Tante non uit Zaïre op bezoek bij Tijl en Nele Erembodegem Nieuw Leven Aalst met de kreatie van 'Fataal' Massa medewerkers Toneelkring Vrede huldigde verdienstelijke leden LEBBEEKSE TONEELKRING «WIJ» KREEG FELICITATIES VAN JOODSE GEMEENSCHAP VOOR «DAGBOEK VAN ANNE FRANK» {toneelkring Vrede J iet Paradijsvogels op in Lebbeke De Voorpost - 22.11.1985 - 21 sur regis Brechoot zijn ervan overtuigd, lazen we zaterdagavond in de 'irochure, dat meer dan vijftig jaar na de rfe, «Paradijsvogels» nog altijd het grote publiek ikt. Feit is dat de premièrevoorstelling van dit ide stuk van Gaston Martens, in de Grote Zaal van g Huis, door de Koninklijke Rederijkerskamer «De nstminnende Jonckheyt» opgezet, door het talrijke bliek op een entoesiast applaus onthaald werd. avonturen van Rietje jis en Bolle Verbuyck reken de doorsnee toneel- fhebber dus blijkbaar g altijd aan. Ook al werd stuk in zowat elke aamse lokaliteit al ettelij keren op de bühne gezet via het televisiescherm op eenieders schoot ge- ojecteerd. aarin ligt dan de blijven- aantrekkingskracht van jsvogels?» Onge- ijfeld in de aanwezigheid de scène van een bont van volkse figu- in wie ieder wel een of idere (oude) bekende her- mt. In de komplete afwe- ;heid van enige diep- problematiek bo- len, zodat je als toe- iwer de kans geboden jgt van een zorgeloos uit te genieten, leer je er dan nog in het stuk enige extra- mensie te schenken, op- waarin regisseur Ann slaagde door de le- en hemelscènes te la- d uitgroeien tot kwasi assaspektakels, dan 1jgt een toneelstuk als Paradijsvogels» een aparte ml «gespitst op massascènes ■lijk gezegd waren we na t eerste bedrijf van deze rede-produktie, bedrijf li zich afspeelt in de ge- van «De Bonte Os» entoesiast. Het café- r leek ons allerminst ipast aan het enorme scèneoppervlak en ir de toeschouwer bleek onmogelijk het gebeu- bij benadering in de tijd spektakelhoogtepunten. Jammer eigenlijk dat het stuk in zijn geheel geen dergelijk hoog peil kon ha len en dat vooral de enigszins de de mond toverde. Gelukkig waren er ook ak teerprestaties om duimen en vingers van af te likken. Deze van Marie-Thérèse Meert vooral, die als Manse over de scène laveerde en dat zo overtuigend-in-echt, Lebbeke. Vrede legt de klemtoon op het spektakel en voert zelfs heilige mannen ten tonele (v). zonder enige cherge deed, dat ze twee open doekjes toegestuurd kreeg. Ver diend overigens. Zij was trouwens de enige die er in slaagde te ontroeren. Jan Luyten en Michel Bau- wens namen resp. de rollen van Bolle Verbuyck en Riet- te situeren. Bepaalde affi ches verwezen immers naar de goeie ouwe tijd, andere aan wijzigingen situeerden de handeling in het heden. De helle- en de hemelsoène deden de balans echter naar het positieve overhellen. Daaraan was immers dui delijk meer aandacht be steed. Decorontwerper Frans Bourgeois maakte passend gebruik van het unieke scèneoppervlak dat «Zaal Ons Huis» biedt en kleedde het suggestief aan. Schitterend zonder meer. Beklemtoond door een ge paste aanwending van het licht, stroboscopische effec ten incluis - een gepaste scènebezetting en choreo- mist inging. Waarmee we dan niet bedoelen dat «Pa radijsvogels» versie «Vre de» een miskraam was. We genoten, maar slechts bij Wisselende acteerprestaties Een 80-tal akteurs en Figu ranten in goede banen lei den is een haast onbegon nen taak. Mensen zonder ervaring inschakelen houdt immers gevaren in. Toch vonden we het bvb. jammer dat een figurant er zowaar in slaagde Rietje Rans, net slachtoffer van een verkeersongeval, «De Bonte Os» binnen te dragen en zich daarbij een glim lach van gelukzaligheid om je Rans voor hun rekening. Ze leken best op mekaar ingespeeld, maar we von den het jammer dat eerstge noemde werkelijk «toegeta keld» werd om er toch maar enigszins korpulent uit te zien. De pruik die hij op zijn hoofd kreeg, leek ons evenmin 100% geslaagd. Jammer eigenlijk, want de pruiken, maskers en kos tuums die in de helle- en hemelscènes gebruikt wer den, waren gewoonweg schitterend. Leontine Pisane (Flavie), Gert Van Damme (zeer goed als Leentje), Herman Bos- teels (koster), Steven Cal- laert (Stafke), Miel Klin- ckaert (veldwachter), Jose- fa Pisane (Tilde en Belle man), Patrick De Visscher (majordoom), Inge Verhey- den (Engel Michaël), Ver- onique Aelbrecht (Engel Gabriël), Rik De Pauw (knap als St. Pieter), Anne- mie De Smet (O.L. Vrouw), Miche De Meyer (meter), Al- fons Abbeloos (overtuigend als kistenmaker) en Arie Abbeloos (barbier) namen de overige sprekende rollen voor him rekening. De Koninklijke Rederij kerskamer «De Constmin- nende Jonckheyt» voert Pa radijsvogels nog op op 23 en 25 november, in zaal Ons Huis te Lebbeke. Be slist de moeite waard met de Vrede-versie van dit overbekende stuk kennis te maken. Pierre Van Rossem Aalst. Tijl en Nele zag tante non uit Zaïre verschijnen (arch.). De toneelgroep «Tijl en Nele» uit Erembodegem voorstel len is niet meer nodig. Toneelliefhebbers uit Erembode gem en omgeving zullen zich zeker en vast de suksessen herinneren die deze groep in het verleden wist te behalen met opvoeringen als «De bokskampioen», «De verloofde van mijn vrouw», «De kat op het spek». Het zijn blijspelen die telkens weer bomvolle zalen lokten en aan de toe schouwers een avondje gezonde ontspanning bezorgden. 1alst. Nieuw Leven. Fataal werd met veel sukses opgevoerd (P. Van San). Naast de in de recensie reeds geciteerde medewer kers deed toneelkring «Vrede» ook nog een beroep op: Koen De Prins, Johan en Raf Hiel, Carla Renne- boog, Cesar Pisane, Annie Vermeir, Eddy Van Cau- ter, Pierre Van Schoor, Stefaan Nieulandt, Leo Callaert, Ria Vermeulen, Hilde Van Schoor, Marian ne De Greve, Vic Vijverman, Suzanne Verdoodt, Orpha De Ridder, Jeanine Deseure, Hilde Van den Steen, Ivette Martens, Bart Hiel, Pascale Hauwe- laert, Venita Van Cauter, Annick Moens, Ilse Mat- thijs, Nadine De Cock, Vanessa Callebaut, Nancy Merckx, Sonja Vermeir, Els Van den Broeck, Kath leen Keppens, Sabine De Coster, Lieve Van Hoof, Lieve Keppens, An Guns. Sonja Ravijts, Sandra Cooreman, Nathalie Batselier, Hilde De Smet, Gerda Van Hoof, Suchilla Segers, Iris Segers, Peter Van Schoor, Myriam Van Cauter, Use Abbeloos, Isabelle Van den Abbeele, Kris De Block, Kathleen Bosteels, Carla Peytier, Jurgen Buslot, Koen De Prins, Pieter De Prins, Bart De Block, Katrien Cooreman, Sin ja Ravijts, Veerle De Smet, Joke De Schrijder, Sandra Cooreman, Hilde De Smet, Els Cuddeman, Vanessa Van Nieuwenhuyze, Ria Van Stappen, Katrien Cal laert, Martine Aelbrecht, Jan De Decker Alle voor noemde namen een figurantenrol voor hun reke ning. De dekoruitvoering was van de hand van Robert De Ruys8cher, Maurice Callaert, Emiel Peytier, Rik De Pauw, Frans De Leener, Leo Menten, Leo Heymans. Frans Bourgeois, Herman De Rij bel en André Ravijts. Voor de maskers zorgden Sandra en Hilde Amens, Geert Heyvaert, Jean-Marie De Craim, Marleen Van Ransbeeck, Leo Van de Velde en Kris Laurent bediende de klank- en belichtingsknoppen. De cho reografie was van Chris Caudron. Leo Callaert zorg de voor de rekwisieten en Josephs Pisane verleende tekststeun. Kostuums, pruiken en maskers werden vervaardigd door het eigen Vrede-atelier. (pvr) Dit jaar, tijdens het week end van 23 en 24 novem ber brengt deze toneelgroep opnieuw een blijspel. Dit keer heeft men geopteerd voor «Tante non komt uit Zaïre», een stuk dat werd geschreven door Paul Soet- kin en wordt gebracht in een regie van Philemon Eeckhout. Het verhaal behandelt een zeer eenvoudig gegeven, waarbij misverstanden schering en inslag zijn en dus ook zorgen voor heel wat komische toestanden. Het verhaal speelt zich af in een dorp ergens in Vlaan deren. John Coolen, jaren lang weduwnaar en een bij na bankroete zakenman, woont er samen met zijn 22-jarige zoon Filip en zijn knappe schoonzuster Em ma, eveneens weduwe. Om zijn bijna failliete zaak te redden, besluit John Coolen te huwen met een rijke, knappe Griekse reders- dochter. Maar is die wel zo rijk? De oplossing komt misschien uit een andere hoek, want een familielid, tante non uit Zaire, komt haar familie bezoeken. De oplossing van dit pro bleem, wordt de volgende weekends gebracht in het parochiehuis van Erembo degem. De opvoeringen aats telkens om 19.00 uur stipt. Kaarten in voorverkoop zijn verkrijg baar aan 80 fr. en aan de ingang betaalt men 100 fr. De rolverdeling Emile Van Cauwenbergh speelt John Coolen, Luc De Decker is Flip Coolen, An- gèle Wijmeersch speelt Em ma Coolen, Clementine Pots is Flora een volksvrouw, Josiane Janssens is Debo rah, Guido De Vos is James, de butler; Anita Wauters speelt Melina Bandreanai- kos, Magda Kindermans is Debbie Bentin en Hugo Re- my geeft gestalte aan de onmisbare politieagent. Tekstaangevers zijn Omer De Sadeleer en Paul Arijs. Amanda Walgraef is toneel meester en Ghijs Hutjers en Gerard Mal ui zorgden voor het dekor. De grime is in handen van de heer en me vrouw Merckx en de alge mene leiding berust bij Jan Van den Heuvel. Aalst. De knappe Griekse redersdochter heeft het niet onder de markt met haar aanbidder (arch.). Aalsterse akteur-auteur Paul Coppens schijnt dit goed in de markt te liggen. Zowel beroepsgezel- «uwippBii (Brussel en Gent) als amateurgezelschappen uit sc igen stad brengen nu werk van hem op de planken. samenwerking met au- regiaeerde Ronny Wa- bij toneelkring Jieuw Leven uit Aalst de Jhriller «Fataal». het moet gezegd wor- Fataal» is één van de werken in het genre, het stuk niets aan span- te laten inboeten voor hen die dit weekend «Fa- -taal» gaan bekijken, laten ve hier alleen los wat het 11 ïogrammaboekje ver- oeristen en een gids ken een oude, verlaten ergens hoog op de enkel met een kabel bereikbaar. Ze komen in klokkentoren terecht om daaruit te genieten van onvergetelijk panora ma... en dan.. Het kaal en beetje luguber, maar goed uitgewerkt de- kor was wel een steunpilaar voor de akteursploeg. Was de intromuziek ietwat te ver gezocht, toch mogen we spreken van een ook ver zorgd geluidsdekor. Een pluim ook voor de jongens achter de lichtschakelaars die, door geen detail over het hoofd te zien, voor de gepaste sfeer zorgden. Naarmate de dag vorderde in de torenkamer, draaide ook het licht mee. Invallen van de duisternis en, aan de andere kant, de dageraad, werd het heel fijn onder lijnd. Wat de vertolkingen be treft: Werner Van der Eist en Diane Raes waren niet bepaald overtuigend, on danks de inzet. Roger De Cock, alias gids Vincent en Daniëlla Jacob als Fabienne daarentegen kregen meer zelfzekerheid naarmate het stuk vorderde. Heel geniet baar. Vlot, beweeglijk en vooral overtuigend waren Luc Roels als reisleider Yvan en Eddy Veeckman als Bruno. Jef De Cock le verde een bijzonder door voelde prestatie als de ner veuze Geert. Ronny Water schoot stond verder in voor een onderhoudende regie met wisselende scene- beelden. Deze thriller van Paul Cop pens kan men nog bekijken op zat. 23 en zon. 24 no vember om 20 u. in zaal De Kring. Dr. De Moorstraat te Aalst. Sirou Ann t. Nieuw Leven. De spanning stijgt in de torenkamer (P. Van San). Zoals we in dit weekblad enkele weken geleden meldden, zette de Lebbeekse Toneelkring «Wij» onlangs een pracht- p rod uk tie op de bühne van «Het dagboek van Anna Frank». Ook in de joodse gemeen- ien dat de keuze definitief schap van Gent blijkt deze gevallen is op de opvoering prestatie in de smaak te zijii van de dolle komedie «Maak gevallen. Wij-voorzitter Re- plaats. Mevrouw», van naat Moeyersoon: Wij zijn Cooney en Chapman, zeer verheugd dat de joodse na «Het Slangennest», gemeenschap van Gent ons «Boefje», «Harten twee, uitgenodigd heeft, tijdens harten drie» en «Het Dag- het jaarlijks feest van deze boek van Anne Frank», al gemeenschap het «Chanu- dus de voorzitter, vonden kaf eest-tafereel» uit onze we het de hoogste tijd ons produktie van «Het dag- publiek een echt lachsukses boek van Anne Frank» op te t© serveren, «Maak plaats, voeren. Uiteraard zijn we Mevrouw» staat daar zon- vereerd met deze invitatie der problemen borg voor. en we gaan er dan ook Het enorme sukses van dit graag op in. Dit feest heeft stuk in de KVS en herhaal- plaats op zondag 23 maart de hernemingen vormen 1986. daar de bewijzen van. Tevens kreeg de kring een „Maak plaats, Mevrouw» brief met felicitaties van de wordt opgevoerd op vrijdag voorzitter van de Gentse zaterdag 12, vrijdag 18 joodse gemeenschap en mo- en zondag 20 april 1986. gen regisseur (Fons wij sluiten hiermee ook het Vinck), de voorzitter en de Grootlebbeekse toneelsei- twee hoofdakteurs Hilde ZOen af. Huyghens (Anne Frank) en Midderwijl hebben wij met Dirk De Cock (vader Frank) de regisseurs William Guns in Gent een «echt Chanuka- en Fons Vinck reeds een feest» meemaken. overeenkomst gesloten Wat de tweede Wij-seizoen- voor het volgende speel- produktie betreft, kon voor- jaar. zitter Moeyersoon meede- (pvr) Van de premièrevoorstelling van «De Paradijsvogels», die vorige zaterdagavond, onder zeer ruime belangstelling, in de Grote Zaal van «Ons Huis», haar verloop kreeg, maakte de jubilerende toneelkring «Vrede» - ofte de Rederijkerskamer «De Constminnende Jonckheyt»- ge bruik om verdienstelijke leden, die zich al ettelijke jaren voor de groei en de bloei van de vereniging inzetten, te huldigen. Het was Jozef Dauwe, lid totaliteit, of ze nog aan van de «camere» overigens, haar oorspronkelijke doel- die by deze plechtigheid als stellingen beantwoordt cn «8preekstalmeester» fun- of ze nog in dienst staat van geerde. Hij bracht aller- de Vlaamse gemeenschap, eerst in herinnering dat 85 Roger Van Garsse bracht jaar geleden, in de patrona- trouwens de woorden van gezaal van de Broeders- Federico Garcia Lorca in school «De Vrede» boven de herinneringdie be klem to- doopvont werd gehouden, nen dat wanneer het toneel En als motto «Voor God en de historische en sociale Vaderland» meekreeg. In polsslag van een volk niet 1972 zag «Vrede» zich de opvoert, het toneel geen titel van rederijkerskamer recht heeft zich toneel te toegekend. noemen. Spreker bena- Nadat Pieter Van Praet drukte ook de noodzaak «in «prince der camere», de ware eendrachtigheid te aanwezigen begroette, ook groeien» en bezwoer de hui- woorden van dank richtte dige generatie geenszins de tot de bestuursleden en tot generaties die haar vooraf- iedereen die aan het welsla- gingen te vergeten, maar gen van de viering meege- daarnaast ook oog te heb- werkt had, nam Roger Van ben voor de continuïteit van Garsse, AKVT-voorzitter, de kring, het woord. Bij dergelijke Vervolgens reikte Emiel hulde, aldus spreker, past Francois, voorzitter van de het ook even stil te staan bij AKVT-kern Aalst een me de vereniging als dusda- daille uit aan Alfons Abbe- nig. In dergelijke momen- loos. Herman Bosteels, ten hoort het immers in ei- Frans Bourgeois, Cesar Pi- gen boezem te kijken en na sane, Marie-Thérèse Meert te gaan hoe het gesteld is en Emiel Klinckaert. Voor met de verdienstelijkheid noemden zijn immers 25 van de verenieine in haar jaar aktief in «Vrede». Uit handen van Roger Van Garsse mochten Frans De Leener, Josefa Pisane, Julia Mertens, Pieter Van Praet, Rik De Pauw, Hubert Pisa ne, Etienne Ravijts en Mar tha De Mol een medaille ontvangen, omdat ze er reeds een halve eeuw Vre- de-aktiviteit opzitten heb ben. De laatste driegenoem den waren ingevolge om standigheden afwezig. Hun medaille werd door een fa milielid in ontvangst geno men. Een medaille was er voor de ge lauwerden ook van de Minister van het Vlaamse Gewest Jan Lens- sens. Burgemeester Frans Moeyersoon overhandigde ze. Uit handen van schepen Hiel - en die deed dat na mens het Lebbeekse ge meentebestuur - mochten de vereremerkten een faien ce herinneringstegel in ontvangst nemen. De slotwoorden kwamen van voorzitter Herman Bos teels. Hij dankte iedereen die tot de groei en bloei van «Vrede» in de loop der jaren zijn of haar steentje had bijgedragen, feliciteerde nogmaals de jubilarissen en zette regisseur Ann Pe tersen in de bloemen Deze plechtigheid werd be sloten met een receptie. Pierre Van Rossem Lebbeke. De volledige ploeg van Vrede (v). fat, de klemtoon op spektakel

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1985 | | pagina 21