IINAAI SLUIT OPNIEUW AAN De appels van Eva: een sukses voor Erna verlingen Denderbelle in zeer goeie doen Van Rederijkerskamer Rosiers van Dendermonde naar Benidorm De Voorpost - 22.11.1985 - 23 |^Fvlak Boon- jemaakte VOETBAL «B, v van Ocs ;erda sint-niklaas - sinaai 1-2 fint men. erkrijgbaar len van Wap- 4-Pr 60 fr. Uitzon- 1 nokratisch dus. v aelgroep Wapper, ge- 7-,& uit een vakantiewer- g, bestaat uit hoofdza- alijk jonge mensen. Met en dat maakt het oor regisseur Van Damme wel eens moeilijk een repe titie te geven. Bovendien kan men niet altijd over de zaal beschikken. Daar heb ben nog flink wat andere aktiviteiten plaats. Zo dien de men afgelopen vrijdag het pas opgetimmerde de- kor en de eigen podiums af te breken, omdat er in de zaal een feest was. Twee dagen voor de eerste opvoe ring, diende men zich al evenzeer te beperken tot een klein deel van de zaal, want dan was er weer naai- kursus. de perfektie zal brengen. «Dat is ook niet de bedoe ling. We willen alleen een stukje pretentieloos toneel spelen, de mensen verma ken op de manier dat wij kunnen. Met fouten en ge breken, maar ook met zeer vele goede gaven.» Rolverdeling Louise de huisvrouw is de spilfiguur van het hele stuk. Men heeft voor die rol een beroep gedaan op Greta Van de Moorter. Haar man Dick is Guido De Looze en de drieling bestaat uit het meisje Yvonne (Hilde Sche pers), Ronald (Luc Van BW^W^WIrwinnares f'4/m^en de prt deN LTdwj sselu Ierleving Sinaai deed bij Gerda Sint-Niklaas een echt gro ende zaak. Door de uitzege komen de Tineljonpse in- m e erde plaats met nog twee punten achterstand moest tn (rangschikte White Bovs Sint-Niklaas en d'-nPakken 3esai ider Sombeke. oidden van 0 oige toestan- ce houden. .kblad laten we ns op bezoek te zich de visu te n het gezin Louise. Dan problemen, een Rootvader is er niet en dus gL. gaat Louise die gauw ontle- jOP: nen aan een ouderlingente- k 3p huis. Ze heeft pech, want ze Phet brengt een gepatenteerde Itel je dief mee. Van vader, die zo 1 een normaal is als het maar kan 'eekblad zijn, wordt verwacht dat hij !n dat is de meest gekke dingen gaat ng. Ook doen en de drieling die moderne wordt ingehuurd lijkt nog- die prompt al sterk in leeftijd te ver gauw-gauween schillen. Als dan ook nog ïetje heeft sa- de winnares van het jaar En wat voor voordien op de proppen Er is in de eerste komt, om kennis te maken boordevol dynamisme en de oude knorpot van met haar rivale, gaan de inzet. Dat is een groot voor- mpa. Negentig jaar poppen voorgoed aan het deel, maar er is ook het iveer toch en zo doof dansen. nadeel dat vele van de jon- het maar zijn kan. Hij Hoe het allemaal afloopt, geren niet altijd kunnen p op duizend en een din- welke gekke situaties men doen waar ze zin in hebben: l nr>- m annmorVinmm gaat te zien krijgen, dat er is de school die voorrang Defidermonde. Erna Dierickx als Jane Heagy (P. Van San). Leeuwerckenaers Dendermonde brachten thriller Met «De appels van Eva» bracht de Koninklijke Rederij kerskamer De Leeuwerckenaers Dendermonde hun eer ste produktie voor dit seizoen. Deze thriller in drie bedrijven van Berthal in een regie van Leo Vertongen groeide uit tot een one-woman show van Erna Dierickx. aanmerkingen ndermonde. Bompa krijgt heir de les gespeld (c). Dendermonde. De ploeg die het moet waarmaken (c). «Zo is het altijd wat», zegt de meester die eraan toe voegt dat al die toestanden nauwelijks het entoesiasme van de groep kunnen tem peren. Men heeft met eigen handen, met hard werken voor een eigen en stevig podium gezorgd, men heeft zelf een doek gemaakt dat open en dicht schuift zoals in een andere zaal, men be schikt over een eigen dekor met meubels en kan verder rekenen op de sympatie en steun van velen. Twee maand geledsn werd begonnen met de repetities. Eerst had regisseur Gus- taaf Van Damme het stuk gelezen, herwerkt daar waar het absoluut noodza kelijk was (aanpassen van typische Nederlandse ge zegden, woorden, toestan den) en werd ook een eerste dekor uitgetekend. Lang zaamaan werden de rollen ingevuld met personen en nu staat men voor de pre mière. Meester Van Damme rekent erop dat de elf spelers het pubhek van de Boonwijk weer hartelijk aan het la chen zal brengen, al beseft hij evengoed dat men niet Weyenberg) en Gerrit (Ro land De Blende). De direk- teur van het weekblad wordt gestalte gegeven door Walter De Block. De journaliste juffrouw Ramo- na wordt gespeeld door Ma rie-Roos Goeman en haar konkurrente is juffrouw Elisabeht gespeeld door de debutante An Van de Moor ter. Ook opa, Mare Van de Winkel doet zijn debuut bij Wapper. Tante Jeanne wordt gespeeld door Mar leen De Groot en Archibald, de afgevaardigde van een ander weekblad is Peter Van Moorter. Daarmee heeft u ze alle elf gehad. Het dekor wordt ge tekend en opgetimmerd door een ploeg bestaande uit Hans Van Damme, Wil ly Van de Steen, Fons Peir- linckx, Benny Cassiman en opa Marc Van de Moorter zorgde voor de belichting. Net als vorig jaar zorgde Annick Callebaut voor de grime en An Vermeulen nam de tekstopgave voor haar rekening De regie van het stuk is in handen van meester Gustaaf Van Eva Rankin, direktrice van een tehuis voor herstellen de zwakzinnige vrouwen wordt vermoord aangetrof fen in haar kantoor. Kenne lijk werd ze gewurgd. Er was niets ontvreemd, dus blijkbaar geen roofmoord. Dokter Mc. In tyre, psychia ter in de inrichting, die de patiënten geregeld bezocht, trof alle inwonenden in erg opgewonden toestand aan bij het slachtoffer. Wie pleegde de moord? Voor in- spekteur Connelly is ieder een even verdacht. En de dames treden aan voor on dervraging. De dames, dat wil zeggen Erna Dierickx, want in dit stuk neemt zij de zeven vrouwenrollen op zich. We zagen Erna eerst in de rol van Ann Saunders, een ietwat bedeesde en steeds op haar hoede zijnde vrouw. Een rol die Erna zeer ingehouden en stijlvol bracht. Dan kwam jane Heagy aan de beurt, een krankzinnige met achter volgingswaanzin. Voor de ze vertolking kreeg ze een open doekje van het pu bliek. In Sylvia O'Connor herkenden we het nerveuze sportieve type dat in een instelling als deze wel dege lijk thuishoort Als moeder Rankin had Erna Dierickx opnieuw een ander type te verwerken. Wat houding en mimiek betreft, dat was heel geslaagd. Enkel de te hoge stem deed afbreuk aan de geloofwaardigheid. De vertolking van de exentrie- ke Sally Spencer was dan weer een schot in de roos. Ook knap vonden we de ak teerprestatie van Ern^ in de rol van Helen Van Bruns wick. Om het geheel af te ronden kroop Erna in de huid van kuisvrouw Lucil le, een vertolking gebracht in het Dendermondse dialekt. Bij dit alles kregen we ver der René Legat als inspek- teur Connelly. Een sobere, ongekunstelde vertolking. Agent Hopkins, (Geert Pre- neel) daarentegen leek ons veel te jong om reeds 25 jaar in het vak te zitten en té sullig in zijn beroep. Luc Pieters kwam als de dokter niet erg geloofwaar dig over door de onnatuur lijke grime, dezelfde stram me houding en een te mo notone zegging. Verder zagen we Nico Van Nuffel als politieagent en Wim Baude als tuinman, twee personages die de re gisseur gemakkelijk uit het stuk had kunnen weglaten. Het geheel werd gebracht in een verzorgd dekor aan de hand van René Tonne- lier. De belichting was in handen van Wim DUondt en Jan Bracke stond in voor de klank. Piet Van San elena of het toneelgenieten «nel onze eerste kennismaking met Helena van Troje Rosanna Podesta, een bloem van een aktrice, gaf haar en gestalte in een Italiaanse «historische» film; genre ln de vijftiger jaren welig tierde nog altijd in ons heugen geprent zit (het houten paard interesseerde ons Idelijk minder), toch heeft André Roussins «Helena de levenshonger» een veel sterkere indruk op ons maakt. Althans toch de versie zoals regisseur Walter ai en de cast van de Denderbellese rederijkerskamer fe Iverlingen» die vorig weekend op de planken zette. iHelena» van André re Aigisthos als minnaar op lussin is immers een nahoudt lappe brok theater, een Dankzij de ingreep van re- eeënhalf uur durende gisseur Boni heb je als toe- etterende dialoog, die schouwer echter slechts nvankelijk van de toe- een korte rodageperiode louwer wel enige aan- nodig en voel je je in een Bing vergt. Niet ieder- mum van tijd opgenomen immers getrouwd in een oud-Grieks sfeertje st een man die Menelaos en dito toestanden. Mede et. heeft een schoonbroer ook omdat Walter Boni op- naar de naam Agamem- teerde voor een speelvlak luistert en een zus Kly- dat centraal in de zaal, dus Imnestra, die er een zeke- te midden van de toeschou wers opgesteld werd. Zodat je haast lijfelijk betrokken bent bij het gebeuren op het speelplateau. Knap geheel Roussins Helena situeert zich in Sparta, op het ogen blik dat Menelaos, de ko ning van deze Griekse stadsstaat, zijn vrouw Hele na die een escapade met de knappe Paris achter de rug heeft, opnieuw thuis heeft gebracht. Man en vrouw zijn het echter duidelijk on eens over de amoureuze toe komst van hun dochter Hermione. Hoe het stuk verder evo lueert, in een niet ophou dende schakel van schitte rende dialogen, waarin de auteur niet alleen zijn per sonages typeert, maar ook de humor van het fijne soort dan niet ontbreekt, is besüst de moeite waard om zelf te beleven. Wie Helena beoordeelt op zijn waarde als historische evokatie, slaat o.i. de bal lelijk mis. Goed teater over schrijdt immers de tijd en de toestanden en problemen die in het stuk aan bod ko men, zijn van alle tijden. Wie daaraan mocht twijfe len, wordt overigens op zijn misvatting gewezen door enkele gewilde anachro nismen. Een drama is «Helena» evenmin. Roussin stuurt meer dan een knipoog naar het publiek toe. relativeert begrippen als liefde, trouw, plicht en eer Regisseur Bo ni beklemtoont deze bena dering overigens. In dat verband vonden we de slotscène met remenis- centies naar de «dramati sche» geladenheid van de stomme film grandioos. Dat dergelijk stuk een knappe bezetting vereist acteurs en actrices die hun emoties kwijt kunnen via een simpele oogopslag, een nauwelijks hoorbare scha kering in hun stemtimbre spreekt vanzelf. Het ver leden heeft reeds bewezen dat PDe Iverlingen» kwa akteertalent rijkelijk be deeld zijn. En toch verbazen we ons steeds opnieuw tot welke prestaties deze ama teurs in staat ziin. Neem nu Etienne Van der Meeren. Een sympathieke kadee, die er telkens in slaagt op een sakker en een vloek in andermans huid te Op vrijdagen 6 en 13 december 1985 opent de Koninklijke Rederijkerskamer «Rosiers» het toneelseizoen 1985/1986 met de opvoeringen van «Wij gaan naar Benidorm» een volks blijspel in 6 taferelen van Eddy Asselbergs. Het is de geschiedenis van een «Derremonds koppel» dat op vakantie vertrekt naar het zonnige Benidorm in Spanje. Ten einde de situatie een plaatselijke tint te geven wordt het stuk volledig gebracht, in de gewesttaai, m.a.w. het Dendermondse. De opvoeringen, waaraan volgende personen hun medewerking verlenen, nl. In grid De Decker, Celina De Dijn, Sabine De Coster, Jean Van Houteghem, Dany De Bock, Marc De Decker, en Luc Peersman, hebben plaats in zaal Casino, St. Jorisgilde 11 te Dendermonde. Kaarten zijn verkrijgbaar bij al de leden en in zaal Casino (tel. 052/21.75.69) alsmede telefonisch op nrs. 21.89.80 en 21.11.67. kruipen. Dat bovendien doet met de allure van een beroeps en daar dan nog het enthousiasme van een amateur aan toevoegt. Zijn vertolking van Menelaos, de ene keer een bullebak, een man met zin voor hu mor ook, maar in de grond tbbeke. De Iverlingen brengen een zeer klassiek stuk (v). Lebbeke. Helena was een knap stukje teater (v). een zwakkeling «ik zal proberen niet meer te zeg gen wat ik denk» die danst naar de pijpen van zijn intelligente vrouw, was er een van grote klasse Tekst- en plankenvastheid, een duidelijke zegging, zin voor nuance, presence, et cetera, etcetera, etcetera... zijn troeven die veel be roepsmensen hem mogen benijden. Van der Meeren? Een grandioze Menelaos. Noch min noch meer. Rita Engelaer gaf hem re pliek. Zij zette een verstan dige, eerlijke, grootmoedi ge, dominerende Helena kortom een vrouw die «iets» heeft op de planken. Deed dat met een flair om u tegen te zeggen. Ook zij mag terugblikken op een van de beste prestaties uit haar toneelcarrière. Enge laer? Zeer goed. Het andere vrouwelijke ele ment in de allesbehalve ba nale Menelaos-8truik, Her mione, werd vertolkt door Suzette Hoofteer. Hoewel zij nog geenszins op een rijke akteerervaring kan terugblikken, toch slaagde ze erin het personage van Hermione gepast te teke nen. Dat deed trouwens ook Walter De Rop (Eteoneus). Hij blijft verbazen en in «Helena» trekt hij zowel let terlijk als figuurlijk meer dan zijn streng. Hooftee en De Rop? Zeer goed. Voor de figuratie zorgde Dirk Blindeman en Frai De Ridder, twee (goed doe voede) slaven en Johan Vi Keer (de schone Te) machos). Zoals dat in Denderbel steeds het geval is werd cx grote zorg besteed aan t technische uitvoering ve de produktie. Het decor w; a point (sober en doeltre fend), werd ontworpen doe Walter Boni en uitgevoer- door Herman De Leenheei André Philips, Remi Phi lips, Marcel Van den Ab beel, Gilbert Bourgeois er. Roger De Wolf. Petrus en Roger De Rop bedienden de belichtingsknoppen, Anna De Cock was een werkloze souffleuse en Annemie De Rop grimeerde. «Helena» wordt nog opge voerd op zaterdag 23 no vember (20 u.), zondag 24 november (19 u.) en maan dag 25 november te 20 u. Telkens in zaal «Gilden huis» te Denderbelle. Wie van goed toneel houdt mag één van deze voorstellingen niet missen. Pierre Van Rossem Dendermonde. Erna Dierickx als toneelschrijfster Salla Spencer, naast Rene Legat (P. Van San).

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1985 | | pagina 23