let wel, ik aanvaard mijn Bestuur van Krachtbalclub iV^n L?*r^f handicap. Maar ik weiger Buggenhout. Waren die ®m,0e1n ingevolge die handicap aan mensen me tijdens het eer- van de rand van de maatschap- ste jaar van mijn handicap H"-111 Py te worden gedrumd niet komen halen, dan in- r^n™w!v-v °°d®rgaan- Terecht te komen m die teresseerde ik me niet lan- aparte groep van blinden ger voor die sport. Nu heb 111 met de mensen in ik tijdens de voorbije kerst- wwi ^,^.UTT1VCH)r hf ®u^^enllout leven. Zoals ik vakantie een kamp voor de dat tevoren deed. Kortom, jonge krachtballers ge- {£2?^ il. voor ik wil als blinde in de gewo koördineerd en organiseer ne wereld staan. Aan de ik kompetitiekrachtbal op kenden mensen bovendien tonen school... Om maar aan te m niemand dat met een minium aan tonen dat de houding van VouTa t >5*7 aanpassingen het leven de omgeving van de gehan- - g®heel voor een blinde heel wat dicapte van groot belang is. schooljaar afwezig bleef. mogelijkheden biedt. Veel Soms krijg ik, o.a. van -Twf11 y H m°" meer mogelijkheden trou- mensen van «Licht en Lief- gel^jkheid bestond^m de ge- wens dan de doorsnee mens de- te horen: Alles goed en t °®f 21011 voorstellen wel, maar er lopen met veel SST hlmden rond alfpol Verest, neo ik mi n zinnen od die j - job gezeL En na het over- lag dus ook in de bedoe- ?e het winnen van flink wat H-g voorbeeld te de mr*-^ kunnen opbrengen tegenwind, mocht ik het allien? om hun handicap eo te bth volgend schooljaar, als le- Dat heb ik inderdaad willen naderen, raar katechese, opnieuw doen. Maar dat doe ik niet ^at 18 misschien mogelijk^ voor de klas staan. Momen- uitsluitend via het toneel. de andere kant teel geef ik nog 14 uur ka- °ver de integratie van blin- "jkt het me °°k 20 dat de techese en 11 uur expressie den in de maatschappij heb gjjjjjjjjspeelde (v) (muziek, toneel, poppen- het al vaak gehad met **1^1 dal iema"d die blind kast, enz.) bovenop mensen van blindenorgani- wordt op latere leeftijd, op- saties als «Licht en Liefde». meuw volwaardig lid wordt Is je belangstelling voor het Dergelijke verenigingen van de maatschappij. Ge- toneel nieuw of bestond die storen me niet, maar toch lukkig heb ik in mijn omge- al langer? hou ik niet van de manier het tegengestelde mo- «Restant», de naam van on- waarop ze werken. Hun ®>en ervaren ze vereniging, suggereert werking ligt te sterk in de dat er vroeger al wat be- caritas-sfeer gesitueerd. Af Heeft je handicap bepaalde stond. Dat is ook zo, want en toe komen ze dan aam problemen gesteld tijdens in april 1981 hebben we draven met een cadeautje de repetities? Werd de regie met een paar KSA-mensen Dat heb ik niet nodig. Ze aangepast? een opvoering van een zouden er m.i. veel beter Ik heb de goeie—misschien «Zoen van Miss Urk» op de aan doen, vooral dan men- de minder goeie, wie weet planken gezet. sen die op latere leeftijd eigenschap, niet zo meteen De kennismaking met het blind zijn geworden, een be- bang voor of zenuwachtig amateurtoneel viel best mee zoek te brengen en aan de bij het onbekende te wor- Heb je ooit getwijfeld aan sowieso open voor de min, me niet meteen om h het welslagen? dervalieden? komen hangen. J Nooit. Wanneer ik iets be- Ja en neen. Ik ben heel te- gens roept hun gin, zet ik door. Twijfels vreden dat mijn omgeving vragen op. Ik snap b zijn bij mij nog nooit opge- me geholpen heeft bij mijn woon niet dat ze da- komen. Die zekerheid dank integratie. Waarop ik dan trent niet te vragen! ik trouwens ook aan de telkens de bemerking hoor: zeggen hebben. Vooral, houding van de groep. Nie- jij hebt toch de eerste stap- dat mijn vrouw bvhï mand van hen heeft ooit pen gezet. Goed. konstateert, dat waj getwijfeld. Ze hebben me in- Wat me anderzijds wel eens uit winkelen gaat, tegendeel gestimuleerd. kregelig stemt is de vast- sen achter haar rug j Vroeger was ik trouwens stelling dat ik, als onder- teren. 1. iemand met een sterk ka- wijzer van zowat 225 kinde- Dat gefluister raakt ft rakter. Wat me overkomen ren, van de mensen nooit weliswaar nietik z is, heeft die karaktersterk- spontane vragen krijg als: tijd Frankie Vercautei te geenszins aangetast. Pol hoe doe je dat nu? Hoe Erwin Van den Berglw t_ B88* dat? Wat doe je zoal bekend omdat ze goeie® nt door? met die kinderen in de bailers zijn. Pol Vere Beslist. Voor we met de re- klas? om wat anders beke* peties begonnen hebben we Let wel. Ik heb niet te kla- maar het typeert met zon vieren—Geert De gen over mensen die achter Dergelijke eigeni 1111111 fluisteren van mentaliteit bewijst dat£— .ff1, en 1^ze de «Dat kan toch niet goed maatschappij niet klajinisi Vaf-w "^eS" zijn. wa' die man daar pres- om een mindervahedfc tent» besproken. Opzet is teert». Maar ik kan me niet aanvaarden als 100% rfdn elk jaar één stuk te produ- voorstellen dat niemand tussen ceren De opvoeringen te la- van de ouders ten doorgaan ten voordele die 225 leerlingen zich de vraag van een of andere verepi- atelt. Hoe doet po dat nu ging, maar anderzijds ook precies? een deel van de winst te investeren in de aanschaf van o.a. technische uitrus- dat niet aan een zekere ting. Wat allereerst ge- schroom waarmee de min- pland staat is de aanschaf der-validen door de validen van een grimekoffer. In de benaderd worden? verdere toekomst denken Allicht. Tot op het moment we aan de aankoop van de- dat ik een leerling straf, monteerbare dekorpanelen. een 8traf waarvan de vader Zodat we ook «op verplaat- denkt dat zijn zoon ze niet sing» kunnen spelen. verdiend heeft en dan toch naar mij toe komt. Dan ver- Naar jou mening stappen schijnen ze wel. pen is, zijn de lezmgen. Met overigens achteraf overge- minder-validen te weinig de Begrijp me echter niet ver- het doel mijn tekst uit het nomen. wereld in. Staat die wereld keerd. De mensen moeten Buggenhout. Pol Verest, een blinde die de rol van blinde scène gestaan had. Een aantal mensen van de Wat enigszins anders verlo- kring heeft de Er zijn uiteraard valieden die niet in gewone omsta heden kunnen leven. 1 ik vind het soms ovt ven dat ze gekatalogi gevoerd worden naar|> paalde «reservaatjes». den waar wel de voorzieningen voorin zijn, maar waar ze t de valieden ook de i last berokkenen... Pierre Van Romeelj rerd iaat Restant-Buggenhout debuteerde betekent dat Carla Van Belle, niet zomaar de toeschouwers Flink wal belangstelling, vurige week zaterdagavond in de soms dritiige Gaston Van Mol, Lief Vermaren en Marie- verblinden!) en Guido W»' feestzaal van het St.-Michielscollege te Buggenhout, waar Pol Verest die knap de opa Thérèsc Bogaert tegenvielen pens en Lieve Piron grir#®"8 de nieuwbakken toneelkring «Restant», de première op- typeerde, Luc Perdaens (Jo- Vooral laatstgenoemde echter den. Voor dc teksthulp fil voerde van «Gevaarlijk snoepgoed», een komische thriller han Ke,elaer) die présence aan leek ons op bepaalde momen- den Jan Van Dammc en TOrd van de hand van Max Andra. Jos Tilley voerde de regie een duideI>jke zegging koppel- ten niet in haar sas. Planken- Goedgezelschap. telar de en Jan Van Lier, in een koorts? Regisseur Jos Tilley en d(®me Prestaties van beginnende to- heeft, op gepaste wijze uit tot personage met een naam klin- Voor het dekor, funktioneel hele «Rcstant»-ploeg ir®n 1 neelamateurs gaan vergelijken het laatste bedrijf. Werkt dus, kend als een «Beiaard». en knapogend, tekende Jos dan ook met tevrcdenhêr1^ met opvoeringen waarin ge- zoals het hoort, naar een kli- Bij dc dames viel ons vooral de Tilley. De techniek was in han- rugblikkcn op hun ccrsl# K haaide toneelratten hun talen- maks toe. Verrassingen en ko- prestatie op van Martine Van den van Luc De Vadder en Hun «snoepjes» suis18' ten (al of niet rijkelijk aanwe- mische situaties blijven onder- den Bossche (Terry). Wat niet Luc Dc Cock (een lamp laat je naar nog, zig) botvieren, zou zonde zijn. tussen echter niet uit. A~* D"n" Hiermee insinueren dat «Res- Lag het tempo in het eerste tant» een flauwe, zoutloze ver- bedrijf enigszins aan de lage toning ten beste gaf, doen we kant een komplete black- in het geheel niet. Het snoep- out kan onervaren toncclama- goed dat de Buggenhoutsc teurs een tijdlang groggy zet- kring serveerde liet zich best ten dan slaagden de akteurs smaken. erin, in het tweede en vooral in Het stuk zelf gaf daar trouwens het derde bedrijf het stuk de reeds aanleiding toe. «Gevaar- vereiste «schwung» te schen- lijk snoepgoed» is wel niet het ken. Tot genoegen trouwens nee plus ultra in het komische van de toeschouwers die van thrillergenre, maar Max An- de ene verrassing en lachbui in drea weet wat een spannende dc andere tuimelden plot is en stelt de onthullingen Flinke akteerprestaties zagen van de mysteries die hij in het we vooral aan mannelijke begin van het stuk gerkeeërd kant: Geert De Vlieger als een Buggenhout. De toneelkring Restant presenteerde zich voor delers te maal aan het grpte publiek (v) en besloten werd, via een "vereniging buiten de KSA, elk jaar een stuk voor het voetlicht te brengen. In au gustus van dat jaar ben ik echter ernstig met mijn Ogen beginnen sukkelen. Wat ons verplichtte onze plannen in de koelkast te Vooral onder impuls van Jan Van Lier, die ergens een bespreking las van een voorstelling van «Wachten tot het donker wordt», een stuk waarin een ziende de rol van een blinde vertolkt, kwam de idee toneel te gaan spelen achteraf opnieuw aan de orde. Samen met Geert De Vlieger en Luc Perdaens hebben we daar vaak over gepraat. En van af het moment dat ik bet persoonlijk zag uitten, ben ik entoesiast bet projekt gaan steunen. Laten we het zo stellen dat de problemen met mijn ogen ons oor spronkelijk plan drie jaar uitgesteld hebben. Waarom viel precies enige tijd geleden die beslissing de draad opnieuw op te nemen? Mijn interesse voor het to neel was midderwijl niet af genomen. Enkele mensen die ik regelmatig ontmoette en die sterk geloofden in de mogelijkheid een gehandi capte te integreren in het weet te komen hoe die men sen «tevoren» waren: Welk beroep oefenden ze uit? Hoe besteedden ze hun vrije tijd? Waren ze Aktief in een vereniging? En dan die mensen stimuleren om zo ver mogelijk terug te keren naar wat ze vroeger waren en deden. Ik ben onderwijzer Ik heb makkelijk praten in die zin, boor ik sommigen beweren Vermits mijn beroep me toelaat heel wat facetten er van zogoed uit te voeren als een ziende. T legegeven Ik werkec^ter ok graag met mijn handên. Zo heb ik ca- settebakken vervaardigd, die wanneer ik ze toon steevast de reaktie opwekt, die heb jij niet gemaakt. En toch is het zo. Wanneer ik daartoe in staat ben, kan iemand, die voor heen beroepshalve bvb in de houtbewerking zat, dat toch ook. Ik heb me on langs trouwens nog een ko lomboormachine aange schaft Wat ik bedoel is, dat wanneer ik dat aankan, an deren daartoe ook in staat moeten zijn. Van belang daarbij is wel dat ze het zelf willen doen en ze bovendien gestimuleerd worden. In welke mate zijn die sti mulansen belangrijk? Alles begint vanzelfspre kend bij de betrokkene zelf. den. Wanneer ik besloten heb iets te beginnen schrikt .me dat niet af. Maar achter af bekeken moet ik toege ven dat de gehele produktie en de opvoeringen van «Ge-,, vaarhjk Snoepgoed», veel beter meegevallen zijn dan ikzelf verwacht had. Derge lijke ervaring deed ik trou wens ook op toen ik op nieuw les begon te geven. Voor je begint stelt je je daar alles en nog wat van voor. In de allereerste plaats de eventuele moei lijkheden Maar telkens blijkt dat die veel vlugger dan je verwacht ver dwijnen. Kenmerkend voor «Res tant» is bovendien het feit dat regisseur Jos Tilley ons niet met direktieven over stelpt, maar alle spelers en betrokkenen inspraak geeft in het regiekoncept. Er werd dus over gepraat. Ook over mijn handicap in ver houding tot de opvoering. Uit de wisselwerking van ideeën van alle betrokkenen is de regie gegroeid. Van werkelijke aanpassin gen van het stuk aan mijn handicap was dan ook geen sprake. Voordeel was dat ik over een uitstekend oriën tatievermogen beschik, ik vlug weet hoe een ruimte er uitziet en ik bovendien als ziende nog op dezelfde Tweede produktie van «Cocktail» Buggenhout Vorig jaar in april pake «Cocktail» het toen debuterende toneelgezelschap met Opstalse inning uit met de opvoering van «Een familie van deze 7Pi„ dZ~~ Z, 7^7 77 77 tijd». Het entoesiasme waarmee de jongeren die Jeu8d'ea'er Rhetortka voerde .de rattenvanger van Hameten op*.(gb) «Cocktail» vormen, de produktie van dit stuk aan pakken en het publiek sukses, beloofden voor de toekomst. Nu zijn ze er weer een stuk homogener wellicht. Op 8, 9 en 10 februari a s, bren gen ze in zaal Torenhof «Wat doen we met Tante9» voor het voetlicht. Een stuk omtrent een vervelend tan tetje, geschreven door Phi lip King en Parnella Brad bury. De vertaling is van Wim Kubbinga. Gerda Magdaleens voert de regie. Voor de vertolking werd een beroep gedaan op Michel Annaert (Albert, de Franse hotelportier), Ria Van Zeebroeck (Clara), Danny De Donder (Pete, de barkeeper), Lieve Van den Berghe (Sandra Brown), Nancy Van Achter (Judith Ferriby), Peter De Ridder (politie-agent), Gerda Mag daleens (tante Alice), Dirk Wouters (Maurice Ferriby) en Herman Maes (Johann Schneider). Het dekorontwepr is van Mai-c De Rijbel en wordt uitgevoerd door Mare De Rijbel, Herman Maes, Michel Annaert, Rudy Ver- eecken, Dirk Wouters en Peter De Ridder Voor de grime zorgt Kristien Maes. Mare De Rijbel en Mare Wouters bedienen de ge- luids- en belichtingsknop pen en Herwig Van den Brande zegt voor. Hulp kwam er bovendien van Van Assche, M. Van Elewijck, duivel-doet-al Marcel Van Eyck en tal van anderen, die «Cocktail» wil len helpen op de weg naar de volwassenheid. Wie aan de weet wil komen wie tante vermoord heeft, kan terecht op vrijdag 8, zaterdag 9 en zondag 10 februari, telkens te 20 u in zaal «Torenhof» te Buggen- hout-Opstal. De toegang be draagt 80 fr, in voorver koop en 100 fr aan de kas sa. De voorstellingen lopen ten voordele van Krachtbal Opstal. (pvr) Iet tenl dol Alex Willequet brengt, op dinsdag 29 januari om eenzamen 19.30 uur in de feestzaal van het Sint-Vincentiusin- De opvoering duurt l.. stituut te Dendermonde opnieuw «Pater Damiaan» uur en 18 0611 Rrote mnj tot leven. Twee uur lang is de dode Damiaan aan loo£- Dat maakt het voo— het woord, maar het lijkt wel of hij temidden van de akteur me* ia immers telkens weelB toeschouwers staat. is immers telkens weer® .grote uitdaging, net t evenveel respekt Dimioin zioTl zog gopl' Eenmanstoneel dat sterkt ging. ...o .00^. aanspreekt en dat is dan voor de figuur van de grote ^enovereen niet alleen te danken aan de missionaris pater Damiaan "tiarmaan» «lijn j—j. wijze waarop Willequet het De Veuster, de eenvoudige °7??8 8tllataan b|J de stuk brengt, maar evenzeer jongen die in Tremelo het 8Clullendf etappes in hf™*1 aan de schrijfster ervan, Al- leven zag en zijn grote le- vel\van de Vlaamse dyth Morris die in Honolu- kensdroom in vervulling ■"arl8 Maar zij gaat de lu was toen in 1936 het zag gaan zich vrijuit mo- Ve.1^, duJnlk stoffelijk overschot van Da- gen inzetten voor zijn me- "punt Waarbij mia&n naar Europa «rerd demenaen. Dat hij kooe beatandig wordl^J overgebracht. Ook zij zag voor de verstotenen, de ver- *pDlronteerd met de met veel tegenzin, net als foeilijksten van de maat- dl?^en dj® blJ heeft mcrrf zovele Hawaianen het dode schappij, voor hen die geen beleven- Het '®ven vaD Ven lichaam van de apostel der plaats meer kregen in de J1118811 V8n P0"1®1" na^L'El8 melaatsen vertrekken. samenleving van de moder- a.u8, onderbroken door Willequet voerde het stuk ne mens. onderstreept hoe- ~mngBn en- bedeniv in het seizoen 1983-1984 zeer hij de boodschap van gen 18 m^T^Met ten minste negentig maal Kristus begrepen had goed vondst die heel wat afw^„ op. Nog steeds brengt hij zijn voor de allerminsten, het met evenveel overtui- voor de armsten, de meest ling toelaat.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1985 | | pagina 22