Sint-Martinuskerk Erpe
en haar kunstschatten
NJ Mere tien jaar en nieuw lokaal
Aalst laat Ethiopië niet los
Wanzele kermist
dagen lang
waar <4**- Só,e"dSP te" geS
2££rg°£ZZ2 rekTn„ Mïï
't Heilige Land
Pelgrimstocht door Israël
Pastoor
Van Hauwermeiren
BF 44.950
29 oktober 1985
Ahlir
Rik De Gendt s.j.
naar Mechelen
Aalst solidair met Indianen
in Bolivië
De Voorpost - 6.9.1985 - 3
De kerk van Erpe is dit jaar anderhalve eeuw oud en de van het lokale kerkgebeuren
yverige pastoor De Moor heeft die gelegenheid niet tijdens de voorbije decennia,
ongemerkt willen laten voorby gaan. In het begin van het *n 11eze tentoonstelling kan
jaar heeft hij enkele mensen uit het verenigingsleven meJ ^e kerkgeschiedenis van
aangesproken en samen met hen een tijdelijke werkgroep .ve ee"^ volgen' voor"
opgericht om in dit kader enkele aktiviteiten te organi
seren.
Netwerk organiseerde de Persbond van de Denderstreek zijn zoveelste
\kozjemet. (a)
jeugd van Mere heeft geen reden tot klagen, want elkeen kan terecht naar zijn eigen
ologie. En toch is het een zoeken om een juiste keuze te maken. Nochtans zyn alle
igdbewegingen ingesteld om de kinderen een gezonde ontspanning te bezorgen tijdens
n vrye zondag en hen terzelfdertijd nog wat bijkomende opvoedingsbagage mee te
'e linlren. Maar om reden dat elke familie een eigen ideologie aanhangt, wil men dat de
«g ya ideren met dezelfde ideeën in kontakt komen en vooral in die zin een opleiding
Ü8en' zij het dan ook langs de ontspanning om.
t is nu elf jaar geleden dat van een jeugdbeweging als van werd met veel entoesiasme ge-
Va n in Mere met een nieuwe een andere vereniging, vereist leid door Nele Van Den Brul-
vai gdbcweging startte die met voortdurend kontakt met de le, Hilde Van Durme en Lieve
afde|oprichting ervan een nieuw leden. Bij de aanvang, met een Jansegers.
gering aantal leden, was het Met de zgn. splitsing moest
onderling kontakt gemakkelij- men natuurlijk uitzien naar de
omdat dokumenten
woorwerpen zoveel mogelijk
op een didaktische manier
In dit opzicht heeft men in Een tentoonstelling van de M°[geS,£ld,.W£rden' Het 7
Erpe al heel wat kunnen bele- kerkschatten kan men uiter- kerkganger en de
ven op kerkelijk en liturgisch aard ook maar sporadisch hou- bezoeker- kan °°k kenn's
gebied. De volgende aktiviteit den en het is dank zij de heem- ,£f
zal in ieder geval een uitschie- kundige kring van Erpe-Mere kf.rktM,1«1 en d'ver« kazu«"
ter zijn, want niet elke dag kan dat dit projekt verwezenlijkt h^h» wT'
men de «huisraad» van de kerk wordt. In de Sint-Martinus- werP®n die toch bet beklJken
van nabij bezichtigen. Trou- kerk van Erpe is nog heel wat .ZIJ" en ander.e. e. e"
wens, de kerkganger schenkt te zien ondanks het feit dat in °Jn" VjE! btur6ie en
niet altijd de nodige aandacht vorige eeuw, meer bepaald in ?,P|r'" ^n"
aan wat hij wekelijks ziet. of maart 1888. een belangrijke 7g P Par°cj»a-
moeten we zeggen niet ziet. diefstal gepleegd werd in de een enige kans geboden
kerk en waarbii kostbare za- °m ke™s ,e maken met dat'
ken definitief verdwenen. In g'"° 1™*
de krant sprak men toen van ^,7^^
een heiligschennende misdaad h °°k
en de daders hadden zelfs eerst dC V°°T7T
een inbraak gepleegd bij de ^ten dienen en op welk t.jd-
hoefsmid om allerhande alaam jLtT f h BCWh
te stelen dat voor de diefte ^dragen of gebezigd worden,
gediend heeft. Langs de sakris- ««'wonderlijke tentoon-
tij waren ze binnen gekomen J®"1"? 's toefnk j °P T
l.h.] eds bloe ende opgang kent.
olutie
nitiatief ging uit van VNJ-
het
Ir Mi md zou laten horen, ver
draai jllend van de reeds bestaan-
liden en met de nadruk op de ker te verwezenlijken maar de naam van de nieuwgeborene,
g eei lamse Beweging. Daarom schaar breidde zich uit. de or- Volgens de traditie en de nor-
kun k de naam van Vlaams Na- ganisatie groeide en er werd men dient men een naam te
rder- nalc Jeugd. Elke nieuwe naar een middel gezocht om de kiezen van een bewust Vla-
igdbeweging, van welk plui- vriendschapsbanden nog te ming of persoon die zijn leven
onne ge ze ook mag zijn. krijgt verbeteren. in zekere zin ten dienste stelt
aard- de stichting de nodige kri- Daarom werd, samen met de van het Vlaamse volk. Zonder
'laren k te slikken. Dit was ook het afdeling van Aalst, uitgekeken probleem kon schaarleider
roen- val met het VNJ te Mere, om een tijdschrift uit te geven. Geert De Brouwer de naam
1 jaai ar alle kritiek en tegenstand Dit moest toelaten de betrek- van pastoor Decubber in het
s ietj spijt, is ze uitgegroeid tot kingen onderling te onderhou- embleem voeren. Bij de meis-
:rs ten volwaardige beweging die den. zoniet nog te verbeteren jes liep het niet zo vlot van
Mere «aanvaard» is en een eft in 1976 kreeg elk VNJ-lid stapel maar. na alle mogelijke
de Blauwvoet, een tijdschrift inspanningen, kon schaarleid-
dat vertelde over het reilen en ster Nele Van Den Brulle de
zeilen van de jeugdbeweging naam van Kamiel Smekens in
w en waarin iedereen zelf een het devies voeren,
van Aalst waar men stukje mocht plegen De Een jeugdbeweging valt of
eds een duurzame basis ge- Blauwvoet was naast een me- staat met een al dan niet goede
had om de kinderen een dedelingenblad voor de jeugd- leiding, die toch enigszins aan
tur Vlaamse ontspanning te vereniging ook een middel om wispelturigheid onderhevig is.
ven tijdens de vrije dagen, van gedachten te wisselen, sug- De meeste van de pioniers van
pioniers waren Marleen gestics te maken en zelfs om het VNJ-Merc werken nog
rw ec--j- l;'steeds mee en werden zelfs
inmiddels aangevuld met nieu
we krachten, o.a. Nele Janse-
an Der Speten en Frieda zijn literaire gaven te testen.
De verwachtingen Op eigen benen
:rdcn ingelost en de defini- n-
zaal vc start van het Vlaams bewPjnf, meg, ^^Vlaamse gCrS' Lieven Van Den Brullc-
ugdwerk werd in Mere tten doc|eind8en moc, nood2akeli)k Marleen Schauvliegc. Tegen-
ar geleden gegeven. Het was Rewcest zjjn w J, woordig worden de jongens
cl met een zeker voorbe- 8cwccsl aJn wan' na slechts Hn„r Pi»,»r v,„ in,™
twee jaar was het aantal VNJ- gel*id door Pje,c'Va" ImPe
ers in Mere zeer aanzienlijk
lud, nog onwennig, want
1» Men iTSZ M-k» Dc schu,,er Lieve
elkaar. Maar kinderen de „0(ld„ak in om eïn onat- Jaegers. Elke zondag-
aten ving vriendschap en hankciijkc [d d namiddag kannen de kinderen
et de medewerking van het ,b on de7c mnoe m»nc»n mi-nnnn
en ze tot een volwaardig ge
heel uit te bouwen, zonder
de medewerking van het
NJ-Aalst, die iedere week
lar Mere kwam, werd vast-
>d» stcld da. de kinderen niet TT"8»elde
cry* jstcr veel nodig hadden om
ch in het nieuwe systeem in
burgeren. De eerste dien-
8c"bn werden georganiseerd in
«b- Vlaams Centram Hof ,en
Aalsterse zusterafdeling. In
tegendeel. nog altijd werken
beide afdelingen samen voor
het organiseren van sommige
(,1c waar ze trouwens gratis L977 "fff"1'
lokalen ,e, besehifking g
vendel werd geleid door Jan
Van Durme en Geert De
regen
tijdschrift
en goede organisatie, zowel Brouwer. De meisjesschaar
op deze jonge mensen rekenen
die er trouwens heel wat voor
opofferen om de Vlaamse
jeugd te begeleiden.
Viering en nieuw lokaal
De opvang van de jeugd ver
eist naast vergaderlokalen ook
speel- en werkplaatsen. Niet
altijd kan men in openlucht
opereren en alhoewel het
VNJ-Merc lokalen ter beschik
king had in het Hof ten Dale,
was dit niet voldoende voor
zoveel leden. Hier of daar een
kamer of een kelderruimte
hielpen wel enigszins maar dit
bleven toch maar noodoplos
singen. Gedurende een drietal
jaar konden ze terecht in een
leegstaande woning ter be
schikking gesteld door Raf Sie-
naert, maar toch keek men
steeds meer uit naar iets rui
mer waar de jeugd zich ten
volle zou kunnen ontplooien.
Niettemin is het VNJ-Mere
uiterst dankbaar voor de hen
geboden kansen die ze gedu
rende tien jaar gretig aanvaard
hebben.
Momenteel telt VNJ-Mere
twintig jongens en evenveel
meisjes die op zaterdag 14 sep
tember a s., het tiende werk
jaar viert. Een andere reden
tot feesten is althans belangrij
ker: de opening van het nieuw
heem in de Schoolstraat te Me
re. Sinds ruim een jaar zijn
ouders en sympathisanten ijve
rig bezig om de werkplaatsen,
ter beschikking gesteld door
wed. Mad. Ceder-Scheerlinck,
tot een prachtig jeugdheem om
te toveren. Er is heel wat
mankracht en materiaal nodig
geweest om dit projekt te reali
seren en het is een realisatie
om werkelijk jaloers van te
zijn. Grote overdekte speel
ruimten liggen er in de nabij
heid van een vergaderzaal, een
keuken, sanitair en er wordt
desgevallend de mogelijkheid
geboden om weekendkampen
in te richten.
De openingsfeesten beginnen
al om 14 u. met een gouwver
zameling in het Hof ten Dale
te Mere om een optocht te
maken samen met de VNJ-
muziekkapel. Een uur later
kan men een Eucharistievie
ring bijwonen in het nieuw
heem welke zal opgedragen
worden door pastoor Decub
ber. Deze plechtigheid wordt
opgeluisterd door het zang
koor 't Snoerken. Om 16 uur
■treden de vendelgroep Uilen
spiegel en de volksdansers aan
en om 18 u. begint de Vlaamse
kermis met een gezellig samen
zijn.
JV
Travel Planners in samenwerking met
SAUS»»
Geestelijke leider
Terug 5 november
Gelieve deze coupon terug te sturen naar
Pastoor Octaaf Van Hauwermeiren
Onze Lieve Vrouwe Plein 10 - 9300 AALST
Tel. 053/21.30.52
Eerwaarde Heer, gelieve uw brochure te sturen naar
Naam
Adres
Stad en postnummer
Tel.
Travel Planners. B-1810 Wemmei - Lie. A 1787
'ater Rik De Gendt in Ethiopië
De Aalsterse pater Rik De Gendt s.j. was van 7 juli tot 23
logst in Afrika. De laatste weck als vertegenwoordiger
ran het Belgisch Episkopaat op het kongres in Nairobi,
tenya doch de andere weken vooraf als aflosser van
jd «Iers missionarissen Vandeloo en Caers in Zuid-Ethio-
Meer bepaald in de noodpost in Gosa, 400 km. ten
luiden van Addis-Abeba in de provincie Sidamo.
.thiopië. Die naam roept bij verdorden op het veld van zo-
cder van ons de tv-beelden op dra ze begonnen op te schic-
5e eind vorig jaar heel de ten. Duizenden mensen raak-
icrcld hebben geschokt. Uit- ten zonder eten en stierven van
estrektc gebieden waar het de honger. In alle stilte. Tot
jarenlang niet meer heeft gerc- wanneer een Britse televisicp-
tend. Tentenkampen met hui- loeg onverwachts de hele we-
:ndc en uitgemergelde men- reld met deze gruwelijke wcr-
ien. Kinderen stervend in de kelijkheid konfronteerdc.
rmen van hun moeder of ach- Dank zij een massale vocdsel-
crgclaten langs de weg. En als hulp konden dan in de laatste
eaktie daarop, dc wcrcldwij- maanden heel wat mcnsenle-
fe voedselhulp die in korte tijd vens van de onvermijdelijke
overal op gang kwam. hongerdood gered worden.
Ms we vandaag docr Ethiopië Gelukkig is het dit jaar wel
leizen, ziet de toestand er voor blijven regenen. Op sommige
ten stuk anders uit. Het is plaatsen zelfs heel overvloc-
ondertussen volop gaan rege- dig. Tijdens de vijf weken van
len en tegen september mag mijn verblijf hebben we slechts
«en redelijke oogst worden drie dagen géén regen gehad,
erwacht. Maar daarmee zijn En missionarissen uit de
ung niet alle problemen van noordelijke provincies vertel
de baan. Dat is mij duidelijk den ons dat het ook daar aan
jeworden na een verblijf van het regenen was. Het land-
«ijf weken in Ethiopië, waar- schap is nu overwegend groen.
>an vier in dc zuidelijke pro- De maïs en de gerst schieten
vincic Sidamo, in Gosa, 400 op. Zeker in het zuiden en ook
km. onder dc hoofdstad Addis grotendeels in het noorden van
Abeba. Sinds oktober 1982 het land kan dc maand septcm-
ajn daar enkele jezuïten, sa- ber een redelijke oogst geven,
men met vier zusters, werk- Als er tenminste ondertussen
«aam bij dc vluchtelingen, in niets anders gebeurt, zoals
«n verdeelcentrum voor in Dubbo (Sidamo) waar we
♦ocdselhulp en in een «kli- op een avond meemaakten hoe
wek». Zonder volledig te wil- een hagelstorm losbarstte en in
en zijn, wil ik toch trachten cn kwartier tijd dc hele kof-
kier enkele algemene indruk- fieoogst vernield werd en bo-
ken weer te geven. vendien een derde van alle
maïsplanten, het basisvoedsel
Droogte en regen jn streek
bc laatste drie jaar was Ethio- Over het algemeen mogen we
Piê getroffen door periodes toch zeggen dat dc grote
van uitzonderlijke droogte, droogte in dit land, voorlopig
Vooral de noordelijke provin- althans, voorbij is. Wie echter
oes Eritrea en Tigre hadden denkt, dat daarmee Ethiopië
•ueronder te lijden. Het grote uit de problemen is, heeft het
Mgenscizocn bleef immers ie- wel verkeerd voor. Precies het
aantal andere elementen en
onderliggende problemen naar
boven gebracht, die niet in een
handomdraai kunnen opgelost
worden.
Nood aan ontwikkeling
Een eerste reeks problemen
hangt samen met de lage graad
van ontwikkeling waarin het
land en de mensen van Ethio
pië verkeren.
De huisvesting is nog erg pri
mitief, zeker in het binnen
land. Het hele gezin, en dat is
meestal erg kinderrijk, woont
en leeft er in één enkele hut
samen met kippen, geiten en
ander kleinvee. In het midden
brandt een open houtvuur. Re
gelmatig lopen vooral kleine
kinderen daar min of meer
ernstige brandwonden op. Het
voedsel beperkt zich dikwijls
tot wat eieren, geitemclk,
maïs, geroosterde gerst en een
stamppot van de wortels van
«valse» bananen. De zgn. tra
ditionele Ethiopische schotel,
de «endjera», een soort panne-
koek, is voor de meeste huis
gezinnen iets heel uitzonder
lijks. Op vele plaatsen laat de
gezondheidszorg, zelfs de
meest elementaire hygiëne,
veel te wensen over. Niet en
kel toiletten zijn een ongeken
de luxe, evenzeer een stuk
zeep of gewoon nog maar wat
water. We zagen vrouwen wa-
*er scheppen uit modderplas
sen langs de weg, waarin tege
lijkertijd kinderen duchtig aan
het spelen waren.
Rond de hut wordt een beetje
land bewerkt, juist genoeg
voor de behoeften van de ei
gen familie. Maar ook hier
weer zijn dc landbouwmcto-
den en de werktuigen bijzon
der primitief. De minste tegen
slag kan dan ook een ramp
betekenen. Verderop loopt het
vee rond, meestal bijeenge
houden door een paar kin
deren.
pastoor zag zich genoodzaakt <beha «C,nJ s"Srs "T
Sm bij zijn confrater can Mere va? 18.30
een kHk te lenen om de mis te iif"'™""- -Zal de ï"'00"'
te kunnen opdragen. De da- s,cl''"B ope" ,ïan 8,,ot 12
v 6 u. en van 14 tot 20 u. (even-
ders werden nooit gesnapt en
h^ h ir7i, ccns behalve tijdens dc missen
heeft b,gevolg de bu.t 8 10 lg'
nooit meer weer gezien.
Toch ieeft de heemkundige de '"'""«elling (toe
kring er voor gezorgd dat een EÏÏLÏÏ1' de
volwaardige tentlonstclling Hïï'if* PP zatenbg,
kon ingericht worden, wam september, want dan ts er
buiten het gestolene is er na-
een uitgebreid geleid bezoek in
en rond de kerk. Er zijn echter
tuur lijk nog wel ander mate- J hi J
riaal ierzameld da, soms maar korte rondle.d.ngen voor-
weinig gekend is doo, de pa- ='k' ™s van
ES?ïï-kffolS ÏTDe realise,ont van deze opzet
breide reeks foto s en doku- l.l
menten. afgewisseld door hebben ook eeri beperkte k.ta-
voorwerpen met betrekking J"™ d,e b" be"
tot de liturgie en de kerk en dit 20ek hed bdt»>Pri>am zal ztjn.
een beknopt beeld weergeven jy
Rik De Gendt, geboren en getogen Aalstenaar
(Molenstraat) een te Aalst zeer gekende figuur als sociaal
werker wordt opgenomen in het beleid van «Kerk en
Wereld» waar hij adjunkt-direkteur wordt en dan ook
noodgedwongen naar Mechelen verhuist. Hij was trou
wens reeds verantwoordelijke van «Kerk en Wereld», de
vroegere Bonden van het Heilig Hart, voor Zuid-Vlaande
ren.
Wat hem echter niet zal kunnen beletten nog twee dagen
per week te Aalst present te zijn om in de mate van het
mogelijke zijn vele taken verder te zetten al zal hij links en
rechts wel moeten afschuiven.
Rik De Gendt s.j. is te fel begaan met het parochieleven
en vooral met sociaal werk om o m. «'t Spieken», het
valabel buurthuis aan de Botermelkstraat, te kunnen laten
vallen.
De laatste periode was de Pater o.m. ook actief bij
begeleiding en medewerking van de BRT-reeks «Waarom
christenen geloven». Hij is pas thuis van een wekenlang
verblijf in Afrika. In Zuid-Ethiopië sprong hij in voor met
vakantie komende missionarissen en op het Kongres te
Nairobi, Kenya, was hij afgevaardigde van het Belgisch
Episcopaat.
LH
problemen zorgt, is de slechte
wegeninfrastruktuur. Van zo
dra men de enkele hoofdwe
gen verlaat, komt men terecht
op een soort verharde landwe
gen, met ontzettend veel put
ten en bulten. Een gemiddelde
snelheid van 35 km. per uur is
meestal het absolute
maximum. Als het droog is, rij
je midden in een donkere stof
wolk. En sinds de regenval zijn
deze wegen op sommige plaat
sen echte modderpoelen. Zelfs
met onze Land Rover,
vierwielaandrijving, raakten
we soms in moeilijkheden.
Een vrachtwagen met voedsel
zakken reed in de modder,
kantelde net niet, en moest
helemaal afgeladen worden
vooraleer hij weer verder kon:
een oponthoud van 24 uur. In
periodes van zware regen zijn
grote gedeelten van het bin
nenland onbereikbaar en de
voedselbevoorrading komt er
dan ook in het gedrang.
Met de post- en telefoonver
bindingen is het al niet beter
gesteld. Een brief voor Gosa
doet eerst veertien dagen over
de afstand van 275 km. tussen
Addis Abeba en de provincie
hoofdstad Awasa Daar blijft
hij dan liggen, tot wanneer
iemand langs komt en de post
voor Gosa meeneemt. Dat kan
dan weer eens veertien dagen
duren. Telefoneren is in het
binnenland praktisch uitgeslo
ten. Ofwel is er helemaal geen
telefoon, ofwel is die voorbe
houden voor de administratie.
We probeerden het zelf ver
schillende keren maar telkens
vergeefs. Een deel van ons
team werkte in het voedings
centrum van Wallacha, 350
km. van Gosa. De enige ma
nier om met hen in kontakt te
komen was: er naartoe rijden,
en dat betekende minstens een
hele dag achter het stuur.
Altyd maar «papieren»
jngsiliikhedfiiL
!f,.—
WDU
JEMEN
SOEDAN
SOMALIA
KENIA
Wanzele presenteert een hele
trits kermisfestiviteiten
Wielertoeristenralley
De festiviteiten starten op za
terdag 7 september met de 3'
rally voor wielertoeristen geor
ganiseerd door W.T.C. «Wel
come Inn Wheelers» met me
dewerking van gemeentebe
stuur, politie cn Rode Kruis.
Vanaf 13 uur in te schrijven in
café «Welcome Inn», Wanze-
ledorp 12 aan 50 fr. Vertrek te
14 u. Wielertoeristen, in club
verband of individueel, zijn
toegelaten vanaf de leeftijd
van 12 jaar.
Er zijn brevetten voor alle
clubs met minstens 8 deelne
mers, persoonlijk voor elke
deelnemer en bovendien voor
de van verst komende club.
voor de oudste en de jongste
deelnemer en voor de eerste
vrouwelijke deelnemer.
Wanzelekermis
Op vrijdag 13 september in
café «Den Engel», te 20 uur
sjacherbeurs met gratis deelna
me en vanaf 21 uur sjoelbak-
wedstrijd naar panklare kip
pen. In café en feestzaal
«Hoop in de Toekomst» te 20
u. belotting met 2000 fr. gratis
prijzen plus de inleg (50 fr.).
Op zaterdag 14 september 5C
Wanzeelse Knikkertornooi op
het dorp met deelncmc van
vrouwen en mannen vanaf 20
jaar. De knikkers worden gele
verd door de organisatoren.
Vanaf 18.30 uur volgt dan een
kroegentocht met de Wanzeel
se Welweters en vergezeld van
hun reuzen Georges en Franci-
ne begeleid met muziek.
In «Hoop in de Toekomst»
vanaf 20 uur lichting van de
spaarkas en gerrebolling voor
mannen met 1000 fr. gratis.
Inleg 50 fr. In «Den Engel» te
21 uur herbeleven van de
«Gentse Fiëste» met Mr Za-
charias and his Band» met
o.m. Rock 'n Roll. Blues en
Folk. Op kermiszondag 15 sep
tember in «Hoop in de Toe
komst» duivenvlucht uit Pont
Saint Maxence met 100.000 fr.
gewaarborgd. Inkorven op za
terdagnamiddag tot 17.30 uur
Vanaf 19 uur pannekoeken ver
krijgbaar aan krisisprijs.
In café «Paddock» dart. Engel
se vogelpik, naar haantjes van
af 13.30 uur. Doorlopende in
schrijving.
In «Den Engel» rijstpap, vlaai
en, ijsroom en dranken vanaf
15 uur. Vanaf 20 uur reuze
Mosselfeesten met attrakties
waaraan bierbonnetjes vast
zitten.
Bij «De Welweters» vanaf 18
uur barbecue op de parking
van «Hoop in de Toekomst»"
Kotelet, saté, kip, worst met
saus en brood. 100 fr. Verder
gratis tombola. Eén bonnetje
per pint. Hoofdprijs: reis naar'
Parijs.
Op maandag 16 september mis
voor overleden parochianen en
het traditioneel kerkhofbe
zoek.
Van 8 tot 11 uur klein veemarkt
met prijzen, trofeeën en verlo
ten van een varken waarvan
het gewicht moet geschat wor
den. Verder barbecue zoals op
zondag vanaf 13 uur en in
«Den Engel» vanaf 13 u. mos-
selfestijn en te 14 uur café-
chantant «op zijn Pikkelings»
m.m.v. Wanzeelse muzikan
ten. In «Hoop in de Toe
komst» te 18 uur bal met or
kest. Inkom gratis en drank
aan normale prijs.
Op dinsdag 17 september te 10
uur belotting met 1000 fr.
vooruit.
Inleg 50 fr. inschrijven vanaf
9.30 u. En in «Hoop in de
Toekomst» gerrebolling per
koppel vanaf 15 uur met een
massa prijzen in natura en een
trofee voor de overwinnaars.
LH
komen voort uit de manier
waarop het land wordt be
stuurd. Het Moskou-gezinde
kommunistisch regime van ko
lonel Mengistu heeft over het
algemeen meer aandacht voor
de militaire vooruitgang en de
zogenaamde industriële ont
wikkeling dan voor de verbete
ring van de landbouw of de
gezondmaking van de voedsel
voorzieningen.
Het hele systeem is bovendien
zo uitgebouwd dat iedereen
iedereen een beetje kontro-
leerl cn dat voor alles een
toelating van de overheid ver
eist wordt, een papier met
liefst zoveel mogelijk stem
pels. Met een opvallende arg
waan wordt alles en iedereen
gekontroleerd. Vooral buiten
landers, ook als zij met de
beste bedoelingen in hulporga
nisaties of noodhulpakties ko
men werken. Toen ik op de
luchthaven van Addis Abeba
arriveerde, werd mijn video-
kamera prompt «in bewaring»
genomen. Zo'n spul is te ge
vaarlijk en mag het land niet
binnen zonder regeringstoela
ting. Een toelating die, zoals
nrhtppf
was.
Buitenlanders kunnen zich niet
zomaar verplaatsen zonder een
geldige «travel-permit». Langs
de wegen is er om de 30 km.
een «check-point» waar alle
voorbijgangers door militairen
gekontroleerd worden. Om
brandstof te krijgen voor dc
Land Rover, de ambulance en
de elektriciteitsgenerator van
dc kliniek moesten we iedere
keer eerst 65 km. rijden om bij
de administratieve overheid de
noodzakelijke toelating te be
komen. Dan werd een welbe
paald station aangewezen waar
we mochten tanken. Ook voor
bepaalde aankopen is vooraf
een administratieve toelating
vereist. En sinds zes maanden
staan 50 jeeps van het Katho
liek Sekrctariaat geblokkeerd
in de haven van Asab. omdat
de papieren voor de nummer
platen nog niet in orde zijn.
Ondertussen zijn de banden
zozeer door het zeezout aange
tast, dat ze zullen moeten ver
vangen worden.
En nu?
Hieruit besluiten dat we alle
ran Fthinnif. mm'
Een 50-tal scholen, jeugdverenigingen, werkgroepen en
aktiekomitees roepen op tot solidariteit met Quechua-
Indianen in Bolivië. Op vrijdag 27 september te 20 uur
heeft inderdaad voor de hele regio Aalst te Denderleeuw
in het Heilig Kruiscollege een solidariteitskoncert plaats
met Luzmila Cario en de groep Rupay.
Luzmila Carpio is een gevestigde waarde bij de Boliviaan
se zangers. Ze brengt liedjes, gehoord in de tinmijnen te
Potosi op zowat 4000 m. hoogte. Ze tracht via haar
gezangen dc oude Boliviaanse tradities van Quechua
Aymara-Indianen in ere te houden.
Op haar toernee door Europa wil ze ook het westen liefde
bijbrengen voor de natuur, de aarde, de zon, de maan, de
rivieren en de bergen. Ze heeft een specifiek warm
stemgeluid en begeleidt zich zelf op de charanco, typisch
Boliviaans instrument, afgekeken destijds van de Spaanse
gitaar.
De groep Rupay bespeelt de typische Indiaanse fluiten en
trommels. In hun naam schuilt "zonnestraal".
Bedoeling is het geld dat met dit koncert wordt bijeenge
bracht integraal over te maken aan Indiaanse koöperatie-
ven en landbouwprojekten zodat de Indianen wordt
geleerd hun eigen lot in handen te nemen.
Kaarten aan 100 fr. te verkrijgen bij Jebron en Oxfam
Wereldwinkel te Aalst, en in het H. Kruiscollege te
Denderleeuw. Martin De Jonghe zal eerlang via Service
Telefoon dit koncert promoten.
Voor meer informatie: 052/45.79.08, Dorp 91 te 9391
Baardegem, bij Paul Jacobs.
(l.h.)
ten stopzetten, zou helemaal
verkeerd zijn. De massale
voedselhulp zal misschien niet
meer zo direkt nodig zijn, om
dat de' grote droogte momen
teel voorbij is. Verschillende
verdeelcentra werden trou
wens eind augustus ook (voor
lopig) gesloten.
Maar de strukturcle proble
men en de ontwikkelingsach
terstand blijven bestaan. En
daar is zeker nog heel wat te
doen. In de komende maanden
willen wij uitkijken naar eer-
lingsprojekten, waar mensen
meer en meer leren voor zich
zelf te zorgen en tot een mens
waardiger bestaan te komen.
Daar kunnen we dan tenvolle
ons vertrouwen en onze steun
aan geven: van NOODHULP
naar ONTWIKKELING!
Pater De Gendt dankt hierbij
alle milde schenkers die hem
financieel steunden zodat hij
ter plekke heel wat mensen
een greintje vreugde en geluk
kon brengen.