«Nacht der Wase dichters» ontgoochelt Wase dichters JE «Da's niet ernstig meer» Markante muziekmanifestaties^ in Sint-Niklaas 22 - 1.3.1985 - De Voorpost totnogtoe hoorden. En daar alreeds wringt zich met welhaast gemeten pas Bo (Arm maar Proper) Venken naar het podium. Hij door prikt de ballon van burger lijke rijmelarij met enkele lankmoedige kreten. Wil len jullie me kussen, goed, maar vlug dan», neemt hij afscheid. Dixit Frank Hoogewijs: «Te laatis de vaderhand/ Te klein/ is de moederborst». Beter zo dan omgekeerd. En verder was het maar pu berale lyriek Waarom ook niet? Over naar Buddy. Tweede lichting Wase poëzienacht. Vier poëten en een voordrachtkunstenaar. U herkent v.l.n.r. Tjen Pauwels, Koen Foubert, José De Zij publiceerden in '84 Poortere, Anton Vlaskop en Hugo Govaert (Iv) Wase poëzienacht. Dichters en belangstellenden worden verwelkomd door kula 00 voorzitter Daan De Smet (Iv) Sint-Niklase kulturele raad blundert De hoéveelste Nacht der Wase dichters? De zoveel- pen. Hij wordt inspekteur ste. De kulturele raad van de stad Sint-Niklaas is er voor het lager onderwijs, de tel bij kwijtgeraakt. Of heeft zich niet de moeite en vestigt zich in de Brugse getroost enig opzoekingswerk te verrichten. De agglommeratie. Steeds organizatie ook van de «Nacht der Wase dichters» ^"besteedt hij zaterdag 23 februari jl. in De Witte Molen te Srt^£°en^u^ Smt-Niklaaa werd gehouden, gaf blijk van een toneel8Jtujf ver. verregaande nonchalenee; de mislukking ervan is taalt Swift en Pascal, wordt o.m. te wijten aan een aartsluie en eigenlijk ook redaktiesekretaris van het ongeïnteresseerde ambtenarij en de indifferentie literaire tijdschrift De van haar bestuur. Een poézieavond ergens te velde tijdsstroom', het orgaan in het Land van Waas verdient meer eer dan dit met van de postexpressionisti- bundel of «kwamen op de een of andere manier in de belangstelling te staan». Jos Daelman b v kreeg vo rig jaar de poëzieprijs van de provincie Antwerpen. De invloed van Snoek is, vind ik, manifest. Zijn poëzie is Bovendien achten derhalve direkt, één enkel beeld uit de twee voorgele- gedichten treft: «hij waardering verdienen, wordt hier niet eens ver noemd, wij de publikatie van een bundel geen aanvaardbare selektienorm. Het is niet hult de nachten open/ voor veel mankracht en tamtam opgezette vertoon. De £eneratie en ff een eerlijkheid vergoelijkt daar de slonzigheid. Ja, deze vïThrt nacht werd gekapteerd door BRT 3-radio. Het staat ^TG^ee^ha7 mooi als je kan zeggen dat een samenvatting ervan volgen nog een roman, op zaterdag 6 april a.s. tussen 23 u. en 23.45 u. zal twee verzamelingen aforis- worden uitgezonden. Een geluk misschien, die men en de bundels Verbro- uitzending; van de eerste twee poëziesessies heeft ken Zegel (1952). Tussen de helft van de aanwezigen niets begrepen: de twee woestijnen (1958), geluidsinstallatie werd pas daarna, na veel gehar- Magnetisch Veld (1967) en re„^«, geregelde interfentiestoten. optimaal in- Ïf/S gezet. En wie doet wat met de 31 schermen waarop ,e,enServaringen ver- op 2 maart a.s. in het Koopcentrum Waasland werkt In 1976 publiceerde beelden van deze avond zullen te zien zijn. De men zijn verzamelde ge- kulturele raad had er beter aan gedaan, zijn aan- dichten. Begin augustus dacht op de nacht zélf te koncentreren. van vorig jaar overleed hij op de leeftijd van 78 jaar. Hugo Govaerts zegt het ge- Vleugels gekortwiekt dicht "Ballade voor moeders Daan De Smet verwelkomt de dragers' uit de bundel Mag- genodigden. In het Vlaamse netisch veld Sakrale poë- kulturele leven is het niet zo zie, een pathetisch par- dik aan met de poëzie, zegt hij, lando. en verwijst daarvoor naar de geringe verkoopscijfers van bundels. De voorzitter kan het niet eens zijn met zijn kollega Vleugels van de Vlaamse Klub die «uithaalde» naar het on- omdat je niets publiceerde in '84 dat je ook niets schreef Als men die norm dan toch wil toepassen, dan moet men dat zorgvuldig doen en niet van: wie ken nen wij hier? Er zijn ook nog de tijdschriften. Met deze Nacht der Wase dich- de ruimten van zijn een zaamheid». Lut De Block selekteerde een gedicht uit de bundel 'Vader', een ge dicht tussen twee haakjes dat al in zowat elk literair tijdschrift in Vlaanderen heeft gestaan en dus wel goed zal zijn. Bij "Trois allu- misthoom'. More, more!! More! More! Dat roept Bud dy, om het pubhek tot meer applaus voor de New Or leans Jazz Train Band aan te zetten. Hij stelt de muzi kanten voor: trompet Tony Peelman, klarinet en sax Georges Seghers, trombone Alajos Van Peterghem, bas Arnold De Schepper, piano André Donni, zoon van gi tarist Willy Donni vervoegt de Band met zijn klarinet Hij is dertien en wat hij uit de fluit tovert is verbazing wekkend- Jazz, dit is jazz, dat voel ik, ook al ben ik niet zo met het genre ver trouwd. Het pubhek klapt het ritme mee. Een swin gende ambiance. The New Orleans Jazz Train uit Lo keren bestaat nu tien jaar. poëtische landschap verworpen. Waarom ook heeft men ons niet gekon- sulteerd wanneer het ero ver ging een optie te nemen?» En Tjen Pauwels: «Men heeft de belofte gedaan, ons tevoren nog eens sa- Volgens het laatste officiële bericht, voorafgaand aan de aktiviteit, zouden de poë- ziehalfuurtjes afgewisseld verlucht worden met jazz muziek, of omgekeerd als je wil. Buddy Heyninck, de muzikant (drummer en ook wel zanger) bekend in bin nen- en buitenland en die in De Voorpost reeds uitvoe rig belicht werd, zou daar- - ■- derwijs als zou net de jongeren voor, omwille van zijn 50- nipt mppr opvnplio malfpn vnnr jan ge kamère, als spil fun- ters heeft de kulturele raad mettes' vraag ik mij af wie de troisième allumette is. José De Poortere, de pries ter-dichter die nu in Sint- Amandsberg bij Gent woont en inspekteur is, de biteert de gevoehge maar onverbloemde poëzie die we van hem gewend zijn. Frie da Groffy kon niet aanwe- men te roepen. Dat kan ge- zig zijn wegens onder het rust met ons, wij zijn één mes moeten Anita Daldini vriendengroep. Maar: niets (ha, verlichting brengt zij) meer van gehoord. Dit is leest voor uit 'Zelfportret in een avond waarop niet kan Patchwork'. En hoe ook: worden gevloekt.» En tot het werd even stil bij het slot Pollet: «Dit is een wan- buffet toen Victor Jara ten smakelijke vertoning. Het tonele wordt gevoerd, is kwart over negen en we Oswald Joossens: patheti- hebben nog niets gehoord», sche tot bombastische pias- Het gesprek schikt dan nog tiek, ambachtelijk voorge- de woorden: poëzie op zon- dragen door de auteur. Er zal vanzelfsprekend nog hartig worden nage praat over de voorbije Wase poëzienacht. De organi zatie was gammel, het kader was goed. Da's de mening van de meesten die het gebeuren hebben meegemaakt. Zoals men kan opmaken uit de getuigenis van onze medewerker Leo De Bock voelden de dichters, of toch de méésten van hen, zich beetgenomen. Tjen Pauwels: «Ze spelen met onze voeten. We wer den niet serieus genomen». Vernomen kon worden dat het gros van de Wase dichters van plan is, heel binnenkort aan de media een motie te laten gewor den waarin het ongenoegen van de poëten verwoord wordt. (wv) geren. Dat deed ie ook en met veel sukses, samen met The Occasional Swing Com bo, de formatie Just Friends en The New Or leans Jazz Train uit Loke ren. Wat een sfeertje! Alleen immens spijtig dat Buddy even verderop jam de, dat hooguit veertig mensen naar hem en zijn friends konden luisteren, dat er helemaal geen uit wisseling was tussen niet meer gevoelig maken literatuur, laat staan aanzetten tot het bedrijven van deze kunst. Vanuit het Waasland alleen ai werden in één jaar tijd vijftien bundels op de markt gebracht. De oogst is toch niet zo mager als Vleugels wil doen geloven, dat mag blij ken uit de toch 400 inzendin gen voor de Poëzieprijs van de Vlaamse klub, vindt Daan De Smet. Hij vermeldt nog Erik Spinoy, de dichter uit Belsele, jvriek oud-leerling ook van zijn kol- \eoe Hip pinH vnrio iaar in He. lege, die eind vorig jaar in de Kreupelenstraat te Brussel die prijs mocht afhalen. Erik Spi noy mag op deze avond zeker niet ontbreken; Erik Spinoy ontbreekt toch maar. en muziek. Een kanjer van een gemiste kans. De dich ters vooral waren de dupe van deze negligentie, dit onbegrip, en zo voelden zij dat ook aan; hun kritiek liegt er niet om. Geen woord ook vanwege prezen- Vercammen tator Hugo Steenwegen Jan vercammen over twee toch wel belang rijke afwezigen: Armand Van Assche en Anton Van Guido Ros, banjo Georges Wheeler en drums Dirk Brussens. Buddy wordt mee op het podium geroe pen: om te zingen, want ook daar is hij goed in. Hij doet het een beetje La Louis Armstrong en de years zijn niet uit de lucht Alle muzikanten zijn ama teurs. De bezetting wisselt nogal eens: de trein is een demokratisch vervoermid del, verduidelijkt Alajos Van Peteghem, zowat de leader of the band. De Train verzorgde optredens op het Dixielandfestival in Dres den en dat m 19791 en doet de r in België (Dende Namen, Brussel) ea land (Enkhuizen, Eindhoven aan kiest de Train richti les. De basis van h (r ziek is New Orle maar kontakten n jarige jazz-virtuooi Bernhardt uit hebben hem dichter, lemjazz gebracht, i die grotendeels sfeer. De band van Alex en Buddy himself zich voor de gelei The Occasional Combo'. zijn naast Alex 1 (piano), en Budd ninck (drums): And ni (klarinet). Willy (gitaar). Tony (bas) en Roland (saxofoon). Just Friends >"lr. Francis Crompho; plus zang), Filip D (gitaar), Hubert V (fluit). Patrick (drums), Paul Van co berg (piano) en L 3C den Borre (bas). IOC groepen stonden heel wat kwalitt Buddy en de Trai nog tot in de vroeg» 25 gejamd. A lousy e wonderful ending, dit laatste nauwelj verdienste is van de)m' ters. In Memoriam Wase poëzienacht. Buddy Heyninck, gevierd omdat hij vijftig jaar op de jazzy toer is (Iv) Enig lichtpunt: het In Me moriam Jan Vercammen waarmee de avond wordt Poëtisch landschap ver worpen dagmorgen. Waar is Tjen Pauwels, Frank Pollet tijd? Later, na middernacht en Dirk Van Bastelaere zullen enkelen van hen kwamen al aan bod in De plannen smeden, plannen Voorpost. Van laatstge- een echte poëzieavond noemden kregen de toe hoorders poëzie uit bundels in voorbereiding te horen. Johan en Tars te Lokeren Sedert enkele maanden niet aan gedacht dat op het- stoet door de s heeft Johan Verminnen een zelfde moment de karnaval- nieuw en echt theaterpro gramma. Hij is in Vlaande ren blijkbaar de enige zan ger en met sukses van wie de oren niet verstopt zijn door de overheersende An gelsaksische popmuziek. Prima op de piano begeleid door Tars Lootens bracht Johan Verminnen o.m. liedjes van Brei, Nougaro, Jonasz, Charlebois en Ferré en hij doet dat op zo'n wijze dat men niet meteen naar de oorspronkelijke uitvoer ing verlangt. Met dit chan sonprogramma «Zanger zonder meer» heeft hij nu duidelijk zijn weg gevon den. Spijtig hadden de ini tiatiefnemers, het Kultu- reel Centrum te Lokeren, er Wilderode. Erik Spinoy uit ingezet. Puik werk van No- Over naar Buddy Heyninck Belsele, die de Poëzieprijs ra De Caluwé en deklama- dan maar ik ga nog even 1984 van de Vlaamae klub tor Hugo Govaert! Jan Ver- rond de tafel zitten met een Qf We popelen, voor Kunsten. Wetenschap cammen werd geboren te aantal dichters: Koen Fou- pen en Letteren won, wordt Temse in 1906. Hij liep tert, Tjen Pauwels, Frank Eerste lichting rij Pollet heten die "La Stra door voorzitter van de kul- school^ Appels en Alsem- PoUet Dn*:VanBas^ uobting dichtere vE turele raad Daan De Smet berg, behaalde het diploma PJeterrAd^ Verhoeken échtere die nog onbe- ëSteSLre ÏÏÏt h'et^m De wel vermeld als «zeker hier van onderwijzer en ver- de in het Waasland gesettel- of onbe_ PoUet l2 kend zijn, jongelui vooral. zich begeleiden door een Weinig namen om te ont- zakdraaiorgeltje. Nee, dit i wel vermeld vanavond aanwezig.» maar werd, zo vertelde hij me zelf, niet eens uitgenodigd. Prezentator Hugo Steen we- - gen overigens, bracht het t®r Credo. Produkten zijn heeft zn les met geleerd», - het die stuk voor stuk in- meent 'Onze zegsman: «hij Buisde Hamme I» de Ier MartyrBurBe. De 1922 publiceerde hij zijn neren zijn ontstemd, mis eerste bundel: Exode, in noegd over de gang van za- 1931 Reven en drie jaar la- ken. «De kulturele raad houden toch. Zeker wel geen avond waarop je er ellendig van Zijn kommentaar beperkte zich vloed van de experimente- Martyn Burke, een way vloekt; je haalt hooguit een back in Ireland gereputeer- zakdraaiorgeltje uit Fries- geen onderzoek ge- de Ier, die om één of andere j^cj boven. Beiden tonen B redenen ter nlpkkp is he- _:_v. herhaaldelijk to^het"louter len en de futuristen tonen, daan naar wat er leeft op ^Sj Su^ft^hS Em ^duideUjk geëvolueerd vermelden van des dichters In Het Tweede Land (1936) vlak van de p^e in het Jeidt gedichten „oo™ „r, Hot Viü caan de Dersoonhike emo- Waasland» Tjen Pauwels. J naam en het verzoek dat hij of zij maar zichzelf zou voorstellen. Van enige brie fing vooraf moet geen spra ke geweest zijn, de doku- mentatie was nihil. Fanta- liefde wordt bij hem al kan daar op nog niet heel precies de vinger worden gelegd. Bert Peleman raakt i gaan de persoonlijke emo- Waasland». Tjen Pauwels. ties de boventoon voeren. «Een hele generatie is hier. Vercammen voelt zich aan- op mezelf na, afwezig. Ik insnireren - getrokken door het vitalie- denk aan Maroel Obiak. tumstuoh moment uit zijn me van Bert De Corte, de Paul Cleempoel, Ludo J»,* ik wS leVe" mSar be- Colman.» 7 zielooe, rommelig en een langrijk thema Op het mo- Koen Foubert weer monument van dilettantis- ment dat in Europa de twee- Kris Geerts, Walter Cruys- me, die «Nacht der Wane de wereldoorlog in voUe he- «lert Wimi Persoon. Piet ov^r „„.j We hadden van vigheid uitbreekt, behaalt Brak. Men doet het voorko- «En °°k k®* jonge meisje Veerle noch in zijn kommentaar. Buys vermelden. Tien jaar al hele gedichten ge- de kulturele raad iets an- "I311 Vercammen aan de RU dera kunnen verwachten. a alsof dit een avond van Gent het doctoraat in de belang is, maar een aantal pedagogische wetenschap- mensen die al lang enige Wase poëzienacht. Een goed gevulde poëziekelder in de Witte Molen (Iv) vrede en waarom de men sen het toch niet beter met elkaar kunnen vinden. Veerle lijkt me een beetje under-aged voor deze taal. Katia Lena is een knappe verschijning, maar deze kwaliteit is niet overdrach telijk op haar «poëzie». Uit Raf Foubert, die het na an derhalf uur al voor bekeken hield en toen het zijn beurt was dus al pleite was, kan iets worden. «Misschien wordt zijn toekomst mooi er»? Hein De Meester... ach nee, geen ziel. Guido Cer- tijn: slechts even geloof waardig in een vers of twee, verder te gezocht; 'nacht- hengstend over de glet- schers van je kindgezicht' hoe verzint hij het? Raf Koens draagt het mooiste gedicht uit zijn bundel 'De Vleesetende Venus, deel II' voor: 'Onthoofd maar vol daan' Het steekt kop en schouders boven wat we noch omwille van een zwaar anekdotisme, in zijn poëzie. «Want/ elke dag/ in dit verward bestaan/ vormt gij, Johan-Sebastiaan/ het evenwicht/, het licht». Ik verkies De Spin Sebastiaan. Bert Roels nieuwe bundel heet «Nu zomers hoorbaar zijn». De man schrijft nog altijd liefde- en vreugdevol le natuur- en liefdeslyriek. Bij de poëzie van Prudent Rombaut passen de adjek- tieven voorzichtig en... doorzichtig. Het is te kort bij allemaal de verzen laten geen ruimte en daarin pre cies bestaat de waarde van een goed gedicht. Ach, en laat ik dan nog enkel Pieter Adriaan Voethoek vermel den. De voornamen heeft hij van zijn grootouders. P.A.V. is een pseudoniem voor Luc Boel uit Temse. Hij is 31 en publiceerde in Appel, Bugatti, 't Kopschip en Yang. P.A.V. houdt van handgemaakte dingen en dat blijkt in zijn enigste bundel: 'Concerto voor then -3E ■dto Maart muziekmaand in Sint-Niklaas? Het is vorig jaar, medunkt. geweest Nu werd de programma tie enigermate binnen de perken gehoudAoc oordelen toch naar wat ter redaktic aan informatie voorligt. Een overzicht Aperitief met gitaar en jazz Zondag 10 maart om 11 u. prezen teert Annemie Peetere in het auditorium» muziekakademie het Concerto voor klassieke gitaar en jazzpiano van C rre Bolling Aan dit aperitiefkoncert werken mee Patrick Coppejaans, piano; Roosendan8, contrabas; Danny De Coninck, slagwerk; Philippe Duerinck, Duerinck geeft les aan de muziekakademies van Dendermonde en Sint-Nikl Mattheuspassie In de Sint-Jozefkerk op Tereken wordt zondag 24 maart om 15 u. de Mattheil sie van Johan Sebastian Bach integraal uitgevoerd. De manifestatie wordt 0 getouw gezet n.a.v. het feit dat Bach driehonderd jaar geleden geboren wei koren Audite Nova (dirigent is Kamiel Cooremans), Consortium Marsyasl Edmond Saveniere), In Dulci Jubilo (geleid door Godfried Van de Vyvere)( Wase Lijstere (o.l.v. zuster Rita) zijn met het genre vertrouwd. De solisten hebben stuk voor stuk een gedegen reputatie opgebouwd. Vandersteene (evangelist en tenoraria's) geniet wereldfaam. Greta De Rey .oc en Lucienne Van Deyck zijn oratoriumspecialisten. Wout Oosterkamp Nederland de meest gevraagde zanger voor de rol van Kristus. En Charle »te Tassel, een Amerikaanse Nederlander, is een onbetwistbaar specialist t basaria's. De uitvoering in Sint-Niklaas gebeurt volgens het laatste «rein* van de komponiat, dat door dirigent Edmond Saveniere speciaal werd bestufl 0J Ter voorbereiding van deze unieke uitvoering verzorgt Magda De Ml licentiate musikologie en bekend in Sint-Niklaas (ze stamt uit het muzikale or van dr. Raymond De Meester) een spreekbeurt over de Mattheuspasail b S[ aktiviteit kadert in de serie «Avonden van de diskotheek» en vindt j donderdag 21 maart om 20 u. in de stadsbibliotheek. De Lustige Weduwe Een wat «lichter genre» nu. Dinsdag 26 maart wordt door het Sint-N^ Belcantogezelschap de operette «De Lustige Weduwe» ten gehore gebracht schouwburg. In de namiddag, om 14 u., en speciaal voor de mensen van d» oc leeftijd. De toegangskaarten kosten overigens slechts 20 frank en to verkregen worden op de dienst sociale zaken van het stadhuis. Het stadsbestuur biedt deze voorstelling aan i.s.m. het NCMV. Passiekoncert Vrijdag 29 maart, op de vooravond van Pasen, passiekoncert gezongen Sint-Niklase Mariakantorij i.s.m. Speelschaar Clemens non Papa. Om 20 u. OLVrouwkerk. Kris Soetens leidt de Mariakantorij, Pol Verstraete de schaar, Geert D'hollander staat voor orgelsoli en begeleiding in en Leen tiaens voor het voordrachtgedeelte. Dit is een benefietkoncert voor het koororgel van de twee jaar geleden uitgfe de OLVrouwkerk. Kaarten via de adressen Consciencestraat 89 of Heistraal ac

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1985 | | pagina 22