Beverse Smalfilmklub gooit
hoge ogen in Gent
Dendermondse Academie naar
Leningrad en Moskou
Herdersemse Harmonie huldigde
Theodoor De Wolf
Derde fotowedstrijd
«Foto Roland»
Quar ant-Dash?
literair tijdschrift
van Sint-Niklase
origine
26 - 5.4.1985 - De Voorpost
Vorig weekend vond in het VTB-gebouw te Gent de jaarlijkse provinciale
amateurfilmwedstrijd plaats. Niet minder dan 56 films waren ingeschreven,
prenten die eerder in verschillende klubwedstrijden een besté beurt maakten.
Twaalf klubs hadden kineasten afgevaardigd naar het Gentse festival. De Beverse
Smalfilmklub was met wel zeven kineasten vertegenwoordigd
De reputatie van de Beverse vereniging reikt over de provinciale en zelfs nationale
grenzen. Vanaf de kwotering 'zilver' mag je meedoen aan de NAB-wedstrijd, een
nationale manifestatie Alle deelnemers van de Beverse klub mogen naar de
binnenkort in Hasselt te houden finale.
Een skore van liefst honderd procent dus voor Be veren, en dat is niet nik». Drie
films behaalden 'zilver', vier zelfs 'zilver plus'.
De reportage «Sterven om te winnen» van Freddy Verhoeven gaat over bodybuil
ding; zilver voor deze film (60 p.). «Elixir» van Luc Beck is een dokumentaire over
het maken van deze drank: zilver (64 p.). De kersverse senior Pierre Van Houcke
realizeerde een prent over een door een aardbeving geteisterd gebied, hij behaalde
met «Die zondag in Kotor» zilver (52 p.).
Willy Lenjou maakte een genrefilm over «Dier-bare» schilderijen, goed voor zilver
plus (68 p.). Ook zilver plus (en 68 p.) voor Luc Haegemana werk- «Uit brons,
staal en eikenhout» dat handelt over hoe de kruisboog tot stand komt. Frangois
Aelbrecht maakte een reportage over het dagelijkse leven van een pastoor: «In
nomine patris» kreeg zilver plus (72 p.).
Bovenvermelde zes films werden in super 8 gerealizeerd.
Eddy en Ronald
Het knapste resultaat werd behaald door Eddy Rooae en Ronald Colpaert, met hun
dokumentaire film op 16 mm formaat «Mooi zijn en zwijgen». Eddy is de
ideeénman, de perfektionist; Ronald staat in voor fotografie, voor montage en
camerawerk Hun produkt was af, zou volgens insiders inzake dokumentaire
films iets heel nieuws brengen. De prent werd met zilver plus gewaardeerd
(80 p.).
In Hasselt vindt de NAB-wedstrijd plaats op 20, 21, 26, 27 en 28 april.
Het is uitkijken naar de prestaties van de Beverse kineasten.
(wv)
Foto Roland organizeert
voor de derde maal een foto
wedstrijd. In het kader van
het derde fotosalon dat
doorgaat in het Koopcen
trum Waasland van 5 tot 8
juni.
Dat voor deze wedstrijd vol
doende belangstelling be
staat, bewijzen de cijfers
van vorige uitgaven met
respektievelijk 503 en 519
inzendingen. Ook wat de
kwaliteit betreft heten de
deelnemers zich niet onbe
tuigd.
Organisatorisch wordt al
les in het werk gesteld om
het sukses van vorige jaren
te evenaren of zelf te over
treffen. De prijzen liegen er
niet om: de hoofdprijs be
staat uit een Nikon EM met
lens 50 mm. fl, 8 ter waarde
van 11.900 fr. en geschon
ken door de firma De Beu
kelaar (Nikon); ook krijgt
de winnaar nog een prach
tige herinneringsmedaille
geschonken door de stad
Sint-Niklaas. Verder: waar
debons 4 x 1000 fr.. 2 x
500 fr., Agfa Gevaert W.B.
4000 fr., 2.000 fr., 1.000
fr., objektieven, 50 vergro
tingen 30 x 40, 3 proff.
vergrotingen, 2 Canon
Anoraks, foto toebehoren
Rowi, labo kits, albums, fo
totas Sacar, filmpacks Ko
dak, uurwerken enz.,.. Ook
is er weer een speciale pers
prijs. uitgereikt door de
Wase Persklub, voor de
meest opvallende foto van
de tentoonstelling
De fotowedstrijd Foto Ro
land wordt georganiseerd
met modewerking van de
volgende firma's: De Beuke
laar (Nikon), Geo Wehry
(Canon), Agfa-Gevaert, Ko
dak Vanhufot (Paterson),
Filmobel (Makonon), Hen
zo, Supercolor, Vivitar,
C.A., Swatch, Avuchroom,
Marinus (Amaloco), Her
mann (Rowi), Paquet (Re-
flecta), Hasselblad, Minol
ta, Continental, en het
stadsbestuur van Sint-Nik-
laas. De inschrijving is gra
tis en iedereen kan deelne
men met een vrij aantal fo
to's, zowel zwart-wit als
kleur. Het thema is vrij.
Het formaat van de foto's
moet liggen tussen 18 x 24
en 30 x 40. In tegenstelling
tot vorige berichten mogen
de foto's opgekleefd zijn, de
totale afmetingen mogen de
40 x 50 niet overschrijden.
Niet vergeten op de achter
zijde van elke foto een deel
nemingsformulier te kle
ven. Formulieren zijn te be
komen bij Foto Roland,
Prins Albertstraat 44b of
Koopcentrum Waasland te
Sint-Niklaas. De foto's kun
nen opgestuurd of afgege
ven worden op dezelfde
adressen, en dit vóór 16
De tentoonstelling van de
bekroonde werken gaat
door in de mail van Koop
centrum Waasland van 31
mei tot 10 juni.
De prijsuitreiking heeft
plaats in dezelfde mail op
vrijdag 7 juni '85 te 19 30
u. Op deze prijsuitreiking
worden alle deelnemers
vriendelijk uitgenodigd.
Sint-Niklaas
Muzikale evenementen in beeld
Herdersem kende verleden weekend weer hoogdagen op
het muzikaal- en showvlak. In aanwezigheid van burge
meester Uyttersprot, schepenen Borms, Dooms, Van Vae-
renbergh en Vinck en vooral van Roland Cardon, ere ka
pelmeester, die zelf met zwier zijn «Festival 10» dirigeer
de, gooide de Koninklijke Harmonie «Concordia et Docili-
tas» inderdaad andermaal hoge ogen.
Twee maal een zaal doen
vollopen voor muzikale
prestaties is niet niets.
Toch doet Herdersem zulks
elk jaar.
Dit jaar stonden de festivi
teiten in het teken van het
«Europees Jaar van de Mu
ziek» en in dat van de huldi
ging als 63 jaar spelend lid
van Theodoor De Wolf,
stamvader van een geslacht
waar muziek in zit.
Muzikale prestaties
De Herdersemse Harmonie
heeft blijkbaar terug de
wind in de zeilen. Wat ze
brachten was inderdaad af,
het even aarzelen van de
bassen in Cardon's «Capric
cio in Blue», een tomooi-
stuk niet van de poes, niet
te na gesproken. Ook «Can
't take my eyes of you» werd
mooi gebracht. Een tor-
nooistuk van 1ste divisie.
«Concordia et Docilitas» wil
trouwens volgend jaar te
rug meedoen in de provin
ciale muziektomooien om
weer een plaats in eerste
divisie te veroveren. Wat
ook het parochiaal zang
koor is gelukt. Voor vol
gend seizoen heeft «Concor
dia...* trouwens nog ande
re plannen. Men denkt er
ernstig aan niets minder te
brengen dan de integrale
versie van de musical «My
Fair Lady». Iets waarover
dan vooral Valery Marcoen
en echtgenote Suzanne Van
H fm Y.T- Mol zich zouden ontfermen.
Het muzikaal gedeelte van
f Jf de muziekshow bevatte ver-
der een aangrijpende trom-
Aalst. De Kon. Harmonie Concordia en Docilitas huldig- petsolo van «Don't cry for
de Theodoor De Wolf. (a) me, Argentina», gebracht
door Raf Lambrecht en
1 wereldfaam als
de «Mars der Medici» en
vooral de «Florentiner-
mars» van Fucik.
De jeugd
Reeds van bij de aanvang van
het spektakel bleek dat men
ook van show en presentatie te
Herdersem duidelijk kaas had
gegeten. Op een totaal ver
duisterd podium verschenen
immers nadat twee trompetten
en twee bazuinen de «Ode aan
de Vreugde» hadden ingezet,
acht Europese vlaggen en het
schijnbaar zelfbewegend schild
van het «Jaar van de Muziek».
Onder leiding van tamboer
majoor Chris Van de Velde,
met hoofdmajoretten Nadine
Willems (die eerlang een
drummer huwt) en Ingrid Van
Lierde, brachten de diverse
jeugdgroepen van de harmonie
geslaagde nummers die op heel
wat applaus werden bedacht.
Waarna het koncert, onder lei
ding van Marcel De Hauwer.
werd besloten met een zwieri
ge «Fandango» van Perkins in
een bewerking van Johan Pala.
Theodoor De Wolf
63 Jaar muzikant zijn is
niet aan iedereen gegeven.
Aan Theodoor De Wolf wel,
want nog steeds speelt hij
de sax-altopartij en is op
repetities en uitstappen
niet alleen de eerste maar
ook de laatste op post.
Sekretaris Gilbert Van
Geert bracht zijn persoon
lijke steekkaart. Geboren
op 23 februari 1906. Lid
van de Harmonie sinds 15
december 1922. Be
stuurslid sinds 1945 en
reeds 10 jaar ondervoorzit
ter. Reeds vereremerkt
door het Muziekverbond
van België en nu houder
van de gouden medaille van
de Kroonorde voor meer
Han 60 jaar muzikant. Bur
gemeester Raymond Uyt
tersprot betrok in de hulde
van Theodoor, tevens diens
(overleden) echtgenote, die
in haar winkel op de Bos
kant de meest geschikte
propagandiste van «'t Mu
ziek» was en de mensen
kaarten wist te presenteren
op een manier waarbij men
praktisch niet kon wei
geren.
Theodoor heeft nog een
broeder, een paar jaar jon
ger, die eveneens n<
steeds muzikant is, klari
net dan.
Zijn zoon Roger, chef van
het slagwerk, is een van de
steunpilaren van de maat
schappij die op zijn beurt
twee zonen had die meede
den in de drumband. De
echtgenote van Roger was
«de moeder van de majoret-
ten» en aan haar afsterven
heeft de maatschappij on
eindig veel verloren Ze
ging trouwens heen tijdens
het jubeljaar 1983 en liet
een ware leemte achter.
LH
Er was tijdens het voorbije weekend heel wal te beleven in de Wase hoofdstad, altha
wie van muziek houdt. Onze fotograaf Luc Verstraeten trok naar de Onze-Lieve Vrou
waar ten voordele van het gerestaureerde orgel een benefietkoncert plaatsvond.
Op de bovenste foto de Mariakantorij uit Sint-Niklaas en daaronder de Speelschaar C
non papa o.l.v. Paul Verstraete. In de Kristus Koningkerk kon je een passiek
meemaken, verzorgd door het koperensemble Orfeo o.l.v. Florent Van den Hauwe
Sint-Ceciliakoor o.l.v. Carlo Claes (derde opname). Voor de derde leeftijd brac
inmiddels vermaarde Sint-Niklase Belcantogezelschap een uitvoering van «De
weduweeen aktiviteit die tot stand kwam m.m.v. het NCMV en het stadsbestuur,
onderste foto ziet u de operette-akteurs aan het werk. (wvllv)
Op zaterdag 30 maart 1985 om 7u30 's morgens vertrekt
op de luchthaven van Za ven tem een vliegtuig met 210
kunststudenten.
Bestemming: Leningrad.
Dit vliegtuig van Aeroflot
werd gecharterd door dr.
Jean-Pierre De Bruyn, le
raar kunstgeschiedenis
aan de Koninklijke Akade-
mie voor Schone Kunsten te
Dendermonde. Op die ma
nier wilde hij zijn kursus-
sen kunstgeschiedenis met
«praktisch materiaal» ver
rijken. Jean-Pierre De
Bruyn was reeds eerder or
ganisator en reisleider op
studiereizen naar de U.S.A.
(respektievelijk in 1979 en
1981 werden bezoeken ge
bracht aan New York, Phi
ladelphia, Toronto en de
huidige direkteur van de
Dendermondse akademie
mevrouw Monika Lens-
se ns, was medereisleider op
de 1981-Amerikareis).
Tweemaal werden bezoeken
gebracht aan Oost- en West-
Berlijn (1980, 1984), en
uiteraard werden vrij regel
matig Parijs, Amsterdam
en Londen bezocht. Nu
bleek dat een reis naar de
U.S.S.R. nogal belangstel
ling kon opwekken maar
aanvankelijk werd niet aan
een dusdanig getal deelne
mers gedacht. Zoals ge
zegd: Jean-Pierre De Bruyn
zag zich verplicht een spe
ciaal vliegtuig te charteren.
Het wordt een boeiende stu
diereis. Eerst werden in Le
ningrad bezoeken- gebracht
aan de voornaamste musea
(vooral het Ermitage-mu
seum) waar een uitgebreid
stadsbezoek op het pro
gramma stond.
Op woensdag 3 april werd
per vliegtuig koers gezet
naar Moskou, waar aller
hande bezoeken aan musea
(o.m. Tretakovgalerij en
Pousjkinmuseuiri) op het
programma staan. Een
stadsbezoek moest de deel
nemers toelaten ook het be
faamde Kremlin, het Bol-
choitheater, de universiteit
e.d. te gaan bekijken.
Op zaterdag 6 april wordt
per speciaal vliegtuig de te
rugreis naar Brussel aan
gevangen, waar de aan
komst voorzien is om
10u30 Belgische tijd.
Dergelijke uitzonderlijke
kunstreizen aan demokra-
tische prijzen, waarbij de
inrichter zich geen moeite
8paart om een maximum
aan kwaliteit te bieden, ma
ken van de Dendermondse
akademie een tempel die
ook internationaal gezien
de blik verruimt.
Naar verluidt zal volgend
jaar door Jean-Pierre De
Bruyn in samenwerking
met de akademie een stu
diereis naar Egypte worden
georganiseerd
Het literaire tijdschriftenbe
stand in Vlaanderen heeft erg
te lijden onder de krisis. Wat
bestaat ondervindt moeite om
dat te blijven doen, soms ook
al omdat de literair geïnteres
seerden onder ons zich niet of
steeds minder in de publikaties
herkennen. Yang, Poëzie
krant, Deus Ex, Machina en
enkele marginale uitgaven
kunnen boeien, maar brengen
geen stroming op gang, ze
groeperen niet, ze veroorza
ken geen deining van belang
op het Vlaamse poëtische vij
vertje en dit zal wellicht ook
allerminst hun bedoeling zijn.
In 1981 werd R.I.P. op de
markt gegooid, het merkwaar
dige produkt, niet van de drie
universiteitsstudenten die het
koncipieerden, maar zonder
dat het daartoe ten volle kon
uitgroeien, van een hele gene
ratie auteurs.
En nu is er Quarant-Dash. In
de redaktie twee mensen die in
RIP publiceerden: Leo De
Bock en Frank Pollet (die ja
ren het blad'Vcrs verzorgde)
en verder Patrick Van Lijse-
betten en dichter Erik Hey-
man. De drie eersten wonen in
Sint-Niklaas, de laatste in
Denderleeuw. Een geboorte
die alleen maar als laattijdig
kan worden beschouwd.
van Pcrnath, Marleen De
Cree, RIP-man Dirk Van Bas-
tclacrc en Dirk Verhclst in het
Nederlands en Eliot (T.S.), Ja
mes Joyce en Ezra Pound en
hun voorgangers en voorbeel
den volgen en dat vanuit de
overtuiging dat «in Vlaanderen
en Nederland 'moeilijke' dich
ters aan het werk zijn, ook
onder de jongere generatie,
die naast hun evidente aan
dacht voor vorm, klank en in
houd ook nog ruimte laten
voor het intellekt, voor de le
zer die liever één gedicht tien
maal leest - en er dan nog
meer onbekende elementen in
vermoedt dan na de eerste le
zing - om dan alleen maar te
vermoeden dat hij zowat ailcS
heeft gehad». De schrijfstijl,
het kind waarover ik het daar
net al had, wil men best «eo-
symbolismc» dopen. De re
daktie wil zich t.o.v. andere
'stromingen' helemaal niet ver
waand opstellen, maar «zolang
'intellektueel' in Vlaanderen
een scheldwoord is en intellck-
tualisme en intelligentie met
moeilijkdocncrij worden ver-
Drie Sint-Niklazenaren in
de kwartredaktie van Qua-
rant-Dash? Van onder naar
boven P. Van Lijsebetten,
E. Heyrman, F. Pollet en
L. De Bock (carine)
ward, zweren we bij onze ei
gen etter».
Ik haal dit allemaal uit wat je
de intentieverklaring van dit
nieuwe literaire tijdschrift zou
kunnen noemen. Daarin ook
verduidelijken de%yier heren
de titel van hun publikatie:
Caran d'Ache is het pseudo
niem van de Parijse Moskoviet
en karikaturist Emmanuel Poi-
ré, Karandash is bovendien
Russisch voor potlood, nog bo
vendien betekent quarante
veertig en dash streepje, waar
mee men dan weer terecht kan
in de jongste wereldoorlog en
meteen «de sensuur die deze
periode in de nederlandstalige
poëzie heeft veroorzaakt».
Strijdlustig dus en potlood-
scherp.
Het eerste nummer van Qua
rant-Dash? bevat een essay
van Herman Janssens over 'De
filozofische' achtergronden in
'De voorstad groeit' van L P.
Boon, een kort verhaal van
Joris Denoo, een spotdicht van
redakteur Heyman, een schets
van de Franse fotograaf Jean-
Jacques Rufflé bij wie de re
daktie tijdens de zomermaan
den op bezoek was en die lui-
dens de beloften van het stads
bestuur rond deze tijd in de
Sint-Niklase stadsschouwburg
een expozitie zou hebben lo
pen (maar dat is dus niet zo,
helaas; de redenen hiervoor
liggen voor de hand), een in
terview met I
laere o.m. over zijn in
hout en C° gepubliceei p v
del «Vijf Jaar» en ven
zië van de Brit Mark
de Fransman Pierre R
de Vlamingen Van de JC
de, Spelicrs, Obiak, Va t
en de Nederlander Alb
genaars. Kaft en titels l jp
Marcel De Witte. Cqj
Een abonnement op I m»
verzorgd uitgegeven C gif
Dash? kost 250 frank te b a
op rekeningnummer ;ho
0755295-53 met de ven van
Quarant-Dash? en op1 *jy
adres: Markstraat 53 ukF
Puiveldc-Bclselc. ujn
J. Yanl jen
bez
Th'
Ter gelegenheid van <k Bh
le postzegels «Belgisch een
liedenpartij» zal op 1 Cot
april een voorlopig ee
toor funktioneren in ire
Mikis Theodorakis, the:
beekstraat 35 te Aalst t Jen
12u30 en van 14 tot 17 Go<
terr
Op vrijdag 19 maart va Qie
18 u. is er in het Notarif U
aan de Bergstraat 30-?-
Brussel (vlakbij het i
station) een inforn
voor het publiek. Het I X)n
ma van deze dag is
verkoop en lening».
ook verschillende ui
tingen.
Dendermonde. In het kultureel centrum van Sint-Gillis werd de vijfde alternatieve
filmweek ingezet met een receptie (foto Piet Hermans)
De eigen etter
Quarant-Dash? Wil de weg