"De Nacht der Tribaden' aanvaardbaar gebracht door De Go.udbloem Sint-Niklaas De Sinfravrienden brengen Gezin Van Paemel| in Lokeren «Bossemans en Coppenolle» in Kieldrecht: proper kopieerwerk Aalsters stadspoppenteater opnieuw op toernee jé*U fik «Kaviaar of spaghetti» bij Const Ieveraers - Kallo A SULJ Tsoefleurken aktief Toneel in Vrasene. Het zesde seizoen bij KSA-VKSJ werd 22 - 22.11.1985 - De Voorpost De aloude hoofdrederijkerskamer van Waasland De Goudbloem speelde in de stadsschouwburg te Sint- Niklaas "De Nacht der Tribaden" van Per Olov Enquist. Er was niet zo heel veel belangstelling (première zaterdag: zowat 150). Het bleek geen gelukkige keuze te zijn geweest. Een toneelwerk dat zon der twijfel 'over het paard is getild' en waarschijnlijk z'n reputatie te danken heeft aan de naam Strindberg (beroepsgezelschappen als Bent en EWT hebben dit reeds eerder moeten erva ren). Niet zo verwonderlijk dat reeds bij de pauze uit spraken als "niet boeiend", 'veel geblaat en weinig wol", "knap gespeeld maar inhoudelijk mager" werden opgevangen. Knap ge speeld, inderdaad. Vooral omdat het o.i. een bijna on mogelijke taak moet zijn om dit toneelgebeuren op niveau te houden. Temeer omdat er een zeer statische en weinig geïnspireerde re gie achter stond. We zagen een voortreffe- De Goudbloem speelde «De Nacht der Tribaden». U herkent Greet Naessens (mevrouw X) en Suzy Cappen dyck (mevrouw Y) foto (Iv) lijke Achiel Schepens in een goede typering van de hooghartige, ontredderde, soms triestige en vaak cyni sche Strindberg. Hij speel de zich te pletter binnen de hem toegemeten 'jardin- helft'. Slechts twee maal mocht hij z'n tegenspeel sters (middenplan cour) gaan opzoeken. Daarnaast voorspelbare, steeds dezelf de plaatsingen. Jammer ook dat in 'de ruzies' de verstaanbaarheid in het ge drang kwam. Siri Von Es- sen-Strindberg werd mees terlijk neergezet door Mi- nouche Van der Aa. Ook zij moest zich schikken naar een in beweging zeer be perkt regie-koncept. Het schitterend akteerresultaat dankt ze aan haar bijzonder ingeleefd spel. Steven Van Peteghem (Viggo Schiwe, de naïeve bewonderaar van Strindberg) presteerde goed, steengoed, vanuit z'n bijna vastgepinde positie op het middenplan (het koffie zetten niet te na gesproken) en binnen de hem in een bij na-charge aangegeven personagetekening. Sober, strak en uitstekend volge houden zagen we Lieve Van der Aa als de bewonderens waardige Marie Caroline David. De korte verschij ning van Kris Smet als foto graaf was verzorgd. Griet Naessens (Mevr. X) en Suzy Cappendijck (Mej. Y) speel den "De Sterkste". Een gaaf geheel dat naast de toch niet zo sterke tekstuitdie ping van mevr X en de mimisch perfekte inbreng van mej. Y een veelbeloven de start betekende. Lieve Van Broeck teken de voor de regieassistentie. Herman Van Brande was toneelmeester. En Guido Van Gijsel stond in voor geluids- en klankweergave Dekor en belichting waren in goede handen van het stadsschouwburgperso- neel. "De Nacht der Tribaden" is - we geven het graag toe - niet bepaald het thea tergenre dat ons nauw aan De Lokerse Sinfravrienden hebben voor één keer het roer omgegooid: in plaats van de vele blijspelen die wij van hen gewoon zijn brengen zij ons nu eens iets van de ernstige kant: zij voeren Het Gezin Van Paemel van Cyriel Buysse op. De Goudbloem vertolkte in Sint-Niklaas «De Nacht der Tribaden» (Iv) het hart ligt. We zijn niet zo gebrand op een dergelijke vorm of benadering van re latieproblemen, ge(bek> vecht voor vrijheid, teder heid en menswaardigheid, aangevuld met geestighe den van de 'slappe koord', verpakt in een vertienvou diging van woorden. Daar bij komt nog dat, hoe dan ook, de opdracht voor re gisseur Dimitri Dupont duidelijk te zwaar woog Dank zij de niet geringe 'plankenervaring' van ak- trices en akteurs, him enor me inzet en niet te stuiten geestdrift, bleef deze "Nacht der Tribaden" aan vaardbaar overeind. (W.D.G.) In een regie van Freddy Poeck brengen de Const Ieveraers van Kallo op vrijdagen 22 en 29 november en op zaterdagen 23 en 30 november het büjspel in drie bedrijven «Kaviaar of spaghetti» van Giullio Scaraacci en Renzo Tarabusi. Het gaat over een arme familie in Napels die zo haar eigen manier heeft om de krisis op te lossen. Maar er duikt een jongeman op die beweert dat hij iemand vermoord heeft. Leuk? U moet zelf maar gaan kijken. In de rolverdeling vinden we Andrea Weemaes, Patty Van de Merlen, Willy Vleeschouwer, Hedwig Drieghe, Mana Ergeerts, Gunther Thuysbaert, Leo Van Bulck, Raymond Smet, Marcel Beeldens, Hilde Bogaerts, Erna Van Bocxlaer, In grid De Vooght, Erik Van Hal, Eric Van Oevelen, Ivan Poeck en Toni Van de Keere. Voor de grimage staat in Stephanie Cross, toneelmeester is Roland Van Gijsel, het ge luid en de belichting zijn bij Georges Thomaes in goeie handen, voor de kledij zorgt Toni Van de Keere, aan het dekor werken mee Omer en Alex Burm, Jef Losie. Frangois Present, Robert Smet. Georges Thomaes, Leo Van Bulck, Raymond Van Raemdonck, Kamiel Waegeman, Marleen Van Ac ker, Toni Van de Keere en Patty Van de Merlen. In maart voeren de Const Ieveraers op «De dag dat de paus ontvoerd werd» en volgend jaar in november is men aan het tienjarig bestaan toe met «Fientje Beulemans»; beide stukken worden door Willy De Greef geregisseerd. w v Over de auteur: Cyriel Buysse is beslist één van de voornaamste letter kundigen uit onze Vlaamse kontreien. Aanvankelijk werd hij opgeleid voor de nijverheid en bracht daar voor o.a. twee jaar in Ame rika door. Maar hij wijdde zich weldra geheel aan de letteren, 's Winters verbleef hij in Den Haag, 's zomers was hij te Afsnee in ons landelijk Vlaanderen. Hij schreef een lange reeks rea listische romans, waarvan vele tot toneelwerken en zelfs als film verwerkt zijn, o.a. De Biezenstekker, Het Recht van de sterkste, Het leven van Rozeke Van Dale, Bolleken, Het ezelken, Tan tes, etc. «Het Gezin Van Paemel» is wel een van zijn beste werken, althans voor zeker het meest gelezen en meest bekende. Het Vlaan deren dat Buysse beschrijft is altijd het «Arme Vlaande ren», het land met de rijke bodem en de schamele ge zichten. Het stuk: In «Het Gezin Van Paemel» schetst Cyriel Buysse een typisch landelijke boerenfa milie, die door de omstan digheden van die tijd, de problematiek van de ver drukking doet weerspiege len in al zijn facetten. De adel en de bourgeoisie buit het volk uit, de kerk be steedde geen aandacht aan de volksklasse en het volk zelf kwijnt weg in diepe ar moede Mensonwaardige toestanden rukken een ge zin totaal uit elkaar! Onge luk, ziekte, desertie en kloosterleven, mislukking in hef de en trouw, brengen vader en moeder Van Pae mel in de meest ellendige eenzaamheid, getekend door verdriet en schande. In hun verbeten strijd voor een menswaardig bestaan hebben ze echter aan ons, als kostbaar erfgoed, een dierbaar pand nagelaten: wederzijds begrip en waar dering voor elkaar, oprech te liefde en trouw, een ver diende welstand en geluk: verworven waarden voor het individu, het gezin en de maatschappij van de 20° eeuw. Het stuk vraagt een heel ruime bezetting. Spelen al dus mee: Etienne Tempels, Liset Baetens, Luc Opso- mer, Walter Famaey, Ronie De Belie, Christa De Beule, Hilde Van Laere, Miranda Van de Wiele, Clement Van Laere, Georges Van Dam me, Leon Van de Wiele, De- nise De Wiest, Marianne Tempels, Guy Ongenaert, Freddy Van Wiele, Robert Mertens, Luc De Rijck... De regisseur: Marcel van der Aa: Marcel Van der Aa kreeg zijn eerste opleiding bij pa ter J. Boon, Ast Fonteyn en Dr. J. Van De Velde ond de tweede wereldoorlog?! ter kreeg hij zijn e gie-opleiding als bij regisseur Dr. Van Velde in het reize schap «Waas VolkstoneJ Hij was vijf jaar spelend! by de «Katholieke Gilde»| Sint-Niklaas onder van Balfoort er K.N.S. regisseurs. In lij stichtte Van der Aa een r gen plaatselijke neelkring te Melsele: «Ri ,r. naert». Hij werd lid van gouwraad A.K.V.T. Oo Vlaanderen, nadien ko: J|K missaris van het Provi ciaal verbond en van de N tionale organisal N.K.V.T. In uitwisselii er'e met een buitenlandse gro Efldi of als deelnemer aan a lerdt internationaal festival tr erar hij op te Monaco, Pesai ,j()ei Arrezo. Wolfsburg, CSSi Roemenië, Japan, Mexic -- Gedurende zijn loopbai speelde hij een 100-tal n len, regisseerde een vijftj tal werken, en werkte t slotte mee aan een drieht derd toneelprodukties. Speeldata: in de toneelza Paters, Luikstraat Lokeren: Zaterdag 23 novembj 1985 om 20 uur; zondag 24 november 19 J om 20 uur; 30 november 199 zondag l december 199 om 20 uur; zaterdag 7 december 1981 om 20 uur; zondag 8 december 191 om 15 uur! j.v.d Een goede prestatie van de Koninklijke To neelkring Kunst Veredelt uit Kieldrecht? Jazeker! «Bossemans en Coppenolle» van Paul Van Stalie en Joris DUanswijk, in een Nederlandse bewerking van Leo Rozenstraten, is een sukses geworden. We zagen de première in feestzaal Kriekepitte op zater dag 9 november jl. en het was er T>akje vol'. Een goede zaak dus voor de cententeller en -bewaarder. We schrijven 'sukses' omdat met dit muzikale blijspel zeer veel publiek werd bereikt, toeschou wers die uiterst tevreden om het gezellige avondje uit huiswaarts togen. Of we nu van een denderen de kring-prestatie mogen of kunnen spreken is een ander paar mouwen. In het totaalbeeld van deze «Bosse mans en Coppenolle» leek het wel alsof het RVT (Rei zend Volkstheater) voor de gelegenheid aktrices en ak teurs van "Kunst Veredelt had ingehuurd. We zagen zowat één jaartje terug een RVT-voorstelling van het zelfde werk, in een regie van Ketty Van de Poel 'KNS-Antw.). Bij Kunst Veredelt kregen we een blauwdrukregie waarmee Danni Heylen (RVT) haar boterham smeerde, in een RVT-dekor, -kostumes, - klankband, en -meubilair. De kieldrechtse vereniging kan enkel, de verdienste opeisen "het' te hebben ge speeld, zonder inbreng of eigen gelaat. Aangemeten kopie- en maatwerk zonder enige inventiviteit. Een produktievorm die enkel rekening houdt met de cast en waarbij de enorme be reidheid van zoveel andere kringleden gewoon wordt genegeerd. Niet zo bevorderlijk voor de kring-geest, het samen rea liseren, het groepswerk. Men zal wel komen aandra gen met de financiële voor delen. Dat is echter een 'vals' argument. Akkoord, de centjes zijn broodnodig, maar... bepalen in geen ge val de goede werking van een toneelvereniging. Of moeten we soms besluiten dat bij K.V. wordt gespeeld wat door enkelen, geladen met eigenbelang, wordt ge- dikteerd? Maar goed, terug naar Bossemans nu. Het oordeel omtrent de zangkwaliteiten laten we aan de "kenners". Wel heb ben we de bevestiging ge kregen dat 'inzingen' op een bandje geen eenvoudig klusje is. Niet zo verwon derlijk dat er af en toe 'uit de maat' werd gekweeld of dat de liedjesteksten een stuk vóórlagen op de pas sende noten. Marietta Verley nam een schitterende start als Leon- tine Coppenolle. Na een zo menen we verkeerd aangeven van haar recht streekse tegenspeler, het ze haar personage wat los en kwam niet meer onder vol doende stoom. Toneelechtgenoot August Coppenolle, gespeeld door Julien Thieleman, kreeg een duidelijke typering en evolueerde vlot, maar moest zichtbaar inbinden om een af en toe manke rolkennis zo soepel moge lijk weg te moffelen. Met precieze intonatie, juis te mimiek en beweeglijk spel leverde Jan Van De Pene een schitterende prestatie als Tuur Bosse mans. Voor Mare Bollansée lagen de kaarten zichtbaar wat moeilijker. Het soms wat ingehouden spel schui ven we graag in de schoe nen van de premièrekoorts. Het werd een voortreffelijk volgehouden Frans Boese mans die, naarmate het stuk vorderde, zijn présen- ce en z'n greep op het ge heel kon vergroten. Fris, explosief en kleurrijk was Hilde Van Overmeiren als de lieve, lepe Georgette Coppenolle. Chris Bus, voor het eerst op de Kieldrechtse planken, heeft ons in de meest aan gename zin verrast. Ze be vestigde meteen haar rijk talent in de toch moeilijke rol van Madame Violette. Willy Van De Perre daaren tegen kon ons niet hele maal overtuigen. Hij hield het bij een iets te weinig afgelijnde Evarist Teugels. Het ABN klonk nogal stroef tussen al het sappige Kiel drechtse dialekt. Met brio heeft Linda Van Gijsel Wiske neergezet ter wijl Aimé Verley een zeer appart tintje wist te geven aan z'n typering van Nest Yperzele. De rol van Char lotte was inhoudelijk niet zo heel rijk. Toch een prima vertolking van Nicole De Caluwaert. Frank Thiele man heeft ons als Pol, de herbergier, minder kunnen bekoren. De speelstijl leek nogal overtrokken-noncha- lant en oppervlakkig. To neelmeesters waren Tilla De Wilde en Petrus De Calu waert. Voor de grime te kende Raymond De Roeck «Bossemans en Coppenolle» zal ongetwijfeld worden ge boekt als een kassukses. De vertolkers hebben er zeker zeer hard aan gewerkt en er tevens veel genoegen aan beleefd. Er was sfeer Er was gezelligheid. Een kring-produktie? Nee, da's iets anders! (w.d.g.) «Waar zijn toch al die bloempjes gebleven?» Poppenspel: een ideale vorm van kuituur voor de jeugd, ook «gezonde» ontspi met een «opvoedende» ondertoon. Aalst is een «plezante» stad waar regelmatig enige promotie wordt gevoerd voor d plaatselijke bloementeelt. «Aalst heeft een belangrijke bloemenveiling... Loont het niet de moeite, de jeugd d_ wat meer over te vertellen?» is een vraag die Luk Meesens, de bezieler van het Aalste. Stadspoppenteater inspireerde tot het kreéren van een nieuw stuk «Waar zijn toch al d bloempjes gebleven». Van woensdag 13 november tot 18 december is hij met c nieuwe prod uk tie op toernee in de Aalsterse deelgemeenten. Sinds 1979, het jaar van het kind, trekt Luk Meesens, tweemaal per jaar op toer nee door alle Aalsterse deel gemeenten met het stads poppenteater van Aalst. Hij is het duiveltje-doet-het-al van dit tea ter. Hij maakt zijn poppen zelf, schrijft en regisseert zijn eigen stuk ken, zorgt voor de verlich ting, de klank, de aksessoi- res en. brengt zijn krea- tie8 helemaal alleen voor het voetlicht. Zijn publiek varieert van vier tot twaalf jaar. Hij zweert in zijn stukken steeds by de for mule «vermaak met avon tuur en humor en een stuk je opvoeding er bovenop» Dikwijls bevatten ze wel knipoogjes naar een vol wassen publiek. Dhr. Mee sens: «Poppenspel is nog steeds, volgens mij toch, de vorm bij uitstek om kinde ren een boodschap mee te geven Ze voelen zich zo erg betrokken bij het gebeuren dat ze onbewust de sfeer aanvoelen waarin men een stuk wil plaatsen en zelf deze aldus opgedane be grippen gaan uitdragen. In mijn stukken tracht ik ook wat aan kulturele «streek- opvoeding» te doen. Steeds streef ik er naar mijn jeugdig publiek wat we tenswaardigheden bij J Het amateur-toneelgezelschap Tsoefleurken speelt F deze maand voor de vijfde maal in Sint-Gillis-Waas. p Er werd andermaal geopteerd voor een blijspel, het Fsf DRh «Roddel» van P. Soetewey en M. Geysen. Lte opvoeringen hebben dier en madame Bellens ^B plaats de Katholieke hebben in het flatgebouw Lj ^B Kring, Kerkstraat te Sint- een goedgeorganiseerd af- MÊ ^^9 Gillis-Waas op zaterdagen luistersysteem opgezet j .BHRmBMP ^B 16 en 23 november en op de De huisbewaarder 'onder- A ^^B zondagen 17 en 24 novem- gaat' er de gevolgen van. ber- tehrens te 20 u. In een Een jong paartje uit een A re^ie van Lucien Van Acker aanpalende flat vindt dat noteren we de volgende het tijd wordt om er wat cast: Leen Van Haute, Betty aan te doen.. Goven, Peter Thysaen, Ni- Voor kaarten en reservatie cole Van Overloop, Hugo kan men terecht in de j Pauwels, Anne Lauwers, Sint-Gil- I Marie-Anne De Wert, Ro- lis Waas of op tel. 03/ Toneel in Vrasene. Het zesde seizoen bij KSA-VKSJ werd ingezet met «Lucy's babyland Rogiers en Chris De 770.51.64. van John Patrick, in regie van Gerry Doffijn. Voor de vertolking stonden in akteurs Wolf. Ingeborg Van Roeyen, Christine De Vuyst, Wim De Smet, Johan De Mulder, Greet Van 156 drie roddeltantes, juf- (w.d.g.) Leuven en Nadia Everix (Iv) frouw Vinck, madame Ro- uit en ja hoor, hij beleeft weer heel wat avonturen, in een sprookjesachtige omge- «aowoaimgueucu uij Mptpen wa_, h(,| M° brengen omtrent plaatselij- "Meteen was net Mee- ké toestanden, Aalsteri S" .jeï5? folklore, streekkultuur. We zagen Luk Meesens ver leden zondagvoormiddag bezig in een lokaal van de vroegere gemeenteschool, in de Gaston De Schepper- straat te Erembodegem aan het werk zijn? ter als alles goed afloopt» Kwik trekt op onderzoek zei ons lachend Luk Mee- wat meer te vertellen «Flora», de Aalsterse bloe menveiling aan de Al- brechtlaan en Aalst als bloemenstad naar voor te laten komen. Wat hij thans brengt is hartverwarmend Het publiek was die zoHdag f*ui«ttale»t, klei», zowel qua teeltijd ate to„het z»n «n zeslal qua aantal. Dit aantel was W pen te zien: een slechte enigszins beneden de maat. Lag het aan het kille win terweer. Of... was de 'rekla- me' voor de tweede reeks van de zevende speelkalen- der van het stadspoppen teater nog niet ver genoeg doorgedrongen in deze Aal- stenS deelgemeente? Voor ter!"P""™" ïa" de nart.ii Ifvipre mn ktwir nu. sens na de voorstelling Voor 30 fr kan men Luk Meesens met het Aalsters Stadspoppenteater twee uur lang nog aan het werk zien op volgende data: - zondag 24 november in de Gemeenteschool te Edix- velde, Nieuwerkerken; - woensdag 27 november in de Stadsschouwburg, Vrijheidsstraat 65, Aalst; - zondag l december in d Gemeenteschool, Damkou- ter 6 te Gijzegem; - zondag 8 december in d bosgeest, een boer, en zijn Gemeenteschool, Dorps-1 twee helpers Piet en Flup straat 30 te Baardegem; - twee prachtige stangpop- pen een «ajuin» en een «bloementuiltje». Ook Kwik - reeds Aalsters een ^1=. purtij, Iedere pop kreeg na- enkele oudera) die er wél "f1"8»" waren, werd het zeker een ?"»»Keli»d. M°oi hoe - boeiende belevenis. Ze zaten dicht bij de «poppenkast» Jgg» - 660 en voelden zich vrij snel bij kors ee^ sSre 2^ het spel betrokken. Luk RorS 660 8erre' ®®n - woensdag 11 december fl in de Gemeenteschool, f Dorpsstraat 15 te Meldert; begrip in het - woensdag 18 december I stads poppen tea- in de Binnenstraat 157 te Aalst. Zondagvoorstellingen van gen aan om 10 uur, woens dagvoorstellingen konverseren en de manier 14.30 u. Alvast een daverende bele- Meesens' nieuwste produk- d i™~—t Ar tie kreeg als titel. .Waar de boegeest A zijn toch al die bloempjes »»fd er gegierf gebleven?. Op het pte gram ma-blaadje lezen wij «Er gebeuren rare dingen er^ trpnnnnnpn in de tuintjes rond de stad. Met bloemen, planten en groenten gaat plots alles verkeerd. Is dit allemaal toeval, of zouden de plaag- venis voor jong en oud, om nooit te vergeten! Informatie over de zevende speelkalender van Stadspoppenteater van Het jeugdige publiek met Aalst: tijdens de kantooru- rooie wangen dialogeerde ren: Dienst Kuituur, Katte- was nog al straat 33. Aalst. Tel. 053/ zorgde voor 771111toestel 206; na de gespannenzorgde voor 771111toestel 206; na de spontaan handgeklap en af kantooruren: De Hr. L. en toe voor 'n kreet van Meesens, Binnenstraat herkenning en blijdschap. 278, Aalst. Tel. 053/ «Spanning hoort erbij en 21.28.58. hun vreugde is des te gro- De Bruyn

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1985 | | pagina 22