Twee debuuttentoonstellingen te Lebbeke Opendeurdagen in Aalsters Belfort Simonne Dutrieux-Moriaux in Dendermonds stadhuis Kunstagenda van «Dialoog» Aalst CC Lokeren: kunst en kunst maken Tentoonstellingen in het Kultureel Centrum Affligem it-Ni )0V(! 26 - 13.9.1985 - De Voorpost Huize Blancquaert, doordeweeks het oord waar het Lebbeeks college van burgemeester en schepenen de beleidsbeslissingen treft, was tijdens de voorbije kermisdagen het kader waarin twee Lebbeekse plastische kunstenaars. Jan De Backer en Theo Van Ransbeeck, recent werk van hun hand aan het publiek toonden. Beide Lebbekenaars presenteerden trouwens voor het eerst hun werk aan het oordeel van de Lebbeekse Jan De Backer: veelbeloven Jan De Backer is nog jong. Amper tweeëntwintig. Van af zijn twaalfde volgde hij de lessen aan de Koninklij ke Akademie voor Schone Kunsten te Dendermonde. Tijdens het voorbije school jaar kreeg hij van de jury overigens de prijs van de Dendermondse Rotaryclub toegewezen. De Backer vat deze maand trouwens het Hoger Kunstonderwijs in diezelfde instelling aan. Met de bewering dat deze jonge kunstenaar reeds zijn bestemming in de kunst gevonden heeft, zou den we de tijd vooruitlopen. Sommige van zijn werken droegen daartoe wat nor maal is overigens nog te veel de stempel van de schoolse opleiding, misten dus persoonlijkheid. Hoe wel diezelfde werken dan weer getuigenis aflegden van de technische bagage die hij tijdens zijn akade- mie-opleiding opdeed. Toch weet Jan De Backer, hoofdzakelijk dan via zijn werken op papier, te boeien. Zowel dan in zijn «zuivere» akwarellen, die opvallen door een tegelijk knappe kompositie en een gevarieerd kleurenpalet, als in een werk waarin hij via akwarel en rietpen, een verrassend resultaat bereikt. Blikvangers van de ten toonstelling waren o.i. ech ter twee werken van groter formaat een naakt en een landschap waarin Jan De Backer, via een evenwich tig gebruik van lijn, vlak en kleur, werk van een uitzon derlijke expressiekracht wist te kreèren. Zoekt deze jonge Lebbeke- naar vandaag de dag nog naar die technieken die het best bij zijn persoonlijkheid passen en die hem zullen toelaten zijn artistieke ideeën te veruiterlijken, dan draagt zijn huidig werk o.i. reeds de kiemen van een talentrijk en waar kunstenaarsschap. Jan De Backer, een naam om te onthouden. Theo Van Ransbeeck: pitto reske hoekjes vastleggen Het werk van veertiger Theo Van Ransbeeck si tueert zich op een totaal an der vlak. Hij volgde welis waar kursus8en bij een Tumhoutse instelling. maar toch bemerkten we ha sommige van zijn werken hoofdzakelijk vervaar digd uit negro-oontékrijt, houtskool en olieverf fouten tegen de meest ele mentaire regels van de te kentechniek. We kregen bij de konfrontatie met zijn werk trouwens de indruk dat Theo V^n Ransbeeck zich aan overproduktie be zondigt. De tentoonstelling bood dan ook een overladen indruk, de kunstenaar had er o.i. beter aan gedaan het kaf van het koren te scheiden. Toch is het werk van Theo Van Ransbeeck niet zonder verdienste. Wat hem aan spreekt, zowel in de streek als daarbuiten, zet hij op papier en aldus slaagde hij erin een omvangrijke voor raad pittoreske hoekjes uit dit land van ons, vast te leggen. Geen kunst met een grote K, dit werk van Van Rans beeck. Wel de neerslag van het werk van een man die zich in zijn vrije tijd op een aangename manier bezig houdt. Pierre Van Rossem Lebbeke. Jan De Backer met enkele van zijn werken (vh) Op vrijdag 26 september wordt in de Aymonzaal van het Dendermonds stadhuis de tentoonstelling geopend van de schilder- en boetseerwerken van Simonne Dutrieux-Mo riaux. Simonne Moriaux werd ge boren in Dendermonde en specializeerde zich aan het Hoger Sint-Lukasinstituut te Gent in het vrij schilde ren Haar leermeester daar was Gaspar De Vuyst. De kunstenares houdt van mensen en schildert het landschap en de natuur die haar omringen. Na een eer der «verkennende» periode. evolueerde ze naar land schappen en stillevens met een van vreugde en wee moed zingend kleurenpalet waarin de mens sporadisch aanwezig is en vervloeit in de vlakken van het land schap. Simonne Dutrieux-Moriaux nam reeds deel aan ver schillende groepstentoon stellingen. De tentoonstel ling in de Aymonzaal van het stadhuis is te bezichti gen vanaf 27 september tot en met 7 oktober 1985 van maanria.gr tot en met don derdag van 15.00 tot 18.00 uur en op de weekends van 10.00 tot 18.00 uur. De kunstenares zal tijdens de vooropening worden in geleid door architekt-pla- noloog Jan De Geyter en schepen van kuituur Hu- bert Maes zal de tentoon stelling voor geopend ver klaren. Van zaterdag 14 tot en met zondag 22 septembe organiseert het stadsbestuur opendeurdagen in he[| Belfort. Verleden jaar gestart sloeg de formuL"™ duidelijk aan waardoor dan werd geopteerd voor eei langere termijn zodat ook scholen aan hun trekkek&de kunnen komen. org PROGRAMMA 17 september, 20 u., raadzaal Belfort jjJ? Monumentenzorg: problematiek, beleid en praktijk/. Spreekbeurt door Prof. Ir. A. De Naeyer, Nationaa Hoger Instituut voor Bouwkunst en Stedebou\fne (Antwerpen). inge 21 september, 20 u., raadzaal Belfort 1 Monumentenzorg: »tati» een toekomst voor restauratieambachten? ber Panelgesprek met M. Laenen, conservator open), Ni luchtmuseum Bokrijk; F. Minnaert, direkteur Hor is ge re Rijksschool voor Beeldende Kunsten (Ander. lecht); E. Goedleven, adviseur chef van dienst Monu jf mentenzorg (Brussel); H. DHaese, smid-restaura-.00,? teur (Hekelgem); Ir. E Asselman, n.v. Building 7 (Mortsel). %a°t Moderator: G. Van Doorae, conservator Dienst Monumentenzorg Stad Gent. akeli 20 sept. 19.30 u, bordes achteraan stadhuis. srkiii Beiaardkoncert door P. De Smedt, stads beiaardier. gnse van 14 tot en met 22 september 1985 pr a - geleide bezoeken aan het belfort en aan het Daens-is zi museum zaterdags en zondags om 9.30 u., 10.30 u.iense 13.30 u., 14.30 u., 15.30 u., werkdagen: op aanesch. vraag. l-ide< Tel. 053/77.11.11, toestel 245 at de - doorlopend bezoek mogelijk aan de werkstands, ingericht door leraars-restaurateurs van de Hogerekelij Rijksschool voor Beeldende Kunsten (Anderlecht). Er wordt ter plaatse gewerkt. - film over restauratieambachten. Verder zijn er geleide bezoeken aan de Sint-Marti-h nuskerk op zaterdag 14 september te 10.30 u.,in c 14.30 u. en 16 u. en op zondag 15 te 13.30 u. In het Oud-Hospitaal kan U voor een rondleiding terecht op zaterdag 14 te 10.30u., 14.30 u. en 16 u. en op zondag te 10.30 u., 14.30 u. en 16 u. In Kasteel Terlinden kan U binnen van 10 tot 12 en k< van 14 tot 18 u. op zaterdag 14 en op zondag 15 op dezelfde uren. Geleid bezoek in het park door een Wielewaal medewerker vanaf 15 u. Gratis folders van kasteel en park beschikbaar. LHt»r niuz: nzai Lebbeke. Theo Van Ransbeeck expozeerde op het gemeentehuis (vh) Een tentoonstelling over kunst en kunst maken is een origineel gegeven. Het FeVeCC maakte in samenwerking met «Kunst in Huis» er een merkwaardig kijkstuk van dat uitgroeide tot een rondreizende tentoonstelling die zich richt tot een vrij verscheiden publiek. De bedoeling van deze tentoonstelling is meer bepaald de kijkers vertrouwd maken met enkele basisprincipes van «kunsttechnieken». De tentoonstelling is hoofdza kelijk opgebouwd aan de hand van kunstwerken, half-afgewerkte kunstwerken, materie en materialen, fotoreportages en tekstpankartes. Met andere woorden de kunstenaar-keuken wordt getoond in al zijn ver scheidenheid. De volgende namen staan daar onder borg voor: D. Ampe, M. Boerjan, J. Burssens, J. Bil- quin, P. Celie, J. Dries, V. Dupont, D. De Waele, E. Hoorae, Delia, Marga, M. Martens, J. Mouton. Marca- 8e, P. Stockmans. K. Van Breendam, M. Van Daele, M. Van Hoe, P. Van Rafelg- hem, J. Vermeersch en vele anderen. Deze selektie heeft naast een kwalitatieve norm ook een diversifiërende norm gehanteerd om andere ver- jokeren. Skulpluren van Paul Van Gijzeghem (polo) werkingen van een mate riaal in zijn kontrast te kunnen tonen. Als «katalo- gus» wordt een animerende en aktiverende handleiding voorzien die de toeschou wer kan verzamelen naar mate hij in de tentoonstel ling vordert en waarin niet nog eens uitleg wordt ver schaft, maar wel stimulan sen gegeven of het gebode- ne vanuit een extreme hoek belicht. De tentoonstelling is dan ook geen encyklopedische uiteenzetting over alle kunsttechniekenZe wil al leen een aantal vragen die bij het publiek leven op lossen. Vertrekkend vanuit de vraag: hoe biedt de materie zich aan een kunstenaar aan en wat zijn de mogelijk heden en beperkingen krijgt de bezoeker een dege lijk beeld van het tot stand komen van een kunstwerk. Als plaatselijke bijdrage tot de ambulante tentoonstel ling wordt door de firma «Natuursteen Vlaminck nv» met vestiging te Loke ren en te Antwerpen de ruimte van het foyer benut om er een overzicht te bren- een van nMtauretletechnie- Een beeld mn KnloonsteUing .Kunst en ken en van het steenhou- udii Wie zeker wil zijn een eksemplaar van de Kun ri< agenda uit te geven door «dialoog», verenigi i. voor letteren, kunst en geschiedenis te bemacl ats- gen schrijve vóór 15 oktober in. Andermaal lanceert «Dia- door storting op reken: loog» immers een kunst- nr. 293-0212672-06 agenda met werk van dich- «Dialoog Aalst», tere en beeldende kunste- Dichtere naars uit de regio Aalst u vindt erin werk van x Ruim 20 kunstenaars gebo- Brak (Melle), Bertien B\ ren of woonachtig in de fKluisbercenï lean-Ma In het Kultureel Centrum, Abdijstraat 6, Affligem, ekspozeert Edgard streek tussen Schelde en de Smet (Zottègem), An. DUaeseleer op zaterdag van 14.30 u. tot 20 uur en op zondag van 11 tot 13 Dender brengen er een ge- Despretz (Ninove), Ali L. uur en van 14.30 u. tot 20 uur, nog tot en met 15 september een fijne kollektie varieerd beeld van de kunst Dierock (Aalst), Berten 1 schilderijen en akwarellen. van heden. ggla (Aalst), Grans Fr af Tijdens de week-ends van zaterdag 14 september tot en met 6 oktober is Deze 5g!enda1 met da?~ ®n saer (Moorael), Johan 1^* kunstschilderes Liliane De Smet er in de zalen A te gast. En zaterdag 21 60114 vens (Munkzwalm). september te 14.30» heeft ij de eaten B de openstelling plaats vZ de Zn''vm^l.X.dï' j^T^aT" tentoonstelling Jan Hutsebaut, die eveneens op zaterdag en zondag, tot en met aoonüjke dagnotities. pStenlams?) RcdRick 6 oktober 1985 toegankelijk is. Het ZrdfSn agenda for- ^Sno^i^ÏÏie?" jp maat 20 bij 20 met omslag- hegge (Denderleeuw). tOü f V ^an oude Vlaamse en Hol- derwerp een eerder secun- ontwerp en grafische vorm- 17 febnum 1946 te landse meesters liggen daire plaats gaat innemen. Erembodegem-Terjoden ge- haar talenten en technische Hutsebaut heelt reeds boren. Reeds van m zyn vaardigheid verborgen, jeugd was hij gefascineerd tet. deelgenomen aan verschil door de tekenkunst. Op 25- jarige leeftijd besloot hij avondlessen te volgen aan de Akademie voor Schone Kunsten te Aalst Vier jaar ook met landschappen, bloemstukken en stille- individuele tentoonstellin geving van Walter Schelf hout. Het wordt 200 pagina's uit Beeldende kunstenaars Reprodukties van werk vf® omtn, „Q„ Paul Boonaert (Oudena trends van p (v, r. te ceven on r Haar kunst verriikte zich lende groepstentoonstellin- 200 pagina s uit te geven op Danny Matthys (Zot n Zr .ÏSÏÏÏ.een en hield reeds enkele machtne-geetreken papier r - m„ w gem). Walter Schelfht van 135 gram. Met bij de ,Kfci teksten liefst 24 hlsdviteen Jan va» AM nuKKen en stille- tfirofcn ïiofot oa Ook in deze .etna's f?" "f* ™1S»cSf|de" ff>e»tobrtto). krme-Ma heeft Liliane De Smet een kreeg hij er les in de afde- eigen vlotte, soepele stijl ling tekenen en schilderen, gevonden die meermaals getuigt van een zekere po- Daama zocht hij zijn eigen ëzie en romantiekUit dit weg. Op 31-jarige leeftijd alles blijkt tenslotte ook hield hij na reeds deelge- haar liefde voor deze onder nomen te hebben aan enke- werpen die ze zeer natuur- le groepstentoonstellingen getrouw als het ware met een eerste individuele een fotografische cxaktheid tentoonstelling te Kerks- en enorme zin voor detail ken Sindsdien was hij met rake maar strelende reeds te gast in Lende lede. penseeltrekken weet vast te Heldergem, Haaltert, Luik, leggen. Haar miniwerkjes Spa. Brugge. Affligem en zijn echte juweeltjes! zelfs in Rome... Liliane De Smet is in het In zijn werk wenst de kun- Kulluroel Centrum Affli- etenaar de natuur te ver- jaartyka te gaat vanaf eeuwigen: mooie gebou- En"ateed/ «.g,,»,» wen landelyke dorpen ou- werken m ve£,iend de bomen, bossen en kou- suksesi tere. Lambert Van de Sij- pe: «Hy vermag datgene wat men kunst noemt met een te maken en te projekte- werd zelfs aangekocht door zwart-wit reproducties de stad Aalst. Eender wat gewone uitgave is de voorintekenprjia kso tr. baut (Aalst) en Etienne S Hutsebaut ons brengt, het is steeds werk dat wen en- "5C,U1 ÏSBuiiB l.u 150 ckaemplaren) wordt die 150 tr.. verzendkosten In- echilbg kan laten! kan p^Hen Van Hoorick (Hofstade), 1 liane De Moor (Aalst), Pi (Aalst) e compe (Aalst). 's Zaterdags en 's zon dags, vanaf 21 september 14.30 u. tot en met 6 okto- rem HIJ bezit de vaardig- loopl d(J B v„ neiri nm wer raak henaalrie heid om zeer raak bepaalde lijnen te projekteren. Hy is een Vlaams kunstenaar aen en van nei sieennou- wersmetier. Met zijn 150- kunsl maken<Polo> tal werknemers, van wie een groot deel uit Lokeren afkomstig, vertegenwoor digt het een levende traditie van gespecializeerd am bachtelijk werk. In de on middellijke omgeving van het kultureel centrum kan een geometrisch spel van wordt aan de hand van stellingbuizen en fragmen- voorbeelden en fotopate- ten natuursteen, hangen riaal op bevattelijke wijze fotoreportages die de ver- uiteengezet. Wie wil zien schillende aspekten van het hoe het er nu op de werf aan vak belichten. Zo zien we toe gaat, kan rustig een het evolutieproces van een kijkje nemen achter de ruwe blok natuursteen in al schermen aan de voet van men al een staaltje van hun zijn tussenstadia tot af ge- de Sint-Laurentiuskerk, vakmanschap bewonderen: werkt gebeeldhouwd frag- waar de steenhouwers aan het gerestaureerde Ryn- ment van een te restaure- het werk zyn. gautmonument, de pui van ren monuihent. Hoe een Deze edukatieve tentoon- het stadhuis en de nog aan plaasteren model wordt ge- stelling «Kunst en Kunst de gang zijnde restauratie- maakt, welke de oorzaken maken» is toegankelijk tot werken aan de Sint-Lauren- zijn van het aflakelingspro- 28 september in het kultu- tiuskerk. Ook de tentoon- ce8 van steen, welk mate- reel centrum (kelderverdie- stelling baadt in de sfeer rieel bij het steenhouwen ping) te Lokeren. van een bouwwerf. Tussen nodig is en nog veel meer het Kultureel Centrum Af fligem een tentoonstelling van werk van kunstschil- Zijn werken verraden be- ^er Hutsebaut. In het paalde dingen, die grote Kuituur-maandschrift Af- meestera in Vlaanderen erg fligem lezen we: sieren «Jan Hutsebaut werd gebo- Liliane De 8met, gebo- ren op 6 oktober 1953 te ren te Lede op 12 juni 1935, Aalst, en is van beroep ju- 7 7 werd ook vanaf haar prille rist. Sinds 1973 is hij aktief Aalsl- ,n he' Oud-Hospitaal werd tijdens de opening van de tentoonstelling ook t jeugd aangetrokken door op artistiek gebied Naast stukje orgel gespeeld (a) het tekenen en schilderen, het volgen van een kursus Ook tijdens haar humanio- «etsen» aan de Akademie ra-studies volgde ze les in van Aalst, ontwikkelde hij schilderen. In 1966 vestig- een eigen schilderetech- de ze zich te Aalst en volgde niek, door het consulteren er lessen, als vrije leerlinge van verschillende kunste- aan de Stedelijke Akademie naars en vooral door eigen voor Schone Kunsten. Ver- experimenten. In een eerste volgens kreeg ze privéles- periode kwamen vooral sen van kunstschilder Sa- pentekeningen en etsen cré. Sindsdien hield ze aan bod, waarin een duide- reeds verscheidene groep- lijke voorliefde voor histori- stentoonstellingen. Ook in- sche gebouwen en voor de dividuele tentoonstellingen natuur naar voren kwam. volgden elkaar op. I» haar atelier en galerij in de Daarna is bij zich beginnen Hoogstraat 11 te Aalst ligt toeleggen op het werken daarbij een oase van talent- m®t olieverf, vol kunstenaareschap be- In dit werk sloten wordt meestal een sobere, rustgevende kleur gebruikt Naar aanleiding van een in- en '*gt de nadruk veelal op dividuele tentoonstelling in zee- be haven en het de belforicrypte te Aalst, Vlaamse land. Dik- schreven we in maart wijlB bgt echter het accent 1984 in «De Voorpost»: op de kleur en op het spelen «Niet alleen in reprodukties met bcht, waarbij het on- Hamme. Geo Sempels expozeerde in Galerij Ghastel te Kastel (vh)

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1985 | | pagina 26