w
Achiel Vermeiren schreef de geschiedenis
van verdwenen Lebbeekse toneelkringen
J
h«Ii« en aanverwanten (5)
m
da™ [Qeine wenken voor schouwburgbezoekers
Blank en bruin
!how- en Marchingband De Eendracht uit Baasrode op nieuwe paden
Jan Van der Hulst;
«Driehonderd jaar Augustinessen
te Aalst
SP
De Voorpost - 23.8.1985 - 21
De dames worden dringend verzocht zich van. hunne hoeden te ontdoen
ir het
Het
lieuw
in volgen op elkaar en ook in 1937 bracht de
jlkring der Koninklijke Fanfare Orpheus», in
loop van december een operette voor het voetlicht,
rere J82-1" 20 lezen we uit de programmabrochure -
titel 601x10 de krin£ voor 6611 «Oorspronkelijk
oofd m 1018011 Zangspel» en wel voor «Cirkusmenschen
t bekeiu 06 Bomnielstudent" van Camiel Soenen; zangtek-
ïezzo n van E" Perroen en muziek van Albert Lietaert.
t zangspel werd driemaal opgevoerd: op 19, 25 en
lDe ~rj december. U. Wesemael (dirigent) en Van Tuy-
werk krm (8Pelleider) blijken vaste waarden te zijn ge
il JJ** O
er van ïden 111 de 1X31 van Po1 Lammens ontmoeten we
kwam 1 naam 016 sle°bts eens zal voorkomen; deze van
- Trap.
teur
•ges Colpaert. Hij deed het destijds trouwens
goed. In een bezetting die dertien rollen omvat,
gere ad^6" W8 driema£d de naam "Lte Mol» terug.
j!t belet! ar Wereldoorlog n toe
nog k volgende opvoeringen liepen op 18 en 25 decem-
*X)ëzie r 1938 en op 8 januari 1939. Opgevoerd werd het
kortvi ootste lachsukses zo staat het althans in de
na ogrammabrochure - «Rare Marus»,
operette
rUveg vier bedrijven van G Pouillon. De muziek is van
eventu Frederix. U. Wesemael dirigent en toneelleider
enoege i. Marinus Oscar Wesemael zorgde voor «nieuwe
hermen».
Rosse el even stilstaan bij deze naam. Toen hij in 1927
ir Brussel verhuisde, was Oscar Wesemael reeds
-ren dè dekorschilder van «Thalia». Zijn verhuis
r ar de hoofdstad zou echter geen belemmering
,n rmen voor het doortrekken van zijn aktiviteiten
au, d idekorschilder en grimeur. Ook bij «De Welvaart»
udi
r p zondag 12 februari 1939 organiseert het Wil
lemsfonds een «Luisterrijk Avondfeest», met voor-
acht door Prof. A. Hegmans, algemeen sekretaris
n het fonds. Ook «Het blijde bezoek», een eenakter
d Willem Putman werd toen opgevoerd. In de
zetting vinden we de naam terug van leden van de
ïeelkring
P00' 939 zou geen verdere opvoeringen meer kennen,
sgin september van dat jaar was in Polen de
Wereldoorlog losgebarsten, een wereld-
rand die pas in 1945 een eind zou kénnen. Bij ons
erd de mobilisatie afgekondigd en de «Toneelkring
sr Koninklijke Fanfare Orpheus» zou non-aktief
orden
lp 21 april 1940 werd in zaal Casino nog wel een
Bezellig Avondfeest» georganiseerd. Op de pro-
rammabrochure vinden we in drie eenakters de
voon 011611 van mensen aktief in de toneelkring, wat
Uesa ^8t °P bun medewerking. Opgevoerd werden toen
rdelijk en zij". een levensschets, «Het kikkertje» en «De
Schon i
Dleefe
keiiji
u. tol
UI 11
30 u
ag 30
>ndag
D.B
macht der vrouw». Vermeld is ook de naam van
Arthur Hogewijs (laureaat aan het K. Muziekcon
servatorium Gent), die later een bekend violist zou
worden.
Naast de gebroeders Van der Goten als zangers,
treffen we ook de naam van Walter Van Goethem
aan, iemand die in 1929 weggestapt was van de
fanfare Zijn aanwezigheid bewijst dat de «bleke
blauwe» of «de zwarte bende» - zoals de volksmond
de weggestapte Orpheus-leden noemde - naar de
moederschoot van Orpheus teruggekeerd waren.
Enkele weken later, op 10 mei, zou ook over ons
land. het oorlogsgeweld losbarsten.
Florent De Mol, die het laatste decennium de spil en
centrale kracht was geweest, zou op 26 september
1942 door de Duitsers aangehouden worden en in
het kamp van Gröden-Brandenburg op 22 november
worden onthoofd. Op zondag 18 december 1948
werd de urne met zijn as overgebracht naar
Lebbeke.
Hier eindigt de geschiedenis van de «Toneelkring
der Koninklijke Fanfare Orpheus». Als herinnering
aan Florent De Mol zou men in zaal Casino een
Florent De Mol-kring stichten.
Florent De Mol-kring
Het schrijven van een historiek met behulp van
eerder schaars gedrukt bronnenmaterieel, houdt
enorme moeilijkheden in. Men wordt dan immers
genoodzaakt zich te baseren op mensenlij ke getui
genissen, waarbij men dan tot de vaststelling komt
dat het menselijk geheugen - van om het even wie,
ook dat van mij ontsnapt daar niet aan - zo onbe
trouwbaar is.
Daarom hebben we er ook de voorkeur aan gegeven
uitsluitend datgene vast te leggen waarvan bewijs
stukken voorhanden waren of die zaken te vermel
den, waarmee iedereen akkoord ging.
Wanneer we ons vergissen - en deze bemerking
geldt voor wat voorafging en voor wat volgt - dan
hopen we ergens een rechtzetting te krijgen. Waar
voor we trouwens van te voren dankbaar zijn.
Namen die een min of meer belangrijke rol hebben
gespeeld in het eerder korte bestaan van de Florent
De Mol-kring zijn: Fons Legrouw, Josephine De Mol
(dochter van Florent). Frans Lombaert, Felix Van
Goethem, Louis De Smedt. Vergeten we daarbij
evenmin Oscar Wesemael, die weer van de partij was
als dekorschilder en Jan Verhavert, die regisseerde.
En wiens naam niet weg te denken is uit het
Lebbeekse toneelleven
Een programma gedateerd zondag 4 en zondag 11
november 1951, vermeldt de opvoering van «Blank
«Blank en Bruin» in 1951 door de Florent De Mol-kring voor het voetlicht gebracht, werd geregisseerd door Jan
Verhavert. Werkten verder mee: Frans Lombaert (opgever). Oscar Wesemael (decor en grime) en het huis
Isidore Vandensteen-Van den Broeck (belichting).
Bovenstaande foto toont ons (zittend) links Paula Vasseur, rechts Josephine De Mol, rechtopstaand, v.l.n.r.
Louis De Smedt, Frans De Meersman, Felix Van Goethem en Fons Legroux.
bleef i
an
-jar
Dp de binnenzijde van de programmabrochure bij de
n jpvoeringen van «Circusmenschen of De Bommel-
n^j student» vonden we volgende «Kleine wenken voor
e mc7 schouwburgbezoekers», Het overnemen meer dan
n8 waard!
(Veest op tijd.
Ma de vertoning begint om 4 30 uur, komt dan niet
om 5 uur, want als het spel reeds bezig is zult ge er
niets meer van verstaan en ge zult menschen moeten
u-fuS rtoren die gaarne alles zouden verstaan
Blijf niet in de rijen slenteren als ge te laat komt. Zet
u rap en stil neder; het publiek is slecht gekozen o
vrienden te groeten of om te kavelen wie het eerst
moet passeren
Plet zo weinig mogelijk een andermans tenen. En
als ge't toch doet, beken het dan en vraag «Ver
schooning», maar loop niet door lijk een boer.
Indien het u is die men stoort, sta dan snel op. Hoop
op geen mirakel: die dikke dame kan toch niet door
zolang gij blijft zitten.
Indien een gezegde van een der acteurs u ontsnapt,
tracht dan uw buren niet te storen door hen allerlei
vragen te stellen.
De groote plaag die een toneelopvoering kan over
vallen is een schreeuwend kind. Laat de kinderen
dus in de wieg.
Maak geen gebruik van het feit dat diegene die voor
u zit het zicht ontneemt, om het hoofd op den
schouder te leggen der mooie vrouw die neven u zit.
Slapen meegt ge, 't is uw recht. Maar ronken met.
Tot daar deze kleine wenken, die ook vandaag de
dag nog best in acht te nemen zijn.
en Bruin», een Indisch toneelspel in drie bedrijven
van Maresco Marisini.
Een programma gedateerd 4 maart, zonder vermel
ding van het jaartal echter, begeleidt de opvoering
van «Bij Heernonkel» spel van ernst en boert, in drie
bedrijven van Jac. Ballings.
In deze produktie ontmoeten we alle mensen die
reeds in «Blank en Bruin» aan de slag waren.
Daarnaast ook nog Jeanine De Batselier, Alfons
Hauwelaert, Alfons De Meersman en Karei Verha
vert.
De enige aanwijzing wat het jaar van opvoering
betreft is een notitie: '53. We hebben dit nagetrokken
in het werkje van Roger De Backer «Kalender 1500-
2000» en hebben vastgesteld dat 4 maart 1953 een
woensdag was. Het enige jaar in de buurt, waarin 4
maart op een zondag viel, is 1951. Wat dan meteen
de bevestiging brengt dat deze opvoering doorging
in 1951, drie weken voor Pasen
Een ander stuk waarvan we met zekerheid weten dat
het door de «Florent De Mol-kring» op de planken
gezet werd, is «Prochievrijers» van Gaston Martens.
Uit een brochure puurden we enkele namen van
medewerkers: Hippoliet (burgemeester)- Felix Van
Goethem, Schalk Van Dam me- Louis De Smedt.
Bolle Verbuyck-Fons Legrouw, de schone Catho-
Josephine De Mol, Challeke-Paul Vasseur.
Naar alle waarschijnlijkheid is het laatste stuk dat
de kring opvoerde «Leve de Keizer» geweest. We
kregen daaromtrent enkele verbale bevestigingen.
Dit stuk draagt als neventitel «Vive l'empereur» en
werd geschreven door G. Nielen en M. Janssens
In het zich snel wisselend patroon van het uitgangs
leven der vijftiger jaren, was deze kring geen lang
leven beschoren. Met het stopzetten van hun aktivi
teiten zou achter het meer dan zeventig jaar lange
toneelleven in zaal «Casino» een punt worden gezet.
We zijn overtuigd met deze historiek van «Thalia en
aanverwanten» geenszins volledig te zijn. Opmer
kingen, toevoegingen of vingerwijzingen zijn altijd
welkom. We hebben echter gemeend het resultaat
van heel wat zoeken en bijeenbrengen - gespreid
over verschillende jaren - toch te moeten publice
ren, omdat we praktisch alle mogelijke en ons
bekende bronnen hadden aangeboord. Misschien
hadden we nog meer mensen kunnen raadplegen,
maar na het praten met velen hebben we vastgesteld
dat het menselijk geheugen een zeer onzekere bron
vormt. Vaak waren sommige verklaringen totaal
tegenstrijdig en vaak in tegenspraak ook met vast
staande gegevens. Zonder overigens maar enigszins
te twijfelen aan de goede bedoelingen.
We hopen met deze bijdrage de belangstelling te
hebben gewekt voor andere die volgen, We danken
graag al degenen die op een of andere manier
behulpzaam zijn geweest.
(Pierre Van Rossem)
mk-
Koninklijke Katolieke Harmonie De Eendracht uit Baasrode is wijd en zijd bekend
de beste Dendermondse harmonie. Sedert enige jaren heeft men bij die hoog
ingeschreven muzikaliteit ook het element show gevoegd met een riflesektie en
oui j»uard. Misschien zegt dat een buitenstaander niet zo heel veel, maar het wordt
(overduidelijk wanneer men de band in zijn totaliteit aan het werk ziet. Liefst 100
geüniformeerde meisjes en jongens, vrouwen en mannen die zorgen voor een
igen-fctterende show die iedereen kan bekoren,
ilein)
on» igericht in januari 1872 we kleuren die nu in ver- eendracht en de samenwer-
traalj de Show- en Marching- schillende kombinaties king, twee noodzakelijke
De Eendracht uit worden gedragen. Als em- elementen om te komen tot
rode zijn thuishaven bleem koos de groep voor een echt harmonieus
Is trouw gebleven twee in elkaar geslagen geheel,
eten indaar ook de geel-blau- handen, het teken van de Doorheen de loop der jaren
heeft de muziekmaatschap
pij steeds geijverd voor goe
de muziek. Dat is nog
steeds het streefdoel. Men
wil af van het waanidee dat
een muziekvereniging er
alleen maar is om tijdens de
uitstappen van herberg
naar herberg te gaan. We
liswaar hoort een pintje er
bij, maar veel belangrijker
is de muziek, de orde en de
tucht, het met elkaar musi
ceren in een vriendelijk
klimaat.
Nieuwe uniformen
Vermits men bij gelegen
heid van het honderdjarig
bestaan zich had voorgeno-
i de grote stap te zetten
in de richting van de show,
diende men ook enkele aan
passingen door te voeren
Nieuwe uniformen en een
nieuw instrumentarium
waren een eerste vereiste.
De uitbouw van nieuwe af
delingen binnen het geheel
een tweede. Er kwamen ma-
joretten en later een colour-
guard en riflesektie De
uniformen werden in een
ander blauw gemaakt met
natuurlijk de gele streep en
onlangs kreeg men er een
tweede pak bij: voor de
drumsektie een gele bloes
met blauwe broek en voor
de blazers een witte bloes
vender monde. Show- en Marchingband De Eendracht, met blauwe broek. Beide af-
Kok Quisquaier mag fier zijn om zijn visfestijn (Foto Piet delin£en dragen in de bloes
iermans). 0611 eeel sjaaltje en voor de
weken staan er nog ver
schillende optredens op de
agenda. Zo onder meer op
31 augustus in het eigen
vertrouwde Baasrode, waar
men ook de Spielmannzug
uit Erichshagen te gast
heeft en een nieuw korps
uit Opwijk, Op 1 september
is de Eendracht dan in al
zijn pracht en praal te zien
in de Bloemencorso en wie
goed kijkt kan de leden van
de show- en marchingband
allicht ook herkennen in de
Reuzenommegang die op
29 augustus in Dender-
monde centrum uitgaat.
Reken daarbij nog dat men
liefst 23 muzikanten af
vaardigde naar Sint-Denijs-
Westrem om er het mausbe-
zoek muzikaal op te luiste
ren en dat men vast deelne
mer is aan verschillende op
tochten en karnavals in en
buiten de streek, dan kan
men zich best een idee vor
men van de drukke bezet
ting. Daarbij komt nog de
organizatie van een play-in
voor volwassenen en een
voor de jongeren. Het be
stuur heeft dus geen tijd
om veel stil te zitten.
Hard werken
Een show- en marching
band van een honderdtal le
den vergt heel wat financi
ële inbreng. Voortdurend
moet er gekocht en veran
derd worden. Zo schafte
men zich dit jaar een kom
pleet nieuwe bezetting van
het slagwerk aan. Een flin
ke investering. Ook het
tweede uniform vergde heel
wat financiële inspannin
gen. Vandaar ook dat men
zich verplicht ziet om naast
de opbrengst van de optre
dens, nog heel wat andere
aktiviteiten in te lassen.
Een Visfestijn is er daar een
van. Dat was het voorbije
weekend het geval en het
dient gezegd dat men in
Baasrode de Show- en
Marchingband De Een
dracht weet te waarderen,
dat kan men afleiden uit de
flinke belangstelling. Pa
ling, mosselen en stoofvlees
op het menu, klaar ge
maakt op een eenvoudige
maar toch lekkere wijze en
aangeboden aan zeer de-
mokratische prijzen. Waar
kon men nog beter zijn?
Dendermonde. Show- en Marchingband De Eendracht.
Keurige nieuwe uniformen (foto Piet Hermans)
meisjes van de riflesektie
en van de colour guards be
staat het uniform uit een
blauwe bloes en een witte
broek Zo vormt de show
en marchingband De Een
dracht uit Baasrode een
keurig geheel steeds tot in
de kleinste details ver
zorgd. Men maakt trou
wens over deze uniformen
zoals dat hoort. Na elke uit
stap worden ze degelijk on
der handen genomen.
Ondertussen is men ook ge
start met een promotiecam
pagne In een tijdspanne
van vijf jaar wil men de vijf
Vlaamse provincies aan
doen. Dit jaar werd West-
Vlaanderen uitgekozen.
Het resultaat mag er best
wezen, want er werd opge
treden in Torhout, Kort-
rijk, De Panne, Nieuwpoort
en Zwevegem om die maar
te noemen. Volgend jaar
richt het promotieteam
dat kan beschikken over
een fraaie vierkleurenfol-
der waarop de band in al
zijn facetten wordt voorge
steld zich meer speciaal
tot de provincie Antwerpen.
Andere uitstappen brach
ten de muzikanten meerde
re keren naar Frankrijk en
voor de komende dagen en
Op 17 november 1985 vieren Moeder Overste en de Hospitaalzusters Augustines
sen van het Hospitaal van Aalst hun 300 jarige aanwezigheid in deze stad en 300
jaar belangeloos en toegewijd dienstbetoon in het Gasthuis van Aalst aan burgers,
vreemdelingen en aan zieke en gekwetste soldaten.
De kloostergemeenschap heeft bij monde van Eerwaarde Moeder een werkkomitee
aangesteld om de geschiedenis van die 300 jaar (1685-1985) te boek te stellen. Dit
werkkomitee bestaat uit de voorzitter J. Van der Hulst, lie. klass. filologie en
thomistische filosofie, oud-voorzitter van de WAK. De leden zijn de heer Luc
Robijns, lie. oudheidkunde en graduaat monumentenzorg; de heer Marnix
Cherette, lie. geschiedenis en waarnemend voorzitter van de WAK; de heer Karei
Baert, lie. geschiedenis en archivaris van de stad Aalst; de heer Ignace De Vos,
beeldhouwer en konservator van het Oud-Hospitaal; hospitaalzuster Kristien,
archivaris van de kloostergemeenschap; de heren Frans Ganzeman en Hubert
Mertens, fotografen.
Het werkkomitee staat in voor de degelijkheid van het boek «300 jaar Hospitaalzu
sters Augustinessen te Aalst (1685-1985). Het zal verschijnen op 17 november
1985, dag van de plechtige viering en opening van de tentoonstelling in het
Museum van het Oud-Hospitaal met receptie. De tentoonstelling loopt tot 8
december 1985. Een lijst van de inschrijvers zal in het boek opgenomen worden,
de prijs van het boek bedraagt 500 fr, wie uit sympathie en dankbaarheid meer wil
storten, kan dat gerust.
Gelieve te storten op PC Hospitaalzusters nr. 000-0983097-02, Gasthuisstraat 40,
9300 Aalst vóór 1 september 1985.
LH