'ejater 80 brengt «Luv» in Aalst Toneelkring De Schakel Aalst speelt met treintjes usant en genietbaar ekkenparadijs» bij )e Distelbloem - Stekene Volkstoneel bij Arbeid en Kunst Aalst Louis Paul Boons kleine oorlog in première te Aalst De Voorpost - 19.4.1985 - 25 lotsgek, absurd, cynisch en nonsensikaal r 80 brengt er zijn abonnees en alle belangstellen- i van op de hoogte dat «Niemandsland», voorzien als "de stuk van dit seizoen, om praktische redenen van het moest worden afgevoerd. Dit stuk wordt (hter vervangen door de pseudo-komedie «Luv» van de jnerikaanse auteur, Murray Schisgal, een stuk van een il ander genre, maar daarom niet minder interessant. r Luv is een absurde (pseu- yjkomedie over een pro- zo oud als de mens- feid de verhouding tussen vrouw. Schisgal de fameuze Droom, die dit volk beweegt, bezighoudt, ri8iko'8 doet nemen, neder lagen laat inkasseren, en nieuwe kansen doet grij- rnt ons niet de 'Love' met pen. Want in het land van ft grote L, dit verheven g de onbeperkte vrijheid dat door alle grote uiteindelijk alleen die ivers, dichters en mu- Droom verplicht. Leer- jante student, nu volkomen krachten onderwijzen hem, aan lager wal. Zijn levens- adverteerders bazuinen visie: «Ik geloof in niets», hem uit, akteurs spelen Milt Manville (Dirk Klinck) hem voor en politici stoffe- denkt slechts aan geld. Hij nten te pas en te onpas alle mogelijke toonaar- werd en Neen, hij heeft het r de kleine kanten, die ren er hun campagnes mee voelt zich een gewiekst za- liefde ontsieren, en veel eer in de realiteit te vin- m zijn; hij noemt zijn stuk m ook «Luv», een ontaar- ng van «Love». wchepperijzelfbeklag intjes, romantische be- Schisgal onder Luv ver- liefde leren kennen en moe- iegingen, ontrouw en im- staat: Harry Berlin (Pat On- der worden, itentie passeren de revue gena), de vroeger zo bril- Herkent u de symptomen T kenman en knoopt de eind- en de 411161118 jes aan elkaar door vuilnis- Tegen deze achtergrond be- bakken te plunderen, wegen zich de personages Ellen, Milts vrouw (Ann Si- van het stuk, drie margins- rou) was een studiewonder len, symbolen voor wat aan de univ, maar zij wil de een magistrale, amusan- wijze, die doet denken a de humor van de Marx rothers, Chaplin, Woody kon Hen Vorig weekend stond bij de Rederijkerskamer 8int-Barba- ra (Arbeid en Kunst) het blijspel «De loze vink» op de affiche. Een lichtvoetig volksstuk waarin iedereen in z'n eigen dialekt speelde. Want, zegt Theo Van Gyseghem, deken van de kamer, wij amateurs zijn nog niet zo ver dat we ons even goed kunnen uitdrukken in het ABN als in het dialekt. Men kan .veel gemakkelijker iets wat men beleeft in het dialekt naar buiten brengen. Sukses had de kring zeker was de enige die er met wel met «De loze vink». Het zwier tempo in bracht, die lach grage publiek amu- met natuurlijk gemak over seerde zich kostelijk met de de scene bewoog, zonder dialektische woordspelin- dat je als toeschouwer gen en gezegden. Een stuk merkte dat de regisseur als dit moet het hebben van hem had opgedragen op die een hoog tempo, gags en plaats te staan. En dat beweeglijkheid. Met een te merkte je bij de andere spe- kleine inbreng van de re- Iers wel. van de Amerikaanse Zis*eur aUeen ^n dun Beweeglijk was ook nog droom' De ko5ro£S5 verhaaltje over. Regisseur Paul Seghers als meneer Sindeze drieï^ïtï "P8? Bolders slaa£de er Pol. Julien Tas (Cornells) en met helemaal in om dit stuk Mieke Cornand (Martha) aantrekkel«k te bleven over en weirTS ST^nvoeSS heïien V°°r 66,1 pUbliek e» spe»kta' Dlaats od 27 ^anril en od "andere" stukken gaat be- overdreven Aan de andere 3 en 6 mffom 20 30 u kljken- Vraa^ 18 dan °°k of kant waren Bieke (Monique iii 'Netwerf 1Sidder- d^k vandaag nog Buys) en John (Mark De straat 28 te Aalst. Reserve- JjJ d® ÜS"?? te °n" ren kan op nr. 053/ Vertolking nozel getypeerd. Beter gete- 70 oQ 01 1'wprLrHacrpn "i nf nn *-. kend waren ze na de pauze Enkel de verdienstelijke in het vernieuwde restau- prestatie van Theo Van Gy- rant Corfetha. t»„, <3Q_ seghem (de vrijgezel Felix) Foutjes die we nog opmerk- hield het stuk recht. Hij ten: de deur werd met de 053/21.83.70 (na 17 u. en weekend). iv en de auteur de meeste van zijn wer- in speelt Schisgal met het €lw ema van de ontaarde Dat het publiek zolang heeft moeten wachten op een vertoning van De Schakel De cast die ervan droomt om ligt niet aan de kring zelf. Het stuk «Mirandolina» van Carlo Goldoni was De fitruur van Alfred wordt ïf Ke/'1^d V°°r .hJB m^r één der hoofdakteurs was er de gebracht door Willy De manier niet in 80 van da4 deze reeks niet kon doorgaan. De kring spande zich toen in om Swaef, een man die na vijf de voorstelling toch nog te plannen binnen het tijdsbestek van dit seizoen, 41611 J441- terug op de Aal- behandelt ook de ge- doch overbelasting van de schouwburgagenda is dit onmogelijk geble- sterse Planken staat. Reeds sleutel geopend, terwijl ze reeds ontsloten was, een tweede fles wijn wordt ge- Aalst. Arbeid Adelt. Theo Van Gijseghem de garqon, kan haald wanneer de eerste n'el geloven wat Bieke (Monique Buys) en John (Mark De leeg is (er bevond zich dan Cock) graag te eten zouden krijgen. (P. Van San) nog wel een derde in de zint in fles); de spelers stonden Sj d& reüsseert mee: Georges, Chris en Luc meermaals op de tram te Maar hnt nuHiiob- i, Rousseau, Jozef Merckx, wachten (regie!). Het is ook tnrioorH Vi ommen- Benny Van Houdt en Emiel een beetje lachwekkend t°^8tanden S®™^ Verzor&d gedaan, wanneer "je in je bord re&elde de slechts één eetlepeltje soep ~wv s wem krijgt, zodat je de reet vai> hé' nc«' °PB«n°men door Luc Van de maaltijd een leeg kom- P Mossevelde en de geluidsre- s—0ometje moet uitlepelen en' gte lag in handen van Oecar Ledenis van drie margi- ken- 1)6 bedoeling is wel om «Mirandolina» te brengen rond half september, verscheidene jaren is hij Achter dn Callebaut. Verder verleen- i..i^ -a*. ™io verbonden aan de Gentse de klult deze dingen na- Achter de schermen den hun medewerking Zoé Opera en het was hem on- tuurlijk wegwimpelen als Aan de sobere dekorop- De Neve Marietta Hljn omgeving, die m een Aalst to zijnde details, malr >-- «kriette Moreels, struktuur seinhuisje werken gelegen Vopj| jsap regisseur dergelijk m Fulham te Londen Beet- ud waarschijnlijkheden en hij heeft zich voorgeno men per seizoen len. Harry, Milt en Ellen juist vóór het volgend seizoen, elkaar ontmoeten op één De produktie die het pu- en machtsverhoudingen. 1 de voetgangersbrug- bliek nu wordt aangeboden, Wanneer - i van New-York. Ze dra- «Met treintjes spelen», is waarmee men gewoon is 1 htm lijden als een fe- een merkwaardig en onge- leven vernietigd wordt, De auteur wijst erop woon stuk, zowal wat per- volgt onvermijdelijk je belachelijk het is dat we sonages als intrige betreft, chaos. je bij beetje weet hij hun de vertrouwen te winnen, tot deze mannen hem alles over zijnde details, maar als een bouw in het begin en het Vera Breckpot, Rita Mal- regisseur dergelijke on- weelderige, rijke dekor na froy en Hubert Van Geert niet de pauze werkten aktief Sirou Ann uchbu «juaoB. utao uuuiuBU UBiu dUBS uvbj' miim tón nmHnktio it leuk vinden alles zwart Het is een stuk dat je bij de Ook de generatiekloof be- zichzelf vertellen. Deze be- u T„ H ♦n Q/vhilrlapon u,i iwomen, in ue rol 3 te werken. In de rol van Al- bert zien we Tuur Van den te schilderen. Hij doet eerste lezing aangrijpt door kleedt een belangrijke rol gaanheid geldt echter voor in sublieme, absurde zijn soberheid zowel naar in het stuk: in de figuur ai z'n toneelwerken. Alle Brul,_ Tc^hnoninn„ logen Schisgal zegt vorm als naar inhoud. Zo van Edward heeft de auteur zijn ze gekoncentreerd ri pu Luv: het gaat over de eenvoudig en sober, dat duidelijk de idealen van een neemt de ro1 van nn fdesbelevmg. Het is de men geneigd is het als een bepaalde generatie -ersie van Love. Het be- realistisch beeld zonder int zoveel als onoprecht- meer te beschouwen. Lang- geld, goedkope films, zamerhand echter wordt generatie. Ikoop oppervlakkig het duidelijk dat de auteur ihologisch gezwam dat via een reeks spelletjes en °ver Brian Phelan gedurig ingepompt situaties een mikrokosmos Om «Met treintjes spelen» sierlijke toestand, i uui. u gekreëerd heeft, m.a.w. dat te schrijven, observeert de beter in ons geheugen te u' het seinhuisje en de lotge- auteur Brian Phelan gedu- griffen, opdat we het ons iroiior, zouden blijven herinneren v, neemt de rol van Edward op rond een hooftema de rfch ie yan ,MP i. ais een Depaaiae generaue ge- werknemer- of arbeiders- treinties snelen» lio-t in zonder schetst die schril afsteken wereld) dat beantwoordt handen varT Jo Van den tegen die van een vorige aan een aktuele, algemene Rr,lllp bezorgdheid. Hij plaatst z'n voorstellingen hebben personages in een onge- plaats 21 2% 27 en 28 KïtiTSS- Tl aPrU de Stadsschouw- sierlnke nwnuinn nm het burg op het Vredeplem m Sirou Ann en de regie vallen van "zijn bewoners rende vele uren rtiv» wordt geregisseerd een afbeelding in het klein or Walter Boni, die voor zijn van wat zich in de grote trouwe Tejater 80-bezoe- wereld afspeelt. Zoals Al- r zeker geen onbekende bert en Alfred via allerlei r is. Hij regisseerde spelletjes hun schijnwereld s «Emigranten», «Ver- proberen in stand te hou- en «Hamlet». den, waarbij de machtsver- sÏ'hF0*! dU hOUdi"f. m668ter-slaaf van Op dinsdag 30 april gaat Winnie Enghien, Rudy De ze kroniekjes gepubhceerd Jbk is de «Amerikaanse primordiaal belang is, zo het stuk «Mijn kleine oor- Sutter en Greta Van Lan- in het weekblS Walter Boni zegt worden ook in onze grote log» in premiere ii «Zondag- ia-ov.r: Wie Amcrtka wil wereld veel beete^^ Cdild*'S TSZSSÏÏ. fien, moet erach- standen in stand gehouden Paul Boon schreef dit stuk gisseert ook het stuk waar- versie in boekvorm Een wat er schuilt in door middel van konventies in 1945 als een litanie en in de rollen worden vertolkt ding hadden de delen ge- Aalst. Arbeid na Kunst. De ganse bezetting van «De Loze Vink» (P. Van San). door Mon Aerts, Dirk Celis, meen: ze waren doordrenkt I Gie Hostie, Dirk Libert, Jos van de emotionaliteit waar- Oleo, Tine Thijs en Rena mee Boon tegenover de oor- De tentoonstelling «de Belgi- Vets. log stond. r"i|- -«i-i Het stuk wordt gebracht de bank, Ravensteinstraat Op vrijdag 19 april om 21.00 sche officiële affiche van Cas- 29 te Brussel. De tentoonstel- uur organizeert het Noordstar- - siers tot Folon» georganizeerd 'ing Z8' voor het publiek toe- fonds vzw een jazzkoncert in door het Commyn Theater Wat Commyn Theater De door Inbel en de Generale gankelijk zijn tot en met 7 mei de Gele Zaal van de verzeke- De Bron en dat naar aanlei- bron op de scene wil laten Bankmaatschappij werd ge- van maandag tot vrijdag door- ringsmaatschappij «De Noord- ding van de veertigste ver- zien en horen is geen illus- opend op 17 april in de lokalen lopend van 9.00 tot 16.00 uur. star en Baerhaave nv» aan de jaardag van de bevrijding, tratie van Boons werk, Nonnemeerstraat 26 te Gent Mijn kleine oorlog van maar een voortzetten van Louis Paul Boon werd ooit de geest waaruit het is ont- -m M 6011 "seismograaf van de staan Dat probeert de Dri6KOIllIlg6n t0 ffRSl 111 HcL1111116 een zeer funktioneel, tot in de puntjes verzorgd typering, met een ietsje te kollektieve waanzin» ge- groep op een eigen manier, m 'lot bespeelbaar dekor bracht De Distelbloem uit weinig présence en varia- noemd. Het is inderdaad zonder beperkende logika, D® Kon. Toneelkring «Voor God en de Evenmens» bracht getje dat ondertussen gebo- /aa skene het blijspel «'t Gekkenparadijs» van Peter tie Werner De Block verde- een goede definiëring van met akteurs, muzikanten tijdens het voorbije weekend twee opvoeringen van Drie- ren werd genoemd, is r 1 ke voor het voetlicht in zaal *t Centrum. digde met brio de rol van de oorlog en voor Commyn en een koor, met litanieën koningenavond van Cyriel Buysse. het mikpunt van allerlei Gekken paradij 8» is een eerder doordeweeks oude dien8tbode Walter. In Theater De bron een leid- en met nog vele andere din- 1)11 dramatisch verhaal speelt zich af in het begin van de plagerijen en vemederin- falletje met een dóódsimpel - maar wel intrewik- d® jui8te houding. met pre- raad voor de teatralizering gen meer. 20* eeuw^ Zoals in vele gerinnen in Vlaanderen heerste er gen, zowel van zijn moeder, ld gemaakt - verhaaltje Kortom- een stuk dat c,e®ejzeRR1fR en spelend van Mijn kleine Oorlog. Het Heeft op dinsdag 30 april °°k 0,4 dat ^T1®1 Buysse beschrijft, bittere zyn broer en zuster. Het wt «t mnwHgn 1 A W met de z84^4111168 zagen is m feite een dagboek, een de premiere plaats, dan kan «"-moede en richtte alooholisme vele verwoestingen aan. kind gaat er aan ten onder. pl( Een toneelwerk dat het we van Werner een prima kroniek van de oorlog zoals men het stuk nog mde„.r.. De buurvrouw en de er iet hebben van beweging, snelheid in de aktie, vertolking. Louis Paul Boon die zelf Nieuwe Madeion zien op 1 "et. fe.lt; dat.fr m het Hams met twee kmderen een beet- menffen zich in het a K itheid in het dialogeren en vindingrijkheid van Jammer dat de grime hem heeft beleefd en zoals hij en 2 mei waarna het naar r1®® wordt gespeeld ver- je te kunnen onderhouden Mng1mcn OT, Frt »el regie als cast. Geen gemakkelijke klus, dus. eerder had (toegetakeld' kem kende uit de verhalen Brussel trekt en later naar u D maar de sfeer. en om de miserie te door- n. J ,iL/riekonintrenavonn in wn hr»lr»n B 1T1 wvu gDiiiaiuvDlljnD n Ulo, UU0. V- uoicu wi uooci bioai, dl luLC1 11if I p. - ,L;ILJ,JL. Distelbloemers hebben een meer dan behoorlijk dan verouderd. Patricia Ro- en anaekdotes die hij thuis. Nijmegen, Antwerpen en ®®n br6ken. tooopt zyn ui. iT.i1 _i_i itriors eraf de voorkeur n»n on straat, on de trein nf T en ven Men kon kooi-ten toneelwerk dat van de spc- relaties aan met 'gezinsleven en zij weten een geforceerde vrede tot in mltaat bereikt Het werd niet het vooropgestelde K,0rs R4^ de voorkeur aan op straat, op de trein, of Leuven. Men kan "kaarten chen geblazen», maar het bleef wel amusant fnvoud en soberheid om waar dan ook opving. Veer- reeerveren op het nummer rg haar personage (Susan tig jaar geleden werden de- 053/77.51.48. e i Gekkenparadijs» heeft kwam door het wat showe- Dawson) gestalte te geven. ;tw i zeer lange «aanloop», rig opzetten stroef op gang. Haar belangrijkheid bin- :ie i vrij trage opbouw. Re- De to tela 'aanbreng' leek nen het geheel van dit to- van de spe- relaties aan met Rossen Iers en speelsters zware in- Tjeef, een buurman. Uit de- stand te brengen. Driekoningenavond is een spanningen vraagt, maar ze relatie zal er een kind .?^k' ge®ft het resultaat is dan ook van geboren worden, dat als re- hoog niveau. den zal genoemd worden Korte inhoud een duidelijke kijk op de armoede van de gezinnen voor de verdere aftakeling de laagSte 8 klasse van de bevolking, van de verhouding binnen driekoningenavond het gezin. Op Driekoninge- 011 toneelstuk kan men nog wi »®ur Piet Verwer heeft eindeloos. De aandacht van neelgebeuren kreeg, naar wQ_,- T fsti trobeerd deze klip te om- de toeschouwer werd moei- ons gevoel en vanwege de L V<^f 5 ^®n s e:°?de P^tatie In uoi 8C6ui. up onBsumnge- bekiiken vriidau- 1Q e-F en door aksentjes te leg- m vastgehouden, (duur- regie te weinig duiding b"men,eenJ?] dan in de brengt Cyriel Buysse een navond, als de kinderen S^atSdS^O^S^ tel wd in de (soms gezochte) tijd eerste bedrijf 55'). Pas mee. van Jane «ayling. Ze dik- charge werd gedwongen. gezin ten tonele waar ar- driekoningen gaan zingen ^te apnl, tel- an plaatsingen en door be- in het laatste bedrfjf - ge- teerde a h. w. de kadans (die Felicitaties gaan alvast moede en miserie alles over- om een beetje geld voor het lob Jde gags visueel zeer diend door de 'ontkno- Yol&nde Veldeman zagen Jan"*ier m®t altijd nam- de dekorlxiuwers Pou- heersen. Cloet, de echtge- gezin te verdienen, komt an rk uit te werken. ping'- zat het snor In dit we als Catherine 'ayling. ®n 008 n Dijckers, Jef Schelfout, noot, belandt regelmatig Cloet onverwachts binnen als Catherine 1 ^cvuiguj ci jchien we^dT m^iliik- J^t^ momenten om een en Pierre Wuytack, Rony De voor korte periodes in de en treft er Rossen Tjeef aan. het tempo daardoor nog het hele stuk moeten zitten, ste rol uit dit gekkenpara- 8t 8ulfae? te lance- Pauw. Gerda Dias. Jef Van gevangenis wegens stropen Hij vermoordt hem in een d g^r^t inplaate van In zekere zin werd er toi ^s. ^n vleugjf^r K woede. L....U.ai. sardienties-dame WAS sohlt.- Vpnraifil»rpn P»f»r 1/orv^lrv Hmfatq 1 Ion Otyi boa,, mwtin tv. 1i_ sardientjes-dame was schit- Vercauteren. Peter Merckx. diefstallen. Om haar gezin De Bastaard, zoals het jon- terend) De belichting was in han- uur, in zaal De Ring, Ringstraat, Hamme. Zaterdag 20 april zou een kort fragment van dit to neelstuk uitgezonden wor den in Boeketje Vlaan deren. ield. Dat het beoogde betaald voor het 'over-regis- riteit, een tikkeltje méér ge- ,„„nn eb hresultaat' niet zo di- seren'. voor het alles-wü- maakte strengheid en een raon is t werd bereikt lag aan len-benadrukken. voor de vinniger en snediger aan- d en minder goede timing bij soms te duidelijke 'over-ac- breng van de dialogen had- een Philip Jean-Pierre Baetens was lancere^van point^ en ting'. den Catherine ^oot^r. d® P^ken ve^twoordehjk voor het "nogal trage evolutie van Gert Arena, nam de niet zo meer afgelijnd doen evolue- f?lmd spelsituaties. (Meer eenvoudige partij van Ju- ren. Yolande wist toch een ??5?®^®f verwfehte Marianne Van Ouyse en rappen was ook een dus Caxton voor zijn reke zeer aanvaardbare, geloof- SL w- Christiane Mertensstonden -st) ning Een uitstekend gete- waardige en lovenswaar- ^z° e®n ln ^°°r de tek8thulP 6n to- M h«. eerste bedrijf kende e„ goed volgehouden dige presut.e weg te geven. ffitS ÏÏÏST^t £t"eel S kend voor de show maar gekoördineerd door Freddy minder passend binnen het Merckx. verhaal. «'t Gekkenparadijs» werd Prachtwerk kregen we te geen thriller, geen tragedie zien van Kristien De Calu- of science fiction (erf. pro- wé Zij kon het 'show-ele- gramma), maar ook geen ment', nodig als onderlij- 'lachen-geblazen' Wel een ning van haar typering 'keep-smiling' met af en toe (Fiona Renshow), even- een 'uitschietertje'. Geen wichtig op de voorgrond heerlijk blijspel omdat het schuiven, (toch opletten te fel gekleurd en niet fijn voor het tekort aan stemvo- genoeg bleef, maar ook lume) geen klucht omdat de verf Moniek Dierickx tenslotte 'te zwaar' woog. vaart en kreeg de dankbare partij tempowisselingen ontbra- van Brigette Blair toegewe- ken. Het bleef amusant en zen. De 'over-acting' en de zeer genietbaar. Dus, Piet. sterke (bijna karkturale) we zijn er op ons gemak vertekening van wat Bri- voor gaan zittenen hebben gette zou moeten zijn, werd genoten van een zorgeloze hopelijk wel ingegeven en avond. Gekkenparadijs». Men herkent v.l.n.r. Marline aangemeten door de regie. Tot kijk, Distelbloemers. Hamme. De toneelgroep «Voor God en Evenmens» bracht het drama «driekoningen- Monique Dierickx en Yolande Veldeman. grernarIn dat geval leverde Moniek (w d g avond» voor het voetlicht, (vh)

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1985 | | pagina 25