Pinter puik vertolkt door De
Vlasbloem-Nieuwkerken
Toneelkring 't Is lever die ons
Leydt Wichelen
verloor een paar lijken
Pact stelt voor: Hurrah,
Rasky is back in prison
Bob De Moor speelt
in Sint-Niklaas
naar de Caraïbische Zee
Koncert van de
Koninklijke Harmonie
St.-Cecilia - Grembergen
Met Hoger Op Aalst
Je moet al sterk theater- en toneelgebonden of «een 'omgetoverde zaal', met de 'wachttijden' en dat werkt ken' kreeg echter te weinig
echte» zijn om in de drukte van de drukte van de mogelijkheden van belich- een vorm van verveling in gestalte of onvoldoende re-
Nieuwkerkse Hoeve- en Klompentochten in zaal- ten en in decor-opstelling, de hand (gekeuvel, horloge- liëf mee. Die enkele keer dat
(tie) De Klok de première van «Bedroeg» van Ha- werd het toneel van de bo- kijken, plafond-bewonde- het dan toch gebeurde
rolrt Pinter te o-aan hekiiken en beluisteren In het venste plank. ren, enz.), rempt de span- (wurggreep) leek het op een
Een absolute aanrader. Er ning, breekt de sfeer. Het is verplicht automatisme, op
tot mini-theater omgebouwde zaaltje kunnen zon nog opvoermgen op 19, en blijft daarenboven tel- een echt 'gemaakte' span-
Toneel in Nieuwkerken. De Vlasbloem-akteurs Simone De Ridder, Luc Thijs, Piet De
Busschere en E. Hereman. (dw)
kens weer de akteur (of ak- ningsloze beweging
trice) die het zaakje terug Vooral dank zij de schitte-
moet optillen. Dat werd rende vertolking is deze
vooral moeilijk omdat we «Bedrog» toch een boeiende
tegen een nogal «grijs» Be- toneelgebeurtenis gewor-
drog zaten aan te kijken, den. Alle vertolkers zorgen
trouwens voor verrassende
Geen of weinig tempowisse- prestaties
lingen. Wel sterk ingeleefd. Een briljante Piet De Bus-
Het 'innerlijke' of 'het den- schere (Robert). Een over
tuigende Luc Thys (Jerry -
als gast, een overstapje van
bij het St.-Niklase Sint-Ge-
nesius). Een alle gevoelig
heden betokkelende, veel
zijdige en bewogen Simone
De Ridder (Emma) en een
keurig aanvullende Ed
mund Hereman (kelner).
Wellicht vinden regisseur
en cast nog de gelegenheid
om een en ander wat bij te
sleutelen. We hopen voor
De Vlasbloem dat voor de
volgende opvoeringen het
zaaltje De Klok veel te klein
zal zijn. Deze «Bedrog» ver
dient veel meer dan de tot
op heden aangekondigde
opvoeringen
Achter de schermen waren
aktief: Agnes Lens (assis
tentie), Johan De Clerck en
Guy Van Hemel (licht),
Chris Wielandt en Danny
Camerier (geluid) en Mare
Van De Vijver en Eric Van
Gulck (dekor).
(w.d.g.)
tachtig toeschouwers, op een min of meer komfor- 27, 30 april
tabele manier zitten.
Zaterdag 13 april jl. telden we 41 toeschouwers. De En toch De zo beroemde
'eigen mensen' niet meegerekend een mager beetje pauzes van Pinter werden
dus. Maar goed, «Bedrog», al is het een Pinter, zal door regisseur Pol
we1 niet even doortastend de mogelijke toneelbe- Hetiyktonsomno^^om
langs tellenden aanspreken als b.v. ..vrijdag» van deze denkstUten zó dikwijls
H. Claus. Zelfs de leden van de Nieuwkerkse Vlas- en zö -0p te houden',
bloem lieten het voor deze première afweten. Het worden te gemakkelijk
We zouden een aardig
boompje kunnen opzetten
over de al dan niet wense
lijkheid voor een amateurs-
groep van het formaat «De
Vlasbloem» om dit genre
(moeilijkheidsgraad, kleine
bezetting, belangstellings-
veld enz te gaan beoefe
nen. Als toemaatje mis
schien wel! Als hoofdpro-
grammatie? Zou daarin de
mindere belangstelling
vanwege het toch wel Vlas-
bloemtrouwe publiek, zelfs
van diegenen die bij de 'her
geboorte' aan de wieg ston
den, te zoeken zijn? Zou er
niet beter wat meer aan
dacht worden besteed aan
het 'eigen' pubüek? (wat
daarom niet wil zeggen:
uitsluitend naar dat pu
bhek toespelen). Moet zo
nodig dit Pin ter-genre op
het programma om te be
wijzen dat 'men' dat ook
aankan? Of gebeurt het al
leen 'op voorstel van...'.
Omdat het kraagje spant?
Nee toch! Strikt persoonlijk
menen we dat De Vlas- Harold Pinter is de maker
bloem, gezien haar inmid- van maskers die hij het uit-
dels verworven goede repu- zicht geeft van personen,
tatie als kring,haar netten Alles wat in «Bedrog» ge-
veel breder zou moeten uit- beurt lijkt aan de opper-
zetten. Want wie zal uitein- vlakte voorbij te gaan. De
delijk de sigaar zijn als de woorden die uitgesproken
fuikingang steeds te smal worden, lijken woorden
wordt gehouden en bijge- voor de wind. Het .verhaal. N|UmnaW de spannw „teeg, werd het publiek steed. 4e.„k,„.
volg de vangst te mager blijkt eenvoudig en aüe- en,j,ousiasteri vorige zondag in zaal Olldenhuie te Wiohe- Afwerkto«
blijft. Wordt bet dan: te- daags Ien- weer de opvoering plaats bad van «Het lijk is zoek», Het dekor, opgebouwd voor
rugvallen op diegenen die m een krante de al (te) vaak gespeelde komische thriller van auteur «Het lijk is zoek», viel eer-
nu klaarstaan maar met broken, Charles Dyer, in een regie van Dirk De Vriendt. Uit de der tegen. Te donker, te ge
mogen en die pas dan moe- En toe J mond van de voorzitter vernamen we dat de kring blij was wild en daardoor te kunst
ten maar al verplant of Ook m dezeop g produktie alsnog te kunnen presenteren, na een matig ingericht. Het bloe-
•onwillig- zullen zijn? «De Vkmbloem» bleef het moeilijkheden.
«Pinter is aanvoelen met je boeien. Rekening houdend 1
huid» (Jef Demedts) met de beperktheid van de Eerst hart men immers Christel Matthijs zorgde
geopteerd voor een regie voor een entoesiast kamer
van Walter Boni, maar toen meisje. De rest van de ploeg
die er om allerlei redenen viel ronduit tegen. Bij Hilde tokratische familie in een
de brui aan gaf, diende men Leys misten we gewoon eni- Engels landhuis,
uit te kijken naar een ande- ge expressie, zowel in stem Aan de opbouw van dat de-
re regisseur. En dat werd als in houding. Steeds de- kor werkten mee: Lucien
De Vriendt. zelfde toonhoogte aanhou- coppens, Jacques Rogge-
Op 20, 21, 22, 27, 28 en 29 sche instelling van de ro- TnpMimiW/ï.M den verveelt op den duur. man Arthur Matthijs, Miel
april stelt PACT z'n laatste man in botsing te brengen Likenzoektocht Marleen Bontmck kreeg Van wesemael, Norbert
produktie van dit seizoen met de sociale realiteit van Enkele ingrediënten uit de- een onzuivere typering mee Verberckmoes, Ludwig
voor «Hurrah, Rasky is de gedetineerden van van- ze zoektocht waren gehei- en had het daardoor moei- Van Boxelaer en Erwin Van
back in prison», een geak- daag. De roman onderging me panelen, merkwaardige lijk om een geloofwaardige Rampelberg.
tualiseerde bewerking van dus een grondige autopsie, enveloppen, chantage en keukenmeid te brengen.
Anton Cogen naar de ro- de personages werden ge- vervalste testamenten. Hoewel zijzelf ook met vol- Spannende muziek kregen
man «Schuld en Boete» van modemiseerd, het ritme deed °P de scène krijgt ze we dankzij Mare DHaenens
Doetojewski van het gebeuren werd bij- Een vlotte en precieze ver- als nieuwelinge nog emg en Paul Matthijs regelde de
Toen PACT een teaterbe- na filmisch aangepast, kri- tolking kregen we van krediet. Verder zagen we belichting Verder werkten
werking van «Schuld en tiek, zelfspot en relative- Adelheid Gysel als de sekre- Hans Van den Bogaert als mee: Christine De Winter,
Boete» programmeerde, ring werden automatisch taresse. Als dit werkelijk de chauffeur en Jan Matthijs Rita Roelandt, Annie Van
werd er van uitgegaan dat ingebouwd, het gebeuren eerste keer is dat zij op de als notans die voor de gele- der Sijpt, Marianne Court-
ze zich niet noodzakelijk verplaatst naar de USA, het planken stond, dan schuilt genheid detektive speelt. mans en Nadine De Cremer
moesten beperken tot het enige land ter wereld waar er heel wat talent in deze Marcel De Knijf fipireerde ontwerpers van de origi-
zonder meer anekdotisch de misdaad tot cultus werd dame. Overtuigend akteer- Het leek ons wel dat het nele programmabrief ver
spelen van dit stuk. Van- verheven. werk ook van Eddy Clinck- eerste deel een betere regie dienen wel een pluim,
daar de idee
metje8behang, de paar fo
to's van plaatselijke groot
ouders en de spaarzame
aankleding verwezen nu
niet direkt naar een aris-
I deze Volkse elementen als hu- 8P°°r die, tot groot jolijt had meegekregen, met Het volgende toneelstuk
voorstelling een expert- mor, gekamoufleerde ere- »an de kinderen ln de zaal. meer evenwichtige scène- ïa„-t Iever die ons Lejidt
-nenteel werkproces te la- tiek. muziek, spektakel en «e bange en met al te snug- beelden, een vlotter tempo, wordt opgevoerd half okto-
sn voorafgaan. vooral realiteit werden uit- ge™ Hubert Mickleby op de meer zelfverzekerde ak- her en dit in een regie van
aarvoor deden ze een be- eraard niet uit de weg ge- planken zette. William Van teurs en meer spbtsvondlge Francine De Bolle Een laat-
.ep op (en verkregen ze) de gaan Wat is misdaad' Wat Driessche zorgde van zijn of gewoon aardip ideeen. ste greet aan het ïyk kun je
edewerking va5 de ge- is strafmaat? Wie gaat 1"»»' ™°r «n doorvoelde Daarna zwakte het tempo nog brengen op vr. 19 en
ngenia te Dendermonde vrijuit? Wie werpt de eerste prestatie als begraferuson- gevoelig af, de spelers ston- 20 april te 20 uur. in
meer bepaald van de GIS steen? Wat ia opsluiting? dememer Sorell. Tony den meermaals op een hoop Qudenhuis te Wiche-
estandartseerde inrich- Wat is heldendaad? Bestaat Sehuddinok was ook te ge- bi, mekaaren het werd aU^ len.
lgsstruktuux) dit is een klassenjustitie? Bevredig msW» dokterBrow» («>- maai een beetje te grijzig, te Sirou Ann
penmentele afdeling uw reeds lang opgekropte leen de taal viel tegen) en mat-
larin een progressieve be- nieusgierigheid op dit punt
idering van het gevange- en reserveer tijdig op nr.
aleven uitgeprobeerd 053/77.82.94.
ardt. De voorstellingen hebben
is maand lang werkte een plaats op voornoemde data,
•ojektgroep van PACT sa- telkens om 20 uur in zaal
ien met een aantal gedeti- De Nieuwe Madeion op de
eerden van de GIS. Bedoe- Grote Markt te Aalst,
ng was de intellektualisti- Sirou Ann
«Mij naam is Tubutsch, bizarre en exotische fanta-
Karl Tubutsch. Ik vertel dat zieën. Hij kruipt in de huid
alleen, omdat ik behalve van de mensen om zich
mijn naam mets bezit.» heen, leeft talloze verzon-
Karl Tubutsch is de hoofd- nen levens. Hij brouwt tal
persoon van het boek dat de loze schampere theorieën
Weense auteur Albert Eh- om de absolute willekeur
renstein in een klap be- van de chaos waarin hij al-
roemd maakte. Hij bleef het les waarneemt te duiden,
niet. Ehrenstein schreef Hij is net als de hoofd-
dan wel romans, essays en figuur uit één van zijn ver- /n
verhalen, vertaalde Chinese halen: de dronkelap gaat Wichelen, t Is lever die ons leydt. De ontknoping is nabij. (P. Van San)
poëzie en had een uitgeverij een hoekje op, nog een
gesticht om jonge auteurs hoekje om, weer een hoekje
te publiceren, maar moest om, tot hij uiteindelijk weer
vanwege het nazi-regime op dezelfde plaats komt
vluchten. We vinden hem vanwaar hij eerst wegge-
later terug in de Verenigde vlucht was.
Staten, waar hij in 1950 in Hans Bakx vertaaldehet
een armenasiel sterft, werk en Filip Vanluchene
■Tubutsch» is een in de ik- bewerkte het voor toneel,
vorm geschreven novelle, Lucas Vandervost regis-
die verscheen in 1911 met seert dit projekt van het
illustraties van Oskar Ko- BKT (Brussels Kamer To-
koschka Het is het relaas neel) dat gespeeld wordt
van het tot berusting ge- door Bob De Moor en te zien
doemde leven van een man is op woensdag 24 april om
die het bestaan op een zeer 20.30 uur in het audito-
persoonlijke manier inter- rium van het Centrum (der-
preteert. de verdieping), Markt 40 te
Tubutsch poogt onophou- Siut-Niklaau Organisatie
delijk de leegte van zijn be- ^en Eglantier, inkom 100
staan, pijnlijk onderstreept ,eden 80 fr
door de soms groteske luxe
'op ^e'vujtep'mét0de'meeat W (P Van San)
ie buitenwereld. I d'
deze vraagtekens m
en traan-toneelw en
foutje opgemei
■an Paulientje i
Marie-B er
De Boecl 1
de Can Pl
k i c keispal
n bracht ol M
Toneel in Haasdonk. Tassyns voerde op Tot nut van 't algemeen», een
bedrijven van Walter Van den Broeck. Etienne Van de Velde regisseerde,
april om 20 u. is er nog een voorstelling. (Iv)
Wat staat er je allemaal te wachten wanneer je het ziekenhuis in moet? Met wie
samen op een kamer? Wat mankeer je nu eigenlijk? Waarom doen ze dit
onderzoek, of helemaal niets? Hoe breng je die lange, vervelende uren door?
Je kunt natuurlijk ook dromen, dromen over de zo ver weg lijkende buitenwereld,
het was, hoe het zal zijn, maar vooral hoe je het zou willen. Al i
dromen werden door René Verheezen samengebundeld in dit lach-
w aar in de alledaagse mensen en dingen ons zeker niet onbekend voorkomen.
Aalst. Hoger op. De depressieve Nicole (An Pauwels) krijgt
(Karei Pauwels) en mejuffrouw Goemans (Vera Matthieu).
De Caraïbische Zee v
kolfje naar de hand v
ik erop. Ontroerende sce
nes werden gewoon wegge-
gis8eur Lena Siau. Ze gaf lachen door de toeschou-
elk personage een rake ty- were. Al bij al, een prima
pering mee, zorgde voor vertolking van de depres-
een evenwichtige scenever- sieve Nicole en van de
deling, zowel wat ak teurs volksvrouw Mie. Boeiend
als rekwisieten betreft en en echt. Verder krijgen
liet de spelers evolueren in
een natuurgetrouwe zie
kenhuiskamer. De sfeer
was zo echt omdat vrijwel
geen detail over het hoofd Rauw als tante Amelie
werd gezien. Achter het speciale vermelding
mat glas dat uitgaf op de hun eveneens puike presta-
Marc Poppe als Jacky, An-
nick Daem als leerling-ver
pleegster, Karei Pauwels
Jef en Machteld De
het bezoek van haar
(P. Van San)
eens als Julien.
Toch één
het lijk v
wel erg vlug stijf, te
ken aan de manier
de verpleegsters haar
legden
Achter de schermen
door de technische
Hoger Op, onder
gang liepen bijv. steeds wit
te schorten af en aan.
Vera Matthieu had de
opdracht drie rolletjes te
Op enkele momenten echter spelen. De vertolking van
kon het personage van Mie juffrouw Goemans viel het
nog een beetje volkser uit- meest tegen door de gekun-
gediept worden.
Patiënten en bezoekers
Van de beide hoofdrolspe
lers, An Pauwels (Nioole) en
steldheid waarmee Vera de
ze figuur op de planken zet
te. De overige rollen kwa
men iets natuurlijker over.
Lies Pauwels leek ons iets
Monique Van de Velde te agressief voor de bazige
(Mie), eiste het stuk niet zuster Joris, Jeannine
zozeer een fysische inspan
ning; de koncentratie daar-
Melchior deed haar best,
de tekst bleef getelefo-
entegen diende nog groter neerd en de mimiek weinig
te zijn. Komt daar nog bij zeggend, en ook An Ghy-
dat deze koncentratie zeker seis boeide niet helemaal als
niet in de hand gewerkt Linda,
werd door het knabbelende
en taterende publiek. Het Verder zetten Louis, Jan en
was zo erg dat An Pauwels Frans Pauwels hun beste
tijdens de pauze tegen haar beentje voor en Antoine
medespelers riep: nu schiet Ghysels overtuigde even-
ding van William Van K *1
molen. Jef Wille en
Sonck zorgden voor
egale verlichting van ut
dekor en An toon
stond in voor de zeer
passende muziek. De i C
Iers werden natuurgetro I
gegrimeerd door
Schoc kaart Verder
ten mee: Nest Verhofstjp*
Anna Caudron,
De Wolf en Ria De
Wie ook naar de
sche Zee wil, kan
recht in de zaal
Moorselbaan op 19,
en 22 april om 20 u. h
thematiek - de psyche
een patiënt in een zielf?11
huis en de tragiek die
door kan ontstaan -
slist de moeite waard
een avond aan te
deren.
8iroi
Op zaterdag 20 april 1985 vindt er in het Parochiaal
Centrum van Grembergen, naar aanleiding van het
jaar van de muziek, een groot kunstkonoert plaats.
Uitvoerders zijn de Koninklijke Harmonie St.-Ceci-
lia van Grembergen. De algemene muzikale leiding
is in handen van Dhr. Tony Van den Eede, terwijl de
presentatie berust bij Dhr. Wim Delathauwer. Het
Muziekverbond van België verleent haar medewer
king aan deze muzikale avond.
Op het programma staat werk van Bury, Auber,
Waignein, Verdi, Zimmerman, Kolditz, Egidius,
Beek, Bert Kaempfert en Cardon. Het konoert begint
om 20 u. stipt en de toegang is gratis. Na weken van
intense repetities, hopen muzikanten en bestuur op
een talrijk publiek. Elke muziekliefhebber heten z(j
dan ook van harte welkom op deze prachtige muzi
kale avond.
Druppelteller
De BRT is momenteel
bezig met de opnamen
nieuw feuilleton dat gaat
Adriaen Brouwer. De
in handen van Peter
Opnamen hebben plaats
meer in Beersel.
In de loop van de
zet Netwerk,
deren, een
voordele van
Netwerk mocht
zijn duizendste
verwelkomen en
manier meer dan 115