Kamerorkest Arion en Klarinetkwartet Hanssens (Lokeren, 28.9) Peter Zazofsky en Alan Weiss (Aalst, 1.10) - Orgelrecital Jozef Sluys (Dendermonde, 6.10) - Jugendkantorei Dormagen (Lokeren, 8.10) ^Schitterend gitarenrecital door gebroeders Assad te Aalst festival van Vlaanderen ook in Crpe-Mere te gast Westvlaams Orkest met Haydn-avond in Aalst De Voorpost - 27.9.1985 - 23 Katedraalkoncerten. Hij liche Chormusik» op; Jo festival van Vlaanderen Jen bijna volle Belfortzaal luisterde dinsdagavond adem- oos naar het fenomenale gitarenspel van Sergio en Odair issad, de twee Braziliaanse broers die een eigen komposi- ae en werk van Lawes, Rameau, Sor, Castelnuovo-Tedes- >0, Gnattali en As tor Piazolla ten gehore brachten. Het toncert werd gesponsord door de Nationale Maatschappij -van Belgische Spoorwegen. je prachtig gerestaureerde Jelfortzaal op de Aalsterse llarkt was net ruim genoeg >m de ongeveer tweehon- ird belangstellenden te •gen die waren opgeko- m voor dit koncert door iet gitaarduo. We hadden le indruk dat «het publiek» liet het «gewone» Aalsterse «stivalpubliek was dat omt aanrukken voor grote ïamen en gereputeerde so- isten Deze belangstellen den waren allen gekomen am echt te luisteren en te genieten. !n er viel topkwaliteit te «luisteren en te genieten rorige dinsdag. Wat deze wee jonge Braziliaanse iroers aan virtuoze en mu- akale schoonheid uit hun ptaren toverden, was van en verbluffend niveau. Voorden schieten hier wer- rehjk te kort op precies veer te geven wat men kan «leven in zijn binnenste vanneer men dergelijke nuziek hoort. Het publiek vas dan ook een en al kon- «ntratie en aandacht: geen jekuch en gehoest, geen rerveeld rondgapen om de choonheid van de zaal te «kijken, geen geblader in iet programmaboek... De irganisatoren van het Dirk üartenscomité deden een gelukkige keuze met het irogrammeren van dit duo! lergio en Odair Assad be gonnen hun recital met wee werken die oorspron kelijk niet voor gitaarduo varen geschreven: een Iriedelige «Suite» van Wil liam Lawes (in originele versie voor twee luiten) en «n vijftal nummers van fean-Phihppe Rameau (be- rtemd voor klavecimbel). Vooral de eerste komposi- ie, de suite van lawes, eende zich bijzonder goed roor transskriptie naar gi- aarduo: de drie delen bie ren ook nu hun dansritme ehouden en werden erg ii vertolkt, zodat het pu- iliek van bij de aanvang an dit koncert onmiddel- jk in de ban was van de puziek die deze vertolkers «rveerden. Ook de stuk ken van Rameau kwamen irima tot hun recht: zelfs versieringen eigen aan het klavecimbelspel werden technisch perfekt uitgevoerd; ook het imita- tiebve element in het vierde deeltje, «Le rappel des oi- seaux», klonk prachtig. Wie de gitaar tot nog toe alleen kende als ritmisch instrument kon hier erva ren dat schakeringen, me lodielijn en begeleidingsele ment ook met een klassieke gitaar heel goed mogelijk zijn. De interpretatie van deze werken van Lawes en Rameau leek ons echter nogal romantisch voor wer ken uit deze stijlperiode. Een prachtige kompositie die alle mogelijkheden van het instrument benutte was de «Fantasie opus 54» van Fernando Sor (1778-1839), die melodisch én ritmisch getuigde van een groot kompositorisch talent voor dit instrument. De kohesie tussen de twee gitaristen was perfekt te noemen: het was alsof één persoon vier handen gebruikte, zo nauw waren de beide partituren schitterend in elkaar ver weven. Even geslaagd was het vraag-en-antwoord-spel in de Preludia en fuga's nrs. 7 en 17 uit «Les guitares bien tempérées» van Mario Vas te In uovo-Tedesco die on der impuls van Andrès Se govia in niet geringe ma te bijdroeg tot het verrijken van het 20ste-eeuwse reper toire voor gitaarduo. Hier mee hadden de gebroeders Assad in het eerste deel van hun recital vier verschillen de stijlperiode doorlopen, van de 17de tot de 20ste eeuw. Het tweede deel, na de pau ze, was integraal voorbe houden aan 20ste-eeuwse komposities. Eerst twee stukjes («Duas pegas») van Sergio Assad zelf, geschre ven in de beste gitaartradi ties. getuigend van een on gelooflijke virtuositeit maar toch erg warm van klankkleur. Om beurt na men Sergio en Odair de me lodische lijn over in een vloeiend kantwerk van prachtige klanken. De driedelioge «Suite retra- tos», door komponist Ra- madés Gnattali (°1906) op gedragen aan de gebroe ders Assad, is een hulde aan enkele belangrijke fi guren uit de Braziliaanse volksmuziek uit het begin van deze eeuw. In deze kompositie maakten we vooral kennis met de natio naal getinte ekspressie van zijn muziek: deze suite ver bindt op een gelukkige ma nier Braziliaanse ritmiek met de uitgesproken zachte ekspressiviteit, zo eigen aan de gitaar. Ook dit werk kreeg een adembenemende vertolking. De wereldberoemde, heden daagse (°1921) komponist Astor Piazolla, enorm on der de indruk van de inzet en de muzikaliteit van het Duo Assad, besloot voor hen een tango-suite te kom- poneren. Deze driedelige suite viel op door zijn muzi kale zeggingskracht, waar in sonore slagwerkeffekten (op de gitaar!) en harmonie- ken-kombnaties de uitzon derlijke vitaliteit reveleren van Piazolla's muziek. De vertolking van deze suite toonde nog maar eens over vloedig de grote kwaliteiten van dit duo: technische per- fektie, enorme muzikali teit, ekspressieve interpre tatie getuigend van een dui delijk inzicht in de struk- tuur van de muziek en een bewonderenswaardige mi- siceervreugde. Voeg hier nog aan toe dat ze alle kom posities uit het hoofd speel den, enorm veel aandacht hadden (wat altijd normaal zou moeten zijn) voor de juiste stémming van hun instrument. Al deze elementen samen zorgden voor een onverge telijk mooie muzikale avond, die besloten werd met een receptie door de direktie van de Affligemse Abdijkaas en Abdijbier aan alle aanwezigen aangebo den. Op deze receptie zong schepen Mw. Borms (in het Nederlands én het Engels) de lof van de uitvoerders, de sponsor van het koncert en de reoeptie. Met reden! Volgende koncert te Aalst: op dinsdag l oktober te 20 uur in het Stadhuis: violist Peter Zazofsky en pianist Alan Weiss met werk van Mozart, Beethoven en César Franck. L. Koncertaanbod in onze regio Dendermonde. Het eerste koncert in de reeks orgelkoncerten kende een goede belangstelling (foto Piet Hermans) Niet minder dan vijf koncerten zijn de volgende dagen te beluisteren in onze regio. Morgenavond heeft het Jubelkoncert 100 jaar Sint-Gregoriusgilde plaats in de Dender- mondse Onze-Lieve-Vrouwekerk (waarvoor we vorige week reeds uw aandacht vroe gen) en te Lokeren treden het Kamerorkest Arion en het Klarinetkwartet Marcel Hanssens op in de Torenzaal. Volgende dinsdag 1 oktober koncerteren de violist Peter Zazofsky en de pianist Alan Weiss in het Aalsterse Stadhuis. Op zondag 6 oktober geeft Jozef Sluys een orgelrecital in de Dendermondse Abdijkerk en op HinwHag 8 oktober is de Jugendkantorei Dormagen te gast in het Lokerse Cultureel Centrum. organist de mogelijkheid geven zich aan te passen aan verschillende omstan digheden die te maken heb ben met de grootte van het instrument waarover hij beschikt, de belangrijkheid van de dienst die hij opluis tert, de keuze tussen ver schillende toonaarden. Tijdens dit koncert worden de «grosse Bearbeitungen» ten gehore gebracht. Jozef Sluys werd geboren te Gaasbeek in 1936. Hij stu deerde in Mechelen en Brussel. In 1963 wordt hij laureaat van de Internatio nale Bach wedstrijd, waar na hij de medaille Pro Musi- ca ontvangt. Sluys is orga nist-titularis van de Sint- Michielskatedraal van Brussel, direkteur van de Rijksmuziekakademie van Schaarbeek en artistiek di rekteur van de Brusselse kamerkoren. De leider van het gezelschap, Hermann Max studeerde kerkmu ziek, orgel en piano te Ber lijn, later muzikologie, kunstgeschiedenis en ar cheologie in Keulen, koör- direktie in Düsseldorf. Hij vervolmaakte zich via sta ges oude muziek. Met de Jugendkantorei en het ba- rokorkest Das Kleine Kon- zert, die hij beide oprichtte, voert hij bekende en ook minder bekende meester werken uit de barokperiode uit. Programma Schütz en Bach staan dit jaar niet alleen door hun geboortedatum met elkaar in verband; ze hebben ook iets gemeenschappelijks met het Leipziger Thoma- nerkoor. Aan dit zangers- ensemble draagt Heinrich Schütz in 1648 zijn «geist- Kamerorkest Arion en Kla rinetkwartet Hanssens (Lokeren 28.9) (Alexander Borodin) maar vooral uit onze 20ste eeuw wordt vertolkt door het Ka merorkest Arion o.I.v. Alexandru Lascae en het Belgisch Klarinetkwartet Marcel Hanssens op 28 sep tember in de Toren zaal te Lokeren. Tijdens het eerste deel ho ren we komposities van Mo zart (Divertimento KV 138), Dvorak (Twee Wal sen), Willem Peleman8 (Kwartet), en Godfried De Vreese (Rapsodie). Na de pauze wordt werk gespeeld van Borodin (Scherzo), Pe- oewel de»-muziek tot de kuituurmedia behoort, toch len. Misschien wordt dit rekent men ze niet tot de zachte sektor; de sektor van initiatief van de schepen kunst en kuituur die enorm veel geld uit de staatskas van kuituur een overkoepe- puurt en vrijwel niets terug geeft. Met de muziek is het lend orgaan om aktiviteiten enigszins gedeeltelijk anders gesteld want onrecht- in te richten die financieel streeks komt er toch nog wat In de financiekas terecht. onmogelijk zijn voor de ge wone verenigingen van de Het organizeren van een jaar en de nodige sponso- gemeente die er eenvoudig- koncert in het kader van ring eventueel een volgen- wegde nadelen met toe het Festival van Vlaande- de keer. hebben. Gaat men hier el- ren is een dure aangelegen- Maar ook andere aktivntei- kaar met m de weg lopen of heid maar men is reeds ten op kultureel gebied ziet 13 het met geraadzaam sa- vooraf verzekerd van hoog- hij in een ruimer perspek- men te werken met socio- L-tief dan wat wij in de ge- kulturele verenigingen meente gewoon zijn. In het waarbij de gemeente meer vervolg wil hij het mogelijk steun zou verlenen bij even maken om grote kunste- tueel grote (dure) mamfes- naars in Erpe-Mere te laten taties. optreden of eventueel hun jV werken te laten tentoonstel- staande muziek te kunnen beluisteren, uitgevoerd door bekende vertolkers. De keuze van het program ma van dit eerste koncert in Erpe-Mere werd aan de zor gen van musicoloog Johan Cosaert toevertrouwd. Op 12 oktober a.s., om 20.30 u., in het Steenberg, wordt het voorzeker een muzikale klapper in de raadszaal van het Admini stratief Centrum Dit kamermuziekensemble is een sextet dat vooral min der bekende of weinig ge speelde werken voor blaas muziek uitvoert. De mu ziekvorm is beslist niet de gewone bezetting maar het Onder leiding van gastdiri- (Boom, 1937) is licentiaat voncertmo Classicum heeft gent Leon Cuykens brengt geschiedenis maar behaal- bewust deze samenstelling het Westvlaams Orkest op de daarna eerste prijzen gekozen Het zestal wordt vrijdag 4 oktober in de aan koninklijke conserva- gevormd door Fr. Arteel en feestzaal van het stadhuis Jan Guns, klarinet, Theo te Aalst om 20.30 u. een Bchoonbrood en Michel Wil- Joseph-Haydnavond, geor- lekens; hoorn; Fr. De Jon- ganiseerd door de plaatse- ghe en Dirk Noyen, fagot, üjke Willemsafdeling en Uit hun rijk gevuld reperto- m.m.v. het ministerie van rium zullen zij werken ver- de Vlaamse Gemeenschap, tolken van L. Van Beetho- Dienst Volksontwikkeling, ven (Sextet voor blazers, op. het stadsbestuur Aalst, 71), W.A. Mozart (Serenade Amylum NV en Horihan. toria en het hoger diploma voor orkestdirectie. Hij stu deerde te Wenen, dirigeer de in buurlanden en in Oos tenrijk en was finalist in de dirigentenwedstrijd Dimi- tri Mitropoulos te New- York. Op het programma: het Brandenburgs Concerto v\r or,/,"T7~7," 7A"D" nr. 3 van Johann Sebastian no!) 7 re- Toegangsprijs 250 fr. In Bach en verder alleen werk J voorverkoop 200 fr. van Haydn met Wie zich enigszins echte Het Westvlaams Orkest Deroo als vioolsolo en H muziekliefhebber noemt, heeft zich in 1951 vanuit uten als fluitsolo. mag deze kans niet laten een kamerorkest ontwik- Het Westvlaams orkest voorbygaan en kan kaarten keld tot een kleine symfoni- werkte samen met gekende bestellen by het gemeente- sohe formatie. Momenteel artiesten als bestuur dienst kuituur, bestaat het uit een 40 50- miaux, H. Gru- Theo Mertens, R. ^eprijs van 200 fr. (tel. tal beroepsmusici en treedt Groslot en P.A. Volondat. Volgens schepen het regelmatig op in het Er werden plaatopnamen J. Van hele land. In 1985 bestaat gemaakt met werk van Den Steen ligt het in de het in deze vorm een kwart- bedoeling om deze aktiviteit eeuw en tijdens deze perio- m de toekomst nog uit te de verzorgde het zowat breiden. Dit zal dan wel af- 1.000 koncerten in binnen hankelijk zijn van de pu- en buitenland blieke belangstelling dit Gastdirigent Leon Cuykens Marcel Poot, Franz Schu bert, Josephj Haydn, Lud- zowat wig van Beethoven en Mau- rits Deroo. LH gekombineerd met harp, Juilliard School. Zijn lau- piano, zang, saksofoon, reaatsprijs op de Konigin slagwerk en strijkkwartet. Elizabeth wedstrijd 1978 is Muziek uit de 18de eeuw Het ensemble trad op in alle slechts één van de vele on- (Mozart), uit de 19de eeuw Europese landen, Amerika, derscheidingen die hij be- - - Japan, India, Maleisië, baalde tijdens internationa- Iran, Indonesië en Austra- pianoconcours. Hij lië en realiseerde ook heel maakte reeds vele plaatop- wat plaatopnamen. namen. Programma Violist Peter Zazofsky en Van W.A. Mozart spelen ze pianist Alan Weiss (Aalst eerst de «Sonate voor viool 110) en piano in Bes, KV 378». Deze twee laureaten van de Deze sonate werd samen Koningin Elizabeth wed- met vijf andere in 1781 te strijd (resp. 1980 en 1978) Wenen uitgegeven Ze heeft treden frekwent met elkaar vooral de verdienste het op en behoren op dit vlak overwicht van de piano de tot de beste duo's ter we- plaats te doen ruimen voor reld. Op dinsdag l oktober een evenwaardig partner- spelen ze in het Alsterse schap van de viool. Mozart Stadhuis werk van Mozart, boog sis eerste de «sonate Beethoven en César voor piano mét viool» om ter Cabus (Inventies,twee Franck. tot «sonate voor piano én delen voor klarinetkwartet Uitvoerders viool», beide instrumenten en kamerorkest) en Marcel de Jonghe (een Divertimen to en een Scherzino). Het Kamerorkest Arion werd in 1979 opgericht door de Roemeense dirigent Alexandru Lascae. In die periode kwam een aantal voortreffelijke musici naar het Haagse Residentieor kest, waardoor Lascae in staat was een strijkersen semble met musici van het hoogste niveau samen te stellen. Het Kamerorkest Arion heeft met veel sukses koncerten gegeven in Ne derland en erbuiten. Het Klarinetkwartet Marcel Hanssens werd opgericht in 1960 en bestaat uit Mar cel Hanssens, Jacques Dendermonde. In allerijl diende men nog te zorgen voor d'Hondt, Albert Roland en een vervanger (foto Piet Hermans) treden in gelijke mate op de voorgrond; beide uitvoer ders moeten evenveel meesterschap aan de dag leggen Ondanks de zware krisis die Ludwig van Beethoven rond 1800 doormaakt (door de pijnlijke gevolgen van zijn toenemende doofheid), volhardt hij in zijn kunste naarszending door o.a. zijn tweede simfonie en de «vioolsonates opus 30 te voltooien» In totaal kompo- neert Beethoven tien sona tes voor viool en piano. Za- zosky en weiss vertolken de «Sonate voor viool en piano in c, opus 30 nr. 2». De «Sonate voor viool, en piano in A» werd door Cé sar Franck (1822-1890) in 1886 opgedragen aan Eu- gène Isaye. Ze behoort tot zijn laatste drie kamermu ziekwerken waarin hij een evenwicht bereikt tussen Dendermonde- Organis, Jozef Slu>, MTSfÊSJSE Dendermondenaar Georges Peter Zazofsky werd gebo- ^nate^sT'een %eoed SstEfZ r in BOSt°n in ,195?" S* voorbeeld van Framiks^pe- (Z lreeg 6611 8\udie- cifieke stijlkenmerken: de beurs van het Mozarteum drieiedige tematische op- Bas-klannetten) maar ook in Salzburg. Zyn diploma bouw jfet cvcliache Drinci- door het feit dat dit kwartet behaalde hij in Philadel- _g de canontechniek en de nu ongeveer een kwart- phia. Sedertdien onder- k?omaSk eeuw bestaat, mag het een scheidde hij zich op de drie uniek ensemble worden ge- roemrijkste vioolwedstrij- noemd. Vanaf het eerste den in 1977 was hij lau- Jozef Sluys koncert poogde het kwartet reaat in de Poolse Wie- (Dendermonde 6-10) muziek te spelen die origi- niawski Wedstrijd, in 1979 De organist van de Brussel- neel is voor de bezetting en in de Internationale Mu- se Sint-Michielskatedraal bij voorkeur speciaal voor ziekwedstrijd van Montreal Jozef Sluys geeft in de Den- het kwartet geschreven is. en in 1980 op de Koningin dermondse Abdijkerk een Komponisten uit Neder- Elizabethwedstrijd. Hij orgelrecital op zondag 6 ok- land, Duitsland, Zwitser- trad op onder leiding van tober om 15.30 uur. land, Oostenrijk, Frankrijk beroemde dirigenten als Uit het «Dritter Teil der en Indonesië droegen wer- Seiji Ozawa, Charles Du- Klavierübung» speelt Jozef ken op aan het ensemble. toit, Andrew Davis en Eu- Sluys twaalf nummers uit Het Klarinetkwartet Marcel gene Ormandy. «Die Grosse Orgelmesse». Hanssens beschikt over Alan Weiss treedt op 13- Elk koraal heeft twee ver niet minder dan 160 oor- jarige leeftijd voor het eerst schillende zettingen (3 voor spronkelijke werken. Ver- op met orkest in een concer- de Gloria), een «grosse schillende komponisten to van Mozart. Hij studeer- Bearbeitung» en een «klei- schreven ook komposities de o.m. aan de beroemde ne Bearbeitung», welke de Aalst. Peter Zazofsky verwierf tevens bekendheid met het door hem opgerich te Trio Jozef Sluys en het Vivaldi Ensemble van Brus sel. Als organist trad hij op voor binnen- en buitenland se televisie- en radiozenders en koncerteerde in Europa, de Verenigde Staten, de Sovjet-Unie en Nieuw-Zee- land. Hij is jaarlijks te gast op het Festival van Vlaan deren. Jugendkantorei Dormagen (Lokeren 8.10) In het Cultureel Centrum van Lokeren is op dinsdag 8 oktober de Jugendkanto rei Dormagen o.I.v. Her mann Max te gast met kom posities van Heinrich Schütz, Johann Sebastian Bach en Carl Philipp Ema nuel Bach. Er is voor dit koncert ook orgelmedewer king van Christoph Leh man. Uitvoerders De Jugendkantorei Dorma gen werd opgericht door Hermann Max in 1978. De twintig leden van dit koor, dat hoofdzakelijk bestaat uit studenten, krijgen sa men zangonderricht. In kombinatie met een tempe ramentvolle wil tot musice ren en een gedegen stijlen kennis, heeft dit ertoe ge leid dat het koor internatio naal grote bekendheid ver wierf. Het repertoire van de Jugendkantorei Dormagen omvat de oude muziek met het eksent op Bach en zijn familie, diens leerlingen en opvolgers. Het ensemble maakte toemees in Fin land, Engeland, Frankrijk, België en Zwitserland en zong op tal van Festivals. Vorig jaat nog won het koor de internationale ra diowedstrijd «Let the Peo ple Sing» voor de kategorie hann Sebastian Bach is er van 1723 tot aan zijn dood de leider van De «Italiaanse Madrigalen» laat Schütz verschijnen in 1611; hij toont zich hierin een geniaal deklamator, vol vurige ekspressie; wij krij gen er vijf te beluisteren. De hartstocht uit deze ma drigalen ontbreekt in de werken van de «Kleine Geistliche Konzerte» (uit 1636 en 1639, waaruit we vier nummers horen) en van de «Geistliche Chormu sik» (uit 1648 waaruit we vijf nummers kunnen be luisteren). Deze beide cycli zijn te situeren in een latere scheppingsperiode waari: een sterke neiging tot at straktie en diepe vergeeste lijking in Schütz' muzie. optreedt. De koraalpartita over de zt ven strofen van het lie «Christ, der Du bist der he le Tag» schreef Johann Se bastian Bach wellicht i> 1700 en toont duidelijk d* invloed van Georg Böhn aan. Modem in melodische zin klinkt de «Sonate nr. 4 voor orgel in a» van Carl Philipp Emanuel Bach; stilistisch even progressief tegenover Bach als Bachs kunst tegenover die van Heinrich Schütz. Meer inlichtingen over deze koncerten en toegangs kaarten kunnen verkregen worden in: Lokeren: V.V.V.-Kul- tuurgemeenschap. Toren straat 1 (tel. 091/48.28.05) Aalst: Kulturele Dienst, Kattestraat 33 (tel. 053/ 77.11.11, toestel nr 245) Dendermonde: Dienst Kuituur en Toerisme, Stad huis, Grote Markt 1 (tel. 052/21.39.56 en 21.39.57). L. Het gitaarduo Assad aan het werk in het stadhuis te Aalst.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1985 | | pagina 23