ISerste Dendermondse ëstivaleditie kende een verdiend sukses Jeugdharmonie «Dynamic» oogstte triomf in Kempten Duitsland Sint-Joris gilde Wieze rederij ker skamer 11S iS Jeugd en Muziek in Aalst Marktzangers in Vlaanderen Natasha Peeters uit Grembergen: play-back talent De Voorpost - 30.8.1985 - 21 i festival van Vlaanderen twee tophits van Georg Friedrich Haendel (het «Concerto op 4 nr. VI in B voor orgel, strijkers en con tinuo» en het «Concerto nr. XIV in A voor orgel, strij kers en continuo»). Tijdens het andante spiri- tuoso van het concerto van Sammartini vreesden we een beetje dat het koncert de mist zou ingaan: de klankbalans tussen het or- gelpositief en de strijkers- groep viel duidelijk in het nadeel van het eerste uit, doch geleidelijk werd dit evenwicht hersteld. Van Jo- han Huys hoeven zeker geen uitvoeringen k la Ton Koopman verwacht te wor den. De Gentse orgelist kiest behoedzame tempi zo dat ook de (toch nog jonge) strijkers geen heksentoe ren hoeven uit te halen om de solist van repliek te kun nen dienen. De bedreven heid op klavecimbel van Huys staan eveneens ga rant voor een prima en hel dere artikulatie en een ver fijnde frazering; ook de re gistratie, uiteraard beperkt op dit orgelpositief, staat in dienst van een intieme be nadering van deze kompo sities. Deze verinnerlijkte uitvoering van de solist lag duidelijk ook in de lijn van de begeleidende strijkers- groep, die. hoewel nog erg jong, prima speelden. Diri gent Dirk Vermeulen had zijn mensen duidelijk in de hand en verkreeg wat hij muzikaal wilde bereiken: de kohesie was prima en de technische foutjes waren bijna onbestaande. Een ver schillend, intiem koncert van hoge kwaliteit! Slotkonoert door de deelne mers aan de meesterkur- sussen Als bekroning van de meesterkursussen orgel en klavecimbel gaven de aktie- ve deelnemers eraan een koncert in de Onze-Lieve- Vrouwekerk. Zij vertolkten ieder een werk of een ge deelte ervan, dat ze in de voorbije lesweek hadden in geoefend. Door het feit dat de deelne mers een erg verschillend studieniveau achter de rug hadden, vertoonde ook dit koncert uiteraard dit ni veauverschil zeer duidelijk. Het werd voor iedereen klaar dat de deelnemers aan de orgelkursus een ho ger niveau bereikt hadden dan de klavecimbelkurais- ten. Het heeft dan ook to taal geen zin de verschillen de deelnemers onderling te gaan vergelijken; het was trouwens geen wedstrijd, alleen een bekroning van een week intens werken on der leiding van gereputeer de professoren. Voeg hier nog aan toe dat het voor de meesten een allereerste op treden voor publiek betrof, zodat velen behoorlijk wat last hadden van de Van Haendel speelde Marie Christine De Smet de Alle mande uit de «Suite IV in e» op klavecimbel; vrij ver dienstelijk al beletten de ze nuwen haar er een feest van te maken. Renée Mélotte maakte aanvankelijk wei nig foutjes tegen het noten beeld in de «Suite V in e»; het geheel bleek toch te braaf-schools om echt te kunnen boeien «Durch Adams Faal ist ganz ver- derbt - BWV 637» uit het «Orgelbüchlein» van Bach werd gebracht door Pieter Dumoulin; ook hij had blijkbaar heel wat last van de zenuwen al waren som mige passages vrij goed. Christiaan De Raes uit Aalst speelde van Haendel de vierdelige «Suite nr. 11 in d», hij deed dit technisch vrij gaaf en beheerst; fra- zeerde zeer behoorlijk en probeerde de onderschei den delen een eigen karak ter te geven. Ook Daniel David presteerde behoorlijk in «Herr Jesu Christ, dich zu Uns wend» BWV 655» uit de «Achtzehn Leipziger Chorale» van Bach, al was zijn aandacht voor een hel dere artikulatie niet altijd volgehouden. Uit het «Wohltemperiertes Clavier I» speelde Lieve Verhelst de «Praeludium en Fuga nr. 2 in c»; zij bracht een verdien stelijke vertolking, tech nisch lang niet kwaad voor al in het praeludium al ble ken tempobeheersing en frazering nog tamelijk zwak. Een vlotte vertolking kre gen we te beluisteren van Luc Vidael in de «Praelu dium en fuga in f - BWV 534» van Bach; toch bleef de kontrastwerking miniem en kwam het geheel nogal nadrukkelijk over. Een pri ma verklanking bracht Hil- de Rosseel op klavecimbel met drie delen uit de «Parti ta V in G» van Bach; wat zij aan techniek, stilistische interpretatie, tempovor ming en frazering liet ho ren was op niveau en werd door het publiek ook al dus- Dendermonde. Festival Van Vlaanderen. Schepen Maes feliciteert lesgever Kristiaan Van Ingelgem (foto Piet Hermans) Dendermonde. Festival van Vlaanderen. Ook voor Johan Huys was er een aandenken weggelegd (foto Piet Hermans) danig geapprecieerd. Jo Hermans besloot dit kon cert met de «Dorische Toc cata en Fuga - BWV 538» op orgel; en hij maakte er een waardige slotuitvoering van: beheerste techniek, ge tuigende van een reeds na ture muzikaliteit. Globaal genomen een kon cert van zeer ongelijk ge halte, wat inherent is aan de formule zelf natuurlijk. Toch een aangename erva- Europese Muziekdagen werden besloten met een gezellige plechtigheid in het Dendermondse Stad huis, waarop het woord ge voerd werd door organisa tor Luc Van den Broeck, schepen Maes en Machteld Hermans. Er waren woor den van lof en van dank voor de deelnemers en lei ders van de meesterkursus sen, voor het stadsbestuur en uiteraard voor de orga nisatoren. Woorden, waar bij wij ons graag aanslui ten. Deze eerste editie van de Europese Muziekdagen in het kader van het Festi val van Vlaanderen is een voltreffer gebleken: koncer- ten van hoge kwaliteit, rui me belangstelling voor de kursussen, de tentoonstel lingen en de referaten én ook voor de koncerten Hoed af voor het initiatief, het vele werk en de prima organisatie van Luc Van den Broeck en zijn hard werkende schare medewer kers. Wij hopen dat ze vol gend Jaar opnieuw de kans krijgen deze Europese Mu ziekdagen te organiseren. L. Het is van alouds bekend dat Dendermonde barst van de muziekverenigingen. Gelukkig maar, want zo kan de Dienst Kuituur samen met de Stedelijke Kulturele Raad gedurende gans de zombr de bevolking op zondagvoor middag een kioskkoncert aanbieden, telkens uitgevoerd door een andere maatschappij van eigen bodem. Op één na zijn deze muziekverenigingen samengesteld uit vol wassenen. Toch even een kort over zichtje van de prestaties. Alain Arnols vertolkte de «Dorische Toccata - BWV 538» van Bach op een mooie wijze: registratie en ge bruik van het pedaal was goed al was de artikulatie niet altijd even duidelijk. De enige uitzondering op deze regel is de Jeugdhar monie «Dynamic» Dender monde, de jongst opgerich te (1982) en bestaande uit de jongste muzikanten tus sen 12 en 26 jaar. Maar ondanks het nog kor te bestaan en de jeugdige leeftijd van de leden blijkt deze harmonie uit het goe de hout gesneden. Reeds in 1983 behaalde ze een eerste prijs op de Internationale De Koninklijke Toneelvereniging Sint-Jorisgilde uit Wieze, die zich in het voorbije decennium manifes teerde als één der meest toonaangevende toneelkrin gen uit de regio, wordt op zaterdag 7 september a.s. aangesteld tot Rederijkerskamer. Te dier gelegenheid bouwde de kamer-in-spe een feestprogramma op. Van wal gestoken wordt met een eucharistieviering te 15 u in de St.-Salvatorkerk te Wieze. Te 16.15 u wordt in het Gildenhuis, Aalstersestraat 115, een akademische zitting be- 1 legd. - Muziekwedstrijd te Leest. Toen ze in 1984 van het Muziekverbond van België de kans kregen om ons land te vertegenwoordigen op het 6de Bayerse Lands- muziekfeest te Kempten Duitsland, werd hier met vol entoesiasme op in ge gaan. De verantwoorde lijkheid was groot en de uitdaging onmetelijk. Hoe in juni 1985, in volle eksa- menperiode voor veel der jonge muzikanten, toch met een waardevolle bezet ting zich gaan meten met muziekverenigingen uit al le landen van Europa? Dank aan de medewerking van schooldirekties kon heel wat worden geregeld. Na maandenlang hard wer ken kon op 6 juni het vier daags avontuur beginnen. Vanaf het eerste optreden genoot «Dynamic» reeds een geweldig succes. Pre cies 120 kapellen namen deel aan dit grootste mu ziekfeest in Duitsland inge richt dit jaar. «Dynamic» genoot de eer om mee te werken aan het Internatio naal Galakoncert, samen met slechts 12 uitverkozen kapellen uit Duitsland, Oostenrijk, Hongarije, Tsjecho-Slowakije en de be kende US-Armee-Band/ USA. De mim 6000 toe hoorders die het enorme ijs stadion, dat als koncertzaal dienst deed, vulden dank ten «Dynamic» met een hartversterkend applaus. Later zou de Duitse pers schrijven dat «Dynamic» samen met de US-Armee- Band de pittigste uitvoe ring bracht. Ondertussen had «Dyna mic» zich ook reeds aan de Internationale juri van de muziekwedstrijd laten ho ren in het prachtige Stads- teater van Kempten. Er werd gespeeld m de katego- rie «Oberstufe», de op één na hoogste kategorie. Tij dens de vakantieperiode kwam nu de beloning hier voor toe. «Dynamic» kreeg een 1ste Rang, zijnde een eerste prijs met 114 punten op 120 toegekend! Een re sultaat en een diploma om fier over te zijn! Beslist: over «Dynamic» hoort u nog meer. Moruanx J. Amedée. teerste luik van het Festival van Vlaanderen van 22 september tot 13 oktober volgt een Internationale Orgelcyclus werd donderdag 18 augustus besloten met een door de aktieve deelnemers aan de meesterkursussen orgel en klavecimbel. En is, rekening houdend met het feit dat deze festivalaktiviteiten een primeur was te indermonde, een sukses geworden. We kunnen niet spreken over een massale komst maar toch was de opkomst voor de meeste aktiviteiten meer Hun bevredigend, »r dan de organisatoren eigenlijk wel verwacht hadden. Daarbij komt dat het ralitatieve aspekt zeker niet uit het oog verloren werd en dat alle uitvoerders, op Ichael Kapsner na, mensen van eigen boden waren. Les Enemis Confus schitte ren met 17de-eeuwse intru- mentale muziek. Het intieme Begijnhofkerk je was volgelopen voor het optreden van Les Enemis Confus, een instrumentaal ensemble bestaande uit Marcel Ketels (blokfluit en traverso), Patrick Laureys (blokfluit), Philippe Malfeyt Guit en theorbe) en Guy Penson (klavecimbel). Het ensemble, dat muziek brengt uit de 17de en 18de eeuw en dikwijls oog heeft voor minder bekende oude instrumentale muziek uit de Nederlanden, werd reeds laureaat van de Musica Antiqua Wedstrijd te Brug ge en de internationale wedstrijd voor ensembles te St.-Hubert. Hun programma in Den dermonde was geen her denkingsprogramma van de grote tenoren die in dit Europees Jaar van de Mu ziek worden herdacht, maar zal voor vele aanwezi gen een kennismaking ge weest zijn met komponisten uit de 17de eeuw, die nu niet direkt op ieders lippen liggen: J.H. Schmelzer, G.G. Kapsberger, J. Schop, P. Adalb., Th. Simpson, M. Locke, Th. Robinson, J. Buil, Th. Morley. Op een paar werkjes na allemaal komposities die uitgevoerd werden door twee fluiten (van sopranino tot bas), luit of theorbe en klavecimbel. Het programma was knap opgebouwd vol variatie en bevatte naast elegisch ver stilde nummers ook spran kelende sonates, hoofse dansen, vlugge virtuositeit en dynamisch vitale dans suites zodat we een prach tig klank palet kregen dat nooit ging vervelen. Ook de vertolking van dit pro gramma was van hoog ni veau: technisch praktisch feilloos met kristalzuivere inzetten, respekt voor el- kaars partituur, zin voor detaillering en de nodige virtuoziteit. Ook de solonummers van Philippe Malfeyt («Toccata en Gagliarde» voor luitsolo van Kapsberger) en van Guy Penson («The King's Kunt» van John Buil) wa ren prachtig. Een koncert dat voor velen een aangename kennisma king zal geweest zijn met Les Enemis Confus en de komposities van enkele «mindere goden». Johan Huys boeit met 18de- eeuwse orgelconoerti Een meer dan bevredigende opkomst voor het koncert in de Sint-Egidiuskerk van Sint-Gillis, waar woensdag Johan Huys orgelconoerti vertolkte uit de 18de eeuw; hij werd hierbij gesteund door het Kamerorkest van zijn Koninklijk Muziekcon servatorium uit Gent. voor bereid door Dirk Ver meulen. Het programma bood vier orgelconcert! twee voor het grote publiek waarschijn lijk minder bekende (het «Concerto I in A voor orgel, twee violen en contino» van Giuseppe Sammartini en het «Concerto in G voor or- tnaermonae. Festival van Vlaanderen. Guido Hoornaert ging dieper in op de gel en strijkers - Hob. XCII, romingen in de muziek van Bach (arch) 5» van Joseph Haydn) en ermonde. Festival van Vlaanderen. De deelnemers aan de kursussen werden op het uis ontvangen (foto Piet Hermans) ermonde. Festival van Vlaanderen. Les Enemis Confus verpozen even (arch) en op 28 april brengt het Kamerorkest van Jeugd en Muziek Aalst het slotkon- cert. Er zijn ook schoolkoncer- ten met het houtblazerstrio Aveno en het strijkkwartet Leatitia, die ieder een serie voor hun rekening nemen. Kamerorkest Jeugd en Muziek Aalst heeft ook zijn eigen kame rorkest dat regelmatig op treedt. Het is al het tweede werkjaar van het orkest, waarvan de leden tweemaal per week oefenen: op dins dagavond vanaf 19.30 uur en op zaterdagvoormiddag vanaf 10 uur. Jonge en minder jonge violisten met een behoorlijk niveau en zin tot stijlvol musiceren kunnen voor opname in het orkest in aanmerking komen. Jeugd en Muziek kan je steunen op volgende manie ren: door de koncerten bij te wonen bij aankoop van een lidkaart van 400 fr., wie ouder is dan 30 jaar kan een lidkaart bekomen aan 750 fr., men kan ook steu nend of ere-lid worden voor 1.300 fr. Ook sponsors zijn van harte welkom. Hun kom. Alles wordt U na de tentoonstelling terug )p 30 september wordt het nieuwe seizoen van Jeugd en naam bevindt zich telkens is dan 30 betaalt 150 fr. per luziek in Aalst plechtig ingezet met een koncert van het op alle programma's. De koncert. Irussels Jeugd- en Muziekorkest. Dat betekent 53 jonge toegang per koncert be- Bi uzikan ten die onder leiding van Dirk Brossé een pro- draagt 100 fr. en wie ouder J M JM- Heyraan [ramma brengen met werken van Beethoven, Lizt, We- Gistelinck en zelfs filmmuziek. Mere maand staan er irondkoncerten op het pro- [ramma waarop de jonge ren (beneden de dertig jaar) worden verwacht Maar X)k de «ouderen» zijn van harte welkom,,dat spreekt *anzelf. 1 oktober wordt bievoor- »eld de «Werelddag van de onge muziek» gehouden, tot opening8koncert van 30 september speelt daar op b. Op 21 oktober is het Helikon strijkkwartet te gast in de zaal van de Aka- demie voor Schone Kunsten en op 8 november speelt het plaatselijk Kamerorkest van Jeugd en Muziek. Het koor «Laat blijde weergal men» en solist Krisliaan van Ingelgem verlenen aan deze avond hun medewer king. Op 9 december is er een optreden van het Klari- nettenkwartet in de feest- raal van het stadhuis en op U januari komt het BBS 8extet aan bod in Netwerk. Op 27 januari musiceert het Kamerorkest JMA in de *aal van de Akademie voor 8chone Kunsten en op 24 februari wordt Jan De Wil de verwelkomd in Netwerk Op 24 maart is het de beurt ean het Meiante ensemble Van 22 september tot 13 oktober 1985 organiseren de Stedelijke Musea in de gebouwen van de voormali ge abdij van Zwijveke een tentoonstelling rond het thema «Marktzangers in Vlaanderen». Ook de markt van Dendermonde werd tot in de vijftiger jaren druk bezocht door allerlei markt zangers uit Vlaanderen. Ter gelegenheid van deze tentoonstelling willen wij een beroep doen op de eige naars van dergelijke volks liederen (moordliederen, romancen, politieke liede ren, spotliederen en andere gelegenheidsliederen) die vroeger op een «vliegend bladje» voor enkele centen aan de omstaanders ver kocht werden. Al de liede ren worden gefotokopieerd en in een album verzameld, zodat een belangrijke doku- mentatie over dit onder werp voor de toekomst be waard blijft. Ook geschre ven liedbundels zijn wei- Heeft U dergelijke liedjes in Uw bezit, gelieve dit dan te willen signaleren op de vol gende adressen: - 's avonds en tijdens het weekend: Aimé Van den Broeck, Voorzitter van de Culturele Raad, Gasthuis straat 106, 9330 Dender monde - Tel. 052/21.44.44; - tijdens de diensturen: Ai- mé Stroobants, conserva tor-archivaris Stedelijke Musea, Nijver heidsstraat 19330 Dender monde - Tel. 052/21.30.18; Stadsarchief, Fr. Courtens- straat 11, 9330 Dender monde - Tel. 052/22.08.00. De veertienjarige Natasha Peetere uit Grembergen is wat je zou kunnen noemen een play-back talent. Op elke wedstrijd maakt ze haar opwachting en dat met heel wat sukses. Voor enkele weken veroverde ze in een goed bezette wedstrijd in Beervelde naast haar vierde plaats, ook de Persprijs en tijdens het Oostvlaams kampioenschap play-back dat in Ham- me werd gehouden, eindigde Natasha op de tiende plaats. Ze brengt een speciale vertolking van Whit ney Houston's «Greatest Love». Het voorbije week end was Natasha Peetere de vedette op een play-back wedstrijd tijdens de Peke Rammekeszandfeesten waar ze met een derde plaats werd beloond en in de zaal Roxy moest ze slechts met een zuchtje de duimen leggen. Vrijdag 6 september kan men haar en nog vele anderen aan het werk zien in de zaal Scaldis te Baasrode, waar het kampioenschap van de Dender streek wordt georganizeerd. Dendermonde. Natasha Peeters in volle aktie.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1985 | | pagina 21