Parkhotel iteriekunstenaar kic Hoenraet 1 galerij 't Poortje Wel en wee bij hoogstaande Belforthappening in Aalst Vlaamse Kring Sint-Lutgardis Grembergen organizeert Gaston Feremansavond St.-Jorisgilde Wieze zet «De Lege Cel» op de planken (keren a teerste lente b idelijke •den in Trouw aan de Kunst» Danste maar een zomer(vh) de vierde Lenteten- in Parkhotel aangekondigd voortekenen begonnen zich van enkele door stedelijke begon Tony Van onder een in stil te zijn m vooreerst «Su- Meer en meer zien trend om eer te her- Niet alleen hier in ijke en beveiligde van weleer, Jok daar waar ultra- i gedacht wordt in feitektuur, wordt met f smaak de heden- I woonsfeer met een vroeger opge- 1 die kunstmeubelen pdan ook de verschil ingen uit de tafel aangeboden ie Firma De Wilde uit istraat. Door een |en smaakvolle kom- i van verschillende tikelen werd wer- I het hoogste niveau p van wat een gedekte zijn. De nog ont- schakel in deze ing i de firma «Temmerman Ho me». Mare en Chris Tem merman hebben zich jaren terug, naast het dekoreren van woningen, het plaatsen van wand- en vloerbekle dingen en het plaatsen van parket, ook begeven op de weg van het handgeknoopt tapijt. Maar wij mogen heel zeker de vierde tentoonsteller niet vergeten: de juwelenzaak van «Tony Van Kerck- hoven». Het aanbod op het gebied van mooie juwelen is voor de leek onoverzichte lijk. In de nieuwe lentemo de maken parels een vast deel uit van de juwelenwe- reld. Tijdens deze tentoon stelling toont juwelier Van Kerckhove zijn mooiste ju- Lokeren. Lentetentoonstelling. Een fraai gedekte tafel, een streling voor het oog. (polo) welen m wit en geel goud, bezet met briljanten en an dere edelstenen. ■■■■■tov Dit artistiek Lentegebeuren werd dit jaar verzorgd door H Harold Van de Perre, die er aan hield zelf een uiteenzet- ting over zijn werk te geven. De belangstelling voor de tentoonstelling was, zoals op andere jaren, tijdens de volgende dagen zeer groot. Ook een pas ingevoerde nieuwigheid, de Initiatie Japanese teeceremonie, in ■MRaL- t jJHH de namiddag van maandag maart, kende een groot sukses. J.V.L. —4 Hoenraet stelt z'n materies op hout en t nKor„„ 1 en z'n mixed media's op papier tentoon Lokerm- U"UnuntoonsuUmg. Zo kan e, een mteneur wlzien. (polo) irij 't Poortje te Haasdonk. l de materiekunste- par excellence, 1 Frans Boenders in porgde uitgave die de telling begeleidt, ■langrijke aksentver- Iring in de schilder- li waaraan Hoenraets Bewerken ten grond- lllggen, situeert zich in ■tiger jaren, wanneer J bepaald de grenzen doorbroken tussen ir- en beeldhouw- als afzonderlijke che disciplines, dien is het kunste- i 'toegestaan' zich aan- Icken te voelen tot mde middelen die hun Dgelijkheid geven de Khappen ervan ten ite beleven. «werkingen van die rialen, zoals bij Hoen- iet sprenkelen en spat- iz'n mixed media's en krassen en kerven in iturale oppervlakken, i alsnog naar een [opgestelde materiaal- Het materiaal k gekozen omwille van [plastische eigenschap- 'a drang die aan te l Door de materialen I verwerken dat ze her- blijven, komt traet tot een 'andere' irv lakte behandeling bij Pohilderen' waarbij de t die in het materiaal gezet wordt fundamenteel is. Hij gaat als volgt te werk: «Het voorbereide doek op paneel wordt in mime ba nen met een grondkleur be streken. Daarop brengt de schilder met het penseel kalligrafische tekens aan. Het zijn geen bestaande Chinese of Japanese karak ters die hij overneemt, maar wel persoonlijke in terpretaties en inventies, waarbij hij een onbelem merd gebruik maakt van de vrije lijnvoering en de na tuurlijk lijkende penseel streek van de oosterse kalli grafen Met deze pseudo- karakters bedekt Hoenraet bepaalde zones van de dra ger. Maar deze eigenzinni ge tekens is geen lang leven beschoren. Hoenraet ver nietigt ze geheel of gedeel telijk, met bitsig tegen he doek aangesmeten verf spatten, met snibbige be sprenkelingen en andere lyrische destruktietechnie- ken» aldus Frans Boenders. De tentoonstelling loopt tot Ji maart in galerij 't Poort je aan de Zandstraat 74 in Haasdonk. Open op zater dag van 10 tot 12 en van 14 tot 19 uur, zondag van 10 tot 12 en van 14 tot 17 uur, dinsdag, donderdag en vrij dag van 14 tot 19 uur. K.L. wachtingen werden alles nme. De toneelgroep ar* '*(i in Melsele. De KLJ voerde op Kontakt met Kootje» Werde (Iv) Zele. De KLJ voerde het blijspel Hoogheiduw kameel staat voor» (gb) Verklaren dat de Belforthappening 23.01.'85 - 29.01.'85, een onverdeeld sukses is geweest zou inhouden dat de waarheid een heel klein beetje geweld werd aangedaan. Men zou kunnen stellen, dat hetgeen aan kwaliteit werd aangeboden absoluut wereldklasse mag genoemd worden. Wie in één week tijd luitvirtuozen als een Robert Barto (U8A) met Renaissanoe- en Barokluit, The Lute Group (GB) en een Anthony Bailes op luit en orpharion kan aanbieden mag er zich op beroemen dat de echte liefhebbers van oude muziek enorm werden verwend. ver- zins op muzikaal gebied dat navolging verdient. De volledig beantwoord. Van link naar de door Pro Arte de vlotte briljante luittech- en het Stadsbestuur Aalst niek en -muziek van Robert georganiseerde koncerten, Barto, via de erg vlotte Lute resp. R Smits, Guy De Group, tot een soms bijna Mey, en Kamiel D'Hooghe «overgestilleerde» A. Bailes met instrumentaal ensem- was maar een kleine stap. ble werd dan hoofdzakelijk Het pubhek genoot er op- gevormd door enkele natio- recht van. Toch was het nale «pareltjes», op zater- precies de publieke belang- dagvoormiddag met o.m. P. stelling en de ogenschijnlij- Pieters (Romantische gi- ke kontradikties die de taar Barokgitaar) en M. jeugdige organisatoren Ketels en Ph. Malfeyt (blok- (vzw Gitaar had inderdaad fluit en luit). Deze mensen de hoofdkoek) wel wat vra- lokten wél de nodige be- gen deden stellen over de langstelling (volgende stof toekomst. Voorbarige be- voor diskussie). Zondag sluiten trekken zou onvoor- werd de koncertreeks van zich tig zijn, maar als men vzw Gitaar afgesloten met vaststelt dat het koncert een aperitiefkoncert ver van vrijdagavond met het zorgd door L. Misschaert, «Aalsterse Gitaartrio» (H. luit en L. Van Gijsegem, Raeymaekers, F Duffeleer, tenor, een duo dat aange- E Peremans) en het Duo naam bekoorde. Met een Paganini (M. Korosec. viool historisch erg knap gege- en J. V D. Schueren, gitaar) ven referaat van A. Bailes zeker driemaal zoveel men- werd de koncertreeks van sen lokte als de respektieve- de vzw afgesloten. Als men lijke «koncerten van de nu een slotbalans opmaakt reeds hogervernoemde bui- van deze Belforthappening, tenlanders, dan moet men dan mag men deze als abso- zich de reden afvragen voor luut positief beschouwen, dat kontrast. Maar laten we Vooreerst dient erop gewe- de vzw Gitaar dit binnens- zen te worden dat het pu- kamers oplossen. Zij dienen bliek een selekt, dus erg vooral geprezen voor hun geïnteresseerd publiek is gedurfd initiatief, hun per- geweest (iets wat van vele fekte organisatie. andere koncerten niet Want er waren niet alleen steeds gezegd kan worden), de voornoemde koncerten. Er was eveneens de positie- De parallel met de koncer- ve samenwerking tussen ten lopende tentoonstelling vzw Gitaar, Stadsbestuur van muziekinstrumenten Aalst en Pro Arte, die veel uit de periode van de ME en heeft bijgedragen tot de de Renaissance (vzw Musi- perfekte organisatie van ca), van gitaren van o.a. I. het hele kulturele gebeu- Sloane, M Faes, G. Vermei- ren. Toch blijven er nog wat ren en L.V.D. Eeckhout en stekelige vragen, zoals om luiten van D Platteau en P. de toch gering opkomst op Rans kende een enorme be- bepaalde koncerten. Aan langstelling Naast de «in- vooral vzw Gitaar te be wij- en uitbezoekers» woonden zen dat hierop volgend jaar talrijke dagscholen de his- een antwoord zal gevonden torische interessante ani- worden. Gezien de welbelo- Etienne D'Hollander matiekoncerten en geleide vende start dient hieraan bezoeken bij. Een initiatief echter niet veel getwijfeld LH Vrijdag 22 maart om 20 uur heeft in de zaal Uilenspiegel te Grembergen een «Gaston Feremansavond» plaats; Hij wordt georganizeerd door de Vlaamse Kring Sint-Lutgardis en staat in het teken van «Het bronzen hart der Vlaamse muziek». De plechtigheid zal worden opgeluisterd door de aanwezigheid van enkele eregasten. Onder meer mevrouw Gaston Feremans, de heer en mevrouw Jan Feremans, de heer en mevrouw Joris Feremans, de heer en mevrouw Van Elsacker-Feremans de heer en mevrouw Van Massenhove - Feremans, de heer en mevrouw Smets-Feremans en de heer Wies Pee musicus. Op de avond zelf is er een optreden van het Sint-Lutgardiskoor uit Grembergen, het gemengd koor Cantecleer uit Sint-Gillis Dendermonde en Singhet Blije uit Kalmthout. Soliste is Huguette Siccard en Gaston Wauters zal een gelegenheids toespraak houden. Er is ook een tentoonstelling gewijd aan Gaston Ferremans, die al vanaf 19 uur te bezichtigen is. De toegang bedraagt 100 fr. (nummering inbegrepen) en menkan plaatsen bespreken bij E. De Bondt, sekretariaat Sint-Lutgardiskoor 052/21.11.78, T. Buydts. sekretariaat Cantecleer 052/21.36.99, en voorzitter Hubert Baert 052/ 21.12.17). De Voorpost - 8.3.1985 - 25 Zeer goed, hoewel... Haast een minutenlang applaus kregen ze vorige zaterdagavond toegestuurd, de aktrices en akteurs van de Koninklijke Toneelvereniging «Sint-Jorisgilde» uit Wieze. Het publiek was dus duidelijk in zijn nopjes met de opvoering van «De lege cel», een toneelspel in vier bedrijven van de hand van de Vlaamse auteur René Swartenbroeckx. Erik De Corte voerde de regie. Wij konden, eerlijk gezegd, die euforie niet helemaal delen. Niet om het stuk zelf, want het toneelspel dat Swartenbroeckx uit één van zijn jeugdboeken distilleerde, is alleen reeds door de tematiek een botsing van twee kuituren en de tragiek die hieruit kan ontstaan beslist de moeite overwaard. We begrijpen bovendien best dat het lang geen sine- kure is, een gepast even wicht te realiseren in een stuk dat tegelijk volks-hu- moristische passages bevat, maar anderzijds ook heel wat prangende momenten telt, Scènes bevat die trillen van dramatische spanning. Het is dus dansen op een slappe koord geblazen. En daarin zijn de Wiezen aars vorige zaterdagavond niet tenvolle geslaagd. O.i. hoofdzakelijk omdat ze zich duidelijk lieten beïnvloeden door (foutieve) reakties vanuit het pubhek. De zaal bespeelde bij momenten de scène. Waar die relatie pre cies vice-versa moet ver lopen. Verkeerde reakties Niemand kan beletten dat een toeschouwer bij het ten tonele verschijnen van een akteur of aktrice, zich plots herinnert dat bewuste spe ler in een vorige produktie een komisch personage uit beeldde en hij of zij nu op nieuw aanleiding zal geven tot lachen. Als akteur moet je dan echter zodanig je «nieuwe» personage gestal te geven, dat die toeschou wer in de zaal, hij mag nog een zekere aan passings tij d gegund worden, toch gaat aanvoelen dat het deze keer niet uitsluitend lachen ge blazen is. En vermijd je al dus toestanden, dat replie ken vol dramatische span ning, uitsluitend beoor deeld worden op de humo ristische vorm waarin ze gegoten zijn of de (toevalli ge) akteur die ze debiteert. Met dergelijke situaties werden we in «De lege cel» echter te vaak gekonfron- teerd. Gebrek aan overtui gingskracht dus, onvol doende innerlijke kracht ook bij sommige akteurs. Acteerprestaties Gemis aan uitstraling stel den we o.a. bij Ann Macha- ris (Hilde Depoorter) vast. Slaagde deze nochtans ge routineerde speelster erin in de aktiescènes volledig te overtuigen, dan kwam ze tijdens haar monologen zij vormt a.h.w. de rode draad doorheen de gehele plot bij momenten min der betrokken en dus ook minder overtuigend over. Hendrik Wynendaele (Jo- han Depoorter) gaf wel een knappe vertolking weg, maar in het begin van het stuk zagen we in hem eer der een flierefluiter dan een jongeman, die het in zijn benadering van het meisje waarvan hij houdt, eerlijk meent. Voor de vertolking van Im- mihan, het Turkse meisje, deed de kring een beroep op Joke De Meyst. Ze overtuig de weliswaar, maar toch hadden we in deze rol liever een ietsje jongere aktrice aan het werk gezien. Aan «Belgische» kant evo lueerden verder Paula De Ridder als moeder De Poor ter (knap getypeerd, maar door velen verkeerd begre pen), Paul Moens als vader De Poorter (uitstekend) en Julienne Van Hove als ma dame Social (bij momenten aarzelend). Aan de Turkse ouders werd gestalte gegeven door Wil liam Guns (uitstekend, een vertolking van binnenuit) en Christel Heynderickx (goed in de schaarse mo menten dat ze bij de actie betrokken wordt). Techniek Het dekorontwerp was van de hand van regisseur Erik De Corte. Het werd uitge voerd door Philemon Pie ters, Willem Heuvinck, Re- mi Saeys, Mare Colman, Gilbert Moens, Norbert Huau, Marcel Van Dam men, Remi Comelis, Guido Van der Steen, Eddy Gof- fin, Anny Cami en Betty Van Driessche. Jammer ge noeg bleek het funktionele dekor niet overal even zorg zaam uitgevoerd. Door het behang heen zichtbare na den ergeren ons steeds. Daarnaast verleenden ook Marcel Van Dam me (toneel meester), Leon Van Winkel (elektriciteit), Mare Colman (geluidstechniek - knap ge kozen fragmenten, klassie ke muziek bovendien, die de tijdloosheid van de pro blematiek benadrukten), Julien De Smet (belichting), Jan Brandt (grime), en Jef Cooreman (zaalverantwoor- delijke) hun medewerking. Christel Heynderickx assis teerde regisseur De Corte. «De lege cel» wordt nog op gevoerd op vrijdag 8, zater dag 9 en zondag 10 maart op vrijdag en zaterdag om 20 u., op zondag om 19 u. - in zaal Gildenhuis te Wieze. Alle opvoeringen worden opgedragen aan de betreurde Guido Heuvinck, bestuurslid, akteur en me dewerker van de St. Joris- gilde, die op 6 december jl. overleed. «De lege cel» is echt de moeite waard. We zouden het echter echt jammer vin den dat zoals wij dat za terdag moesten ervaren bepaalde mensen hun ap preciatie uitsluitend zou den beperken tot: we heb ben ons kostelijk geamu seerd. Want dan heeft de opvoering o.i. haar doel gemist. Pierre Van Rossem Lebbeke. De Sint-Gregoriusgilde van Wieze speelt de Lege Cel (P. Van San) Lebbeke. William Guns en Hendrik Wijnendaele in de Lege Cel (P. Van San)

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1985 | | pagina 25