Drie socio-kulturele verenigingen huldigen «de meester» Fototentoonstelling in Stedelijk Museum van Lokeren Zeelse schilderschool viert zilveren jubileum m «De Hert»Buggenhout Leo Van Stappen exposeert in Incar-lokalen te Lebbeke Geo Sempels in galerie Ghastal te Kastel Sint-Jorisgilde van Wieze promoveert tot rederijkerskamer Zeventiende orgelcyclus De Voorpost - 6.9.1985 - 25 Hamme. De voorzitters van de drie verenigingen die aan de basis liggen van het boek over "meester" Edward Pas (vh) *der Het Moerzeke van Edward Pas ling üji «Meester» Pas, een man die men niet alleen in Moerzeke niet vlug zal vergeten, ook in zijn geboortedorp Londerzeel heeft hij een stuk geschiedenis geschre ven. De «meester» heeft zijn stempel gedrukt op het Moerzeke van kort voor en ook na de tweede wereldoorlog. Hij was er niet alleen de gewaardeerde en dus ook vergruisde onderwijzer die beter dan wie ook de harde bast van de dorpsjeugd deed doorboren, hij was ook de uitdrager van de kuituur uit zijn tijd. Volks toneel, blij gezang, poëzie en bij Edward Pas ook liefst zevenhon derd stuk voor stuk mooie schilderijen. Zij bezingen in prachtige tinten de Scheldeboorden en het vlakke land langs de machtige stroom die zich traag in vele bochten voorbij Moerzeke trekt als een eindeloos lint. Vyf jaar na het overlijden van deze sublieme, veelzij dige, zachte man, hebben drie socio-kulturele vereni gingen van Moerzeke - Da vids fonds, Maurice Tilley- fonds en 't Moleken zich bij elkaar geschaard om rond deze uitzonderlijke fi guur die maar een keer in een dorp voorkomt, een boek te publiceren en zijn werken inn een retrospek- tieve samen te brengen. Een prima tentoonstelling die nog kon gebracht wor den in de mooie ruimte van «Oude Maalderij». Iedereen is het er in Moer zeke over eens: Edward Pas was een uitzonderlijk man. De vele jongens die het voorrecht hadden hem als leer meester te hebben, ge raken over hem niet uitge praat. Cyriel Van Mullem schreef over meester Pas het ontroerend levensver haal en vele anderen, vrien den van de meester, hebben in het fraaie kunstboek hun waardering over zijn leven, zijn werk, zijn denken, zijn mens-zijn tot uiting ge bracht. Clem De Ridder, na tionaal voorzitter van het Davidsfonds, die de feestre de uitsprak bij de opening van de retro-spektieve ten toonstelling zei over meester Pas onder meer: •Edward Pas in het type onderwijzer geweest die zoals Hugo Verrie8t getuig de Vlaanderen Vlaams en vroom heeft gehouden». Een mooi kompliment voor een man die niets liever vroeg dan in alle eenvoud zijn leven te kunnen leven te kunnen doorgeven wat hij aan kulturele en geestelijke rijkdom in zich had. Een andere redenaar op de voorstelling, priester dichter Anton Van Wildero- de getuigde: «onder zijn iseel ontstaat een onge schonden. nog onbedreigde gemeenschap van huizen, een veilig nest, opgenomen in een gaaf landschap. Een Vlaams Arcadia». Daarmee hebben deze twee vooraan staande sprekers zowat de veelzijdigheid blootgelegd van Edward Pas. Op een korte perskonferen- tie lichtte Marcel Verschel den. voorzitter van de werkgroep, toe hoe het boek over Edward Pas tot stand is gekomen. In feite gaat het om een tweede rea- lizatie van de drie socio-kul turele verenigingen die al eerder hulde hadden ge bracht aan de portrettist Victor Suy. Die was trou wens ook bereid om aan het boek over Edward Pas en aan de tentoonstelling zijn aktieve medewerking te verlenen. Een werkgroep van leden van de drie vere nigingen, waarvan de kern bestond uit twaalf personen maar m totaal 25 leden om vatte, heeft het hele opzet gedurende twee jaar met veel zorg voorbereid. Het resultaat, zo menen de ini tiatiefnemers mag best ge zien worden. Cyriel Van Mullemdie aardig thuis is in de wereld van de kunst, spreekt zelfs van een niet alledaags kunstboek. «Meestal is een kunstboek een monografie» zo licht hij toe. In dit geval gaat het om meer: naast een benadering door diverse personen van de figuur van Edward Pas, wordt de lezer en kijker ook meegenomen op stap door heen het dorp waar Edward Pas heeft geleefd, gewoond en gewerkt. Hij zal er heel wat hoekjes in terugvinden die in de loop der jaren grondig zijn veranderd. Edward Pas heeft ze vereeu wigd in zijn werken. Haast 700 schilderijen maakte de ze bezige man die schilder de met de zwier eigen aan de Dendermondse schilder school die uitmuntte door haar landschapschilders. Zijn nog heel wat werken van de kunstenaar terug te vinden in de omgeving van Moerzeke, of maken ze deel uit van het familiebezit Pas, dan hebben ook talrijke schilderijen him weg ge vonden naar verder afgele gen steden en gemeenten. De bedoeling was dan ook deze werken weer bijeen te brengen, ze te fotograferen en de mooiste ervan of al thans degenen die voldoen aan de normen die door de selektiekommissie werden opgelegd, in het boek af te drukken. De respons die men op een eenvoudig be richt kreeg, was geweldig. Men diende werken te wei geren Diezelfde enorme respons heeft men gekregen voor de voorintekening van het kunstboek, dat door de uit geverij De Nederlanden op de markt werd gebracht en dat nog verkrijgbaar is bij de vzw 't Moleken, Molen straat 36 te Moerzeke door overschrijving van 1.250 fr. op het rekeningnummer 145-0553633-16 met ver melding van «Het Moerzeke van Edward Pas». De 175 luk se eksemplaren met kunstlederen band en gou dopdruk, waren onmiddel lijk besteld. Ontroerende hulde In het bijzijn van zijn wedu we, van verschillende van zijn kinderen en familiele den, werd een ontroerend eenvoudige hulde gebracht aan Edward Pas. Met op de achtergrond het machtig mooi geschilderde portret van de meester, een werk van die andere «meester» Victor Suy. werd Edward Pas' werk en leven in herin nering gebracht. «De onderwijzer in de klas en de zangmeester waar voor geen enkele leerling schrik maar wel veel eer bied had, zo onderstreepte Marcel Verschelden die ook wees op het onrecht dat de meester was aangedaan. «Hij was een goed man» die de «kunst bezat om het Vlaamse bewustzijn door te geven». «Hij gaf zich steeds totaal, rekenen en bereke nen was hem vreemd» zo stelde Clem De Ridder het die daarbij wees op de veel zijdigheid van de onderwij zers van weleer. Mevrouw Pas kreeg het eer ste eksemplaar van het kunstboek overhandigd. Een moment waarop het even stil werd. net zoals de talrijke aanwezigen de adem inhielden toen uit naam van de familie Pas een kort maar hartelijk dankwoord werd uitge sproken. Kulturele week Rond deze retrospektieve tentoonstelling werd ook een Kulturele week gewe ven. Zo kon men vanaf zon dag in een andere zaal van de Oude Maalderij terecht voor een alternatieve ten toonstelling met werken van kunstenaars van eigen bodem: Claudine de Vos met akwarellen, René Malfliet met gemengde technieken. Leonard Van de Broeck met kollages en beeldhouwwerk en André Verschelden met oheverven. Zondag was er ook een ape- ritiefkoncert dat door een 175-tal aanwezigen werd bijgewoond. Presentator Raf Vermeire mocht er aan een talrijk publiek een aan tal jonge Moerzeekse mu ziekliefhebbers voorstellen die met veel brio een geva rieerd programma af werkten. In samenwerking met de heemkundige kring wordt in het stedelijk museum van Lokeren een fototen toonstelling georganizeert met als tema: «Kastelen in Oost-Vlaanderen». Deze tentoonstelling loopt van zondag 22.9 tot zon dag 29.10. De tentoonstelling is gratis toegankelijk elke zondag van 10 tot 12, alsook op zaterdag 5.10. De provincie Oost-Vlaanderen is rijk aan kastelen, door de mensen nauwelijks of niet bekend, didrhet bezichtigen waard zijn omwille van hun vorm en geschiedenis. Aan de hand van 150 kleurfoto's wordt de bezoeker van het stedelijk museum de kans geboden dit patrimonium te bekijken. De organizatoren beschouwen hun werk zeker niet als volledig, enerzijds door het grote aantal kaste len, anderzijds omdat veel domeinen in privaat bezit zijn. Daarom is de tentoonstelling beperkt tot vijftig kastelen, zonder onderscheid te maken qua grootte en huidige toestand. Hoewel zij vaak eeuwen getrotseerd hebben bevin den de meeste gebouwen zich in zeer goede staat of werden zij zodanig gerestaureerd dat ze nog niets van hun glorie verloren hebben. Andere kastelen zijn nu de eigendom van de gemeenschap en kregen een sociale of kulturele bestemming, terwijl hun prachtige parken en tuinen een oase betekenen voor wandelaars en natuurvrienden. Deze tentoonstel ling is zeker de moeite waard om een bezoek te brengen, alleen al omdat ze uitstekend past in het kader van het mooie stedelijk museum. Wie de in september en oktober geplande ten toons te llin- jaar tot een jeugdatelier, gen bekijkt, krijgt de indruk dat Zele leeft in het jaar van Mede door de inspanningen de schilderkunst en niet in het jaar van de muziek. wel heel speciale betekenis, zullen elkaar vrijwel ononder broken opvolgen. Dat de retrospektieve ten- jjet besluit van de toenmali- toonstelling «De Loose» als ge Were-Di-leiding absoluut hoogtepunt deze slechts Zele tot de lessen toe te laten echter een voorlopig van de nieuwe Were-Di- Immers, vier tentoonstellingen, waarvan twee met een voorzitter Lode Buytaert zal deze tendens worden verdergezet en zal een to taal andere struktuur ont staan waarbij in twee ate liers voor kinderen tot 16 jaar, een brede waaier aan expressiemogelijkheden wordt geboden en waarbij in het atelier o.l.v. Roger De Wilde aan volwassenen de kans wordt geboden te leren tekenen- en schil deren. Momenteel volgen een twintigtal leerlingen op za terdag en zondag de kur- sussen die zowel, en dit zo lang het weder het toelaat, in open lucht als in het ate lier in de De Deckerstraat worden gegeven. De jubnileum tentoonstel ling die wordt geopend op Marcel Van vrijdag 6 september in de Raadszaal van het Gemeen tehuis en nog te bekijken is op zaterdagen 7 en 14 en zondagen 8 en 15 septem ber zal dan ook nu weer velen weten te overtuigen van de mogelijkheden die in dit atelier worden gebo den, en zal naar wij hopen de start zijn van een volgen de kwarteeuw kunstonder wijs te Zele. BENO reeks zal afsluiten is reeds genoegzaam bekend. Het schilderatelier o.l.v. Roger punt achter de organisatie De Wilde vat zijn 26' werk- vaj3 een aantal van deze ac- jaar aan met een tentoon- tiviteiten. stelling waarmee tevens het Ondertussen had ook Mil 25-jang bestaan van dit ate- Vermeir zijn ontslag aan- lier wordt in de verf gezet is geboden en werd hij door echter veel minder bekend. Marcel Van Driessche opge- Onder impuls van Roger De volmgd. Deze laatste zal ge- Wilde werd in 1960 in de durende twee jaar de stimu- schoot van kunstkring lans voor een aantal jonge- Were Di» de oude Zeelse ren zijn om reeds snel meer «Teekenschool» hersticht dan behoorlijke resultaten in de lokalen waar zij ook te boeken. Dit door zijn vroeger gehisvest was (het creativiteit en zijn enthou- opschrift in het fronton van de hoofdingang van de Het vertrek V.T.S. is hiervan nog steeds Driessche betekent ook getuige). Samen met André rechtstreeks het einde Bogaert en dank zij wer- kingsgelden die via sche pen van financiën, wijlen Frans Bracke, van Zele wer den verkregen kon de start worden gegeven. Een evenwichtige cyclus bekwam men eerst wanneer Veraard Matthijs (10 tot 12-jarigen), Mil Vermeir (13 tot 16 jarigen) en Roger De Wilde 16 jarigen) de verschillende ateliers leidden de beoogde kontinuïtrit, in de opleiding. Immers, hij wordt opgevolgd door An Van Gassen, lerares teke nen aan de RMS, die een heel andere idee naar voor schoof en de lessen tekenen en schilderen ging afwisse len met het aanleren van allerlei technieken. Hier werd de basis gelegd voor de omvorming van dit 2 Het was gedurende deze pe- Christ Van Hoeymissen rinHp Hut. Hp tolfon- art onhil- Het is haast vanzelfsprekend dat kunstenaars van de verhoogde begankenis die evenementen als kermissen in een gemeente als Lebbeke teweegbrengen, gebruik ma ken om met hun recent werk naar het publiek toe te treden. Zo ook de Lebbeekse kunstschilder Leo Van Stappen, die op zondag 8 september en dinsdag 10 september en dan viert Lebbeke inderdaad kermis een dertigtal akwarellen van zijn hand exposeert in het Incar-lokaal langs de Poststraat 19B te Lebbeke. riode dat de teken- en schil derschool, zoals ze intussen was geen heten, een eerste grote bloei kende. Dit Tijdens het Kultureel Weekend, dat op vrijdag 13, kwam tot uiting via een zaterdag 14 en zondag 15 september a.s. in en om mooiweder-atelier te Vlas- de Opdorpse Dries zijn verloop krijgt, exposeert de senbroek, een door Jan Van Buggenhoutse kunstschilder Christ Van Hoeymis- Rompay gerealiseerde tele- sen zijn werken in zaal «De Hert», visiereportage voor het pro gramma Echo over dit Vlas- Van Hoeymissen werd ge- Na zijn humaniora volgde senbroekse atelier, een boren op 8 augustus 1959. Christ nog twee jaar Plasti- schare leerlingen van ver Hij begon te schilderen op sche kunsten en drie jaar buiten de gemeentegrenzen 11-jarige leeftijd, tijdelijk binnenhuisarchitectuur, en een voor de deelnemers auto-didactisch, maar ging Hij exposeerde reeds te Op- nog steeds niet vergeten daarna enkele jaren in de dorp, Buggenhout, Dender- _.5_ de leer by jjg Rjjbel. In monde, Aalst, Gent, Brus- i naar Parijs n.a. grote Picassotentoon8tel- diens toenmalige tekenaka- sel enz. Tijdens het Kultu- ling in Grand- en Petit Pa- demie. - reel Weekend toont Christ lais. Vooral de oudere leer- Zijn eerste tentoonstelling het publiek olieverfschil lingen slaagden er vervol- hield Christ Van Hoeymis- derijen en pastels. Ook de gens in om met sukses ten- sen op 13-jarige leeftijd in affiche van het Kultureel toon te stellen op het kunst- het KAJ-lokaal te Opdorp. Weekend anno 1985, is een schip Pieter Gorus, in de Heel wat belangstelling ontwerp van deze Buggen- Scheldeschuur, te Alsem- toen, zelfs de BRT-televisie houtenaar. (pvr) berg en te Merchtem. kwam een kijkje nemen. Van 6 tot 30 september ex- pozeert Geo Sempels in Ga lerie Ghastel aan de Tram straat nr. 5 te Hamme-Kas- tel. Zijn werk kan strikt genomen niet worden on dergebracht in een duide lijk omlijnd kader. Men kan het wel in brede zin als lyrisch abstrakt om schrijven. In de eerste helft van de jaren 1960 werd de waarde van zijn werk impliciet er kend door ondermeer her haalde selokties in de Jeune Peinture. Vanaf die periode volgden de gentoonstellin- gen in binnen- en buiten land elkaar snel op. Een intellektuele basis De kunstenaar maakt ge bruik van zijn intellektuele bagage om de basis te leg gen voor zijn artistiek werk. Zowel kompositie als kleur zijn bij Sempels in hoge mate beredeneerd Vandaar trouwens het op vallend evenwicht in dit werk, met duidelijke vor melijke aksenten en pei fekt bepaalde kleursamenstel- lingen. Het kleurenpalet van Geo Sempels roept herhaalde lijk herinneringen op aan de kleurtonaliteiten in som mige impressionististische werken. Dit analoog lopend resultaat van kleurstudies is nochtans het gevolg van twee kontrasterende uit gangspunten. Sempels kiest zijn kleuren vanuit de doelstelling een nieuw vi sueel gegeven te scheppen Innerlijk beeld Het door Geo Sempels ge- kreëerd nieuw visueel ge geven heeft finaal tot taak een innerlijk beeld in de herinnering van de toe schouwer te prenten. Omdat de werkelijkheid een gesloten geheel is, waarin we langs verschil lende wegen steeds weer bij dezelfde basispunten ko men, is het volkomen lo gisch dat we een dergelijk raakpunt vinden. Het is meteen een bevestiging van de ernst van Sempels' werk. Galerie Ghastel is voor het publiek toegankelijk op maandag, vrijdag en zater dag 10 tot 18 u. en op zon en feestdagen van 10 tot 12 en van 14 tot 18 u. Op ande re dagen na telefonische af spraak. bd Hoewel het een tijdje gele den is dat Leo Van Stappen met zijn werk naar het pu bliek toestapte, een neofiet in het kunstenaars wereldje uit deze regio van ons is de Lebbekenaar niet. Expose ren deed hij al op diverse plaatsen, zowel binnen zijn eigen geboortedorp als daar ver(der) buiten verwijderd: Vlassenbroek, Mechelen, Antwerpen enz. Werken voorzien van zijn signatuur zitten trouwens al in Saoudi-Arabië. Verraste Leo Van Stappen de kunstkenners aanvan kelijk hoofdzakelijk met olieverfschilderijen, dan spitste hij de jongste jaren zijn aandacht hoofdzakelijk toe op de akwarel, de water verfschilderij. En wist hij via deze al bij al geenszins makkelijke techniek, de be wondering van velen af te dwingen. Ook in zijn meest recente werken slaagde Leo Van Stappen erin zijn reputatie alle eer aan te doen. Stuk voor stuk groeiden zijn werkjes immers uit tot schrijnen van kleur en vorm Fel waar het hoort, maar hoofdzakelijk in een zacht koloriet vat hij een havenzicht in een moment van schemering, strooit hij tover op een banale huizen rij in een lucht beladen met sneeuw, betreurt hij een do de fazant na een ingreep van de mens. Hoewel Leo Van Stappen de tematiek van zijn oeuvre voornamelijk put uit de na tuur schoonheid vind je overal, wanneer je met open oog de wereld inblikt en zijn onderwerpen geenszins plaatsgebonden zijn, toch waakt hij er ook over dat die pittoreske hoekjes uit zijn onmiddel lijke buurt de Lebbeekse O.L.Vrouwkerk, de Schelde te Baasrode, de kerk van Priester Poppe te Moerzeke op papier gezet worden. Gevat vanuit een originele hoek, voorzien van een per soonlijke toets van de kun stenaar, dragen deze wer ken ertoe bij dat je als toe schouwer niet alleen de ge noegdoening van de erken ning ervaart, maar je ook gekonfronteerd wordt met de eigenheid van de kunste naar. Kennismaken met de ze sfeervolle Leo Van Stap- pen-akwarellen houdt dan ook een (h)eerlijke verrij king in. Nieuw in het werk van deze Lebbeekse kunstenaar zijn een drietal werken vervaar digd in de scrape-board techniek. Kunstwerkjes waarmee Leo Van Stappen bewijst dat hij zich van meet af aan zin voor kom positie en zwart-witdose- ring heeft eigen gemaakt. Van Stappens scrape- boards zwemen dan ook naar de ets toe. (Vernieuwd) kennismaken met het werk van de Lebbe kenaar kan tijdens de open- deur-dagen die Incar tij dens de kermis organi seert. De tentoonstelling is geopend op zondag 8 sep tember van 10 tot 12 en vanaf 16 u, op dinsdag 10 september vanaf 10 u in de Incar-lokalen, Poststraat 19B te Lebbeke. Je kan er trouwens ook wat smake lijks eten of drinken. Pierre Van Rossem Tentoonstelling in gemeentehuis te Grembergen Van zaterdag 7 tot en met dinsdag 10 september expozeren in het vroegere gemeentehuis van Grembergen de kunstschilders Ernest Gorus en A. Michiels hun recente werken. Men kan deze tentoonstelling zien in de raadszaal op zaterdag 7 september van 15.00 tot 20.00 uur en op de andere dagen van 10.30 tot 20.00 uur. Wiezes enige toneelvereniging, de Sint-Jorisgilde, die sinds 1980 de vleiende titel «Koninklijk» draagt en het jaar daarop de 50ste verjaring van zijn stichting mocht vieren, promoveert thans tot Rederijkerskamer. Dit bloei ende toneelgezelschap is in Wieze en omstreken tot een begrip uitgegroeid. De dynamische acteurs nemen steeds zwaardere stukken voor hun rekening, waarvan sommi ge tot 5 a 6 maal opgevoerd worden, ten einde de talrijke toneelliefhebbers te kunnen bevredigen. Bij de half-eeuwfeestvie- Jorisgilde». Het is deze ver- ring vernamen we van eniging, die thans feesten voorzitter Remi Bosman mag. een en ander over het ont- Het belang van de toneel- staan, de groei en de bloei groepen te Wieze kan men van zijn kunst- en kuituur- wel afmeten aan het aantal groep. We geven hier een opvoeringen van de vroege korte samenvatting van re bonden: «Moed Over- zijn uiteenzetting. wint»: 26; Dienende Kunst: «Al in 1785 bestond er te 14 en de huidige St. Joris- Wieze een toneelkring, güde (tot het jubeljaar waarvan de naam niet ge- 1981): 41. kend is. Zo'n formatie heet- Als voorzitters van de on- te destijds Rederijkerska- derscheiden verenigingen In die periode voerde fungeerden: Frans Janse de afdeling Wieze, ter gele genheid van een kompetitie gers, Jozef Willems, Cle- - ment De Wolf, Camiel Van m Gent met sukses het Edward Cornelia treurspel «De weduwe van en momenteel Remi Bos man. Regisseurs waren: Al- fons Gordijn, Jozef Wae- lens, Lowie Brandt, Ed ward Coraeli8, Fernand Machari8, Herman De Leeuw, Eric de Corte en William Guns. Tot daar een greep uit Wiezes toneelver leden». Feest! Bij de promotie tot Rederij kerskamer past zeker een viering. Deze heeft plaats op zaterdag 7 september met volgend programma: om 15 u. dank- en jubelmis in de Sint-Salvatorkerk, om 16.15 u. akademische zit ting, gevolgd door een re ceptie. Daarna gezellig sa menzijn met zang, ontspan ning en uiteraard een bab beltje over het wel en wee van het toneelwezen te Wie ze, door de jaren heen. J.V.L. Fred Bervoets te Dendermonde Vanaf 14 september tot 13 oktober exposeert Fred Bervoets zijn werken in kunstgalerij «De Graal», St.-Gillislaan 55A te Dendermonde Deze expositie, die als titel «Een overzicht» meekreeg, wordt geopend op zaterdag 14 september te 20 u. Voor de muzikale omlijsting zal dan «Tsing Boem» zorgen. Tijdens deze expositie voor de kunstkenners een buitenkans, want Fred Bervoets heeft een hekel aan exposeren zal een originele Bervoets-ets in be perkte oplage, te koop aangeboden worden «Een overzicht» is toegankelijk op zaterdag en zon dag van 15 tot 20 u. En op afspraak (052/21.47.92 en 21.29.02) (pvr) Malabar» op. Helaas, onrustige 18de eeuw kwam er hier en elders van toneel spelen maar weinig terecht. Van 1900 tot 1914 bestond er m onze gemeente een l"lG13Glv tweede akteurskring «Kunst na Werk» met lo- Jaarlijks worden door het kaal «Zaal Frans Coessens» Orgelkomitee van Melsele aan de Nieuwstraat. De een reeks orgelkoncerten grote doorbraak kwam ech- georganizeerd die ui terma ter in 1928 met de oprich- te gestoffeerd zijn. Dit jaar ting van de toneelbond wordt er meer dan buiten- «Moed Overwint», met als gewone aandacht besteed promotor Alfons Gordijn, aan J.S. Bach. Maar daar- toenmalig schoolhoofd, die naast is er ook een Spaans zowel sekretaris als regis- koncert in de kapel van Ga- seur was. De repetities had- ver land, dat speciaal kadert den plaats in de herberg in de historische herden- van Ernest D'Hooghe aan king «1583 Antwerpen en de Nieuwstraat en de opvoe- de scheiding der Neder- ringen gebeurden in het landen». Gildenhuis. Als eerste pres- Vrijdag 6 september speelt tatie brachten ze het draz- Jacques Van Oortmerssen ma «Wroeters» en het daar- uit Amsterdam in de Onze aan gepaarde blijspel «De Lieve Vrouwekapel van Ga- moedigste man van de we- verlamd een Spaans kon- reld» voor het voetlicht. In eert. Vrijdag 20 september 1944 besloten ze hun optre- speelt Clemens Schnorr uit den met het blijspel «De ge- München, vrijdag 4 okto- broeders Kalkoen». ber Jozef Sluys uit Brussel Van 1938 tot 1944 werd er en vrijdag 18 oktober Sta- terzelfdertijd ook aan nislas Deriemaeker uit Ant- jeugdtoneel gedaan. Ed- werpen en zingt het koor ward Coraelis leidde er zijn Scarabee onder leiding van jonge spelers in het stuk Dirk Van Croonenborch. «De Hemerlnar»; uit zijn Deze laatste drie koncerten groep ontstond «Dienende zullen plaatshebben in de Kunst», die op haar beurt Onze Lieve Vrouwekerk zou uitmonden in «De Sint- van Melsele. De toegang voor de orgel koncerten bedraagt 150 fr., voor het koorconcert vraagt men 200 fr. toe gangsgeld. Studenten en plu8-drie-passers krijgen vijftig procent verminder ing. Beschermleden en hun gezin krijgen gratis toegang. Jacques Van Oortmerssen debuteerde als koncertor- ganist in 1967 en hij wist al snel een internationale re putatie op te bouwen. Hij is als hoofdvakdocent orgel verbonden aan het Swee- linck konservatorium te Amsterdam. Hij geeft in binnen- en buitenland vele kursussen, vooral ever de uitvoeringspraktijk van de oude muziek. In 1982 volg de hij Gustav Leonhardt op als titularis-organist van de Waalse kerk te Amsterdam. De koncerten vangen aan om 20.30 uur stipt.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1985 | | pagina 25