Pact in prison te Aalst
Gedenkplaat
voor beeldhouwer
Albert Poels
Cees Rijppaert in Galerie Ghastel te Moerzeke Kastel
Retrospectieve
Marcel Coolsaet
Spreiden van opvoerings
data, een erg moeilijk
probleem
Wat biedt u het Kunstcentrum V.T.B.-galerij
«'t Hof te Puttens» te Lede?
20 - 3.5.1985 - De Voorpost
Tot 19 mei e.k. worden in Galerie Ghastel aan de Tramstraat nr. 6 te Moerzeke Kastel
een reeks werken van de Nederlandse schilder Cees Rijppaert tentoon gesteld.
Rijppaert is momenteel docent aan het Creativiteitscentrum Sint-Frans te Etten-Leur.
Hij is afkomstig uit Breda, waar hij in 1942 geboren werd en studeerde aan de akademie
voor beeldende kunsten in die stad.
Nadien kwam hij in Ant- eveneens aan de akademie aan het Hoger Instituut. In
werpen terecht, waar hij ging studeren en daarna de voorbije jaren
Kunstschilder Gaby De Pauw (tweede van rechts) expozeert in het Gemeentemuseum
aan de Kasteelstraat in Temse, tot 5 mei. Dit is een beeld van de opening van de
tentoonstelling. Links inleider Roger Geerts, dan (aan het woord) burgemeester Van Riet
en helemaal rechts Raoul De Graeve, voorzitter van Spirit, de organizerende vereniging
(foto dw)
de hij regelmatig in België.
Uiteraard stelde Rijppaert
herhaalde malen zijn werk
tentoon in Nederland.
Nöo-expressionismepjjj p_
paert heeft in de loop van de
jaren een langzaam ontwik
kelingsproces doorge
maakt. Voorlopig heeft dat
geleid tot een vorm van ex
pressie die men grosso mo-
do als abstraherend neo-ex-
pressioni8tisch kan om
schrijven. Door zijn vorme
lijke suggestiviteit kan dit
werk geïnterpreteerd wor
den als een soort schilder
kunstige grafitti. Dat is
echter wel een subjektieve
vergelijking, die in geen
geval betrekking heeft op
de ikonegrafie, maar veel
eer op de indringende wijze
waarop dat ikonografische
aspekt wordt benadrukt via
een vrij hevig kleurengam
ma en een onrustige lijn-
voering. Op die manier ont
staat inderdaad een oeuvre
dat in zijn visuele agressivi
teit vergelijkbaar word met
grafitti-kunst.
Wat betreft de vormentaal
op zichzelf, los van de wijze
waarop ze finaal wordt
overgebracht op de drager,
kan men vage verwijzingen
vinden naar het terrein van
de realistische beelding.
Hoewel feitelijk geabstra
heerd, is het huidige werk
van Cees Rijppaert inder
daad niet totaal los van de
realistische beelding, die
als ondertoon aanwezig
blijft.
Het werk van deze kunste
naar sluit dus aan bij de
neo-expressionistische golf
in de schilderkunst, zoals
die enkele jaren geleden
vrij onverwacht kwam aan
zetten. Het is echter duide
lijk dat deze produktie los
staat van het gegeven als
modeverechij nselBlij k-
baar beantwoordt deze lyri
sche vorm van schilderen
aan het temperament van
Rijppaert, zodat we een
harmonieus resultaat krij
gen van het samenspel tus
sen het oorspronkelijk ge
voelsgeladen koncept bij
deze kunstenaar en de
daaraan beantwoordende
vormgeving.
Galerie Ghastel is toegan
kelijk op maandag, woens
dag. vrijdag en zaterdag
van 14 tot 18 u., op zondag
van 10 tot 18 u., en op
afspraak.
BD
Aalst. Pact. Luc De Blieck als Rasky en Ronald Schollaert als Dimpy. (p. van s
Als vierde abonnementsprodüktie van het seizoen '84-'8ö bracht het Progi
Aalsters Collektief Teater dit weekend een geaktualiseerde versie van de roman «S
en Boete» van Dostojewski. Dit projekt kwam tot stand door een nauwe samenwe
met de Gestandardiseerde Inrichtingsstruktuur van de strafinrichting te Dendei!1
de. Gedachtenuitwisselingen tussen mensen van Pact en gedetineerden resulteerdl
het teatergebeuren «Hurrah, Rasky is back in prison».
den door bijna elke a
over-geakteerd.
Ook nog een woordje)
de affiche van Pact:|
affiche was wel erg vei
rend als aankondiging
een toneelwerk. Hetj
ons meer een tentooi
ling van alle mogelijk]
tertypes die een drukkj
voorraad heeft en eenj
verheerlijking van de|
werper ervan Bovendi|
deze kollagetechniek
al voorbijgestreefd. j
Tentoon in Beveren. Nog tot 5 mei kan je in Cortewalle gaan kijken n
Mon Camelbeke (Iv)
r tekeningen van
In onderlinge samenwerking met kuituurkring De
Ulenspiegelgezellen, de V T.B.-V.A B en kunst
kring 't Getij wordt op zondag 5 mei om 11 u. een
gedenkplaat onthuld aan de gevel van het huis van
de vorig jaar overleden beeldhouwer Albert Poels,
gelegen aan de A. Matthyslei 61 te Borgerhout, vlak
bij het Te Boelaerpark.
Tijdens de korte plechtigheid zal het woord worden
gevoerd door Bert Peleman, voorzitter van de kring
De Ulenspiegelgezellen, Karei De Meulemeester na
mens de V.T.B.-V A B. en een vertegenwoordiger
van de Kunstkring 't Getij
Hierbij weze eraan herinnerd dat vooral wat zijn
monumentale beelden betreft in hel Waasland de
Reinaertbank in het stedelijk park te Sint-Niklaas
en het Filip De Pillecyn-gedenkteken te Hamme
dienen te worden vermeld. Beide monumenten wer
den er opgericht door de VTB-VAB.
Alle vrienden of bewonderaars van de betreurde
beeldhouwer worden er bij voorbaat welkom
geheten
Om een aantal gevangenen
in levende lijve eens voor
zich te zien en hen verholen
te bespioneren, waren een
heleboel kijklustigen afge
zakt naar zaal Madeion te
Aalst.
De gedetineerden zaten er
als het ware geïsoleerd in
hun cel door een van boven
komende spot die hen in
sloot. Artistiek een goede
vondst, maar de derde keer
dat de spot hen afzonderde
was één keer te veel!
In deze aangepaste en be
werkte versie van «Schuld
en Boete» wordt Raskolni-
kof de naar de USA geïmmi
greerde Rasky. Het stuk
werd gedragen door deze
Rasky, gespeeld door Luc
De Blieck. Hij stak met kop
en schouders boven z'n me
despelers uit door z'n na
tuurlijke betrokkenheid bij
het gebeuren. Zowel door
z'n lichaamstaal, z'n enor
me zeggingskracht en sub
tiel gekozen handelingen
bleef Luc boeien tot het
einde.
Een voorstelling die alleen
al door deze ene speler de
moeite waard was.
Een beetje misplaatst von
den we de vraag van gedeti
neerden om werk. Deze
mensen hebben inderdaad
recht op werk, eenmaal bui
ten de muren van de gevan
genis, maar zo'n vraag in
het publiek gooien hoeft in
deze tijd zeker niet meer.
Temeer daar een deel van
dat pubhek waarschijnlijk
zelf werkloos is.
Storend werkten ook de in-
te rak ties binnen het stuk,
de repetitiescenes die voor
de link dienden te zorgen
tussen «Schuld en Boete»
en «Rasky». Een magere
oplossing
Deze scenes die voor reali
teit moesten doorgaan wer-
We hebben wel een
woord over voor de gel
inbreng die op de juist»
menten aangewend
De muziek van Randy 1
man was wel zeer pak!
bij dit teatergebeuren;
hierdoor werd deze a'
prachtig.
Sirou
Aalst. Pact. Een scène uit «Hurrah, Rasky is back in prison», (p.
In «De Graal» te Dendermonde
Lebbeekse toneelkringen
In kunstgalerij «De Graal» en die ligt langs de St.
Gillislaan 55A te Dendermonde loopt tot 16 mei a.s. een
Marcel Coolsaet-retrospectieve. De tentoonstelling is toe
gankelijk op zaterdag en zondag, van 15 tot 20 u. En op
afspraak (052/21.47.92-21.29.02)
Van portretten tot
gouaches
Het oeuvre van Marcel Cool
saet, aldus inleider Guy
Van Hoof vorige zaterdaga
vond, heeft sinds hij de les
sen volgde aan de Stedelijke
Academie te Kortrijk en
rond 1942-43 zijn eerste
werken ontstonden, een
evolutie doorgemaakt in
verschillende stadia.
Zijn allereerste schilderijen
waren portretten: de mens
in al zijn ex-pressiviteit
treedt voortdurend in zijn
werk naar voren en heeft
hem steeds geboeid. Aan
vankelijk vooral onder in
vloed van het Vlaams ex
pressionisme (Permeke),
waardoor hij figuren schil
derde uit de hem vertrouw
de vlasstreek, gebukt onder
de lasten van de arbeid en
de zorgen van het leven.
Zich verzettend tegen de
traditionele figuratieve
kunst, stapte hij echter af
van het schilderen van
landschappen en stillevens,
om over te gaan tot een
spontane uiting van vitaal
kleurengeweld action
painting en lyrische ab-
straktie. Voor hem een an
dere vorm van expressio
nisme, los van het figura
tieve of van elke dwang of
bespreking; een manier van
schilderen die hem de kans
gaf zichzelf los te gooien,
zijn temperament ruim
baan te geven. Een korte,
maar hevige periode.
In het begin van de jaren 70
begon Marcel Coolsaet zeef
drukken te maken en om
slagen te ontwerpen voor
het literaire tijdschrift
«Boulevard», dat hij mee
had opgericht. Zijn werk
evolueerde in de richting
van een technische precie-
sie, waarmee hij opnieuw
zichzelf in bedwang hield
en de werkelijkheid onder
kontrole.
Beheersing en koele regis
tratie waren kenmerkend
voor een reeks schilderijen
die gé fingeerde technische
apparaten en toestanden
weergaven. Een gefanta
seerde. aangedikte werke
lijkheid dus, op schilde
rijen die af waren. Een tijd
van hoofdzakelijk celebraai
werk, met weinig emotio
naliteit of lyriek, wel een
spelen met of uittesten van
mogelijkheden en spitsvon
dig amusement. Niet altijd
was het «verhalende» ele
ment evenwel geheel ver
dwenen, zoals o m. blijkt
uit het uit vijf doeken be
staande «Wagon verhaal»
(1975).
De belangstelling voor de
tails, als een soort uitver
groting van close-ups, wees
op de relaties schilder
kunst-fotografie. Marcel
Coolsaet kwam rond 1974
onder de bekoring van het
Op initiatief van toneelkring «Wij» werden de voorzitters van de zes grootle
toneelverenigingen uitgenodigd, vorige week donderdag een gesprek te voern
de speeldata van de produkties die in het volgend toneelseizoen op stapel staan
Aan de basis van dit initiatief lagen hoofdzakelijk het steeds maar aanzwellen»
onder de toneelliefhebbers die het, terecht, hebben over een onvoldoende spreid
de vrschillende produkties; de overtuiging dat, vooral op termijn, dit tegelijk
nadelige gevolgen zal hebben voor alle kringen én het feit dat een zeer vroege Pi
maart) het enorm moeilijk zal maken volgend jaar aan spreiding te gaan doen, i
iedereen vóór Pasen wil gaan spelen.
Dendermonde. In galerij De Graal exposeert Marcel Coolsaet (c)
e gingen. De kring is dan
Op ons initaitief, aldus Wij- ook verplicht zijn data erg
voorzitter Renaat Moeyer- vroeg vast te leggen en kan
blijkt in april te s.
toch niet zo ideaal:
uur, mogelijk moo
soon, werd door alle krin- er achteraf uiteraard nog kommuniefeesten,
foto- en hyperrealisme en
maakte gedurende enkele
jaren tekeningen die tech
nisch raffinement koppelen
aan een nauwkeurig geob
serveerde werkelijkheid.
Het ging er bij hem om de
kijkgewoonten te doorbre
ken. Mensen werden gepor-
tretterd, met de rug naar de
toeschouwer gekeerd, en
tegen een lege, nader in te
vullen achtergrond. Naam
loze figuren, die los staan
van hun omgeving. Zoals
ook de eerder gemaakte
technische machinerieën
nergens verband mee
hielden.
Rond 1976 ontstonden te
keningen in kleur, die naar
meer volledigheid streef
den, verwezen naar de beel
den van de nieuwsmedia en
een nogal macabere wereld
opriepen. Dood en verval,
lijden en aftakeling zijn ele
menten die Marcel Coolsaet
al vaker hadden bezigge
houden. Van een werk als
«Autopsie» (1976) is het
nog maar één stap naar zijn
schilderijen met als thema
de neergestorte, ter aarde
geworpen mens, de mens
die alle illusies kwijt is en
gekonfronteerd wordt met
zichzelf en de weinige din
gen die in het leven van
werkelijk belang zijn. Vrij
donkere, sombere werken,
waarop evenwel niet wordt
gedramatiseerd, maar juist
door het weergeven van het
essentiële een beeld ont
staan dat niet meer loslaat.
Zijn recentte gouaches zijn
een stuk minder somber en
er treden opnieuw verha
lende elementen op, maar
die zijn summier en bedoeld
als achtergrond, zodat het
alweer de menselijke fi
guur is die alle aandacht
opeist. Figuren die nog met
heel weinig in verbinding
blijkten te staan, die ge
woon «zijn» en in het lege.
het ijle bewegen of zich lou
ter bewust zijn van hun
aanwezigheid. Een toe
stand zonder opsmuk of
overdaad. Werk dat zich en
kel bezighoudt met de es
sentie van het bestaan. Eén
van deze opmerkelijke
gouaches heet 'De land
schapsschilder' (1984) in ie
der geval een figuur die
vóór de schildersezel staat
en m enkele kronkelende
lijnen de wolken ziet. Het
had net zo goed een ballet
danser of een duiker kun
nen zijn. Het doet er weinig
toe, want deze werken zijn
er om ons op een nieuwe
manier te leren kijken, ons
niet te laten afleiden of ma
nipuleren, maar gewoon
één te worden met de figu
ren die als het ware verwe
ven zijn met het onstoffe
lijke.
Pierre Van Rossem
gerageerd; hetzij tele- moeilijk van afwijken,
fonisch, hetzij schriftelijk. Toneelkring Wij, aldus zijn
hetzij door de aanwezigheid voorzitter, heeft op het vlak
op de vergadering (Vrede, van de zaalhuur minder
Pogen, Wij). Op zich was moeilijkheden. Wij zijn dan
dat positief. Als het de be- ook bereid na te gaan of het
doeling was via dit initiatief niet mogelijk is het seizoen
tot een betere spreiding te te laten uitdeinen. In het
komen, dan moeten we toe- eerste deel van het toneel
geven dat we in ons opzet seizoen vormt di geen enkel
niet slaagden.
Het Kunstcentrum V.T.B.-galerij «'t Hof te Put
tens», Wichelsestraat 20-22 te Lede is reeds gerui
me tijd het trefpunt van heel wat kunstminnaars
uit het hele Land van Aalst en de omgeving.
Van 1 tot 27 mei kan je er terecht voor een bezoek
aan de tentoonstelling van het werk van André en
Rob De Man. En zondag 12 mei is iedereen welkom
op een demonstratie van Raku-keramiek, Ikebana
en Japans theeceremonieel en een expo van oude
bootmodellen en oldtimers in raku.
André en Rob De Man heb- 1985. Him werk is er te
ben het genoegen U uit te bezichtigen 's vrijdags van
nodigen op een bezoek aan 19 tot 21 uur, zaterdag,
hun tentoonstelling die zondag, maandag en feest-
loopt van woensdag 1 mei dagen van 14 tot 21 uur.
tot en met maandag 27 mei Even kennismaken:
André De Man is wel eens
«De Breughel van onze tijd»
genoemd. Geboren als zoon
van oud-minister De Man,
voelde André zich van in
zijn prille jeugd tot het
kunstbeoefenen aange
trokken.
Als beroepskunstenaar
kende hij de harde en moei
lijke jaren, alvorens het
sukses hem bekroonde.
Zijn werk getuigt van een
zeer grote, zelfs verbluffen
de technische vaardigheid.
Men vindt er de fijnheid en
het koloriet van een De Sae-
deleer terug, getoetst aan
zijn eigen visie.
Rob De Man is geboren in
1949 als zoon van kunst
schilder André De Man.
Rob brengt in zijn werk een
synthese tussen de innerlij
ke en uiterlijke wereld, tus
sen wat we zien en wat we
voelen. Zijn werk is eerlijk
en ongekompliceerd
Hij kreëert figuratief ex
pressionistisch werk dat
velen boeit en aantrekt,
zelfs uitnodigt tot droom,
mijmerig en vooral diep
gaande bezinning.
Zondag 12 mei 1985 wordt
aan 20 personen, op de bin
nenkoer van de V.T.B.-ga-
lerij, de gelegenheid gebo
den Raku-keramiek te ver
vaardigen o.l.v. kunste
naar Luoien Tinck. Er is
echt geen voorafgaande
kennis vereist. Wel dient
vooraf ingeschreven! De
deelnameprijs bedraagt
100 fr. Aanvang: 11 uur.
Tijdens het bakken van het
keramiekwerk is er gele
genheid tot barbecue Deel
name: 550 fr. per persoon.
Vanaf 11 uur is daar ook
een demonstratie Raku-ke
ramiek, 's namiddags Ike
bana (Japans bloemen-
schikken) en Japans thee-
ceremonieel.
Tevens is iedereen welkom
op de tentoonstelling van
oude bootmodellen en oldti
mers in raku.
DB.
verkopen voor de e
beekse opvoering c"
moment dat de andetf
het spelen zijn zb<
ons dus ook genoot
onze data naar maarfel
schuiven. ff
Meerdere produkties^
tijdens zelfde weeken
probleem en de vroegere De toneelvereniging^
De oorzaken? De St.-Joris- speeldata werden dan ook Groot-Lebbekekonkfe
gilde Wieze en «De Iverlin- vervroegd naar de week- Wij-voorzitter 1
gen» Denderbelle spelen ends van 27 oktober en 3 Moeyersoon, wensei£
reeds jaren volgens een sys- november. nadrukken dat er va''
teem van vaste data, sys- In het tweede gedeelte van geen enkele kring
teem dat door de zalen waar het seizoen bestaan er ech- maar enige kwade v]
de beide kringen spelen, ter wel problemen. Omdat zijn in verband ml
aanvaard werd. Naast het twee weken na Pasen de vastleggen van hun
feit dat ze een traditie zou- Plechtige Kommunie door
den moeten doorbreken, gaat en de kleine zaal vano_
komt daar ook nog bij dat het Parochiaal Centrum produkties per jaar0
ingeval zij voor andere meermaals wordt verhuurd gen, gezien ook dat 1
speeldata opteren, zij ook voor communiefeesten. Ge-
plots te kampen zouden zien het lawaai van de klei-
hebben met moeilijkheden ne zaal doordringt tot de
voor de huu* van hun zaal. grote zaal, is het uitgeslo- voorjaar rekening
Toneelkring Ommekaar zit ten een toneelvoorstelling worden gehouden mri
in zijn zaal met het zware met een kommuniefeest te
probleem dat hij zijn po- combineren,
dium zelf moet optimme- «Wij» heeft voorgesteld om
ren, dat gedurende deze pe- de kleine zaal mee te huren,
riode deze zaal niet kan ver- E.H. De Beer heeft hier te-
huurd worden en dat de recht op gereageerd dat de
speelperiode uiteraard erg verhuur van de parochiale
beperkt wordt gehouden. zalen ook een dienstbetoon
Toneelkring Vrede speelt in inhoudt tegenover de men-
een druk gebruikte zaal en sen van zijn parochie. Hij
moet bij het bepalen van heeft echter nog bedenktijd
zyn speeldata rekening gevraagd. Wanneer het
houden met andere vereni- voor onze kring onmogelijk
data. Gezien het feit
van de zes kringei^
najaar praktisch allP
november en decembó'
gespeeld worden en M
SEN, gezien de trad»
bepaalde kringen en i
moeilijkheden bij ande
het niet uit te sluitv
meermaals meerder^
dukties tijdens een*
weekend gepland zijnji,
zou er eventueel in (^j
komst moeten kunn&
dacht worden aan hete
breken van de «mag»
paas limiet. n
Pierre Van Ri