een boom van een Van Paemel 5 [omische thriller De Bemoeial» behoorlijk rertolkt door Plonst Ieveraers Toch een paar bloemen voor Vast als Eik uit Hofstade spinneweb Dendermonde lp de planken met De Vrek Jef De Wilde, De Voorpost - 29.3.1985 - 23 t welgeteld 28 minuten vertraging had zondagavond de voorstelling van «De Vrek i Zwijveke» door toneelkring Spinneweb, plaats. beginnen naar goeddunken getuigt van weinig respekt voor het publiek. Door stipt beginnen leer je het publiek om zelf op tijd te komen. Vrek van Zwijveke dus, z'n dochter, wil zelf ook zo De handeling in een stuk en regie van Erik Van spoedig mogeüjk huwen wordt van emotie tot emo- 6- met Joris Bloodgeboren, tie, van aktie tot reaktie verhaal, gesitueerd in maar mag dit alleen nadat ontleed door de regisseur. 3, vertelt een moment papa getrouwd is. Ze roept De tekst van Klara bijvoor- het leven van een vrek- de hulp in van haar vrien- beeld was volledig door- graanhandelaar, Kor- din Elisabeth, die zich voor voeld; de overige cast toon- Potschreper, en de de gelegenheid vermomt de, wat dat betreft, soms en uit z'n naaste om- als een Italiaanse waarzeg- gebreken. Ook een paar ring. In de rijke, maar ster. Klara, de stoere huis- fouten vielen te noteren bij n gierige Koleta Schim- houdster, laveert tussen dit de opstelling van de perso- i. Ziet hij de alles door en moet de brok- nages. Diegene die de drijf- >rtuin te ver- ken aan elkaar lijmen. veer is van de handeling bbelen; als hij met haar De regie van dit stuk lag in staat zo gunstig mogelijk iwt tenminste. Agnes, handen van Erik Van Impe. tegenover degene die luis tert. Meestal staat of be- Als toeschouwer moet je wel even een stapje terug in de tijd willen zetten om dit weliswaar oude maar nog steeds steengoede 'Gezin Van Paemel' in al z'n kleur te kunnen smaken. Het is en blijft een monument van een toneelwerk. Dat bewees ook Kunst Veredelt uit Kieldrecht. Vrijdag jl. ging Buysses meesterwerk in première in sporthal Krie- keputte te Kieldrecht. weegt deze spreker zich iets Dendermonde. Spinneweb. meer achter degene die luistert. Wanneer het na tuurlijker overkomt kan de makkelijk om een vreK speler wel eens anders evo- steeds voor te stellen als een luerenmaar wanneer deze oud, gebogen mannetje dat wijze van spelen, zoals in voortdurend binnens- dit stuk, bijna altijd ge- monds loopt te mompelen. maakt wordt, begint het Wel goed getekend was de beeld wel te storen. Maar figuur van Koleta, de gieri- ook de opstellingen zelf wa- ge weduwe. Een pluim voor ren steeds dezelfde. Er was Leen Broothaerts. Erik Van weinig variatie in de positie Impe was veel meer te ge- van twee figuren tegenover nieten als alchemist dan als elkaar. Meermaals ook de verlegen Joris. Adinda maskeerden de spelers el- Robbrecht was vlot in de rol kaar- van dochter Agnes; Graziël- Wat de akteerprestaties be- la De Ros viel dan weer een treft kunnen we vermelden beetje tegen als Elisabeth, dat Anne-Mie Van Leemput zich van haar beste zijde liet zien als Klara, de huis houdster. Marc Van Herreweghen zal het zeker niet gemakkelijk gehad hebben om de rol van de vrek te vertolken. Maar spijtig genoeg viel die ver- Ze was wel beweeglijk in haar rol, maar het feit dat ze veel tekst tweemaal ver telde, in het Italiaans en in het Vlaams, maakte dat je op de duur maar met een half oor meer luisterde. De ze herhalingen konden door de regisseur wel inge kort worden. Het dekor, ontworpen door Marc Vercauteren, was funktioneel en suggestief. De moderne attributen, on der andere een homecom puter, een telefoon, een bromfiets en een rekenma chine pepten het spel op en gaven er een komische tint aan. Pluim voor de regis seur! De verlichting van het de- kor was spaarzaam en vrekkig, goed uitgewerkt door Raf Cauwels. Kris Bij- nens verzorgde de grime. An Van Impe fungeerde als teksthulp en Wim Moonen maakte deel uit van de tech nische ploeg. (sirou ann) tolking grimage. Roland Van Gijsel was toneelmeester en ook verantwoordelijk voor het samenbrengen van de re- M, tógen kwraeten" Voor de keurige Met steedadezelfde gnmae- belichting en het geluid sen en steeds dezelfde drib- - bel pasjes ter plaatse werd „an en Henrig Dneghe'de dermonde. Spinneweb. Kornelis (Marc Van Herre- tyoeri^ viel kundige uitvoerders. Een ihen) en de huishoudster Klara (Anne-Mie Van Leem- trouwens al tegen. Het is JJKLÏÏEtaÏJrt doorachtig en iets te ge- door Jef mymond Van Raemdonck, Robert Smet, Kamiel Waegeman, Omer Burm, Frangois Pre sent en Leo Van Bulck op gezet en voor de afwerking zorgden Marleen Van Ac ker, Marienka De Vriesere, Toni van de Keere en Ste phanie Cross. De ganse technische ploeg stond on der de kundige leiding van Leo Van Bulck. «De Bemoeial» op de affi che zetten getuigt van durf, overtuiging in eigen kun nen en het streven naar het brengen van goed toneel. Het verdient waardering en gelukwensen aan het adres van de ijverige Const leve raars. Doe voort en zie niet weten hoe het hoort. (P. Van San) 161 terdag 23 maart, Katholieke Kring in Kallo. ie verdenking en dat was roering door Const Ieveraers van «De Bemoeial», zeker niet de bedoeling. Het '.u Kallose toneelgroep heeft als slotstuk van het heeft in geen geval hun telseizoen '84-'8ö andermaal de lichte muze aan knappe vertolking ge- 1 woord gelaten. Met de komische thriller van schaad. B LPoppleweU -zo .ezen „e in het program- nVtiriA hjqc or olloon moor Ho omnmo nm Ho Ergeerts. Toneelkring Vast als Eik Hofstade vergastte z'n publiek vorige zaterdag op een komedie van de auteurs Barasch en Moore, «Stuur me geen bloemen», in een regie van Fons Vinck. Een voorstelling die te genieten was door een paar doorvoelde akteerprestaties, een verzorgd dekor en een sobere regie. ren resp. Kamiel Waege boekje - was er alleen maar de ambitie om de iouwer een avondje te amuseren. Dat is gro- leels gelukt ook. Stephanie Cross stond in voor de uiterst verzorgde (w.D.Q.) •e Bemoeial» is geen ge- mond Smet tekende een tkelijke klus. Je kan precieze Richard Marcel, I dit werk verschillende strak gehouden en met vol- Ten op. De nadruk kan doende présence. Willy jien gelegd op het komi- Vleeschouwer zagen we als (met in dat geval alle inspekteur Medard. Een i en rijkdom voor 'me- fraaie typering die binnen I Kips') of het aksent het verhaal toch wat meer I: worden verlegd naar kleur verdiende. Eric Van 'jenlijke verhaal, de Oevelen was in de gedaante Her met alle aangege- van Commissaris Bolsens lementen (moord, re- zowat de draaischijf van het ihe, wapens, licht, mu- toneelgebeuren. Een zeer enz.). Beide genres moeilijke taak gezien de in- iie en thriller) even- gebouwde dubbele persoon- behandelen eist lijkheid van de politieman. Oersterke cast, een bij- De akteur die van de 'lachsi- uitgekiende regie tuatie' met gemak en elan lijft, zelfs voor een goed in de 'ernst' moet stappen, -sgezelschap, een die voor de broodnodige iOijk haalbare kaart, tempowisselingen zorgt, t Ieveraers heeft toch die scheidsrechter speelt poging in die richting tussen de spanning en de het risiko geno- uitbundigheid. We hadden a er ook een beetje de de indruk dat de eisen door »r betaald. de auteur en de regie aan de «Bemoeial» bleef zo kommissaris gesteld, niet Jbeetje hangen tussen de volledig werden ingevuld en het schip, zonder Bolsens bleef netjes, geloof- r in het water te val- waardig en verzorgd, maar Iet spannende, de iet- miste het stapje 'in meer' klemmende sfeer ver- om «De Bemoeial» a.h.w. te r de vrij monotone dirigeren, retatie en het niet Hendrik Van Exaerde be- I genoeg in mekaar ha- naderde op exakte en geme- 1 van de dialogen het ten manier de 'eigenschap- effekt. Toch pen' van Robert Westelinck. i de komische noten Erna Van Bocxelaer, Ingrid benadrukt en juist ge- De Vooght en Hilde Bo- W door 'mevrouw guerUresp Claire «torcel, Toneel KMo ssie de voomelu vtm ,Be maar vonden geen Marianne Seghers en Vicky D Inuïteit in het spSa- De Rechter. Blonden in dit moe,al' va" Jock PoppleweU. een thriller tn drie bednp van haar direkte konoept zeer vlug buiten al- ven: b)e Const Ieveraers voerden op, Freddy Poeck lelers. De twee paar-regisseerde (Iv) ijken (thriller en ko lt) zat de cast blijkbaar x>g. leur Freddy Pouck een voorzichtige Sering, zonder al te P risiko's, voor zuivere pingen en verantwoor- prgangen. i gevoel hadden personages iets meer meer aflijning, p buik» best kunnen r het einde toe wordt inische thriller nog- radig Vooral in het ■bedrijf bij de ontkno- I De veelheid aan her- remt het vlotte p van het verhaal en I onnodig het tempo. lig stuke 'schrap- 3 hier de ideale op- g geweest !i van de Keere kreeg pare brok van me- Kips te verwerken. iderstreepte daarbij Kallo. Op heel verdienstelijke wijze brachten Const Ieveraers «De bemoeial» voor het komisch talent en voetlicht (llw) overtuigend. Ray- Het verhaal draait om Geor ge Kimball, veertiger en in gebeelde zieke. Z'n vrouw Judy neemt het niet zo ern stig met z'n pijntjes hier en kwaaltjes daar Maar op een dag luistert George een telefoongesprek af waaruit zou blijken dat hij maar een paar weken meer te leven heeft. Vanaf dat moment omringt iedereen hem met alle toewijding en liefde. Z'n buurman maakt reeds een passende grafrede klaar. Na een heleboel mis verstanden komt de waar heid dan toch aan het licht: George is zo gezond als een Myriame Arijs zorgde in elk geval voor een vlot ge speelde Judy. Ook Dirk Daelman als George leverde een vakkundige akteer prestatie, spijts enkele ver sprekingen. Goed getekend was ook de figuur van At kins, vertegenwoordiger van een begrafenisonderne ming, overtuigend vertolkt door Erik Van Gijzegem. Erik Meuleman kende bete re en mindere momenten als Arnols, advokaat en buurman van George. Ver der vielen de akteerpresta ties eerder tegen. Dokter Janet Morrisey werd eerder houterig en gemaakt ge bracht door Marleen Bron- deel en ook Hugo Roels slaagde er niet helemaal in de echte Bert op de planken te zetten. Verder speelden mee: Luc Van Neck (Vito), Lutgart Vergeylen (ver pleegster), Jos De Sloover (deftige heer), Patrick Van den Abbeele (zwerver), Li- liane De Gols (meisje), Loui se Klinckenberg (dame) en Svenia Maesschalck. De regie die Fons Vinck voerde was sober, maar misschien een tikkeltje te braaf. Wellicht kon dit stuk de eerder dode momenten overbruggen door een ver rassend element of een spitsvondig idee van de re gisseur. Het stuk zou er misschien ook bij gewon nen hebben door de Engelse namen gewoon om te zetten naar het Nederlands, kwes tie van zich minder te ver spreken, dezelfde uitspraak te hebben bij alle spelers en het geheel meer «eigen» te maken. Sommige situaties werden immers wel naar hier overgeheveld (het kerkhof), men kon dus ge rust hetzelfde doen met de namen. De technische ploeg pakte uit met een draaiplateau, een snufje waarmee je heel wat kunt aanvangen, maar wat hier eigenlijk niet. no dig was. Met een aangepas te belichting kon men deze tussenscènes ook wel bren gen. Dit draaiplateau biedt dan wel de mogelijkheid andere dekors in te lassen voor de kleine 'gedach- tenscènes'. En deze werden heel mooi uiteewerkt. Johan Brondeel ontwierp het dekor en het werd ge realiseerd door Dirk Dael man, Erik De Roy, Luc Van Neck, Myriame Arijs, Jos De Sloover en Kris Jans- sens. De grime werd aange bracht door Ingrid «Dael man en de rekwisieten bij elkaar gezocht door Louise Klinckenberg. Opgeefsters waren Nadine Claessens en Ann Daelman. De sfeervolle verlichting was het werk van Johan Brondeel en Erik De Roy en de passende mu ziek werd uitgezocht door Guido De Smedt. Wie een pretentieloos avondje uit wil, kan nog terecht in het parochiaal centrum te Hofstade op 29, 30 en 31 maart te 20 uur voor «Stuur me geen bloemen». Sirou Ann Er was niet zo heel veel belangstelling. «Maar» zo verbeterde men 'aan de kas' «morgen is 't al bakske vol». "Het Gezin' startte een beetje anders dan anders. Een korte diareeks ter inlei ding onderstreept met pas sende muziek bracht de toe schouwers onmiddellijk in de gewenste sfeer. Voor de maker van de dia's (naam niet terug te vinden in het programmaboekje) alvast een dikke pluim. Ook de dekorploeg heeft prachtig werk geleverd. (Dirk De Bakker, Frans Joos, Flori- mond Flecijn, Robert Uyt- denhouwen, Tilla De Wilde, Petrus Calluwaert en Ma rianne Apers). Het is een feit dat "Het Ge zin' staat of valt met de rol van vader Van Paemel. Jef De Wilde, die met deze pres tatie naar we konden ver nemen een punt achter z'n rijkgevulde loopbaan als akteur zette, heeft zich zelf overtroffen. Hij teken de 'een boom van een vader'; koppig, diepmenselijk, trots en deels week, groot in z'n eenvoud. Soms was er een tikkeltje te veel aan melo, maar waar ligt in dit geval de grens? Noëlla Thieleman zagen we in een rake, sterk ingeleef de vertolking van Moeder Van Paemel. Jammer dat haar soms te zachte stern- sterkte de verstaanbaar heid niet ten goede kwam. (Dit heeft wel iets te maken met de niet zo goede akoes tische kwaliteiten van de zaal en de storende gelui den van 'buitenshuis': blaf fende hond, roepende men sen, regengeluid op het dak e.a.). Juul Van De Walle bracht zoon Eduard voor voor het voetlicht. Mis schien iets te geladen in het eerste bedrijf maar mees terlijk in het vierde. Knap. Af. Hoogvlieger lbleek ook Marleen Coucke. In een juiste nuancering, met ge meten bewegingen en een bijzonder kleurrijk stemge bruik zette ze de gedroomde Barones de Villermont op de planken. Voegen we er nog de passende mimiek aan toe en het mag ons niet verwonderen dat we een toeschouwer hoorden zeg gen: «da's ongelooflijk goed». Dat was het ook! We zagen de jonge akteur Luc Thieleman reeds een paar keer aan het werk. Met de partij van Masco hteeft hij ons in de meest aangename zin verrast. Be rekend. op het komische ef- fekt, maar dan in de juiste dozering (eerste bedrijf) en de zaal bespelend door een voud, timing en vooral ge voel voor de levensechtheid (derde bedrijf) leverde Luc prachtwerk. De rustige so berheid waarmee Ward Van De Perre gestalte gaf aan 'meneer pastoor' was be wonderenswaardig evenals de onderdanige strengheid van Baron de Villermont, gespeeld door Willy Van de Perre. De dochters Van Pae mel (Celestine, Cordule en Romanie) werden vertolkt door Katrien Van de Perre, Linda Van Gijsel en Nicole De Caluwaert. Joris Dec kers (Désire), Hendrik Clei- ren (een nogal onzekere Ka miel) en Jan Van de Perre (een breedzwaaierige Mau rice de Villermont) vervul den met zichtbare inzet hun opdracht. Hilde Van Overmeiren (Germaine de Saint-Siffri- des) leverde het treffend be wijs dat ook een zeer k lein rolletje op een schitterende manier kan worden ge speeld. Aimé Ver ley (schiet- tekatte), Eric De Wolf (gen darme) en Florent De Wilde (fakteur) vulden de cast op waardige manier aan en zorgden samen voor een keurig en homogeen geheel. Er waren ook aan deze op voering van 'Het gezin' een paar minder goede puntjes Het totaalbeeld heeft ons echter zo sterk aangegre pen, ons dermate overtuigd van de inzet, de kracht en het kunnen van de ganse Kunst Veredelt-ploeg en al de medewerkers dat we niet willen struikelen over de tails. Bij de medewerkers noteerden we nog: Annie Van Laere, regie-assistente Etienne Gillis, Dirk Van de Perre en David De Bakker voor de belichting en het geluid; Tilla De Wilde en Petrus De Caluwaert waren toneelmeesters. De regie was in handen van Willy De Greef. «Het is alle maal een beetje zoals bij het voetbal» zei hij. «Als het goed en gesmeerd loopt dan wordt er met klank gezegd: ze (de cast) spelen goed. Als het mank loopt of vierkant draait dan deugt de trainer (regie) niet. Eerlijk gezegd, na de voor stelling hoorden we alleen maar: «Ze spelen goed». (smerna) Aalst. Vast als Eik. George (Dirk Daelman) en Judy (Myriane Arijs) maken ee< afspraak. (P. Van San) Aalst. Vast als Eik. De ingebeelde zieke wordt vertroeteld. (P. Van San) Kunst Veredelt Kieldrecht

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1985 | | pagina 23