Gemeentelijke Muziekschool Buggenhout
met prima ouverture nieuwe schooljaar in!
Alt Chris Pee en pianist verzorgen
op Dendermonds stadhuis puik aperitiefkoncert
Big Band Studio 10
sluit reeks aperi-
tiefkoncerten af
tinna
Muziek en chips
op «Dag van de Muziek»
te Lebbeke
22 - 11.10.1985 - De Voorpost
Jyn «ie o
^117 4
de leerlingen van iuniv
arsfluit volli
misschii wiel
d zal voo kon
we gen. in
e overti ®JU'
r dit voq^
pen we
ir troi RT]
van into
ïr Jul éooi
special pen
t zek
een prach
hele aankl4
Het eerste aperitiefkoncert dat dit seizoen door Marnixring Dendermonde Ros Beiaard
werd ingericht, stelde de schijnwerper op het lied in de romantiek: Schubert, Schu
mann, Grieg en Lode wijk Mortelmans. Voor dit aperitiefkoncert werd een beroep
gedaan op eigen Dendermondse beroepsmusici: alt Chris Pee en pianist Dirk Vermeir.
De publieke belangstelling was Hun ook zeer groot: de bovenzaal van het Dendermondse
stadhuis was zo goed als volgelopen met geïnteresseerde muziekliefhebbers. En ze
beleefden een erg mooi muzikaal aperitief!
Chris Pee, die haar muzika
le sporen verdiende bij het
Westvlaams Vokaal Ensem
ble, een van onze beste ko
ren, en in het Antwerpse
koor van de Opera voor
Vlaanderen, bewees hier
mee niet alleen als koorzan
geres talent te hebben,
maar ook solistisch heel
wat in haar mars te hebben.
Dirk Vermeir is in het Den
dermondse waarschijnlijk
best gekend als koordiri
gent, maar treedt ook vaak
op als klavecinist en pianist
en is daarenboven ook kom-
poni8t.
Bij een liedrecital gaat de
aandacht uiteraard in de
eerste plaats uit naar de
zangeres, die het meeste
muzikale gewicht te torsen
heeft. En Chris Pee bewees
dit vlot aan te kunnen. Ze
beschikt over een prima
diktie, een haast feilloos
toon treffen, een ekspressie-
ve voordracht en een erg
indringend interpretatie-
Van de vele honderden lie
deren die Franz Schubert
schreef, vertolkte Chris Pee
er vijf: «An die Musik», een
prima beginlied, het mis
schien meer voor sopraan
geschikte «Lachen und
Weinen», het speelse, over
bekende «Die Forelle», het
charmant gezongen
«Standchen» en dan het
heel mooie «Gretchen am
Spinrade»
In het voor hem uitermate
vruchtbare «liederjaar
1840- (hij was toen dolge
lukkig over zijn na lange
strijd gewonnen vrouw)
schreef Robert Schumann
verschillende liedercycli,
o.m. «Liederkreis»«Myr-
then», «Frauenliebe und
-leben» en «Dichterliebe».
Uit deze. en andere cycli,
zong Chris Pee een vijftal
liederen, o.m. het tedere
«Du bist wie eine Blume»
(erg ekspre88ief voorgedra
gen), de ekstatische «Wid-
mung», het stemmings
beeld «Mondnacht» met de
prachtige dissonanten. Ook
in deze liederen, die erg uit
gesproken gevoelens reve
leren, was Pees vertolking
uitstekend Ook begeleider-
pianist Dirk Vermeir deed
schitterend werk: de piano
diende zich hier niet te be
perken tot de rol van bege
leidingsinstrument, maar
nam als volwaardige part
ner deel aan de verklan
king van de gevoelens.
De Noorse komponist Ed-
vard Grieg verwerkte, zoals
gebruikelijk in de Europese
muziek van de tweede helft
van de 20ste eeuw, nogal
wat elementen uit de natio
nale volksmuziek; ook in
zijn liederen die hij vooral
schreef voor zijn echtgeno
te, die in heel Europa
Griegs liederen vertolkte.
Vandaar ook nogal wat be
schrijvende elementen in
zijn liederen. Chris Pee ver
tolkte achtereenvolgens
«Good Morning», «I love
thee», het klagende «Mo
ther Sorrow», «One Sum
mer Night» en de zeer be
schrijvende «With a Violet»
en -With a Waterlilly».
De Vlaamse muzieklitera
tuur was vertegenwoor
digd met twee liederen van
onze Antwerpse Lodewijk
Mortelmans, een over
gangsfiguur tussen ro
mantiek en impressionis
me. In «'t Avondt» kregen
we een erg intimistische be
schrijving te horen, waarin
ook de piano zijn aandeel
had. Het koncert besloot
met een primeur «De Zwa-
ne» is een lied van Lodewijk
Mortelmans dat nog niet in
druk verscheen. Chris Pee
had de door de komponist
handgeschreven partituur
van Frits Celis, vast diri
gent aan de Opera voor
Vlaanderen, die deze in per
soonlijk bezit heeft. Waar
schijnlijk dus een eerste
uitvoering van dit lied in
Dendermonde (en wie weet
ook daarbuiten?). Ook hier
een beschrijvende brok mu
ziek die mooi en erg soepel
vertolkt werd; ook de piano-
partituur bleek erg mooi te
zijn. Een lied dat zeker zijn
plaats verdient in onze
Vlaamse schat «an kunst
liederen!
Een mooi muzikaal aperi
tief dus met professionele
beroepsmensen van bij ons.
Dit verdient zeker navol
ging zo lang de kwaliteit
maar primeert! Het publiek
spaarde dan ook zijn ap
plaus niet en was ook tij
dens het aperitief, volgend
op het koncert, vol lof over
de prestatie van de uitvoer
ders en de programmatie.
Terecht menen we!
Volgende aperitiefkoncert
van Marnixring Dender
monde Ros Beiaard: zondag
10 november om 11 -tfur.
werken van Bach, Kodaly,
Schumann en Ryelandt
door pianist Mark
Goossens en cellist Paul
Van Egghen. Hierover ver
neemt u in een latere bijdra
ge meer gegevens.
Dendermonde. Aperitiefkoncert Marnixring. Dirk Vermeir aan de piano en Chris Pet
zang, zorgden voor een uitstekend koncert (foto Piet Hermans).
De serie aperitiefkoncerten door de stad Dendermonde
georganizeerd ter gelegenheid van het Europees Jaar van
de Muziek, brachten een paar maand lang alle Dender
mondse harmonieën, fanfares en andere blaasorkesten op
zondagmorgen op de Dendermondse kiosk. Voor vele
vroege wandelaars, bloemenkopers en aperitievers op de
terrasjes een interessant muzikaal gebeuren.
Dendermonde. Marnixring geeft aperitiefkoncert. Aandachtig werd geluisterd naar de
,rachti,e uitvoer*, door wm
Deze serie werd vorige zon
dag besloten met het optre
den van Big Band Studio 10
o.l.v. Leo De Smet.
En voor de gelegenheid lag
de Dendermondse Grote
Markt er zonovergoten bij.
Ondanks de konkurrentie
van het Mamix-aperitief-
koncert in het Stadhuis was
er een meer dan behoorlijke
opkomst voor dit muzikaal
aperitief. De drukbezette
terrasjes langsheen de
Markt en het applaus na elk
nummer waren hiervoor
wel een goede barometer.
Gedurende een uur vertolk
ten de jongens van Leo De
Smet een vijftiental van
hun knapste nummers,
waaronder o.a. «Walter
Kollo Medley». «I'm in the
Mood for Love», het erg rit
mische «Espana Canu», het
overbekende «Pink Panther
Theme», een «Ode aan Bert
Kaempfer», «How high to
the Moon», «Little Darlin'»,
«Mack the Knife». Ook een
eigen produktie, «Sunday
filmmuziekstijl, en dan nog
het prachtige nummer
«Trumpetters' Holiday»
met soli voor trombone en
twee trompetten. Uiteraard
waren ook de onvermijdelij
ke vermits we te maken
hebben met een big band!
nummers van Glen Miller
van de partij: «In the Mood»
en «Glen Miller Serenade».
Een prettig slot met muziek
voor echte big-bandadep-
ten! Ziet de stad het finan
cieel zitten deze organisatie
ook volgend jaar weer te
laten doorgaan? De diverse
muziekformaties zullen er
niet rouwig om zijn; de mu
ziekliefhebbers en wande
laars evenmin; de eigenaars
van de etablissementen
rond de markt zeker met.
En de muziek kan er maar
goed bij varen!
Of denkt men voor volgend
jaar aan namiddagkoncer-
ten, een soort van echte
«promenade»-koncerten
voor de Dendermondse ste
delingen-wandelaars?
In het kader van het «Jaar van de Muziek» werd vorige week zaterdag in de
Gemeentelijke Muziekschool te Lebbeke een «Dag van de Muziek» georganiseerd.
Zowel in de voor- als in de namiddag zongen, musiceerden en dansten leerkrach
ten en leerlingen in de «feestzaal» van de school langs de Stationsstraat.
Leek het opzet van deze muziekdag - de jeugd zowel als de ouderfsXen) in kontakt
brengen met diverse muzikale expressievormen - toe te juichen, dan beviel (ons
althans) de praktische uitwerking minder. Naar onze mening moet een a capella-
uitvoering immers a cape 11a uitgevoerd worden en niet begeleid worden door het
geluid van knisperende aardappelchips en tegen elkaar tikkende koffiekopjes.
Deze muzikale instuif bood de aanwezigen dan ook te weinig de gelegenheid volop
te genieten van het wellicht kwaliteitswerk dat geleverd werd Kunst en
3 zijn op die wijze geenszins te combineren.
(pvr)
Poëzieavond, leerlingenauditie, leraarskoncert....
Drie muziekmanifestaties in één week tijd! In het teken van dit Europees Jaar van de
Muziek organiseerde de Gemeentelijke Muziekschool van Buggenhout op woensdag een
poëzieavond, op vrijdag een leerlingenauditie en op zaterdag een leraarskoncert. Men
kan zich moeilijk een nog schitterender ouverture voorstellen van een kursusjaar dat
pas uit de startblokken is! Wat tijdens deze drie avonden te beleven viel, was meer dan de
moeite waard. Alleen jammer dat het publiek niet in grotere getale was komen opdagen
voor deze manifestaties. Ook de Buggenhoutse beleidsverantwoordelijken waren blijk
baar elders aan de slag...
Poëzie in «Leven zonder de juiste overgang naar een dracht met de nodige attri-
meer» volgende reeks teksten: «De buten vertolkt werd.
Onder de titel «Leven zon- barometer staat op God» Met Jonckheeres «In Memo-
der meer» stelden Ann De van Simon Vinkenoog, «Er riam», een gedicht dat de
Rijcker, Katelijne Swaelens is metafysica genoeg» en gruwelijkheid van onze we
en Viviane Van Stappen een «Gisteren sprak de preker reld in de verf zette, besloot
zeer gevarieerd poëziepro- van Fernando Pessoa en Ann De Rijcker het eerste
gramma samen. «Schouders onder de we- deel van het programma.
Op gen zeer levendige ma- reld" van Carlos Drum- Na de pauze kon het pu
nier brachten ze samen de mond de Andrade: vier tek- bliek genieten van een aan-
eerste tekst «Een vers voor sten om het pubüek een tal teksten die minder kon-
Dor te brengen,
lustig op los
vanavond» van Hans Vlek, beetje tot nadenken aan
waarin ze zich direkt tot het sporen!
publiek richtten. Na een fragment op piano gelooft» van Paul Jacobs
Drie toespraken («Toe- uit «Carmen» van Georges wei"d het publiek recht
spraak tot een menigte» Bizet nam Katelijne Swae- streeks en heel spontaan bij
Archibald Macleish lens haar publiek mee voor l"~t 1
centratie vereisten. In
die in astrologie
het gebeuren betrokken.
«Bericht aan de bevolking» «Een reisje heen en terug «Hoofdpijn» van Eloor Kist,
van Hugo Claus en «Zon- naar zee» van Femand Au- «Het jubileumgeschenk»
dagochtend voorspelling» wera, een tekst die een dui- van Femand Auwera en
van Langhston Hughes), delijke typering gaf van het "^->e schoolmeester gaat op
totaal verschillend van aard bestaande rollenpatroon in bet slechte pad» van G. Van
maar met één zelfde bood- onze maatschappij,
schap: «Leef bewust»! De Na «Het oversteken» van
homilie van Hughes, ge- Cess Budding' en «Nogal
bracht door Katelijne Swae- voorlopig testament» van
lens, kon ons het meest Paul Snoek, kreeg het pu
bekoren. bliek «Zweedse policiers» te
Een muzikaal intermezzo beluisteren van de Neder- ten oogstte een groot suk-
(door Patrick Coppejans landse kabaretartiest Ivo ses; Viviane Van Stappen
aan de piano) in de vorm De Wijs dat door de drie en Ann de Rijcker schrok-
van een psalm zorgde voor leraressen diktie-voor- ken er niet voor terug deze
ten.. Een prima vertolking
aksentueerde de betekenis
van elke situatie.
«Dieet» van Kees van Koo-
tekst naar 1
terwijl ze t
joggen.
«De stervende zwaan», een
intimistisch gedicht van
Pablo Neruda, dat o.i. kwa
tematiek veel gelijkenis
vertoont met de St. Exupé-
ry's «Kleine Prins», werd
heel sfeervol overgebracht
en besloten met het aange
paste muzikaal intermezzo
«De stervende zwaan» van
Kurt Tucholsky nodigde
Viviane Van Stappen ieder
een uit steeds zo hoog mo
gelijk te klimmen hoewel er
geen top bestaat.
Deze prachtige poëzieavond
werd besloten met «Wat
verborgen is» van de Griek
se dichter K.P. Kavafis;
waarin we nog maar eens
gewezen werden op de on
volmaaktheid van onze
maatschappij
De verantwoorde keuze van
de teksten, de heel mooie
vertolking, de aangepaste
muzikale begeleiding van
Patrick Coppejans, de be
wonderenswaardige inzet
van Ann De Rijcker, Kate
lijne Swaelens en Viviane
Van Stappen zorgden voor
een aangename avond waar
sfeer en kuituur op de eer
ste plaats stonden. Tot
vreugde van de aanwe
zigen!
Ook leerlingen aktief in het
Jaar van de Muziek
Hoe verdienstelijk het ook
is, leerkrachten hun beste
beentje te laten voorzetten
om het Europees Jaar van
de Muziek aktief te beleven,
toch lijkt het ons nog ver
dienstelijker ook de leerlin
gen van de muziekschool
aktief te betrekken bij deze
manifestatie! In Buggen
hout gebeurde dit ook tij
dens de leerlingenauditie
op vrijdagavond.
Het zou niet erg fair zijn de
muzikale prestaties van de
ze jonge mensen te gaan
afwegen op een apotekers-
schaaltje of hun vertolking
met elkaar te vergelijken
Het zijn leerlingen, dus uit
eraard nog geen volwaardi
ge muzikanten, him niveau
is te verscheiden én het
schooljaar is amper een
maand bezig. Daarom niets
dan lof voor deze jonge leer
lingen die wat ze reeds ken
nen, durven én willen laten
horen aan een groep vol
wassen belangstellenden.
We beperken ons dan ook
tot wie wat voor het voet
licht bracht.
Alfons Rot tiers, Mario Tho
mas, Gert Horio, H. Lissens
en J. Ringoot voerden «Im
pression for percussion»
van Gerard Van De Kolk
uit; Erwin De Maeyer de
«Sarabande en vivace» van
Haendel op trombone; Yo-
lande Kerremans «Moment
heureux» van Leclercq op
sax-sopraan; Stefan Daele-
mans «Romance» van
Saint-Saëns op tuba.
Els Nerinckx droeg «De
chapa-bloem» van Rabin-
dranath Tagore voor waar
na Nico Vermeiren «Après
un rêve» van Fauré speelde.
Ook de pianiliteratuur was
vertegenwoordigd met: Ne-
le Winckelmans in «Beraoi-
se» van Kozeluch, Maarten
Vergauwen in «Menuet in
re klein» van A.M. Bach en
«Le petit cavalier» uit
Jeugdalb. opus 60 van
Schumann.
Vervolgens drie nummers
voordracht met Ann Van
den Broeck en «Je bent een
liegbeest» van Hans Dorres
tij n, Hilde Baeck en «Opa»
van Simon Carmiggelt en
Patricia De Maeyer en «Ik
besterf het» van Feiffer.
Tussendoor hoorden we
nog Katrien De Maeyer,
Helle Borreman8 en Lies
Martens op dwarsfluit in
«Swiss Cloc» van Benjamin
Britten en Johan Van De
Velde op piano in de «Sona
tine in Do groot» van
Kuhlau.
Drie pianonummertjes door
Sofie De Prins (met de «So
natine in Sol groot, 3de
deel» van Diabelh), Nick
Aga (met «Kleine prelude in
do klein» van J.S. Bach) en
de «Sonate in Do groot» van
Clamenti). Isabel De Vroe en
Leen De Pro ft vertolkten op
dwarsfluit het «Rondo» en
«Allegro con spirito» van
James Hook, Els Muys-
hondt droeg «Gedicht» van
Van Ostaeyen voor; Elfrede
en Ben Reynders speelden
«Spiegelcanon» van Mozart
op viool en cello. De aria
«Che faro senza Euridice»
Buggenhout. Een en al aandacht voor de optredens
muziekschool (G. Breckx).
uit de opera «Orpheus» van
Gluck werd op dwarsfluit
vertolkt door Valerie Verhe
len en Bart Vanneste.
Vermelden we nog dat deze
leerlingenauditie gepresen
teerd werd op bewonder
enswaardige wijze door
leerling Conny Verhelen.
Leraarskoncert besluit
puik initiatief
Deze drukke muzikale
week van de Gemeentelijke
Muziekschool Buggenhout
werd besloten met een kon
cert door leerkrachten van
de school. Het werd een
koncert met een grote va
riatie aan komposities uit
verschillende stijlperiodes
De avond werd ingezet door
Eddy Donckers, leraar pia
no, met een kompositie van
Franz Liszt, «Vallée d'Ober-
mann, een technisch ver
zorgde, gevoelvolle vertol
king Alleen jammer dat de
vleugel tamelijk schraal
van klank was.
Leraar klarinet Filip Haen-
tjens vervolgde met «Dans-
preludes» van Wietold Lu-
toslaxski, een hedendaags
komponist en dirigent
«Danspreludes» is een vijf
delig werk, we hoorden een
beheerst andantino en een
heel mooi andante, waarin
vooral het koherente sa
menspel tussen klarinet en
de begeleidende piano op
viel. Aan de piano speelde
Patrick Coppejans, leraar
pianobegeleiding. Hij zou
deze klus trouwens heel het
koncert door klaren, en op
een meer dan behoorlijke
wijze!
Voor een erg mooie vertol
king zorgde Dirk De Her-
togh op gitaar met de «Va
riaties op het thema «Das
klinget so herrlich» uit
«Die Zauberflöte» van Mo
zart door Fernando Sor, een
komponist van het einde
van de 19de eeuw.
Mirella Ruigrok, lerares
blokfluit, bracht een «Sona
te voor altblokfluit en basso
continuo in re klein» van
Georg Philipp Telemann.
Deze vierdelige kompositie
is een typisch barok werk,
waarbij een klavecimbel als
continuo beter gepast zou
zijn geweest. Niettemin een
erg mooie interpretatie! Na-
dine Bal zette het tweede
deel in met «Brillance», een
kompositie van de heden
daagse toondichter Ida Got-
hovsky; zij bewees een gro
te technische vaardigheid
op saxofoon.
Het «Concerto del opera La
favorita di Donizetti» van
Pasculi hoorden we Luc
Nielandt, leraar hobo, reeds
eerder uitvoeren. Ook nu
een enorm virtuoze vertol
king en ook nu weer een
heel adekwate en levendige
pianobegeleiding door Pa
trick Coppejans.
Gitarist Dirk De Hertogh
trad nog een twee maal
voor het voetlicht, nu met
«Asturias» van Isaac Albe-
niz; deze kompositie,
ker het beluisteren
was, genoot veel bijval
het publiek.
Met een «Sonatine voor
en accordeon» van
mar Bloch besloten
gaux Van Dromme.
dwarsfluit, en Eddy
cijn, leraar accordeon,
muzikale avond. Hoewel
men8pel van dwarsfluit
accordeon velen
nog steeds vreemd zal
komen, durven we
zeggen dat deze
gende vertolking dit
oordeel zal helpen
ruimen!
Deze muzikale avond
een genot om te
ren. Wie verwacht er
wens iets anders van
mensen
Van Hoeck? Een
vermelding verdien
Mieke Scheldeman,
diktie-voordrachtvoor
vlotheid en de stijl van
presentatie. Zij praatte
diverse muzikale gerecht
aan
gemanier. De hele
ding van deze avond
het mooi van planten
ziene podium)
overigens van stijl.
Alleen jammer dat
meer mensen de weg
deze drie muzikale
vonden. Maar ja, ook
hadden de afwezigen
eens ongelijk!
hl
Buggenhout. De muziekschool van Buggenhout organizeerde een leerlingenauditie (G.
Breckx).