Koncertaanbod in onze regio Concertino Classicum (Erpe-Mere, 12.10) - Dirk De Caluwé en Jo Van Eetvelde (Lokeren 12.10) - Collegium Instrumentale Brugense (Stekene, 12.10), Dendermonse Koren en organist Edward De Geest (Dendermonde, 13.10) - Kamiel D'Hooghe en Instrumentaal Ensemble (Baardegem- Aalst, 14.10) «Het Lied in de Romantiek»: muzikaal aperitief met Chris Pee en Dirk Vermeir in Dendermonde Koncertkaleidoskoop Eerste Hamse kroegentocht 20 - 4.10.1985 - De Voorpost Festival van Vlaanderen Vijf festivalkoncerten in drie dagen: onze muziekliefhebbers kunnen niet klagen dat er in onze regio op muzikaal vlak weinig gebeurt. Vijf festivalkoncerten met een grote diversiteit in de aangebo den programma's maar met één konstante: de uitvoerders zijn allen musici van bij ons. En dan zijn er nog kritikasters die beweren dat in het Festival van Vlaanderen alleen buiten landse solisten en ensembles aan bod kunnen komen... In Erpe-Mere brengt het Con certino Classicum muziek van Beethoven, Seiber en Mozart voor 2 klarinetten, 2 hoorns en 2 fagotten. In de Onze-Lieve- Vrouwekerk van Lokeren- Daknam vertolken fluitist Dirk De Caluwé en organist Jo Van Eetvelde komposities van J.S. Bach. En in de Stekense Sporthal voert het Collegium Instrumentale Brugense werk uit van Vivaldi, Telemann, Mozart, Elgar en Britten. Dit alles op zaterdag 12 oktober. Daags nadien organiseert het Dendermondse festivalluik een «In Memoriam Herman Roelstraete» met om 11 uur in de Onze-Lieve-Vrouwekerk de «Missa Brevis» en andere koorwerken van Roelstraete en om 15.30 uur in de Abdij kerk een orgelrecital door Ed ward De Geest met werk van Bach, Reger, Dupré en uiter aard Roelstraete. Het slotkon- cert van het Aalsterse festival luik brengt op maandag 14 ok tober organist Kamiel D'Hooghe en een Instrumen taal Ensemble naar Baarde- gem met een Mozartpro- Copncertino Classicum (Erpe-Mere, 12.10) Het Concertino Classicum werd opgericht met de bedoe ling de vaak zo weinig uitge voerde komposities voor «sex- tuor»-ensemble een nieuwe muzikale impuls en volle waar dering als kamermuziekvorm te geven. Dit ensemble bestaat uit Fred dy Arteel en Jan Guns (klari net), Theo Schoonbrood en Michel Willekens (hoorn), Frans De Jonghe en Dirk Noyen (fagot). Op het programma slechts drie werken. Eerst het vierdelige «Sextet voor blazers in Es, opus 71» van Ludwig van Beet hoven, vervolgens de driedeli ge «Serenade voor blazers» van Mètyès Seiber (1905-1960) en na de pauze de «Serenade nr. 11 voor blazers in Es, KV 375» van Mozart (1756-1791). Dit koncert heeft plaats op zaterdag 12 oktober te 20 uur in het Gemeentelijk Admini stratief Centrum Steenberg in Erpe-Mere. Bach, De Caluwé en Van Eetvelde (Lokeren, 12.10) Eveneens op zaterdag 12 okto ber verzorgen fluitist Dirk De Caluwé en organist Jo Van Eetvelde een koncert in de Onze-Lieve-Vouwekerk van Lokeren-Daknam dat volledig gewijd is aan Johann Sebastian Bach. Op het programma krijgen we twee sonates voor fluit en or gel, die in b (BWV 1030) en die in A (BWV 1032). Ook de partita sopra.«Ach, was soil ich Sünder machten?» (BWV 770). Interessant wordt ook «De kleine orgelmis uit «Kla- vierübung dritter Teil». Im mers op zondag 6 oktober speelt Jozef Sluys te 15.30 uur in de Dendermondse Abdij kerk de «grote» orgelmis uit deze verzamelbundel. Voor meer informatie hierover ver wijzen we U naar onze bijdra ge van vorige week. Jo Van Eetvelde werd geboren in 1936 te Sint-Martens-La- tem. Hij studeerde in Sint- Niklaas en Gent, o.m. bij Ga- brie! Verschraegen, ook te Mecheien aan de beiaard school en vervolmaakte zich bij Michael Schneider, Michel Chappuis, Michael Radulescu, Luigo Taglavani en Alan Curtis. Hij won verschillende prijzen voor kompositie. Op dit ogen blik is Van Eetvelde direkteur van de Lokerse Muziekakadc- mie en docent aan het Bra bants Conservatorium te Tilburg. Dirk De Caluwé studeerde te Gent en te Antwerpen. Hij is solist bij het Filharmonisch Or kest van de B.R.T. Als leraar is hij verbonden aan het Ant werps Conservatorium en de Lokerse Muziekakademie Hij is lid van het Kamermuziektrio Musica Medicina Dolorum. Hij koncerteerde reeds in heel Europa en de Verenigde Sta ten. Naast zijn aktiviteiten in de klassieke muziek speelt hij ook jazzmuziek o.a. als lid van The Lazy River Jazzcombo. Collegium Instrumentale Brugense (Stekene, 12.10) Het Collegium Instrumentale Brugense tijdens de voor bije weken reeds te gast in Wetteren en Aalst koncer- teert op zaterdag 12 oktober te 20 uur in de Sporthal van het Wase Stekene. _Zij spelen een programma instrumentale mu ziek uit de 18de (vóór de pau ze) en uit de 20ste eeuw (na de pauze). Zoals we vroeger reeds schreven is de instru mentale falanks van dirigent Patrick Peire niet alleen meer gespecialiseerd in de vertol king van komposities uit de barok- en rococoperiode maar neemt ze nu ook werken uit de moderne periode op haar re pertoire! Voor biografische notities over het orkest en zijn dirigent ver wijzen we U naar vroegere bijdragen in dit blad. Het programma vermeldt het «Concerto grosso voor twee violen, strijkers en basso conti nuo in a, opus 3 nr. 8» van Antonio Vivaldi (1678-1741), het «Concerto voor twee alt violen, strijkers en basso conti nuo in G» van Georg Philipp Telemann (1681-1767), het «Divertimento voor strijkers in F, KV 138» van Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791), de «Serenade voor strijkers en e opus 20» van Edward Elgar (1857-1934) en de beroemde «Simple Symphony voor strij kers» van Benjamin Britten (1913-1976). Een prachtig pro- Dendermonde. Edward De Geest bespeelt het orgel in Dendermonde. Solisten zijn Frans Vos en Flo ra Van Leeuwen, altviolisten. Frans Vos studeerde Ger maanse Filologie, wat hij kom- bineerde met muziekstudies (viool, hermonie, muziekge schiedenis, kamermuziek) aan het Brusselse Koninklijk Mu ziekconservatorium, waar hij trouwens het Hoger Diploma aktviool behaalde. Hij doceert aan het Brusselse Conservato rium en aan de kunst- humaniora van deze stad. Frans Vos is vast lid van het Collegium Instrumentale. Als barokviolist treedt hij regelma tig op met orkesten als La Petite Bande, Les Goüts-Réu- nis en After Eight. Flora Van Leeuwen werd ge boren in het Indonesische Ban doeng in 1948. Ze deed mu ziekstudies in Brazilië, Am sterdam en Brussel. Ze maakt deel uit van verscheidene be faamde kamerorkesten en is lid van het Laetitia-Kwartet. Daarnaast treedt ze regelmatig op in duo met pianist Mare Van Moerkercke. Ze is als do cente verbonden aan de stede lijke muziekakademies van Deinze en Harelbeke «In Memoriam Herman Roelstraete» (Dendermonde, 13.10) Dendermonde heeft op zondag 13 oktober iets gemeens met alle andere Belgische gemeen ten en arrondissementen: de rush naar de stemlokalen om onze «Volksvertegenwoordi gers aan te wijzen voor de volgende vier jaar (uiter aard ook senatoren en provin cieraadsleden) Maar op zon dag 13 oktober herdenkt Den dermonde ook de (onderge waardeerde) Vlaamse musicus Herman Roelstraete met niet minder dan twee koncerten op één dag. Herman Roelstraete, organist, komponist, dirigent en peda goog, overleed op 1 april laatstleden op 59-jarige leeftijd ten gevolge van een hart aanval. Geboren te Lauwe op 20 okto ber 1925, begon hij in 1942 zijn studies aan het Lemmensinsti- tuut te Mecheien. Hij studeer de er harmonie, orgel, koordi- rektie, piano en contrapunt. Aan het Koninklijk Muziek conservatorium te Brussel stu deerde hij zang. contrapunt en orgel. Te Gent behaalde hij in één jaar een eerste prijs fuga. Daarenboven volgde hij nog kursussen orkestdirektie, kom positie en orkestratie. Een pal mares om van te duizelen! Hij werd leraar zang in Harel beke, in 1947 medestichter van het Ockeghemgezelschap. Door een tijdige verlamming van de stembanden kwam in 1953 een bruusk einde aan zijn loopbaan als zanger. Als orga nist koncerteerde hij in bin nen- en buitenland. Op 24- jarige leeftijd reeds was hij direkteur van de Izegemse mu ziekakademie. Tussen 1951 en 1961 maakte hij studiereizen naar de Bene- diktijnerabdij van het Franse Solesmes om zich te vervolma ken in de techniek en de ge schiedenis van de gregoriaanse gezangen. Hij richtte dan het mannenkoor Scola Cantorum Can te mus Domino op. In 1969 werd hij aangesteld als profes sor voor praktische harmonie aan het Brusselse conservato rium. Hij fungeerde als gastdi- rigent voor verschillende en sembles. Herman Roelstraete behoorde tot de meest vooraanstaande Belgische toondichters. Hij komponeerde zowel voor vo- kale als instrumentale bezet ting Hij leunde aan bij de traditionele strekking die aan de gevestigde vormen, aan de tonale toonspraak blijft houden. Wie hem kende, verbaast het niet in zijn werken een over wicht te vinden van elegische, meditatieve melodieën. Roel straete was een man van het volk. Zijn verbondenheid met streek en volk waren menige keer een inspirerende hulp bij het ontstaan van zijn komposi ties. Een zeventigtal oude volksliederen die hij bewerkte, getuigen hiervan. Wegens hartklachten had deze musicus zijn aktiviteiten de laatste jaren wat ingeperkt. Op maandag 1 april werd een nieuwe hartaanval hem fataal. Dendermonde, zoals Kortrijk en omgeving trouwens, bereid de zich voor om deze Vlaamse musicus hulde te brengen. Het wordt nu een «In Memoriam»- koncert... Het eerste deel van deze Den dermondse hulde aan Herman Roelstraete heeft plaats in de Onze-Lieve-Vrouwekerk te 11 uur. Dan vertolken het Sint- Jozefkoor (o.I.v. Mark Goossens) het Gymelensemble (o.I.v. Dirk Vermeir) en de Sint-Gregoriusgilde (o.I.v. Marcel Defleur) de «Missa Brevis» en andere geestelijke koorwerken van Herman Roelstraete. Het tweede deel van deze hul de wordt gebracht in de vorm van een orgelrecital door Ed ward De Geest. Om 15.30 uur vertolkt hij in de Dender mondse Abdijkerk komposi ties van J.S. Bach («Preludium en Fuga in D, BWV 532), Max Reger (Koraalfantasic «Wa- chet auf, ruft usn die Stimme», opus 54 ,nr. 2), Herman Roel straete (Koraalvoorspel «Jesu Redemptor omnium» uit «Me- ditationes Vespertinae» en de driedelige «Sonata III per or- gano. opus 76») en van Marcel Dupré («Preludium en fuga in g, opus 7 nr. 3»), Edward De Geest werd gebo ren te Lochristi in 1950. Hij volgde een teoretische en praktische muziekopleiding te Gent en Antwerpen. Hij is laureaat van verschillende or gelwedstrijden en koncerteert regelmatig in binnen- en bui tenland (o.m. nog tijdens de eerste Dendermondse orgel- trip op 18 augustus). Op dit ogenblik is hij organist aan de dekanale kerk te Eeklo, leraar aan het Koninklijk Muziek conservatorium van Gent en aan de Rijksmuziekakademie van diezelfde stad. Kamiel D'Hooghe en een In strumentaal Ensemble (Baardegem, 14.10) Het slotkoncert van het Aal sterse Luik van het Festival van Vlaanderen in de Sint- Margaretakerk van Baarde gem is volledig gewijd aan het werk van Wolfgang Amadeus Mozart. .De schijnwerpers tij dens dit koncert van maandag 14 oktober staan hoofdzakelijk op de «sonata' all' epistola», die werden uitgevoerd na de Gloria en vóór het Credo, ter wijl de priester het epistel las. Het zijn ééndelige werken in vlug tempo, met uitzondering van de Sonate in es, KV 67. Mozarts kerksonaten voor twee violen, cello, bas en orgel voor een paar sonaten aan gevuld met blaasinstrumenten waren bestemd voor de ere dienst in de katedraal van Salz burg. Zij werden geschreven over een tijdsspanne van tien jaar en dit vanaf zijn vijftien jaar, na een reis naar Italië. Naast deze «Sonate all' Episto la» staan nog op het program ma: «Zeven variaties op «Wil- ,em van Nassau» KV 25» «Ein Orgelstück für eine Uhr, KV 508» en «Ein Andante für eine Walze in eine kleine Orgel, KV 336». De leden van het Instrumen taal Ensemble zijn bijna allen solist in het Simfonieorkest van de Nationale Opera: Ulka Gomiak en Mare Degrauwe (viool), Edmond Carlier (cel lo) en Maurice Aerts (con trabas). Kamiel D'Hooghe studeerde muziek in Mecheien en Ant werpen. In 1955 werd hij lau reaat van het Internationale Orgelconcours te Gent en eer ste laureaat van het Internatio nale Orgelconcours te München. Op 22-jarige leeftijd wordt hij als organist vast ver bonden aan de Sint-Salvators- katedraal van Brugge, waar hij mee aan de basis ligt van de driejaarlijkse Internationale Orgelweek. In 1967 opwrdt Kamiel D'Hooghe direkteur van het Koninklijk Muziek conservatorium van Brussel en vanaf dit jaar doceert hij ook in Maastricht. Hij koncerteer de in Oost- en West-Europa, Noord- en Zuid-Amerika en Japan. Als solist trad hij op met orkesten onder leiding van J.-Fr. Paillard, G. Maes, D. Stemefeld en L. Gras. Wie meer informatie verlangt of toegangskaarten wil be stellen, kan hiervoor terecht in Erpe-Mere: Gemeenstelijk Administratief Centrum, Steenberg, Oudenaardsesteen- weg 458 (Tel. 053/62.71.11). Lokeren: V.V.V.-Kuituurge meenschap, Torenstraat 1 (Tel. 091/48.28.05). Stekene: Kulturele Dienst - Gemeentehuis, Dorpsstraat 1 (Tel. 03/779.78.01). Dendermonde: Dienst Kuituur en Toerisme, Stadhuis, Grote Markt 1 (tel. 052/21.39.56 of 21.39.57). Aalst: Kulturele Dienst, Kat- testraat 33 (Tel. 053/77.11.11 toestel nr. 245). Enkele jaren geleden nam Marnixring Dender monde Ros Beiaard het gelukkige initiatief aperi- tiefkoncerten te organiseren op zondagmorgen. Deze koncerten, die vaak prachtige muzikale mo menten opleverden, werden gewoonlijk vrij druk bijgewoond. Op zondag 6 oktober gaan deze aperitiefkonoerten opnieuw van start. De voorbije dagen woonden we in het Brusselse Paleis voor Schone Kunsten een schitterende uitvoering bij van Haendels weinig bekende oratorium «Theodora» door Concentus Musicus, het Nederlands Kamerorkest, vijf boeiende solisten o.I.v. Nikolaus Hamcacourt. In het Gentse Sportpaleis boeide Béjarts Ballet van de XXste Eeuw met «Zeven Griekse Dansen» op muziek van Mikis Theodorakis en met de wereldkreatie van «Le Baiser de la Fée» op muziek van Igor Strawinsky, beide in koreografie var» Béjart zelf. Wij hoorden in het Gentse Congrescentrum ook een weeral verbluffend Musica Antiqua Kóln met werken van Heinichen, Pisendel, Telemann, Zelenka en Vivaldi. Drie boeiende belevenissen. Harnoncourt dirigeert schitterende «Theodora» Haendels oratorium «Theodora» is samen met «The Messiah» zijn enig oratorium geïnspireerd door een kristelijk onderwerp: de andere zijn alle oud-testamentisch van onderwerp. Het is in feite een dramatisch oratorium, een martelaarsverhaal uit de eerste jaren van het kristendom. Het is muzikaal gezien geen gemakkelijk maar toch een mooi werk met schitterende passages. Wat Nikolaus Harnoncourt er in Brussel van gemaakt heeft, behoort voor ons tot de hoogtepunten van het lopende Festival. Harnoncourt, samen met Gustav Leonhardt de paus van de historische autenticiteit, toonde z(ch een meesterlijk interpreet en dirigent. Autentiek of niet, hij is in de eerste plaats een gigantisch muzikaal man. En hij weet dit over te brengen op zijn uitvoerders: zijn eigen instrumentaal ensemble Concentus Musicus en het Nederlands Kamerkoor en de solisten (sopraan Beatrice Niehoff, alt Jard Van Nes, altus Paul Esswood, tenor William Kendall en bas Harry Van der Kamp die de zieke Roderick Kennedy verving. Het waren allen gesmeerd lopende radertjes in een schitterend geheel! De ii toen Dat kinc eige Den gev< Vier Dat huif Suy; won bove liet de r al e Jard van Nes in Theodora Musica Antiqua Köln in Gent aan het werk. Béjart kreëerde «Le Baiser de la Fée» Béjart en zijn Ballet van de XXste Eeuw zijn reeds jaren vaste gasten in het festivalaanbod. Dit jaar gaf Béjart het festival de wereldkreatie van zijn nieuwe koreografie «Le Baiser de la Fée» op muziek van Igor Strawinsky op een tema van Peter Tsjaikovsky. Strawinsky ontwierp zelf een (gewild vaag gehouden) scenario dat geïnspireerd werd door een sprookje van H.C. Andersen, «De IJsfee». We hoorden velen vertellen dat ze «het verhaal» van dit dansstuk niet konden volgen, Béjart heeft het ons zeker niet gemakkelijk gemaakt. Zijn danstaal en zijn symbolen zijn inderdaad niet zo eenvoudig te vatten. Ook zijn koreografie zelf was nogal verwarrend, ongelijk van inspiratie al kwamen er sublieme dansmomenten in voor. We denken dan bijvoorbeeld aan de laatste pas-de-deux tussen de fee en de jonge man! De ster van het uitermate boeiend dansensemble was dit keer Eric Vu- An, gastdanser van de Parijse Opéra. Hij paart een verbluffende techniek aan een erg grote lichaamsbeheersing; toch mist hij nog dat tikkeltje «grandeur» dat mensen als een Bortoluzzi of een Jorge Don wel hadden maar dat komt wellicht nog. Voor deze wereldkreatie vergastte het ensemble ons nog op de «Zeven Griekse Dansen» op muziek van Theodorakis, een uiteraard veel toegankelijker nummer dat enorm sukses oogstte, al leek de homogeniteit niet altijd optimaal. Een boeiende belevenis toch! Musica Antiqua Köln koncerteert adembenemend! Nadat ze reeds eerder aan het werk waren in het Antwerpse Vleeshuismuseum, waren de leden van het barokensemble Musica Antiqua Köln vorige maandag in het Gentse Congrescentrum te gast met werken, destijds geschreven voor het orkest van de Keurvorsten van Dresden. En het ensemble toonde zich nog maar eens de faam waardig, een van de beste barokensembles te zijn van ons kontinent. Ze vertolkten werk van Heinichen, Pisendel, Telemann, Zelenka en Vivaldi; allemaal komponisten die deze werken speciaal schreven «per l'Orchestra di Dresda», zoals Vivaldi ekspheiet vermeldde. Rijke schakeringen, vitalistische ritmiek, prachtige toonvorming, volmaakt samenspel, indringende interpretatie: allemaal kwaliteiten die dit gezelschap in zeer ruime mate bezit. Ze maken dat een koncert met Musica Antiqua Köln telkens weer een feest wordt. Niet alleen de totaalklank van het ensemble is van de hoogste kwaliteit, ook solistisch komen de leden uitstekend naar voren: barokvio- liste Mary Utiger, blokfluitisten Sabine Bauer en Michael Schneider, barokhobois- ten H.P. Westermann en Michael Niesemann en barokfagottist Michael McCraw. Een schitterend koncert en een terecht opgetogen pubhek! L. De muzikale schijnwerper wordt gericht op «Het Lied in de Romantiek». De uit voerders zijn mensen van eigen bodem: alt Chris Pee en pianist Dirk Vermeir. Programma Wanneer men over het lid in de Romantiek spreekt, heeft men nogal eens de neiging dit te beperken tot het Duitstalige repertoire. Deze beperking slaat echter nergens op natuurlijk. Ook andere taalgebieden hebben hun romantische stijlperio de gehad. In de programmatie van dit aperitiefkoncert blijkt dit overigens, gelukkig maar, duidelijk: naast liederen van Beethoven, Schubert en Schumann komen ook werkjes aan bod van Grieg en onze Mortelmans. Van Ludwig van Beethoven (1770-1827) horen we «FreudvoU und leidvoll» en «Ich liebe dich» Franz Schubert (1797-1828), de eerste grootmeester van het üd - hij schreef er honder den is vertegenwoordig met «An die Musik», «La chen und Weinen», «Die Fo- relle», «Gretchen am Spin rad» en «Standchen». Een andere meester van het ro mantische lied is Robert Schumann (1810-1856), van hem staan «In der Fremde», «Du bist wie eine Blume», «Mondnacht», «Weit, weit» en «Der Nuss- baum» geprogrammeerd. Vertegenwoordigers van andere romantische scho len zijn de Noor Edvard Grieg (1843-1907) en de Vlaming Lodewijk Mortel mans (1868-1952), leerling van Benoit en later direk teur van het Koninklijk Vlaams Conservatorium te Antwerpen. Van de Noor vertolkt Chris Pee «Gute Morgen», «Ich liebe dich», «Mutterschmerz» en «Mit eine Primula veris» en van Mortelmans «'t Avond» en «De Zwane». Een programma met nogal wat tophits uit de romanti sche liedliteratuur en min der bekende werkjes. Uitvoerders De uitvoerders van dit ape- ritiefkonoert zijn beiden Dendermondenaar8. Alt Chris Pee behaalde aan de muziekakademie tq Den dermonde voor zang de prijs van uitmuntendheid en de regeringsmedaille. Zij werd ook laureaat van de Pro Civitate Wedstrijd. Aan het Brugse Conserva torium behaalde ze de prijs van uitmuntendheid en weer de regeringsmedaille voor lyrische kunsten. Ze trad gedurende verscheide ne jaren op met het West vlaams Vokaal Ensemble van Patrick Peire in bin nen- en buitenland. Ze werkte mee aan B.R.T. - koncerten voor Jeugd en Muziek en aan diverse zo- merkoncerten aan de kust. Sinds 1980 maakt ze vast deel uit van het gezelschap van de Koninklijke Vlaam se Opera te Antwerpen, die in 1982 omgevormd werd tot Opera voor Vlaanderen, waaraan ze als alt mee werkt in het operakoor. Ze verzorgde tal van koncer ten, aperitiefkoncerten en liederavonden. Dirk Vermeir werd in 1958 te Dendermonde geboren. Hij studeerde aan het Lem- mensinstituut te Leuven waar hij laureaat werd pia no en muziekpedagogie; hij behaalde er tevens eerste prijzen harmonie, contra punt, fuga en kamermu ziek Zijn opleiding als pia nist ontving van M. Toma- sino, Robert Groelot, J. Genty en Jean-Lauce Van den Eynden. Momenteel is hij leraar aan het Lem- mensinstituut te Leuven, aan het Koninklijk Muziek conservatorium te Gent en aan de stedelijke muziek school te Dendermonde. Hij treedt vaak op als pianist en klavecinist, dit veelal in ka mermuziek verband. o.m. voor het Festival van Vlaan deren en B.R.T 3. Verder is hij aktief als koorleider (Gymelenensemble) en ar rangeur. Ook als kompo nist realizeerde hij reeds heelwat: o.m. een bewer king van negrospiritual «Go down, Moses» dat vol gende week zaterdag te Ou denaarde uitgevoerd wordt in het kader van het Festi val van Vlaanderen. De kreatie van zijn «Magnifi cat» voor sopraan, mannen stemmen, strijkers kopers, theorbe en orgel, die voor zaterdag 14 september voorzien was te Liedekerke (eveneens in het kader van het Festival van Vlaande ren) moest wegens gezond heidsperikelen toen worden uitgesteld. Is er in Dender monde geen enkele kon- certorganisator die deze kreatie in de eigen Dender stad kan laten dooreraan? Dit aperitiefkoncert heeft plaats in het Stadhuis op de Grote Markt te Dendermon de volgende zondag 6 okto ber te 11 uur. In de toe gangsprijs van 120 BF (100 voor 3-plussers en 50 voor studenten) is het aperitief begrepen dat na afloop van het koncert, rond 12 uur, geserveerd wordt. L Negen herbergen, jeugd huizen of jeugdclubs orga niseren op vrijdag 18 okto ber de eerste Hamse kroe gentocht. Verlenen hieraan hun medewerking, jeugd huis vzw Knots, Geem- straat, café De Rozen Oli fant, Geemstraat, café Day- tona, zaal Rio, café 't Kroegsken en jeugdhuis The Old Chap, allen Hoog straat en café Tivoli en café Cliché in de Kerkstraat en tot slot jeugdclub Den Trap op de Markt In elke deelne mende café treed één groep op. Met één toegangskaart kan men een ganse avond genieten van jazz, rock, blues en reggae. Kaarten in voorverkoop 120 fr., op de avond zelf 150 fr. Aanvang 21 uur. In vzw Knots (Geemstraat) treedt «The Muddy Mother Band» op, één van de vier jazz-ensembles geplukt uit de Antwerpse jazz-studio. «The Stephan Peterson Group», eveneens uit Ant werpen, brengt swingjazz in café De Rozen Olifant (Geemstraat). Even verder maakt «The gi ve Buzze Band» zijn live reputatie waar, in café Day- tona (Hoogstraat) Zij bren gen rock, blues en rythm'nd blues. Nog in de Hoogstraat, namelijk in zaal Rio, produceert Kaya Jamaicaanse reggae-klan- ken. Wie Kaya ooit aan het werk zag (o.a. op de Gentse Fees ten) weet dat hun optredens een waar evenement zijn. Intiemer zal het er hoogst waarschijnlijk aan toe gaan in 't Kroegsken (Hoog straat). De groep «Jo Jazz Kimpens» zal daar voor de ambiance zorgen. Blues- freaks en aanverwanten ko men aan hun trekken in' jeugdhuis The Old Chap (Hoogstraat). Daar treedt «Swing Job» op, stilaan aan het uitgroeien tot Vlaan- derens meest bekende blue8groep. Kwaliteit!

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1985 | | pagina 20