)e grote
SI en de kleine k
L
Ket-Beveren vertolkte
vernieuwde «Scapin»
"r.sss SEsarswsr
^dermonde te klein voor meesterlijke Jan Decleir
^t^^-ir^iTh^rohjekti. Bre
deze MolLT* «.ITt
jekt Aalst start met kursus
initieve dans
VTI-Aalst met
«Komaan kameraad»
Buggenhoutse Michielsgezellen
presenteren
Hoogheid, uw kameel staat voor
De Voorpost - 15.2.1985 - 19
Berkel roept een beeld, een sfeer op (P. Van San).
expressie viert
Fabels die Jan Decleir in zaal Casino bracht hadden al naam ondermeer de schitterende, Na afloop hadden we tus- meegaan en heinen
r de opvoering zondagavond. Jeugdhuis Zenith had de voorstel- naieve tweespraak tussen sen de koffie en het bruine Obscène fabels Snê in nre-
gepland in zaal Güdenhuis, doch al gauw gingen de poppen aan de gelukkige schaapherder Zultebier. nog een klein ge- mière in novfïSL ^83
Jan Decleir en z n fabels kregen het etiket schunnig en in strijd en Poezemuis: «ga nu maar sprek met Jan Decleir. Daarna liep het stuk een
"telijke moraal opgekleefd. Maar ieder van ons is zo gekompliceerd slaPe° poezemoiseke, want Wanneer we hem vragen of tijd in Nederland waar hii
»r zichzelf een eigen moraal moet kiezen. Want uiteindelijk, het f0. 1 wel moe ^J11 van al die allusie op de Vlaamse trouwens de Pröscenium-
—\ge is de maatschappijstruktuur zelf. lopen. En morgen, mor- film in één van de verhalen prijs kreeg
de voorstelling toch doorgaan, maar dan elders. ff"„ numSr? Spelen" lets te maken met "De
öiaap nu maar» Leeuw van Vlaanderen»
Andere momenten luister- glimlacht hii InderdasH
iék het^Lu r naaX 268-1 het Ita" Praten ais net hoogste den we ademloos naar de zegt hij, die film was
i- i. aans 6611 mengelmoes is goed, noodzakelijk voor het ontelbare ritmeveranderin- flop.
van boerentalen, te vergelij- algemeen belang». gen die hij zo behendig toe- De obscène fabels werden
~e11 .met de toestand nu in Wat schreef J Geeraerts in past. Jan Decleir was ge- geregiseerd door hemzelf
h^w^kinff iP®'- ,wafr het Vlaajns dit verband ook weer: mo- woon één met de planken- «Ik hou niet van regis-
n P° all taf1 °P 21011 raaJ en recht geven elkaar vloer en met de ruimte seurs, verklaart hij. Er Sn
q op zich nam, bestaat. Jan Decleir zelf aan de hand over het hoofd van rondom zich. alleen een paar vrienden die
^t_WOOrd: soort vertel- het individu heen om de aueen een paar vrienden die
voor deze
«Obscène Fabels». Jan De
cleir gaat overigens terug
naar Nederland in de perio
de maart-april. Eind '85
vangen de repetities voor
iets nieuws aan.
Jan Decleir in Dendermon-
de: Magistraal!
Sirou Ann
ne s" lmgen zijn doorheen de ge- uiterlijke schijn van een
ifeld een van zijn schiedenis steeds een re- maatschappij op te hou-
stukken. pliek geweest op een den),
stoot hij door schrikwekkend moralisme
damenten van t.o.v. het probleem van sek- Lucius en andere verhalen
happij: de wet- sualiteit en repressie be- «Obscène fabels» is de ver-
en moraal, paald door het leven met de zamelnaam voor drie door
lijkheid, de zonde (zonde in de zin van Fo bewerkte verhalen. «Lu
id van de angst, schuld en schaam- cius en de ezel» geeft kri-
en alle mo- te). De morele kode ver- tiek op verzinsels in ver-
de gewetens- huist de goede dingen des band met de seksuele uit-
ld"- levens naar de obsceniteit, spattingen van de goden,
van deze tek- Achter die moraal kan men Maar de verteller doet te-
Jan Decleir op- makkelijk de werkelijke vens aan zelfspot door z'n
een volks taal- vunzigheid verbergen, eigen reis naar dat wonder-
Antwerps, om- Meer zelfs, men kan ze aan- land, Tessaliè, te beschrij
ven - - -
Komisch, maar vergezocht
Ongelooflijk! Knap! Prachtig! Sfeervol! Kleurrijk! ties en goed in de hand ge- H
oordevol g&gs! Af tot en met! Dat alles houden bewegingen, wars I
hadden we gTaag aan de opvoeringen van «De van de voor de hand üggen- I
schurkenstreken van Scapin» door Kamer Edel- de charge, tekende Wilfried I
d^,r Krt 06ht°°n °mdat gante D^r Dendermonde. Jan Decleir: spelen met gebaren en mimiek
aangegeven, te volgen lijnen werd er met inzet, met kwestie niets aan verhel-
overgave en met durf geakteerd. pen) maar een namaak-Hit- met Hyacinthe, fraaie spel- ten berekend, om typerin-
in een nncrpvef r- mnman+an - lira»- dar. J *v
i een bijna klownesk ui-
r hct{
ide. Totale scènebeheersing (P. Van San).
Bologna>
een oorlogsverhaal dat in
druist tegen «de moraal»
Om de vijand uit him ves
ting te verdrijven, wordt de
vijand bekogeld en dagen
lang bestookt met uitwerp
selen, door het ganse dorp
je immers doen als je wil
belegeren en er een gebrek
aan wapens is?
Het derde verhaal is wel het
mooiste: «Poezemuis» of,
uit de mond van Decleir:
poezemois. Een schaapher
der, naief en bang voor de
vrouwen, wordt uitgehu
welijkt aan een jonge scho
ne. Want deze schone Melis-
sa en de pastoor mogen
slechts hun gang blijven
gaan op voorwaarde dat ze
eerst trouwt voor de schijn.
Sublieme Decleir
En Jan Decleir bracht deze
verhalen prachtig, subliem,
als een taalvirtuoos met een
geweldige lichaamsbeheer-
sing en een ongelooflijk
wisselende mimiek, waar
door de hele zaal soms plat
ging. Maar ook de fantasti
sche emotie welke ontroe
ring is, wist Decleir te be
heersen. Bewijs daarvan is
Ier-figuur in e
•- momenten; het dan z'n ty-
Bk start Projekt, een groep mensen die zich bezighouden met alles wat om
e draait, met een kursus primitief dansen en kreatieve expressie Deze
verspreid over vijf vrijdagavonden. De eerste les start op 15 februari om
m de turnzaal van de Sint-Annaschool op het Volksplein te Aalst,
mde lessen hebben plaats op 1. 15 en 29 maart en op 5 april 1985.
rs zijn Ann De Naeyer. regentes lichamelijke opvoeding en Mieke Bouve,
Deze laatste verzorgt het gedeelte over expressie, meer bepaald datgene
elf leerde aan het conservatorium. Jan De Wilde staat in voor het
dvies.
hele sessie betaalt men 300 fr., studenten en werklozen slechts 150 fr
ook per avond betalen.
omo ier inlichtingen kan men terecht bij Dhr. Van Berkel op nr. 053/70.04.02.
Sirou Ann
dansende zwierde figuur kend PMci^SoS die snS- ho„ taêSf Leander H.) bleef zeer ver- Scapmfiguu, m hemd me
moeten missen. Vooral in heid bleven sommige tekst /iefn 'JVmC?/.,? «f '1 bmnen de hem bijpassende uitgerafeld
SwSnv^'veblS £Tnee„ S~3£ TwS'm.'i
lende typeringen (me. Ge- zegging, passende intona- E, in ÜJttLTJSi S^d-tSn.^:
voor een knap geakteerde gag als de in water gedon-
giechelpartij (die wel te pelde zakdoek kan er bent
lang werd gerekt en bleek door. Maar dan als pointe of
in mimiek toonaangevend, éénmalig gebeuren. Er zal
Chris Smet kon Sylvester ongetwijfeld voor alles wel
moeilijk optillen tot de aan- een verklaring zijn of woin
vullende Scapin-rol, Net den gezocht, en wij zullen
een tikkeltje te weinig de juiste bedoelingen (als
knecht-van-de-knecht, een die er waren) en het «vei
vleugje tekort aan dwaze nieuwende» niet hebben ge-
leepheid, een snuifje te ma- snapt. Toch blijft de vraag
ger gehouden persoonlijk- of «De schurkenstreken
heid (ook als namaak-ma- van Scapin» met deze «mo-
^J10)- deme» probeersels gediend
Corry Buys en Guy Staut waren. Speelde Ket één van
kweten zich aardig van hun Molières meesterwerken of
opdrachten als resp. Nerine probeerde het een verteken-
C!*r!^' de «Scapin» over het voet-
we hebben helemaal niets licht te duwen?
tegen «vormen en ideetjes» Waren aktief achter de
die worden gezocht en toe- schermen: Corry Buys
gepast om een klassieker (teksthulp), Roland De
een «vernieuwend» kleedje Block en Paul Van der Mue-
aan te meten. Integendeel! len (toneelmeesters), Paul
Maar dan moet "het kleedje' Van Leuvenhage (rekwisie-
wel keurig passen. De lijn, ten), Leonza Buytaert, Si
de struktuur van die «nieu- monne Drossaert en Gode-
we» visie moet konsekwent lieve Van Rumst (kostume-
en m haar totaliteit worden ring), Julien Waegemans
doorgetrokken ten dienste en Paul De Munck (licht),
van het stuk, van de inhoud Hugo Willems (klank) en
en van de weliswaar ak- Raymond De Roeck (gri-
tueler gemaakte bedoe- me). Voor de dekoruitvoe-
hngen van de auteur. In dit ring zorgden Paul De
geval mééster Molière! Hij Meersman, Gilbert Seg-
schreef vóór en beschreef hers, Alfons Vermeiren,
personages die binnen het Luc Smet, Daniël Pinteion'
gegeven in een bepaalde Rita Van Royen, Bob Her
toneel bij Ket-Beveren. Hoofdakteurs Wim De Schepper e
Scapin(Iv)
Wilfried Van de Velde i.
eenheid van stijl dienen te
evolueren. Het lijkt me van
wege de regie te ver ge
zocht, en te sterk op effek-
mans en Herman Water
schoot. De regie was m
handen van Dimitri
Dupont.
W.D.G.
luneet oij i^ei-oeveren. tij voerden op «De schurkenstreken van Scapin» (Iv)
Buggenhoutse Michielsgezellen hebben een
nieuwe toneelproduktie klaargestoomd. Zij opteer
den dit jaar voor de opvoering van «Hoogheid, uw
kameel staat voor», een blijspel van de hand van de
gekende auteur Max Andrea.
Het stuk wordt gebracht in
een regie van Karei Jacobs,
die bovendien zelf voor het
voetlicht treedt. Het is een
traditie dat de Michielsge
zellen hun toneelstuk in de
feestzaal van het St-Mi-
chielscollege opvoeren.
Even traditioneel zijn de op
voeringen te Steenhuffel, te
Baasrode en te Opstal.
In «Hoogheid, uw kameel
staat voor», maken we o.a.
kennis met Jenny Van Der
Wal, die er o.a. een korres-
pondentievriend op na
houdt. Nadat ze met elkaar
een paar brieven uitwisse
len. vraagt haar penne-
vriend, kwestie van te we
ten welk vlees hij in de kuip
heeft, om een foto. Jenny
beschikt echter over geen al
te vleiende foto van zich
zelf, en daarom stuurt ze
dan maar een foto van haar
vriendin Betty. Betty is ge
huwd met Martin Veldberg
De briefwisseling draait uit
op een huwelijksaanzoek,
waarop Jenny positief ant
woordt. De korresponden-
tievriend blijkt een Ooster
se olieprins te zijn, die de
foto van zijn aanstaande
bruid in de krant laat ver
schijnen, op de dag dat hij
haar komt halen. Martin
Veldberg leest zijn dage
lijkse krant en bemerkt zijn
vrouw als toekomstige
prinses. De kamelen gaan
aan het dansen
Voor de vertolking werd
oen beroep gedaan op Mau
ri ts Keppens, Marinette De
Handsetters. Lieve Van Den
Breen, Jan Degelaen, Jos
Van Steen, Karei Jacobs,
Greet Van Den Breen, Pa
tricia Van Moer en Liliane
Kallaerts. De vertoningen
gaan door te Steenhuffel,
op zaterdag 23 en zondag
24 februari, op zaterdag 2,
zondag 3 en zaterdag 9
maart, te Baasrode (zaal
Scaldis), op zaterdag 16 en
zondag 17 maart en te Bug-
genhout-Opstal (zaal To
renhof) op 23 maart, tel
kens te 19u30.
De toegang
bedraagt 80 fr. in voorver
koop en 100 fr. aan de
kassa
Pierre Van Rossem
Het Vrij Technisch Insti
tuut aan de Vakschool-
straat brengt op 1, 2, 8 en 9
maart telkens te 20 uur het
blijspel «Komaan kame
raad» van Ray Coohey. Èen
typische VTI-aangelegen-
heid want liefst 10 leraars
van het instituut staan er
op de planken en Herman
Slagmulder, eveneens VTI-
leraar, voert de regie
De intrige of korte inhoud
van een blijspel vertellen, is
als het verklappen van een
geheim recept of het lezen
van de laatste bladzijde van
een politieroman. Een blij
spel van het gehalte van
«Komaan kameraadmoet
je ondergaan en meebele
ven alsof je zelf betrokken
bent bij het gebeuren, er
zelf akteur in geworden
bent. Je mag je zeker geen
vragen stellen als iets je
wat onwaarschijnlijk of
overdreven voorkomt. Ge
woon vaststellen.
Je mag er je wel over ver
wonderen en de schrijver
Ray Cooney bewonderen,
dat hij er in geslaagd is een
aantal mensen op de plan
ken te zetten die zo gewoon
eri alledaags zijn dat wij er
gemakkelijk onszelf in her
kennen.
Alleen is de vraag hoe men
zou reageren op de ongewo
ne en onverwachte situaties
waarvoor bepaalde perso
nages op de scène geplaatst
worden. En nu... Zetje lek
ker achteruit in je stoel,
ontspan je en hou de lach
spieren klaar...
LH
Grembergse Nelekens op
Vlaams Nationaal Zangfeest
Op zondag 28 april wordt in het sportpaleis te
Antwerpen voor de 48' maal het Vlaams Nationaal
Zangfeest georganiseerd.
Elk jaar verlenen een aantal groepen en artiesten
hun medewerking aan het Zangfeest. Door het
Algemeen Nederlands Zangverbond, organizator
van het Zangfeest, werden dit jaar de meisjes van de
Kunstgroep Nele uit Grembergen uitgenodigd om
op te treden naast de balletgroep Olivia Geerolf uit
Brugge en de Vendeliersgroep Piet Pottie uit Kort-
rijk.
Tussen de muziekgroepen vinden we de Chiro van
Buggenhout Opstal terug.