Lanseloet brachtAntigone», een moeilijke klassieker, in Aalsterse stadsschouwburg Krijgt KWB Appels zijn echtgenote terug? H. Maagdcollege Berlare, begon met «Zes jongens in een tent» Scholen spelen toneel in Sint-Niklaas «Pantagleize» Wat doen we met Cocktail 20 - 15.2.1985 - De Voorpost Jeugdteater Lanseloet bracht in de Aalsterse stadsschouwburg «Antigone., en antagonist van Antigone spraak overtuigend geak- van Jean Anouilh, in een regie van Joris Bultinck, op de planken. «Het is een gebracht door de «door- teerd, kan zeker ook 'n eenvoudig verhaal van een meisje dat «nee» durft zeggen en door haar winterde» Willy Van Box- hoofdrol aan. Op «het koor» konsekwente houding een kettingreaktie veroorzaakt. Een stuk met erin nog stael (*"1 en Lieve Kuys - de kan ook niets aangemerkt steeds brandend aktuele tema's waarin o.m. worden behandeld hoe het voedster - die ook een aan te worden buiten het feit dan individu en hoe de politieker tegenover de staat staan, over de onmacht van het volk en het dilemma radikale beslissingen» schreven we even vóór de première in dit weekblad. moedigen amateur- presta- dat ik vind dat ze op bepaal- tie gaf, zijn de enige «oude- de momenten (bv. waar re» akteurs die meespeel- Creon en Antigone zoge den) werd vrij consequent zegd «alleen» zijn) van de gebracht, alhoewel ietsje scène moeten zijn. Maar dat meer nadruk in de uit- ligt dan natuurlijk aan de spraak op sommige ogen- auteur of de regie. blikken (bv. in scène met Joris Bultinck krijgt als re- Antigone) wenselijk is.Ik gisseur ook een pluimpje wil immers aannemen dat voor het brengen van deze de Aalsterse stadsschouw- klassieker, met een bezet burg niet beschikt over een ting die vooral bestaat uit optimale akoestiek, maar adolescenten. Zelf gaf hij dat betekent niet dat de spe- toe dat dit de eerste keer Iers daarom mogen denken was dat hij met zulke dat de beperktheid van de jeugdige akteurs werkte, ruimte hen toelaat stiller te en dan nog in een tragisch spreken. Zou dit stuk door stuk. dezelfde mensen op dezelf- Goed gevonden was het idee de manier afgevoerd ge- om tijdens de ekspositie - weest zijn voor een grotere zaak, dan zou amper één derde van de zaal het stuk kunnen volgen hebben.. Ismene - Antigone's brave zuster - werd ge- Jazeker, waarom niet? Laat u evenwel niet misleiden. Het gaat er hoegfc J niet hebberig, oneerhjk, of wulps aan toe bij de Appelse KWB. «Krijg echtgenote terug?» is alleen maar de titel van een dol-komisch blijspel daf regie van Dirk Piquer werd opgevoerd in het parochiaal centrum van Ap ip Mare De Clercq, Lea Verwarren, Geert Corthals, Juul De Landtshee n& Vereecken, Linda Cool, Rik Vercammen, zorgden voor de vertolking en het geheugensteuntje van Theo Verwaren. Er werd gespeeld in een dekon oht van Hilde De Bruyn dat technisch werd gerealizeerd door Richard Hui Danny Roelandt, Jozef Bellón, Fons Van Ransbeeck en andere leden van <j André Fierens liep rond met de rekwisieten en Wim Poppe, Johny Van Hans Van Hulle en Chris Vermeir maakten zich verdienstelijk met i belichting. Het stuk zelf heeft een prettig verhaal dat alle mogelijke kanten uitkan. li* de toeschouwer tot het einde. In feite gaat het om een echtpaar dat wil a want er is een andere vrouw in het spel Maar wanneer plots een knetteren Be^ op het podium verschijnt, staat de deur wagenwijd open voor vergif knotsgekke toestanden. Kortom, in plaats van scheiden, gebeurt er hpan anders. Lachen dus, drie bedrijven na elkaar tot men de tranen in de ogei ren Amusement van de bovenste plank, zo hoort het ook. duidelijk gebracht door «koor»-lid Mieke De Kerpel - de verschillende karakters met een soort stofdoek te verbergen en ze vervolgens naarmate ze aan bod kwa- !???-d!^* ,E1ï'beth E?" men te «ontsluieren... Heel het stuk werd ge speeld in een erg suggestief dekor van Kristof Gyre- zynska. Muziek, belichting en regie vonden een hoogte punt in de eerste helft van de vertoning wanneer men er op 'n bepaald moment mans en was kortweg goed. Bart Van Boxstael gaf met zijn rol «Haemon» - de ver loofde van Antigone - vol gens mij de beste prestatie van die avond. Alhoewel de hem toebedeelde rol aan de eerder kleine kant was, Aalst. Het Lanseloet-gezelschap in «Antigone». De koorleden in het midden, helemaal bracht dit jong en onmis- rechts boven W. Van Boxtael, daaronder regisseur Bultinck, daaronder E. Eemans en kenbaar beloftevol talent daarnaast A. Eemans en Bart Van Boxtael, links boven Mark Dehoux. een ^berispelijke prestatie van Haemon ten tonele. Met name de scène met Creon, Teater Lanseloet kreeg rui- het frans vertaalde bewer- houterig over Doch dit waarin Haemon op een he me belangstelling voor deze king van Jean Anouilh. De werkelijk kranige meisje paald ogenblik in aniifVan geslaagde kreatie. «Antigo- voornaamste verschillen - beschikt over de beste der uitbarst was echt door- ne» werd gebracht door de naast de tekst zelf - tussen verzachtende omstandighe- voeld, héél geslaagd en jeugdige bezetting (gemid- de oorspronkelijke versie den: naderhand bleek im- vooral overtuigend. Deze deld 15 a 16 j.) van teater en de bewerking zijn de om- mers dat men nog get wij- akteur - in - de - dop heeft J Lanseloet in de die «goede nipresente anachronismen feld had om ook maar een mijns inziens een mooie ak- noe oude stadsschouwburg van en een aantal - eerder min- vertoning te geven, maar teurscarrière in het ver- Aalst«. Dit diep tragisch der belangrijke - verhaal- dat de hoofdrolspeelster schiet op voorwaarde dat stuk werd oorspronkelijk feiten uiteindelijk dan toch wou hij het talent - dat hij heeft - ten tonele gebracht door Antigone - de hoofdrol - doorzetten en dus maar een verder ontwikkelt. Hij is in Sophocles - een van de werd gespeeld door tweetal uurtjes op de plan- elk geval, nu reeds, sterk meest vooraanstaande dra- Alexandra Eemans. Alhoe- ken ging staan., ziek en aan te bevelen voor een maturgen van het Antieke wel zij haar tekst onberis- met 38° koorts! Amper 15 hoofdrol! Griekenland - doch hetgeen pelijk beheerste, kwam zij j., een qua tekst al zware, „De soldaat» wachter Mark we in Aalst te zien kregen tijdens de vertoning zelf tragische rol. Dehoux gaat ook zonder was de (héél letterlijk) uit qua bewegingen enigzins Creon - de «slechte» koning aanmerkingen. Goede uit- heel goed in slaagde een werkelijk hallucinant to- taalspektakel(tje) te bren gen. Heel indrukwekkend! De inbreng van het gitaar stukje «Jeux Interdits» in een «romantische» scène met Antigone en Haemon moet op zijn minst origi neel en verrassend ge worden, hetgeen niet verhinderde dat het vnj goed integreerde in de scène. Na de vertoning wist één van de toeschouwers die Antigone in de Franse ver sie op school aan haar leer lingen doet ontdekken te vertellen dat ze het geheel heel geslaagd vond en dat het daardoor ook alle aan moediging verdiende, doch dat ze wel vond dat het slot - gebracht door «bode»-joer- nali8t-reporter» Elke Buys - in haar ogen véél en véél «pakkender», geladener en emotitoneel overkwam in het boek en dat ze dit in deze opvoering niet terug gevonden heeft... Wat de kreatie van «Antigo- De huidige kern omvat ne" in haar geheel betreft voornamelijk J Erauw (14 cben' objektief gezegd te Geschiedenis rollen al), R. Van Hove (13 worden dat ze goed was. Het eerste stuk werd «Zes jongens en een tent» gespeeld door W. Van Mal deren, P. De rollen) en A. Benaerens (11 z®!*8 uitstekend. Beweren Vos, H. Henderick, H. Van De Velde, W. Jaspaert, M. De Ras, J. Van De Winckel. H. rollen). J. Van De Winckel Lanseloet prestatie sub- Cammermans, R. Van Acoleyen, in een regie van prefect J. Bos tee ls. Deze had de was een graag gezien ac- hem was is nog wat anders De organisatie van een ouderkomitee is voor elke school telkens weer een uitdaging. Vriendt. «Hoe kunnen we het dit jaar eens anders doen?», is daarbij een veelgehoorde opmerking. In '65 had men in het H. Maagdcollege te Berlare het - goed - idee om de ®P®ler8 ouders te vergasten op een toneelspel. toneelmikrobe van thuis uit meegekregen en, met sukses, in het college gebracht. teur (12 rollen), maar stop- Hetgeen evenwel niet bete- te het toneel in '79. Y. De kent dat we niet vo1 ver- Rouck heeft ook al 11 rol- wachting uitkijken naar de len op het aktief J. Bos- volgende teatrale manifes teels, T. Van Dender en T. toti® van de jeugd van Tea- Schuddinck waren ver- ter Lanseloet! schillende jaren op de plan- ken maar moesten wegen, (Vlm N»dervelde/De Bruyn) ziekte of door het werk de j scène verlaten, maar blij ven naast het podium de groep bijstaan. Al de spelers opnoemerf is onbegonnen werk. In de loop der jaren stonden een kleine 100 mensen op het podium. De meeste waren te Berlare woonachtig. Als vreemdelingenkunnen we noemen T Schuddinck, G. Verhofstadt, R. Enge- laer, V. De Vriendt, D. De Boeck en K. Schepens. Berlare. De toneelkring van het Heilig Maagdcollege bracht met sukses het volkse blijspel "De Mirakelmakers» voor het voetlicht (jj). Het volgend stuk werd eerste vrouwelijke ak trices. werd in '82 «Were di. Arenden». In 67 In «Valstrik voor een man- het> alleen», een politiekomedie, oordeelde men dat men c school een bredere uitstra- debuteerden A. Benaerens ling kon geven door voor en S. De Visser, het Berlaarse publiek ie In die periode werden niet spelen i.p.v. enkel voor de alleen komedies gespeeld. En zo begon en sinds '83 werkt men terug met D. De Toekomst Voor de toekomst moet de groep zeker met vrezen Er is mensenmateriaal genoeg voorhanden en men blijkt steeds weer nieuwe goede mensen aan te kunnen trekken, zoals dit jaar in «De Mirakelmakers» nog eens bleek We wensen de groep dan ook het beste toe Dendermonde. Lea Verwaeren Corthals speelden Vereecken Dendermonde. In een regie van Dirk Piquer speelde KWB Appels toneel (j «Pantagleize» is een uitstekende keuze*pegt regis seur Stef Desmyter. Alleen wel moeilijk om spelen. Er is de thematiek, maar ook het genre. Het betreft een zwaar stuk. vooral voor de hoofdakteurs. Het vereist een soort speelstijl die eigenlijk niemand gewend is. Het is «guignol»-theater. grotesk, pop penkastachtig. Naast de zware rol is ook de fysieke inspanning van de akteurs niet te onderschatten. Een zeer interessant gegeven met een vreemde aktualiteit, aldus Desmyter. Het thema is dat van het individu dat slachtoffer is van zijn omgeving. De anonimiteit van de maatschappij smoort alle indivi duele bedoelingen. Daarbij oordeelt De Gheldrode niet; hij beschrijft alleen. «Quelle belle joumée» is niet bedoeld als slogan of als wachtwoord om de revolutie te ontketenen, maar wordt wél als zodanig geïnterpreteerd. Daardoor wordt het individu uit eindelijk slachtoffer van zijn daden. Op vrijdag 1 maart (20.30 u.), zaterdag 2 maart (20.30 u.) en zondag 3 maart (15.30 u.) leerkrachten en leerlingen van Sint-Jozef-K minarie en het Instituut H. Familie, in d schouwburg van Sint-Niklaas «Pantaglei: ir ir Michel De Ghelderode. Pantagleize is een kleine dromer, verloren in de jungle van de steden en de moderne |t tevergeefs zoekend naar wat individueel ge j8-^ is een dansende klown-Kristus, schuldig 3£ schuld. Tegenover hem staat de opportu 'y^ berekende homo politicus. Pantagleize ver de gevestigde orde, maar hij gelooft niet dj j or ook maar iets aan kan veranderen. Hij is tot staat, behalve tot liefde, vriendschap, vurigl In de rolverdeling: Erik Bielen, Frank Van velde, Danny Van Royen, Bert Van Driesscb rost Van der Vieren, Michel Vergauwen, Kristii Marcel Van Brussel, Eddy Allcock, Peter ^roi Koen Cloostermans, Stefan Notredame, Sijmoens. Annemie Rotthier, Dirk Van K Wim Lockefeer, Jan De Bauwe e a. j.Qn Er wordt gespeeld ten voordele van de soci 3l q ken van e.h. Daniël Evrard Genummerde 16 kosten 200 fr. (eerste rang en steunkaart) ei ,er^' Jean Bestel op het sekretariaat van het Sint-Joz« c Seminarie (03/776.07.34) of telefonisch op mer 03/776.90.98. ouders. Voor «Hemelrijk, heen en terug», een bewer king van «De Paradijsvo- Er waren de meestal Engel se, blijspelen (Arsenicum oude kant, Het geheim Buggenhout gels», deed men het eerst van dr. Spencer...), maar beroep op oud-studenten. D. De Vriendt werd de eer- niet-Berlaarse ook stukken als «In de laat- minuut», over het ver raad van een soldaat in We spelen het spel eerlijk. En we bekennen meteen te?„ etonden dat we de zaterdagvoorsteUing van «Wat doen we Ria Van Zeebroeck met tante?», een produktie van de Buggenhoutse Danny De Donder, Herman toneelkring «Cocktail», tijdens de pauze ontvlucht Maes, Lieve Van den Pantha Rei kamp, en natuurlijk «De zijn. Niet alleen omdat we er tijdens het eerste en Berghe, Dirk Wauters, aangezocht derde dag». Met dit soort tweede bedrijf voortdurend attent op gemaakt wa- Gerda Magdaleens, Nancy door R. Van Hove. Hij be- beschuldigde sta op over de ren, dat ook in de gelagzaal volk aan de klap was Van Achter en Peter De gon met de thriller -Moord vraag of Kristal verrees, maar vooral omdat wat op de planken werd gezet' Rldder °P de planken. Het op lichtschip B».dan wel of men zyn lijk geen toneelvoorstelling was, maar je reinste'W SÏ^d uf^ kat uur ervan. voerd door de ontwerper Tijdens een toneelvoorstel- Toegegeven, «Cocktail» is zelf en door Herman Maes, ling komt het immers op seur. De stichter van het een N.-Koreaans gevangen- Overmeerse - werd fond zani dan wel of men zijn lijk Met P. Van De Velde, ook gestolen had. werd het 10- jtTT" van Pantha Rei, speelde de jarig bestaan van de groep ervan, groep twee jaar later «Dan schitterend gevierd, bever betalen». In die periode regisseerde w Van '74 tot '77 nam P. Goe- Bosteels de groep in 2 een- meer aan, dan tegen elkaar tie 106 en manne de regietouwtjes in akters ter gelegenheid van zinnen te staan uitschreeu- leren We handen. «Dank zij hem zijn dez thuiskomst van missio- wen en dan maar pas aan zijn tweede prod uk- Michel Annaert, Rudy Ver jong is moet eecken, Dirk Wauters en ren trouwens Peter De Ridder. Kristien bereid hiervoor begrip op te Maes grimeerde Voor het brengen, bovendien ruim geluid en de belichting nagetoneel uitstijgen», zegt dels gemengde college. In ervaren. Bosteels over die periode. '76 was dit «Sneeuwwitje en Omdat we b hopen wij zoveel sporten op de to- naris P. De Visser en voor 2 dat het publiek in de zaal neelladder geklommen en sprookjes, gespeeld door vriendelijk genoeg is, het krediet te verlenen, dus re- zorgden Mare De Rij bel en konden wij boven het patro- leerlingen van het inmid- gedebiteerde als akteren te kening te houden met ver- Mare Wauters. Hedwig Van zachtende omstandighe- den Brande zegde voor en 3 twijfels den- Dan no& echter blijft de algemene leiding en de Goeminne had een rijke to- de 7 kabouters» en in '77 beginnen te koesteren om- onze beoordeling on ge- regie berustte in handen neelervaring: hij studeerde «Kabouters in de stad» trent het jaar, waarin we nuanceerd negatief. We van Gerda Magdaleens. aan het Gentse Arca-teater en speelde in verschillende rederijkerskamers en bij Vertikaal Zijn laatste rol was de duivel Moenen in «Marickcn van Nyme- ghem» Toeval of niet, maar met Goeminne kwamen de In '78 startte G. De Mayer onlangs belandden we vragen ons trouwens af, of «Cocktail» is zijn Opstals als regisseur met het stuk meenden ons ergens in de het niet evenzeer tot de taak publiek beslist een re- Een hete zomeravond», dertiger jaren te bevinden, van een kring behoort, zich vanche verschuldigd. T~,~ een werk over rassendiskri- minatie. Hij bleef 4 jaar bij de groep. (Moordromance, Antje, En toen kwam dr, Frost). Met E. De Corte waar de plaatselijke patro- vragen of ze en kring lijkt ons bovendien gebeuren by de pauze v gezien. rijp genoeg is om de kon- dringend aan een bezin- frontatie met het publiek ning toe, waarin én de mo- aan te gaan. gelijkheden en de aspira- Wat doen we met tan- ties geëvalueerd worden. Buggenhout. Toneelgroep Cocktail niet in beste doen. (v)

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1985 | | pagina 20