en de kleine k
De grote
Organist Albert De Klerk en Sint-Gregoriusgilde
verzorgden suksesrijk koncert in Dendermonde O.-L.-Vrouwekerk
Tweedaagse feesten
Jeugdharmonie «Dynamic» Dendermonde
Markante
muziekmanifestaties
in Temse
Stekene in Weense sfeer
Tomas Örnsbergs
Traditional Jazzquartet
Fedekam jeugdorkest
gaat weer op koncertreis
De Voorpost - 4.10.1985 - 19
Festival van Vlaanderen
ii het kader van het Festival van Vlaanderen trad vorige zaterdag in de Onze-Lieve-
Vrouwekerk van Dendermonde het Sint-Gregoriuskoor op o.l.v. Marcel Defleur met een
programma vokale muziek van de 16de tot de 20ste eeuw. Daarnaast was er nog de
ntemationaal gewaardeerde Nederlandse organist van Vlaamse afkomst Albert De
Klerk die, afwisselend met het kerkkoor van de O.-L.-Vrouwekerk, een orgelprogram-
ma speelde met werken van de 16de tot de 20ste eeuw. Het werd een koncert dat bij het
talrijk opgekomen publiek erg suksesrijk overkwam, al waren we zeker niet tenvolle
bevredigd met het muzikale resultaat ervan.
Organist
Albert De Klerk
Oe Klerk vertolkte kompo
sities van Jan Pieterszoon
jweelinck, Pieter Cornet,
tohann Sebastian Bach, Cé-
lar Franck, Jean Langlais
een eigen improvisatie
>ver «Dankt, dankt nu al
en God», de melodie van
Fohann Crüger, waarmee
»k de Sint-Gregoriusgilde
koncert besloot. Een rij
ke diversiteit aan stijlen,
die voor de organist geen
snkel probleem stelde. De
tlerk is immers een musi
cus met een rijke ervaring,
enorme muzikaliteit en
stijlgevoel, interpretatief
inzicht en een prima orgel
techniek. Zijn registratie-
vermogen, frazeringskun-
veraieringen: het zijn
allemaal as pekten van een
rij k musiceervermogen
Toch kon ook hij niet aan
het instrument zelf voorbij:
een (bijna) ruïne van een
orgel, dat eigenlijk voor
dergelijke gelegenheden
niet zou mogen gebruikt
worden en dat dringend
aan een ingrijpende restau
ratie toe is. Wanneer gaan
onze beleidsverantwoorde
lijken en dat is meer dan
het stadsbestuur alleen -
eindelijk eens ingrijpen,
voor het instrument onher
roepelijk naar de bliksem
is?!
We vermoeden dat de reden
van onze muzikale onvol
daanheid hier dient gezocht
te worden: de strijd van een
bekwaam musicus met een
ongeschikt instrument.
Het niet altijd synchroon
■klinken van pedaal en ma
nuaal, de soms slome tem
pi, het bij wijlen eerder kille
spel: waren het gevolg van
deze worsteling met het in
strument.
Het koncertgedeelte dat
verzorgd werd door de Sint-
Gregoriusgilde, het paro
chiekoor van de Onze-Lie-
ve-Vrouwekgrk, bestreek
de vokale, religieuze mu
ziek van de 16de tot de
20ste eeuw. Het program
ma dat door dirigent Mar
cel Defleur, direkteur van
de Stedelijke Muziekakade-
mie, was voorbereid, bood
komposities van Hans Leo
Hassler tot Herman Roel-
straete (1925-1985).
We hebben de indruk dat
het gemengd koor (37
stemmen, 9 sopranen, 10
alten, 10 tenoren en 8 bas
sen) dit koncert zeer gron
dig voorbereidde. Niet en
kel muzikaal maar ook kwa
presentatie: de discipline
was zeer verzorgd; aankle
ding, op- en aftreden, een
heid van partituurmap, het
was prima.
Het programma was niet
thematisch opgebouwd
maar bood een overzicht
van diverse stijlperiodes
sinds de 16de eeuw. Op zich
geen slechte zaak natuur
lijk maar dan moet men ook
trachten de verschillende
stijlen in deze vokale kom
posities muzikaal gestalte
te geven en zich niet beper-
ken tot het technisch vrij
vlot en zuiver uitvoeren van
de partituren, zonder stijl-
interpretatief te werken!
Het eerder aarzelende pres
teren in «Cantate Domino»
van Hassler schrijven we
toe aan de zenuwen, nor
maal overigens bij een ope
ningsnummer. «O Jesu
Christe» van Jacob van
Berchem was een mooie
kompositie, waarin het
I Dendermonde. Dirigent Defleur en zijn Sint-Gregoriusgilde aan het werk (foto Piet
Hermans)
koor bewees een meer dan
behoorlijke diktie W hebben
maar waarin het toontref-
feh niet altijd gaaf te noe
men was.
Palestrina's «Alleluia» uit
«Ecco Egli» werd een vrolij
ke maar zeker niet jubelen
de vertolking, waarna het
«Nun bitten wir den Heili
gen Geist» ons veel meer
kon bekoren door zijn be
heerste gedragenheid, die
deze komposities van Prae-
torius vereiste. Heinrich
Schütz' «Lobt Gott in sei-
nem Heiligtum» werd tech
nisch goed maar zonder
veel bezieling uitgevoerd.
Van Johann Sebastian Bach
(t.g.v. de herdenking van
zijn 300ste geboortejaar)
drie koralen: «O Mensch,
bewein dein' Sünde gross»,
«Wer het dich so geschla-
gen» en «Jesu bleibet meine
Freude». Waar de vorige
nummers a capella werden
vertolkt, kreeg de Sint-Gre
goriusgilde hier de instru
mentale steun van het or
gel, maar dit samentreffen
hep niet altijd volledig
synkroon. Het eerste ko
raal blonk niet uit door ze
kerheid, sommige passages
klonken ronduit vals en de
klankbalans tussen man
nen- en vrouwenstemmen
was niet optimaal te noe
men. Het tweede koraal het
al een grotere zekerheid ho
ren; toch waren ook hier de
inzetten en de toonvastheid
nog lang niet optimaal. Het
derde koraal werd door het
pubhek fel gesmaakt; hier
lagen de tempi van het or
gel en van het koor soms
niet gelijk.
De Sint-Gregoriusgilde
zong weer a capella in An
ton Bruckners «Locus iste»
en Hugo Distiers «Erstan-
den ist der Herre Christ».
De laatste kompositie werd
technisch erg knap ver
tolkt. Door onzekerheid
wist de dirigent nooit een
volumineuze, volle klank te
verkrijgen van zijn koor in
Bruckners werk; en dit
werk vraagt dit toch.
Het best was de Sint-Grego
riusgilde in de drie korte
werkjes van Herman Roel-
straete: «Het was een Ma-
ghet utvercooren», «Pater
Noster» en «Sub tuum prae-
sidium»; interpretatief was
de klemtoon te dikwijls ge
legd op gemakkelijke uiter
lijkheden, al was de vertol
king technisch wel gaaf.
Ook in het slotnummer
«Dankt, dankt nu allen
God» - aansluitend op de
orgelimprovisatie van Al-
bert De Klerk - waren koor
en orgel niet altijd syn
kroon.
Het pubhek, dat zeer talrijk
was opgekomen voor dit
koncert met goeddeels
mensen van eigen bodem,
was echter enthousiast en
bedacht organist, koor en
dirigent met een daverend
applaus. Zoals we in onze
inleiding reeds schreven
waren wij niet onverdeeld
gelukkig met dit koncert:
het gevecht van de organist
met het orgel het sporen na
in de vertolking en het op
treden van de Sint-Grego
riusgilde getuigde van een
verzorgde voorbereiding
maar een soms falende ver
tolking.
Men zal ons. wellicht verwij
ten dat we te streng zijn
voor een koor van eigen bo
dem, dat met veel inzet en
toewijding dit koncert
voorbereidde. We zijn er
ons wel van bewust dat dit
koor bestaat niet uit ge
schoolde beroepszangers
maar uit amateurs die de
vokale muziek met hart en
ziel als hobby beoefenen.
Maar men moet er toch ook
rekening mee houden dat
men, wanneer men wil op
treden in het prestigieuze
kader van een muzikaal
hoogstaand Festival van
Vlaanderen, op hoog ni
veau moet kunnen preste
ren. Dan onderwerpt men
zich aan festivalnormen,
die een recensent hoog
moet stellen; men hanteert
bij een «gewoon» koncert
dan bij een festivalkoncert.
In deze optiek kunnen we
het koncert van zaterdag
dan ook moeilijk een festi
valkoncert noemen, hoe
groot de inzet en het en
thousiasme van de koorle
den en de dirigent ook
waren!
Volgend koncert in het
Dendermondse luik van het
Festival van Vlaanderen:
zondag 6 oktober te 15.30
u. in de Abdijkerk. Dan
voert organist Jozef Sluys
«Die Grosse Orgelmesse»
van J.S. Bach uit. Reserva
ties en kaarten op de dienst
Kuituur en Toerisme, Stad
huis, Grote Markt, telefoon
052/21.39.56 of 21.39.57.
(1.)
Dendermonde. Veel belangstelling voor het koncert naar aanleiding van 100 jaar Sin
Gregoriusgilde (foto Piet Hermans
Na haar suksesrijke deel- zich aan haar eigen pubhek zijn van populaire tema's. zikanten en van de diri-
name aan het 6de Bayerse opnieuw laten horen. En ze Maar de grote uitdaging gent, werd ze toch op het
Muziekfeest te Kempten wil dit op haar eigen ma- ligt bij Japanse muziek wel- programma genomen on-
Duitaland, waar ze een eer- nier doen met een ver- ke in onze streken niet eer- der meer omwille van baar
ste prijs in de wacht sleep- nieuwd programma. Deels der werd uitgevoerd. Al- charme en muzikaliteit. Tij-
te, wil de Jeugdharmonie ligt de vernieuwing bij hoewel deze muziek de volle dens de voorbije -maanden
«Dynamic» Dendermonde stukken welke selekties overgave vergt van de mu- werd Hnn ook hard gestu-
Volgend kort overzicht toont aan dat er de komende dagen en weken op muzikaa
vlak wat te beleven is in het provincie 'stad'je Temse aan de Schelde.
Vrijdag 4 oktober om 20.30 uur wordt om 20.30 u. in de Kristus Koningkerk, dal
is het heiligdom dat zich aan de baan naar Steendorp bevindt, een koorkoneer
met orkest gegeven. Meewerkt o.m. het kamerkoor Singhet Vro uit Rupelmonde,
van de Kruibeekse kultuurprijs. Het koor wordt geleid door Michael Vekeman
Verder treden aan het Sint-Gregoriuskoor van Wetteren o.l.v. H. De Munnick, hei
orkest Musici Adacemici o.l.v, Dejan Mijajev en de solisten Michaël Scheck (hobo.
en Rita Piron (sopraan. Op het programma een hobokoncert met orkest, a
capellawerken voor koor en de kantate «Confiteo tibi Domine» van Antonio
Caldara, Algemeen leider vanavond is Mark Goossens.
Woensdag 16 oktober om 20 u. koncert door de Deense kampioenenharmonie
Rodovre Ungdomsorkester, in de feestzaal van het gemeentehuis. De in 1968
opgerichte muziekvereniging omvat nu een zeventigtal muzikanten, in leeftijd
variërend van 14 tot 31 jaar. Dirigent is Jergen Jensen, klarinet-solist bij het
Nationaal Deens Radio Symfonie Orkest. Vertolkt wordt werk van Schostakovich,
Rolf' Wilhem, Carl Nielsen, Borodin, linn Savery en Malcolm Arnold. Sinds 1982
is de harmonie kampioen van Denemarken.
Vrijdag 25 oktober treedt in de feestzaal van Temse gemeentehuis vanaf 20 u, aan
cellovirtuoos Hans Mannes, aan de piano begeleid door Alain Franco. De
vereniging Spirit nam het initiatief tot dit koncert. Mannes geeft in Brugge,
Antwerpen en Leuven les. Hij ging zich in Saarbrücken en Genève vervolmaken.
Zijn uitvoeringen worden door muziekkenners in hoge mate gewaardeerd.
Zaterdag 26 oktober om 20 u. koncerteren in de gemeentelijke feestzaal van
Temse Erwin Van Bogaert, klavecimbelvirtuoos en de plaatselijke harmonie
Recht door Zee o.l.v. Mare Van Hoorick. Voor de presentatie Martin De Ryck in.
W.V.
Op zaterdag 5 oktober om 21.00 u. in Honky Tonk
Na de bunkeravond van vorige week, waarmee het
nieuwe seizoen werd ingezet en die eigenlijk niet zoveel
sukses kende, ondanks de goede kwaliteit van de
muziek, komt er volgende zaterdag een andere fijne
formatie naar Dendermonde. Hopelijk wordt nu op
nieuw niet iedereen door het mooie nazomerse weertje
naar andere oorden dan de Leopold II laan gelokt.
Het is immers de moeite waard. Tomas Ömbergs
Traditional Jazzquartet speelt voornamelijk de zwar
temuziek uit de twintiger en dertiger jaren in dè
atmosfeer van Armstrongs Hot Five, Clarence Wil
liams Blue Five, Jerry Roll Morton, Fats Waller en
Sydney Bechet. Bent Persson is de gastspeler. Hij
speelt trompet en cornet.
Tomas Örnberg heeft zich een grote internationale
reputatie opgebouwd en in de V.S. bijvoorbeeld wordt
hij beschouwd als een der beste rietblazers in de oude
stijl. Hij speelt klarinet, sopraan- en bassax en heeft
vooral op de sopraansax een heel eigen sound. Hij
won een solistenprijs in Spanje. Behalve met zijn eigen
formaties, de Tomas Ömbergs Blue Fiveen The
European Classic Jazzband» speelt hij geregeld als
gastsolist. Hij begeleidde ondermeer Eva Taylor op
haar toernees, speelde met Benny Waters en Kenny
Davem - waarmee hij verschillende platen maakte -
en de laatste plaat die hij met Kenny maakte werd door
het Engelse magazine «Jazzjournal» beschouwd als
een der beste platen van 1982. Hij won daarmee de
Zweedse Grammofonplattprijs. Nu Örnberg tijdelijk in
Nederland woont is hij te horen met het Traditional
Jazzquartet, waarvoor hij verschillende gastsolisten
inviteert. Ditmaal is het de Zweedse trompettist-cornet-
tist Bent Persson. Deze Zweed is de perfekte aanvul
ling van Örnberg. Hun samenwerking dateert van de
zeventiger jaren. Zij speelden samen in Maggi's Blue
Five, The Weatherbird Jazzband, Bents Blue Rhythm-
band, Ömbergs Blue Five, The European Classic
Jazzband en vele studioformaties. Bent Persson kan
beschouwd worden als dé Armstrongvertolker van het
moment en hij heeft het ook aangedurfd om Louis' 50
Hot Choruses in een veelomvattend projekt van vier
lang spelers op plaat te zetten, waardoor hij grote
internationale bekendheid heeft gekregen. Vele ken
ners menen dat hij de trompettist is die het dichtst bij
Satchmo staat.
Pianist Johan Bijkerk is een goede bekende in de
Nederlandse jazzwereld. Hij was gedurende tien jaar
de pianist-arrangeur van de Hot Dogs, won in 1972 de
solistenprijs in Breda en kreeg de arrangeurprijs voor
zijn komposities, de Almelo- en de Nicesuite. Hij
maakte verschillende tv-optredens en was onlangs nog
te horen in Stockholm op het Sheppsholmen Jazzfesti
val als begeleider van Benny Waters en de Amerikaan
se zangeres Linda Hopkins. In het Traditional Jazz
quartet speelt hij meer in de sfeer van Fats Waller,
Morton en Earl Hines, maar hij is evengoed thuis in
de swingstijl. Met zijn eigen groep de «Twents Connec
tionspeelt hij vooral mainstream, kortom een veelzij
dig en uiterst kreatief muzikant.
Ad Beerendonk begon vijftien jaar geleden kontrabas
te spelen, eerst bij de Storyville Jazzband en na een
periode bij de Wildcats werd hij bassist van de Fondy
Riverside Bullitt Band. Hij maakte vele toernees o.m.
naar de States en speelde er met kleppers als Butch
Thomas, Louis Nelson, Kid Thomas en Sammy Rim
ming ton. Ad heeft een eigen platenlabel en legt zich
toe op het uitgeven van N.O.-muziek.
Paul Welling, de jonge gitarist-banjospeler is een
nieuwe veelbelovende ster aan het jazzfirmament.
Voor de liefhebbers van krachtige oude stijljazz alles
zins een avond om niet te missen, ook al slaan de zon
en de inflatie toe.
deerd. Dirigent Johny
Eeckhaut sterk bijgestaan
door de repetitoren Baetens
Geert en Janssens Wim
wacht nu de konfrontatie
met het pubhek.
Dat publiek wordt van har
te uitgenodigd om het
Vreugdekoncert bij te wo
nen op zaterdag 5 oktober
1985 om 20 u. in de zaal
Gildenhuis Otterstraat te
SintGillis-Dendermonde.
Kaarten bij voorverkoop
aan 60 fr. bij de bestuursle
den en in het Gildenhuis
verkrijgbaar op de avond
zelf 80 fr.
Op zondag 6 oktober 1985
hebben de muzikanten een
avond vrijaf, welke ze dan
wel zullen gebruiken om
samen met alle belangstel
lenden om 20 u. ook in het
Gildenhuis te Sint-Gilhs-
Dendermonde te komen ge
nieten van een Grandiose
Hypnose-Show door D. Van
Heegde. Deze inrichting
van de Jeugdharmonie
«Dynamic» wordt u aange
boden eveneens bij voorver
koop aan 60 fr. in de zaal 80
fr.
In het kuitureel centrum van
Canada in de Loksumstraat te
Brussel wordt van 3 oktober
tot 8 november van maandag
tot vrijdag van 9 tot 17.30 uur
een fotoreeks tentoon gesteld
onder de titel «Illuminations».
Elke foto stelt een tijdspanne
van 12 minuten voor.
De tijdelijke beurzen en ten
toonstellingen in de Internatio
nale Jaarbeurs van Brussel
winnen duidelijk aan belang
stelling. Men mag zowel meer
binnen- als buitenlandse expo
santen begroeten en ook het
aantal bezoekers neemt gesta
dig toe.
Voor de 17c maal worden in
Melden bij Oudenaarde inter
nationale werktuigendagen ge
houden. Tijdens die dagen
werd ook het kampioenschap
ploegen voor jonge boeren
georganiseerd.
Het Stekense Ruysscheveldekoor organiseert za
terdag 5 oktober in de gemeentelijke sporthal een
«Wieneravond» met medewerking van het Jeugd
koor van Stekene, het Ruyssoheveldekoor uiter
aard, het Symfonisoh orkest Pro Musica Diversa
uit Antwerpen, sopraan Emmy Thiron en het ope
rettegezelschap Aveland uit Hoesselt.
Deze Wieneravond moet zo
wat de bekroning van een
druk werkjaar wxorden
voor het ruim negentig le
den tellende Ruysschevel
dekoor.
Het Stekense Jeugdkoor
onder leiding van zeuster
Lieve Wieme zal een selek-
tie zingen uit «Wienerblut»
van J. Strauss.
Het Ruysscheveldekoor,
dat zes jaar bestaat onder
de bezielende leiding van
Tony De Ruysscher (direk
teur akademie Noorder
kempen) zal melodieën zin
gen van R. Stolz.
Operettegezelschap Ave-
land uit Hoesselt werd in
1967 opgericht door de hui
dige dirigent Robert
Grommen.
Opera en operette is een ge
nre dat Aveland bijzonder
goed ligt. Telkenjare voert
Aveland Hoeselt een volle
dige operette op: met or
kest, kostumering, belich
ting enz.
Sopraan-soliste Emmy Thi
ron kan een volle zaal beko
ren met melodieën als «Die
Scardasfürstinvan Kal
man, «Eine Nacht in Vene-
dig», «Die lustige Witwe»
enz...
De vrouwelijke leden van
het Ruysscheveldekoor zul
len tdn tonele verschijnen
in een spiksplinternieuw
Weens tenue.
GREMAR
Fedekam Oost-Vlaanderen organiseert al zes jaar jaar
lijks een play-in voor jonge muzikanten. Daarmee bedoelt
men een soort stage voor harmonie- en fanfaremuzikan
ten die drie dagen lang onder de kundige leiding van een
vooraanstaand dirigent uit binnen- of buitenland kennis
kunnen maken met het werk van deze dirigent-kompo-
nist en daarnaast de kans krijgen zich te verdiepen in de
betere muziek.
Dergelijke play-ins werden
reeds meerdere malen in
Baasrode georganizeerd
waar de Koninklijke Katho
lieke Show- en Maching-
band De Eendracht dat de
gewaardeerde gastheer is.
Uit die play-ins is nu een
jeugdorkest gegroeid. Het
wordt elk jaar opnieuw ge
vormd uit de jongeren die
de play-in hebben meege
maakt. Sedert 1983 geeft
dat jeugdorkest in de pro
vincie Oost-Vlaanderen een
viertal konoerten. Met een
stijgend sukses en vooral
met zeer veel lovende uit
spraken voor het gepres
teerde werk. Een deugd
doende aanmoediging, zo
wel voor de initiatiefnemers
als voor de uitvoerders.
De koncertreis van het Fe
dekam Jeugdorkest 1985 is
ondertussen al begonnen.
Op zaterdag 14 september
was het jeugdorkest te gast
in Gavere waar de viering
van het 120-jarig bestaan
van de KF Sint-Cecilia luis
ter werd bijgezet. Het or
kest werd er geleid door de
man die ook de play-in voor
zijn rekening had geno
men: Guy Duijck. Men
bracht er werken van de
komponist zelf, van Werner
Van Cleemput, van Ted
Huggens, van Paul De Dec
ker die zelf lid is van het
orkest. Het blijft natuurlijk
niet bij dat ene optreden.
Ook Wettéren en Bassevel-
de 8taan op dé agenda. In
Wetteren wordt opgetreden
in de zaal Werkmanshuis
en in Bassevelde heeft men
de feestzaal van het Sint-
Bemardusinstituut uitge
kozen. Het slotkoncert, al
tijd een hele plechtigheid
omdat het ook de ontbin
ding van het jeugdorkest
inhoudt, wordt gebracht in
Lebbeke op zondag 20 okto
ber in de zaal «Ons Huis» in
de Leo Duboisstraat. Dat
naar aanleiding van het Fe
dekam eindtomooi voor
Harmonie-Fanfare.
Dat koncert zal beginnen
om 18ul5 en kaarten kun
nen nu reeds besteld wor
den tegen de prijs van 100
fr. bij de plaatselijke orga-
nizatoren of op het sekreta-
riaat van Fedekam te Ze
veneken 091-55.90.19, en
natuurlijk aan de ingang
van de zaal zelf op de avond
van de uitvoering.
Het Centrum voor Bio Elec
tronics organiseert op 5 en 6
oktober een symposium voor
artsen en wetenschappers om
trent de algemene volksge
zondheid. Het grote publiek
kan er terecht op zondag 6
oktober vanaf 14.30 uur. Het
symposium vindt plaats in het
Parkhotel Bloemendaal te
Keerbergen.