I© f ik P BIJ DEE DANIELS OP DE KOFFIE WÈÊm j Van jeugdgemeenschap naar Jeugdhuis JAZZ-DENDERMONDE Gezoarse feesten Aalst neemt monumentenzorg onder de loupe 42 - 30.8.1985 - De Voorpost Vijftien jaar Joko in Berlare Nu in 1985, begint men met de werking van het 15-jarig bestaan van Jeugdhuis Joko. De voorgeschiedenis van Joko startte in 1968. Toen beslisten de jeugdbewegingen' een parochiale jeugdraad samen te stellen, die zich 'jeugdgemeenschap' noemde en enkele aktiviteiten in richtte. Na een tamelijke aktieve periode werd het een zoeken naar de juiste bestuursvorm en in 1970 behoorde 'Jeugdgemeenschap' tot het verleden. Via JOKOSA (Jongeren ko- menwerking van het jeugdhuis men samen) komt het tot de te verbeteren. Begin 1975 ver- naam JOKO (Jongerenkon- huisde Joko naar de lokalen in takt of Jongerenkompanie). de Emiel Hertecantlaan. In Op de vergaderingen van 16/1/ 1976 wordt Marèse Kuypers 70 wordt de naam JOKO door als tweede permanent verant- het bestuur aanvaard. Vanaf woordelijke aangesteld en zij die datum is Joko een jeugd- wordt de figuur van een ver club met een dergelijke organi- jonging in Joko. De - 16-jari- satie en bestuur. Pioniers uit gen krijgen een bestaansrecht deze tijd zijn o.a. Hugo De in Joko. Na het ontslag van Backer, Harry Van de Velde, Denise D'Haese wordt Marèse Miet Van Malderen. Willy de enige Permanent Verant- D'Haese, Riet De Kegel en woordelijke en dit onder het nog een paar leeftijdsgenoten, voorzitterschap van Pol De De lokalen van Joko bevonden Meyer die de fakkel van Fran- zich achter de parochiezaal, qois Moyson had overgeno- De beginperiode werd geken- men Deze periode kenmerkt merkt door vele aktiviteiten zich door een nieuw zoeken die ook veel respons kregen naar een bestuursvorm waarin van de Berlaarse Jeugd. Ver- de jeugd zelf de leiding waar- meldenswaardig zijn de optre- neemt. Na een periode waarbij dens van The Pebbles, Pendu- de beheerraad een overkoepe- lum en Irish Coffee uit die tijd, lende macht had, krijgen nu de In 1972 wordt Francois Moy- leden zelf via de Algemene son voorzitter van het Jeugd- Vergadering alle beslissings huis. Hij zal gedurende een 4- macht. Tijdens deze periode is tal jaren de stuwende kracht het voorzitterschap van Pol zijn van Joko. In 1974 wordt overgedragen naar Jaklien Denise D'Haese als permanent Van Waes. verantwoordelijke aangesteld In het kader van dit zelfbeheer om de kontinuïteit en de sa- wordt besloten over te schake len naar een part-time verant woordelijke. In oktober 1978 doet Huub Rottiers zijn intre de in Joko. Waar vroeger de term zelfbestuur nog een min of meer abstract woord was, wordt onder impuls van Huub deze term verder omschreven en uitgewerkt. In deze periode wordt een nieuwe beheerraad samengesteld, waarbij Jacques De Backer tot voorzitter werd gekozen. Tal van clubs ont staan zoals fotoclub en wereld winkel. Wereldwinkel is ge start in 1979 onder impuls van Mieke Van Boven, Annie Lion, Marc Van Cauteren, Ri ka Pauwels, Huub e.a. In 1979 werden er veranderingswerken aan het jeugdhuis gerealiseerd door eigen leden. In 1980 vierde het jeugdhuis zijn 10-jarig bestaan, met als voornaamste aktiviteit de eer ste organisatie van de Joko- kwis met 18 ploegen, een kwis die intussen uitgegroeid is tot een jaarlijkse organisatie van Groot-Berlare met een dertig tal deelnemende ploegen. Het filmcircuit in samenwer king met het C.W.J.-Dender- monde en omliggende jeugd huizen kende enkele jaren een enorm sukses. In september '81 werd de handbalclub ge sticht. Vermeldenswaard is al leszins de belangrijke rol die Joko speelt in het 'Berlaars Vredeskomitee' dat in decem ber '82 zijn start kreeg In februari '84 werd de huidige beheerraad samengesteld mei als voorzitter Philip De Ruyck. Andere beheerraadsleden: Kris Sacré, Kris Uyttendaele, Luc De Pauw, Ivan Schelf hout, Mare De Beule en Lieve Sichien. De beheerraad is aan zienlijk verjongd. Er werden ook meer specifieke taken aan ieder beheerraadslid toege kend. 1985 betekent het 'Internatio naal Jaar van de Jeugd' en tevens het 15c werkingsjaar. In de voorbije maanden hebben de leden het jeugdhuis opge knapt zowel binnen als buiten, om een feestelijk kader te heb ben voor de start van het 15c werkingsjaar. Het feestprogramma: Vrijdag 30.8.85 om 20.00 uur: Kwisavond in de feesttent in de Galgenbergstraat met een 30-tal ploegen uit Groot-Berla- re. Zaterdag 31.8.85 om 10.00 uur: Minivoetbaltornooi in de sporthal te Berlare. Het be treft een tornooi voor jeugd huizen uit Oost-Vlaanderen. Jeugdhuis Dido, Juvenes, Old Chap, Jam-club en Joko zijn reeds ingeschreven. Er wordt gespeeld in 2 reeksen van 4 ploegen en de reekswinnaars spelen de finale. - Om 14.30 uur: Privé-schie- ting met 3.000 fr. gratis in de feesttent. - Om 21.00 uur: optreden 'De Nieuwe Snaar' in de feesttent Kaarten wk. 120 fr., kassa 150 fr. Kaarten te bekomen m Jeugdhuis Joko. Nieuwe Snaar: winnaar Festi val van Cannes, Bronzen Roos van Montreux. Olympiade in Parijs: voorstelling van de Nieuwe Snaar, het is sinds Jac ques Brei geleden. Zondag 1.9.1985 om 15.00 uur: Vlaamse Straatkermis met al lerlei kraampjes in de Galgen bergstraat. Leuke prijsjes te winnen. Tevens Barbecue te verkrijgen. Om 20.00 uur: Optreden "Vlaamse Filmkes' in de feest tent, inkom 40 fr. Aalst. De Vriendenkring De Pelikaan van de Vrijwillige Bloedgevers van Aalst ging voor de tweede maal dit jaar op reis. Het werd een zonnige dag in Bokrijk (a) Op het podium van het 15de Honky Tonk Festival zullen weer talloze artiesten staan drummen om de gunst van het publiek. Wie de bovenhand zal krijgen is nog niet geweten, zeker is echter dat Dee Daniels niet alleen de beeldigs te verschijning wordt, maar ook het meest indrukwekkende stem geluid uit het ranke lijf zal laten opborrelen. Omdat zij bovendien nog de toekomst in zich draagt vonden wij het de moeite waard bij haar privé op de koffie te gaan voor onderstaand interview. Hoewel haar professionele karrière pas in 1972 begon was zij reeds vanaf haar zesde bezig met pianolessen, viool, cello en contrabas. Op haar negende vertolkte ze haar eerste solo-zang in de kerk van haar stiefvader, en ze was elf toen ze de plaatselijke kerkdiensten reeds opluisterde met haar piano. al zoveel wilde verhalen ge hoord over de moeilijkhe den van muzikanten om de eindjes aan elkaar te kno pen dat ik me veiliger voel de met mijn job als lerares kunst aan de high school van Seattle. Op aandringen van vrienden ben ik uitein delijk toch gezwicht voor een paar optredens met een plaatselijke rock 'n roll band en zie, ik begon het leuk te vinden op de podia. Als vanzelf kwamen er meer optredens en al gauw werd de combinatie 5 dagen les geven en 6 nachten rock 'n roll te zwaar. Een keuze drong zich op, er ja, het werd muziek. Nee, niet bepaald. Maar bij ons in Oakland, Califor- nië, hadden bijna alle kin deren een piano in huis. Het was dan ook ons groot ste plezier om daar boogie- woogie op te leren spelen. In de kerk kwam ik terecht op aandringen van mijn stiefvader die predikant was. Die gang van zaken was zo normaal dat ik op een bepaald ogenblik dacht dat ik dat mijn hele leven wel zou blijven doen. Eigen lijk deed ik dat ook graag, want toen ik jaren later in mijn laatste jaar zat aan de universiteit van Montana, stichtte ik een negerkoor waarmee we langsheen de Noordwestkust van de Stil le Oceaan rondtoerden. Je studeerde dus muziek aan de universiteit? Nee, helemaal niet, en dat is nu juist het gekke. Ik studeerde plastische kun sten, en het was nooit bij mij opgekomen om van mijn muzikale hobby een beroep te maken. Mijn roe ping lag in het kunstonder wijs Met mijn universitaire graad kon ik les geven in de high schools en ik dacht dat ik daar wel voor eeuwig mee zou kunnen doorgaan. Muziek bleef enerzijds hob by, anderzijds ook wel een beetje verplichting tegen over mijn familie. Toch zit je nu al zo een 13 jaar als beroeps in de rau- ziekbusiness. Ja, en dat zonder een greintje spijt, hoewel ik ei genlijk heel toevallig be roeps ben geworden. Ik had Welke soort muziek speelden jullie? Voornamelijk rock 'n roll nummers, maar ook soul, Aretha Franklin, Otis Re ding en dat soort dingen meer. Omdat ik mezelf niet echt als roek-zangeres zag verliet ik de band na een paar maand om een eigen trio op te richten, dat al vlug uitgroeide tot een vol waardig orkest, zeg maar dansorkest dat het bij kom- merciële nummers hield. Geen jazz? Nee, die kwam pas in 1978-79 aan bod. Ik kende wel iets van jazz via de ra dio en vrienden, maar dat was eerder oppervlakkig. Van namen of stijlen had ik helemaal geen benul. Het eigenaardige was nu dat ik nog vóór mijn eerste jazz- optreden in Seattle reeds bekend stond als jazz-zan- geres. Toendertijd werd ik er gek van dat dc media mij altijd maar weer "jazz-zan- geree Dee Daniels" noemden. Lag dat aan kleur en timbre in je stem? Dat zal er wel voor iets tussen gezeten hebben. Maar er was meer. Als je zo wekenlang zes avonden per week steeds dezelfde songs zingt, gaat dat nogal vlug vervelen. Om die verveling tegen te gaan improviseer de ik graag. Door zo te im proviseren en de songs op steeds weer andere manie ren te vertolken, ontdekte ik dat ik een niet onaardig stembereik had. Met was oefening kon ik dat nog verder uitbreiden tot 4 octa ven, iets wat mij heel wat mogelijkheden gaf om met de zanglijnen van verschil lende songs te spelen. Dat nam echter niet weg dat ik er toen ruim de pest in had telkens weer dat "jazz"-eti- ket opgeplakt te krijgen. Je bent dus jazz-zangeres tegen wil en dank? Eigenlijk niet, want op de lange duur heb ik mij daar toch bij neergelegd. Nu is het wel zo dat je met zo zwaar beladen begrippen als jazz heel voorzichtig moet zijn. Jazz is zo ruim, zo veelzijdig, er zijn zoveel verschillende stijlen en stromingen dat ik vrees dat er wel niemand zal zijn die een omschrijving van jazz kan geven die iedereen kan tevreden stellen. Welk etiket zou je jezelf meegeven? Wel, ik zou van mezelf, maar dan heel voorzichtig, willen zeggen dat ik een "song-stylist" ben. Dat bete kent dat ik een eigen zang stijl probeer te ontwikkelen waarmee ik gewoon mezelf kan blijven, Dee Daniels, om het even of zij nu jazz, blues, gospel of country western zingt. Ik weet dat ik nog een hele weg af te leggen heb, maar ben er anderzijds toch van over tuigd dat mijn manier van zingen reeds voldoende sterk ontwikkeld is om als Dee Daniels herkend te worden. Ik hoop trouwens dat ik mij nooit tot jazz alleen zal moeten beperken. Naar welke andere zan geressen kijk jij op, en wat probeer je van ze op te steken? Toen ik voor mijzelf uit gemaakt had dan toch maar jazz-zangeres te wor den, ben ik uiteraard met veel aandacht betrinnen luisteren naar de grote voorbeelden van het genre. Niet om ze te imiteren, wel om iets van hun techniek te leren. De grootste bewon dering had ik, en heb ik nog steeds, voor Sarah Vaughan. Die bewondering spruit in de eerste plaats voort uit een eerder senti mentele reden. Ik heb na melijk hetzelfde stembereik als Sarah, met dit verschil dat zij iets dieper gaat dan ik, maar dat ik dan weer iets hoger kan. Belangrij ker is echter de fenomenale frasering van Sarah Vau ghan, iets wat van kapitaal belang is in de vertolking van een song. Ik luister dan ook heel veel naar Sarah, meer nog dan naar Ella Fitzgerald die ik echter ook ten zeerste waardeer Maar Ella is meer "skat-singer", en be-bop zanger, iets waar ik het zelf niet zo op beke ken heb. Emotioneel voel ik mij ook nauwer bij Sarah dan bij Ella omdat mijn roots eerder in de gospel liggen. Door die achter grond kan ik meer gospel- bluesy punch in mijn songs steken, ze zijn tegelijk krachtiger en emotioneler. Waar let je nog meer op? Ademhaling, en die van Sarah grenst aan de perfek- tie. Dat is nodig voor een goede frasering, om binnen een gegeven song over de maten heen te kunnen vloeien, en bijvoorbeeld no ten voor eeuwig en altijd aan te kunnen houden. Door een goede ademtech- niek kan je je stembereik breder maken, de klankkleur wijzigen en blijf je in de improvisaties meester over de song. Het is pas wanneer iemand over een goede ademhalings techniek beschikt dat hij al de mogelijkheden van zijn stem ten volle kan be nutten. Nog meer? Naast Sarah en Ella loop ik ook zeer hoog op met Ernestine Anderson, een zangeres die hier niet zo bekend is, maar behalve in de States ook in Scandina vië en Japan tot de aller grootsten gerekend wordt. Haar bewonder ik vooral voor de timing in haar tek sten. Zij beheerst die tech niek op een haast fenon naai niveau, beter nog dl Sarah Vaughan en E Fitzgerald. Precies door c timing kan je de emoties d je in een song wil leggi beter in de verf zetten daar is het mij tenslotte li meest om te doen. Preoies: gevoel, emotl daar wou ik nu net tl komen... Wat dat betreft kan rijkelijk putten uit de erv ringen die ik heb opgedai met mijn gospeivertt kingen. Wanneer ik een song mijn repertorium plaat kijk ik in de eerste plaat naar de tekst. Ik probet mij helemaal in die tekst te leven, er als het ware te kruipen, om die dan m mijn persoonlijke ervarii gen te verwerken. Pas al ik daar voor mezelf klai mee ben, als ik die helemai verwerkt heb en hem m eigen gemaakt heb, kom er mee voor het publiek Met behulp van onder mee de vroeger aangehaald technieken probeer ik da mijn gevoelens mee te dele aan het publiek, ik laat hl publiek als het ware mi mijn binnenste meeleven Ik geef dan het beste mijzelf en ga daarin tot hl uiterste van mijn kunnen van mijn persoon. Kan i) dat niet met een song di mij voorgesteld wordt om zingen, dan zal ik gewooi weigeren die in mijn reper torium op te nemen Hoe zeer het publiek er ook om vraagt, hoe populair een song ook mag wezen, hoe zeer mijn vr inden daal ook op aandringen, maak daar een punt van et blijf onvermurwbaar. Wat breng je op het Fee tival? Ik wil en kan niet anden dan mezelf zijn en zingen vanuit mijn diepste binnen Dat is mijn karakter, dat ii mijn leven, daarom ben zangeres geworden. Het publiek in Dender- monde krijgt dus waar hel recht op heeft, waar hel voor komt: Dee Daniels. Het zal drummen worden zaterdag van 18 u. tol 18.45 u. op die eerste rijen... Herman CoenM 8UWS - ilstoel «ketje te Aalst spreekt op dinsdag 17 september te 20 u. prof. ir. A. De Naeyer, van het Nationaal Instituut voor Bouwkunst en Stedebouw Antwerpen over «Problematiek, beleid en prak tijk van Monumentenzorg». Op zaterdag 21 september heeft dan zelfde plaats, zelfde uur, een panelgesprek plaats met G. Van Doorne, konser- vator Dienst Monumentenzorg Gent als moderator. Panelleden zijn M. Laenen, konservator van het Open luchtmuseum Bokrijk, F. Min- naert, direkteur Hogere Rijks- school Beeldende Kunsten Anderlccht, E. Goedleven. adviseur chef van dienst Mo- numentenzorg Brussel, H D'Haese, smid-restaurateur ammeULMW rolstoelpatienten op uitstap, tnkele vrienden namen Hekelgem, ir. Asselman van initiatief om de rolstoelpatiënten van het OCMW rusthuis eens een dagje mee n.v. Building Mortscl. (vh) het moe uit te nem Lokeren. Meer dan 30 oude ambachten werden gedemonstreerd in de hovingen van het oud-gemeen tehuis. (polo) Lokeren. Veel belangstelling was er voor de oude ambachten. Hier wordt getoond hoe men houten lepels maakt (polo). Tijdens de komende Open- Gedurende heel de periode Kunsten te Anderlecht. Er september vanaf 19.30 deurdagen van het Belfort, da- van de opendeurdagen kunnen wordt ter plekke gewerkt. beiaardkoncert worden gen die verleden jaar veel suk- op de benedenverdieping de Tevens kan een geleid bezoek terd op het bordes ses kenden, wordt door des- stands worden bezocht inge- gebracht worden aan het bel- het stadhuis, kundigen «Monumentenzorg» richt door leraars van de Hoge- fortgebouw en aan het Daens- belicht. Een alvast aktueel on- re Rijksschool Beeldende museum en kan op vrijdag 20 derwerp. In de raadzaal van het belfort tej *1 Jazzfestival. Dee Daniels (USA), zaterdag rond 18.00 uur op het festival in Dendermonde.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1985 | | pagina 42