H<L<NA Artistiek verantwoorde blikvangers fr Lebbeekse toneelaffiches onder de loep Dirk De Ridder: op A.I.D.S. komt het aan! VADER ZIT OP ROZEN Frans Bourgeois: affiche via folder of strooibriefje memoreren 4*rfkter$eh Theo Van Hauwermeiren: de affiche? Reeds een belangrijke hint omtrent het peil van de produktie Geert De Geyter: j( je moet de ontwerper de E nodige vrijheid r, gunnen SE 24 - 8.11.1985 - De Voorpost KON. REDERIJKERSKAMER «KONSTMINNENDE JONCKHEYT» LEBBEKE In het gTOOtlebbeekse kulturele leven dat staat buiten alle kijf spelen de toneelkringen een vooraanstaande rol. Dat verschijnsel is niet nieuw. Wie in dit weekblad de serie volgde, waarin Achiel Vermeiren de geschiedenis schreef van verdwenen Lebbeekse toneelkringen, kwam tot de vaststelling dat ook vroeger de toneelspeelkonste in Lebbeke rijkelijk bloeide. Die traditie het publiek hoogstaande produkties te serveren blijft zich doorzetten. Welke andere gemeente van zowat 18.000 inwoners kan overigens prat gaan niet minder dan zes aktieve toneelrkingen te tellen? Vijf van deze verenigingen de rederijkerskamers «De Constminnende Jonckheyt», «De Iverlingen», H.H. Salvator» en de toneelkringen «Wij» en «Ommekaar» monteren elk per seizoen twee produkties en doen daarbij een beroep op een uitsluitend eigen spelerspotentieel. Sommige van deze produkties halen tot zes voorstellingen. Toneelkring «Pogen» komt jaarlijks met één produktie naar het publiek toe. Dat deze kwantiteit ook gepaard gaat met kwaliteit, bewijzen de gunstige resultaten die deze kringen halen in provinciale klasseringstornooien en andere wedstrijden. Het feit ook dat ze geïnviteerd worden in andere gemeenten gastvoorstellingen te verzorgen en de vaststelling tenslotte dat ze zich stuk voor stuk over een ruime publieke belangstelling mogen verheugen, wijzen erop dat er kwaliteitswerk geleverd wordt. Bepaalde van deze kringen beperken hun aktiviteiten overigens niet tot het toneelspelen tout court, maar zijn in een bredere kulturele kontekst aktief. De oorzaken van deze hausse? Ongetwijfeld het feit dat in de diverse kringen enkele toneelfanaten aan de slag zijn, die met het toneel naar bed gaan en erin slagen hun enthousiasme op hun medewerkers over te dragen. De vaststelling ook dat produkties op een haast semi-professionele manier aangepakt worden, wat zich o.a. manifesteert in het aantrekken van bekende regisseurs, een oordeelkundige keuze van de stukken en in het besteden van ruime aandacht Aan de diverse komponenten - publiciteit, techniek, decor, uitrusting van de zaal enz. - die een produktie kunnen opstuwen naar het extra-ordinaire. Wanneer je dan als kring over enkele akteurs en aktrices beschikt, die het akteren in het bloed zitten hebben, ontstaan vanzelf produkties die hoge ogen opzetten. Over het belang van dergelijke affiches zetten we een boom op met de ontwerpers Dirk De Ridder («Vader zit op rozen» en «De koteletten hebben oren»), Frans Bourgeois («De Paradijsvogels»), Theo Van Hauwermeiren «Het dagboek van Anne Frank)» en Geert De Geyter CHelena'). Zelfkritiek is hun niet vreemd... De recente aandacht voor een opmerkelijke ver zorging van de affiches door de Lebbeekse to neelkringen, moet allereerst begrepen worden bin nen de konkurrentieslag die altijd in een of andere vorm of wijze, tussen de diverse kringen woedt. Hetzij minzaam, hetzij rabiaat. De affiche, als eerste teken van leven bij weer een nieuwe produktie, is dan uiteraard een aangewezen middel om zich alvast te manifesteren als een kring die van aanpakken weet. Natuurlijk neutraliseert zulks mekaar op den duur, maar positief blijft toch de algehele verfraaiing van het straatbeeld. Daar waar dat in een recent verleden maar een grauwe bedoening was. Afgezien van de meesterlijke affic hes van Belle, toen die nog getekend werden door Nolle Versyp. Maar naast die kon k urrentiegeest moet toch ook de tendens aangestipt, dat amateurkringen in het alge meen steeds meer aandacht gaan besteden aan het technisch luik van hun produkties. Het amateurto neel zit immers niet meer in de sfeer van het puur amateurisme. Dat «konsèèr» van toen bezat natuur lijk ook zijn charmes, maar is momenteel niet meer denkbaar, omdat zowel de mensen die het «doen» als zij die komen kijken enorm veel gewoon zijn. Het gevaar bestaat echter dat je daarin ook semi- professionele doelstellingen gaat nastreven, die je niet kan blijven aanhouden. Want de man die een of andere taak op voornoemde wijze verricht, kan allicht eens, door omstandigheden, uit de circulatie verdwijnen. Feit is echter dat de toestand er te Lebbeke momen teel zo uitziet, dat de kringen meer aandacht beste den aan o m. de (betere) organisatie van hun p.r. en dan meer bepaald onder de vorm van een «proper; plezant of pakkend affisjken». De funktie van een affiche is viervoudig, memo- technisch af te korten tot A.I.D.S. Een affiche moet in de eerste plaats de Aaandacht kunnen trekken van een willekeurig passant. Dit gebeurt vooral via de aanwending en verdeling van de kleurvlakken, eventueel ook via de inlas van een slogan. Is de aandacht getrokken, de blik gevangen, dan moet de affiche meer gedifferentieerd nu de Interesse kunnen wekken, èn door (foto)grafische en verbale informatie. Zo kan. om de Ommekaar- affiche als voorbeeld te nemen, de afbeelding van een verbouwereerd beenhouwerspostuur met koeieoren, in de achtergrond een dreigend mombakkes plus een sexy-ogende griet, bij een aantal mensen net die speciale sfeer oproepen, die hun goesting doet krij gen om (toch maar) te komen kijken. Tekstinlas als «'n beestige klucht» kan die goesting ev. tegen- goesting nog versterken Terloops gezegd: ik vind mijn laatste Ommekaar- affiche niet zo geslaagd. Te rommelig en met ver keerde aksenten. Voornamelijk door een foutief kleurgebruik. Soit. Een affiche moet uiteraard ook de specifieke Data. d w z. louter informatieve gegevens meedelen. Een vierde funktie zou kunnen zijn: het opwekken van enig Schoonheidsgevoelen. Maar dit lijkt me niet essentieel binnen de eigenlijke kommunikatieve op dracht van de affiche. Deze funktie kan wel aan belang winnen achteraf Voor een kring is het bovendien altijd interessant, na een bepaalde spanne Koninklijk* Rederijkerskomar H.H.Solvotor «Hoed overwint» WIEZE REGIE: WILLIAM GUNS zaterdag 30 november te 20 u. zondog 1 december te 19u. vrijdag 6 december te 20 u. zaterdag 7 te 20 a vrijdag 13 - te 20 u. zoterdag 14 - te 20 u. in zoal «GILDENHUIS» te WIEZE Pierre Van Rossem tijds, een aantal affiches te kunnen voorleggen. Dit bvb. ter gelegenheid van een terugblik in de vorm van een tentoonstelling. Wanneer de kring een «belangrijk» stuk speelt spreekt het vanzelf dat ook de naam van de auteur vermeld wordt. Wanneer «Belle» «Suiker» program meert, zal de naam van Hugo Claus beslist niet op de affiche ontbreken. Wanneer een kring een stuk opgraaft van een of andere illustere onbekende, dan wordt de naam van de auteur uitsluitend in de programmabrochure vermeld. Precies uiteenzetten hoe zo'n affiche ontstaat, kan ik niet. De inspiratie zeker, die je een bezoek brengt. De tekstbrochure lezen zint me niet. 't Is natuurlijk meegenomen dat iemand die wat van het stuk afweet, me informeert over de sfeer. Want al bij al moet de affiche in dezelfde toonaard zitten als het stuk of de regie ervan. Maar me inhoudelijk gaan verdiepen en achteraf een «miniatuur» gaan ontwer pen. Neen. dank je wel. Inderdaad, het gebeurt dat ik als ontwerper van de regisseur het ontwerp opgedragen krijg. Mare De Vheger bvb.die de tweede seizoensproduktie van «Ommekaar» produceert, vat die regie zo grondig en allesomvattend aan, dat hij nu reeds over een duide lijk beeld beschikt van wat de affiche moet worden. In dergelijk geval ben ik uitsluitend de uitvoerder. Wat me, als vrijbuiter, minder zint. De meeste regisseurs op opdrachtgevers laten me echter vrij. Wat «Vader zit op rozen» betreft, kreeg ik van voorzitter Remi Bosman en de brochure èn een samenvatting ervan van de hand van de regisseur. Van «Vader zit op rozen», belandde ik bij «vader zit goed», «vader wordt verzorgd» «pakt het op z'n gemak», «leeft wat met zijn hoofd in de wolken».. En de affiche was er. (pvr) Feit lijkt me dat de meeste kringen O' beschikken die van dichtbij of verderaf wat te maken hebben met publiciteitsvoering. Hierdoor worden de jongste jaren meer en meer «gerichte» affiches omtrent het stuk of de titel gecreëerd. Sommige kringen doen bovendien een beroep op sponsors om hun produkties op te zetten. Zodat mogelijk extra-fondsen vrijkomen, die toelaten ex traaandacht aan bvb. de affiches te schenken. Ik juich die verhoogde interesse overigens toe. Je mag ze echter niet beschouwen als een toegenomen vorm van konkurrentie tussen de kringen onderling. Er is wel eens beweerd: Omdat die (kring) een mooie affiche heeft, maken wij er ook een. Zo eenvoudig ligt dat echter niet. Vroeger hadden heel wat kringen de gewoonte hun produkties aan te kondigen via affiches met voorgedrukte hoofding. De titel en andere gegevens omtrent het stuk werden dan achteraf, vaak via zeefdruk, in een of twee kleuren aangebracht. Ik was voor die manier van werken ook gewonnen. Vermits elke affiche toen een bepaalde gelijkvormig heid vertoonde. De kring zich een bepaald imago eigen maakte. Vandaag de dag beschikt haast elke drukker over een offsetmachine. De technische middelen zijn dus duidelijk geëvolueerd. Offset laat ook toe vlugger en goedkoper te werken. Je kan ook foto's van de acteurs op de affiche verwerken. Vroeger was het uitsluitend zetwerk, waarbij dan grote, weinig sier lijke letters gebruikt werden Jaren geleden werd ook geëist dat de namen van de spelers op de affiche voorkwamen. Vandaag de dag wordt de tekst beperkt tot de naam van de kring, de titel van een stuk en de regisseur en de speeldata. Ik heb die gegevens bij «De Paradijsvogels» zodanig beperkt, dat ik het aanvangsuur van de voorstellin gen uit het oog verloren ben. Een vereiste van een goeie affiche lijkt me dat ze opvalt. En een duidelijk leesbare tekstuur bevat. De kleur speelt vanaelfsprekend ook een rol. hoewel het best mogelijk is via twee kleuren het vereiste effekt te bekomen. De affiche bij «De Paradijsvogels» bevat vier kleuren. Het aandeel van een affiche in het geheel van de publiciteitskampagne rondom een stuk inschatten, is moeilijk. Nut sorteert ze alleszins. Vooral wan neer je ze kan ophangen in door het publiek vaak bezochte plaatsen als winkelcentra, stations enz. En ze bovendien gevolgd wordt, op een later tijdstip dan, door bvb. een folder of strooibriefje, dat dezelf de tekening of een gelijk motief bevat als de affiche zelf. De affiche aldus a.h.w. in herinnering wordt gebracht. De affiche voor «De Paradijsvogels» is ontstaan als volgt. Via de lectuur van het stuk waren de twee hoofdpersonages Rietje Rans en Bolle Verbuyck, een dikke en een dunne me bekend. Nu kon ik beide figuren op de affiche overbrengen, maar dat leek me al te vaak gebeurd. Te makkelijk dus. Tamelijk laat ben ik dan op de idee gekomen de titel van het stuk lettèrlijk te interpreteren en twee paradijsvogels af te beelden. affiche. Het is meer een tekening geworden. Als affiche vind ik ze dus niet zo geslaagd, hoewel ze m.i. wel de aandacht trekt. Dus ergens aan de verwachtingen beantwoordt. Inderdaad, ik hou na het ontwerp, toezicht in de drukkerij. (pvr) Het Lebbeekse amateurtoneel is geëvolueerd. Vroeger volstonden vier mensen, een tafel en een stoel, om naar het pubhek toe te treden. Nu wordt ruime aandacht besteed aan diverse facetten. Dus ook aan de affiche die het stuk aankondigt. Ik ben trouwens van mening dat de manier waarop je met een of andere zaak naar buiten treedt, reeds een flinke hint betekent over je zaak zelf. Een verfrommeld blad papier creëert uiteraard een slech te indruk. Van toen ik, een vijftal jaar geleden, aktief werd bij toneelrking «Wij» heb ik om ruimere aandacht voor de affiche gevraagd. De kring is me daarin niet meteen gevolgd. Langzamerhand is in die toestand echter verandering gekomen. Tot mijn grote voldoe ning trouwens. Affiches ontwerpen leunt trouwens aan bij mijn beroep als architekt Be beschouw het dan ook als een hobby. Feit is bovendien dat we hier in Lebbeke met een flink aantal toneelr kingen zitten, zodat onder die kringen een gezonde konkurrentie bestaat. Iedereen probeert zo goe dmogelijk naar buiten te treden. Dat mekaar opjutten ervaar ik trouwens als positief. Het stimuleert. Het beschikbare budget speelde (speelt) vanzelf sprekend een belangrijke rol. Watje ter beschikking krijgt is altijd wel ergens te veel. Aanvankelijk dacht «Wij» er zelfs aan een of andere financiële instelling aan te spreken, die gratis affiches ter beschikking stelde. Gelukkig is dat voornemen niet gerealiseerd. Tot voor twee jaar kon ik ingevolge dat beperkt budget, slechts één kleur aanwenden. Achteraf kreeg ik echter carte blanche. Wat niet betekent dat het bestuur terzake niet over inspraak beschikt. Ik heb mijn twijfels over de impakt van een affiche op ons publiek. «Wij» beschikt in de Kruispa- rochie over een getrouwe aanhang. Heel veel ge beurt er niet op kultureel vlak en heel wat mensen lijken me eerder uit gewoonte de voorstellingen bij te wonen. Toch is er een bepaalde evolutie vast te stellen: links en rechts hoor ik uit de reakties van de mensen dat ze ook aan de affiche aandacht schenken. Je vertrekt van het stuk. Je leest de brochure en dan probeer je je in de sfeer van het stuk in te leven Er wordt immers van jou verwacht dat je een affiche ontwerpt die ergens de sfeer weergeeft. Zonder vanzelfsprekend de inhoud van het geheel te reve leren. Na lectuur van het stuk maak ik een paar schetsen. Zo is dat ook gebeurd voor «het dagboek van Anne Frank». Met die schetsen ben ik naar het bestuur toegestapt. De schets die mij persoonlijk het best beviel, werd door een paar oudere bestuurmensen, die de Tweede Wereldoorlog meegemaakt hadden, als te shockerend afgewezen. Dit ontwerp bevatte de ik echter tot bloed laten worden... Met de idee men het wel eens, maar de uitwerking moest al zwakt worden. Aldus is de huidige affiche ontsta Helemaal tevreden ben ik er trouwens niet ov want. het bloedrood kwam bij de druk onvoldoei uit de verf. Inderdaad, deze Wij-affiche bevatte tamelijk tekst Ik ben nochtans voorstander van het verb zo kompakt mogelijk weer te geven. Zodat grafische meer zeggingskracht krijgt. Ik vind tr wens dat een affiche uitsluitend moet uitdrukk Wij spelen toneel. De data bvb. moet je als toe wer via andere wegen aan de weet komen. Het bestuur besliste er echter ander over. Teleurgi teld daaromtrent ben ik niet. Ik vind het eera -r- interessant en prettig dat je daarover met mens t kan praten. Alle partijen kunnen in dergelij gesprekken hun inbreng leveren. Vroeger we«" gewoon naar de drukker toegestapt en gezegd, n moet zeker op vermeld worden wanneer we spel 1' en hoeveel de toegang bedraagt REDERIJKERS DE IVERLINGEN GILDENHUIS DENDERBELLE of... DE LEVENSHONGER van André Roussin REGIE: WALTER BONI zaterdag 16 november 20 uur 19 u 20 u zondag 24 november 19 u maandag 25 november 20 u Re»wvatleM. Sotted* - Tet. 052/415799 De verhoogde belangstelling voor de toneela che, heeft m.i. alles te maken met de toegenom kwaliteit van de produkties zelf. In Denderbelle I dat alleszins het geval. Ik meen dat die tendens z ook manifesteert bij de overige Lebbeekse kringel! Iedereen ligt erop gebrand zijn prdukties op 1 tillen. Alles vormt trouwens een geheel. Vandaa ook dat de kringen zochten naar mensen die op h vlak van het affiche ontwerpen en uitvoeren i extra's in petto hadden. Terecht trouwens, die verhoogde interesse, vermitl0 de kringen zich ook op andere vlakken decoAe techniek enz. grotere inspanningen veroorloven De taak van elke affiche is publiciteit te voerei Zij vormt trouwens een belangrijk element in hi geheel van de publicitaire kampagne. Op dat vla worden in Denderbelle belangrijke inspanninge geleverd, de affiche wordt verspreid over 250 eksen plaren. achteraf wordt nog een folder over 8.00 m eksemplaren bedeeld

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1985 | | pagina 24