in'ijftien jaar Sint-Gerarduskoor
'redeskoncert te Buggenhout- Opstal
St.-Isidorusband Buggenhout
met suksesrijk koncert
Leerlingenauditie van Buggenhoutse
Gemeentelijke Muziekschool
De Voorpost - 8.2.1985 - 2o
ietafel
»j]85: Jaar van de Muziek
reen, melomaan of niet, zal nu al wel weten dat 1985 door de Europese Gemeen-
-ht fc ^tgeroepen werd tot het Jaar van de Muziek. Dit om de geboorte te herdenken
reveJj^B reuzen uit de barokmuziek: Johann Sebastian Bach, Georg Friedrich Haendel
sniltOomencio Scarlatti, alle drie geboren in 1685. Overal in Europa, ook in België,
3Jst. jjen heelwat manifestaties georganiseerd om dit Jaar van de Muziek passend te
3/77 fcn.
Buggenhout is een werkgroep aktief om een gevuld programma uit te werken,
alle koor- en muziekverenigingen hun steentje bijdragen. Hierover leest u
en er meer in een volgende bijdrage,
lere
vati ^nhout Toen men het tweede lustrum vierde, zag het koor er zo uit (arch.).
Opstaltse Sint-Gerar-
striJOor kon echter de mu
le mikrobe niet meer
^gjirdrukken en organi-
ldipl ter gelegenheid van
et Lfedesweek een koncert
mt«Lterdag 23 ^ebruari a s
"mo( e parochiekerk. Het
je jjïa van dit koncert is
nen e» in de ruimste bete-
amp van het woord.
ter8leskoncert
worjdee voor dit tema vindt
alleen zijn oorsprong
e wel erg eksplosieve
kingOiingen tussen de grote
klul mdheden, maar veel-
vortta de nood tot samen-
Arc^ing en samenhorig-
)ud- van de «zwijgende
ag i derheid«Deze massa
uuiOne mensen verlangt
rsteST om samen met hun
0f(eren in een zekere,
len jswaardige wereld te le
ven l Met dit koncert hoopt
nejBint-Gerarduskoor zijn
nd-fheiden bijdrage te leve-
tot de realisatie van dit
ingen naar een mens-
bestaan bij de
en in de derde
enkele jaren neemt
ww. op zich om ,het Buggenhout. Stefaan Keppens, dirigent van het jubileren-
12 3ffvan Indische pnes- f
- i'ipert da Silva te Bteu- de Koor larcn->-
Deze priester kwam op te luisteren. Hij zal er der koor, dat
B de K.A.J.-beweging wel bijgedacht hebben:
Jon takt met Belgische «Eens ze bezig zijn, hebben
Jters, onder wie men- ze de smaak te pakken, en
van Opstal. Voor de uit- de muziekbeoefening en de
jli van een technische leden zelf zullen er wel bij
lol voor kinderen uit de varen!». En de heer Van
ste sloppenwijken rond Overstraeten zag zijn idee
lbay, moet deze priester vorm krijgen: er werd gere-
_jep doen op de steun van peteerd, er werd voor het
"patizanten uit de hele eerst naar buitenuit opge-
eld Omwille van zijn treden tijdens een K.A.V.-
Bdienst komt hij im- zangfeest te Antwerpen,
niet in aanmerking het koor was geboren. Toen
I staatssubsidies Met maakten o m. van de groep
j het inrichten van een deel uit: Rozeken De Bac-
fconingenstoet (in sa- ker, Anna Van Belle, Rosa
de Van Nieuwenhove, Maria
Maria
n Emi-
weriache leerlingen ver- lienne Eeckhout, Rosa Van
de fiTdigde handwerkjes, Peteghem. Agnes Jacobs,
het Sint-Gerardus- Sylvia Maes, Josephine Van
Ransbeeck, Christiane De
Docker, Yvette Van Malde-
g van deze school. Met ren, Jeanne Saerens en Cle-
koncert hoopt het koor mentine Van Der Hasselt,
aart# traditie te kunnen waarschijnlijk nog wel an
deren. Ook de mannen van
KWB. begonnen
fcwerking
nirfhre De Morgenster) en en Maria Annaert,
vooi de verkoop van door Callaerts, Prudence
■arW vroeger reeds
ste ip steentje bij tot de
vauptzetten
'gt^toriek van het koor
■ze pn geleden bestond er te se ren
In maart 1969 was het dan
onder impuls van
ikeiverdwijnen van de tóen- Herman en Clementine Van
H^ige koeter Van dat Den Broeck, Fred en Emi-
■jr maakten o.m. de reeds lienne Pannecoeck en Ru-
dolf en Prudence Mariens
en met de zegen vein de
toenmalige pastoor Moort-
gat ontstond het gemengd
koor Sint-Gerardus.
Koster Guido Van Damme
werd de eerste koorleider,
ligt de K A. V. én de Rudolf Mariens (ook muzi-
verdienstehjke muziek- kaal aktief in de fanfare De
Morgenster) de eerste diri
gent, Fred Pannecoeck de
eerste voorzitter en Zuster
Gertrude de eerste sekreta-
resse en duivel-doet-al (eks-
voor dit
iingtal reeds een kerkkoor,
ïld «echter ter ziele ging bij
rieden Louis Moortgat
Fred Pannecoeck deel
Ook Re mi Stassijns, die
vrijdag tijdens een
hulde gevierd werd
jaar kerkzanger
's van het huidi
en koorleider J.
Overstraeten uit Sint-
Hij
immers die op 20
1967 het idee lan-
het was tijdens een kuzeer,
van de K A V - woord!),
ngkoor op te richten Een tijdje later startte Wis-
hoogmissen
teren.
Koster Guido Van Damme
verhuisde als koster naar
het Centrum en werd opge
volgd door Stefan Keppens.
Zijn komst naar Opstal ver
oorzaakte een hele omme
keer in het tot dan als kerk
koor bedrijvig ensemble:
andere dan kerkelijke liede
ren werden op het repertoi
re genomen en de fusie met
het kinderkoor werd een
feit. Een eerste optreden
buiten de kerksfeer was tij
dens een «Vlaamse dag» in
Buggenhouts «Salaman
der». Danny Pannecoeck
verving intussen Wiske
Ceulemans als verantwoor
delijke voor het jeugdkoor.
1976 betekende de door
braak. Op een tekst van An-
dré Binon - een van de stu
wende krachten in het ge
zelschap - gebaseerd op het
Lukasevangelietoondicht-
te Stefan Keppens een pas
te organi- sie. Ze werd op 2 en 8 april
uitgevoerd door het koor,
de solisten Christa Biese-
man en Mare Raes en een
instrumentaal ensemble
met vooral leerlingen uit de
Gemeentelijke Muziek
school. Rudolf Mariens di
rigeerde deze passie, die
sindsdien in een groot aan
tal dorpen uit onze regio
werd uitgevoerd. In okto
ber volgde nog een geza
menlijk koncert met de
plaatselijke fanfare De Mor
genster, een initiatief dat
twee jaar later herhaald
werd en sindsdien jammer
lijk ter ziele ging.
In 1978 werd gestart met
de prachtige driekoningen-
stoet i.8.m. met andere
plaatselijke vereniging ten
bate van een tehuis voor
teren.
Een speciale hoogmis t.g.v.
het 75-jarig bestaan van de
fanfare in mei, een opge
merkte prestatie tijdens het
koortreffen te Opdorp
(t.g.v. het 140-jarig bestaan
van het Parafonenkoor) en
een gezamenlijk koncert
met de fanfare in oktober,
waren de hoogtepunten in
1979.
Een nieuwe uitgave van de
driekoningenstoet, de vie
ring van het tienjarig be
staan met een koncert door
het Praetoriusgezelschap
uit Bomem en drie uitvoe
ringen van de Keppens-pas-
sie kenmerkten 1980.
1981 werd een topjaar met
het slotkoncert van de ge
meentelijke kulturele week
in de Opstalse paro
chiekerk. In samenwer
king met de Delta Queen
Jazzband, de solisten Chris
ta Bieseman, Wim Ceuleers
en Mare Raes en de Ge
meentelijke Muziekschool
werd een «Gospel- en Spiri-
tualkoncert» gepresenteerd
om van te snoepen. Dit was
grote klasse! Speciale aan
dacht kreeg de kerstviering
en de driekoningenstoet.
In 1983 zag de nieuwe mis
van Stefan Keppens het
licht, werd zijn passie nog
een paar maal uitgevoerd
en kreeg de Allerheiligen
en kerstliturgie speciale
aandacht.
Na de dood van de stuwen
de voorzitter Fred Panne
coeck nam Herman Van
Den Broeck in 1980 deze
taak op zich, hij zelf werd
het jaar nadien opgevolgd
door Marcel Verstappen.
Eind '83, begin 1984 ont
stond het idee van dit Vre-
deskoncert en heel 1984
werd gewerkt aan de uit
werking, de voorbereiding,
de instudering.
Dirigent Stefan Keppens
In 1973 werd Stefan Kep
pens koster te Opstal en
meteen (bege)leider van het
nog jonge koor. Het was
uiteraard niet zijn eerstet
muziekervaring. Nog zeer
jong werd hij lid van de
Buggenhoutse fanfare. Hij
ging muziekles volgen aan
de Gemeentelijke Muziek
school. Hij werd zanger in
het kerkkoor van Buggen-
hout-Centrum. Zijn studies
aan de muziekschool rond
de hij vorig jaar af met het
behalen van de regerings
medaille in de discipline
dwarsfluit.
Stilaan ging hij zich ook
toeleggen op het kompone-
ren, eerst bewerkingen van
koorliederen, vingeroefe
ningen eigenlijk. Zijn eer
ste groot muziekwerk werd
dan de passie voor vier
stemmig koor, solisten en
instrumentaal ensemble.
Voor zijn koor komponeer-
de hij ook nog een mis voor
driestemmig koor.
Hij volgde harmonieleer en
bekwaamt zich nog verder
in een kursus voor koorlei
ding. Intussen probeert hij
de Opstalse koorleden be
grippen van zangtechniek
bij te brengen, een essen
tiële voorwaarde om een
koor van amateurs op een
hoog peil te kunnen
prijzen noten!eer en peda
gogie behaalde en muziek
geschiedenis studeerde, is
zelf lerares muzikale opvoe
ding.
Mezzo-sopraan Ruth Roo-
sen volgt solozang bij de
befaamde Lucienne Van
Deyck te Antwerpen. Tenor
Ghislain Lanckmans is ver
bonden aan de koren Alea
uit Londerzeel en het Prae
toriusgezelschap uit Bor-
nem. Tenor André Binon is
lid van het Praetori umge
zelschap uit Bomem en van
het organiserende Sint-Ge-
rarduskoor. Bas Mark Raes
behaalde een eerste prijs so
lozang aan het Conservato
rium te Brussel en is oud
leerling van Lucienne Van
Deyck.
Een schare solisten die al
len waarborgen bieden voor
hoogstaande prestaties.
Instrumentaal Ensemble
Bij de instrumentisten (14
in totaal) zijn drie formaties
gevormd, die de gepaste be
geleiding kunnen verzor
gen bij de geprogrammeer
de vokale werken: een jazz
combo, een koperkwartet
en en gemengd instrumen
taal ensemble.
Volgende muzikanten ver
lenen hun medewerking:
Koen Blot (drums), ftobby
De Winter (piano), Anita
Keppens, Michel Puissant,
Ruth en Theresa Roosen
(viool), Ulrik Baeck (hobo),
Werner De Bleser (basklari-
Buggenhout. In 1981 verzorgde het koor het slotkoncert van de kulturele week (arch.).
net), Gerrit Valckenaers
(klarinet), Bart Vanneste
(dwarsfluit), Frankl De
Raes en Jos Vermeulen
(trompet), Johan Seghers
(trombone) en Elie Van Der
Jeught (trombone). Ver
scheidene van hen deden
hogere muziekstudies of
volgen nog conservato
rium.
Programma
Voor het koncert werd een
keuze gemaakt uit liederen
die met de vele aspekten
van vrede te maken hebben.
De teksten handelen zowel
over het verlangen naar
vrede en vriendschap in het
algemeen, als over de vrede
met zich zelf in het sterven,
als over de strijd en de daar
in vervatte verzuchting
naar vrede.
De liederen situeren zich in
de tijd vanaf de renaissance
tot de hedendaagse muziek.
Het hoofdmotief voor dit
vredeskoncert is de tekst
van Friedrich Schiller «Alle
Menschen werden Brüder»
uit de «Ode an die Freude»,
door Ludwig Beethoven
verwerkt in zijn negende
simfonie.
Elie Van Der Jeught
schreef de muzikale bewer
kingen van verscheidene
liederen.
Het koncert opent met
«Neemt mij in der hand»,
een 17-de eeuwse canon
voor vierstemmig koor met
koperkwintet. Vervolgens
het slavenkoor uit «Nabuc-
co» van Verdi, de spiritual
«Go Down, Moses», het in
nig mooie «Vaarwel, mijn
broeder» van Hubertus
Waelrant, «Bist du bei mir»
van Johann Sebastian
Bach, het instrumentale
«Plaza de Mayo» van Gerrit
Valckenaers, de spiritual
«Joshua fit the Battle of Je
richo», het 16-de eeuwse
«Toudion» van Pierre At-
taignant, «Gebed voor het
Vaderland» van Pirijns en
Feremans, het avondlied
«Bewaar de droom» naar G.
Semmer, het zestiende-
eeuwse «Ton am it ié pour
toujours je demande» van
A. Pevenage, het bekende
«What a Wonderful World»,
het motet van de vredes-
week «Vrede roepen zij» op
tekst en muziek van Jan
Van Pittem (een lied uit
1981), «Mijn lied» van Na-
wrath en Jansen-Massu-
quoi. Het slotnummer is de
«Ode an die Freude« waar
mee Beethovens negende
simfonie eindigt, op tekst
van Friedrich Schiller.
Dit Vredeskoncert heeft
plaats in de parochiekerk
Gerardus-Maj ella te Bug-
genhout-Opstal op zater
dag 23 februari aanstaan
de, om 20 uur stipt. Een
toegangskaartje kost aan
de ingang 120 Bf., in voor
verkoop 100 Bf.
L. September
Vorige zondag, 3 februari, koncerteerde in de zaal Rerum
Novarum te Buggenhout de Sint-Isidorusband onder de
leiding van Frans Lauwere. De band, overwegend be
staande uit nog jonge mensen, haalde een daverend
sukses bij het zeer talrijk opgekomen publiek, dat de erg
verzorgde muziek naar waarde wist te schatten.
jggenhout. Met een gospelkoncert boekte men heel wat sukses (arch.).
Samenstelling koor
Het Sint-Gerarduskoor telt
momenteel ongeveer vijfen
veertig zingende leden.
Er zijn veertien sopranen:
Fabienne Janssens, Danny
Pannecoeck, Els Van Den
Heule, Anja en Sonja Die-
rickx, Rina Rijpers, Vreni
Rasschaert, Lies Verstap
pen, Barbara De Muyt, An
ja Van Achter, Patricia Van
Assche, Marie-Lo ui se Ver-
es t, Franpoise Van Den
Broecke en Saskia Van
Buggenhout.
Dertien alten: Anna De
Pro ft. Prudence en Emilien-
ne Eeckhout, Anthonis De
Ridder, Clementine Van
Der Hasselt, Agnes Jacobs,
Martha Spitael, Josée De
Batseher, Maria Heuvinck,
Maria Peleman, Clementine
De Bondt, Sylvia Maes, Ro
sa Dooms, Maria Meltens
en Zuster Gertrude.
De mannenstemmen zijn,
uiteraard zouden we dur
ven schrijven, minder in
aantal: acht tenoren en acht
bassen.
Tenoren: André Binon.
Maurice Van Biesen, Mar
cel Verstappen, Hugo Van
Achter, Frans Crick, Goudy
Brian, Frans en Hubert
Jacobs
Bassen: Herman Van Den
Broeck, Rudolf Mariëns,
Eddy De Vos, Madeleine
Vermeiren, Remy Stas-
syns, Willy Dierickx, Roger
Keppens en Daniël Coo-
reman.
De deken van het koor is
pater Jean Desseyn, onder
pastoor.
Solisten
Niet minder dan vijf vokale
solisten verlenen hun me
dewerking. Sopraan Lut-
gard Peleman die eerste
Waarom een band?
Het is een algemeen bekend
verschijnsel dat op dit
ogenblik de mot zit in nogal
wat van onze dorpsharmo
nies en -fanfares. Iedereen
die van ver of van nabij met
ons volksmuziekleven te
maken heeft, kent dit pro
bleem en velen proberen er
wat aan te veranderen ten
goede. Vanwaar deze pro
blemen? Ze zijn uiteraard
velerlei. Toch denken we
dat een grote oorzaak ervan
gelegen is in het feit dat
onze muziekmaatschap
pijen op dit ogenblik grosso
modo bestaan uit twee groe
pen: de jonge muzikanten
en de «oude garde».
De jongeren hebben van
daag de dag meestal enkele
jaren muziekschool achter
de rug en zijn vooral tech
nisch degelijk geschoold,
ze «lezen van het blad» en
hebben meestal geen moeite
met moderne ritmen en
technische hoogstandjes.
Onder invloed van radio en
T.V. hebben zij in hun
jeugdige muziekapprecia-
tie gewoonlijk minder in
teresse voor marsen en de
traditionele «stukken» die
in onze harmonies en fanfa
res overwegend aan bod ko
men. Ook het typisch-volk-
se verenigingsleven met
uitstappen, processies, vie
ringen en één of twee kon-
certen per jaar zegt hun
niet zo veel. De band met de
eigen dorpsgemeenschap is
niet meer zo strak als dat
vroeger wel was. Ze voelen
zich kortom minder «thuis»
in deze traditionele vereni
gingen.
De mensen die men de «ou
de garde» noemt, staan in
onze dorpsfanfares, nogal
eens diametraal tegenover
deze eerste groep. Het zijn
meestal muzikanten die
hun instrument leren be
spelen hebben in de «maat
schappij» zelf zonder mu
ziekschool te hebben ge
volgd. Een partitatuur in
studeren is voor hen méér
dan alleen nog wat samen
spel verfijnen en nuance
ringen aanbrengen, het is
echt instuderen. Moderne
ritmen en lijnen liggen hen
niet zo vertrouwd in de
oren en in de vingers.
Zij hechten veel waarde aan
het dorps- en fanfareleven
(«Een plechtigheid in de ei
gen leefgemeenschap zon
der harmonie- of fanfare
muziek is geen plechtig
heid!»). Een uitstap is voor
hen dan ook nog steeds een
feest!
Dat er onderhuidse span
ningen leven tussen deze
twee groepen is dan ook
voor de hand liggend. Dat
merken we in de meeste van
onze fanfares en harmonie
gezelschappen. Een oplos
sing hiervoor is niet zo vlug
te vinden, al doen vele be
sturen hiervoor nog zo hun
best. Vele jonge muzikan
ten willen dan ook iets
meer; ze beginnen met een
bandje of een heuse big
band, waarin ze zich muzi
kaal beter kunnen uitleven
dan in de traditionele vere
nigingen.
Zo ook de Sint-Isidorus
band, door zijn dirigent,
trombonist Frans Lauwers,
in 1977 opgericht met als
kern enkele jeugdige muzi
kanten uit de Koninklijke
Fanfare Sint-Isidorus uit de
bosgemeente. Sindsdien is
het groepje een heuse big
band geworden met een be
nijdenswaardige faam in de
streek. Ook daarbuiten ech
ter zijn ze reeds meermalen
aktief geweest met optre
dens. Dat deze faam niet
onterecht is, konden de vele
aanwezigen van zondag
laatstleden horen. Het kon-
eert stond immers op een
hoogstaand peil en beloofd
alle sukses voor de toe
komst.
Programma: muzikale ver
scheidenheid op niveau
Het programma opende
met «Li'l Darlin» van Neal
Heft in een arrangement
van John Higgins. In dit
nummer, dat wereldbe
roemd geraakte door Count
Basie, hoorden we een
schitterende trompetsolo
van Frankie De Raes. «The
Space Explorer», èen num
mer geschreven door de
tenorsaxofonnist bij de
Wetterse bigband André
Jean en door Pol Stone (die
verbonden is aan de Opera
voor Vlaanderen), verraste
door zijn melodische lijn.
Nico Creyelman op piano en
Jef Lauwers op sax-al to wa
ren de voortreffelijke solis
ten in «Jerk 1'Armagnac»
van Dave Baker. Van de
reeds genoemde Pol Stone
en Dave Baker kregen we
vervolgens «Glenn Miller
Serenade» te horen met een
erg mooie solo op dwars
fluit. In het technisch ver
bazend moeilijke Twiggy»
van de Belg Peter Laine ofte
Marcel Peeters hoorden we
Marleen De Naeyer op pia-
net, Paul Lauwers op trom
pet en Franky Van Laere
als solisten, een prestatie
om van te snoepen. Hetzelf
de kan trouwens gezegd
worden van de vertolking
van «Moonhght Serenade»
de bekende time van Glenn
Miller uit 1939. De origine
le bewerking van de oor
spronkelijke melodie zorg
de voor nogal wat ritmische
wijzigingen, waarin we een
prachtige dialoog konden
beluisteren tussen de sax-
alto van solist Jef Lauwers
met de overige saxofoon-
sektie. Na «Sky Fiction»
van Bob Rival en Ray Fee
ling, kregen we het fel ge
smaakte «Star Wars Med
ley» van John Williams in
een arrangement van Bob
Lowden met een solopartij
door altsaxofonist Willy
Spruyt en een drumnum
mertje door Patrick Kep
pens dat bij het pubhek
voor enorm veel bijval
zorgde.
Het eerste nummer na de
pauze was «Jerk Time» van
Peter Loland. waarin basgi-
tarist Erik Vaij Biesen en
baritonsaxofonist Erwin
Van Slembroeck een erg
mooie partij weggaven. Als
afwisseling in het pro
gramma was er het zeer
melodische «Memories» van
Dave Baker en Pol Stone,
een melodische verademing
voor sommigen in dit sterk
ritmisch gekruid program
ma. Jay Chattaway's
Odysseywas daarente
gen een nummer waarin de
ritmesektie in de kijker
stond; ritmisch aartsmoei
lijk en toch een ongeveer
vlekkeloze vertolking. De
groep Earth, Wind and Fire
maakten in 1975 een hit
van «Sing a Song» van
Maurice White en Al Mc
Kay, de Sint-Isidorusband
voerde dit nummer uit in
een arrangement van Bov
Lowden, de solisten in dit
populair nummertje waren
Creyelman op pianet en
Paul Lauwers op trompet.
Opnieuw de ritmesektie en
dan vooral de drums in de
kijker in «Disco Drums»
van Bob Rival en Ray Fee
ling, trombonist José Fon
taine en saxtenorist Mark
Slob improviseerden er lus
tig op los in dit nummer;
ook het improviseren ligt
binnen de mogelijkheden
Trompettist J. Jacobs, sax-
alto Mark Verstraeten en
fluitiste Katrien De Maeyer
waren de solisten in het erg
verzorgde »Keep Mo vin»
van Peter Laine. Opnieuw
muziek van Dave Baker en
Pol Stone met «Playboy»
waarin saxtenorist Frank
Van Laere nog eens zijn
beste beentje kon voorzet
ten. Het koncert besloot
met een swingende «South
Rampart Street Parade»
van Ray Baudic en Bob
Haggart in een arrange
ment van Bob Lowden, een
vlot nummer in dixieland-
stijl, ideaal als voorberei
ding voor een paar welver
diende bisnummers (o.m.
«In the Mood»).
Voorzitter H. De Pauw
mocht terecht fier de borst
vooruit steken bij het dave
rend applaus dat zijn Sint-
Isidorusband te beurt viel.
Het was zeker en vast ver
diend. Publiek (o.m. burge
meester De Landtsheer en
schepenen Jan De Ridder
en Paul Van Malderen) en
bandleden spaarden even
min hun applaus voor pre
sentator Mark Heymans
(vlotte jongen, als altijd) of
voor dirigent Frans Lau
were, die door mevrouw De
Pauw in de bloemen werd
gezet.
Een koncert op niveau met
vlotte, jonge muziek door-
entoesiaste, jonge muzi
kanten en een jeugdige
maar bezielende en knappe
dirigent!
Dat de Gemeentelijke Muziekschool van Buggenhout niet
alleen muziekonderricht verstrekt, maar ook bruist van
leven en dinamisme, is bij velen bekend. Zo oordeelde
direkteur Jules Van Hoeck het raadzaam en interessant
dit jaar een serie leerlingenaudities of -koncerten te
organizeren. Het derde minikoncertje heeft plaats volgen
de woensdag 13 februari, zoals steeds om 19 u. in de
rekreatiezaal «Seniorama» van het O.C.M.W.-diensten-
centrum, Groenlaan te Buggenhout.
Waarom deze leerlingen-
koncerten? De heer Van
Hoeck meent dat het voor
een leerling uiterst belang
rijk is zich te kunnen waar
maken voor een publiek.
Tijdens de openbare eksa-
mens is plankenkoorts een
veel voorkomende kwaal,
waaraan dankzij dergelijke
leerlingenvoordrachten
kan verholpen worden. Aan
de oudera bieden deze audi
ties de mogelijkheid de vor
deringen van hun musice
rende kinderen te beoorde
len en deze te bespreken
met de betrokken
leerkrachten.
De leerlingenauditie van
woensdag 13 februari a.s.
wordt verzorgd door de
klas viool van mevrouw An
ne-Marie Bleyen, de klas
cello van de heer Hugo Van
de Velde en de klas dwars
fluit van mevrouw Mar-
gaux Van Dromme. Het he
le programma hier vermel
den zou te lang worden.
Toch even enkele kompo-
nisten: Jos de Klerk, Schu
bert, R. Milford, Van Beec-
kum, Bacewicz, J.S. Bach,
Chilesotti, Vivaldi. Rie
ding, J. Hook, Mendels
sohn, Lully, Loeillet, Qua-
rangli, Fauré, S. crooke, H.
Gagnebin, Cimarosa,
Hay dn, R. Van Otterloo en
Couperin.
Volgende leerlingen treden
voor het voetlicht: Bart Wil-
lems. Kris tof Cootemans,
Ilse Van Laethem, Els Ael-
brecht, Helen Borremans.
Elfrede Reyndere, Philippe
Van Hoeck, Sabine De Hau-
were, Sofie De Prins, Johan
De Clerq, Sabine Mertens,
Gerlinde De Clerq, Nadinda
Van Sande, Isabelle Devroe,,
Leen De Proft, Petra Baeck,'
Ethel Mertens, Els en Kath
leen en Hilde De Smedt, Lie
ven De Bruyn, Ruth Cop-
pens, Ignace Wils, Ben
Reyndere, Bart Vanneste,
Katrien Jacobs, Liesbeth
Martens, Valerie Verbelen,
Katrien De Maeyer en
Trygve Reyndere
Veel muziekjes en veel uit-
voerdertjes; ook hier geldt
echter: jong geleerd is oud
gedaan!
L.