«De sociale geschiedenis van de jazz» 24 - 15 3.1985 - De Voorpost van °ver^ gekomen, van het Gentse, van aan de kust, van de Antwerpse Noorderkempen, van Brussel en voor te veel mensen zodat oud^e^^^mfn - OIi 1 WSÜ "T F1,^ders Jazzcentre, waar duizenden ondergedompeld werden in het reeds op het trottoir duwen oude- en. mmder oude-sfajljazz, waar duizenden heerlijke uren beleefden met het luisteren naar de jazzklanken van was om erin te geraken. Heer- ^egweldgSlenteM 86 gewoon met het gemeten van een gezellige groepje, waarmee van kroeg tot lijke muziek die ook hier voor j^ar bestaat!0* 660 WC€k vieren dat de Honky Tonk Jazzklub van Dendermonde en van Piet Heuvinck reeds twintig zorgde"1' En°dan ^Tar Ib^en! naar de zevende hemel van 't Vaderland, bij mevrouw Sonja De Vlieger waar in een prach tige interieur een pilsje veertig frank kostte en waar Express Cajun muziek maakte naar ons hart. Een nieuw geluid voor de Dendermondse kroegentoch ten, een geluid dat er best wezen mocht, al dient voor dit genre muziek er natuurlijk wel geluisterd te worden, het is meer dan achtergrondgeluid. Het derde Dendermondse jazzensemble. The Lazy City Jazzband van Jean-Pierre Ver- hofstadl, maakte muziek in Café Grote Markt. We hoor den hen voor het eerst aan het werk een paar maanden gele den in de bunker. We kunnen ons niet van de indruk ontdoen dat de lazy jongens sindsdien heelwat vooruitgang geboekt hebben in plankenvastheid en muzikale vlotheid: solide num- lent van 'Rudi himself. Hebben Dendermonde. De traditionele bussen werden weer ingezet om de vele Kroegentochlfa- Sg bewezen" h"ebten m!a? Achttien kroegen Het is eigenlijk onbegonnen werk al deze achttien Dender mondse etablissementen te willen bezoeken tussen negen uur 's avonds en twee uur 's morgens. Toch laten we ons weer iedere keer vangen. We hadden ons goed voorgeno men slechts een keuze te ma ken uit het overgrote aanbod, zodat we in enkele kroegen ook eens lekker konden genie ten van heerlijke jazzklanken. We begonnen in de Saf waar de Society Serenades en Rudi Balliu stipt op tijd begonnen waren en het toch reeds talrijk aanwezige publiek boeiden met intieme nummers, waar schijnlijk een fijn voorgerecht- je voor het meer swingende werk later op de avond. En we mochten nog eens genieten van het prachtige muzikale la de jongens van de Jeggpap aan nalen te vervoeren (c) hem nog niet gedacht als op volger voor Bert Heuvinck...? hun Duveltje en wij ons Spaat- bliek aanspreken. Hetzelfde meer. In deze optiek waren ze In café Lifeline zouden Paul je gedegusteerd hadden, kre- beeld in 't Justitiepaleis. Ook de revelatie van deze kroegen- toch de bedoeling van kroegentocht: zo veel mogelijk Ambach en zijn Blues Band te gen we heerlijke jazzklanken hier alles kits met muziek, keer gaan. Maar Polleke is te horen, ongecompliceerd drank en gezelligheid, en dat is nooit een erg stipte jongen maar erg vlot en geappre- geweest, we hebben hem zijn cieerd. Vandaar naar Trefpunt instrumenten zien uitladen, is maar een ommetje en hier waarop hij dan waarschijnlijk zouden we ons eerste biertje later op de avond wel zou van de avond proeven. Bra- spelen. En hij zal dat, ook naar bander als we zijn, zou dat een In Den Hert musiceerde een goeie traditie, wel vol vuur en drankje worden waarop Bra- ons onbekend ensemble, The Feetwarmers uit het Brusselse een gezellige avond ren. Een prachtig jazzkoncert afleveren was wel de laatste van hun bedoelingen, het pu- spetterend elan hebben ge- bant trots is, een Palm dus. daan. Twee kroegen verder, in Groot was onze verbazing en de Regent, stond intussen onze gloeiende ergernis toen bezorgen, reeds de hele aak in vuur en we voor dit Palmke nie. min- In 0„s „«nicht, voor de jazz- vlam: The Roof Jazzband der dan vi|fug (50) frankskens nacht sci,reven we het al- de swingde er duchtig op los. zo- mochten „eertellen. Een beet- band hceft de reputat,e er er dat Lea s etablissement vee te je veel vinden we. al zal Eddy's de vlam kluln,rn in bla2en klem was om alle gegadigden mooie tenue en grane wel wat En daI dcden ze. n te herbergen. Stevige, oud- gekost hebben Ons muzikaal „einig kroegen waar de band stijljazz waarvan ze in Dender- genot was verdwenen, we lie- een dergelijke leuke, meesle- monde erg veel houden, en dus ten voor dertig frank Palm pende atmosfeer wist te kreëc- sukses gegarandeerd. staan (de prijs die we in andere - kroegen voor een volle betaal- Den Bunker en De Zep den) en trokken naar 't Pilaar- tiui uiiu uvuv/tlI11 BU Broederlijk verenigcI in aparte tje waar de Creoolse Memo- bÜók"mee'£^Sm dö'"!'.: bunkers: jeugdklub De Zep en nes Jazzband - ook weer na het Honky Tonkbastion. Maar een verfrissende pauze (ook de gescheiden door twee stijlrich- paus was enigszins aanwezig!) - tingen. diametraal tegenover er de sfeer probeerden in te elkaar. In de Zep het nog jon- krijgen, al lukte dit niet zo ge ensemble Just Friends, met best, o.m. Philippe Duerinck Ze speelden een koele, berede- 'l Peird en den Belleman en't neerde stijl die een groot deel Justitiepaleis van hun publiek eerder onver- In de eerste van deze kroegen schillig liet. was het, naar kroegentochtge in den Bunker, uiteraard zou- woonte, volle bak. En waar den we zeggen, reeds voor tie- schijnlijk terecht. Hier musi- nen de grote massa voor het ceerde immers The Cotton Ci- huisorkest sinds twintig jaar, ty Jazzband, een van onze bes- The Jeggpap N.O. Jazzband te oude-stijlbands. Wij hoor- met het stevige, gevarieerde den een mooie blues, wij zagen werk dat we van hen gewend een intussen knipogende en zijn Toch is Jeggpap niet meer naar de fans glimlachende zan- dezelfde, er ontbreekt het ge- ger. Toch een kontradiktie, zicht en de klarinet van Bert maar, we zegden het al. dit is r» j x, t c maar een korte impressie en Oude Vest en Trefpunl en dus uit„aa,d een verkeerd je beeld waarschijnlijk. Dan In de taverne op 't Vest jen maar naar Lajos en zijn N.O. kwamen we net op tijd om van Train Jazzband in Agneskes de pauze van het Olivier Franc Belleman, veel volk. meesle- Ouintet mee te genieten. Toen pende jazzklanken die vlot in de jongens van Francois M. het oor liggen en dus het pu- tocht. Walt Towel Windey en zijn kompanen musiceerden in de Sint-Joris: muzikaal erg goed (al horen we liever een instru mentale dan een vokale Flip Hermans), kontakt met het publiek prima! En dan even de Markt over naar La Ruelle. waar Waso voor een echt mu zikaal genot zorgde: intieme nummers, afgewisseld met prachtige gitaar-uitschieters en sobere, maar schitterende kla- rinetklanken. Ommeganck, Vaderland en Café Grote Markt In den Ommeganck bij Stefaan was er muziek te beluisteren zoals te verwachten en te voor zien was: de Stour Valley twintig kroegen? Stompers musiceerden er voor Na zes jaar zit er blijkbaar nog de grote massa, begeesterend in verre na geen sleet op de toch het grote publiek blijven aanspreken. Café Roxy en de Retro Jazz- group Voor een lijfelijk rustig mo ment moest je in café Roxy zijn, voor het eerst in de run ning en wel een beetje out of line Toch musiceerde hier de Retro Jazzgroup en voor de ingewijden is dit een label van kwaliteit. Zagen we hier im mers niet de Mon zich even komen laven aan de kwaliteit van de Brusselaars? Spelen ze dan nog «The Entertainer» ook zeker! Hiermee was onze ommegang rond de jazzy Denderstede volbracht en konden we privé hier en daar nog even nagenie ten van late musici, prima pin ten en vrijblijvende babbels. Dendermonde. Een oude bekende in het jazz gebeuren in Dendermo Ambach s Blues Band (v) Dendermonde. In 't Peird was er sfeer in overvloed (c) duizenden belangstellenden (van Dendermonde, met bus van overal - zelfs van het Markziviertje) en een rekor daantal kroegen en bands. En dat alles voor het spotprijsje 150 frank! In 1986 twintig kroegen? Voor ons niet gela ten: spreiding van het publiek zou geen slechte zaak zijn. de etablissementen rond de Den dermondse Markt zitten im mers eivol! Spreiding van de diverse stijlen? Het hoeft niet altijd New Orleans te zijn! Er zijn nog andere stijlen die een publiek kunnen aan Eenvormigheid sumptieprijzen? per se, maar 40 schil voor een veel Volgende Honky festaties denis van de jazz» door Pieter Van de Bunker op 23 uur, koncert door Barber's Jazzband om 21 uur Dendermonde. In café De Regent aan het station was het aanschuiven om binnen te geraken (c) formule. Een gezellige kroeg en een gezellige jazzband én een goeie, betaalbare pint: het zal hem tot in de eeuwigheid blijven doen in een stad waar men houdt van kroeglopen, van oude-stijljazz en van gezel ligheid. Gezellige kroegen (ge wone. gezellige, deftige, onge makkelijke en sober-moderne) zijn er genoeg in Dendermon de. kroegbazen die een stuiver met «kuituur» willen verdie nen ook. Oud-stijljazz is bijna herboren in Dendermonde. zouden we met enige overdrij ving durven poneren, toch is ons vorige vrijdag vooral dui delijk geworden dat «men - de mense - het publiek» vooral waardering heeft voor muzi kanten die leven in de brouwe rij kunnen brengen! In ver band hiermee moet ons nog maar eens van het hart en uit de machine dat onze Dender mondse ensembles (Jeggpap en CCD en Lazy City J.B) toch zo «cool» (en dan niet in de jazz-betekenis) voor hun pu bliek staan. Honky Tonk zit dus goed met zijn formule én met zijn orga nisatie! Het bewijs hiervan werd vori ge vrijdag opnieuw geleverd: Dendermonde. Edward Verhas en Frangois L onder de indruk van de lofwoorden die Wim De wer over hen heeft gesproken (foto Piet Herman Een wereld boordevol kontrasten, daarin leven wij. Dat gaat natuurlijk niet ongemerkt voorbij aan het oog van de kunstenaars die ten alle tijden deze tegenstellingen hebben weten weer te geven in uiteenlopende vormen en technieken. Het zijn overigens deze tegenstrijdigheden die velen van ons bezighouden, zelfs in die mate dat ze er door bezeten geraken. Een kunstenaarsziel wordt deze kontrastrijke wereld in elk geval nog meer beroerd dan dit voor een doodgewoon schepsel het geval is. Edward Verhas en Fran90is Lanckpaep, die beiden nog tot en met 31 maart in Galerij het Pand aan de Oude Vest te Dendermonde exposeren, maken op deze algemene regel geen uitzondering. Ook zij zijn geraakt en getroffen door de tegenstellingen. Dendermonde. Het Olivier Franc Quintet speelde in de taverne Oude Vest (v) Inleider Wim De Lathou wer, een gekende radio stem, maakte van de ope ning een feest. Hij wilde het uitdrukkelijk niet hebben over stijlrichtingen en -is men allerhande. Voor hem is de mens achter de kun stenaar belangrijker dan om het even welk kritisch gedoe. Want begrijpt men de mens, dan gaat men al licht ook klaarder zien in de kunstenaar en zijn schep pend vermogen Honky Tonk - bunker Aanvang 20 uur Zaterdag 23 maart 1985 Wie jazz leuk in het oor klinkt of nauw aan het hart ligt trekt op zaterdag 23 maart zijn jas aan, sluit de voordeur achter zich en stapt met rasse schreden naar de Honky Tonk-bunker, Leopoldlaan, Dender monde, waar hij gaat luisteren naar de ongemeen boeiende uiteenzetting van VUB-docent en jazzken ner Piet Van De Craen. Afspraak om 20 uur. Van de Craen evokeert de geschiedenis van de jazz tegen de sociale achtergrond van het volk waaruit deze muziek is geboren. Het wordt dus niet de zoveelste evolutieschets van New Orleans tot Free Jazz waarbij alle aandacht gaat naar de muzikaal- technische ontwikkelingen. Jazz blijft misschien de belangrijkste uitdrukkingsvorm van de kuituur van de zwarten in de V.S. en heeft altijd al een maatschappelijke rol vervuld. Hoe belangrijk him invloed is illustreert een citaat uit zijn brochure over jazz: na veertig jaar blijven slechts de opnamen van de orkesten van Fletcher Henderson, Duke Ellington, Chick Webb, Count Basie, Erskine Haw kins het beluisteren waard. Ze leggen nu nog getui genis af van het genie van hun scheppers. De opnames van de blanke orkesten die nu nog de tand des tijds hebben doorstaan zijn vaak die waar een zwarte arrangeur de hand in heeft gehad... Op een boeiende tocht doorheen de 'roots' van d van worksong tot blues - de amerikaanse burger oorlog (1861-1865), de heksenketel en vroegere wereldhaven New Orleans met King Oliver, Kid Ory, Johnny en Baby Dodds, het Chicago van de bootleggers en King King, de New Yorkse Big Bands, de wurggreep van de grote industriële maat schappijen, wereldoorlog II en de krisis na de oorlog die talrijke Big Bands liet verdwijnen, maken we kennis met de verrassende resultaten van de wissel werking tussen maatschappij en muziek. Luisteren blijft echter belangrijkst. Daarom illus treert Piet Van de Craen zijn voordracht met mu ziek- en videofragmenten. Het wordt dus allesbehal ve een dorre lezing. Ook een brochure wordt ter beschikking gesteld van de deelnemers. Hierin vin den ze een uitgebreide discografie en bibliografie betreffende jazz op internationaal vlak. Deze avond is een organisatie van het Frans Mase- reelfonds Dendermonde i.s.m. de Honky Tonk Jazz club v.z.w. «De Bociale geschiedenis van de jazzdoor Piet Van de Craen, zaterdag 23 maart om 20 uur in de Honky Tonk bunker, Leopoldlaan, Dendermonde. Inkom: leden F.M.F. en Honky Tonk: 40 fr. Niet-leden: 60 fr. Prijs brochure: 50 fr. Een goeie uitgangspositie om een tentoonstelling open te praten, al kan dat natuurlijk op verschillende manieren gebeuren, aldus de inleider die in de eerste plaats aandacht besteedde aan Edward Verhas. Jawel een telg van het kunste naarsfamilie Verhas die de Dendermondse schilder school zoveel elan en uit stralingskracht heeft gege ven. Edward Verhas schil dert evenwel niet, hij is een beeldhouwer wiens explosie van samengebalde gevoe lens men kan weervinden in zijn kreativiteit. Verhas werd in Dender monde geboren en had dus een naam die voorbestemd was om kunstenaar te wor den Volgde hij al zeer jong de lessen in tekenen aan de akademie van zijn geboor testad, het zou nog een hele tijd duren vooraleer Ed ward Verhas zich sterk ge noeg waande om een stap in de wereld van de echte kun stenaar te zetten. Hij stu deerde ook in Brussel en Gent en pas in 1955 be schouwde hij zijn schoolse opleiding als afgerond. Hij - werkte vpor beeldhouwer Mertens aan de Japanse To ren, was medewerker van Gustaaf Jonckheere die naam en faam heeft weten te verwerven in de vijftiger jaren. Verhas maakte toen een glansperiode door. Hij exposeerde en kon zich ten- volle uitleven. Maar in 1960 was er geen plaats meer voor nieuwe monumentale kunst in ons land en Ver has zweeg. «Wie dacht dat Verhas aan zijn pauze toe was, heeft het evenwel mis voor», aldus de inleider die erop wees dat voor het eerst sedert 1960 Verhas nu weer naar buiten treedt met zijn werk, pareltjes van techniek. Liefde en haat Verhas is altijd een perfek- tionist geweest. Zijn stre ven bestaat erin een perfekt in elkaar vloeiende lijn tot stand te brengen, streven dat duidelijk naar voor komt in de elf abstrakte beelden over de haat. Ver geten. huilende, oude. ein deloze, venijnige haat, het zijn evenvele weergaven van een opgekropt gevoelen dat meer is dan wrok. De beelden zijn gemaakt uit steek, maar stralen iets bij zonders uit. Dat komt om dat ze zijn overgoten met polyester dat in een zilve ren kleur werd gezet. Zij kontrasteren met de beel den van de liefde, die in blinkend goud zijn vervaar digd en stuk voor stuk weergaven zijn van symbo len van gulheid en vrucht baarheid. Zoals Edward Verhas de vrouw ook ziet. Lelik, Innana, Parvati en Aphrodite zijn bekend in de oren klinkende namen. Bij Verhas krijgen ze ook een gelaat, een sierlijke hou ding die boekdelen spreekt. Verhas is een abstrakt kun stenaar in alle opzichten. Ook zijn prijzen zijn ab strakt. Dat wil zeggen geen ronde getallen, maar wel een logische opeenvolging van cijfers: 23456. Het is het vleugje humor dat Ver- has'zo weet te typeren. Schilderen een passie Frangois Lanckpaep is af komstig uit Essen in het uiterste noorden van de provincie Antwerpen. Hij werkt en leeft in Brussel. Deze 73-jarige beminnelij ke man voelt er zich na zovele jaren nog niet thuis De zee en alles wat daar rond leeft en beweegt is zijn grote passie. Die wil hij ook op doek zetten. Hij zet zijn schildersezel daar waar hij Dendermonde. Ruime belangstelling voor de opening van de kunsttentoonstelling in de galerij Het Pand te Dendermonde (foto Piet Hermans) een mooi plekje vind had het grote geli hobby te kunnen k ren met zijn werk al vertegen woordiger 1 land. Vandaar de vé reske hoekjes en j uit vakantielanden gois Lanckpaep kan der meer onderton de groep van de rol Hij heeft daar ook tijd voor en de ondffl die hij brengt, stral zekere tevredenhefi speelt met kleuren' schoon hij weinig! artistieke opleidinj genoten, weet hij zie in meesterlijk uit te Lanckpaep - die ze verklaring heeft vo zonderlinge naam di Brusselse in elk gs unicum is - leeft b' volle uit in zijn I rijen. Maar ook zijl ningen zijn de I waard en vormen ea van getuigenissen verleden en heden minder rooskleurig komst. Kerken, bouwen, visserhawj ten, maar ook 1 pen en portretten g: aan om zijn boods brengen. En die I erin te wijzen op fraaie dingen in de Het is een tijdsbeeld vragen oproept W hoe en het waarom houden zijn weikj een kontrast in. Lanckpaep, de bOÊ heid m persoon, zefl zonder de stuwend»! van zijn lieve vrotnj tot een dergelijk «f zou zijn gekomen. 1 Deze tentoonstelM Kunstgalerij Het Ff nog te bezichtigen! met 31 maart, eikel 14u30 tot 19 u. m dag en dinsdag 01 en op zondag van lf i van 15 tot 18 al

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1985 | | pagina 24