ividsfonds organiseerde fijn gitaarrecital »t Jose Luis Rodrigo Wil de echte Fran$dis Glorieux opstaan? ihann Joachim Quantz wedstrijd voor nateurfluitisten te Lokeren Vriendenkring reserve-officieren Aalst «koninklijk» De Voorpost - 25.10.1985 - 23 3rt alia te Dendermonde publi m An< Het 1969 wijdt Europal ia een biënnale aan een land van de Europese gemeenschap, npacu n ruim overzicht te bieden van de kunst en de kuituur van dit land. Dit jaar is evolt ;uurs Gild ether P- in Ro aande beurt, de jongste Europese partner. Het toont de rijke verscheidenheid heeft i schilderkunst, zijn toneel- en andere litaratuur en zijn muziek uit vroegere item en van vandaag. In dit kader kwam ook de Spaanse gitarist Jose Luis Rodrigo Hij, z is land voor slechts twee recitals. Davidsfonds Dendermonde slaagde erin één chitted twee konoerten in eigen stad te organiseren. tweehonderdtal mu- niet. In dit 1985 wordt im- ingebakken zit in de aard ïebbers waren ko- mers het geboortejaar her- en het muzikale gevoel van jandepdagen voor dit gi- dacht van deze prinsen van de vertolker: thematiek van tal in het Dender- de muziek. Met een gitaar- het werk, techniek van de Stadhuis. Een volle recital ligt dit uiteraard een gitaar en de hele spirituali- s. En zij zullen het beetje moeilijk: in de perio- teit die uit dit soort werk q VlI it beklaagd hebben, de, waarin deze grote kom- straalt behoren tot de srs as Ondsvoorzitter, me- ponisten leefden, bestond Spaanse ziel. Je hoeft geen Heymans, was dan de gitaar nog niet. Geen musikoloog te zijn om dit te heugd een zo talrijk nood! Een veel gebruikt begrijpen, je voelt dit ook te kunnen verwei- procédé is dit van de trans- als leek erg duidelijk aan. Zij wist daarbij ook kriptie: een werk, geschre- Het gedeelte na de pauze Bicus in zijn eigen ven voor een bepaald in- aksentueerde deze indruk- verwelkomen. Door strument, wordt bewerkt ken nog: nu werd uitslui- dat de organisato- voor een ander instrument, tend werk uit de oorspron- hts in extremis met En zo speelde Jose Luis Ro- kelijke gitaarliteratuur uit leid wisten welke drigo de «Suite nr. 1 voor gevoerd. Eerst «Paisaje i van welke kompo- Luit* van Johann Sebastian grana» van Tomas Marco, zouden vertolkt wor- Bach in een transkriptie geinspireed door gedichten onden ook geen pro- voor gitaar. Een erg mooie van Juan Ramon Jimenez, lafolders voorzien kompositie, die evenwel een zeer fijn werkje van de i Dit werd door me- niet «gedacht» werd voor in 1942 te Madrid geboren Heymans handig op- gitaar, met alle gevolgen komponist, musikograaf jen door mondeling vandien natuurlijk. De se- en huidig direkteur van de ïtleg te verschaffen rie gestilleerde dansen mis- symfonische programma's i uitgevoerde kompo- sen de lieflijke charme van bij de Spaanse radio. Jose en hun werken. de luit met haar verfijnde Luis Rodrigo voerde dit aksentuering8mogelijkhe- prachtig uit met mooie glis- uis Rodrigo den. Rodngo vertolkte deze sando's o.m. en met een ver- eé gitaarlessen bij Jo- suie wel vakkundig maar stilde muzikaliteit. Sommi- s Rodrigo studeerde toch kon men met de ellebo- gen stoorden zich aan enke- het conservatorium gen voelen dat deze muziek ie technische schoonheids- Irid, waar hij in 1961 hem niet uit het hart foutjes van de gitarist. Deze ndeksamen gitaar af- kwam, ze behoort zeker zouden trouwens in de loop en in 1962 en 1966 niet tot zijn eigen innerlijke van het hele koncert spora- tievelijk harmonie persoonlijkheid. disch opduiken. Dit zou in- npositie. In 1964 be- Veel meer in zijn sas voelde derdaad niet mogen voor hij de eerste prijs na de gitarist zich in de «sona- een musicus met die faam. reussen in Santiago te» van Fernando Sor, een Toch stoort dit ons minder mpostela en in 1968 landgenoot van hem die Hnn het om zeep helpen van haa jj de prijs «Margarita leefde op het einde van de de specifieke muzikaliteit in de wedstrijd te 18de en het begin van de en de eigen stijlkenmerken Hij gaf recitals in 19de eeuw. Deze te Barcelo- van een werk - wat bijvoor- Frankrijk, Italië, na geboren gitarist en kom- beeld in de transkriptie van ijk, Griekenland, ponist studeerde te Montse- Bachs suite het geval was - en Mexico. rat en werkte o.m. in Parijs maar dit is uiteraard een en Londen. In deze sonate erg persoonlijke opvatting, maakten we kennis met «Fandanguillo», een kom- incert in 1985 orga- verschillende tema's, door ponist die in het begin van zonder een werk op Sor erg knap verwerkt. En onze eeuw muzikaal aktief amma van Bach, onmiddellijk kon het pu- was, is gebaseerd op de mu- Scarlatti, Schütz bliek ervaren dat deze ziek zoals die gezongen en irt, Iran natuurlijk Spaanse muziek duidelijk gedanst werd in de streek land Boeiend lustrumkoncert Jeugd en Muziek Dendermonde - Fran90is Glorieux! Is het de schitterende vertolker van de briljantste bladzijden uit de pianoliteratuur? Is het de elektrische komponist die goed in de (wereld-) markt ligt? Is het de bezielende prof kamermuziek? Is het de handig op alle modetrends inspelende dirigent? Zeer velen hebben het er erg moeilijk mee: de enen beschouwen hem als een gewiekste muzikale klown, de anderen als een geniaal musicus. Wij denken dat Glorieux een mengeling is van al deze epiteta: eeh heel veelzijdig muzikaal man die tmnriig allerlei muzikale vormen en stijlen weet te kombineren en daarmee een steeds boeiende figuur blijft die zeer velen blijvend weet te boeien. Dat bewees hij nog maar eens ten volle tijdens het eerste koncert van Jeugd en Muziek Dendermonde tijdens dit werkingsjaar 1985-1986. Dendermonde. Een wondermooi koncert in het kader van Europalia. Gitarist Jose Luis Rodrigo schitterde, (foto piet hermans) lermonde. Voor het Europaliakoncert naar aanleiding van het nieuwe werkjaar van dsfonds Dendermonde was heel wat belangstelling opgekomen. foto piet hermans) van La Mancha. Een typi sche kompositie voor Joa quin Turina die in zijn wer ken een synthese brengt van de Spaanse nationale muziek en folklore en de kunst van de Franse im pressionistische toondich ters die hem sterk be- in vloeden. Van de Italiaanse kompo nist Mario Castelnuovo-Te- desco, die vooral bekend werd om zijn liederen op teksten van Shakespeare en Whitman, vertolkte Jose Luis Rodrigo «Capricho diabolico», opgedragen aan Paganini, dat eindigt met de beroemde «Campanella» van Paganini. De gitarist bracht een erg virtuoze ver tolking maar zeker geen «diabolische», duivelse spettering. Het echt ekla- tante was er niet bij. «Rondena» van Regino Sainz de la Maza reveleerde daarentegen de gitarist zoals hij op zijn best is, in intieme werken met een bij de ballade aanleunende stijl. De beroemdste komponist - op Bach na natuurlijk - op het programma was zeker Joaquin Rodrigo, alleen al om zijn «Conciert de Aran- juez», reeds zo vaak ver moord door «populaire be werkingen la James Last en Nana Mouskouri. Rodri go is als komponist natuur lijk meer dan dit ene con certo, al dient gezegd dat hij in latere werken telkens dankbaar terugviel op de tematiek en kompositiewij- ze van dit beroemde stuk. Jose Luis Rodrigo vertolkte van zijn naamgenoot «Invo- cacion y danza», een mooi werk Waarin hij op briljan te wijze de verschillende gi taartechnieken kon demon streren en dat door de kom ponist opgedragen was aan Manuel de Falla. Een schitterend slot van een erg fijn koncert, waar in we konden kennismaken met een mooie staalkaart van de Spaanse gitaarmu ziek uit de 19de eeuw (Sor) maar vooral de 20ste eeuw. Jose Luis Rodrigo bleek een heel goed gitarist te zijn die - met een weliswaar niet altijd kristalgave techniek - vooral in intimistische nummers prachtige mu ziek wist te maken. Een dankbaar en verdiend ap plaus dus van een tevreden publiek, een herdenkings cadeautje aan de stad en de organiserende vereniging, en natuurlijk een mooi bis- nummer! Hoeft het gezegd dat er tij dens de aangeboden drink achteraf nog aardig wat werd nagepraat over het recital? Een mooi initiatief van het Davidsfonds dat hiermee zeker niet aan zijn proef stuk is en het hierbij waar schijnlijk wel niet zal laten! |t kader van het Europees n de Muziek (én van het nationaal Jaar van de I?) werd te Lokeren de higing Johann Joachim ntz-fluitwedstrijd opge- De vereniging stelt zich joel, door middel van een lek concours het muziek- l te bevorderen en een (oetingsplaats te kreëren alle geïnteresseerden n I ongetwijfeld populairste bment van het laatste de- uum: de dwarsfluit. finale van deze wedstrijd plaats in het Kultureel bum te Lokeren op zon- 27 oktober a.s. de wedstrijd mogen alle eurfluitisten tussen 12 en deelnemen, studenten conservatoria zijn dus van ne uitgesloten. Er zijn kategorieën voorzien: 12 tot 16 jaar en van 17 tot jaar Iedere deelnemer een programma brengen 15 tot 20 minuten imum, inklusief één van de legde stukken. Hiervoor Jen uitsluitend werken van n bodem gekozen om de jische literatuur voor rsfluit te propageren, zo werk worden uitgevoerd J. Maertens, G. De Ker- A. Meulemans en J. Van Roost. ir de finaledag werd de jury volgt samengeteld: Michel fcbvre (leraar Conservato- Brussel), Jan Van Reet aar Conservatorium Ant- fpen), Eric Dequeker (le- Lcmmensinstituut Leu- 1, Gaby Van Riet (fluitsolo deutsches Rundfunk- hestcr Stuttgart), Dirk De uwé (fluitsolo Filharmo- :h Orkest van de B.R.T.), (rzitter winnaar in de jongste kate- dwarsfluit ter waarde van 70.000 F, en de winnaar in de B-kategorie krijgt een dwars fluit ter waarde van 80.000 F, beide geschonken door de fir ma Lemca. Daarnaast zijn er geldprijzen geschonken door Sabam, kunstwerken geschonken door de Stad Lokeren, waardevolle kunstboeken van de ASLK, kunstboeken en fonoplaten van het Oostvlaamse provin ciebestuur. Komponist en B.R.T. 3 - producer Wilfried Westcrlinck schenkt aan elke finalist daarenboven zijn meest recente solowerk voor dwars fluit «Ennoia». Voor deze eer ste editie worden niet minder dan 68 inschrijvingen geno teerd uit het hele Vlaamse land. Na préselektie zullen 24 kandidaten overblijven voor de finale in beide kategorieën. Deze finale heeft plaats in het Kultureel Centrum te Lokeren op zondag 27 oktober a.s. De A-kategorie vangt aan om 9u30, de B-kategorie om 15 u. Na een kort jazzy slotkoncert door het kwartet De Caluwé- Matthijs, dat aanvangt om 20 u., volgt de proklamatie. Tijdens de wedstrijd zal B.R.T. 3-radio opnamen en interviews maken met de kan didaten, dit verslag zal worden uitgezonden op zaterdag 2 no vember om 15 u. in het pro gramma «Muziekmakers». L. Gala-koncert door Muziekkapel van de Gidsen Ter gelegenheid van het bekomen van het epiteet «koninklijk» brengt de Vriendenkring die zowat 155 reserve-offioieren uit de regio's Aalst - Ninove groepeert een luisterrijk galakonoert. Met niemand minder dan een van de beste harmonieën ter wereld, de Muziekkapel van de Gidsen. Een 85-koppige formatie met enkel geselekteerde muzi kanten. De tijd dat blinkend koper en gepoetst leder als norm gelden voor een militaire kapel die duidelijk reeds voltooid verleden tfjd. Deze formatie beleefde triomfen in zowat heel Europa en ook Amerika toonde zioh verrast en blij met dergelijke prestaties. Répertoire Het répertoire van dit en semble is zeer uiteenlo pend. Van de geniale wer ken van J.S. Bach tot de eerder wetenschappelijke oomposities van Stra- winsky. In sporthal Denderdal te Erembodegem, Kortestraat wordt op donderdag 7 no vember te 19.45 u. zeer stipt volgend programma afgewerkt. Ouverture van Ruy Bias, Mendelsohn. Ballet der Hal len, Legley. Drie dansen, Granados. De leerling-to- Ducas. Troimf- Louel. Ipini di Roma. Besloten wordt, traditio neel, met de mars van het Eerste Gidsenregiment van Bender. Dirigent Nozy Sinds februari 11. dirigeert Norbert Nozy (Halen, 1952) deze talentvolle formatie nadat kommandant Yvon Ducène er 23 jaar lang het stokje had over gewaaid. Nozy was voorheen kapel meester van cfe Muziekka pel van het eerste Belgisch Korps te Keulen. Sinds 1975 is hij lid van deze ka pel als saxofonist. Norbert Nozy studeerde aan het koninklijk conser- vatorium te Brussel en haalde eerste prijzen noten- leer, transpositie, harmo nie, contrapunt, kamermu ziek maar ook perkussie. Qua saxofoon haalde hij het hoger diploma. Orkestdi- rektie werd hem bijge bracht door Van der Noor, Leonce Gras en Yvon Du cène. Hij werd laureaat van de prijs Pro Civitate en Gau- deamus (Rotterdam). Hij was lid van het Belgisch saxofonenorkest en -kwar tet en vertegenwoordigde België op saxofoonkongres- sen en -symposia in Washington, Chicago, Lon don, Bordeaux, Luxemburg en Maastricht. Aan de uni versiteit van Texas was hii visiting lecturer en teacher. Momenteel dirigeert hij niet alleen «de Gidsen» maar is bovendien docent aan het Lemmensinstituut, aan het konservatorium te Maastricht en aan de Aca démie de Wallonië. Kaarten Als U niet talmt kan u nog een kaart bemachtigen om op donderdag 7 november in Denderhal dit muziekfes tijn mee te maken. Reservatie bij Herman Van de Velde, Kwalestraat 38c te Nieu werker ken, in TEN (oude zwemkom) in de Nieuwbeekstraat, in café Houten Hand te Erembode gem bij Werner Gits en in sporthal Denderdal zelf. Overschrijven op rekening nr. 293-0127394-88 van Herman Van de Velde, Nieu werker ken LH Toen in 1981 Jeugd en Mu ziek in Dendermonde werd heropgericht door o.m. voorzitter Marcel De fleur en sekretaris Jan Bracke, was het ook Francois Glo rieux die op 19 januari 1982 de eerste noten van het Koncertleven inspeelde. Toen vertolkte hij o.m. nog al wat Beatlenummers en improvisaties. Dat was in het Stadhuis. Bij het begin van dit eerste lustrumjaar is Glorieux op nieuw te gast in Dender monde, nu niet meer solis tisch maar met zijn orkest. En niet meer in het zaaltje van het Stadhuis maar in de grote feestzaal van het Hei lig Maagdkollege, voor de gelegenheid zelfs klein ge noeg voor de ongeveer vijf honderd belangstellende jeugdige muziekliefheb bers. Jeugd en Muziek Dender monde is in die paar jaren immers een begrip gewor den, niet alleen in de stad en haar scholen zelf maar in heel de streek. Zij orga niseerden tot nu toe niet minder dan een twintigtal avondkoncerten maar zijn als organisator van school- koncerten niet meer weg te denken uit het muzikale studentenleven. Twee we ken geleden brachten ze nog Teater Taptoe naar Dendermonde voor een aan tal schoolvoorstellingen van Antoine de Saint- Exupéry's «Kleine Prins», een prachtige produktie, die echter niet door alle groepjes als dusdanig erva ren werd. Frangois Glorieux is voor Jeugd en Muziek ook bui ten Dendermonde geen on bekend: hij gaf niet minder dan achthonderd koncerten voor Jeugd en Muziek. En dat voor iemand die gevierd wordt over de hele wereld! Frangois Glorieux and his Orchestra Op 17-jarige leeftijd is Glo rieux reeds in de ban van de koperblazers en de perkus- siesektie, en wel door de Big Band van Stan Kenton. Trouw aan deze liefde ont moet hij Stan Kenton in 1976 in de Verenigde Sta ten en dirigeert er diens orkest. Terug in Europa sticht Glorieux eerst een perkussie-ensemble en na dien in 1979 te Brussel zijn eigen orkest met 24 Belgi sche, overwegend zeer jon ge, beroepsmuzikanten. In deze periode komponeert en bewerkt hij een dertigtal werken voor een bezetting die zijn eigen sound en ima go naar voor brengen: 5 hoorns, fluit en altfluit, 5 trompetten, 5 trombones, bastuba en een indrukwek kend arsenaal perkussie- inst rumen ten, basgitaar en piano, soms aangevuld met sintesizer en elektrische gitaar. Het doel van de program matic met zijn groot orkest werd duidelijk omlijnd door Frangois Glorieux: via een spontane en direkte ei gen muzikale stijl wil hij de diversiteit van zowel klas sieke als jazzinstrumenten benadrukken door er zelfs eksotische en popklanken aan toe te voegen. Dendermonde. Jeugd en Muziek. Frangois Glorieux to verde met zijn piano. v) Glorieux en zijn orkest werd uitgevoerd was bijna volledig eigen produktie met in het tweede deel een hulde aan Michaèl Jackson, met uiteraard tema's van de popvedette zelf verwerkt in nummers van Glorieux. Na het reeds vijf jaar gele den gekomponeerde indi- katief «Fanfare for Orches tra» een schitterend spet terende blazersou verture droeg het orkest de plechti ge «Hymn to Humanity» voor, een gedragen brede hymne. In opdracht van het E.C.C.-tennistornooi van Antwerpen, komponeerde Glorieux twee nummers: «E.C.C. Hymn» en «E.C.C. Blues», het eerste als indi- katief voor het tornooi, een opnieuw brede, enigszins pompeuzeouverture geba seerd op de noten mi-do-do (in het Engels E-C-C). De «E.C.C.-Blues» bracht een uiteraard bluesbewerking van hetzelfde thema. De evergreen van R. Rogers «My funny Valentine» in een arrangement van de di rigent zelf stelde de altflui- tist, trompettist en vibrafo- nist in de kijker. Uiteraard ook Stan Keton op het menu met «Intermis sion Riff», een nummer van Ray Watson in een arrange ment van Glorieux, een rit misch nummer waarin de kopers zich konden uitle ven in prachtige klanklawi nes (blijkbaar waren hier alleen forte's en fortissi mo's voorradig. Cubaanse ritmiek in Amerikaanse muziek ook met Kentons «Peanut Vender» ook in een bewerking van Glorieux. Tussendoor het intiem-po- ëtische «Ben», waarvoor het jeugdige publiek ademloos stil kon worden. Programma Het programma dat door Na de pauze ging het meer de poptoer op, waarbij Glo rieux zich niet alleen ont popte tot een echte beatpia- nist, maar ook zijn orkest leden wist te enthoesiasme- ren door zijn eigen matelo ze entoesiasme en begees tering - echt of gespeeld? Hier niet alleen meer de ko pers en de perkussie maar ook de elektrische, elektro nische en komputertoe- standen, gitaar, sintesizer, «geprogrameerde» piano... Dit tweede deel na de pauze was dus voorbehouden aan nummers opgedragen aan of afkomstig van ene Mic hael Jackson. Koper- en elektrisch geweld al in «Opus for Michael», een deel uit een suite, opgedra gen aan het moderne boeg beeld. «Meditations» dan, een kontemplatieve kompo sitie die het jonge geweld in de zaal opnieuw deed ver stillen, waarbij Glorieux gebruik maakte van sinte sizer en zijn «unieke» Ya- maha-«piano». «To be a Star» reveleerde Jackson thema's in Cubaan se en andere diverse ritmes, blijkbaar een geüefd stuk van het orkest én van de dirigent, hij huppelde jumpte hierbij over het po dium naar de verschillende sekties toe als een volleerd en jeugdig showgirltje. Wel fantastisch entertainment voor de jeugdige aanwe zigen. «Solo SS 1», onder deze be naming stelde Glorieux zijn wonderpiano aan het pu- t bliek voor. Als een kleine jongen op Klaasdag amu seerde de maestro zich voor zijn speelgoed dat hij vein Yamaha kada gekregen had en dat niet gekommer- cializeerd wordt (1,5 mil joen!). Hij demonstreerde enkele van de 600 gepro grammeerde klanken die het ding kon produceren en imiteerde zo o.m. een klave cimbel, een klarinet, een gi taar, strijkers, pizzicati zelfs, orgel uiteraard maar ook niet-muzikale klanken als die van de golven van de zee en de stormwind... Opnieuw muziek dan met het bekendste Michaël Jacksonnummer «Beat it», door Glorieux bewerkt voor zijn orkest, een spektaku- lair, ritmisch nummer dat zo mogelijk nog het aantal decibels overtrof dat Jackson gewoonlijk produ ceert. Na dit geweld van agressie ve muziek opnieuw een ver stild werkje ter kompensa- tie, «She's out of my Life». In dit nocturne-achtig nummer toonde Frangois Glorieux zich nog eens de grote pianist die hij is: op een verbluffende wijze wist hij het jonge volkje in zijn ban te houden met dit nummer. Tot slot «Billie Jean», een kompositie waarin het hele orkest zich nog eens kon uitleven: vol spettering, vol muzikaal vuur. Een «orgel» punt achter een koncert dat de honderden aanwezigen van begin tot einde boeide. Een koncert waarmee Glo- rieux voor- en tegenstan ders van zijn muzikale akti- viteiten stof tot praten en diskussie leverde. Maar, en dat kan door niemand ont kend worden, een muzikale happening die ongemeen interessant bleek en die de jonge muziekliefhebbers wist te entoesiasmeren niet alleen met popnummers! Een prestatie die weinigen Glorieux zullen nadoen. Het volgende koncert van Jeugd en Muziek Dender monde heeft plaats op dins dag 26 november te 19u30 in de feestzaal van het Vrij Technisch Instituut aan d' Emiel Van Winckellaan t Dendermonde. Dan laat h S.E.M.-Ensemble onder le ding van Joris De Laet on oren openen voor de were van de elektronica en b experiment in de muziek. Dendermonde. Jeugd en Muziek. Glorieux met zijn big band of van klassiek tot Michael Jackson, (v)

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1985 | | pagina 23