Gitarist Jöse Luis Rodrigo geeft uniek koncert in Dendermonde )rganist Jozef Sluys speelt meesterlijk Minister Poma besluit feest van de muziek te Aaigem packs «Grosse Orgelmesse» n Dendermondse abdij jSchitterend recital door °Peter Zazofsky en Alan Weiss te Aalst Kunstkring Were Di hield groepstentoonstelling De Voorpost - 11.10.1985 mate voor piano en viool it opus 30. deze in c. Deze iet voorlaatste orgelrecital van de Internationale Orgelcyclus, georganiseerd door het ;n a (endennondse luik van het Festival van Vlaanderen, werd verzorgd door de organist- e Bijitularis van de Brusselse Sint-Michielskatedraal, Jozef Sluys. Hij vertolkte op ïn i ïeesterlijke wijze «Die Grosse Orgelmesse» van Johann Sebastian Bach. Jammer ,e i enoeg voor slechts een handvol geïnteresseerden. leen lbcAe Sluys niet vermeld. Elk koraal misgedeelten en koralen, nu bijna 49-jarige musi- dat erin voorkomt heeft zijn ongelooflijk rijk aan an e us is niet alleen organist- twee zettingen (zelfs drie muzikale grootsheid: kom- le v jtularis van de Brusselse voor de Gloria): een «grosse pleks van struktuur, zet- srtei atedraal maar tevens di- Bearbeitung» en een «klei- ting en stemvoering en ekteur van de Schaarbeek- ne Bearbeitung»; zij geven daarenboven melodisch- Rijksmuziekakademie de organist de mogelijk- harmonisch om beluis- ontl n professor orgel aan het heid zich aan te passen aan teren. -n v emmensinstituut te Leu- verschillende omstandighe- Wat organist Jozef Sluys n hi^en. Hij deed suksesvolle den te maken hebben aan pure muzikale klank- ïuziekstudies te Mechelen met d® grootte van het in- schoonheid in deze orgel- s b te Brussel, werd lau- strument waarover hij be- mis van de Leipziger alleteaat van diverse presti- schikt, de belangrijkheid meester wist te leggen, was n sta rieuze wedstrijden, trad op van de dienst die hij opluis- meesterlijk! Het heeft uiter- i ton oor binnen- en buitenland- tert, de keuze tussen ver- aard geen zin ieder koraal iet t e televisie- en radiozenders schillende toonaarden. Tij- hier in detail te gaan ontle- zt n koncerteerde over de dens het koncert van zon- den. Het geheel was echter lalve wereld. Hij is artis- da£ bracht Jozef Sluys de een feest voor het oor. Door iek direkteur van meerde- «grosse Bearbeitungen» ten een schitterend opgebouw- festivals en maakte gehore. de registratie, met een fijne laatopnamen. Het openingsstuk is de in- z^n voor nuancering, een drukwekkende praeludium helder rnzicht in de struk- Die Grosse Orgelmesse». in Es met zijn hoofdtema tuur en de frazering van an J.S. Bach van majestatische pracht bet notenbeeld werd een ge- leze orgelmis komt uit en met gepunt ritme; de heel opgebouwd dat door iachs «Clavierübung Drit- meest uitgebreide en muzi- alle aanwezigen (en het wa- er Teil», gepubheeerd in kaal rijkste praeludium die ran er veel te weinig!) ge- 739. De praeludium en fu- Bach ooit voor orgel ge- boeid werd beluisterd. Te- a in Es, eerste en laatste schreven heeft. De verschil- recht kreeg Jozef Sluys eel van het werk, worden lende delen van deze mis, achteraf van het dankbaar pubhek een welverdiende, lange ovatie! «In Memoriam»-koncert Herman Roelstraete in aan wezigheid van baron Flor Peeters Het laatste koncert te Den- dermonde in het kader van het Festival van Vlaande ren heeft volgende zondag 13 oktober plaats. Het wordt een hulde aah de in de lente van dit jaar overle den grote Vlaamse musicus Herman Roelstraete. Deze muzikale hulde bestaat uit twee delen. Om 11 uur wordt in de Onze-Lieve- Vrouwekerk een plechtige eucharistieviering gekon- celebreerd door een negen- I tal priesters w.o. deken I Van Ruyskensvelde en An ton Van Wilderode. Z.E.H. i Karei Anneessens, pastoor te Koekelaere in West- Vlaanderen, zal in zijn ho milie een levensschets ge ven van de betreurde Her- naJDendermonde. Organist Jozef Sluys Vrijdag 18 oktober om 20 uur wordt in het stadhuis van Dendermonde een uniek koncert georganizeerd door Davidsfonds Dendermonde. Het is meteen het openingskoncert voor het werkjaar 1985-1986. In het kader van Europalia 85, waarbij men de focus heeft gericht op Spanje, kunnen kontakteren voor een koncert dat enig zal zijn in zijn genre voor Vlaanderen. Rodrigo treedt in ons land nog alleen op in Doornik. Voor de liefhebbers van sprankelende gitaarmuziek dus een unieke gelegenheid. Jose Luis Rodrigo volgde privé gitaarlessen bij José Maria Lopez en studeerde nadien aan het konservatorium van Madrid, waar hij in 1961 zijn eindeksamen gitaar aflegde. In 1964 behaalde hij de eerste prijs na kursussens te hebben gevolgd in Satiago de Compostela. In 1968 won hij de prijs Margarita Pastor in de wedstrijd te Orense. Hij gaf recitals in Spanje, Frankrijk, Italië, Oostenrijk, Griekenland, India en Mexiko. Kaarten in voorverkoop zijn verkrijgbaar bij de dienst VW Stadhuis aan de Grote Markt te Dendermonde (052/21.39.56) aan de prijs van 200 fr. voor de volwasse nen en 100 fr. voor studenten en plus-3 pas. De avond zelf betalen volwassenen 250 fr. en de studenten en plus-3 passers 150 fr. vierdelige kompositie, iweft een heerlijk adagio cantabi le na een briljant, kontraat» rijk allegro. Het opgewekte thema uit het Scherzo krijgt een vaart door de rit mische aksenten en de di- namische versterking er van. De finale, eveneens een allegro, wordt met twee thema's in boeiende gele dingen opgebouwd tot een stormachtige klimaks. Een echte Beethovenkomposi- tie: een prachtig klankpalet met virtuoze, snelle passa ges en eenvoudige lyrische zinnen in welluidende har monisatie. Zelfs tussen de verschillen de delen de gelegenheid bij uitstek om te hoesten, te kuchen, te snuiten en te gniffelen bleef het tij dens deze vertolking muis stil. Zodanig waren de toe hoorders in de ban van het perfekte spel van deze twee musici. De «Sonate voor viool en piano in A» is een van de werken van César Franck, die nog geregeld op koncer- ten worden gespeeld. Ze mag gerekend worden tot de laatste kamermuziek werken waarin Franck een evenwicht bereikt tussen zijn emotionaliteit en zijn voorliefde voor het contra punt en de klassieke vorm. Hij droeg deze sonate uit 1886 op aan Eugène Ysaye. Ze is een goed voorbeeld van Francks specifieke stijlkenmerken maar te vens een erg mooie kompo sitie om te beluisteren. Ook hier weer die prachtige har monie tussen piano en viool, waarbij beide musici niet met elkaar wedijveren om de aandacht, maar een prima aanvulling beteke nen voor eikaars partituur. Met een dergelijke instel ling en de haast perfekte techniek die zowel Weiss als Zazofsky ten toon sprei den kan het niet anders of er ontstaat muziek van top niveau. En dat gebeurde te Aalst. Dat zijn van die zeld zame koncerten, waarbij men niet alleen geboeid is en vol bewondering, maar waarbij men ook ontroerd wordt door deze sublieme schoonheid. De muziekliefhebbers die ademloos geluisterd heb ben, kregen als bisnummer nog een «Contemplation» van Johannes Brahms. erge rs' Tiolist Peter Zazofsky en >iani8t gaven in het Aal- terse Stadhuis een schifte end recital in het kader 'an het Aalsterse luik van iet Festival van Vlaande- en. Beide laureaten van de Loningin Elisabethwed- trijd vertolkten sonates 1 oor viool en piano van Mo- )r art. Beethoven en Franck. ëriJ' Sen zeer talrijk opgekomen lubliek was uitermate en- raaj oesiast over de geleverde v°° ertolkingen, terecht overi- 1 dia ens. Na het koncert door anj iet gitarenduo Assad op- n d lieuw een goede keuze met 'nfo lit duo. Aalst zet zijn tradi- d B" ie verder steeds koncerten 'ure ,p niveau te organiseren! i Volfgang Amadeus Mozart spel ras de eerste die de sonate >roe ooj. piano met viool wist 'c™ >m te buigen tot sonate a"e'oor piano én viool. Het 1 z' iverwicht van de piano yj' noet plaats ruimen voor 3lna len evenwaardig partner- tcrichap van de viool. In de te J"el lalst uitgevoerde «Sonate :sPeroor viool en piano in Bes, LV 378», die uit drie delen «staat (allegro moderato, ndantino en een allegro in ondovorm) treden beide in- trumenten in gelijke mate >p de voorgrond. Violist Za- ofsky en pianist Weiss visten met deze sonate het nuisstille pubhek onmid- lellijk te overtuigen van ïun grote muzikaliteit en lun groot technisch kun- ,ezjtien Het allegro moderato eek ons een ietsje te snel; eek iet tweede deel (andantino rs ostenuto e cantabile) werd >uw rS gedragen en lyrisch - V3| ertolkt terwijl het slotalle- 0VCi fro virtuoos vlug werd ge- jofdPoeld. t ,j#Vaar Mozarts sonates on- he ierling minder samenhan- l,el!;en en meer de etappen he "eerspiegelen van zijn ont- kgc dkkeling op andere gebie- ip d$en> zijn Beethovens sona- mjn ss meer samenhangend kon :wa stijl. Beethoven kom- ken loneerde in totaal tien so- enz ates voor viool en piano; SSCi e bekendste zijn wel de doe |1rühling8Sonate (opus 24) c gPn de Kreutzersonate (opus ooi 17). Zazofsky en Weiss ver mig olkten te Aalst de tweede Aalst. Peter Zazofsky Volgende én laatste koncert in het Aalsterse festival: maandag a.s. in de Sint- Margaretakerk van Baar de gem. Dan vertolkt orga nist Kamiel D'Hooghe met een Instrumentaal Ensem ble een volledig Mozartpro- gramma, waarbij de «Sona te all'Epistola» centraal staan. Tickets en informatie: Kul- turele Dienst, Kattestraat 33, 9300 Aalst (telefoon: 053/77.11.11, toestel 245). L. De kunstkring Were Di Zele heeft reeds een drukke periode achter de rug. Het is voor deze aktieve kunstkring zeker het «jaar van de organisaties». Na de suksesvolle en drukbezochte jubileumtentoonstelling naar aanleiding van twintig schildersatelier en de retrospektieve tentoonstelling van Robert Arens, pakte Were Di voor de 32' keer uit met een groepstentoonstelling waar negen van haar leden hun werken tentoonstelden. Voorzitter Lode Buytaert stelde dat de Were Di ten- toonstellers reeds het sta dium van de zuivere vrije tijdsbesteding, het schilde ren als hobby voorbij zijn en door scholing, ervaring en volgehouden studie tot een eigen adekwate vorm geving zijn gekomen ais re- flektie op een bepaalde si tuatie of een bepaald ge beuren. Dit gebeuren kan eenvou dig zijn: enkele bloemen, vrijbloeiend of tot delikate ruikers verwerkt, inte- rieurs, een stuk speelgoed of enkele vruchten. Het landschap in al zijn facet ten en details: bomen, bloe sems, stemmige hoekjes. Of het spel der elementen: wa ter, wolken, nevel en mist, het ontwaken of het rusten der natuur. Ook de menselijke figuur kan inspirerend werken als stofferend element in het landschap, geboeid door de steeds wisselende houding of stofuitdrukking en kon trast van huid en kledij of een aarzelend aftasten van het eigei^^^zelfoortret portret. Soms wordt er die per gegraven en worden ideeën, gezegden, momen topnamen, verbeeld in eén eigen vormentaal van pic turale tekens. Zo verscheiden als de on derwerpen zijn ook de ge bruikte dragers en mate rie? Houtskool, krijt, pas tel, plakaatverf, water en olieverf, doek, paneel of pa pier alles is vertegenwoor digd. Karakter en temperament, gemoedsgesteltenis en on- dergane indrukken weer spiegelen zich in specifiek getransponeerd kleur en vormgebruik. In hevig kon trast of in delikate harmo nie, jubelend of droef, toon in ton of in kleuren wisse lend. Dit alles bepaalt en draagt bij tot het tot stand komen van een kunstwerk, een eigen persoonlijke schepping gebaseerd op de wetmatigheden en regels van kleur en materie en kompositie. Deze scheppin gen, die overeenkomen met het voorgespiegelde gees tesbeeld, waren te bewonde ren op de 32° groepsten toonstelling van Were Di, waaraan Lode Buytaert, Ig- nace De Wilde, Paul Jacobs, Bernard Matthijs, Jo Van den Pries8che, Cecile Van Zele. De leden van Were Di die zorgden voor de groepstentoonstelling samen met het pianoduo Ann Kesteleyn en Patrick Norre (bvw). de Velde, Godfried Verheir- leenden. die werken vertolkten van straeten, Marie Madeleine De opening werd opgeluis- Wolfgang Amadeus Mozart Verheyden en Els Vermeu- terd door het piano duo Ann en Franz Schubert. len hun medewerking ver- Kesteleyn - Patrick Norro, zoel festival van Vlaanderen maar ondanks de dergelij ke affiche bleef de belang stelling, voor een degelijk gebeuren althans, toch on dermaats. Wat baten vir- tuoziteit als dit door het groot pubhek niet gewaar deerd wordt. Het program ma was zodanig aan de om standigheden aangepast dat elkeen van de uitvoerin gen kon genieten, zelfs.zon- der al te grote muzikale ba gage. Hieraan kan men be sluiten dat het volk van te lande qua muzikale opvoe ding nog nergens staat. Dit werd trouwens onder streept door de opkomst rond de kiosk waar vier dorpsfanfares het beste van zichzelf gaven. Hier kan het pubhek zeker geen on kundigheid als bezwarende faktor inroepen want de fanfares en harmonieën zijn de laatste jaren her waardeerd en fel geëvo lueerd. Ondanks sommige schoonheidsfouten (het blij ven toch amateurs) bren gen zij stuk voor stuk hoogstaande muziek op een niveau dat niet meer verge lijkbaar is met dat van een kwarteeuw terug. Het is trouwens sterk aan te voe len bij de uitvoeringen dat elke fanfare steeds beter wil doen dan de andere en dat de gekozen muziek steeds een grotere moeilijkheids graad vertoont, een rivali teit die onrechtstreeks aan de toehoorder ten goede komt. Het waren trouwens de fan fares van Aaigem, Burst en Erpe die samen met de har monie van Ename voor de apoteose zorgden, onder de kerktoren speelden zij sa men onder leiding van R. Walraevens en besloten met een denderende Vlaamse Leeuw. Deze driedaagse van muzi kale kuituur en beeldende kunst werd door minister K. Poma besloten in het ontmoetingscentrum van Aaigem, dit in aanwezig heid van staatssekretaris Waltniel, burgemeester De Lat omgeven door schepe nen en raadsleden en enke le andere prominenten. Ondanks de eerder matige belangstelling, in zijn ge heel genomen, is het geenszins een initiatief dat geen vervolg zou mogen hebben. Voor Perspektief ligt hier een terréin braak en het is hun taak om de landelijke bevolking van Erpe-Mere in het algemeen en deze van Aaigem in het bijzonder, op die manier naar goede muziek te leren luisteren. Dit mag alvast geen ontmoediging zijn maar wel een aansporing om er volgend jaar mee ver der te gaan want voor mu ziekliefhebbers loont - het werkelijk de moeite. JV Het Aaigem-Festival, een driedaags kultuurfeest georga nizeerd door Perspektief mag gerust als geslaagd be stempeld worden. Naast de talrijke bezoekers op de tentoonstelling van plaatselijke kunstenaars en de be langstelling voor het muzikaal gedeelte was er trouwens ook de toespraak van gemeenschapsminister van Kuituur K. Poma, die hiermee een orgelpunt zette op dit gewaagd gebeuren. Reeds bij de opening was er een onverwachte belang stelling voor de uiteenzet ting van inleider R. Van Der Linden die een hoge waarde aan de werken van te lande toekende. Daarbij viel de werkelijke opening aan burgemeester De Lat te beurt die met een paar spitsvondigheden moest aantonen dat hij de werke lijke burgemeester van Er pe-Mere was na de verwar rende toespelingen op zijn ambt. Ook na een paar rechtzettingen van de bezie ler van deze driedaagse, E. De Temmerman, mag de burgemeester gerust zijn dat hij alleszins nog ruim drie jaar mag aanblijven. te vernoemen. Hij is leer ling van Jan Van Malderen geweest en legt intussen een ongekende produktivi- teit aan de dag. Van hem kennen we vooral een over wegend landschappen met een nostalgische inhoud die ons direkt de omgeving doet kennen. Hij wordt vooral door de sneeuwland schappen bezield maar als tegenhanger is hij ook schilder van bloemstukken. paar jaar weer een meuwe kans gegeven. Zijn voor keur gaat naar landelijke taferelen, landschappen, boomstronken en getrouwe weergaven van landelijke clichés waaruit de ongerep te natuur op het voorplan treedt. We kunnen hier wel niet spreken van foto's maar dan toch, voor de Aai- gemnaar, gewagen van herkenbare indrukken uit de plattelandsomgeving. Met zijn groepstentoonstel lingen te Haaltert, Dender- houtem, e.a., individuele eksposities te Burst en Me re, was P. Van Impe mis schien wel de bekendste kunstenaar in het ontmoe tingscentrum van Aaigem. De belangstelling van deze schilder beperkt zich bijna uitsluitend tot het vrouwe lijk lichaam in een zinnelij ke ekspressie weergegeven. Het meest aantrekkelijke was wel het werk van M. De Lange. Gefascineerd door de «brush-painting» heeft zij in Aaigem met slechts enkele werkjes het bewijs van haar handvaardigheid geleverd. Poëzie en filosofie gaan hier gepaard met de natuur en hiermee laat zij ons kennis maken met een eksotische wereld, afge beeld op rijstpapier. Zang en muziek Dat onze landelijke ge meenten nog niet rijp zijn voor de echte ernstige mu ziek, is eens te meer geble ken tijdens dit Aaigem-fes- tival. Nochtans hebben de organizatoren geen moeite gespaard om degelijke en sembles uit te nodigen. Het Ninoofs gemengd zang koor is reeds een kwart eeuw aktief en heeft een indrukwekkend positief palmares. Hun uitvoerin gen waren dan ook onberis pelijk en zeer gewaardeerd door het pubhek. Zij wer den tijdens de tweede avond afgelost door het saxofoonkwartet Sonora Dendermonde. Flor Peeters blijft de hele dag in Dender monde. man Roelstraete. Tijdens deze viering zullen het Sint-Jozefkoor (o.l.v. Mark Goossens), het Gy- melensemble (o.l.v. Dirk Vermeir) en de Sint-Grego- riusgilde (o.l.v. Marcel Def- leur) de «Missa Brevis» en andere geestelijke koorwer ken uitvoeren van Roel straete. Organist Kristiaan Van Ingelgem, titularis-or ganist van de Sint-Marti- nuskerk te Aalst, zal orgel werken vertolken van de Westvlaamse musicus. Eén van de nestoren van onze Vlaamse muziekwe reld, baron Flor Peeters, heeft eraan gehouden deze viering bij te wonen. In de Dendermondse Abdij kerk verzorgt Edward De Geest te 15.30 uur het laat ste recital van de Interna tionale Orgelcyclus van Dendermonde Over het programma en Ed ward De Geest zelf ver scheen een bijdrage in ons blad van vorige week. Toch nog vermelden dat ook tij dens dit recital werk van Herman Roelstraete gepro grammeerd is. En ook dit koncert zal door baron Flor Peeters worden bijge woond. Flor Peeters is im mers oud-leraar van Roel straete geweest en vond hem zelf «een mijner meest begaafde studenten in het Lemmens-instituut te Me chelen». In een huldebrief aan Herman Roelstraete schreef Flor Peeters enkele tijd geleden o.m. het vol gende: «Beste Herman, ik weet dat U zich niet laat verleiden door tijdelijke suksessen, die vaak bij de toehoorder van korte duur zijn. Door uw ernst als mu sicus en mens, weet ik dat U het goede motto «morgen moet het beter zijn» in ere wilt bewaren. Dit is het al lerbeste dat'ik U kan wen sen voor nog vele jaren, in dienst van goedheid en schoonheid. Uw verkleefde vriend, Flor Peeters». Dat de nu 82-jarige Flor Peeters eraan houdt deze viering («In memoriam» weliswaar) bij te wonen, be wijst het grote belang dat Herman Roelstraete heeft gehad, en nog steeds heeft, voor onze Vlaamse muziek wereld. Wij hopen dat vele muziekliefhebbers uit de Denderstreek en het Waas- mand er ook zo over den ken! L. Jeugdkoor van Herzele Het pas vorig jaar opge richt jeugdkoor van Herze le heeft bij de opening bewe zen dat het heel wat in zijn mars heeft en dank zij de begaafde leiding van Jos De Rijck voor heel wat verras singen kan zorgen op ge bied van koormuziek. De ruim 4 zangertjes worden trouwens door enkele jon geren begeleid op diverse instrumenten wat toch al tijd meer kleur geeft aan een koor dat louter a capel- la zingt. De openingsavond was trouwens al goed gevuld want ook was er een kon cert uitgevoerd door het duo L. Van Herzele, piano en Jos Grossard, fluit. Bei den zijn lid van het Konink lijk Filharmonisch orkest van Vlaanderen en hebben er enkele tournees opzitten, wat duidelijk in de praktijk omgezet werd te Aaigem in het ontmoetingscentrum. Aaigemnaars stellen tentoon Gedurende drie dagen heeft men werken van vijf kun stenaars kunnen bewonde ren en voor deze keer waren het mensen van eigen bo dem die langs dit festival om een kans geboden werd om in eigen omgeving naar buiten te treden. Op kwantitatief gebied is hier vooral R. De Doncker Voor W. De Witte was het een eerste konfrontatie met het publiek van Aaigem. Hij beperkt zich niet tot één bepaald onderwerp en zoekt steeds naar diversiteit. Mis schien ligt dit aan de basis van zijn langdurig zoeken naar de gewenste vormge ving waarbij hij zelf betoogt dat zijn werk geen kunstkritiek behoeft. Nochtans is geen enkel werk van kritiek ontbloot, zowel in de goede als in de slechte zin. Na een zgn. ver plichte rustperiode heeft A. Schouppe zijn vroeger ont wikkeld talent sinds een

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1985 | | pagina 5