24 - 14.6.1985 - De Voorpost Historische toneeloptocht in Sint-Niklaas. Mevrouw Sax, beschermvrouwe Goudbloem, wordt bijgestaan door schoondochter Jacqueline Van Havere ei dan de koets, (dw) Nog; tot en met zondag 23 juni is in de Aalsterse Belfortkelder iets uniek te beleven. Waregemnaar Jozef Gallant stelt er immers «zaadschilderijen» voor. Neen, geen zand- wél zaadschilderijen. Alleszins enigszins vergelijkbaar maar voor zaak met nog supplementaire moeilijkhe den. Een zandschilder (zie Hekelgem), start met gewoon wit fijn zand en kleurt het naar believen. De zaadschilder is echter gebonden aan de originele kleur van elk zaad want er komt niet de minste artificiële kleuring aan te pas. En ook de dikte van de zaden is zeer verschillend wat dan voor de legger van zandtapijten niet het geval is. Een zaadschilder ij kan er echter wél een begin van driedimensioneel aspekt mee verwerven. /an «zaadhandelaar» naar 'Aadschilder» ceds 50 jaar heeft Jozef allant te Waregem een aadhandel. In de zestiger - ren startte hij in zijn éta- \ge met het realiseren van 'n «zaad-tafereel» wat dan el heel wat belangstelling ekte. Onder impuls van ■en aantal kunstminnende rienden gleed Gallant van iet kommerciële vlak over aar het artistieke. Hij liet :ich verleiden tot de realisa- .;e van een eerste «doek». In ezen een plank waarop vooraf de tekening wordt aangebracht en dan met lijm bestreken, zodat de erop aangebrachte zaden honkvast zitten. Na een droogperiode van een paar weken worden de zaden hard geborsteld zodat een eventueel nog loszittend zaadje wordt verwijderd en men via het aanbrengen van een fijne plastieklaag de zaden kan afschermen tegen bederf en verkleu ring. Kleuren Als zaadhandelaar kent Jo zef Gallant alle mogelijke zaden die hij dan ook oor deelkundig weet aan te wenden Kleur, vorm en dikte moeten daarbij steeds in acht worden genomen. Voor geel gebruikt Gallant panis, voor rood petunia en lobelia, voor zwart neger- zaad. Blauw-grijs haalt hij uit papaver, groen uit Ja panse gierst en lichtgrijs uit emesia Plus een onein dig aantal varianten aller hande De TV Wanneer de BRT-TV-ploeg weet kreeg van dit enig ge beuren en er een reportage op de beeldbuis aan wijdde was het hek voorgoed van de dam en raakte Gallant meer en meer gekend. In de Belfortcrypte kan u nu een reeks zaadschilde rijen bewonderen waarvan u op het eerste zich niet zou vermoeden dat het allemaal gerealiseerd werd met za den Zaadje per zaadje Een werk van geduld voor ie mand als Gallant, een «be zadigd» maar op het vlak van de kunst nooit «verza digd» mens die prachtige resultaten haalt met zijn nieuwe techniek. Van men sen die dezelfde techniek als hij gebruiken heeft hij alleszins, noch op nationaal noch op internationaal vlak, enige weet. Een greep uit de tentoon gestelde werken: oud nest, boeketje, duifje, bloemen al lerhande, vogels van diver se pluimage, hoevetje en noem maar op. Vooral de natuur dus die deze man in de ban houdt. LH Aalst. Geert Bauwens: schilderen is voor mij reeds een noodzaak. De tentoonstelling «Herman Elsier», op zaterdag 14.30 u. tot 20 u. en op zondag van 11 u. tot 13 u. en 14.30 u. tot 20 u-, tot en met 23 juni 1985, in de zalen B van het Kultureel centrum Affligem, zal voor vele bezoe kers beslist een aangename verrassing zijn. Historische toneeloptocht in Sint-Niklaas' De vlaggezwaaiers van Boerke Naas brachli'^ kleur en aktie in de stoet ter ere van De Goudbloem, (dw) Herman Elsier werd gebo ren als zoon van de gekende architekt Constant Elsier, te Ukkel op 14 november 1931 en woont thans te Beersel, Landhuizen weg 7. Hij bezit een natuurlijke Ter gelegenheid van de driedaagse feesten van «Levensvreugde» van vrijdag 21 tot en met zondag 23 juni e.k. heeft er een tentoonstelling skulpturale keramiek plaats door het echtpaar Muylaert-Muys. Poëtische en juweelachti ge reliëfs van Monique Muylaert in hun schitterende kleurenpracht en groteske beelden van Herman Muys in hun surrealistische expressiviteit. Beiden behorend tot het beste in het genre. Monique Muylaert In 1946 te Kerksken gebo ren, studeerde Monique Muylaert aan de akademie voor schone kunsten te Aalst een aan het Hoger ■Instituut voor Schone Kun sten te Antwerpen. Ze be haalde tal van prijzen, o m. de Valerius de Saedeleer- prijs, werd professor aan het Instituut voor Creatieve Opvoeding te Hoogstraten -eeg opdrachten monu- mtale keramiek voor het t.wbrps provinciegebouw .■xposeerde reeds o.m. in 1 wat Belgische steden, n Nederland en in de USA. haar keramjek ontpopt <>nique Muylaert zien als -n geboren vertelster met vende anekdoten brui- snd van vitaliteit en spran- elend van geest. Tussen aar geïnspireerde vingers omt materie tot leven. En riemelende krioelende wereld van organische vor men. imaginair of reeël, oen voortdurende osmose van tastbare werkelijkheid en fantasmen uit een droomwereld tegelijkertijd v%ag en stevig, barok en waarheidsgetrouw In de komplekse struktuur schuilen vaak tegengestel de invloeden uit het Verre Oosten en uit vervlogen kuituren van Midden- en Zuid-Amerika. Herman Muys In 1944 te Sint-Amands ge- •i'oren Herman Muys stu deerde aan de Koninklijke Akademie Schone Kunsten te Antwgp^ lende prijzen. In 1968 werd hij leraar aan de Akademie te Aalst waarna hij op drachten kreeg van ITT, voordrachthouder was. werkte met monumentale keramiek voor het provin ciegebouw te Antwerpen en voor het Rockefeller Art Center te New York. Net als zijn eega exposeerde hij in eigen land, in Nederland en in de States. tHerman Muys opteert voor ruimtelijke, vrije plastische werken vol direkte span ning en gebalde ontroering die een sterke ontlading krijgen door de ongebrei delde expressionistische stijl. Zijn fantasie lijkt onuitput telijk en zijn kreatief ver mogen onbegrensd. Muys beweegt zich voortdurend op de limiet tussen droom en werkelijkheid. Zijn wer ken stralen een hallucinan- te sfeer uit waarbij half- menselijke en half-dierlijke wezens ons begluren, met een soms demonische ex pressie. Alles komt uit Muys' handen want hij ver werpt uitdrukkelijk alle mechanische middelen. Muys" oeuvre is er een van agressie, revolte waarbij het absurde van deze we reld aan de kaak wordt gesteld. De werken van Muys getui gen van een volstrekt ei genzinnig, ironisch karak ter, gekoppeld aan het ver mogen tot groteske vorm geving wat dan resulteert in knotsgekke, fabelachti ge wezens. Muys ontwikkelt onverge telijke, gedroomde ver schijningen met grote zeg gingskracht stoelend op virtuose technische beheer sing en vakmanschap U kan deze tentoonstelling meemaken op zaterdag 22 en zondag 23 juni in «Le vensvreugde», Botermelk- straat 201 te 9300 Aalst. Vernissage op vrijdag 21 juni met een inleidend woord door Paul Elen, di- rekteur Kultuurdienst Pro vincie Antwerpen. LH aanleg voor tekenen, akwa- relleren en schilderen. Die aanleg werd reeds op vrij jonge leeftijd gestimuleerd op de gemeenteschool door zijn meester Pol Coudron. Op latere leeftijd studeerde hij electro-mechanica aan het Sint-Jorisinstituut van Don Bosco te Sint-Pieters- Woluwe, waar hij in 1949 met onderscheiding zijn einddiploma verwierf Daarna kreeg hij een paar jaar praktijk in het vak. Na zijn militaire dienst volgde hij een kursus «reklamete- kenen». En na zijn huwe lijk in 1958 bekwaamde hij zich verder in het tekenen en schilderen. Zijn ideaal was en blijft: na tuurgetrouw schilderen Voor hem moeten zijn schil derijen fotogetrouw zijn, doch dan méér diepgaand als het fotografische en met een persoonlijk karakter. Aanvankelijk initieerde hij uit kunstboeken details van meesterwerken. Het slui merende talent dat in hem aanwezig was bloeide na dien langzaam open: hij schilderde zijn zelfpor tret... tienmaal in de stijl van telkens een andere grootmeester. Nadien volg den er meerdere andere portretten en bewoog hij zich, wat zijn onderwerpen betreft op verscheidene an dere terreinen. Hij zegt zelf: «Ik schilder alleen uit in nerlijke drang.uit zelfge noegen. of zoals dichterlij ke kommentatoren dat ple gen te noemen, uit bevrij ding van mijn innerlijke drang». Wat opvalt in zijn werk is dat het veelal ge ïnspireerd is door een diep- kristelijk en bijbels geloof. Herman Elsier was reeds laureaat van de Grote Inter nationale wedstrijden aan de Akademie van Lutèce te Parijs in 1973, 1974 en 1976, met zilveren en hou den médailles en behaalde reeds een zilveren en gou den medaille in de R.B.P. Brussel. Deze kunstenaar was reeds eerder te gast in het Kultureel Centrum te Affligem: enige tijd geleden in een groepstentoonstel ling van kunstenaars uit het Pajottenland, en met een individuele ekspozitie van 21 mei tot 5 juni 1983 Tijdens de eerstvolgende weekends - tot en met 23 juni - pakt hij er opnieuw uit met zijn werk: een boeiende tentoonstelling die stellig talrijke kunst- Hislorische toneeloptocht in Sint-Niklaas. Prachtig uitgedoste gildelieden stapten z n.a.v. honderd jaar De Goudbloem door de straten van de stad. (dw) Vrijdagavond 14 juni, te 19u.30, heeft in de Parochiezaal van Erembodegem-Terjoden de opening plaats van de kunsttentoonstelling «Geert Bauwens en Serge Bunoz» met inleiding door dhr. Jan Van Der Burght en muzikale omlijsting door de jazz-band «Mardi Gras». De tentoonstelling, georganiseerd door de VTB-Vlaamse Kring Erembo- degem - Terjoden, is verder nog toegankelijk tot en met maandag 17 juni. Geert Bauwens is geboren te Aalst op 3 juli 1961. Hij volgde drie jaar de Akade mie voor Schone Kunsten te Aalst onder de kundige lei ding van de heren Calders en Muys. Tijdens de enkele jaren dat hij in de kunstwe reld bedrijvig is, legde hij reeds heel wat weg af. Hij heeft niet alleen ervaring met reklame-tekenenmaar kreeg vooral aktieve be langstelling voor de schil derkunst, waarop hij zich overwegend toespitst. Over het medium «beeldende kunst» schreef dhr. Bau wens ons het volgende: «Het medium beeldende kunst behoeft geen gezwol len taal, geen moeilijke ge dachte, geen verantwoor ding. Het leeft onder ons, het is een maatschappelijk verschijnsel. Het oog obser veert, in gedachten wordt het beeld gezift, een mo mentopname die evolueert en een eigen leven met bete kenis krijgt: een «droom beeld», een droom die de haren van het penseel vormt, die zich vertaalt in kleur, in vorm en in om vang Het wordt sterker dan jezelf, het heeft een ei gen kracht, een eigen plaats, een eigen gewicht en zelfs zijn eigen stilte. Er is geen verloochening mo gelijk: het is de geboorte van een nieuw concept, een proces dat zich steeds her haalt. Geert Bauwens trad reeds verscheidene keren met zijn werk naar buiten. Op 16 april 1983 verraste hij heel wat kunstliefhebbers met «Action Painting» op de Grote Markt te Aalst: een gezamelijk werk van Geert zelf, Johan Capiau en Wer ner De Vos. Reeds vier maal heeft hij aan een groepsten toonstelling deelgenomen, waaronder in mei '84 in «De Tinnen Pot» te Brussel n.a.v de «Grote Nationale Prijs voor Akwarel», en van 15 september tot 14 oktober 1984 in het belfort te Aalst, een groepstentoonstelling met werken van oud-leer lingen van de Akademie voor Schone Kunsten Aalst. Individueel ekspozeert hij reeds in mei '83 in 't Apos telken te Aalst en van 19 mei tot 4 juni '84 in het Casino te Middelkerke. Bauwens zegt van zichzelf: «Schilderen is voor mij reeds lang een noodzaak. Waar vroeger de drang tot scheppen onbewust tot mij doordrong, gebeurt dit nu heel bewust. Via dit me dium wil ik mij verrijken om me beter te verdedigen, om de werkelijkheid te kunnen dragen, om niet te vervallen in immoraliteit en decadentie, om me te behoe den tegen geestelijke hon ger en kou. Het is niet een toelichting van de kunste naar die duidelijkheid brengt. Nee, alleen de ver houding «kunstwerk-toe- schouwer». Het intens bele ven en binnendringen in een bewust gekozen struk tuur - om er jezelf in te verhezen of te identificeren. Tenslotte is ons leven wat onze gedachten ervan maken.. Serge Bunoz is Brabander en ook een jonge kunste naar. Hij was leerling van Yves Rhayé en werkt er mo menteel mee samen. Op de tentoonstelling worden en kel beelden van zijn hand getoond, maar hij is ook nog bedrijvig in de schil derkunst. Zijn beelden zijn van gebakken klei (Ten cota) die hij al dan niet in een kleurtje zet. Het werk van Bunoz beschouwd worden «surrealistisch fantas met duidelijke inspir van Hiëronymus Bosch, pisch hierbij is zijn voorl de voor afwerking en tails. Serge Bunoz trad maar zelden met zijn we naar buiten. In august 1982 hield hij een een tentoonstelling in de A sterse belfortzaal Sira dien ekspozeerde hij a reeds te Kortrijk en m Gal rij 29 te Boekhoute-Assec de. En momenteel be rei hij zich ernstig voor op tentoonstelling in Bruss en Parijs. Tijdens de komende k< misdagen - 14, 15, 16 17 juni '85 - zijn Gee Bauwens en Serge Bruin te gast in de Parochieza van Erembodegem-Terj den met werk dat van beti kenis is. Ze hopen er hee wat kunstliefhebbers te gen begroeten! DJ

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1985 | | pagina 24