en de kleine k' De grote J li Of füs o_ Verrassende tentoonstelling bij CC Gr ember gen Fotowedstrijd rond «Aalsters Belfort» Groepstentoonstelling van de Iddergemse School in het Kultureel Centrum Affligem «Portret van een Dorp» Uk Vredon uit Aalst op reis «Gebruiksvoorwerpen door de tijd heen» in de benedenzaal van het belfof te Aalst 26 - 19.7.1985 - De Voorpost Elk jaar ter gelegenheid van «Statiekermis» pakt de Culturele Centrale van Grembergen uit met een tentoon stelling. Liefst met mensen van eigen bodem, maar af en toe ook wel eens met iemand die het in de wereld van de kunst al ver heeft geschopt, althans wanneer men afgaat op de vele kritieken die er door de betrokken kunstenaar te kijk worden gelegd. Dit jaar vormde een uitzonde ring. Men had drie kunste naars aangesproken van een verschillende leeftijd en die zorgden samen voor bijna 60 werken die een brede waaier aan kunstvormen aanboden. Naast schilderijen, waren er pentekeningen, pastels, pyro- gravures, beeldhouwwerk, pastels en ook grafisch werk Inleider Norbert De Batselier vond in het werk een rode draad een zinvolle vrijetijds besteding, een kunstzinnige uiting die nog niet is verloe derd of herleid is tot reinste kommercializering. De volks vertegenwoordiger onder streepte dat men met kunst in feite nier zozeer de handels waarde van een schilderij of beeldhouwwerk bedoelt, maar wel aandacht zouden moeten hebben voor de waarde die wij aan de arbeid willen hechten. Kunstenaars werken immers ook en of ze zich nu onledig houden met schilderen in hun vrijetijd, of er hun dag mee vullen, ze blijven zich toeleg gen op eenzelfde manier: krea- tief invullen van de tijd die hen beschikbaar wordt gesteld. Dat is een houding waarvoor we eerbied en waardering moeten hebben, aldus de volksvertegenwoordiger die dan wees op het feit dat de Culturele Centrale vanuit deze invalshoek de exposanten wil ondersteunen. Kunst met een grote «K» valt volgens de inlei der maar al te vaak samen met de «k» van kommercializering en in dat verband citeerde hij de naam van Masereel wiens weduwe de tekenkunst van haar man heeft gedegradeerd tot een stapeltje papier, tot een handel die kunstverlagend Drie kunstenaars Daarop zou SP volksvertegen woordiger De Batselier de drie exposanten aan het niet zo tal rijk opgekomen publiek voor stellen Het zijn drie mensen die ieder hun eigen benade ringswijze moeten krijgen, zo zette hij uiteen. Bij Frans Maes kan men vaststellen dat deze man een onmeedogend leven heeft meegemaakt, een weg die liep langs koncentra- tiekampen. Voorbeeld daar van is de pentekening van het Fort van Breendonk. de eerste tekening die Frans Maes maakte. Het Fort van Breen donk heeft in zijn leven een heel aparte plaats gekregen. Daarnaast vinden we van hem ook melancholische schilde rijen terug. De man die droomt van een mooie, vooral betere wereld. Het zijn minia tuurschilderijen, dingen die men haast stiekem, in het ver borgene kan maken. De in valshoek om het werk van Maes te benaderen is dan ook wat vraag naar wat deze man allemaal al heeft Daarnaast is er Alfons Cricq. Een hobbyist in de ware zin van het woord. Een man die schildert in zijn vrije tijd, die zelf zijn weg zoekt, wars van elke akademi- sche opleiding. Bij de beoor deling van zijn werk moet men dus rekening houden met het feit dat hij autodidakt is. Al fons Cricq heeft een voorliefde voor landschappen en het feit dat hij afkomstig is uit Lebbe- ke zal daaraan niet vreemd zijn. Lebbeke kent immers heel wat landschapschilders. Bij hem is de benaderingswijze dan ook: waar leeft deze man. De derde kunstenaar is minder vlug saman te vatten. Henri Vanlaar is een ingewikkeld kunstenaar Zijn werk toont duidelijk aan dat hij wel enige akademische vorming achter de rug heeft. Een sporadische opleiding in Brussel en in Den- dermonde zo zegt hij zelf. Hij heeft de technieken die hij op de akademie heeft geleerd, ge bruikt om nieuwe technieken aan te leren. Daarna heeft hij de oude vormen over boord gegooid In zijn werk ook tegenstellingen: beeldhouw werk en grafiek, waarbij men kan zeggen dat het beeldhouw werk is voorbehouden aan de happy few en de grafiek be stemd is voor het grote pu bliek. Bij hem spelen Creativi teit, inventiviteit en technici- teit een voorname rol. Bij zijn beeldhouwwerk moeten we ons de vraag stellen: waar er gens staat de mens in de omge ving? Tenslotte zou inleider volks vertegenwoordiger De Batse lier nog de loftrompet afsteken van de Culturele Centrale die het telkens weer aandurft om naast de vele kermisvermake lijkheden ook te zorgen voor een kultureel aspekt dat mag gezien worden Hij verklaarde dan de tentoonstelling voor geopend. Voor de drie kunste naars had hij nog felicitaties over voor het zinvol besteden van hun vrije tijd. 't Vaatje Nog niet aanwezig op de ope ning van de tentoonstelling, maar zaterdag en zondag volop in bedrijvigheid was de wijngil de 't Vaatje die aan iedereen die het wilde weten, liet zien hoe men zelf wijn kan maken. Ook al een zinvolle vrijetijds besteding, die wel enige vaar digheid vraagt. Maar binnen een groter geheel, zoals een wijnmakersgilde vormt dat geen enkel probleem, 't Vaatje stelt immers heel wat kennis, ervaring en materieel ter be schikking van zijn leden. On der meer ook een steengoede kursus voor de beginners. Daarnaast zijn cr op regelmati ge tijdstippen vergaderingen, waarop deskundigen komen spreken over het maken van wijn met produkten uit de ei gen tuin. Rond het oudste schepen- zowel in kleur als in wit huis der Nederlanden, het zwart worden aanvaard Belfort te Aalst, wordt een doch uiteraard kan slechts fotowedstrijd georgani- één inzending per deelne- zeerd Het gaat dan om het mer bekroond worden hele belfortcompleks met Formaat van de foto's moet schepenhuis, belforttoren liggen tot 9 bij 9 en 18 bij en gebiedshuisje. Deelne- 24 cm. In elke kategorie mers kunnen zowel een al- worden de beste 5 jnzendin- gemeen beeld als een ty- gen bekroond door een jury pisch détail onder de loupe van drie gekende Aalsterse nemen Het kunnen verder fotografen voorgezeten evenzeer buiten- als binnen- door de kuituurschepen opnamen zijn en ook re- Chris Borms. produkties van vroegere af- Inzendingen moeten, dege- beeldingen. U kan er trou- lijk verpakt, en voldoende wens terecht op woens- en gefrankeerd binnen zijn op zaterdag van 9 tot 12 en de Toeristische Dienst, Bel- van 14 tot 17 u. fort. Grote Markt vóór 7 De deelnemers komen uit in september. De poststempel drie kategorieën volgens de dient als bewijs. Dendermonde. Bewonderend kijken naar de tentoongestelde werken foto Piet leeftijd: tot 18 jaar, van 19 Hermans) tot 54 jaar en ouder. Foto's LH Iedereen heeft wel eens behoefte aan rust, bezinning en verademing... ook nood aan ekspressie en onderling kont&kt... Geen taal is zo universeel en ekspressief als de kunst, in alle vormen. Op zaterdag 20 en 27 juli van 14.30 u. tot 20 uur en zondag 21 en 28 juli, van 11 tot 13 uur en van 14.30 u. tot 20 uur kunnen kunstliefhebbers in de zalen A van het Kultureel Centrum te Affligem terecht voor een aangename konfrontatie met het werk van Maria Cuper, Edgard Dumoulin, Jan Van Saene en Rita Willems: een groepstentoonstelling van «De Iddergemse School», gerealiseerd door Johan De Geyter. pastel-kleuren en tinten. Van Saene brengt ons be slist een kristelijke bood schap». ken een hymne aan de schep ping. aan het leven, aan de natuur. Hel zijn blijkbaar heel wat jeugdimprcssics, gepen- In een folder, uitgegeven s^eld met fantasie tot persoon door het Museum voor Mo- verhalen: een tuinpad. derne Religieuze Kunst Oostende in 1980 lazen wij: zonovergoten struiken, toetsen schaduwblauw. Jan De Vuyst .Zijn kleuren zijn Bymt» schreef WerovA: -Hel zijn. als De plechtige opening van woordelijke groepstentoonstelling pagina's oor de kleuren- van 12 werken, n verscheidene De huidige tentoonstelling De Iddergemse School» in weekbladen) heeft hij intussen wordt beheerst door een de Abdij van Affligem zijn zin voor details en kleuren aantal werken in pastel, die met toespraken door Dom voortdurend flink opgevoerd koloristisch erg veel moge- I Dit is nog altijd in zijn werk lijkheden biedt. De verfijn- zichtbaar. De kunstenaar zelf de tekenaar Van Saene Idesbald Verkest en Sena tor Germain De Rouck vrijdag 12 juli om 20 uur. len. Het rood in al zijn fa cetten wil de talloze as pek ten der liefde uitdrukken. Zijn oranjes jubelen van in nerlijke vreugde. Zijn geel is koninklijk van geestelij ke rijkdom. Zijn blauw eer der verstandelijk-koel, sug- voor staat, bijna stukjes partituur van Vivaldi's Vier Seizoenen, als 't ware door een ochtendnevel overtrokken, voorzichtig warm en blauw». Deze tentoonstelling van de «Iddergemse School» in het Kultureel Centrum Affligem is een individualist. Hij pakt maakt hier plaats voor de verfijnde kolorist De kun- - is duidelijk bijbels gelegenheid om persoonlijk voor de natuur in de vier sei- geïnspireerd en tracht bij- was reeds voor een groepje thans uit met 19 schilderijen i kunstliefhebbers een goede heeft blijkbaar een voorliefde kennis te maken met vier i in het Pajottenland. Hij plastische kunstenaars en schildert soms ook bloemstuk samen met hen een stukje ken, en heeft een speciale gave bewandelen als een het portret, waarbij hij ontdekkingstocht naar htm niet enkel de gelijkenis van het geëigende kunstuitingen, model beoogt, maar ook het Op een eigen wijze, volgens karakter wenst vast te leggen, verschillende genres, ge- Enkele titels misschien? «Zo- ven ze uitdrukking aan merzicht Wambeek». «Borcht uit te leven in zijn geliefde Rita Willems (uit Bccrvclde) na in hemelse kleuren kosmische gegevens de uit breiding van het geloof en het Rijk Gods te dienen Deze charismatische op gang van Van Saene is vrij recent en biedt de kunste naar de mogelijkheid zich persoonlij ke ervaringen middelen, leefpatronen en- Lombeek sneeuw». «Boeketje rozen», «Zelfportret». «Bocre- ze. brengen alle kunstuitin- type»...: allemaal individualis- gen steeds in bestendige tisch uitgewerkt, met precisie, evolutie. Kunst is zo rela- met karakter, tief.Maria Cuper werd ge- Jan Van Saene is reeds voor boren te Meldert (Aalst) op de derde maal te gast in het 14 februari 1943. Ze volgde Kultureel Centrum Affli- Hoger Secundair onderwijs gem. Hij werd geboren te aan de Akademie voor Plas- Ninove op 23 september tische Kunsten te Asse. Ze 1947 en is autodidakt. Na kreeg reeds een eerste on- zijn universitaire studies derscheiding op kunstge- (Lie. Politieke en Sociale bied op 12-jarige leeftijd Wetenschappen) volgde hij met haar kindertekening de Rijksschool voor Beel- ideeén-kunst met subtiele brengt met een twintigtal wer- gereert een kosmische za\ tijdens de eerstvolgende grenzeloosheid. In zijn laat- week-ends ongetwijfeld heel ste werken breekt het wat kunstliefhebbers aanspre- groen door als een lente ken. hen meer mens maken en voor kinderlijke frisheid». geestelijk verrijken... Het is de wens van dhr. Johan De Geyter, die de vier ekspo- santen heeft samengebracht, dat allen die met de kunste naars kennismaakt, iets van wat hen bezielt in zich zullen meedragen! DB. Enkele titels van tentoon gestelde werken: «Gods' heerlijkheid in zijn schep ping», «Avondgebed», «He mels herfstwolkentafe- reel», «Tedere, blauwe ma rine», «Tropisch groen» met als tema «De Zee» waar aan ook een persprijs ver- dende Kunst te Anderlecht waar hij zich bekwaamde bonden was. Ze schrijft ook o.l.v. Frans Minnaert Hij gedichten, kursiefjes, kort- hield reeds heel wat ten- verhalen. Binnenkort ver- toonstellingen o.a. in Roos- schijnt haar eerste boek. Ze daal, Aalst, Gaasbeek, Nei- was reeds twee jaar geleden gem, Gooik, Vaal beek. Ant- het Kultureel werpen, Oostende, Gent. van Affligem, Werk van hem bevindt zich in Engeiand, Nederland, Indonesië, Zuid-Afrika. Zijn atelier is gevestigd in te gast Centrum maar stelde ook reeds ten toon te Herdersem, Asse. Baardegem, Dendermonde, 8int-Martens-Latem, Knok- de Broekstraat 15C, Roos- ke, Meldert, Ninove, Hekel- daal-Strijtem. Hij ontwerpt gem, Lede. Thans toont ze ook gelegenheidagrafiek, een vijftiental werken: plas- muurschilderingen tische kunst die ongetwij- boekomslagen, feld flink aanleunt bij haar Dhr. De Rouck; poëzie. «Kunst schilder Jan Van Saene is Edgard Dumoulin werd gebo- steeds een plastisch zoeker ren te Halle op 6 maart 1919. geweest naar hogere en Zijn atelier is thans gevestigd geestelijke gaven. Als teke- in de Luitenant Jacopsstraat naar zocht hij geruime tijd 127 te Sint-Kwintens-Lennik. Hij volgde vier jaren kunston- de inhoud van bepaal de Oosterse filozofieën. Zijn derricht,. Die werden afgebro- werken in penseel en Oost ken met de oorlog '40-'45. indische inkt geraakten be- ziit^gespeciali«er^ken^e^Ne^^^m^^^^ In het kader van de 4e Molenfeesten te Oordegem een vierdaags gebeuren in en rond de Fauconniermolen en op het prachtig domein «Hof te Landegem» kan u een unieke tentoonstelling meemaken. Fotografe Rita Van Callenberghe (Zele) realiseerde immers op uitnodiging van de organisatoren van de Molenfeesten een reportage over Oordegem maar dan bekeken door vreemde ogen. De Vlaamse kunstcriticus Roland De Beule schrijft over deze foto's wat volgt «De windmolen beheerst het land en het land beheerst de ziel van de mens. Wandelen schenkt rust en rust is wat je nodig hebt om het land te begrijpen. De natuur vraagt veel geduld. Bloemen, gewassen en bomen leven volgens de onverbiddelijke klok der jaarge tijden. De mens is een vluchtig ding, alleen door de lens te bevriezen Mensen in een landschap, een boom leunend tegen een oude gevel, een kind en een nieuwe woonwijk midden een land vol traditie Alleen een kunstenaar kan dat eeuwig anachronisme vertalen in begrijpelijke beelden. Prentkaarten kunnen dat niet Ze zijn echt realistisch maar duidelijk onbewogen. Hun kleuren spreken geen taal De naakte schoonheid van het landschap vertoont zich in zwart, wit en grijs. Lijnen en schaduwen zijn belangrijk en het ritme van de voren in het land Rustig moet je die foto's bekijken. Sommige zijn erg gedurfd, andere hebben een strakke opbouw. Zeker is dat je telkens kunt aanvoelen wat de fotograaf te zeggen had. Dat is een enorme ervaring. Je ontdekt een nieuwe communicatievorm. Misschien hou je niet van alle foto's. De andere zul je haten. Onmogelijk is het dat zo'n beeld je koud laat. De rust van de natuur, samen met de bewogenheid van de beelden geven je een zalig gevoel. Stilletjesaan begrijp je wat niemand in woorden kan uitdrukken: het land rond de molen Toewijding en bescheidenheid sieren de fotograaf die dit verwezenlijkte. Deze expo is toegankelijk in de benedenruimte van de molen op donderdag 15 augustus van 17 tot 21 u en op zondag 18 oogst van 14.30 tot 20 u. De werken zijn er te koop aan de prijs van 1.500 fr. Opening door burgemeester Grepdon en inleiding door auteur G.M. Van Der Gucht. jïCT Dendermonde. De drie exposanten in gezelschap van inleider De Batselier (f Piet Hermans) Wie graag een glaasje zelfge- overvloed. Voor 't Vaatje was meer en beter ken maakte wijn wilde proeven, deze tweedaagse in Grember- maken kon dat best. Er was keuze in gen een nieuwe kans om zich Een zestigtal leden van Ex pressiegroep Vredon uit Aalst zijn vrijdagavond 12; 1985 vertrokken voor hun jaarlijkse tournee. Ondanks het middernachtelijk t was de stemming opperbest. Hun optredens in Frankrijk en Spanje staan dit j in het teken van hun 5-jarig bestaan dat dit jaar zal gevierd worden. Aita Met heel wat evenementen wordt de laatste tijd de aan dacht getrokken op oude ambachten. Als aanloop naar de achtste Kunst- eu Ambachtenmarkt van 8 september a.s.. van 10 tot 18 uur, rondom de eeuwenoude Aalsterse belforttoren, organiseert het Aal sters stadsbestuur van 7 juli t.e.m. 26 augustus 1985 een uitzonderlijke tentoonstelling, «oude voorwerpen door de tijd heen» in de benedenzaal van het schepenhuis. Grote Markt te Aalst. De tentoonstelling toont je naast een gamma gebruiks voorwerpen in silexmate riaal, afkomstig uit de vuursteenmijnen van Spiennes in de provincie Henegouwen, het belang rijkste en oudste mijncen trum van het Belgische Neolithicum, vervaardigd ca. 5.000 jaar geleden, ook grote geslepen préhistori- sche vuurstenen, hou tak - kersbijlen, gevonden te Ou ter en Pamel. Daarnaast ook een weeftouwgewicht, een rolkei op natuurlijke wijze doorboord, gevonden te Aspelare in 1870, evenals twee aambeelden uit zand steen vervaardigd, bestemd voor vezel- en lederbewer king, het verbrijzelen van beenderen e.d.m. Het spin nen met de spinstok of kon kel is de oudste manier om van dierlijke of plantaardi ge vezels een vaste, gerolde draad te maken. Een spin stok bestaat uit een houten stokje, in het midden dik ker dan aan de uiteinden en uit een spinsteentje of spin- schijfje, dat als vliegwiel fungeert Ook op de ten toonstelling merk je wel en kele spinsteentjes uit ge bakken klei. Maar ook een prehistorisch mijnwerkers houweel, gebruikt in de vuursteenmijnbouw, bijl hamers, bijlen, vorken of gaffels uit hertshoorn of vervaardigd uit buitenland se graniet zijn er keurig uitgestald. Zelfs Laat-Ro- meinse smeedijzeren mes sen, vroeg-middeleeuwse bajonetten, sikkels, gaffels, eertijds gebruikt als land- bouwtuigen en een maal steen van een handgraan molen uit harde uitheemse steensoort vervaardigd trekken er de aandacht van Bij het bekijken van een spinnewiel en spinrokken denk je er meteen aan dat in de 16de en de 17de eeuw het handspinnen gaandeweg vervangen werd door het spinnewiel dat, van het neo lithicum tot het eind van de 19de eeuw het spinnen in hoofdzaak vrouwenarbeid was die binnen de huis kring werd verricht en we ven een bij uitstek mannen- aangelegenheid was, inzon derheid wanneer het om grotere weefgetouwen ging, die meer arm- en beenkracht vereisten. Of heb je meer belangstel ling voor oud klompenma kers- of meubelmakersge reedschap of voor 'n voeder pers, 'n strokapmachine ge bruikt voor strodakbedek- ken, 'n bakkersschop of schietschop, vroeger nood zakelijk om de deegklom pen in de oven te schieten en het gebakken brood er uit te halen, of voor een steenzaag gebruikt bij de restauratiewerken van de Sint-Martinu8kerk te Aalst, na de eerste Wereldoorlog? Maar iedere belfortbezoeker zal zeker oog hebben voor de oude breimachines en voor de handpers en sati- neerpers ca 1862, een ge schenk van de Aalsterse drukkersfamilie DuCaju... Een rondgang van de ten toonstelling «oude voor werpen door de tijd heen» zal je alvast doen terugden ken aan de oorsprong en ontwikkeling van het am bacht. «De primitieve objek- ten, uit steen en gewei, zijn de oervormen van de ge kende werktuigen en te vens getuigenis van de ont wikkeling van het mense lijk vernuft Zonder deze voorhistorische «werktui- lange specialisatie industriële uitrusting denkbaar zijn» lees jc begeleidende tekst. maakt er even kenni (w de steentijden in onz« w ken. ook met de «bron h en «ijzertijd» bij ons n tievelijk zowat 75( 2500 jaar geleden, 1 nen. En het dringt door: «de vervolmakil n de werktuigen heeft n M bracht, dat waar eerst noodzakelijke u werd voorzien, meer geproduceerd worden. En... de g handigheid van de a de andere persoon in j paalde technieken - u vakmanschap heef ambacht» doen ontsta y. Deze boeiende tentoc ling in de Aalsterse b zaal blijft nog vrij tt kelijk tot 26 aug 1985, elke weekdag v s u. tot 12 u. en van 14 18 uur, op zaterdag u. tot 12 u. en van 14 18 u ook op zondag t u. tot 12.30 u. en van tot 18 uur. Tentoonstel!) te Berlare Traditiegetrouw seert de Culturele O van Berlare in het weekend van juli kunsttentoonstelling. De tentoonstelling il d op zaterdag 27, zond oe en maandag 29 juli telkens van 10 u. tot en van 14 u. tot 21 u. De opening vindt pla m vrijdag 26 juli 1985 u. waar Norbert De i lier fungeert spreker. De tentoonstelling door in zaal «De Vocjt Frankrij kstraat Berlare Volgende kunstenaa men eraan deel: Vos, Sabine Nelis, 1 Gerda Schelf Irk

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1985 | | pagina 26