Beverse poppenkast zet
«lied van Toepeneus» op plaat
Vp blik achter de schermen van een
»eelopvoering
Nieuw leven zonder vrouwen in Aalst
listelbloem (Stekene)
|«Het Gekkenparadijs»
3 i
Koning tijd en de
vier seizoenen,
nieuwe produktie
van Roodkapjes VKSJ
is andere kant gezien.
rpisch Lebbeokse begroeting «Zjaur, zellell» valt
Frt, om precies 18.43 u, drie kwartier vóór het
de voorstelling, de kleedkamer van het «Heide-
in. Haar plunjezak belandt ergens tegen een
verhoogt meteen de gezellige, wanordelijke
fan een kleedkamer, waar zo meteen de voorbe-
1 beginnen op de laatste voorstelling van de
■Plotsde tweede seizoenproduktie van de Leb-
Snee lkring «Ommekaar».
nog leeg, de stoe-
letjes gerijd. Ook
ligt er nog verla-
Sen man van het
leert de spots.
Volle gaz! roept
Dré Lissens hem
het allemaal tege-
moeten nog op-
Landtsheer maakt
ee en zorgt onmid-
/tor problemen. Ze
én van de zaalver-
ehjken aan en
hem te overtuigen
n C b dat die mensen
1 - het beschikbaar
eaal nog met twee
E uit te breiden,
ren ^ter Jo Abbeloos
10 kant, papier inde
en mtroleert midder-
30111e attributen aan-
m{ |n. De whiskyfles
wart vol met nog
jend appelsap. Hij
evolver, die enkele
J** r voor de ontkno-
en zorgen Aan een
makkelijk binnen
dk, hangt een in-
ic zakje gevangen
Bid «bloed». «Ge
ld drakenbloed, af-
van een draak le-
dgeschoten in Bel-
ten jare 1771»,
op de etikettering
M es er vlakbij. Drik
ir, die het zakje in
afereel zal moeten
met ^n. is gewaar-
dame die de gri-
is ook al aan
.Hilde Van Mol be-
a jjt eerst op de stoel,
voor de spiègel. Ijverige,
vakbekwame handen zetten
zich aan het werk.
De klok loopt midderwijl te
gen zevenen aan. De eerste
toeschouwers, aldus signa
leert Maria Vinck, die blijk
baar haar eerste program
mabrochure verkocht
heeft, zijn al gearriveerd
Korael Leunis steekt al
kompleet in zijn toneelkle
ren. Mare De Vlieger be
perkt zich tot het aantrek
ken van een paar andere
sokken. Zonder het te mer
ken stijgt de zenuwachtig
heid bij de akteurs en de
direkt betrokkenen. De
vraag «Dat we nu eens
dronken?» zorgt voor enige
ontlading
Over wat komen zal, de
voorstelling zelf, wordt nog
met geen woord gerept. Het
komt er blijkbaar allereerst
op aan in de kleren te krui
pen. Al bij al ook een vorm
van voorbereiding.
Een knoop in een das zorgt
voor enige problemen. Ver
wonderlijk toch hoe weinig
mannen in staat zijn een
das degelijk te knopen. Uit
eindelijk slagt Mare De
Vlieger erin een knoop te
realiseren. Komel Leunis
steekt een sigaret op. Laat
de rook tot in zijn tenen
dringen. Vicky heeft een
emmer water nodig. Niette
genstaande er op de scène
een broeierige temperatuur
heerst, heeft Hilde Van Mol
het koud.
Ik ga even in de sofa op
de scène zitten, besluit ze.
Maar even later staat ze op
nieuw in de kleedkamer.
Eddy Heymans en Hudy
Robbrecht komen de video
apparatuur checken. Dirk
De Ridder besluit in zijn
toneeloutfit te kruipen en
er ontstaat zowaar enige hi
lariteit over de magere be
haring van zijn borst. Ik
moet van geen bosberen we
ren, schettert Nelly De
Landtsheer het uit.
Om twintig over zeven
komt Dré Lissens opnieuw
de kleedkamer binnen, met
de melding dat «het volk
binnenvalt als duiven»
Even later arriveert ook
teksthulp Lena De Mol. An-
dré Veireman loopt, met z'n
kamera in de hand, links en
rechts foto's te schieten. Hij
hoeft zich niet te haasten,
hij moet pas na de pauze de
bühne op.
Els Pauwels, een pagadder
van een jaar of acht, die met
«moeke» meemocht en alles
bekijkt met van verbazing
en bewondering groeiende
ogen, ziet ons nota's ne
men, komt naar ons toe en
vraagt ons, vreemde eend
in de bijt: «Wa komde goij ie
doen?»
Dirk De Ridder herinnert
zich plots dat we vandaag 1
april hebben en gaat je
weet immers nooit de in
houd van de whiskyfles na
checken. 't Is nog altijd ap
pelsap, fluistert hij ons
even later toe. Maar erg
overtuigd klinkt hij niet.
Zijn eega van haar kant
Nelly De Landtsheer voor
de niet-insiders heeft on
dertussen naar de tekst
brochure gegrepen. Ze
neemt haar replieken door
en stelt plotseling vast dat
een stuk van haar oorbel
mankeert. Even later wordt
het verlorene teruggevon
den en gaat men op zoek
naar iets dat kleeft om de
brokken te lijmen.
Het is ondertussen al half
acht geworden. De komst
van andere toneelkringen
wordt aangekondigd. De
tijd begint te dringen. Nog
vijf minuten, roept Jo Abbe
loos schalks uit, als je wil
zenuwachtig worden is de
tijd aangebroken.
Tekenen van nervositeit be
ginnen zich nu inderdaad
af te tekenen: Marleen Chal-
mel hapt naar adem, Kor-
nel Leunis loopt ijsberend
met z'n bril te draaien, Nel
ly De Landtsheer kan on
mogelijk langer dan tien
sekonden op één plek
zitten.
Kwart voor acht. Enkele
akteurs nemen plaats op de
bühne. De anderen gaan
post vatten in de koulissen.
An Colpaert geeuwt een
paar keer van pure nervosi
teit. Ssst, klinkt uit diverse
monden. Het wordt ijzing
wekkend stil. Vicky trekt
zenuwachtig aan een siga
ret. Het gordijn tussen de
kleedkamer en de scène
wordt dichtgetrokken. De
muziek weerklinkt en in de
zaal hoor je zo de babbels
uitsterven.
Even later weerklinkt ap
plaus op in de zaal: het de
cor krijgt een open doekje.
Tevredenheid op alle ge
zichten. Duimen gaan de
hoogte in. Het zelfvertrou
wen gaat met een paar forse
rukken de hoogte in. Het
hek is van de dam. «Plots»
beleeft zijn zesde Omme-
kaar-opvoering.
De voorstelling loopt. Nelly
De Landtsheer klemt haar
tekstbrochure in de hand
tot een paar seconden voor
aleer ze de bühne opvlin-
dert. Mare De Vlieger bezit
blijkbaar meer zelfvertrou
wen, want voortdurend mi-
meert hij de dialogen mee.
Teksthulp en toneelmeester
zijn genist in de zaak. Ze
zijn er beiden bij gaan
zitten.
Tussen twee bedrijven in
stormt Dirk De Ridder als
een wervelwind de bühne
af. Bereidwillige handen
vangen hem op, trekken
hem de kleren van het lijf,
maar ondervinden enige
moeite met de das. Weet je
nog? Snijd hem eraf, sist De
Ridder. Wat rinn ook
prompt gebeurt.
De ene verkleedpartij volgt
de andere op. Sommige re
veleren enige ogenblikken
fragmentarisch vrouwelijk
schoon, de mannelijke ak
teurs moeten blijkbaar min
der uit en in de kleren.
Ook de moordscène, toch
belangrijk in een thriller,
blijkt goed bij het publiek
over te komen. Vanaf dat
ogenblik neemt het zelfver
trouwen nog sterker toe. Je
ziet het aan de glunderende
gezichten van zowel ak
teurs, aktrices en technici.
Even voor de pauze worden
in de kleedkamer de brood
jes en de koffie bezorgd.
Ook aande innerlijke mens
wordt gedacht. Wanneer
een van pure tevredenheid
glunderende regisseur zijn
spelers en speelsters tijdens
de pauze komt feliciteren
verdiend overigens bla
zen wij de aftocht. Verrijkt
door een ervaring te meer
en met de wetenschap dat
de toneelspeelkonste, dat
merkten we zo, zowel a«n
akteurs als publiek van in
tens leven thrillende mo
menten biedt.
Pierre Van Rossem
Binnen een bestek van hooguit drie jaar tijd heeft
de vzw Poppenkast Toepeneus zich ontpopt tot één
der aktiefste verenigingen uit het Beverse. De
reizende poppen hebben, onder de leiding van
Toepeneus, al vijftig optredens achter de rug. Wat
méér is, het lied waarmee deze deugniet alle kinde
ren doet meezingen, werd in een singeltje geperst.
Het kamerkoor Singhet Vro, uit Rupelmonde ver
tolkte de tekst op muziek van het Bevers orkest
«The Telstars». Over één en ander hadden wij een
gesprek met Toepeneus en zijn trawanten.
Groot nieuws
Terwijl de plaats op 6 april in
het Warenhuis Unie te Beve-
ren op de markt zou worden
gebracht met live optreden van
Toepeneus, Ronko de robot,
de kapitein en alle andere pop
pen van de kast, koesteren de
Beverse poppenkastspelers
grootse plannen. Zij werken
druk aan een produktie voor
volwassenen, die in september
teerd. Ondertussen draait de
«Toepeneus voor kinderen»
met twee speelgaten en een
heuse «wobbelmachine» op
volle toeren. Pedagogisch ver
antwoord, met eigen gemaakte
poppen, teksten en dekors, en
aangepast aan de periode van
het jaar, presenteert de Bever
se troep zich voor het jeugdig
publiek. Op 18 mei zijn zij te
gast op de Mechelse aardbei-
De jonge poppenkastgroep
van Jan Braem, die in 1983
voor het eerst in het openbaar
optrad, vierde enkele weken
geleden al de vijftigste voor
stelling. Een dertigtal steden
en dorpen in de provincies
Oost-Vlaanderen en Antwer
pen maakten reeds kennis met
dit poppenspel op niveau. Op
diverse plaatsen werd de groep
onmiddellijk opnieuw gekon-
trakteerd voor een tweede
voorstelling.
De groep bestaat o.m. uit en
kele mensen uit het onderwijs.
Men wil duidelijk verderop
met dit poppenwerk. Zij zijn
goed gestruktureerd rond een
vzw, met beheerraad en zijn
niet vies van enige sponsoring.
Naast de artistieke bedoeling,
moet de uitgifte van deze kin
derplaat immers ook gezien
worden als een gezond middel
om de technische uitrusting
van de poppenkast verder uit Beveren. Het poppentheatergezelschap Toepeneus bracht een plaat uit en die werd tijdens
te bouwen. Jan Braem, Ronny een bijeenkomst met persmensen voorgesteld. (Iv)
Aelbrecht, Karei Bosman,
Bert Mariman en Marijke De
Graef willen gewoonweg naam
maken in heel het Vlaamse ^lÊÊtten M v "-t
land. Y -
j|
Op 45 toeren
Het lied van Toepeneus, «de
spil van het Beverse poppen-
spel», was er reeds bij toen de
groep voor het eerst in het iL.
openbaar optrad. Het zou ont- 1&1.
leend zijn aan een zeer oud J|Hf Of T
kinderlied, toondichter onbe- «r t. m. wBÊmÈÊEÊ
kend. De tekst «koeken bak- 1^1j|rl
ken» werd door Jan Braem en
Ronny Aelbrecht aangepast en
voorzien van een passend ref- 9MB W «Bi immfÊr .-wdffl
rein. Op september 1983 HHR ÉÈÊÈÊèM -dÊÊÊÊ
voor gezon- BTsijir
gen en sindsdien is het in het M
Vlaamse een hit
geworden bij de kinderen. Een M
echte meezinger! fl
december trok
Toepeneus met
het orkest van Marcel Ver-
braecken en zijn Telstars rich
ting Tongeren, waar in de RS-
studio de opname plaatsvond
van de moederband. An Van
Daele had vooraf enig tekst
werk en melodische aanpassin
gen verricht samen met Ronny
en Jan.
Op 10 februari van dit jaar
zong Singhet Vro uit Rupel
monde, onder de leiding van
Michael Vekeman, de arties-
tenmis in Antwerpen. Vandaar1
trok het gezelschap richting de
studio in Tongeren. In ander-
Beveren. Poppentheatergroep Toepeneus schonk een plaat aan orkestleider Verbraecke
en koorleider Vekeman van Singhet Vro Rupelmonde (Iv)
half uur was het zaakje ge
klaard. De persing gebeurde
bij Mulders in Herk de Stad.
Patrick Goosens ontwierp een
prachtige hoes met de karika
tuur van Toepeneus op de
voorzijde en de tekst op de
achterzijde. Bert Pijl en Beve
ren Travel zorgden voor enige
publiciteit op de achterflap.
Patrick Verhaeghe drukte de
van dit jaar het levenslicht
moet zien.
Dit poppenteater voor «grote
mensen», wordt een retrospek-
tieve met niet minder dan 15
poppen, onder de titel «Dat
waren lappen». Het is nog iets
te vroeg om verdere details te
verklappen, maar het idee
slaat zodanig aan bij de vol
wassenen, dat al zes boekingen
voor dit stuk werden geno-
feesten. Ook daar zullen de
kinderen zich een blijvende
herinnering kunnen aanschaf
fen van het onvergetelijk spek
takel.
De plaat kost 100 fr. Voor
verdere inlichtingen en boe
kingen: Poppenkast Toepe
neus vzw.. Elzenstraat 213,
2750 Beveren.
(wvdv)
Het publiek amuseerde zich duidelijk met de voorstelling
van «In de holte van Je arm» van Dimitri Frenkel Frank
die toneelkring Nieuw Leven vorig weekend ten beste gaf
in zaal De Kring te Aalst.
I De grime, een belangrijk aspekt bij elke toneel-
Vicky staat op het punt An Colpaert onder
w nemen, (pvr)
liging De Distelbloem uit Stekene voert op 12,
j april om 20 u. in parochiezaal 't Helleken te
3op «Het Gekkenparadfjs» (Fool's Paradise) van
i op. Regisseur is Piet Verwer, bekend als
Ir van de Reynaertoptocht in Hulst. Akteurs zijn
JVeldeman, Mart ine Van Ranst, Jean-Marie Van
tricia Rogiers, Werner De Block, Gert Arens,
I De Caluwé, Monique Dierickx. Het gaat om een
a drie bedrijven. Een erfenis, een juwelier, een
voldoende ingrediënten om een leuke verto-
|e timmeren. Info en kaarten via tel. 779.71.10 en
leid en Kunst Aalst
elt «De loze vink»
ininklijke Aloude Rederijkerskamer Sint-Bar-
Ar beid en Kunst» speelt op zaterdag 13,
g 14 en maandag 15 april in de Stadsschouw-
j&an het Vredeplein te Aalst «De Loze Vink»,
omedie van Jan Christiaens. De regie is in
11 van Roger Bolders.
rhaal gaat over een vrijgezel en een weduw-
ie samen met een mooie dienster een restau-
l hebben. Dat er in die omstandigheden zich
»at situaties kunnen afspelen is zonder meer
Hjk. Maar wanneer dan nog twee jonge men-
,r omen voorstellen om de vaat te doen om zo hun
Ie betalen, dan is het hek helemaal van de dam,
;fc f daar de liefde dan voorgoed hoogtij viert,
sprankelende komedie ziet men Mieke Cor-
Monique Buys, Julien Tas, Theo Van Gijse-
Paul Segers en Marc De Cock. Aanvang
om 20 uur. De toegangsprijs bedraagt 120
kaarten kan men verkrijgen bij André Van der
Veldstraat 9 te Aalst (053/70.44.64), Zoe De
Diepestraat 144 te Aalst (053/70.11.60) en
I Groen Kruis, Sint-Jorisstraat 26 te Aalst (op
•dressen kan men ook terecht voor plaatsbe-
Een jonge toeschouwer
voor ons wachtte de voor
stelling met spanning af.
voortgaand op de djingel-
djangel muziek die uit de
niet sluitende oorkussen
tjes van z'n walkman kwa
men. Moeder en vader
maakten het geheel kom
pleet door tijdens de voor
stelling kommentaar te ge
ven op wat zich op de scene
afspeelde en te voorspellen
wat er zou volgen.
Bovendien waren er achter
ons toeschouwers gezeteld
die gezellig krakende plas
tic zakjes meehadden me
allerlei lekkers erin om tij
dens de vertoning naar bin
nen te smakken. Aangena
me geluiden dus in de zaal.
Wij probeerden ons toch te
koncentreren op wat op de
scene gebeurde.
Leven zonder vrouwen
Arsène, een deftig heer
schap, verlaat het echtelijk
dak en zoekt z'n heil in een
kale flat, met een matras en
een boek. Al gauw krijgt hij
het gezelschap van buur
man Otto, die de tirannie
van z'n eega ook beu is.
Onder het motto "Leven
zonder vrouwen' installe
ren de twee mannen zich
knusjes op hun matras.
Waar Otto de deur resoluut
heeft dichtgetrokken ach
ter zich, kan Arsène zich
niet helemaal losrukken uit
z'n "beter' milieu. Hij telefo
neert regelmatig met een
vriend en behandelt Otto
als een mindere.
De rust duurt echter niet
lang want beider echtgeno
tes, Germaine en Stella, ko
men de vesting innemen.
Er wofdt een tijdje van
partner geruild, maar op
het eind beseffen de twee
dat ze eigenlijk niet zonder
hun vrouwen kunnen.
Akteerprestaties
Otto, de mannelijke treur
wilg uit het stuk, werd
overtuigend vertolkt door
Paul Coppens. In het dia-
lekt slaagt Paul er beter in
z'n emoties duidelijk te ma
ken en een eenvoudig, wee
moedig of teneer gedrukt
type ligt hem blijkbaar het
best. Ook Mieke Leemans
was te genieten als Stella,
de vrouw van Otto. Arsène
werd minder goed gebracht
door Eddy Veeckman, hou
terig en onnatuurlijk. Ook
Daniëlla Jacob slaagde er
niet in te boeien als Germai
ne. Het bleef bij steeds de
zelfde gekunstelde ge
baartjes.
De regie van Ronny Water
schoot kon ons evenmin
volledig boeien: mensen die
bijvoorbeeld nog nooit in je
flat geweest zijn, komen ge
woonlijk niet via het ven
ster op visite.
Als regie-assistent fungeer
de Edmond Wellekens. Het
dekor werd egaal uitgelicht
door Frangois De Cock en
Patrick Van Drogenbroeck.
Germaine De Bruyn zorgde
voor de teksthulp.
Sirou Ann
Aalst. Nieuw leven verbroederde (P. Van San)
Aalst. Nieuw leven. Arsène (Eddy Veeckman) en Otto (Paul Coppens) in druk gesprek
(P. Van San)
Zondag 5 mei heeft de viering
plaats van 150 jaar spoorwegen Wie aan zijn fiets wil sleutelen ken. Er is nu ook een fiets-
in België. In Vilvoorde hebben moet er goed van alle kanten montagestandaard die ook op
dan een aantal aktiviteiten bij kunnen. Een vertrouwde een zogenaamde workman kan
plaats. Voor meer informatie methode is de fiets op de kop worden aangebracht. In de
kan men terecht-op het num- zetten of nog beter ophangen, handel gebracht door Tacx in
mer 02-252.03.19. zodat je je niet hoeft te buk- Wassenaar.
Poëzienacht in Stekene. Dames aan de eer: links Anita
Daldini, rechts Lut De Block (gremar)
Opnieuw kabarelgebeuren In Dandeitielle
Wie de Roodkapjes van
VKSJ Denderbelle «The
Sound of Music» ten tonele
zag brengen, weet dat deze
groep tot heel wat in staat
is. Zingen, dansen, toneel
spelen, het gaat hen alle
maal zo gemakkelijk af dat
men onwillekeurig denkt te
maken te hebben met «pro
fessionals». Nochtans gaat
het om doodgewone meis
jes, leden van de groep
Roodkapjes. VKS-ers en
leidsters uit Denderbelle,
die het genoegen hebben u
allen uit te nodigen op de
voorstelling van «Koning
Tijd en de Vier Seizoenen»
Een groots engagement
waar alles draait rond een
koning die verveeld zit met
de vier seizoenen. Hoe rea
geren wanneer een van je
onderdanen de wens uit
drukt om het altijd lente te
laten zijn, terwijl een ande
re liever elke dag de zon wil
zien? En een derde zo ver
liefd is op het vallen van de
bladeren dat hij het voor
eens en altijd herfst wil la
ten zijn. Om dan nog maar
te zwijgen over een vierde
die niets liever wil dan
sneeuw en koude. Je zou al
voor minder met de handen
in het haar zitten. Hoe en
wat uiteindelijk de beste op
lossing blijkt, dat verneem
je op 13 april a.s. om 20 uur
in het Gildenhuis te Den
derbelle. Je wordt er ver
wacht samen met andere
vrienden, familieleden,
kennissen. Voor de prijs
hoef je het in geen geval te
laten: 60 fr. voor een indivi
duele kaart en 200 fr. voor
een gezinskaart (waarmee
vier personen binnen-
kunnen).
De Voorpost - 5.4.1985 - 23