Vredeskoncert Sint-Gerarduskoor Buggenhout-Opstal:
hoogstaand muzikaal gebeuren
Zes horen op vijfde arrondissementeel
zangfeest in Buggenhout
Sint-Isidorusbond
verzorgt do
«Oberbayern»-avond
18 - 1.3.1985 - De Voorpost
»e
Pittem, in een
van dirigent Stefan
pens, zong
de Peleman
op muziek van
sen-Massuquoi
werd een
alle elementen erg
waren: diktie,
sing, muzikaliteit en
bij een intensief inlevi
sl
Wat het hoogtepunt
moeten worden van
avond, is voor velen
voor allen - dé tegenvi
geworden: Beethovens I
le vierde deel van zijn
gende simfonie waarii
monumenten passage
an die Freude» van
drich Schiller t
werd. Deze «Ode
Freude» werd door
Vander Jeught voa 7"
van een nieuw arn
ment. En hierover pn "r
waren de meningen
deeld achteraf. Koor et
waren echter uitstek
iets wat in deze komp.
niet altijd kon gezegd
den van het instrume:
ensemble. Men moet al
sterk in zijn scha gp]
staan om zo'n monui
itnnlr 4a
f. t
als dit muziekwerk te
«arrangeren». Ofwel
men voor een «klasa "i
uitvoering; ofwel kiest v
voor een volledige her
king, waarin hooguit
thema's behouden blij
hierin moet men korr
went zijn. Vanaf het o
blik dat men tussen
twee mogelijkheden
schipperen, begeeft I
zich op heel glad ijs! V
velen, ook voor ons, f
antiklimaks
Slotin drukken
Het koor en de anderek^
voerders kregen na a!
een staande ovatie van
opgetogen pubhek, viQh
den van lof van Schi
van Kuituur Jan De Rk
Alle sohsten en din
Stefan Keppens natuu ,je
in de eerste plaats, we
letterlijk in de bloem
gezet. En terecht! In dt
ste plaats omwille va
kwaliteit die gebi gc
werd, ondanks soms
en daar een detail dat
de mantel der liefde bt
werd, want de honde
aanwezigen konden gi j
ten van een hoogsti
kwalitatief muziekbeli
Maar ook en vooral va jjj,
onverdroten ijver waai
koorleden (met o.m.
Buggenhout van de
renschuur, die we bij
vorige bijdrage vergate
vermelden!), muzikar.
Ehe Van Der Jeught
voor zo vele be we r kil
tekende), en vooral diri|
Stefan Keppens bew
dat ook amateurs - in
betekenis van het woq
in staat zijn mits veel
wijding honderden menl^
goede muziek te doen
preciëren!
Ni
Het Sint-Gregoriuskoor uit Wetteren
gesteld: vreugde beleven door het samen
zingen. Heel voornaam daarin is het
eenvoudige samenzingen. Als een koor
een repertorium uitzingt is dat voor die
leden meer dan een aangename tijdsbe
steding, want terwijl zij zingen, ontdek
ken zij naast een sociale dimensie, een
nieuwe wereld van ondoelmatige
schoonheid.
Het gemengd koor *Sange Jouit Lebbe-
ke werd in 1981 gesticht onder stimulans
van dirigent Marcel Schelfhout. Het
bracht in de voorbije vier jaar reeds
verschillende optredens en koncerten.
Het koor, dat zich lot doel stelt de liefde
voor de volksmuziek en het zingen te
bevorderen in Lebbeke, organizeert elk
jaar een kerstkoncert.
Het koor brengt ook vaak koncerten met
profane liederen. Dat Sange Jo de wind
in de zeilen heeft is duidelijk. In 1983
was het koor verschillendmalen te
belu1"' n in het A et mariale
jubeljaar in Lebbeke. In 1984 nam hel
koor deel aan een koncertreeks met drie
andere koren. Deze reeks werd afgeslo
ten met een geslaagd lenlekoncert in
Lebbeke. Hel gemengd koor Sange Jo
dat momenteel een 50 leden telt, is fier
een tweede maal te mogen deelnemen
aan het zangfeest.
Tenslotte is er het Cantecleer en Sint-
Lutgardiskoor onder leiding van Jose
Van Overstraeten. Cantecleer uit Sint-
Gillis Dendermonde en het Sint-Lulgar-
diskoor uil Grembergen treden regelma
tig samen op. De twee koren waren al
eens eerder te gast op hel zangfeest in
1981 Van hun gezamenlijke uitvoerin
gen onthouden we vooral. De afscheids-
viering Mark Goossens, de kulturele
veertiendaagse in Dendermonde, hel ju
bileum «10 Jahre Freundschaft Sint-Lut-
gardiskoor - G. V. Sanger lust- in Nieder-
Liebersbach en de viering van 35 jaar
koorleider Jose Van Overstraeten. Naast
hun deelname aan het vijfde zangfeest
staan ook nog op het programma: de
Gaston Feremansavond op 22 maart in
Grembergen, de kooravond in zaal Ui
lenspiegel op 19 en 20 april in kombina-
tie met toneel en een koorkoncert in het
kader van het Jaar van de Muziek op 4
oktober.
Amper één maand nadat de Buggenhoutse «Sint-Isidc de
bond» in zaal Re rum Novarum een geslaagde kon Jh
avond verzorgde, vraagt deze band aandacht voor *r>
«Oberbayern»-avond. Deze avond, tijdens dewelke de 816
wezlgen niet uitsluitend op Oberbayern-muziek val he
worden, maar drank en spijs evenmin zullen ontbrt Pr'
heeft plaats op zaterdag 2 maart, in zaal «Ter R« *a
Kamerstraat te Buggenhout.
De St.-Isidorusband ontstond op 24 december 1977, du
huidig dirigent Frans Lauwere samen met enkele je jf>
ge muzikanten, waarvan de meesten deel uitmaak ta "r
de Koninklijke Fanfare St.-Isidorus. op eigen inic
besloten wat modernere muziek te gaan spelen
vriendschapsbanden met de fanfare bleven echte E''
staan. Dirigent Frans Lauwers maakt zelf deel uit ni'
deze fanfare, terwijl zijn broer Paul ze dirigeert en op 8t,:
beurt lid is van de Slnt-lsidorusband.
Wat oorspronkelijk met een tiental personen begoi 'e'
was, kende midderwijl zoveel sukses dat zich heel
jonge muzikanten uit Buggenhout en omgeving al
ten. Zelfs vanuit Ruisbroek kwamen ze opdagen. ®c
De band heeft zoveel bijval dat hij zelfs aan een gemi
de van meer dan één koncert per maand toe is. Vooral
tijdens de zomer wordt de St.-Isidorusband op all nit
feesten uitgenodigd.
Van de «Oberbp- -n»-avond van zaterdag 2 maar!
heeft do band zich in tweeën gesplitst. Eén deel zal
klaas.'o no repertoire vei tolken, terwijl de overigen Hc
daartoe flink met extra-repetitietijd overhadden-« k
Oberbayera-sfeer zorgt.
Sango Jo uit Lebbeke is ook van de partij
dit genre toch minder goed
te passen bij haar stem-
timbre.
Het intiem-innige «Vaarwel
mijn broeder» van Huber-
tus Waelrant - vaak zo af
schuwelijk vermoord met
massa's stroop - kreeg van
het Sint-Gregoriuskoor een
intiem-innige vertolking
mee zonder m het zeemzoe
te te vervallen. Interpreta
tief mooi werk van dirigent
Keppens en erg mooi ge
zongen!
1985, Jaar van de Muziek,
o m. van de Thomascantor
Johann Sebastian Bach; een
werk van hem mocht dan
ook niet ontbreken. «Bist
du bei mir» reveleerde nog
eens Mare Raes« prachtige
basstem, al hadden we toch
liever een minder traag rit
me gehoord in deze vertol
king.
Pianist Robbie De Winter
zorgde voor een passende,
sobere maar efficiënt on
dersteunende begeleiding.
De «dwaze moeders van de
Plaza de Mayo» inspireer
den Gerrit Valckenaers tot
de kompositie «Plaza de
Maya», een werk voor sex
tet, waarin vooral de
saxofoon een erg indrin
gende partij te vertolken
Het Sint-Martinuskoor
Bijna een vol jaar was het parochiaal Sint-Gerarduskoor van Buggenhout-Opstal druk
doende met de voorbereiding van het Vredeskoncert van zaterdag 22 februari 1.1., dat
in de Opstalse parochiekerk plaats had ten voordele van het werk van pater Da Silva in
het Indische Bombay. Wie in deze uithoek van de bosgemeente iets organiseert, weet
vooraf dat de hele Opstalse gemeenschap deel heeft aan het gebeuren. Zo ook nu: de toch
ruime kerk was volgelopen voor dit koncert; honderden belangstellenden waren ruim
voor tijd hun plaats komen innemen. Ze wilden niets missen. En gelijk hadden ze!
Dirigent Stefan Keppens en zijn koor maakten er weer een mooie, geslaagde avond van.
De grondidee voor dit kon
cert was de «vrede» in de
ruimst mogelijke betekenis
van het woord, zodat geko
zen kon worden uit een
ruim aanbod van werken
die konden uitgevoerd wor
den. Hierbij diende uiter
aard rekening gehouden
met het feit dat geen groot
instrumentaal ensemble
voorhanden was om voor de
begeleiding te zorgen. Een
al geen enkele muzikale
scholing genoten, maar
boordevol entoesiasme en
goede wil komen zingen.
De huidige dirigent Stefan
Koppens, poogt wel de
koorleden stilaan noties
van stem techniek, stembe-
heersing, en diktie bij te
brengen. En het is bewon
derenswaardig wat voor re
sultaten hij al bereikt heeft
met zijn groep. Als men dit
koncert aangekondigd
wordt! Kwalitatief stond dit
vredeskoncert dan ook glo
baal genomen op een meer
dan behoorlijk muzikaal ni
veau. Een verdienste van
alle leden, maar toch voor
al, denken we, van hun di
rigent. Opstal zal nog
mooie momenten beleven
met dit koorensemble.
Een organisatie met stijl
Buggenhout. Robbie De Winter begeleidde het koor aan de piano (v)
kerkkoor zoals dit van de alles in acht neemt, dan We weten dat als ze in Op-
Sint-Gerardusparochie be- kan men gewagen van een stal iets organiseren, dit
staat natuurlijk uit vrijwil- koncert dat uitstijgt boven met stijl gebeurt. Ook nu
ligers-amateurs, die meest- wat gewoonlijk als koor- weer. Koorleden, instru
mentaal ensemble en «hos-
tessen» stijlvol gekleed, ge
disciplineerd zoals beroeps
mensen het niet zouden
kunnen verbeteren
Een prima geluidsinstalla
tie, een efficiënte lichtin
stallatie, waarvoor men een
beroep had kunnen doen op
mensen die dit soort werk
gewend zijn: de technici
van de Incar-kunstgroep.
Ook de presentatie was ver
zorgd. Koorlid André Bi-
non had de teksten ge
schreven die de verscheide
ne nummers aan elkaar
moesten breien. Teksten
met inhoud, niet zomaar
wat losse flodders, die de
mensen probeerden een die
per inzicht bij te brengen in
het aangebodene. Naar on
ze mening waren ze een
ietsje te uitgebreid. Ze wer
den door Kaatje De Stroo-
per gesproken: prachtige
diktie en doorvoeld; het was
alleen jammer dat, vooral
in het begin, haar mikro
techniek nog wat moest bij
geschaafd worden.
Instrumentaal ensemble
Een instrumentaal ensem
ble van veertien muzikan
ten zorgde voor de begelei
ding bij de koorwerken en
ook voor een instrumentaal
nummertje. Aan de piano
Robby De Winter, verder
Koen Blot (slagwerk), Ani
ta Keppens, Michel Puis
sant, Ruth en Thérèse Roo-
sen (viool), Ulrik Baeck (ho
bo), Werner De Bleser
(basklarinet), Gerrit
Valckenaars (klarinet).
Frank De Raes en Jos Ver
meulen (trompet), Johan
Seghers (trombone) en Eüe
Van Der Jeught (trombone
en basgitaar). Ehe Van Der
Jeught maakte ook de be
werking van een zestal
nummers.
Globaal kan gezegd worden
dat deze musici hun taak
naar behoren volbrachten
al ontbraken kleine techni
sche foutjes en onzuiverhe
den niet.
Toch een prestatie voor de
ze jeugdige musici!
Programma
Pastoor Van Rooyen ver
welkomde de honderden
aanwezigen, onder wie we
burgemeester De Landts-
heer en schepenen De Rid
der, Stall aert en Van Malde-
ren herkenden, alsmede de
heer Jos Van Overstraeten
en zijn echtgenote, die de
kiem legde van wat nu het
Sint-Gregoriuskoor is.
Het koor opende met het
mooie vierstemmige
«Neemt mij in der hand»,
een canon uit de zeventien
de eeuw met begeleiding
van het koperkwartet,
waarna de schlager uit Ver
di's «Nabucco» door de kerk
galmde. Het driestemmige
«Slavenkoor» werd machtig
breed vertolkt in prachtige
bogen: een nummer dat
door het pubhek terecht fel
gesmaakt werd. Toch mani
festeerde zich hier ook het
tekort waarmee het Sint-
Gregoriuskoor - en zeer ve
le amateurkoren met hen te
kampen heeft: een kwanti
tatief tekort aan mannen
stemmen. Zeven tenoren en
acht bassen tegenover een
kohorte van een dubbel
aantal vrouwenstemmen
moeten uiteraard volume te
kort komen Toch verdedig
den ze zich best.
Een eerste spirituaal was
«Go Down, Moses» door
Ehe Van Der Jeught be
werkt voor sopraan, bas en
vierstemmig gemengd koor
met instrumentaal ensem
ble. Koor en begeleiders
toonden zich van hun beste
zijde. Bas Mare Raes heeft
voor dit soort komposities
een prachtige, sonore stem,
sopraan Lutgarde Peleman
bezit eveneens een erg
mooie stemgeluid, al lijkt
Buggenhout. Het Gerarduskoor tijdens de uitvoering v)
krijgt. Je hoort in deze soli
het geween en gejammer
doorklinken. Een werk met
grote spankracht, al wordt
deze op sommige ogenblik
ken door de vele repetitieve
elementen wel bedreigd.
«Joshua fit the Battle of Je
richo», ook weer door Ehe
Vander Jeught bewerkt
voor vierstemmig koor en
sopraan, groeide na een
eerder aarzelend begin in
het koor uit tot een echte
spiritual vol religieuze
gloed. Sopraan Lutgarde
Pelemans stem klonk ook
in deze spiritual een beetje
te gepolijst en te subtiel
voor dit genre.
Het vierstemmige renais
sance-lied «Tourduon» van
de 16de eeuwse Pierre At-
taignant, een Parijs druk
ker en uitgever van een in
drukwekkend aantal verza
melingen met chansons
o.a., werd uitgevoerd zoals
dit hoort voor een koor:
nauwkeurig en duidelijk in
struktuur, waardig be
heerst en gematigd emotio
neel.
«Gebed voor het Vaderland»
is een hed van Feremans,
een tijd weinig uitgevoerd
maar nu weer volop in de
belangstelling. Het vier
stemmig koor vertolkte het
met de nodige brede waar
digheid die deze kompositie
vraagt. Een van de hoogte
punten van de avond.
De instrumenti8ten waren
niet altijd zuiver en precies
in de begeleiding bij «Be
waar de droom» naar het
«Abendbed zu Ostern» van
G. Semmer. Koor en sohs
ten leverden degehjk werk
af: bas Marc Raes was uit
stekend. tenor André Binon
is zeker een prima koorlid
maar mist toch wat volume
als solist, Ruth Roosen
zorgde als alt voor prima
weerwerk en Lutgarde Pe
leman was in dit soort kom
positie duidelijk beter in
haar element.
Van Pevenage, een tijdge
noot van Adriaan Willaert,
zongen de vier reeds ge
noemde sohsten, samen
met tenor Ghislain
Lanckmans (een mooie ten
orstem heeft die man) het
madrigaal «Ton amitié
pour toujours je demande».
Een vrij behoorlijk uitge
werkt geheel, dat ons toch
niet volledig kon bekoren;
de homofone struktuur
kwam niet volledig tot zijn
recht. Een nummer dat wel
prachtig vertolkt werd, was
het overbekende «What a
wonderfull world- bewerkt
ook weer door Elie Van Der
Jeught voor vierstemmig
koor, sopraan, bas en in
strumentaal ensemble. So
hsten zongen prima en het
koor was gewoon uitste
kend, zelfs dc mannenstem
men klonken degehjk door.
de stembalans was hier
prachtig in evenwicht.
Na het eveneens mooie mo
tet van de vredesweek «Vre
de roepen zij» van Jan Van
Op zondag 17 maart heeft in de zaal De
Salamander te Buggenhout het Vijfde
Arrondissementeel Vlaams Zangfeest
plaats. Hel vangt aan om 14.30 uur en
liefst zes koren verlenen er hun mede
werking aan. Zij brengen Vlaamse liede
ren ten gehore en begeleiden ook de
samenzang. Die zes koren zijn:
Het Sint-Martinuskoor uit Moerzeke dat
in 1970 werd gesticht onder impuls van
mevrouw Willocx en oud-dirigent Frans
Willocx. Tijdens de voorbije 15 jaar trad
het koor regelmatig op ter gelegenheid
van verschillende kulturele manifestaties.
Vele jaren verzorgde het koor de zang op
kerkelijke hoogdagen, huwelijken en be
grafenissen. Jaarlijks brengt het Sint-
Martinuskoor vreugde aan de gevange
nen in Dendermonde door een optreden.
Het koor telt 46 leden, onder wie 13
mannen en 33 vrouwen. Het koor wordt
begeleid door Annelies Moens, leerlinge
aan het konservatorium le Brussel. Gi-
nette Willaerts, leerlinge aan het konser
vatorium van Antwerpen heeft op 1
januari 1983 de leiding van het koor op
zich genomen.
Jeko is het jeugdkoor uit Appels dat in
zijn vijftienjarig bestaan een niet onaar
dige reputatie heeft weten op le bouwen.
Het gaat om zeventig jonge mensen die
hun levensblijheid en optimisme uitzin
gen en die zowat de hele regio hebben
afgereisd. Ze hebben vaak soelaas ge
bracht op ziekendagen en vergaderingen
van de derde leeftijd. Ze maakten plaat
jes en bandjes. Ze hebben ontelbare
mensen van alle leeftijden weten te ver-
blijen en ontroeren. Jeko is een vreugde
volle groep waarop men niet uitgekeken
raakt.
Lid zijn van Jeko betekent ook opge
slorpt worden door de frisse kant van het
leven en dat optimisme graag willen
delen met anderen door het op een fijne
manier graag uit te zingen. Zingen is ook
het liefste wat Jeko doet.
Het Sint-Gregoriuskoor uit Wetteren
werd opgericht in 1946 en achtereenvol
gens geleid door Robert Magerman en
Jules Galmart, alvorens Herwig De
Munnynck, de huidige dirigent, de lei
ding op zich nam. Het koor was van
1955 tot 1979 geklasseerd in provinciale
eredivisie en sindsdien in de graad uit
muntendheidHoogtepunten uit de
koorgeschiedenis zijn de deelname aan
de Europese Beker voor Gemengde Ko
ren in 1962 in Knokke, waar het finalist
werd, de medewerking aan de uitvoering
van Bachs Weihnachtsoratorium te Rij-
sel en meerdere koncertreizen naar Sie-
gen en Brakel in Duitsland.
De Wetteraars zelf kennen hun koor
door een jaarlijks gevarieerd koncert in
eigen organizatie en door de vierstemmi
ge missen in de dekanale kerk op de
hoogdagen. Het koor heeft een reperto
rium van meer dan 250 liederen, opge
bouwd tijdens zijn haast 40-jarige loop
baan en 300 koncerten.
Het Si-Bengkokkoor uil Wetteren is het
schootkoor van het Instituut Mariagaard
in Kwatrecht. Het koor bestaat uit vijftig
frisse jonge meisjes stemmen en staat
onder de deskundige en bezielende lei
ding van zuster Machteld De Zitter. *Si-
Bengkok- werd gesticht in hei schooljaar
1961-1962. De schijnbaar vreemde naam
van Indische oorsprong werd geput uil
'Orfeus in de dessavan A. De Wil. In
dit boek wordt de rol van Si-Bengkok
gegeven aan een kleine verlamde jongen
die door zijn fluitspel vele mensen uit de
omgeving in beroering bracht. De meis
jes van Si-Bengkok uil Kwatrecht pogen
hun luisteraars in beroering te brengen
met hun stem. Zij hebben zich tot doel