Eva Bals Speeltheater in Sint-Niklaas ;et en «De Schurkenstreken an Scapin» Theaterprodukties van De Spiegel in 't Waasland gorges Moustaki naar Aalst via Jebron ~ieei in Beveren Geloofwaardige 'Mirakelmakers' te Berlare Jeugdtoneel met Oberon in Tenise De Voorpost - 8.2.1985 - 21 n gevnCik van de were: 'en- D<(neelschrijver Mc 'e,mat*»Mp: toneelspel 3»?-- het p 3rd te r' ,,farce" wordt richtiltri Dupont, eer l dacht end Volksteater. icenopri) is zo goed i aag veten voor zondag :ft één«ari. nthrope», tuffe», «I ^lkt door Ket, dat toch enyemieuwing zoekt in 8pelersmatenaal. Met 3 De Schepper (Scapin) ^falter Cools in de rol Irgante, staat heel wat Ervaring op de scène. Van Overmeiren, alvast va )olly vrijdag 8 maart vanaf 20 u. kan U Georges ïstaki, Grieks lyrisch kleinkunstenaar, meema- ;rlijl in de Keizershallen, Keizerlijk Plein 23, in een e bejmisatie van Jebron. ^°n echter wel dat we niet spre- M voor «Jeugd-bron» of ken van «ik-naar-de bron». JUs-bron». Eigenlijk Geen individueel gebeuren. «jeugd naar de bron» We willen deze ontdek - 'onge mens die in zijn kingstocht en ontplooiings- Ji en ontplooiing wegen kansen duidelijk plaatsen it te vinden om «bron- in een gemeenschapsge- van leven» aan te beuren. Een proces als een lange ze c en die m zi^n ei8®n weÉT en daarom vinden we biii maar oolc buiten hem- het belangrijk dat de jonge l H te vinden zijn en van mens in Jebron helemaal ruit deze jonge mens aan zijn trekken kan ko- k leven richting kan ge- men, dat gans de jonge .en diepte. mens er kan beluisterd ^geloven, we zijn er ze- worden zowel in zijn vraag led Van' dat in ieder mens als in zijn aanbod. fr°°k m deze kr^eiatijd Samen willen we dan uitkij- ^ar dan misschien meer ken, zoeken en wegen ba- n a °ken) een bron nen naar de gemeenschap- "kt van verwachtingen, pelijke rode draad die in isen, mogelijkheden en ons leven te vinden is. Wij men leder moet de kans geloven dat de Bijbelse Een die te ontdekken, te mens ons de rode draad kan ginnen en tot ontplooi- doen vinden; dat het peilen 1 Duidelijk is naar de diepte van ons le- lastvoorstelling' bij Kalleke itep Dendermonde ^—het Kalleke Step-theater in de Sint Elooistraat te rambergen wordt druk geoefend het nieuw uk, «Abakadabra», dat op zaterdag 2 maart in "emiere zal gaan. Noteer dus alvast deze dag en 3k zaterdag en zondag 16 en 17 maart, want ook op aze dagen wordt «Abakadabra» gespeeld. Om zijn <ke«& uiel te lang te laten wachten heeft Kalleke p besloten een vriendje uit te nodigen in zijn dt ui-1 vriendJe is Jan Klaasen en komt uit 8 Hij is thuis in het poppentheater «De Troeba- r8», één van de gevestigde waarden uit het nu u c£°Ppentheater- Jan KlaA8en komt haar het u e theater nu zaterdag 9 februari, te 14.30 r. en hij brengt zijn grootje mee. Als je wil weten er met «Jan Klaasen en zijn grootje» gebeurt, 7,™.!® zaterdag naar de Sint Elooistraat De mpnjzen voor deze gastvoorstelling zijn dezelf- s voor een gewone Kalleke Step voorstelling. ven zichzelf doet herken nen in de Bijbel, waarin het verhaal van God met men sen over de grenzen van de tijd is uitgebeeld. Jebron wil géén jeugdclub zijn, géén jeugdbeweging, géén parochie, géén jeugd- café... Jebron wil proberen aan ieder bronnen aan te bieden door ontmoetings kansen, door bezinning en viering, door stilte-momen ten, door vormingsmoge lijkheden langs groeps werk en gespreksavonden. Jebron wil er zijn opdat jon ge mensen en jongvoelende begeleiders aan elkaar kan sen zouden reiken te peilen en te groeien in samen zoe kend en gelovend mens zijn. Een leven, een reis, een lied met Georges Moustaki Georges Moustaki werd in Alexandrië geboren op 3 mei 1934. Hij noemt zich zelf een lyrische kunste naar van Griekse nationali teit. Georges Moustaki is een bruisend vat vol vitali teit. Sinds zijn eerste pas sen in Parijs in 1951 heeft hij dan ook al een hele weg afgelegd. Een massa mensen en ge beurtenissen hebben zijn le ven doorkruist Mensen zoals Brassens, Jacques Ca- netti, Michèle Arnaud, Henri Salvador, Henri Crol- la en natuurlijk, Edith Piaf. Grote gebeurtenissen zijn de optredens en tournees van Georges Moustaki. hij Aalst. Georges Moustaki (Ih). Wie heeft voor wat op kultureel gebied in Vlaande ren wordt gebracht, heeft de laatste jaren kunnen vaststellen dat er vooral in het domein van de kinderanimatie een enorme aktiviteit werd ont plooid. Het zwaartepunt hiervan ligt ongetwijfeld in Gent waar o.a. Stekelbees, Speelteater, Taptoe e.a. hun thuishaven hebben. Sommigen spreken van een volwaardige kinder kuituur. De Sint-Niklase vzw Titanic is van oordeel dat deze trend aan Sint-Niklaas niet kan en mag voorbij gaan. Het internationaal jaar voor de jeugd en de muziek was dan ook een ideale gelegenheid om Eva Bals Speeltheater met de kindermusical «De boot» te programmeren. Voor dit ambitieuze opzet werd de medewerking gevraagd en verkregen van zowel de Vriendenkring der Oud-Atheneumstudenten - VKOAS (die in de zeventiger jaren de eerste Speeltheaterproduktie «Spring» naar Sint-Niklaas haalden) als de stedelij ke jeugdraad. Het is dan ook niet zonder enige fierheid dat Titanic deze produktie aan de jeugd van Sint-Niklaas (deze produktie richt zich naar de leeftijdsgroep 6 tot 12 jaar maar is genietbaar voor ieder die jong van hart is) aanbiedt. Een ideale manier om de krokusvakantie feestelijk te besluiten en je te verzoenen met de terugkeer naar de schoolbanken. Zaterdag 23 februari om 15 u. wordt dit spektakel aangeboden in de schouwburg van Sint-Niklaas Raymond Bossaerts, Elisabeth Van Dooren, drie musici en vierentwintig kinderen treden op. Een groep neven en nichten van eenzelfde familie komen voor de jaarlijkse reünie samen op een stuk verlaten strand. Net op 't moment dat ze wille pootjebaden, verschijnt op zee een enorme boot. Zo mooi, zo groot, zo onwerkelijk is hij, dat iedereen er naar moét blijven kijken, of hij wil of niet. Op hun beurt worden de neven en de nichten gadegeslagen door een voorvader, oom Karei Karolus, een zeeka pitein die al jaren geleden gestorven is... Hoe het afloopt merkt u wel in de schouwburg. den wij fa. n Bast®, /mbolisij :ning d2 lanleidjj het eerst in de loop van zijn tweeëntwintigja- Ttuun i$est&an speelt Kamer Edelweiss Toneelgroep in de wereldberoemde en klassieke Fran- Molière. Met «Scapin» wordt een leelspel bedoeld dat door de auteur r het publiek toe geschreven werd. wordt te Beveren geregisseerd door i jong beroepsakteur bij het De zaterdagvertoning (9 fe- zo goed als uitverkocht. Er zijn nog or zondag 10 februari en maandag 11 heeft grote en klas- literatuur geschreven «Les Précieuses «Don Juan», «L'Ava- «Les Fem- gezelschap dat pekteert heeft ech- reeds «Les Fourbe- Scapin» op het pro- gehad Het is een uitdaging elk regisseur om dit vroeg of laat te Dupont, wilde langer deze uitda- Ondertus- het stuk echter opgevoerd door ande gezelschappen: Lo- en Hamme zagen ver wordt het stuk door Ket, dat toch zoekt in Met Irgante, staat heel wat Ervaring op de scène. Van Overmeiren, i Steyaert, Chris Smet Drry Buys zijn niet aan proefstuk Wilfried de Velde wipt over van kabaret- naar het to- jenre Nieuwkomers alvast Stefaan Truy- Hans Cools en Guy t. Maar ook deze jonge- "'"sifejn niet vreemd aan het !D parter jna k( daarbij de gedegen nt.i pioeg van Kej ontwerp), Roland De Block (toneelmeester), Paul De Meersman, Paul Van Leu- venhage en Gilbert Seghers (rekwisieten), Leonza Buy- taert, Simonne Drossaert en Godelieve Van Rumst (kostumering), Julien Wae- geman (licht) en Hugo Wil- lems (klank) en je kan stel len dat een ervaren toneel- ploeg aan het werk is. Situering Michael Boelgakov schrijft in «Het leven van de heer Molière»: «In het tijdvak tussen de opvoering van de «Psyche aan het hof» en de première ervan in het Pa- lais-Royal, heeft het gezel schap van Molière met ma tig sukses diens klucht «De Schurkenstreken van Sca pin» gespeeld. Die klucht werd grof geacht, en Moliè res pen onwaardig. Waarop een dergelijke mening ge baseerd mag zijn, is onbe grijpelijk. Juist in dit stuk is de komiek Molière schit terend tot zijn recht geko men en volkomen ten on rechte heeft Boileau, van mening dat Molière zijn ta lent vergooide door zich aan te passen aan de smaak van het publiek, zijn vriend verwijten gemaakt en de scène gelaakt waarin ie mand in een zak wordt ge stopt en met stokslagen be werkt, met de woorden dat het een smakeloze sjablone was. Boileau heeft het mis: het is een grappige, schitte rend afgewerkte klucht waaraan zelfs geen afbreuk wordt gedaan door de on waarschijnlijke ontkno ping.» Dixnitri Dupont heeft even eens zijn visie over het stuk. De enige bestaansre den van «Scapin» is het theater, zegt hij. De perso nages worden er geboren, leven er en sterven onher roepelijk als het doek valt. Ze leven in een wereld van het buiten-gewone, ze zijn kleurrijker, verliefder, ver drietiger, dwazer en vooral grappiger dan mensen op een grijze doordeweekse dag. Als men mij zou vra- gemS&apin te vatten in één enKSi woord, dan zou ik Leundan (dekor tel in Beveren. Wim De Schepper en Chris Smet in «De Schurkenstreken •in» (wvdv) vuurwerk! Het hele stuk is net zo bruisend, net zo onwerkelijk en net zo feestelijk als een vuurwerk op een zwoele zomeravond. Hugo Willems, zelf toneel schrijver, verantwoordt zo wat de keuze van dit klas sieke werk van Molière. Voor velen klinkt het woord «klassiek» beangsti gend en vervreemdend en doet het, zeker in het lief hebberstheater, een zekere drempelvrees ontstaan. Ten onrechte, vindt hij. Klas siek is geen synoniem met ouderwets of afgedaan. Geen stuk blijft eeuwen overeind wanneer het geen aktueel-tijdloos onderwerp aansnijdt. Wat meer is, in Molière, de meest gespeelde klassieke auteur, worden door elke generatie nieuwe aspekten ontdekt. Het stuk «De Schurkenstreken van Scapin» schommelt op de grens van de middeleeuwse klucht en de Italiaanse commedia del'arte. Het is situatiehumor, waarin Mo lière een intrige inpast. Tenslotte citeren wij Mauri ce Descotte, die in «Les grands róles du théatre de Molière» het volgende stelt: «Scapin est virtuosité». Voorstellingen Ket plande drie uitvoerin gen en wel op zaterdag 9, zondag 10 en maandag 11 februari, telkens met aan vang te 20 u. in de zaal van het Parochiecentrum, U- zerhand 16 te 2750 Beve ren Kaarten tegen 150 fr. te nummeren bij Walter Mertens, Grote Markt 30, Beveren. Tel. 03/775.80.38. Het socio-kultureel centrum De Spiegel program- halen die zowel inhoudelijk kan men terecht op tele- meert enkele interessante produkties in de streek, als qua taalgebruik recht foonnummer 775.44.84. Zaterdag 9 februari is Monoliet van de partij in de voor de raap zijn. Zij reke- Vanavond, vrijdag 8 fe- stadsschouwburg van Sint-Niklaas, zaterdag 16 fe- nen met sexisme en valse bruari, is Willem Verman- bruari komt Jan Decleir naar het Gildenhuis te deftiEheid en draaien er let- dere te gast in de Sint-Ni- Beveren en Jozef Van den Berg brengt zijn nieuw ste produktie in De Singel te Antwerpen. En vana vond vrijdag 8 februari treedt Willem Vermandere in Sint-Niklaas op. Monoliet gewonnen bij Jef Cassiers. terlijk en figuurlijk weinig klase stadsschouwburg, doekjes om. Jan Decleir Vermandere is in het Waas- treedl zaterdag 16 februari land lang geen onbekende op in het Gildenhuis te Be- meer. Vorig jaar nog kwam veren, aanvang te 20u30. hij ook langs in de Beverse Laatste produktie die De deelgemeenten Haasdonk Spiegel, ditmaal in samen- en Verrebroek. In Sint-Ni- In de loop van 1983 stu- Monoliet is op 9 februari te werking met De Sfinks en klaas wordt Vermandere De Singel organiseert is de begeleid door een schare e première van «De gelief- varen muzikanten die hem den» van Jozef van den al jaren vergezellen. Hij Berg. Data van opvoe- brengt nummers van zijn ringen zijn woensdag 20 en jongste elpee, afgewisseld met oudere suksessen. Het deerden Paul Carpentier en gast te Sint-Niklaas, aan- Geert Vermeulen af aan de vang 20u30. kleinkunstafdeling van Studio Herman Teirlinck. Obscene fabels Tijdens deze opleiding Jan Decleir, één kreèerden zij twee avond- Vlaanderens meest begena- donderdag 21 februari, vullende stukken muziek- digde kunstenaars, heeft in theater: «Spoor 42» met Jef totaal drie soloprojekten op Cassiers als regisseur, en zijn aktief. Met elk van die «De tweede man». Deze eer- produkties stond hij, door ste stappen op de scène, met toedoen van De Spiegel, op sukses overigens, bleven de planken in het Waas- niet onopgemerkt. De re- land. Met «Obscene fabels» censies waren erg lovend, van Dario Fo kende Jan Gedreven door deze grote Decleir erg grote bijval en bijval besloten deze twee ak- De Spiegel wil deze opvoe- ÏÏÏÏLÏ lngeelae»» weg ring tlumü hernemen. In Het jeugdtoneel van Oberon Daarvoor ie ledereen nog too i ^?°ene fabelSL VerUlt «««te 'planken- altijd hartelijk welkom 2 tón theatergroep Monoliet Decleir dne onzedige ver- koorts. zaterdag 9 fe- realities worden gehou- Sïe f brengen de jonge den op zaterdag van 14 u «^n MtorTripTw» automatismen op de helling snaken hun prille kunsten tot 16 u. Zij herbeginnen op v™ S"*? geZet ,Via d® lach" voor het voetlicht. Dit ge- zaterdag 23 febmari voo? Voor regie werd advies in- Het zijn provokerende ver- beurt tweemaal namelijk, de volgende stukjes. om 15 u- en om 20 u. Dat De Oberon jongerengroep trad op m on. Tokio, New jeugd ook vandaag aan te alles gaat door in Zaal Het wordt gevormd door Patri- Volk in de Oeverstraat in cia Andries, Katrijn Blom- Voor alle inlichtingen optreden begint om 20u30. over deze drie opvoeringen l v b York, Washington, Rio, spreken. Cairo en ging op tournee Dit alles kunnen we zelf door Afrika, Japan, Cana- beluisteren en meemaken da, Mexico, Duitsland, Bel- Qp vrijdag 8 maart aan 500 gië en Nederland. F, 400 F of 300 F. Kaarten Maar met alleen zijn liedjes te bekomen in G-filialen, brachten Moustaki de hele Standaard Boekhandel, Sol wereld rond. Zijn wil om de bemol Aalst en Dendermon- wereld te kennen, zijn de_ stedelijke dienst Toeris- vlucht ook voor routine, me en Music-Home Kiekens karriere en leeftijd dreven Aalst of overschrijven via hem altijd verder. Zo trok 293-0212921 van Jebron, Moustaki door Indië, Ar- Begijnhof 1, 9300 Aalst gentimë, Brazilië en met vermelding «G. Mous- Mexico. «Reizen is een ziek- taki». Reservatie 20 F te die zich opdringt», zegt voor de prijsklassen 500 F hjJ- en 400 F enkel telefonisch Natuurlijk zijn er nog de vja 053/77.63.89. liedjes van Georges Mous- |_H taki. Hij schreef liedjes voor Edith Piaf ("Milord' - bv Tino Rossi, Serge Re- giani en vele anderen. Ook zelf nam Moustaki platen op, bv. "Le métèque', 'Chan- son-cri' (een single met als thema verkrachting) en de L.P.'s 'Humblement il est vcnu' (1976), 'Alexandrië' (1976) en 'Heureusement qu'il y a de l'herbe' (1981). Nog krijgt hij er niet ge noeg van: zingen doet Moustaki leven en omge keerd. En voort gaat de reis, met de vaart van het bloed. Zeker de generatie van mei 1968 herinnert zich de ster ke boodschap die G Mous taki in zijn liederen bezong. Ook al zijn wij nu jaren verder, en verschijnt Geor ges Moustaki als een grijze man op de affiches, toch blijven zijn liederen met een even sterke boodschap ge tint, en zijn ze in staat het hart en de geest van de Temse. Het uur en een maert, Marie-Christine kwart durende programma Leon, Ellen Van Bael, Bir- bestaat uit sketch, zang, git Van Bael, Claire Van voordracht en de opvoering Drom, An Van Mele, Peggy van «Peter en de Wolf» (het Van Mele, Marianne Van muzikale sprookje van Ser- Wiele, Miranda Binon, Fi- gei Prokofiev). De toe- del Azzuz, Sam Binon, Jo- gangsprijs bedraagt 50 fr. han Boel, Jürgen Boel, Pie- De jeugdtoneelgroep van ter De Rijck, Ivan Oberon telt 26 leden. Hij Franckaert, Steven Groen- staat onder leiding van wals, Yves Herssens, Em- Mark Lissens en Zulma manuel Rombaut, Claude Meersman. Van Drom, Koen Van Mele, Het ligt in de bedoeling om Yvan Van Wiele en Stijn na deze eerste kennisma- Verlinden, king met het podium een Een paar nieuwkomers paar echte stukjes jeugdto- hebben hun naam nog niet neel op te voeren. opgegeven. Toneel in Belsele. In regie van Raymond Schrijvers voerde KW B-gezelschap De Klokkenlappers op «Bossernans en Coppenolle». De hoofdrollen werden vertolkt door Kris Boelens en Arnold Vandermeulen. Dit is de hele cast (Iv) Vorig weekend en ook nog zaterdag (20 u.) en zondag (19.30 u.) speelt de toneelgroep van het Berlaarse H. Maagdcollege «De Mirakelmakers», een blijspel van R. Pieters. Wie nog niet gaan kijken is, moet er niet aan twijfelen dat toch nog te doen. Voor de zoveelste maal - de groep begint al haar 20ste seizoen - brengt het H. Maagdcollege een toneelstuk dat door iedereen, jong en oud, genietbaar en zeker herkenbaar is. Toneel in Beveren. Ket voert een stuk van Molière op. Jong talent in aktie: Stefaan Truyman en Stientje Steyaert (wvdv) De Mirakelmakers Het verhaal volledig vertel len gaan we hier niet doen, dan is de leute er af voor wie nog gaat kijken. Het verhaal speelt zich af in Puigem, deelgemeente van Kloddegem. De bevolking is er sterk verouderd, er is nog slechts één leerling in de gemeenteschool, de pastoor kent geen trouw mis meer en alle herbergen zijn gesloten, op één na, "De Hel'. Wiesten, de waard, de kos ter en de schoolmeester wil len terug wat leven in de brouwerij brengen. Zij or ganiseren daarom een ver schijning van den heilige. De gevolgen moet je zelf maar gaan bekijken. Nieuwe spelers Hoewel men zegt dat het amateurtoneel in Vlaande ren achteruit gaat door ge brek aan jong bloed, lukt men er in Berlare toch steeds in nieuwe krachten te vinden. En zonder dat dit het niveau schaadt. Het H. Maagdcollege pakt ditmaal uit met Vera Van Malderen en Stephaan Braeckmans en een groep gelegenheidsacteurs. Vera Van Malderen heeft echt een spelerstalent. Zij staat op het podium alsof ze nooit iets anders gedaan heeft. Stephaan Braeckmans lukt er heel goed in om door heen het dialect van de an dere spelers, als radio-re porter het A.B.N. aan te houden. Ook hij zal in de toekomst de groep nog goe de diensten kunnen bewij zen. De gelegenheidsak- teurs, Annick Van Malde ren, Gerard De Coster, Her man Laureys, Frans Phi lips, Paul Temmerman en natuurlijk Hugo Vercruys- sen, brengen zeker de beoogde lokale kleur. Dirk De Vriendt, de koster en tevens regisseur, en Danny De Block, de waard, dragen een groot deel van het stuk. Zij hebben wel het voordeel hetzelfde stuk in Overmere gespeeld te heb ben. Zij worden voortreffe lijk bijgestaan door Katrien Schepens, als Zulma, Jan Erauw, als de schoolmees ter, René Van Hove, de champetter, Anita Benae- rens, als Filomène de dorpskwezel, en de al ge noemde nieuwelingen. Naast het podium zorgden Dirk De Corte en Luc Uyt- tendaele voor de verlichting en het geluid, de spelers worden gegrimeerd door Jan Bosteels en Danièlla Bruylandt, voorzegster is Annick Van Malderen en toneelmeester Armand De Kimpe. Het decor kwam er door Petrus Dierickx met de hulp van het leraren korps en van kunstschilder Ivo De Backer. Het H. Maagdcollege brengt een stuk dat heel geloofwaardig overkomt en dit op een hoog niveau. De tekstverwijzingen naar plaatselijke toestanden zijn heel gevat. Het woordge bruik is misschien soms op het randje af, gezien het groot aantal jonge mensen in de zaal. Maar ja, die zijn toch al wat gewoon uit de TV-feuilletons Nu hopen we alleen maar, nu dit stuk op enkele jaren tijd al door 3 Groot-Berlaar- se verenigingen gebracht werd, dat niemand op het idee komt om ook een 'mira kel' uit de grond te s tapen om de gemeente in de natio nale belangstelling te bren gen. Als dit ondertussen al niet gebeurd is.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1985 | | pagina 21