De grote en de kleine k wartet - Groepstentoonstelling De Looseretrospektieve nu in Sint-Niklaas erste Zilveren Vierschaar Waasmunster Roland Rens in kunstgalerij De Vuyst te Lokeren Leo De Beul in Eksaarde ^quatinten van Robert Wuytack in Sint-Niklaas Aalsterse belfortkrypte De Voorpost - 8.11.1985 - 19 kliefhebbers die een goed-gestoffeerde tentoonstel van hedendaagse kunst willen bekijken kunnen nog n met 17 november in Aalst terecht. In de krypte kooide eeuwenoude belforttoren heeft kunstpromotor Brt De Winne er, onder de titel «Kwartet», een jtal werken samengebracht van vier Aalstenaars: Boel, André Berner, Luc Van Canegem en Herwig n ove Holsbeek: een oase van talentvol kunstenaarsschap. «r vli een e koo alt 8( niet ide i Vi Ludg in 1 e vooropening van de ■telling «Kwartet», concJerdag 31 oktober te 20 in dn de Aalsterse bel ie oi rypte, mocht initia- hui nner Norbert De Win- ntond Si vooraf verheugen in uitvi uime belangstelling. Boudewijn D'Haese zich daarna erg ge- ■ici i^ig vier jonge heden- e Aalsterse kunste- te mogen inleiden: Boel, André Berner, Van Canegem en Her- Van Holsbeeck, vier nneniem vrienden die mé- kunstvol aanvullen, _en vaklui en tech- ble teï bijzonder beslagen, icht i ild niet gelijklopende erzor is- en maatschappij vi- ing© üe zich persoonlijk uit- I ken in een eigen taal. reid over de hele ruim- Lu< m de Aalsterse belfort- enoi en kan de kunstlief- er zich laten meeslepen op symfonieën van lijn, kleur en vorm, die gelukkig niet voltooid zijn, uitgevoerd door dit kwar tet. Dhr. De Winne: «Droom, magie, natuur, spel, rust, onzekerheid en loutering, zijn zoveel ingrediënten die bij alle vier ergens te ont dekken zijn. Nergens doet hun kunst echt pijn. De on derwerpen en titels van hun werken zijn zo maar niet lukraak gekozen «Ra- man I, Hm, IV, V» (Leon Boel, «I have a dream» (A. Berner), «La mort dans l'A- me - denkend aan J.P. Sart re (Van Holsbeeck), «Ode aan Paul Klee I, n» (Van Canegem), ook «Visueel kontakt met het hierna maals» (keramiek van Van Canegem) zijn er slechts en kele van. Dit alles bieden ze aan in verschillende tech nieken, in een hedendaagse vormgeving, in een goed verzorgde opbouw en vlak- indeling Hun namen krij gen stilaan een bekende klank binnen en ook ver buiten de Aalsterse kunste naarswereld. Leon Boel werd geboren op 9 mei 1951. Zijn vroegste opleiding voor de plastische kunst - glazuren op metaal, keramiek - genoot hij aan de A.S.K.A. Sindsdien leg de hij autodidaktisch reeds heel wat weg af. Midden de zeventiger jaren was het vooral op keramisch werk dat hij zich toelegde. Na dien stapte hij over naar het schilderen. Daarbij geeft hij eigen levenswijsheid kunstzinnig gestalte, steeds met een duidelijke drang naar symboliek. Wat hierbij veelal opvalt: de steeds weerkerende verzin nebeelding van de vergan kelijke natuur. Laatst zijn nu ook al heel wat kunst volle mono- prints ontspro ten aan zijn kreatieve fanta sie. Intussen werd hij ook reeds bedacht met verschei dene prijzen, onderschei dingen, vermeldingen, se- lekties en stelde hij reeds meermaals tentoon. André Berner werd gebo- U'IT, ren te Vilvoorde op 3 juli 1955. Zijn studies, van 1971 tot 1976, publiciteit en grafiek aan de ASKA en vrije grafiek aan de Akade- mie voor Schone Kunsten te Gent, hebben hem gevormd tot een waardevol zeefdruk- technieker. In 1974 trad hij een eerste maal met eigen werk naar buiten te Lede Nadien volgden reeds meer dere individuele en groeps tentoonstellingen in bin nen- en buitenland. In re censies van dhr. De Winne lezen wij: «André Berner lijkt zich nu te konsolide- ren in zijn uiterst gerafi- neerd tekenwerk, zijn kleurrijke zeefdrukken en vaktechnische koncepten van foto-grafiek». Belang rijk voor deze jonge kunste naar was zijn toetreding (in 1975) tot de werkgroep voor Konstruktieve Kunst «Aksent» waar hij Luc Van Canegem leert kennen die kort daarop niet alleen zijn boezemvriend zou worden maar eveneens een echte «kunstbroeder». Luc Van Canegem voelt zich echter minder goed bij de koele geometrie van het kon- struktivisme en gaat zijn eigen weg in keramiek en figuratieve fantasmen« Zijn boeiende keramieken worden meer en meer gevi seerd en zeer recentelijk werd zijn werk gehono reerd met de gerenomeerde «Prijs van de stad Ninove 1985». Een achttal dergelij ke recente artistieke schep pingen tonen thans in de Aalsterse belfort krypte wat momenteel in hem leeft. Herwig Van Holsbeeck werd geboren te Aalst in 1945. Hij is een autodidakt, drukt zich vooral uit met pikturale montages en kol- lages en werd reeds be kroond o.m. te New York, Dallas, Gent, Paris en To kyo. In Aalst worden nu een tiental werken van hem getoond. Voor een persoonlijke kon- frontatie met het werk van dit kwartet Aalsterse kun stenaars kwan men nog tot en met 17 november terecht in de belfortkrypte, dage lijks van 14 tot 20 u., 's zondags zelfs van 11 tot 20 u. Alvast d waard! Zondag 10 november wordt in het stedelijk museum van Sint-Niklaas, aan de Zamanstraat 49, de retro- spektieve tentoonstelling rond het negentiende- eeuwse schildersgeslacht De Loose geopend door burgemeester De Vidts. Schepen van kuituur An- thuenis verwelkomt en voor een inleidende toe spraak staat André A. Moerman, attaché bij de Koninklijke Musea van België te Brussel, in. De expo blijft tot en met zondag 8 december toegan kelijk: alle weekdagen van 14 tot 17 u zaterdagen van 9 tot 12 en van 14 tot 17 u. en zondagen van 10 tot 13 en van 15 tot 18 u. Eerder was de tentoonstel ling in Zele te bekijken. Aan de ingang van het museum biedt men een monografie over het schildersgeslacht De Loose aan. Die fungeert ook als katalogus. (wv) nunster. De Zilveren Vierschaar werd uitgereikt aan André Mettepanningen (in het h) (vh) •steel Blauwendael had de uitreiking plaats van de ren vierschaar. Met deze onderscheiding wil de kul- le raad inwoners onderscheiden die zich op socio- ureel vlak tijdens de voorbije jaren verdienstelijk len gemaakt. Ididaten werd in leven geroepen - w Jaak Gerlo, Mare Smet, Ma- Sitter Jos Moens van rio verschueren, Juliette Mlturele raad belichtte 0st A„dr6 Mettepennm- kultuiele leven in de gen en Jeanne Van Puyvel- Bnberggemeente. Van de Na een eerete schifting kandidaten bleven dle gebeurde i„ een algeme- zes gehandhaafd. Op „e vergadering van de kul- tpnlgrap van het be- turele raad, werden drie r van de kulturele raad kandidaten weerhouden, I verschillend gerea- namelijk Jeanne Van Puy- kd. Maunts Fierens van velde Juliette Ost en André p&rmome en het Roosen- Mettepenningen. Via een tfkoor en Andre Roels geheime stemronde werd J heem- de eindlaureaat aangeduid "—piige kring hadden met hun kandidatuur niet Op deze bijzondere plech- r vernieuwd. Meteen tigheid in kasteel Blauwen- alleen nog in run dael. waarbij heel wat af- deze Zilveren Vier- vaardigingen van de plaat- die voor het eerst selijke verenigingen aan wezig waren, maakte poli- tiekommissaris Achten de uitslag bekend Winnaar werd Andre Mettepennin gen die 12 van de 32 stem men kreeg. De Zilveren Vierschaar uit een oorkon de en een beeldhouwwerk van Jozef Van Acker. Jean ne Van Puyvelde en Juliette Ost ontvingen een boek over Vlaanderen. Muzikaal werd deze plechtigheid op geluisterd door Pat Nobels en Elke Casteleyn. Voorzitter Jos Moens bracht zijn dank uit aan de laureaten. Hij hoopte dat ze zich verder zullen inzetten voor hun vereniging. Die er nog aan toevoegde dat de Zilveren Vierschaar om de drie jaar zal worden uitge reikt. V.G.P. Het is nu stilaan een tradi tie geworden in Lokeren dat een vooropening van een kunsttentoonstelling in Galerij De Vuyst plaats heeft onder enorme belang stelling. Zo ook nu weer bij de opening van de tentoon stelling Roland Rens. De tentoonstelling werd geopend door Marcel Van Jole, adviseur bij de ge meenschapsminister van Kuituur, Karei Poma, ook een prachtig uitgegeven monografie verzorgde hij over de beeldhouwer en zijn werk. Roland Rens werd geboren te Aarschot op 3 oktober 1952. Zijn artistieke stu dies deed hij van 1970 tot 1975 aan de Koninklijke Akademie voor Schone Kunsten te Mechelen en verder van 1975 tot 1978 aan het Nationaal Hoger In stituut voor Schone Kun sten te Antwerpen. Niette genstaande zijn jeugdige leeftijd behaalde hij reeds verschillende onderschei dingen: Vermelding Jonge Belgische Beeldhouw kunst, Prijs Rotary Ant werpen, Prijs van de Prins Antwerpen, Eerste vermel ding prijs Hembecaa, Prijs Lucie Loots, Prijs Ringers Diamonds, enz... Op zijn palmares prijken talrijke individuele en groepsten toonstellingen te Mechelen, Antwerpen, Leuven, Halle. Brussel, Linden, Beernem, Turnhout, Kessel, Diest,. De kunst van Rens typeert zich als een vorm van rea lisme, hoewel dit realisme paradoxaal genoeg niet de trivialiteit en de banaliteit van het alledaagse uit beeldt, maar eerder gefasci neerd lijkt door het be vreemdende, ambiguë en niet zelden ietwat bizarre karakter van de realiteit. Sinds kort waagt Roland Aalst. Het kwartet kunstenaars dat in de Belfortkelder te gast is mocht op de vooropening onder meer gemeenschapsminister Galle ontvangen (a) Nog tot en met 11 november kan men in Galerij Pee aan de Brielmolenstraat 49 te Eksaarde-Lokeren terecht voor de tentoonstelling met schilderijen van Leo De Beul. Deze tentoonstelling is te bezichti gen elke dag van 15 u. tot 20 u. Léo De Beul is een Dender- Gent, Vlassenbroek, Den- mondenaar die zich specia- dermondé, Sint-Martens- lizeerde in vrij schilderen La tem, Tielt, Antwerpen, aan Sint-Lukas te Gent en Parijs, Luik en Eksaarde. zich verder ging bekwamen Deze tentoonstelling is een in de Septième Chaumière overzichtstentoonstelling te Parijs. Dat Leo De Beul van 15 jaar schilderkunst van mensen houdt is duide- Leo De Beul. lijk. Hij heeft er ontelbaar vele schilderijen aan ge- ""uitief lyrisme wijd. Zijn aandacht gaat Harold Van de Perre leidde ook naar de natuur, van- de kunstenaar in en wenste daar de vele landschappen, een antwoord te geven op Waren zijn eerste schilde- de vraag wat schilderkunst rijen vooral door bruin ex- nu eigenlijk is. Het blijkt pressionalistische tonalitei- dat men daarop geen slui ten gekenmerkt, dan is zijn tend antwoord kan geven natuurbeleven thans uitge- want iedere schilder heeft groeid tot een eksplosie van zijn eigen antwoord op deze licht en kleur. vraag Er is wel een onder- Hij stelde reeds tentoon in scheid vast te stellen tussen slechte, minder goede en goede schilderijen, maar zelfs de uitmuntende schil derijen maken op zich niet zichtbaar wat schilder kunst is of kan zijn. Men kan wel proberen te achter halen welke de kenmerken zijn van een schilder, welke onderwerpen schildert hij, welke technieken wendt hij aan, heeft hij zin voor kom positie. Die vragen over brengend op de exposant, zei Harold Van de Perre dat men Leo De Beul moet om schrijven als een man van het intuïtief lyrisme. De Beul is in geen geval een rationeel of intellektuee! schilder, maar een trillende voeler van ruimte, een aar zelend aftaster van vormen en een enthousiaste gokkei met kleuren. Ruimte, kleui en vorm worden vanuit zijn schildersinstinkt aange vuld. Op de tentoonstelling kan men daar ook het re sultaat van zien. Belangrijk is zijn werk is het gebruik van kleuren. De Beul zou men een komponist met kleur kunnen noemen. De kleurstoffen waarmee De Beul de dingen «aankleedt» zijn volrijp als verzadigde wijn. Is een schilderij op het eersgë gezicht blauw of overwegend blauw, bij na der toezien zitten er heel wat mauve, bruine, gele, rode en groene penseeltrek- ken in. Zo verkrijgt De Beul een veredeld blauw. Hij weet als geen ander de harde en de zachte tinten met elkaar in harmonie te brengen. De vormen die De Beul schildert zijn van elke dag. Ze zijn even nabij als het leven. Het zijn de hem om ringende weiden en wilgen, de bomen en de dreven, de hagen en de huizen of een landschap dat hij ergens in Italië op reis heeft gezien en in zijn geheugen heeft be waard. Elk schilderij wordt een poëtische wereld waar in watervallen en wolken, bomen en bessen, vlakten en bergen samenvloeien in een geheim van licht. zich ook aan het ontwerpen van juwelen. Wie deze zeer merkwaar dige tentoonstelling wil gaan zien, kan dit nog tot 1 december in Galerij De Vuyst in de Kerkstraat te Lokeren. Dat kan alle da gen, uitgenomen op dins dag, van 10 tot 12 en van 14 tot 18.30 u. Tevens mag de bezoeker ook niet nalaten een blik te werpen in de Groene zaal van dezelfde galerij. Daar loopt eveneens tot 1 decem ber een tentoonstelling van internationaal formaat, waarin grote namen zoals Ensor, Delvaux, Gust De Smet, Grard, Masereel, Minne. Permeke en nog ve le anderen voorkomen. J.V.L. 9 november kan je alle toonstelling met werk van rode zeven gedichten liseerden ze mappen als «In wels geboren. Hij heeft nu tack verwierf een rege- ooldagen van 8.30 u. tot Robert Wuytack. schreef. «Voor de maai- 't weemoedvuldig Waas- z'n atelier aan de College- ringsmedaille toegepaste in de kalfac van het Bij deze gelegenheid reali- beurt» is de titel. De samen- land» en «De vier sei- laan 76 in Borgerhout. Hij kunsten in Sint-Niklaas en ;e (Sint-Jozef-Klein- seerde Wuytack een kunst- werking tussen de schilder zoenen». studeerde aan de akade- werd ook met Italiaanse on- ■arie) in Sint-Niklaas map met zeven aquatinten, en de dichter wordt stilaan Robert Wuytack werd op 18 mies van Sint-Niklaas, derscheidingen bedacht. 1 kijken naar een ten- waarbij Anton Van Wilde- een traditie. Vroeger al rea- januari 1934 in Sint-Pau- Luik en Antwerpen Wuy- (wv) fit-Niklaas. Donderdag werd in de kalfak van het kollege een kunstmap van islander Robert Wuytack voorgesteld. Voor de officiële opening zorgde schepen 't lv Dendermonde. Vorige week publiceerden wij bij liet artikel over de tentoonstelling van Jeanne De Dijn een foto, waaronder een verkeerd onderschrift terecht kwam. Sint-Niklaas. Belangstellenden bij de voorstelling van de kunstmap «Voor de maaibeurt» Het beeldhouwwerk dat we toonden was «Langs de Nijl van Robert Wuytack. in het kollege (lv) en niet «Gaande naar TaborDat laatste werk ziet U hier (arch.)

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1985 | | pagina 19