t officiële viering, erf en «Jazz te Kijk» Désiré Van der Straeten: «Ik begin er telkens opnieuw aan» Jonge Sint-Niklazenaar nieuwe rijksinspekteur voor 't kunstonderwijs !»ap 1 en Alajos Heclwai n en gingen, t :ghem die iger-pianist). ubone) en d WU DE CUYPER «34 'Xiwmonde CI 40 60 KB 442-8601481-36 lotnummer 34 F moment 1.620 F De Voorpost IR 1 MAART 1985 3* JAARGANG NR. 9 - 34 F S yTonk, het Jazz-Mekka van Vlaanderen, twintig jaar jong apens n toei nister ie bed een te bn aag het Tech 'ï.ipvr. rA eurs festa wen gen I w a n kv Tonk Jazzklub bestaat twintig jaar! Driewerf Hoera!!! eeuwigheid zou het eerste eniging voorstellen die twintig jaar bestaat, is niet zo'n geweldige klus; er zijn weekeinde van september in hters. wat werkers, wat pluimstrijkers en wat georganiseerde evenementen en de Dendermonde gefestivald wor- af. Honky Tonk Jazzklub voorstellen is heelwat anders; onafgezien van het feit ?fn' zo geschiedde, igenlijk overbodig is... maar er moet toch aan de keizer gegeven worden wat aan JdT VIMerrrinerf toekomt. waar ze na een korte zijsprong de pretentie te hebben hier volledig te wülen zjjn (we zouden een flink boek naar Rijbaan Piet zouden blij- vullen), kunnen we het best dit overzicht van 20 jaar Honky Tonk verdelen in alen aksen aktiviteiten. Ned< rans. en bierbij dankbaar leden Bert Heuvinck (leider- bij speciale gelegenheden Gce van gegevens in de klarinettist) steeds weer werd uitgenodigd, verschenen Honky Hoeft het gezegd dat The Jegg- Sindsdien rijgt de bunker de (In het begin was pap New Orleans Jazzband ge- jazzhoogdagen aan elkaar tot Jeggpap eerst uiter- stadig evolueerde van «entoe- een reeds heel lang lint met bunkerleven en de siast geblaas» tot volwassen jazzhogepriesters: ze allen ncerten. de Euro- jazzmuziek van topkwaliteit, noemen zou een onoverzien- n0g maarde jazzfestivals. Van het «alles kunnen spelen» bare lijst worden. Toch enkele ^afgeschreven nu), de sloeg men reeds vroeg de rich- superhoogtepunten: George Lewis, Sammy Rimington (reeds 20 maal gast), Papa Bue, Max Collie (de bunker is bijna zijn tweede homeland), Yara Yara Jazzband uit Aus- - tralie, Champion Jack Dupree, kritie n ^cze .achl bundels de beste oude-stijlbands van Ken Colyer, de Preservation og ap tn- 'et 's de. geschie- ons oude kontinent. Hall Jazzband uit New Orleans at ge leen mentaliteit, van Niet minder dan acht LP's to- meto.m. Kid Thomas en Louis p ye t. van een belangloze nen de stijlevolutie en de groei jft s(, tientallen anonieme aan. - ,s van een grenzeloze Dc Jeggpap werkte met de ljcl an een samenhorig- allergrootste, legendarische |c iel en soms zelfs van jazzmusici: Albert Nicholas, menzweerdersmentali- Bill Coleman, Nelson Wil ful 1 ecb'cr °°k van nia- liams, Louis Nelson, Sunny- st'ru zoa's Pas ccn 'a°d Slim, Benny Waters, en geleden nog bij het George Probert, Kid Thomas, n 9 van Bert Heuvinck, Emmanuel Paul, Kid Sheik j( en leider van zowel Cola, Bud Freeman. Wc mo- jg 2 als Honky Tonk. De gen hierbij de memorabele sa- en meest dynamische menwerking niet vergeten met van Vlaanderen moet Ken Colyer en vooral Sammy en vieren zonder den Rimington. h zal hij aanwezig Koncertrcizen voerden hen harten van iedereen, doorheen heel Europa en zelfs :g-zijn van zijn plaats over dc plas: in 1980 koncer- idium... Precies vandaag, vrijdag 1 maart, gaat de ambtster mijn in van Albert Tersago uit Sint-Niklaas als rijksinspekteur belast met artistieke vakken en beeldende kunsten voor het sekundair en hoger onderwijs. De relatief erg jonge (hij is 38) Wazenaar staat voor een zware opdracht, maar Tersago heeft bewezen dat hij wat in z'n mars heeft. René Smits uit Kontich is nu met pensioen, deze voorganger van Tersago genoot aanzien in akademiekringen. Smits volgde op zijn beurt Antwerpenaar Van Looij op. Beeldhouwer Albert Tersago Sint-Niklaas, 2 juni 1947) is een bekend figuur in de Wase hoofdstad. Hij heeft in de Veldstraat gewoond, in de Kalkstraat, en woont nu x in de Pastoor De Meerleerstraat. Tersago geeft, of >Vèf les aan de Sint-Niklase kunstakademie (beeld- f^jbuwen avond- en weekendkursus p'.us toegepaste beeldhouwkunst). Die lesopdracht wordt nu vakant I verklaard; in afwachting werd Bob Wellens voorlo- f pyg met de funktie belast. /Gfëschoold werd Tersago aan het Sint-Lu kasinsti- ^uut in Gent en aan de kunstakademie en het hoger instituut in Antwerpen (klas Mare Macken). Hij ondernam studiereizen naar Italië en Mexiko. In 1975 werd hij leraar beeldhouwen aan de kunstaka demie van z'n geboortestad. Albert Tersago sleepte een drietal prijzen in de wacht. In 1969 de prijs van de Bank van Parijs en de Nederlanden voor figuurtekenen, in 1973 de Van Leriusprij8 voor figuur boetseren en in 1974 werd hij laureaat van de Rembrandt-Bugattiprijs voor het boetseren van dieren. Hij expozeerde in Sint-Ni klaas, Antwerpen, Brussel, Gent en Eeklo (groeps tentoonstellingen). In het Antwerpse Mercatorge bouw stelde hij individueel tentoon. In Waas Werk van Tersago vind je her en der in 't Tand van Waas. In Stekene prijkt van hem een beeld aan het ouderlingentehuis; dat was aanvankelijk voor de omge ving van de begraafplaats bedoeld, maar in Stekene, voorèl daar, heeft een mes twee kanten zoals men weet. De Gewestelijke Maatchappij voor de Huisvesting van Beveren kocht twee kinderbeelden van hem aan, die moeten in de sociale woonwijk op Gaverland komen. In Sint-Niklaas vind je van Tersago het Cardijnbeeld(je) aan de laan met die naam. De provincie Oost-Vlaanderen kocht in 1980 het beeldhouwwerk «Afrodite» van Tersago aan: het is de emanatie van het vrouwelijkheidsideaal en staat in het provinciaal domein in Wachtebeke. kroegentochten, de ting in van de oude-stijljazz, na eer uitdeinende boot- zelfs een «barmitschvah-perio- de intieme maar o zo dc» te hebben meegemaakt, gpelkoncerten en de En in deze New Orleans mu- topkoncerten. ziek is de Jeggpap groot en onk Jazzklub is echter vermaard geworden: een van ven festivallen Max Collie was het hoogtepunt van de dag; de tegenvaller was de afwezigheid van Champion Jack Dupree. Sindsdien zijn er nog dertien andere gevolgd, het ene al suk- sesrijker dan het andere. Het publiek en de weergoden zijn de Dendermondenaars goed gezind geweest, het ene met zijn steeds talrijker opkomst, de andere met hun bijna altijd m°oie weer Hoogtepunten ni> Hofstadenaar nam deel aan Elfstedentocht ue festivals.' Max Collie (71), Memphis Slim, Albert Nicho las en Papa Bue (72), Stéphane Grapelli en Champion Jack Dupree (73), Virginia Vee, Benny Waters (74), Buddy Ta- te en Gold Washboard Hot Verantwoordelijkheid Albert Tersago heeft inspektiebevoegdheid voor wel negentig onderwijsinstellingen in het Vlaamse land, zowel in het dagonderricht als voor avond- en weekendkursussen. Het gaat daarbij om vijfender tigduizend leerlingen. Een niet geringe opdracht, zoals u zult begrepen hebben. Opnieuw een ferme stimulans voor de toch al zo befaamde Sint-Niklase kunstakademie, waarmee Tersago door opleiding en lesopdracht vergroeid was. De beeldhouwer moet nu alleen z'n taak nog in vaste vorm gieten. Maar met dat soort kreativiteit is hij vertrouwd. Wouter VLOEBERGH pap New Orleans iivinck stond aan dc wieg nülf' on'<; was cc^,c ,ion Hall. van zowel (in volg- Honky Tonk Jazzklub en zijn If .de ring i ,a op h j teerde de band in Memphis. |9 Nashville en New Orleans, |1 waar ze tot ereburger werden m gekroond en hun droomreis afsloten mei een koncert in het |S heilige der heiligen, Prescrva- Honky eerste huisorkest The Jeggpap |S9 New Orleans Jazzband: het 11 waren een soort zijn altijd twee handen op één gl Twecvuldighcid. Om jazzbuik geweest, ze zijn alle- I van dc drie te snap- bei op hun terrein uitgegroeid V, je bij de Mon zijn; tot the very best! igma van de Twee- te verstaan, nou ja Honky Tonk Jazzbunker |C wo n is ook goed, moest The Jeggpap New Orleans R ert zijn. Het is een Jazzband, het familiebandje, mesc tweeling, waar- «repeteerde» in zijn bcginpe- *1 ne helft drie jaar voor riode in vader Leons kelder- helft geboren werd, keuken. Onafgezien van de praktische en geluidsbezwaren /A Pdie dit meebracht, wilden H Leons zonen wel eens ergens i|| anders pret maken, hoewel Leons stimulans en medewer- Roggeman, kende king nooit ontbroken hebben 11 iral in de beginjaren - (integendeel!) en Agnes' be- •M wijzigingen. Van bij grip en geduld eindeloos I er ook nog Miel waren. Van Petc- Miel Lcybaerts nonkel Cle- S muzikanten ment, schepen van Dcnder- o.a. Alajos monde, leende een oud, ver- die The Train krot en vervuild bastion uit aan stichtte en Philip de band om erin te repeteren, die The Crescent Ci- om al eens iemand als gast te politan Orchestra. Clyde Ber- oprichttc. Bassist laten optreden en om er zelf nardt, Wallace Davenport, Ri- den Durpel, zanger- koncerten te verzorgen. Op 25 Detaeye en Jo- januari '65 wordt de v z w. waren blijvers. In ondertekend door Bert Heu- Dave Senior op vinck. vader Leon en Alajos het ensemble zijn Van Pcteghem. En op 4 maart niet te scheiden v jo. als familicorkest (ju- onder stuwende im- Berts leraar Neder- Nelson, The Living Legends of Jazz C. (75), Kenny Drew en Jazz, Memphis Slim. Benny Waters, Chris Burke, Metro- Art Taylor (76). Champion Jack Dupree, Toots en het Pa sadena Roof Orchestra (77), Rhoda Scott (78), Bob Hall ta Reys met Pim Jacobs, Toots (79), Dorothy Donegan en Thielemans, Dana Gillespie. Er waren avonden dat de bun ker driemaal te klein was en er Toots met Philippe Catherine (80). Ferdinand Havlik Swing Band (81), Bessie Griffin en kort) huidige samen- vervolledigen: Miel (drums), Joris De Paul Van den Norbert De- Dave en dc over- in shiften geluisterd werd; er het Poolse Jazz Band Ball (82), Jimmy Witherspoon en Dana wordt den «bunker» zoals hij waren avonden dat men er rus- voortaan zal gaan heten, open- tig. nou ja. kon kamperen.. Gillespie (83), Luther Allison gespeeld: The Camp Ground Singers (met spirituals), Jeggpap (oude stijl) en het Bunker Trio (modern jazz met Bert. Miel en Willy Rogge man). Dat het Bunker Trio na drie maanden op de fles ging, kon niet verhinderen dat de bunker sindsdien uitgroeide tot dc beste oudc-stijljazzklub van het land en dat er al hele treinen lege flessen buitenge- voerd werden tot financiële la fenis van de klubkas. In het stichtingsjaar was de bunker iedere vrijdag en zater dag open, vanaf '66 nog enkel op zaterdag. En de processie van bands en vermaarde solis ten naar Dendermonde kon beginnen. Ook toen al was de programmatic zeker niet het zwakke broertje in het geheel: men strikte Fcrre Grignard, Kid Martin. Pol Clossct Dixie land Gamblers, The Roof Jazzband. The Cotton City Jazzband. Albert Nicholas, Champion Jack Dupree. Reeds in '66 moest de bunker vergroot en werd hij opnieuw geopend met The Dutch Swing College Band, het orkest dat Altijd echter was er sfeer, al- en Paquito d'Rivera (84). tijd heerste er de echte, onver- Het Dendermondse Jazzfesti- valste Honky Tonkspirit van val is een begrip in België en vrienden onder elkaar. Hoeve- ver erbuiten, len hebben hier hun lief niet We zagen er professor Jan gevonden, of verspeeld! Hoe- Briers van het Festival van velen hebben hier niet de jazz- Vlaanderen flaneren (sinds '73 mikrobe te pakken gekregen! gaat het jazzgebeuren onder Dat mensen, die uit ons land deelnemen aan de Elfsteden tocht, als een curiosum beschouwd worden, mag afgeleid worden uit het feit dat zij onmiddellijk in de aktualiteit treden. Met Désiré Van der Straeten, 48 jaar, uit Hofstade was het niet anders. Deze eerzame bakker heeft de voorbije dagen een stroom van publiciteit over zich heen gekregen. Niet alleen de krantenmensen kwamen op hem af als vliegen op stroop maar zelfs by de TV vond men zijn verhaal boeiend genoeg, zodat hy het aan het brede publiek mocht meedelen. Wij hadden die bewuste TV- de zomer onderhoud ik mijn uitzending niet gezien zodat konditie door te fietsen. Weet we enigszins in het ongewisse je, in '82 en '83 ben ik zelfs verkeerden van datgene wat kampioen van België bij de Van der Straeten tijdens zijn bakkers geweest. Bovendien elfstedentocht allemaal had heb ik met mijn vrienden Da- beleefd. Natuurlijk hadden wij niël De Pauw, Cyriel Bauwens in diverse dag- en weekbladen en Norbert De Boeck vorig de heroïsche verhalen gelezen jaar een tocht naar Lourdes van de manier waarop de Ne- gedaan waarbij we de Tourma- derlanders die schaatsmara- let beklommen hebben. Je ziet thon als het ware ondergaan, het, ik schrik niet terug voor Wie in Holland de elfsteden- één of andere uitdaging.» tocht heeft gereden, is voor de rest van zijn leven een held! Unieke sfeer Daar kwam het zo ongeveer op Maar terug naar het schaatsen, neer. Dat heeft me dus steeds in het Toen Désiré Van der Straeten bloed gezeten. Vooral over zijn verhaal had afgestoken, lange afstand was ik in mijn trokken we de konklusie dat je beste doen. Toen ze tijdens die inderdaad van geen kleintje eerste winterse periode aan- vervaard mag zijn om dergelijk kondigden dat er een moge- «projekt» aan te vatten. Een lijkheid bestond dat de elfste- held zal Van der Straeten wel dentocht zou plaatsgrijpen, niet worden maar enige be- was ik een beetje door het wondering verdient hij zeker, dolle heen. De ontgoocheling Vooral als je rekening houdt bij het afgelasten ervan was met de wijze waarop hij de dan ook begrijpelijk. Maar de tocht heeft afgehaspeld. Een tweede keer was het wel raak. e monoloog van een door het Van zodra ze 's zondagsavond ze mij wat de bedoeling was. schaatsen gebiologeerd man beslist hadden, wij hadden de oe routiniers zegden eenvou- «Laat ik het zo stellen, de TV voortdurend op teletekst digweg dat ik daarmee de elf- drang om de elfstedentocht te gezet om te kijken of men nu stedentocht nooit zou beëindi- rijden is geen plotse bevlieging toch wel zou organiseren, dat gen. Het is me wel gelukt maar geweest hoor. Nee, ieder jaar deze schaatsmarathon wel de- heb heel wat pijn moeten leefde ik er als het ware naar gelijk zou doorgaan heb ik verbijten. Mijn linkervoet is toe. Van zodra er maar enig ijs naar de Nederlandse Dienst zelfs nog niet helemaal zoals te bespeuren viel was ik aan voor Toerisme in Brussel ge- het moet. Maar om die unieke het trainen. Buiten, maar ook beid. Daar heeft men mij inge- sfeer ginder te beleven, had ik binnen. Ik ben namelijk lid schreven.'s Maandags voordat er toch wel een beetje lichame- van een schaatsvereniging in ik zou deelnemen, heb ik zelfs lijk leed voor over. Wij, mijn Liedekerke, «Heuvelkouter», nog nieuwe schaatsen aange- vrouw, de dochter en haar ver en iedere zondagmorgen trek kocht. Daar is er echter wat loofde en ik, zijn hier woens- ik daar mijn baantjes. Die misgelopen. Waarschijnlijk schaatsmikrobe heb ik eigen- zijn schaatsen voor lange af- lijk van huis uit meegekregen standen hier in België niet zo want zowel mijn broers als zus- vlug te vinden en daarom heeft ters, en sporadisch ook wel men mij, ter goeder trouw wel- cens mijn moeder, bonden de iswaar, snelsprintschaatsen ijzers onder de voeten. Ook in verkocht. Toen ik daarmee in Aalst. Bakker Desiré Van der Straeten hoopt dat het volgend jaar weer hard genoeg vriest om te kunnen meedoen, (a) dagavond om 23.00 u. vertrok ken en we zijn in Friesland om 03.00 u. 's nachts aangekomen Toen had je nog heel wat plaats om de wagen te parke ren. Een halfuur later was het Dendermonde naast beschikt im- auspiciën van en met publici- Jeggpap nog taire steun van het Festival v over de Crescent City Drea- Vlaanderen). We zagen op mers (van Philip Hermans en Rijbaan Piet ex-minister Rika toch ook een beetje van Walt De Backer door de modder Windey) en de Lazy City Jazz- ploeteren en hoorden haar band (van Jean-Pierre Verhof- subsidies beloven. We zagen stadt); we moeten er geen te- ook hoe het festival evolueer- keningsken bij maken zeker? Jazzfestivals: op naar het derde lustrum de van een eendagsgebeuren (71) over een tweedaags ge beuren met festival op zater dag en jazzmarkt en kroegen- Op het einde van de zestiger tocht op vrijdag (vanaf 74) tot jaren was de idee gegroeid om een echt tweedaagse jazzmara- de klubaktiviteiten te verrui- thon (vanaf 77) met vooral de men. Comblain-la-Tour was laatste jaren een volwaardig verdwenen; Dendermonde zou programma op vrijdag. We za- ervoor zorgen dat België op- gen het festival stilistisch evo- nicuw een jazzfestival kreeg, lueren van kwasi volledig ou- Bert (weer hij), Alajos Van de-stijlaanbod tot de grootste Peteghem en Piet Heuvinck stilistische verscheidenheid; dit (toen nog bescheiden sekreta- ris) richtten naar goeie Vlaam se gewoonte een werkgroep op voor de organisatie. Tot in der verruimde wellicht het pu bliek, al namen de «oude ge Vervolg op blz.^ Nederland aankwam vroegen echter gedaan. Toen kon je letterlijk op de koppen lopen. Een werkelijke mensenzee was dat daar. Denk nu niet dat er daar iets verkeerd liep hoor met al die ik heb heel wat pijn moeten toeschouwers en deelnemers. De organisatie was gewoon weg perfekt. Op dat vlak kun nen ze hier van de Nederlan ders nog wat leren. Tja, en dan de tocht zelf. Ook lijk leed voor over. Wij, mijn dat is een geweldige beleving. Het eerste halfuur ben ik rustig vertrokken. Daarna heb ik het tempo wat opgedreven tot ik aan een bepaald plafond zat. Mijn moeilijkste ogenblik is er gekomen rond de middag. In een EHBO-post van de Am sterdamse politie heeft men mij toen moeten verzorgen. Ik was vergeten te eten en daar door waren de krachten enigs zins ondermijnd. Na een klei ne massagebeurt is het weer beter gegaan en trok ik er opnieuw op uit. Gelukkig ben ik slechts één keer gevallen. In Dokkum. aan het eind van de race. Het gevoel wanneer je de finish overschrijdt, is onbe schrijflijk. Al dat volk dat je toejuicht doet je inderdaad be seffen dat je een geweldige prestatie geleverd hebt. Want de term die zo vaak van toe passing is op de wielrenners: de blik op oneindig en het verstand op nul, is ook hier van toepassing. Mocht er volgend jaar een nieuwe elfstedentocht georga niseerd worden, dan ben ik zeker en vast opnieuw van de partij. Alleen, dan zal ik er wel voor zorgen dat ik de juiste Aalst. Desiré Van der Straeten toont zijn schaatsen aan de vele bewonderaars die langs ^'j)a^tsen on^er voe,en kwamen. a(rgj

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1985 | | pagina 1