De grote en de kleine k geltentoonstelling Sint-Niklase stadhuis «jgr M Poëet Hedwig Speliers laureaat Dirk Martensprijs Chinese liederen in Sint-Niklaas .peritiefkoncert uggenhoutse Muziekschool Professor Janssens over de hedendaagse Nederlandstalige literatuur 3 Opstals Torenhof De Voorpost - 8.2.1985 - 19 Twintig jaar VOBOV itoon8telling «Middeleeuwse vloeren in kon- tóe met schilderijen van Vlaamse Primitie- jdie tot 3 maart ondergebracht is in de wandel- J, en van het Sint-Niklase stadhuis, kan in drie a worden opgesplitst. Er zijn vooreerst de rtegels die tijdens de opgravingen van de Bou- •abdij in Klein-Sinaai gevonden werden. Het de luik van de konfrontatie bestaat uit vloeren 3), Galjanstig van opgravingen. En tenslotte zijn er de 3- rfragmenten die vergeleken worden met vloe- 'aePe 'pp schilderijen van Vlaamse Primitieven. 32 en fyerbond voor Oudheid- lig Bodemonderzoek in ^Vlaanderen, VOBOV., L met het stadsbe- van Sint-Niklaas in- van de tentoonstel- bestaat twintig jaar lebben geopteerd voor een vrijblijven- en huldiging, r een rijke ten- ig die inhoudelijk igrijke bijdrage le- bekendmaken boeiende resultaten opgravingen van de >abdij», schrijft kepen Daan An- de katalogus die :ools op het stadhuis te koop wordt aangeboden. De huldiging die afgelopen zondag in de trouwzaal van het stadhuis doorging, kwam vooral Alfona De Be lie toe, de voorzitter van het VOBOV., die als leider van de jaarlijkse opgravings kampen voor de jeugd met hart en nieren vergroeid is met 'zijn' Boudelo-abdij In zijn inleiding tot de ten toonstelling schetste hij de geschiedenis van het hele tegel-avontuur dat begon met het opgraven van een middeleeuwse vloer in 1911 en dat resulteert in de ten- Belselenaren met allure. Links gedeputeerde Etienne typer, rechts Aljons De Belie. Onze fotograaf kiekte ten n.a.v. de opening van de expo over middeleeuw- Vlv loeren in Sint-Niklaas. Fons De Belie is voorzitter notfobov, het Oostvlaams verbond voor oudheidkundig ^zoek dat al twintig jaar verdienstelijk werk verricht. op fcOnwezigheiud, op deze plechtigheid, van de Oost- Chrf1^ bestendig afgevaardigde voor kuituur kon dan 'Iden als een huldeblijk van de provinciale overheid heemkundige uit Belsele (wv-foto Iv) toonstelling «Middeleeuwse vloeren in konfrontatie met schilderijen van Vlaamse Primitieven» die toch wel als kroon op het opzoe- kingswerk van De Belie mag gezien worden. Waar het oorspronkelijk zijn bedoeling was de origi nele Primitieven ter gele genheid van de expositie naar Sint-Niklaas over te brengen, heeft men voor een realistischer oplossing geopteerd en worden de te gelmotieven samengesteld met Boudelo-tegels nu naast foto's van de schilde rijen gestald. Het Konink lijk Instituut voor het kunstpatrimonium Brussel verschafte, zo vertelde De Belie, zeer bereidwillig hulp bij het verzamelen van die foto's. Het meest voorkomende motief op miniaturen en of schilderijen is het dam bordpatroon. De stroken, met diagonaal geplaatste en gehalveerde tegels die de zuilen verbinden, verdelen de middenbeukvloer in vak ken en scheiden deze van de zijbeukvloeren, zoals te zien is op een werk van Rogier van der Weyden. De samengestelde tegelvloeren op de tentoonstelling zijn afkomstig uit de abdijkerk van Boudelo en uit het Wa randekasteel van Die8t. Ook de vloer van de refuge van de Boudelo-abdij in Gent werd gerekon- strueerd. De tijdens de op gravingen gevonden inleg- tegels, splijttegels, onge glazuurde tegels en daktic- hels die als vloer gebruikt werden. Tijdens de huldiging werd ook gewag gemaakt van het nog op te richten monu ment ter-h erinnering aan de opg*£ logen naar de Boudelo-abdij, dat dus wel degelijk zal worden uitge voerd. De tentoonstelling is toe gankelijk op werkdagen tij dens de kantooruren en op zaterdag en zondag 'van 10 tot 13 uur en van 15 tot 18 uur. KL, Middeleeuwse tegelvloeren in Sint-Niklaas, in een boeiende konfrontatie met Vlaamse Primitieven (Iv) Voor zijn dichtbundel «Het Heraldieke Dier» kreeg Hedwig Speliers leraar uit Nieuwpoort Hedwig Speliers in kasteel Terlinden verleden zondagvoor middag onder een voor dergelijke gelegenheid eerder ongewoon grote belangstelling de Dirk Mar tensprijs. Deze wordt afwisselend toegekend aan proza en essay of poëzie en drama. Dit jaar was het de beurt aan het tweede luik. Onder de aanwezigen ook oud-volksvertegenwoordi ger Bert Van Hoorick die in 1962 als kuituurschepen van Aalst deze prijs stichtte en er trouwens in 1983 zelf laureaat van werd met zijn In tegenstroom Deze prijs heeft wegens het niveau van de diverse lau reaten reeds heel wat bur gerrecht verworven wat heel wat meer doorweegt dan de 15.000 fr. die eraan verbonden zijn. «Op de dag dat ik ervan kennis nam dat die prijs me zou toeko men, ontving Ivan Lendl het duizendvoud ervan. 15 miljoen...». Burgemeester Raymond Uyttersprot stelde dat een stad als Aalst het aan haar reputatie verplicht is de kunst te stimuleren. Via de ze «prijs» wil het stadsbe- Aan de Sint-Niklase muziekakademie studeert de uit China afkomstige Sunny Lau. Ze volgt daar solo zang en ook piano en gitaar. Sunny is de moeder van Carmen, en Carmen volgt les aan het H. Familie instituut in de Boonhemstraat. En zo komt het dat Sunny Lau zaterdagavond 9 februari in de feestzaal van de H. Familie Chinese volks- en kunstliederen ten gehore brengt. Een niet alledaags recital dus, een buitenkans. Ook het optre den van Koen Dejonghe en Berten DHollander die avond wordt boeiend. Koen is leraar piano aan de muziekakademies van Sint-Niklaas en Antwerpen en ook lid van het Ebony-trio. Berten, oudleerling van het Sint-Niklase kollege en van de muziekaka demie, volgt thans het tweede jaar dwarsfluit aan het muziekkonservatorium in Antwerpen. Behalve het Chinese luik wordt ook werk aangebo den van komponisten als Chopin, Bartok, Puccini, Mozart, Vinci, Doppler, Borne en Foster. Om 20 u zaterdag in de feestzaal aan de Boonhemstraat. Na het optreden is er een receptie, aangeboden door het ouderkomité. (wv) stuur dan ook de laureaat een hart onder de riem ste ken en blijk geven van de erkenning van de prestatie. Dichters worden nogal eens als wereldvreemde, rare wezens ervaren, zegt de burgemeester maar hen en him werk doen doordrin gen naar een breed publiek toe is een taak die het stads bestuur zich permanent stelt. Juryvoorzitter Willem M. Roggeman stelde dat uit de ingezonden werken er na een eerste lezing amper twee overbleven en dat men nog nooit zo vlug tot een dan aog unanieme beslis sing was gekomen om Spe liers' dichtbundel «Het He raldieke Dier» te bekronen. De jury bestond verder uit Piet Thomas, Willem Ty- berghien en Frans-Jos Ver doodt. Motivering van de prijs was voor Speliers het zich afzetten tegen moder nismen, zowel tegen neo- romantisme als tegen neo realisme en zijn optie om te komen tot wat hij noemt een structurele dichtbundel in tegenstelling dan met een aaneenrijging van niet samenhangende gedichten wat hij dan een antholo- gisch dichtbundel heet. Voor Speliers is poëzie het zich in taal bezinnen over de eigen existentiële situa tie waarbij de grenzen van het goede en het schone verder worden verlegd. Iets waarbij Speliers woorden boeken en tevens fonologi sche en syntaxische ele menten gebruikt. «Het Heraldieke Dier» Met dit dier, de griffioen, ziet Speleers een dualiteit. Zoals de griffioen, het dier uit de wapenkunde, een bo venlijf heeft van een ade laar en een onderlijf van een leeuw, bestaat er een dualiteit tussen de mens en het dier, tussen hemel en aarde. En waar de griffioen teleeuwse tegelvloeren in Sint-Niklaas. Grote belangstelling voor de openstelling van 'ntoonstelling op hel stadhuis (dw) Aalst. Dichter Hedwig Speliers kreeg de Dirk Martensprijs van de stad Aalst, (a) Aalst. Schepen Borms overhandigde de Dirk Martensprijs aan Hedwig Speliers (a). eertijds de behoeder was van de goudschat, wordt de poëet de goudsmeden Spe liers vertelde met merk waardige taalvaardigheid tot het dichten te zijn geko men misschien wegens eni ge kunstzin van moeder en een verre grootoom geërfd en wellicht ook door zijn milieu dat hem kansen bood maar vooral door zijn niet te bevredigen leeshon ger, een leeswoede waarme de hij als knaap zowat drie boeken daags verslond. Via de schoonheid van de in houd kreeg hij inzicht ih de methodes hoe dergelijk boek tot stand komt waarbij hij dan ook daarvoor be wondering kreeg tot hij fi naal zelf aan het dichten ging. In veel genie van de poëet gelooft Speliers niet. «Men schrijft meestal ver der op de woorden van zijn voorgangers», zegt hij. «Villers-la-Ville» In zijn volgende dichtbun del «schrijft hij over het schrijven», o.m. over het «sciptorium» in het oud-cis- terciënserklooster in het Waals-Brabantse Villers-la- Ville. Een 90-tal 7-regelige verzen. Wanneer hij dit bundel vrij geeft is nog een open vraag. Hij laat immers meestal zijn werk binnen handbereik liggen, soms ja ren lang om er voortdurend in te neuzen, te wijzigen, te perfektioneren. Voor opfleuring van deze zitting stonden leraars van de stedelijke academie voor muziek, toneel en ballet in met voordracht uit «Het Heraldieke dier» door Ma rijke De Bisschop en het duo gitaar-fluit waarna kuituurschepen Chris Borms de prijs overhandig de onder handgeklap. LH ^«Schijnwerper op de trompet, de dwarsfluit en de schi*net: 1164 twe®de aperitiefkoncert van de Bug- an thoutse Gemeentelijke Muziekschool dient zich weg L Ditmaal treedt het lerarenkorps aan in de zaal iel.*enhof aan de Opstalse Putweg, achter de paro- ekerk. m'^et Profframnia van dit arie con Tromba Sola» van Titiefkoncert vinden we Alessandro Scarlatti. werken van befaamde Van Willy Burkhard wordt iponisten. Allessandro de mars uit de «Serenade rlatti, Willy Burkhard, voor fluit en klarinet» ver- ffg Fr Haandel, Kramer tolkt door fluitiste Mar- H Krommer en Boris gaux Van Dromme en kla- °^er rinettist Lieven Henkens. i koncert wordt geopend Trompettist Henk De Loose t sopraan Chnsta Biese- speelt, aan de piano bege- os. trompettist Paul leid door Chris Ceuppens, ïwera en pianiste Mar- de «Suite in D groot» van 0 De Maeyer. Zij vertol- Georg Friedrich Haendel, 1 twee aria's uit «Zeven wiens geboortejaar (1685, kï.Tweede aperitiefkoncert Sine ''.'JNomine te Lebbeke tsla£hie Nomine, het gemengd koor van de Gemeentelij- reerke Muziekschool te Lebbeke, brengt op 10 februari n'*A8 2Ün tweede aperitiefkoncert. O.l.v. dirigent mdoMark Goossens brengt het koor een aantal meer stemmige liederen, evenals studenten- en volkslie- n €eren met orkestbegeleiding. cn sEen instrumentaal intermezzo wordt verzorgd door hejikoorcürigent Mark Goossens samen met Johan verbonden is aan de conservatoria van ,c 'ijen Bruege en Brussel 'licuflet conoert wordt besloten met het aanbieden van e jfien aperitief. Kaarten tegen 100 fr., aperitief inbe grepen, zijn te verkrijgen bij de koorleden evenals Scarlatti en J.S. Bach) in 1985 herdacht wordt. Het «Concerto voor 2 klari netten en piano» van Kra mer - Krommer wordt uit gevoerd door de klarinettis ten Mark Vertessen en Lie ven Henkens (als leraar klarinet opvolger van Mark Vertessen aan de Gemeen telijke Muziekschool van Buggenhout). Zij worden aan de piano begeleid door Chris Ceuppens. Van de moderne (1903- 1975) Duitse kompomst Bo ris Blacher vertolken Paul Lauwere (trompet), Frans Lauwere (trombone) en Marleen De Maeyer (piano) een familie-onderonsje dus, een «Divertimento voor Trompet, Trombone en Piano». Zoals steeds is de toegang tot dit aperitiefkoncert gra tis. Na het koncert is er evenwel gelegenheid een aperitiefje te drinken aan een demokatische prijs. Dit tweede aperitiefkoncert uit de reeks van vier, die door de Gemeentelijke Muziek school van Buggenhout en van direkteur Van Hoeck georganiseerd wordt, heeft plaats in de Opstalse zaal Torenhof, achter de kerk, zoals altijd stipt om 11 uur. we een neo-realisme te horen. Wanneer het geweld van het engagement geluwd is - we schrijven eind van de een neo-romantiek opzet ten. De slogans nemen stel selmatig af, de generatie is meer bekommerd om de toekomst en de provo van Op uitnodiging van het Davidsfonds Dendermonde sprak dominante in de literatuur de studentenopstand en het vroeger is nu een lid van de professor Marcel Janssens, gewoon hoogleraar aan de KU ter ziele gegaan verbond tussen de inteUek- soft generatie. De neo-ro- Leuven, over de hedendaagse Nederlandstalige litera- Begin van de zestiger jaren tuelen en de arbeiders. Het mantiek wordt zowat be tuur, zeg maar vanaf de tweede wereldoorlog tot op kwam het experiment aan- gevolg is dat de literatuur schouwd als de vertroete- vandaag. Hij ging met andere woorden dieper in op de zetten, vooral uit Frank- verontrustend wordt, zich ling en beveiliging van het vraag: van waar komen we en waar gaan we naartoe? rijk. Er komt een nieuw- gaat bezighouden met de ik, het is een behoudsgezin- soortig roman, die niet lan- problemen van deze tijd. Mevrouw Heymans. voor- geeft een radikaal negatief ger een verhaal vertelt, Dus met de kloof tussen zitter van de plaatselijke antwoord op de vraag naar waarin men zichzelf niet arm en rijk, het leefmilieu, Davidsfonds afdeling leidde de zin van het bestaan. Er is kan terugvinden. Een voor- de strijd voor de rechtvaar- de spreker in voor een tal- alleen de onzin en verder beeld daarvan is «De ver- digheid. Hugo Claus rijk opgekomen publiek, helemaal niets. Grote na- wondering» van Hugo schrijft bievoorbeeld in deze Sedert kort, zo vernamen men uit die tijd zijn Jean- Claus. Maar ook De Wispe- periode zijn «Van horen we, is de uit Grembergen Paul Sartre en bij ons bier- laere, Hugo Raes, Harry zeggen». In de poëzie krij- afkomstige Marcel Jans- voorbeeld Gerard van het Mulisch (Het stenen bruids- sens hoofdredacteur van de Reve, Frederik Hermans, bed) kunnen als model Dietse Warande en Belfort Jan Walravens (die het dui- staan voor deze richting, en is hij ook de auteur van delijk stelde in zijn boek Naar het einde van de zesti- heel wat boeken, waarvan «Negatief»), de eerste wer- ger jaren toe, komt de op- er een door het Davidsfonds ken van Hugo Claus. Deze stand van de jongeren en jaren zeventig, begin van werd uitgegeven. laatste naam zou overigens krijgen we een nozemlitera- de jaren tachtig - komt er Binnen het korte tijdsbe- nog vaker vallen. Het is vol- tuur, die door anderen dan stek van pakweg een uur, gens spreker zowat de ver- weer de drek- en driftlitera- zou de gastspreker dan een loren generatie op zoek tuur wordt genoemd. Als overzicht geven van de naar een houvast. Men kon- we de naam Jan Cremer la- nieuwe tendenzen die zich stateert eenzelfde stroming ten vallen, dan weet de lezer sedert de tweede wereldoor- in het teater. Daarnaast best welke richting deze log in de literatuur hebben ontstaat er een heropleving stroming uitgaat. Men gaat ontwikkeld. Niet alleen in van wat men de katoliek heilige huisjes intrappen, Vlaanderen en in Neder- geïnspireerde auteurs kan vaste weiarden in vraag land, want men kan dit on- noemen. Zij geven een voor- stellen, men krijgt aan- derwerp niet aanpakken zich tig ja als antwoord op dacht voor het animale in zonder over de grenzen van de vraag naar de zin van de mens, zelfs voor het ab talen en kuituren heen te het bestaan. Denken we normale in de mens. naar, kijken maar aan Graham Green, naast is er de opkomst van Hij stelde vast dat onmid- Claudel, Bóll en bij ons De- het sadisme in de litera dellijk na de tweede wereld- mets, Lebeau, Rosseels, tuur, de uitholling van de oorlog het existentialisme Kemp, Van Kerckhove. seks. r. a de kop opstak als een reak- Trouwens, vele van de din- Uit het experiment groeit ^ndermonde. Jaarvergadering werkgroep archeologie. tie op de wonden die de gen die deze Vlaamse au- dan de «opus» literatuur. Vondsten u" een afvalput gevonden in 1980 op de oorlog had gemaakt. Bin- teura in hun werken heb- De taal wordt abstrakt, bij- Zwijvekekouter door leden van de werkgroep voor nen die stroming is het ab- ben verwoord, zijn aan bod na muziek. archeologie en monumentenzorg en gerestaureerd door 8urdi8me het vermelden gekomen in Vatieanum n. Net voor de zeventiger ja- Eric Bolthau. Het gaat om grijs en rood aardewerk en waard. Deze strekking Helaas is deze strekking als ren begonnen, kregen we steengoed uit de 14e en 15e eeuw (foto Piet Hermans). de refleks. Men kan weer sentimenten kenbaar ma ken, gevoelig zijn voor de natuur. Bij ons komt die strekking vooral aan bod in de poëzie zoals hij Herman De Coninck en Luc Gruwez. Wat de toekomst ons bieden zal, is en blijft voorlopig een gissen, aldus professor Janssens die nadien nog zou ingaan op heel wat vra gen die door een geboeid pubhek werden gesteld.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1985 | | pagina 19