Uniek koncert door Pools Zangkoor te Hofstade
De hartewens van Lieve Suys:
«Met mijn zingende nachtegalen eens optreden
in mijn geboortestad Dendermonde»
Jeugd en Muziek Dendermonde
biedt zes koncerten voor
het seizoen 1985-1986
La Petite Bande
te Berlare
Steendorpse fanfare
(ook) kampioen in Leest
De Voorpost - 4.10.1985 - 21
Een goede 35 jaar geleden luisterde men in de Onze-Lieve-Vrouwkerk van Dendermon-
met ingehouden adem naar de heldere stem van Lieve Suys, de dochter van de
toenmalige organist van deze kerk. Een nachtegaal in Dendermonde, zo zei men toen.
Dat was in de vijftiger jaren. Nu in 1985 heeft diezelfde Lieve Suys een pracht van een
kinderkoor, dat wijd en zijd triomfen oogstte. Zij heeft maar één hartewens en die kan
eigenlijk snel in vervulling gaan: «Met mijn zingende nachtegalen eens optreden in
Dendermonde», zo zegt de koorleidster die nu in Antwerpen een thuishaven heeft
gevonden en zich daar evenzeer als in Dendermonde toelegt op de muziek.
Vier jaar en op het podium
Dat muziek troef was in het
huisgezin van orgeüst
Suys, dat zal niemand ver
wonderen. Dat vader Suys
bovendien geen moment
liet voorbijgaan om zich op
de muziek toe te leggen, is
al even voor de hand lig
gend. Lieve Suys was al
evenzeer als haar vader
door de muziek gegrepen.
Ze herinnert zich nog zeer
goed wanneer ze voor de
eerste maal voor het pu
bliek optrad. «Ik was vier
jaar oud. Op hoogdagen en
bij speciale vieringen zong
ik in de Onze-Lieve-Vrouw-
kerk. Later werd mij ver
teld dat velen van oordeel
waren dat ik bij de kerststal
stond, maar in werkelijk
heid stond ik naast het or
gel, op het hoogzaal, naast
vader. Een paar weken ge
leden vond ik nog een pro
gramma met wiegeliederen
die ik als zesjarig meisje
heb gezongen bij het doop
sel van een van de kinderen
van Ridder Schellekens. Ik
weet ook nog dat ik kort
daarop mee op tournee
ging met het Sint-Grego-
rius- en met het Sint-Ceci-
liakoor We zongen toen
kinderliedjes van Flor Pee-
ters en bekende wiegeliede
ren van Brahms en Schu
bert.»
Dat een dergelijk zangta
lent diende bijgeschaafd,
vond Lieve niet meer dan
normaal. Ze was zeven jaar
De jeugdige zangertjes van het Merksems jongerenkoor dat door Lieve Suys naar
ongekende hoogten werd geleid
Lieve Suys
toen ze werd ingeschreven
voor de lessen notenleer
aan de stedelijke muziek-
akademie en later kwam
daarbij klavier, «Op mijn
zestiende kreeg ik een
staatsmedaille. Ik meen dat
de Dendermondse muziek-
akademie toen heel wat
leerlingen tot beroepsmusi
ci heeft opgeleid, want van
mijn toenmalige medestu
denten zie ik er nu verschil
lende in orkesten of als mu
ziekleraar.»
Ook ak trice
Lieve Suys kon ook op to
neel best uit de voeten. «Ik
deed mijn debuut op de
planken op mijn negende
jaar. Het stuk dat we toen
in het Sint-Vincentiusinsti-
tuut speelden heette «Pe-
reltje». Ik speelde de rol van
Sinds de Dendermondse afdeling van Jeugd en Muziek Vlaanderen een paar jaar
geleden werd heropgericht, heeft deze vereniging reeds heel wat boeiende koncerten
georganiseerd voor de jongeren én oudere muziekliefhebbers. Voor een prikje kan men
deze koncerten, die steeds een ruime diversiteit vertonen, bijwonen. Voor het seizoen
1985-1986 staan naast de zes avondkoncerten, die voor iedereen toegankelijk zijn, niet
minder dan acht schoolkoncerten geprogrammeerd in Dendermonde. Voorzitter Marcel
De fleur en sekretaris Jan Bracke slaagden er ook nu weer in een boeiend en verscheiden
programma-aanbod samen te stellen.
Avondkoncerten
Het eerste avondkoncert
programmeert Francois
Glorieux en zijn orkest met
programma «Van klas
siek ot Michael Jackson»,
dit op dinsdag 15 oktober
19.30 uur in het Heilig
Maagdkollege. Meer over
Glorieux en dit koncert ver
der in deze bijdrage.
Op dinsdag 26 november
kunnen onze jeugdige mu
ziekliefhebbers in de zaal
van het Vrij Technisch In
stituut aan de Van Winckel-
i kennismaken met
S.E.M. of de Studio Ekspe-
rimentele Muziek, een niet
altijd bekend en gewaar
deerd muziekgenre.
Marie-josé Simard uit Cana
da speelt op vibrafoon en
marimba (een instrument
dat zijn naam ontleent aan
een volksinstrument uit
Afrika en Centraal Ameri
ka en een dipe versie is van
de orkestxylofoon; zijn
toonbereik varieert van drie
tot vijf oktaven) op dinsdag
28 januari in het Sint-Vin-
centiusinstituut aan de Van
Duysestraat.
Ook dit jaar weer een muzi
kale film op het program
ma: «The Wall - Pink Floyd»
met in de hoofdrol Bob
Geldof (je weet wel van het
grote popgebeuren voor
hongerend Afrika); in Cine
ma Albert aan de Sint-Gil
lislaan op riinnHng 25 fe
bruari.
Veertig jeugdige muzikan
ten vormen samen het
Kempisch Jeugdorkest. Dit
orkest speelt op dinsdag 29
april in de Kerk Onze-Lie-
ve-Vrouw Zwijveke in de
Boonwijk.
En onze eigen «Dender
mondse» Jeggpap New Or
leans Jazzband zorgt voor
de jazzinbreng in dit prog-
razmma van Jeugd en Mu
ziek. Op woensdag 25 juni
zijn ze voor Jeugd en Mu
ziek te gast in de feestzaal
van het Koninklijk Athe
neum aan de Geldroplaan.
Zes avondkoncerten die
boeiend lijken te worden.
Voor een spotprijsje kun
nen studenten deze koncer
ten bijwonen. Een jeugd-
abonnement (enkel voor
studenten) kost 200 frank,
een volwassenabonnement
kost vierhonderd frank.
Losse kaarten voor één
koncert kosten 150 fr. voor
de jeugd en 200 fr. voor
volwassenen. Wie inlichtin
gen wil over deze muzikale
koncerten, kan terecht op
het secretariaat van Jeugd
en Muziek Dendermonde,
Sijpestraat 14, 9290 Berla-
re (tel. 052/42.30.28).
Studenten kunnen zich best
wenden tot de schoolafge-
vaardigde van Jeugd en
Muziek, die alle informatie
en abonnementen bezorgt.
Sohoolkonoerten
Ook in de scholen zelf kun
nen koncerten worden
georganizeerd. Voor dit
schooljaar staan volgende
ensembles geprogram
meerd: Percussion '82, een
slagwerkkwartet; het West
vlaams Brahms Trio dat po
pulaire klassiek speelt op
piano, cello en klarinet; het
Brussels Saxofoonkwartet
(sopraan, alt, tenor en bari
ton); The Balladeers met
Amerikaanse folksongs en
traditionals; het Koninklijk
Ballet van Vlaanderen met
een initiatieprogramma
poëzie aangepast voor de
jeugd door het Poëzietrio
Rita Dejonckheere; klassie
ke en populaire melodieën
door het gitaarduo Duffe
leer; Theater Taptoe van
Freek Neyrinck met «De
Kleine Prins», een speciaal
poppenteaterprogramma.
Deze programma's zijn spe
cifiek bestemd om in
schoolverband, tijdens de
gewone lesuren dus, geor
ganizeerd te worden.
Dinsdag 15 oktober:
«Van klassiek tot Michael
Jackson» door Francois
Glorieux en zijn orkest
De Belgische musicus
Francois Glorieux is wat
men mag noemen een heel
apart «geval» in de geschie
denis van de muziek: pia
nist, komponist, dirigent,
kommentator en animator,
leraar kamermuziek aan
het Koninklijk Muziekcon
servatorium te Gent, leider
van de Internationale Zo-
merkursus voor piano aan
het Koninklijk Vlaams Mu
ziekconservatorium te Ant
werpen en gastprofessor
aan de Amerikaanse Yale-
University. Hij laat zich
vooral opmerken door zijn
verbazingwekkende reci
tals mét improvisaties die
hij thans in vijf talen voor
stelt. Zijn gaven en zijn bui
tengewoon aanpassings
vermogen laten hem zonder
meer toe om, altijd even for
tuinlijk, zowel de klassieke
muziek als de jazz, de musi
cal en de popmuziek te be
naderen, hetgeen wel eer
der uitzonderlijk mag ge
noemd worden.
Tussen de markante feiten
van een zeer gevulde bio
grafie moet toch de aan
dacht gevestigd worden op
het behalen van de Harriet
Cohen International Music
Award (Londen 1967, de
Achilles Van Ackerprijs
(Brugge 1977) en de on-
langsuitgereikteLieven
telijke toemees met André
Cluytens in Duitsland en
Oostenrijk; zijn ontelbare
koncerten en recitals door
heen Europa, Noord- en
Zuid-Amerika, Azié en Afri
ka; zijn samenwerking met
het Ballet van de XXste
Eeuw, het Koninklijk Bal
let van Vlaanderen, het Ne
derlands Danstheater, de
koreografen Béjart, Le-
clair. Koning, Loza en Co-
relli, gastdirigent van de
beroemde big band van
Stan Kenton; meer dan 800
voorstellingen voor
Jeugd en Muziek; zijn wer
ken «Manhattan», «Bewe
gingen», «Ritus Pagan us
«Traklgedichte», «Diverti
mento», filmmuziek, enz.
Ander evenement: het fan
tastisch sukses van zijn
grammofoonplaten. Sinds
maanden in Japan op de
eerste plaats van de klassie
ke hitparade, ontvangt hij
er een gouden plaat. In fe
bruari 1979 stiocht hij te
Brussel een eigen orkest,
het Francois Glorieux and
His Orchestra. Deze Belgi
sche groep bestaat uit 5
een blind meisje en ik her
inner mij nog zeer goed dat
ik bij het opkomen tastend
een vaas moest stuk gooien.
Die ene scène heb ik zeker
honderd maal moeten over
doen vooraleer ze echt na
tuurlijk overkwam. De op
voering zelf werd een suk
ses. De regisseur van het
stuk, zuster Pharaïlde, was
in de wolken en het pubhek
vertederd en ontroerd. Een
vader van tien kinderen,
een zekere mijnheer Cassi-
man, kwam snikkend bij
mijn ouders en zei dat het
toch nogal straf was dat zo
ne snotneus van een kind
hem - een reus van een
vent - zo had doen
schreien.
Drie jaar later speelde Lieve
Suys weer mee. Dit keer in
«Greta's wondere tocht».
Het was een zangspel en
daar kwam haar talent nog
meer tot uiting. Kort daar
op werd in de Mariakring
het kerstspel «En waar de
ster bleef stille staan» opge
voerd. Lieve was een van de
drie Lieve Vrouwkes.
Alleen nog muziek
Eenmaal de studies aan het
Sint-V incentiusinstituut
achter de rug, ging Lieve
Suys naar het conservato
rium. Een oude droom die
werkelijkheid werd. «Ik
had dat altijd gehoopt en de
laatste drie jaar van mijn
humaniora er ook sterk
naar toe geleefd. De keuze
viel op Antwerpen. Vader
was immers een oudleer
ling van de toenmalige di-
rekteur Flor Peeters, met
wiens orgelmuziek en liede
ren ik van in de wieg werd
opgevoed. Toen ik boven
dien de grootmeester die
Flor Peetera was in levende
lijve zag en hoorde spelen,
stond het voor mij vast dat
het Antwerpen zou wor
den.»
Lieve Suys haalde al na één
jaar de eerste prijs in noten-
leer. Dat als gevolg van de
degelijke opleiding die ze in
Dendermonde had genoten.
Daarna volgden nog eerste
prijzen voor voordracht,
klavier en kamermuziek.
Ook buiten het conservato
rium volgde ze lessen. On
der meer in Salzburg waar
ze tweemaal een vakantie-
kursus volgde. De eerste
keer voor zang en de tweede
maal voor klavier. Met haar
man volgde ze ook nog een
kursus in Wenen. In Neder
land stak ze heel wat we
tenswaardigheden op over
direktie.
Dendermonde vergreten?
«In geen geval» zegt Lieve.
«Dendermonde bleef me
nauw aan het hart liggen.
Voor ik in Antwerpen ging
wonen, deed ik tijdens mijn
Het Merksems koor werd ook al door koningin Fabiola gefeliciteerd.
vrije tijd aan toneel bij de
Leeuwerckenaers. Leon
Vertongen was er toen re
gisseur. Van hem heb ik
zeer veel geleerd, zodat ik
in het Hoger Instituut voor
Dramatische Kunst, waar
ik nu les geef, zeker niet uit
de toon viel. Ik kreeg er de
gelegenheid om er te akte-
ren en speelde de pianist in
een nightclub. Denise De-
weerdt en andere akteurs
herkenden mij pas, toen ik
piano begon te spelen.
In Dendermonde deed ik
mijn groot toneeldebuut in
«De kuise bruidegom» met
onder meer Francis Ghijs-
brecht en René Legat. Later
speelde ik ook nog de rol
van Elly in «Een buiten
kansje» en «Een engel
kwam voorbij». Dat was een
stuk dat in plat dialekt
werd gespeeld.»
Ondertussen is Lieve Suys
lerares geworden. In het
muziekonderwijs natuur
lijk. Tussendoor geeft ze
koncertenvoordrachten
speelt ze voor begeleidster
en dirigeert ze een koor.
Eerst gaf ze noteleer, voor
dracht en piano aan ver
schillende muziekakade-
mies. Tenslotte belandde ze
in het Hoger Instituut voor
Dramatische Kunst als be
geleidster en docente «alge
mene muziekleer», In de
Merksemse Muziekakade-
mie is ze nog lerares noten-
leer, samenzang, samen
spel en begeleidster.
Koordirigente
Van de kleine nachtegaal
met de zilveren stem is Lie
ve Suys ondertussen uitge
groeid tot een koordirigen
te met naam en faam. Al
enkele jaren heeft ze het
Merksems Jeugd- en Kin
derkoor onder haar leiding.
«Dirigeren is een stuk van
mijn leven geworden», zegt
Lieve. «Het belangrijkste
deel van mijn leven zelfs.
Tien jaar geleden leerde ik
een fantastische zangpeda
goge kennen met name me
vrouw A. Nevry die mij zeer
vlug de techniek van het
zingen heeft bijgebracht.
Want ofschoon ik al zoveel
jaren zong, de échte tech
niek had ik nergens ge
leerd. Goede stempedago-
gen zijn in ons land inder
daad een grote zeldzaam
heid. Zo werd zingen voor
mij een genot. Met de dag
groeide bij mij ook het ver
langen om kinderstemmen
te gaan vormen en zo een
koor op te richten. Zo
kwam het Merksems Jeugd-
en Kinderkoor tot stand.»
Het Jeugd- en Kinderkoor
van Merksem werd opge
richt in 1978 en telt onge
veer 40 jonge mensen van 8
tot 20 jaar die elke zater
dagnamiddag naar de
zangherhalingen komen.
Die herhalingen vinden
plaats in Merksem, maar de
zangertjes komen uit zowat
alle randgemeenten van
Merksem. Het prettige is
dat ze haast allen muziek
kennen.
Ze lezen vlot noten
en bespelen een instru
ment. «Dat is een groot
voordeel, want daardoor
kunnen ze ook naar moeilij
ke 20e-eeuwse werken grij
pen en dat vinden de oudste
leden dan weer boeiend. Het
sluit evenwel niet uit dat zij
ook renaissance, klassieke
en romantische werken uit
voeren, die natuurlijk ook
hun moeilijkheden hebben,
maar die door haast ieder
een worden gebracht. Onze
hedendaagse komponisten
hebben ook behoefte om
him werken te horen. Aan
de vokale techniek wordt
streng gewerkt. Het gevolg
is dat de kinderen biezon-
der veel vreugde beleven
aan hun zingen en hun op
tredens. Het koor, dat blijkt
ook uit verschillende jury
verslagen, blinkt uit door
zijn mooie sonore klank en
zijn verrassende technische
vaardigheid. Ook wat ex
pressie betreft, wordt alle
onverschillige tekstweer
gave of muzikale vlakheid
tegengegaan, zodat het
koor tijdens de koncerten
steeds weer het publiek
blijft boeien en ontroeren.»
Het Merksems Jeugd- en
Kinderkoor is sedert zijn
bestaan zowat te gast ge
weest in heel Vlaanderen.
Een kale plek op het lijstje
van gaststeden vormt Den
dermonde. Het werd door
de BRT gevraagd voor ra
dio- en televisie-opnamen
en ging op koncertreis naar
Nederland, Duitsland, En
geland (met koncerten in de
katedraal van Rochester en
de abdij van Aylesford) en
zelfs naar Bulgarije. Op het
Nederlands Koorfestival
van vorig jaar behaalde het
jeugdkoor de eerste prijs in
de hoogste kategorie jeugd
koren en op het Europees
Muziekfestival in Neerpelt
behaalde het koor een eer
ste prijs «cum laude» met
94 procent in de Wimpel
reeks - dat is de hoogste
kategorie - en een toeken
ning van de medaille Pro
Musica.
«De jury schreef onder
meer 'zeer mooie heldere
kinderstemmen die met
groot gemak en precisie
zingen. Heerlijk en zuiver.
Bewonderenswaardige tech
niek. Levendige en voor
treffelijke uitvoering.
Boeiend en afwisselend re
pertoire.
Wat er dan op dat repertoi
re staat: Stabat Mater van
Pergolesi, Anima Nostra
van Hay dn, Mis sa de An ge-
lis van J. Van Hoof, A Cere
mony of Carols van B. Brit
ten, A Savior Bom van C.A.
Gibss en werken van Mo
zart, Schubert, Schumann,
Mendelssohn, Reger, Absil,
Kadaly, Eben, Van Nuffel,
V. Nees, F. Peetere, Rossau,
Keraters, enz.
Ondanks al die grote natio
nale en internationale er
kenning, heeft Lieve Suys
nog één hartewens, die ze
graag in vervulling zag
gaan: «In mijn geboorte
stad Dendermonde in de On-
ze-Lieve-Vrouwkerk, waar
ikzelf meer dan 15 jaar
zong, of op het stadhuis,
waar ik ooit eksamen afleg
de en koncerten gaf, eens
een koncert te mogen geven
met mijn nachtegaaltjes.
Het zou een énige belevenis
zijn.»
hoorns, 5 trompetten, 5 in het Hofstaads Parochiaal Centrum treedt op zaterdag 5 oktober te 20 u. het Koor van ge mensen, evolueerde al
scnuitBazuinenDastuoa, de Polytechnische Akademie van Szczecin in Polen op te 20 u. Dit ter gelegenheid van vlug tot een van de meest
slagwerkers, basgitaar en het 30-jarig bestaan van het Sint-Jan Berchmanskoor in 1954 opgericht door de representatieve elementen
piano. Franpois Glorieux toenmalige medepastoor E.H. De Smet, momenteel pastoor te Wortegem. van het Pools muzikaal te-
schreef voor dit ensemble ven. Zijn omvangrijk reper-
een twintigtal meuwe wer- Van ^mannen- naar^ ge- Midden de jaren '70 diende eerste keer als gemengd torium omvat zangstukken
mengd koor met tribulaties men vast te stellen dat het koor werd aangetreden
Gestart werd met 27 man- mannenkoor, dat intussen werd voor 2 jaar eerste divi-
van al wat 1
componist, niet
1 heeft als
het
nen die aanvankelijk onder op w --
dirigent Feraand Haute- zangtornooien in eerste di- voor vier jaar bevestigd eerste moderne toondich-
keete, sinds Sinksen 1955 visie werd gerangschikt, werd. ters; Hindemith, Orff, Szy-
opgevoïgd door dirigent .Jo- tot een te kleine bezetting Nog in 1983 mocht het niancwski, Pcnderecki e.a.
zef Van der Vurst, op zich was teruggevallen. Er werd koor zeer veel sukses oog
namen «het opluisteren van uitgebreid met vrouwen,
de zang bij
Plechtigheden»
ken, waaronder. «In Memo-
riam and Tribute to Stan
Kenton», «Fanfare for Eu
rope», «Recuerdos de via-
jes», «Fanfare for the
Orchestra». «Hymn to Hu
manity», enz.
De internationale muziek-
pera beschouwt Francois
Glorieux vaak als «feno
meen» of «meesterto ve
naar», Trouwens, dankzij
zijn entoesiasme, zijn spon- w
taneïteit, zijn diversiteit en de het mannenkoor" vele onbestaande,
zijn menselijkheid, slaagt jaren. Opnieuw dus mannenkoor,
hij er steeds in eender welk Bijzonder sukses kende het niet met onverdeeld sukses,
publiek «gelukkig» te ma- mannenkoor op de tornooi- vermits in het Provinciaal Vurst, zong in al die tijd in over zowat all* landen van
ken. Een Duitse krant en, georganiseerd door het Tomooi te Aalst 2° divisie meer dan vijfentwintig ver- Europa (Oost en West) tot
schreef onlangs: «Glorieux Beverkoor in Beverlo, waar werd behaald schillende steden en ge- de Filippijnen en India,
boeit en amuseert tegelij- het in 1971 de eerste en in In 1979 wordt opnieuw ge- meenten van het Vlaamse waar het allerlei eerste prij-
kertijd. Welke hedendaags* 1972 de tweede prijs weg- tracht tot een gemengd land. zen of ereplaatsen behaalde
musicus doet het hem na?» kaapte. koor te evolueren, wat lukt Op zijn repertorium heeft in de befaamde koortref-
zodat op 29 maart 1980 een het zowel geestelijke als fers.
volledige koncertavond kan profane zangstukken, zo
van oude meesters als van Dit jaar is het op koncert-
reig tn Duitsland en voor de
eerste maal in België, waar
het op zaterdag 5 oktober
Het werd in 1952 opgericht e.k. om 20 uur zijn enig
de tweede divisie die hen en sindsdien ononderbro- koncert geeft in de feestzaal
in '83 voor 4 jaar werd be- ken geleid door Jan Szyroc- van het Parochiaal Cen-
ki. De groep, aanvankelijk trum te Hofstade (Aalst),
één van de vete liefhebbers- LH
sten met de integrale uit- Het koor is een permanent
Kerkelijke die echter tegelijk een eigen voering van de Boheemse ambassadeur van het muzi-
zelfstandig koor uitmaak- Herderamis van de Tsjechi- kale gebeuren in Szvzecin:
Onder voorzitterschap van ten. De samenzang als ge- sche komponist Jan Jakub in 1959 ondernam het een
Marcel Leemans, opvolger mengd koor was slechts ok- Ryba. eerste tournee in Bulgarije
1 Jozef Van Neck, gedij- kasioneel en in 1977 terug Het Sint-Jan Berchmans- en sindsdien deed het niet
koor, in wisselende bezet- minder dan 20 landen aan,
ting maar steeds onder de gaande van Amerika
leiding van Jozef Van der (Noord en Zuid), Canada
Vurst, zong in al die tijd in over zowat alle landen van
meer dan vijfentwintig ver- Europa (Oost en West) tot
schillende steden en ge- de Filippijnen en India,
verzorgd worden.
Bij de provinciale tornooien hedendaagse componisten.
1981 waar voor de
maal als gemengd koor
i opgetreden behaalden
Het Pools Koor uit Szczecin
vestigd.
Bij de Provinciale Koortor-
nooien 1981, waar voor de koren van studerende jon-
Op 6 december komt niet Sint-Niklaas, maar wel La
Petite Bande naar Berlare. De Koncertvereniging is
er in geslaagd dit wereldberoemde barokorkest te
kontrakteren voor haar 3de St.-Martinuskoncert.
Kaarten zijn verkrijgbaar Het Bachconcert dat te Ber- In haar jong bestaan heeft
E. Hertecantlaan 6 te lare wordt gebracht, zal deze vereniging, ontstaan
Berlare. vanaf de clavecimbel geleid uit de kuituurkring, al heel
worden door Gustav Leon- wat koncerten georgani-
La Petite Bande werd sa- harHt q*prd 7,ii houwde verder on Voor de eerste maaJ m haar ten:
mengesteld en genoemd O a»am de liberale fan-
naar het orkest van Jean- Koncertvereniging Van Gijsegem begonnen.
Baptiste Lully (1632-1687), Berlaarse Koncertvere-
die hofkomponist was van niging brengt met deze or- Er waren al koncerten in de
Lodewijk XIV. De opnch- ganisatie het peil van de St.-Martinuskerk en in de
trng gebeurde m 1972 door aktiviteiten op een onbe- Bareldonkkapel. Ook is
de Belg Sigiswald Kuyken. twistbaar hoog niveau. Ook men er al enkele keren in
De groep bouwde zich de financieel
afgelopen jaren een wereld- mjng wej een risico. Men fares er toe over te halen
beroemde faam op als ver- recent erop dat het initia- samen te werken voor
"Danserye'. Daarna
e men Tompouce' een
fare Sint-Cecilia Steendorp driedelig werk van Werner
deel aan de internationale Van Cleemput. Tenslotte
muziekwedstrijd voor fan- 'Flashes' een vijfdelig werk
fares en harmonieën te van Jan Seghers,
Leest-Mechelen. De maandenlange voorbe
reiding en inzet van muzi
kanten en dii
ge en dynamische dirigent, beloond met een mooie uit-
Michel Leveugle, begon de slag. De fanfare werd kam-
tolkera van barokmuziek. Beriaro'de ^z^enlijk'ópTredeü tosnSerk°tatrderoe ■ÏT"' "ÏSÏ®
Zij traden op m de belang- VGrdiende aandacht zal ais mspeeiwenc net aerae kreeg van de jury 87% voor
rijkste muziekcentra van |crijp.Gn N.K. deel hrt Pavane van Tiel- de uitgevoerde werken.