De grote en de kleine k Sint-Niklaas viert jazzman Buddy Heyninck ADIEU, BERT Twintig jaar Lokerse Jazzclub LILIAN BOUTTE MAAKTE VELE «MUSIC FRIENDS» IN HONKY TONK N~ K 18 - 1.2.1985 - De Voorpost kennen.! Een Jazzclub die het twintig jaar volhoudt: een zeldzaam heid in Vlaanderen! Dus voldoende reden om eens duchtig te feesten. De inzet van de feestelijkheden was feitelijk al gebeurd op een ijskoude vries- en sneeuwavond waarop een perskonferen- tie gegeven werd, die door al de plaatselijke reporters, en ook van buiten Lokeren, door de bestuursleden en door talrijke leden van het schepencollege werd bijgewoond. Iedereen had omwille van de Lokerse Jazzclub het gure weer getrotseerd. Daar tussen pot en pint had voorzitter Guido Ros voor de eerste keer een overzicht van de geschiedenis der club gegeven. Op zaterdag 26 januari begon- opgevat en zal werken in ver- jen de eigenlijke huldevierin- schillende schuifkens, zoals gen. Wij zeggen vieringen, een toneelstuk van Timmer- want de club heeft het groots mans. Vanaf 6 uur begonnen de genodigden op te komen in het lokaaltje van de club op de Bergendries. Daar waren volksvertegenwoordigers An- thuenis uit Lokeren en Wil- lockx uit Sint-Niklaas, haast alle leden van het schepencol lege, alle bestuursleden van de club en talrijke afgevaardigden van clubs uit het hele land. Er moest nog even gewacht wor den op burgemeester Liebaut die later zou komen. Toen die dan gearriveerd was, kon Gui do Ros op het podium komen om al die mensen van harte te verwelkomen. Ondertussen hadden de vrouwelijke ledèn Lokeren. Vorige zaterdag werd het twintigjarig bestaan gevierd van de Lokerse jazzclub. van de club niet stilgezeten en waren ze druk ir. dc weer ge weest om drankjes en versna peringen te bedelen. Voorzit ter Ros gaf drie principes die altijd centraal gestaan hebben in de programmapolitick van de Lokerse Jazzclub: kwaliteit, diversiteit en originaliteit. In de twintigjarige geschiedenis van de club was inderdaad een pleiade van jazzmusici met we reldfaam te gast op het po dium. Dat de club niet altijd op rozen wandelde is geweten. Er was een tijdelijke uitdun ning van het bestuur, er waren drie keer verhuizingsproble- men, en er was soms ontgoo cheling om de zeer zwakke opkomst. Maar er kwamen ook andere dagen, en zo kwa men er meer en meer, waarop de club in haar voegen barst van het enthoesiasme dat wordt opgebracht. Het was dus wel de moeite waard om vol te houden. En nog maar eens voor twintig jaar! Daarna kwam de burgemeester zelf aan het woord. Zijn eerste woord was natuurlijk een dankwoord voor al wat de Lo kerse Jazzclub gedaan heeft om de culturele uitstraling van Lokeren te bevorderen. Dan ging hij even de geestige toer op toen hij sprak over de drie lokalen die de club al had be trokken: eerst zaten ze in een torengebouw heel hoog aan de kaai. Vandaar verhuisden ze naar een zolder in een café aan de Markt. En nu zitten ze op het gelijkvloers op de Oude Heirweg. Dus altijd maar da len. Maar dat wil daarom niet optredens ook is gedaald. Op de afGche die voor deze gelegenheid getekend werd staan de volgende delen van de viering vermeld. Deze afGche en het laatste nummer van Jazz-nieuws is waarlijk het be kijken en... het bewaren waard. Ze bevat de koppen van wereldkunstenaars die vroeger in de club optraden. Zoals Johnny Griffin, Clyde Bernhardt, Harry Edison en nog vele anderen. Een knap stukje tekenwerk van een van de getrouwe bestuursleden. Het volgende schuifken volgde dan om 8 u. na dc receptie met dc Verjaardagshappening. Hiervoor traden op «The Van Ha New look Trio Friends» en vervolgens «The New Or leans Train J.B.». Op zaterdag 9 februari om 21 u. in de Jazzclub komen aan de beurt: «Deen Daniels» en «Jack van Poll Trio». Leden betalen hiervoor 180 fr. en niet-leden 220 fr. En op zater dag 2 maart om 21 u. in de feestzaal van het Cultureel Centrum: Jazz Band Ball met «The Blue Jazz band», «The New Orleans Train J.B.» en «Bigband Studio 10». De toe gang hiervoor bedraagt 200 fr J.V.L. Op zaterdag 9 februari wordt om 14.30 uur in het Provincie huis te Antwerpen de persprijs Europa overhandigd aan dc heer Louis Meerts, hoofdre- dakteur van Gazet van Ant werpen en de heer Ernst Majo- nica, voormalig Europees par- We waren er vroeg deze keer in Honky Tonk en we hadden dus nog plaats, niet veel, maar toch. Tot onze verbazing zou de stroom jazzliefhebbers niet zo'n groot debiet hebben als voor het kerst- miskoncert van Jeggpap, maar dat zal iets te maken gehad hebben met de uitvaart van Honky Tonkbestuurder en Jeggpapleader Bert Heu- vinck. Het was penningmeester Femand De Backer die, vooraleer het koncert begon, deze merkwaardige figuur op een serene wijze belichtte en nadien even stilte vroeg ter zijner nagedachtenis. Die stilte duurde nog even voort toen i.iiiinn Boutté zeer ontroerend «Lily of the valley» bracht, een hulde aan de jazzpionier die Bert geweest is. Stilaan echter werd afstand genomen van de droeve gebeurtenis van die morgen en Lillian Boutté, die we nog kenden van een der boottochten, trok alle registers open. Het was verwonderlijk hoe vinnig, beweeglijk, volumi neus van stem en attraktief dit kleine zangeresje wel is. Ze beweegt op het podium als in een bestudeerde act, weet het publiek te bespelen met rauwe blues en meeslepende boogies, gebruikt haar stem werkelijk als een instrument in dia loog met haar echtgenoot, de klarinet van de band. Een voortreffelijke band trouwens, met stuk voor stuk degelijke muzikanten. In de tweede en de derde periode raakte het publiek meer en meer in de ban van deze Music Friends en de solo's werden heel aandachtig gevolgd, meestal beloond met applaus. Het pu bliek leefde duidelijk mee en dat beviel Lillian die met enkele zeer populaire nummertjes o.m. Chattanooga choochoo ook de laatste twijfe laars op haar hand kreeg Spijtig voor de liefhebbers van het genre dat dit koncert in dergelijke omstandigheden moest plaatsvinden. Hopelijk zien we I.illian Boutté en haar Music Friends nog wel eens terug Mis schien op het festival? Een attraktie, in ieder geval. Dendermonde. Get on board» zegt Lillian en Tonk ging totaal de boot in (c) Bijtend koud was het op het Dendermondse kerkhof, waar honderden mensen in een lange rij stonden aan te schuiven om op de lijkkist van Bert Heuvinck, als laatste blijk van vriendschap, een lentebloem te leg gen. De snijdende wind droeg de klanken van Jeggpap zeer ver over de omliggende meersen. Een onwezenlijk beeld was het, toch expressief in het zwart en grijs van die grauwe zaterdagmorgen. Bijna niet te harden voor wie Bert van nabij kende en dus zeker niet voor vader, broers, schoonbroers en nonkel Heuvinck die er wel samen, maar toch zo alleen, het rouwbeklag in ontvangst namen. Daarvoor hadden honderden vrienden en kennissen, waarvan velen uit de jazzwereld, staan aanschuiven om in de rouwkapel een laatste groet te brengen. Die ceremonie moest echter onderbroken worden, omdat anders de uitvaart te lang zou uitlopen. Bert Heu vinck, stichter en bezieler van de Jeggpap N.O. Jazzband, grondlegger van de Honky Tonk Jazzclub, mede-oprichter van het jazzfestival, eminent leraar aan de Dendermondse Abdijschool, bekend tot in Vlaanderens kleinste gehucht, werd dan tot het altaar gedragen, begeleid door de leden van zijn orkest. De enorme O.L.Vrouwekerk leek veel te klein om alle aanwezigen een plaatsje te bieden. Ze waren gekomen van overal, van de Abdijschool zijn collega's, de monniken en zijn leerlingen, van het Honky Tonkbe- stuur, van Jeggpap, van de bevriende jazzbands, van de jazzclubs, zelfs vanuit het buitenland om hier nog eens aan te tonen hoe belangrijk Bert in al zijn eenvoud wel was. Ontroerend was de plechtigheid in de kombinatie tussen gregoriaans, gezongen door de benediktijnen van de abdij, en jazz, gespeeld tijdens de offergang en de kommunie. Zo indrukwekkend dat de herinnering eraan konfuus wordt en als één geheel overkomt. Deken Van Ruyskensvelde leidde de rouwdienst, geassisteerd door abt Roger De Coster van de Dender mondse Benediktijnerabdij en van Dom Pieter Batse- lier, rector van de Abdijschool. Die zou tijdens de homilie de mens Bert Heuvinck in al zijn aspekten belichten, een totaalbeeld geven van wat hij betekende in de gemeenschap, vluchtige schetsen maken van Bert als vader, leraar, muzikant en vriend. Mon, Piet en Jan, zijn broers, schreven een indrukwekkend 'in memoriam' samen. «O God, vergeef het ons. Dit doodsprentje is met bloed en tranen geschreven, want Bert is voor ons veel te vroeg weggegaan. Een goede papa ontbreekt nu in het huis van Magda, Joachim en Sam. Ons vader mist zijn evenbeeld, sterk en nietig, ons moeder zijn schalkse glimlach. Wij verloren 'onzen' Bert, de joviale spuiter, ons talent en onze stille gelovige. Jeggpap en Honky-Tonk verloren hun hart. De abdij, zijn tweede thuis, waar hij nog zangertje is geweest, telt een originele goede leraar minder. O God, wil U even luisteren naar onze diepste bewogenheid? Wij hebben het deze dagen behoorlijk lastig gehad, zonder wrok. Toch danken wij U, echt waar, voor de stille moederlij ke bezorgdheid van Magda en de twee schatten van kinderen, waarin wij hem zien voortleven. Wij danken U, God, voor de unieke familiemomenten, die wij samen met hem mochten doorbrengen. Voor de bunker en zijn muziek, die honderden mensen heeft blij gemaakt. Wij durven hopen, God, met een enorm vertrouwen, dat Bert nu bij U is, OVER IN THE GLORY LAND... Trouwens tijdens een gospelconcert in de abdijkerk, heeft hij aan U zijn mooiste klarinetsolo uit zijn rijke loopbaan weggeschonken.» Het was die klarinetsolo, waarmee de uitvaartdienst werd besloten. We zullen nog dikwijls naar Bert luisteren. Zijn erfenis voor ons bestaat immers in zijn muziek, die hij gelukkig op een achttal platen heeft vastgelegd. Mare De Backer Heel binnenkort wordt in Sint-Niklaas een muzikant gehuldigd. Een eeuwig jonge, joviale vent. Hij is pas zeventig, hij wordt dat op 9 april van dit jaar. Albert Heyninck verwierf in Amerika z'n nieuwe, inmiddels ook al bijna stokoude voornaam Buddy. Tennisfan, vrijetijdsschilder jazzfanaat vooral. Hij spreekt alle talen, zelfs Sennekloajses. En hij maakt al vijftig jaar muziek, isn't it? weer vrijgelaten. Het kwam tot een «kompromis»: de band zou moeten spelen voor de Duitsers. Bestem ming: Den Helder, Nederland. Heyninck sputterde tegen, ook al omdat de Neder landse troepenleider hem in de maling had geno men. Buddy bedacht de vent met een rammeling. En moest zich van dan af uit de voeten maken wilde hij aan de gaskamer ontkomen. Hij belandde in Parijs. Charly Wood Place Pigalle, daar was wat te beleven. Ook op muziekgebied. Buddy kwam aan de weet dat voor het Théatre de Belle Ville een muzikant, een begelei der werd gezocht. De «attraktie» die hij diende te begeleiden was Charly Wood, jongleur op een éénwielig fietsje. Heyninck en Charly kenden elkaar van in Brussel. De show van Charly en Buddy verliep vlekkeloos. Parijs was veroverd. In alle cabarets werd hij ge vraagd, hij speelde voor Christian Wagner, Django Reinard, trommelde de ouverture van Tony Proteau in de Lido. Een formidabele drummer. Noord-Afrika In Parij8 deed Buddy méér dan muziek maken alléén. Bokste zeven kampen bij de zwaargewichten, verloor er een paar tanden bij. Hield zich bezig met het draaien van twee films: de eerste was geslaagd, de tweede verdween onder duistere omstandigheden uit cirkulatie. Buddy bemachtigde een kontrakt dat hem aan de Cóte d'Argent bracht, in Hossegor. Hij zou naar Casablanca afreizen, beroepshalve. De boot vertrok, zijn instrumenten reisden mee maar hijzelf kreeg geen visum. Via een vriend-advokaat kwam alles toch nog in orde. In Noord-Afrika maakte hij een heroïsche tijd mee. Kenny Thompson, de beroemde Amerikaan, bood Buddy een «engagement» aan. De toemee in Noord- Af rika leidde naar Algiers, het casino daar stond bijna in rep en roer. Amerika En dan maakte Buddy kennis met de kapitein van een «Liberty Ship», Kirk Henderson. Buddy moest mee naar Amerika. Luxueuse overtocht als zoge zegd bemanningslid, en dan de nieuwe wereld in. In New York vonden Kirk en Buddy something special: The Stork Club, high society-toestand met reuzegoed food. En op de scène stond good old Nat King Cole. Fantastic. En daar kwam zowaar ook dé Frank binnen Sinatra met de achternaam. Captain Kirk bracht Alberke Heyninck in kontakt met Nat King Cole. «You are a singer?», vroeg Nat. «Yes, a drummer and a singer», replikeerde de Sint-Nikla- zenaar bedeesd. Buddy zong «Que reste 't il de nos amours?». Het gezelschap vond het geweldig, Nat vond het tof dat Buddy nog kon drummen ook Men trok vandaar naar de Radio City, de grootste bioekoop van New York. In de kelder bevond zich een gereputeerde bar, met Marylou Williams achter de piano. Buddy swingde mee Nat bood Buddy een kontrakt aan om drie dagen in de Stork Club te spelen en drie dagen in de NBC. Buddy in het kielzog van Nat, in de voetsporen van Frank ook. Heyninck mocht Sinatra vergezellen op Buddy Heyninck: worldwide, waauw! (arch). Buddy, Albert toen nog, werd geboren als (enige) zoon van een kunstfotograaf. Z'n moeder was de dochter van de direkteur van een grote fabriek in de Tabakstraat. Albert Heyninck was niet verzot op studeren, zo bleek algauw, wél op muziek maken, geluiden voortbrengen. Volgde lessen in radiotech niek, begon achter de oude kerk te musiceren. In 1933 ontstonden The Blue Dandies, ze traden voor het eerst op in De Spiegel. Brussel, oorlog In 1935 moest hij in Etterbeek z'n legerdienst gaan vervullen. Hij wist het doordeweekse soldaatje spe len te kombineren met muzikale performances tij dens het weekend, in de Palace. Buddy bekwaamde zich in het drummen. In 1940, toen de Duitsers België binnenvielen, ont snapte hij aan de dood. In de Ardennen gooiden de bezetters een vlammenbundel naar een tank waarin de Sint-Niklazenaar zat. De chauffeur werd gedood, Heyninck wist zich te redden en kon ontsnappen. In Duinkerke werd hij ingerekend. Buddy krijgsge vangen. En vrouw kwijt, want die was verliefd geworden op een Duitser. Hij zou uit de echt scheiden. Jean Omer, Nederland Buddy vond werk in La Parisiana, moest attrakties begeleiden. Jean Robert, één der beste saxofonisten die België rijk was in die dagen, bracht hem in kontakt met Jean Omer. En Buddy mocht debuteren als beroepsmuzikant en als star in de Boeuf sur le Toit, Europa's beste orkest (naar verluidt). Hij drumde en zong. Het orkest viel in de gunst van de Duitsers, die Jean Omer en de zijnen voor een toemee door Duitsland inviteerden. Maar Buddy wou niet mee, hij was niet zo Duitsgezind. Kwam dan in Luik, nadien in Rijsel, Rouen, Reims en Besanpon terecht. De Buddy Heyninck Band (BHB) musiceerde in open lucht in Besangon en een aantal toehoorders werden opgepakt door de Duit sers. Buddy's saxofonist werd meegenomen, nadien Albert (Buddy) Heyninck aan de drums, in Jazzvirus, (arch). iel m e zijn toemee in Texas. Maar Buddy kreeg last met dstns muzikanten vakbond, moest Amerikaan worden hij in de States wou blijven spelen. Borden wass portier spelen hoorde erbij. Heyninck voelde er veel voor Iel l Europa opnieuw Back to Europe dan maar. Parijs. En daarna Genève,prd' waar hij jazzkrack Hazy Osterwald leerde kennen.ih. Als drummer in diens orkest bezocht Buddy alleend sjieke hotels van Zwitserland "am Italië dan, in hotels en casino's en op de drums. In* v 1956 trok hij naar Duitsland en speelde daar o.m iijfde de populairste bar van München, de Gisela. In dejf Maxim te Trier leerde hij zijn vrouw kennen, Magdi&ld Schneider. Tot het nieuws hem bereikte dat z'n 8^ moeder gestorven was. Buddy en Magda terug naarOd. 't vaderland, hij wou vader immers niet alleen laten.®11 Assimilatieproblemen, wat miserie met de taal.1# Maar Buddy toeft toch al ruim twintig jaar weer in* n Sint-Niklaas. i Hij keerde back to the roots. Werd gesignaleerd inj» gezelschap van Omer De Cock, met wie hij dertig»# jaar eerder nog muziek speelde. Buddy steunde*88* initiatieven ter promotie van het jazz ge be uren inP Sint-Niklaas: Jazzvirus op de Grote Markt, de Vien-P00 na in de Walburgstraat Hij prezenteert nu een1061 programma op een lokale radio. En hij koestert z'n 8^ herinneringen. *1 Good old Buddy. Great, fantastic. Wat een karrière,fjpe wat een leven. Waaw! p I ïn W.V.ega Ich Jan Decleir niet in Gildenhuis te Sint-Gillis Jeugdhuis Zenith uit Sint- kwestie om zoveel mogelijk stellen voor deze manifesta- Gillis had Jan Decleir uitge- mensen de kans te bieden tie. Daarom hebben de or- nodigd om op zondag 10 naar de verhalen van Dario ganizatoren besloten een februari zijn «obscene fa- Fo te kunnen luisteren. andere zaal te huren. U kan bels» te komen vertellen. Ondertussen heeft de paro- Jan Decleir nu zien in de Men had zich daarvoor de chiale raad van Sint-Gillis zaal Roxy te Dendermonde zaal van het Gildenhuis in laten weten dat men de zaal ook op zondag 10 februari de Otterstraat vastgelegd, niet ter beschikking kan om 20 uur. Globetrotter wordt zeventig

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1985 | | pagina 18