J Achiel Vermeiren schreef de geschiedenis van verdwenen Lebbeekse toneelkringen Pierre Van Gucht, een halve eeuw Ceciliamuzikant, feestelijk gevierd De Welvaart (2) Operette en voetbal De Welvaart en Blanho Mijlbeeks «Hoger Op» halve eeuw op (toneel)bres De Voorpost - 20.9.1985 - 23 r De dames worden dringend verzocht zich van hunne hoeden te ontdoen afigg Mijlbeekse toneelkring «Hoger Op» ontving onlangs uit de handen van gouverneur ojWthasar het brevet «Koninklijk». De kring bestaat immers 50 jaar. IT°en 111 1924 voor het eerst te Mijlbeek toneel werd gespeeld ontstond 50 jaar terug, in lrut93ö, uit de Davidsfondsafdeling de toneelkring die aanvankelijk «Toneelgilde Op- r t^aarts" he®tte. Benaming die in 1950 werd gewijzigd in het Kernachtigere «Hoger Op». illi#ijftig jaar toneel fonds in 1972. Hierdoor ren. Een academische zit- toeïn de beginperiode ging de werd de gilde genoodzaakt ting in de feestzaal van het dgilde niet enkel in eigen haar eigen boontjes te dop- stadhuis op zondag 3 no- nidden maar ook in omlig- pen. Zo ontstond na de vember te 10 uur met als inde dorpen en gemeen- scheiding een dynamische sprekers erevoorzitter de toneelkuituur uit- jonge ploeg die heel wat Louis Pauwels, lie. H. -'en vernieuwing en realisaties Brouckaert en voorzitter «""Vooral vanaf het begin van op haar naam staan heeft. Mare Poppe. Plechtige hul- tinfle zestiger jaren werd de Uiteindelijk werd de Hoger diging tevens van verdien- <>oili]ettantenaanpak en de lo- Op familie beloond voor al stelijke leden Ernest Ver- *v2w?6 8feer verlaten- H°g®r de geleverde inspanningen, hofstadt en Alfons Jans- vsDp sloot aan bij het alge- en werd de gilde door de sens, leden van verdienste vetneen Kristelijk Vlaams To- koning gemachtigd de titel met 40-jarige toneelaktivi- beelverbond en kreeg meer «Koninklijk» te dragen. teit. v,e^n meer bekendheid regio- ndjhaal, provinciaal, nationaal Vieren! Een dankmis zal worden k %n internationaal. «Hoger Op» wil deze blijde opgedragen op zondag l 85fieeds in 1966 werd de gilde gebeurtenis waardig vie- december in de O.L.V.-kerk eerste maal laureaat A.K.V.T.-tomooi te Mijlbeek. Programma Op 30.11 en 1, 6, 7. 8 en 9 december brengt «Hoger Op» de thriller van George Batson «Misdaad aan het meer» Op 31 januari en l. 2 en 3 februari volgt dan een een akterfestival i.s.m. de Aal- sterse kringen «De Cathari- nisten» en «De Schakel» en van «De Noordstar» uit Brussel. Op 22 en 23 februari wordt in een dia-avond terugge blikt op een halve eeuw to- neelaktiviteiten en op 12, 13, 18, 19, 20 en 21 april wordt «Niet springen Swa» gekreëerd. Een werk van Baardegemnaar Mare De Bie. Een tragikomedie in volkse stijl. Om het seizoen af te ronden danst «Thaleia XIII» in tra- vesti en komediantenstijl. De konsumptieprijzen stij gen en voor het eerst moet «Hoger Op» de prijzen aan passen. Eigenlijk toch nog steeds spotgoedkoop. Een kaart kost nu 120 fï. en in voorverkoop 100 fr. En een abonnement voor 1 persoon heeft U voor amper 200 fr., voor 2 personen 350 fr. en voor drie 500 fr, «Hoger Op» heeft inder daad ook andere kosten: de buitenbekleding van het dak van het lokaal vernieu wen, de bar bevloeren, een plafond dat het liet afweten vervangen, stoelen vernis sen en noem maar op. LH Aalst. In de kapel van het oud-hospitaal werd een voordracht gegeven over de kunst van de jaren zestig, een selektief overzicht» a iet «De Muur» van Sotelo; 1967 won Hoger Op in de 'ederlandse Schouwburg Gent een provinciaal plu- eenaktertomooi 1972 kwam de intema- ionale doorbraak met de ig in Hulst (Neder- id) van het stuk «morgen het te laat zijn». In 1976 werd een opgemerkte .Ereplaats behaald in de na tionale toneelwedstrijd van ^Noordstar en Boerhave met «Klacht tegen Onbekende» van Eddy De Vries; gedu- ,enrende het voorbije toneel- rraseizoen werd de grilde in het p-fkader van het provinciaal a^klaaaering8 torn ooi in twee- oode kategorie ingedeeld met itel" De Caraibische Zee» van Kene Verheezen. Naast deelneming aan to- eoneelwedstrijden heeft Ho- 65ger Op ook talrijke gastop- /aitredens verzorgd over het '«ganse Nederlandse taalge- lobied: Antwerpen, Gent, St.- jNiklaas, Strombeek-be- ver... _In 1976 was ook Brussel- stad aan de beurt. De huidige struktuur en be leid van de gilde werd in sterke mate beïnvloed door de breuk met het Davids- Lebbeke. Pierre Van Gucht werd gehuldigd op het gemeentehuis (c) De Koninklijke Harmonie St.-Cecilia uit Lebbeke was vorige zaterdag in feest. Eén van haar muzikanten, Pierre Van Gucht - een man die vergroeid is met zijn trompet - heeft er vijftig jaar lidmaatschap van «dharmonie» op zitten en dergelijk gouden jubileum moest vanzelfsprekend gevierd worden Dat deed St.-Cecilia ook. Allereerst met een serenade ten huize van de jubilaris. In een Haflingerspan werden Pierre Van Gucht en zijn echtgenote achteraf naar de O.L.Vrouwkerk gevoerd - zijn collega-muzikanten omkaderden de feesteling in hun met kleurrijke balonnetjes versierde wagens - waar proost E.H. De Beer de eucharistieviering leidde en het Gemengd Ensemble van de Harmonie, o.l.v. Stefaan Mertens, de viering muzikaal opluisterde. Burgemeester Frans Moeyersoon, tegelijk St.-Ceciliavoorzitter, ontving zijn gouden muzikant achteraf in de raadszaal van het gemeentehuis. De burgemeester dankte Pierre voor zijn vijftigjarige inzet tijdens uitstappen, processies, koncerten, repetities en vaderlandse plechtigheden, betrok zijn echtgenote in de hulde en schonk de jubilaris een tinnen schotel voorzien van het wapenschild van de gemeente Lebbeke. In zijn dankwoord dankte Pierre Van Gucht iedereen die hem deze uitzonderlijke dag bezorgd had, benadrukte hij dat muziek altijd zijn hobby is geweest en zei tot slot dat hij zich een gemeente zonder muziek niet kon voorstellen, want dergelijke gemeente leek hem «een fiets zonder wielen, waarmee ge niet vooruit geraakt». In de kleine zaal van Ons Huis werd de viering achteraf voortgezet. Daar werd aan Pierre Van Gucht het ereteken van Commandeur in de Fedekamorde uitgereikt. Een attentie die hem wellicht veel plezier zal gedaan hebben. Hoewel we er vast van overtuigd zijn dat hij de gelukwensen in versvorm, die zijn vriend Gaston Van Bie8en (ook al een «gouden» muzikant) hem van bovenop zijn wagen toestuurde. «Vijftig jaar muzikant Wat was me dat plezant En daarmee is 't niet gedaan Als vriend blijven we saam» hem evenzeer plezier gedaan hebben. Pierre Van Kossem In 1931 plande «De Welvaart» de produktie van «Seppl», de meest bekende Vlaamse operette uit de vooroorlogse periode. De muziek was van Emiel Hullebroeck, het libretto van L. Devriendt. L. Lam- brechts schreef de zangteksten. Begin februari van dat jaar toog «De Welvaart» naar Niel, waar deze operette in schouwburg Rubens werd opgevoerd. Tot een Welvaartopvoering zou het echter nooit komen. Naar iemand toen aktief in De Welvaart - me onlangs meedeelde, kwam men niet akkoord over wie als aktrice de rol van Seppl zou spelen. Tips en Tops In het begin der dertiger jaren speelde «De Wel vaart» «Tips en Tops» van Jan Paes en muziek van Jef Kriger. Nu was het zo dat in die periode in het Vlaamse land heel wat verenigingen en kringen zangspelen en operetten opvoerden. Het aanbod van dergelijke stukken van eigen bodem was uiteraard beperkt, wat meebracht dat bepaalde stukken enorm vaak werden opgevoerd. Van buitenlandse origine waren er wel voldoende operettes, overigens van zeer bekende komponisten, maar de muziek ervan was niet zo eenvoudig. Bo vendien geschreven voor geschoolde stemmen, zo dat ze alleen gespeeld werden door beroepsgezel schappen en stadskringen, die vaak wel over ge schoolde krachten beschikten. Dergelijke vaststelling maakt het mogelijk te begrij pen dat in een brochure van «Tips en Tops» - in ons bezit (een tweede druk) sprake is van meer dan duizend opvoeringen. Op de laatste bladzijde van deze brochure lezen we ook: Met dit stuk behaalde de Koninklijke Toneelmaatschappij, «De Kunstmin naars» van St.-Jans-Molenbeek, de prijs van uit muntendheid, geschonken door Z.M. Koning Albert op de Internationale Toneelwedstrijd uitgeschreven door de Koninklijke Toneelmaatschappij «De Dijle- zonen» van Mechelen, ten jare 1922-1923». In deze bewaard gebleven brochure staat nog de rolverdeling in deze Welvaartproduktie vermeld. Graag citeren we de belangrijkste rollen: Nioodemus Van Spil: Charl. Van der Mee ren Leo Van Spil: Clement Lissens Rita, dochter: Cecile Van Nieuwenhove Roza dochter: Maria Parewijck Ann-Duval: Denis Verhavert Luc De 8truyf: Petrus Callaert Tipje: Louis Van den Broeck Tops: Jozef Verhavert. Van «Tips en Tops» bracht «De Welvaart» ook een opvoering in Denderleeuw. Uit diezelfde periode dateren ook de opvoeringen van «Hooger-op». Met dubbele o, zoals het eertijds werd geschreven. Het was oen operette van Emiel Serroen, met muziek van Albert Lie tart. Met of zonder vrouwenrollen Serroen en Lietaert zouden later ook «In den Hom- melpluk» schrijven. Op de brochure van Hooger-Op staat vermeld: operette in vier bedrijven, met vrou wenrollen. Tussen haakjes lezen we bovendien: Ook te verkrijgen zonder vrouwenrollen. Laatstgenoemde versie was bestemd om niet-ge- mengde kringen, die toen veel voorkwamen, de kans te geven dit stuk op te voeren. Van vele stukken bestonden toen trouwens twee versies. O.m. ook va, «De Wonderdokter» van Jos Janssen. In de meeste, om niet te zeggen bijna alle paro chiezalen, was het verboden gemengd te spelen. Wanneer men op speurtocht gaat in het verleden, komt men vaak tot verbazende, maar ook aangena me vaststellingen. Dergelijke fait-divers bezit de Welvaart-historiek ook. Wat volgt is er zo een. Het mag beslist niet in het vergeetboek geraken. In de tijd - zo beginnen alle vertellingen - dat Sportkring (SK) Lebbeke nog Excelsior heette, bezat die club ook al supporters. Even hartstochtelijk als deze van nu. Maar wel zachter en milieuvriendelij ker. Er bestond te Lebbeke toen zelfs een supporters club. Deze club had haar schoot in «De Welvaart». De leden zongen hun eigen lied en hadden zich een eigen manier van optreden eigen gemaakt. De wedstrijden begonnen toen te 14 u. we kenden toen een andere uurregeling en in de winter was het te 16 u. donker en tegen dat uur trokken de mannen van «De Welvaart» in groep, voorafgegaan door hun tamboer (Dammen Verhavert, wanneer we ons niet vergissen) zingend naar 't Konkelgoed. Hun clublied loont de moeite te citeren. Al was het maar om het van de vergetelheid te redden. Hoewel het ook de moeite loont het te lezen. Excelsior moet moed vooruit, vooruit! Ziet ons mannen die daar spelen met de leren bal. Met de leren bal, naar het doel vooral. Wat een strijdlust zij vertonen en beziet het spel Want ze triplen en ze koppen en ze sjotten wel Refrein We zijn verheugd en zingen blij van geest Om hen te steunen om 't er meest Exelsior dat zingen wij te saam Tot heil en vreugd van Lebbeeksnaam T -alnlala Excelsior, hoger op is het doel en de leus Al is ook de kamp dubbel fel Hou de moed in het spel En hebt ge nog geen bovenhand Steun ook op ons wij zijn hier aan de kant. Hoewel het niet tot het domein van de toneelhisto riek behoort, menen we toch in deze kroniek even te moeten stilstaan bij iets dat voor Lebbekenaars voldoende interessant is om weten. In programmabrochures van «De Welvaart» (maar ook van Vrede) uit het midden der dertiger jaren, botsten we op een publicitaire aankondiging, waar aan we niet mogen voorbijlopen. Wat werd aangeprezen was het waspoeder «Blan- ko». Over dit waspoeder lezen we in desbetreffende programmabrochure: «Wascht, Bleekt, Ontsmet, Spaar tijd». En verder «Wascht gedurende den Win ter bijzonder met Blanko. Het grasbleeken is dan onnoodig». Dit produkt was er een dat gefabriceerd werd te Lebbeke, in de gebrouwen langs de P.F. De Nayer- straat, die achteraf tot woongelegenheden werden omgebouwd. Fabrikant was Maurits De Naeyer. Lebbeke. Achiel Vermeiren in gesprek met Hubert Pisane, de man die erin slaagde op een en dezelfde dag en uur op te treden in twee toneelprodukties. zodat een ernstige behoefte bestond aan stukken met een uitsluitend mannelijke bezetting. In welk jaar precies «De Welvaart» «Hooger-op» voor het voetlicht bracht kunnen we onmogelijk bepalen. Persoonlijke getuigenissen situeren de opvoeringen in het begin der dertiger jaren. Met zekerheid kunnen we zeggen dat op de zonda gen 4 en 11 maar 1934, telkens opvoeringen door gingen van «De Goudkist», een blijspel met zang in vier bedrijven naar een oude legende, bewerkt door P. Musch, met muziek van B. Billiet. Als slot van de avond volgde «Gouden Bruiloft»een kunstoperette in één bedrijf van M. De Paepe. Mu ziek: B. Billiet. Het symfonisch orkest stond onder leiding van E.H. De Bruyn van het College der H. Maagd te Dendermonde. Zangbestuurder was - hoe kon het ook anders? E. Van Nieuwenhove. Toneel leider was H. Pisane Het programma vermeldt ook nog: Kaarten van 6 fr. kan men op voorhand nummeren, mits opleg van 2 frank. In de zaal op bij de schrijver. Clement Rin- goot, Kapellestraat. Enorme bijval met «In den Hommelpluk» In 1935 neemt «De Welvaart» «In den Hommelpluk» op het programma: «een grootsche operette in 4 bedrijven door E. Serroen en muziek van A. Lietart». Het programma heeft het niet over «toneelavonden». Wel over «luisterrijke opvoeringen» Zangebestuur der is E. Van Nieuwenhove. Het Symfonisch orkest van Dendermonde, o.l.v. E.H. De Bruyn, verleende zijn welwillende medewerking. Het was trouwens ook dit orkest dat de opvoeringen van «Vrede» muzikaal omkaderde. De prijzen der plaatsen bedra gen 6 en 4 fr. en kunnen opnieuw genummers worden, «mits opleg van 2 fr. bij den schrijver Cl. Ringoot, Kapellestraat 13, Lebbeke». De produktie van «In den Hommelpluk» is in het bestaan van «De Welvaart» uitgegroeid tot een hoog tepunt. Ze kende enorm sukses. De kring was trouwens verplicht een extra-vertoning te beleggen. Aan deze vertoning is trouwens een merkwaardige anekdote verbonden. Want gelijktijdig met deze voorstelling, afficheerde «Vrede» op dezelfde dag en hetzelfde uur een bijkomende vertoning van «De gebroeders De Graeve». Dit zou geen enkel probleem gesteld hebben, ware het niet dat Hubert Pisane in beide stukken een belangrijke rol ver tolkte. In «De Gebroeders De Graeve» speelde hij Mirey en «In den Hommelpluk» Koraeelde veldwachter. Aanvankelijk scheen dit een onoplosbaar probleem, maar Hubert Pisane regisseur bij «De Welvaart», maar als dusdanig niet vermeld in de program- mabrochure paste er een mouw aan. Op de ene plaats werd een beetje later gestart, op de andere plaats werd de pauze een beetje gerokken. En Hu- bert werd met de auto heen en weer gevoerd en in de auto ook ontschminkt en geschminkt. Bijkomende moeilijkheid was dat Hubert in de Ma- riakring (Vrede) een neger was, en dat hij telkes van huiskleur moest veranderen: van neger naar blan ke, van blanke naar neger. Telkens weer In de herinnering vein Hubert en niet alleen in de zijne, staat dit gebeuren gegrift als een unieke belevenis. We willen daarbij nog aanstippen dat «In den Hom melpluk» een der enorm veel gespeelde stukken was uit het repertorium der Vlaamse zangspelen en dat dit stuk zjjn première kende te Staden, op 8 novem ber 1931. Uitvoerder was toen «De Vriendenkring». Het was ook in 1935 dat enkele mensen van «De Welvaart» van start gingen met een nieuwe to neelkring: «Pogen». Tussen hen en «De Welvaart» was beslist geen onenigheid ontstaan. Maar zij wilden naar het gesproken toneel toe en hadden ergens ambitie. Wat niemand hun kwalijk nam. Ambitie die ze achteraf hebben waargemaakt. Want de namen Jozef en Jan Verhavert - zij waren de belangrijkste figuren - zouden in de toneelwereld buiten en binnen Lebbeke, een stevige reputatie verwerven. (Pierre Van Rossom)

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1985 | | pagina 23