"3e grote
en de kleine k
'indelij k Barber
Bunker...
ter De Troyer
Sint-Niklase vzw Muziak
Kunst in de Stad achterna
Provinciaal muziektornooi
te Aalst
«Bach-orgel»
de abdij te Affligem
TÏde jubileum-happening van honky tonk
Dendermondse Muziekschool
bracht prima lerarenkoncert
Jeugd en muziekorkest
van Antwerpen
te gast in Aalst
LISETTE
HEEFFER
De Voorpost - 3.5.1985 - 19
Kunstgalerij PALET
Fr. Courtensstr. 33
9330 DENDERM.
Tel. 052/21.46.10 <e».
Weekdagen van 9 tot 19 u.
Zondagen van 15 u. tot 19 u.
opleiding zij:
poneert. Met
Lonteerd Na
coord
Er is enige beweging in de Wase hoofdstad
inzake het promoveren van artistieke evene
menten. Parallel met de vzw Stichting Kunst
in de Stad, de instantie die zich tot doel stelt
het stadsbeeld te verfraaien met beeldhouw
werken en in ruil voor lidmaatschapsbijdra
gen en/of mecenaatsgelden jaarlijks prenten
van niveau ter beschikking stelt, werd on
langs de vzw Muziak geboren.
De doopplechtigheid, de ei- ren vereniging van de
genlijke oprichting, moet school, in eerste instantie)
nog plaatsvinden. Op 21 meer en beter te promove-
mei gebeurt dat. De bedoe- ren. Ook de koncerten die
ling ligt voor, de koncerten in het kader van het Festi-
die worden ingericht door val van Vlaanderen worden
de Sint-Niklase muziekaka- georganizeerd in Sint-Ni-
demie (de LVMS, de lera- klaas wil- men intenser
doen bijwonen. Zo exakt
werden de doelstellingen
echter nog niét omschre
ven; zij die de zaken in een
ruimer perspektief bekij
ken vinden dat het héle mu
ziekleven (ook de jazz dus)
zou moeten overkoepeld,
bevorderd worden door of
via de nieuwe vzw.
De vzw Muziak, waarvoor
overigens al centen werden
bijeengebracht (naar ver
luidt vijfentwintigduizend
frank) kwam tot stand na
een bijeenkomst van meer
dan honderd Sint-Niklaze-
naren die bij het kulturele
leven in het algemeen en de
muziek in het bijzonder be
trokken zijn. Exakt twintig
fer De Troyer gaf een improvisatiekoncert op hel Bach-orgel van de abdij van
In de reeks sessies van het muziektornooi georganiseerd
door de Diénst Kuituur van de provincie Oost-Vlaanderen
komt a.s. zaterdag 4 mei Aalst aan de beurt.
ie Troyer, organist van de St.-Janskerk te Aalst, gaf een geslaagde uiteenzet-
historisch overzicht en demonstratie van het abdij-orgel van Affligem. De
was wel onverwacht groot. Het voormalig orgel was tijdens zijn konservato-
studie-orgel. Hijzelf gaf op 16-jarige leeftijd hier zijn eerste
de sloping van de 19* eeuwse kerk, werd ook dit koncert-orgel
Na de bouw van de nieuwe kerk, werd Ghislain Potvlieghe uit Ninove
een nieuw orgel te bouwen, aangepast aan de nieuwe ruimte,
van wijlen Dom Bernard-Coprayin leven organist van deze abdij was, dat bij
van de nieuwe kerk. een orgel zou tot stand komen dat beantwoordt aan het
van J.S/Bach Dit instrument is alsdusdanig in deze optiek geconcipieerd,
is aldus hier in vervulling gegaan! Het orgel is tot stand gekomen in zijn
van het aantal registers, 17 in totaal te verdelen over twee klavieren en
pedaal, waarin elk «werk zijn eigen zelfstandigheid manifesteert». Disposi-
ïrenbeeld, algemene konceptie van de noord-duitse-barok-periode, wat wij
algemene noemer «Bach-orgel» kunnen plaatsen,
uiteenzetting mocht het orgel zelf bezocht worden, een enige gelegenheid voor
In bevattelijke termen werd het instrument toegelicht en de verscheide-
gedemon8treerd
xirstelling werd besloten met een improvisatiekoncert in de stijl van J.S. Bach.
vc""lr fiktieve thema's kwamen hier aan bod. Dit is geen geschreven muziek. Na het
m °1koord van elk stuk, behoren deze werken tot de vergetelheid, en zal nooit een
verie maal kunnen vertolkt worden. Tot slot bouwde organist Walter De Troyer een
lst °uit tot een 5-stemmige Fuga. Een prestatie die heelwat sukses oogstte, bijna een
varm applaus was dan ook terecht verdiend.
r.® vVrele groeperingen, die interesse betonen voor een dergelijke orgel-demonstratie,
tligem, kunnen zioh in verbinding stellen met Walter De Troyer, tel. 053/21.09.88.
aan' Jos Mertens
zulk;
tord a
'"„^ZATERDAG 4 MEI
erder
In zaal «Kring» in de Dr. De
Moorstraat 104 treden er
vanaf 14.30 u immers -ach-
tereenvolgens op de Jeugd-
fanfare uit Sint-Lievens-
Houtem, de Koninklijke
Fanfare Sint-Cecilia uit
Moerzeke-Kastel, de Ko
ninklijke Muziekmaat
schappij Sint-Cecilia uit Ap-
pels-Dendermonde en de
Koninklijke Symfonische
Kring Door Eendracht
Groot uit Aalst.
De eerste vereniging treedt
op in le divisie, de tweede
en de derde in de afdeling
uitmuntendheid en de sym
fonie meldt zich aan in ere
divisie.
Primeur
Met de deelnafne van een
symfonie, een orkest met
o.m. snaarinstrumenten, is
Aalst op het baanbrekende
pad. Tot hiertoe was het
tornooi immers alleen voor
behouden aan harmonieën
en fanfares. Voorzitter Ee-
mans dacht echter aan
«zijn» symfonie en stelde de
vraag waarom ook een
symfonie niet zou mogen
deelnemen. Dat was niet
voorzien in het reglement
doch na inzage van vroege
re programma's waaruit
bleek dat Door Eendracht
Gropt inderdaad groot is
werd de reglementering
aangepast. «Door Een
dracht Groot» wordt dan
ook de eerste, en hopelijk
niet de laatste symfonie die
zich voor klassering aan
biedt.
Opgelegd stuk is «Ballet-
flitsen» van de hand van
Werner Van Cleemput
waarmede reeds de «Prix de
la province de Liège» werd
behaald. Als uitgekozen
keuzestuk speelt de symfo
nie Habanera» een piano
kompositie in een bewer
king voor symfonisch or
kest van Roland Caryn.
In de jury zetelen deputee
A. De Mol, kultureel advi
seur Dr. P. Huys en musici
Roland Cardon, Lucien De
Kimpe, Jacques Maertens,
Hervé Moens en Werner
Van Cleemput.
De toegang is gratis.
LH
beheerraadsleden werden
al naar voren geschoven:
direkteur Frans Truyts van
de muziekakademieDenise
Caspendakis van die onder
wijsinstelling, Robert Van
den Hende, Lily-Anne Cop-
pens, Frans De Coeyere, de
heren Suetens en Dooms
van Jeugd en Muziek, R.
Verlaeckt, mr. Alex Wie-
meersch, Bert Peeters,
Frans Van Egghen e.a. ho
ren bij de stichters. Kui
tuurschepen Daan Anthue-
nis van Sint-Niklaas kan je
de 'geestelijke vader' van de
vzw noemen. Oók in de
raad van bestuur zetelt
Theo Meert, voorzitter van
de vzw Kunst in de Stad. De
wisselwerking met de
'kunstwerken-vzw' is overi
gens frappant, zeker als je
konstateert dat Kunst in de
Stad-sekretaris Hugo
Steenwegen het voorzitter
schap van Muziak zal waar
nemen.
Het voorbeeld van Kunst in
de Stad werkte dus inspire
rend. Dié stichting stelt het
overigens goed, beschikt
over fondsen en aarzelt
niet, initiatieven te nemen
met het oog op 'de artistieke
uitstraling'. Interessant is
het, aan te stippen dat
Kunst in de Stad centen
puurt uit (ondermeer) het
ééns per jaar organizeren
van een (belangwekkend)
koncert in de Wase hoofd
stad. Als je logisch doorre
deneert zou het voor de
hand üggen dat Muziak
werkmiddelen zou halen
uit (ondermeer) het inrich
ten van een expositie of het
organ izeren van een veiling
(een fenomeen dat zeer 'in'
is in Sint-Niklaas).
Wat er ook van zij, er kan
nooit promotie genoèg ge
maakt worden voor muzi
kaal boeiende of waardevol
le manifestaties; al stellen
zich toch enkele
'.m. het initiatief:
men zou muziekinstrumen
ten ter beschikking willen
stellen van de bevolking en
is dat wel haalbaar?; en
vooral wordt de vraag ge
steld of er zich bijwijlen
geen oververzadiging aan
muzikale evenementen in
precies Sint-Niklaas mani-
Hugo Steenwegen wordt
voorzitter van de nieuwe
vzw Muziak in Sint-Nik
laas. Deze pedagoog is ook
sekretaris van de vzw Kunst
in de Stad. (arch.)
festeert. Gesteld kan nog
worden dat terwijl Kunst in
de Stad geen echte binding
heeft met de kunstakade-
mie, de vzw Muziak wel vrij
nadrukkelijk wortelt in dc
muziekakademie. Dat ter
vergelijking. Beide onder
wijsinstellingen hebben eer
héél grote impakt op he
Wase kulturele leven, hui
reikwijdte situeert ziel
zelfs tot buiten de regie
Alvast kan worden gezeg
dat de vzw Muziak - als de
ze stichting tenminste le
vensvatbaar blijkt en goe
wil funktioneren - de ui
straling van b.v. de muziek
akademie van Sint-Niklas
(tweeduizend leerlingen
beslist ten goede kan kc
men. En méér mensen ser.
sibilizeren voor muziekma
nifestaties is op zich beslis
een edel, nobel doel.
Wouter VLOEBERGH
en zijn boezemvriend
letter Pat Hal cox zijn
Colyer en Sunshine
ex-muzikanten van de
I Bilk, Ball. Wallis en
m zowat de vetera-
de oude stijl-jazz in
•Brittannië.
Barber werd op 17
[1930 te Londen ge be
studeerde rechten,
dié hij na enkele
afbrak om zich volle-
dp de (New Orleans)
sk toe te leggen. In
richtte hij reeds zijn
i band op. In die perio-
Jeelde hij met Monty
r M"hine in de Crane River
Band.
»art 1953 stichtte Bar-
er "ten nieuw orkest met
ogtolyer.
ei Najwam in 1955 de zan-
Ottilie Patterson. Zij
:ks d
huwde later met Chris. In
ieder geval werd Chris Bar
ber's Jazz Band - met Otti
lie, Monty, Pat en Lonnie
tegen het einde van de vijf
tiger jaren één van de popu
lairste oude-stijlformaties
in Europa
Velen zullen zich wellicht
ook nog de film «Look Back
in Anger» herinneren. De
achtergrondmuziek werd
hierin door de Barber-Band
gespeeld. Dan kwam ook
nog het sukses van Monty's
Bechet-nummer «Petite
Fleur». Talrijke grote na
men werden door de Bar-
ber-band begeleid.
Schitterend is de dubbele
elpee «Take me back to New
Orleans» (met Dr. John,
Freddie Kohlman en de
New Orleans Brass Band,
1981).
De kunst van Barber be
staat er ongetwijfeld in om
aan een heterogene groep
muzikanten een karakte
ristieke Barber-sound te
geven
Terecht stelt John Lewis
(eertijds pianist van Mo
dem Jazz Quartet) dat Bar
ber tijdens de laatste twin
tig jaar de catalysator van
de jazz in Europa is ge
weest. Het spelen met de
zelfde muzikanten over een
lange periode was voor Bar
ber en zijn band een unieke
ervaring die tot boeiende,
mooie muzikale ontdekkin
gen heeft geleid. Bovendien
is Barber zelf één van de
verfijndste en gevoeligste
trombone-solisten van de
huidige jazzscène.
Direkteur Marcel Defleur
van de Dendermondse Ste
delijke Muziekakademie
was zeer tevreden met de
talrijke opkomst van een
aandachtig pubhek dat in
de feestzaal van het stad
huis luisterde naar een uit
stekend lerarenkoncert. In
zijn welkomstwoord, waar
bij hij ook de aanwezige
schepen van kuituur en en
kele gemeenteraadsleden
van harte bedankte voor
hun belangstelling, onder
streepte hij dat het voor de
konoertanten een deugd
doende vaststelling is te
mogen koncerteren voor
een talrijk pubhek. Het is
een stimulans. Dat het pro
gramma werd opgebouwd
rond komponisten die meer
speciaal in het jaar van de
muziek worden herdacht
Scarlatti, Bach en Haydn
zal niemand verwonderen.
Maar men heeft zich niet tot
deze drie groten beperkt,
aldus de direkteur, die
eraan toevoegde dat de mu
ziekakademie van Dender-
monde zich via zijn leraren
in zijn verscheidenheid wil
de voorstellen.
En variatie was er. Sylvia
Verstraete, die bo.-g stond
voor een uistekende en vlot
te presentatie van de ver
schillende nummers, nam
ons dan mee op een reis
doorheen het land van mu
ziek, zang en voordracht.
Begonnen werd met het toc
cata van de sonate in D
groot voor piano van Dome-
nico Scarlatti. En het was
inderdaad zoals Dylvia Ver
straete het had aangekon
digd; Scarlatti is een kla
viervirtuoos, biezonder
briljant vertolkt door An
Kesteleyn. Daarop speelde
Philippe Duerinck op gi
taar de fuga in a klein van
de prelude in D groot van
Johan Sebastian Bach. Een
meesterwerk. Terwijl het
pubhek nog sterk onder de
indruk was van de sterke
prestatie van Philippe Due
rinck, bracht Sylvia Ver
straete zelf een drietal voor
drachten. Eerst «Je bent
laat vandaag» van Seth
Gaaikema, daarna «Ver
jaardagsvers» van Herman
De Coninck en niet van Seth
Gaaikema zoals verkeerde
lijk op het programma
stond en tenslotte «Sprook
je» van Jaap Fischer. Het
eerste deel van de avond
werd besloten met het opus
107, Concertino voor fluit
en piano gespeeld door het
duo Bemadette Van Kemse-
ke, fluit, en Dirk Vermeir,
piano. Een inderdaad schit
terend einde voor een kon
cert, gebracht door twee
echte virtuozen.
Het tweede deel werd inge
zet met drie stukjes voor
twee alt-saxofoons. Ze wa
ren geschreven door G.
Ruggiero en Lieve De Rop
en Franky Van Laere zou
den zorgen voor een vlekke
loze vertolking. Daarna
Jeugd en Muziek Aalst nodigde voor het slot van
zijn werkjaar het jeugd en muziekorkest van Ant
werpen uit. Dat is een symfonieorkest dat in 1983
werd opgericht met de bedoeling jongeren een kans
te geven buiten de school te musiceren. Frans
Cuypers nam de leiding van het orkest op zich.
lndaJ8lse koncertvereniging nodigt uit
ome/1inwerking met BRT- hobo, en Jan Vermeulen, bestuur van Oost-Vlaande-
5 va^ganizeert de Zeelse piano zullen er werk vertol- ren, Dienst Kulturele Aan-
jIj,,. (jertvereniging op ken van Schumann, Niel- gelegenheden en staat on-
)n ijsdag 8 mei om 20 uur sen, Kalhwoda, DutUleux, der de hoge bescherming
vai raadszaal van het ge- Westerhnck en Shinohara. van het Ministerie van de
'ihuis van Zele een Het koncert wordt gesubsi- Vlaamse Gemeenschap,
Muziek en Lyri
sche Kunst.
De toegang bedraagt 120
Zele een Het koncert wordt gesubsi- Vlaamse
plrt, Paul Dombrecht, dieerd door het Provincie- Dienst
le ki
Maal
de volwassenen, jon-
+3 passers beta
len 50 ff.
UITNODIGING
Kunstschilder
Dendermonde. Lerarenkoncert. Niet alleen volwassenen waren present, ook de jeugd
genoot van de muziek, (foto piet hermans)
was het de beurt aan de
zang. Jacqueline Van de
Vijver bracht werk van
Massenet (Stances de Spaho
uit Sapho en Massenet) en
van Puccini (Mrote di Liu
uit Turandot). Ook hier
bleek dat de leraren van de
muziekakademie hun vak
beheersen. Net zoals Dirk
Vermeir aan de paino, Ber-
nadette Van Kemseke op de
fluit en Marleen Berge op
cello het pianotrio in F
groot van J. Haydn
meesterlijk wisten te bren
gen. De leraren voordracht
werd afgesloten met een
concerto voor trompet, van
Haydn, waarvan het andan
te en allegro werden ge
bracht door Henk De Loose
op trompet en Frans Dooms
aan de piano.
De leraren kregen voor hun
prestatie van het talrijke
publiek een verdiend
applaus.
In Aalst bracht het orkest
een niet alledaags pro
gramma. Er was een enkele
uitzondering, het ope
ningsstuk de ouverture
Rienei van Richard
Wagner.
In het Concerto de Aranjuez
van Joaquin Rodrigo trad
de 25 jarige Beatrice Van
der Linden, gitaar, als so
liste op. Het pleit voor diri
gent Cuypers dat hij een
dergelijk technisch hoog
staand werk durft op het
programma te brengen.
Beatrice Van der Linden
toonde haar virutositeit
met een serene muzikale
vertolking, waarin nog
maar eens bewezen werd
dat niet alleen de Spanjaar
den het monopolie van de
gitaarpartituur, hebben.
Vervolgens kregen we een
Vlaamse kompositie van
Luc Van Hove te horen. Het
scherzo voor orkest klinkt,
modernistisch, maar heeft
toch veel gemeen met de
klassieke strukturen waar
bij men, vooral door nuan
ces te leggen een niet altijd
egale vertolking weet te
brengen. Het jeugdorkest
van Antwerpen, want de
leeftijdsgrens voor de ver
tolkers mag de 30 jaar niet
overschrijden, beëindigde
de door de vele muzieklief
hebbers fel gewaardeerde
avond met de Symfonie nr.
4 opus 48 van Alexander
Glassenow. Alweer een fes
tivalstuk, ongekend en dus
ook onbemind, in muziek-
minnend Vlaanderen. Ook
hier kregen we een sublie
me vertolking voor de jon
ge groep muzikanten.
We kunnen ook de woorden
beamen van dirigent Frans
Cuypers die na afloop van
het koncert verklaarde het
spijtig te vinden dat dit
Vlaamse ensemble niet de
kans kreeg een avond te
verzorgen in het kader van
het Festival van Vlaande
ren. Misschien is er een ver
klaring te vinden in het feit
dat het hoogstaand pro
gramma dat door het
jeugdorkest wordt ge
bracht, een tikkeltje te
moeilijk is en daarom min
der in het Festivalprogram
ma past, waar men toch de
nadruk wil leggen op de
demokratizering van de
muziek.
Allicht doen de program
mamakers van het Festival
van Vlaanderen er goed aan
eens een avondje van het
jeugdorkest bij te wonen en
zullen zij dan overtuigd ra
ken van het feit dat men
virtuosen van eigen bodem
een kans moet geven. Het
jeugdorkest verdient het in
elk geval.
Dendermonde. Lerarenkoncert. Een ruime belangstelling voor een hoogstaand koncert
•°»1 (foto piet hermans)
Jazz-Première te Dendermonde
Zaterdag 11 mei 1985 te 21 u. organiseert Club 57,
supportersclub van K.A.V.D., een jazz-evening in ^.aai
Casino (Roxy) te Dendermonde.
Voor de eerste maal zijn zij er in geslaagd 2 van de 4
D'mondse jazz-orkesten samen te laten optreden.
The Jeggpap New Orleans Jazz Band en The Crescent City
Dreamers zeker geen onbekenden in de Vlaamse jazz-
wereld zullen gedurende deze avond de aanwezigen ver
gasten op hun eigen New-Orleans jazzgeluiden. De pre
sentatie is in handen van Wim De Lathauwer
Zij die deze avond niet willen missen kunnen kaarten
verkrijgen in voorverkoop aan 100 fr. (kassa - 150 fr.) bij:
- VW Dendermonde
- alle K.A.V.D. lokalen
- clublokaal Club 57 - Café Tijl - Grote Markt - Dender
monde
- Honky Tonk - Dendermonde.
De opbrengst van deze jazz-evening is bestemd voor de
jeugdopleiding van K.A.V.D.