ff
"De Nacht der Tribaden'
aanvaardbaar gebracht
door De Goudbloem
Sint-Ni klaas
«Bossemans en Coppenolle»
in Kieldrecht: proper kopieerwerk
De Sinfra vrienden
brengen Gezin Van Paemel
in Lokeren
I
J
«Kaviaar of spaghetti»
bij Const Ieveraers -
Kallo
Tsoefleurken aktief
in Sint-Gillis-Waas
Aalsters stadspoppenteater
opnieuw op toernee
22 - 22.11.1985 - De Voorpost
De aloude hoofdrederijkerskamer van Waasland De
Goudbloem speelde in de stadsschouwburg te Sint-
Niklaas "De Nacht der Tribaden" van Per Olov
Enquist. Er was niet zo heel veel belangstelling
(première zaterdag: zowat 150). Het bleek geen
gelukkige keuze te zijn geweest.
Een toneelwerk dat zon
der twijfel 'over het paard is
getild' en waarschijnlijk z'n
reputatie te danken heeft
aan de naam Strindberg
(beroepsgezelschappen als
Bent en EWT hebben dit
reeds eerder moeten erva
ren). Niet zo verwonderlijk
dat reeds bij de pauze uit
spraken als "niet boeiend",
"veel geblaat en weinig
wol", "knap gespeeld maar
inhoudeüjk mager" werden
opgevangen. Knap ge
speeld, inderdaad. Vooral
omdat het o.i. een bijna on
mogelijke taak moet zijn
om dit toneelgebeuren op
niveau te houden. Temeer
omdat er een zeer statische
en weinig geïnspireerde re
gie achter stond.
We zagen een voortreffe-
De Goudbloem speelde «De Nacht der Tribaden». V
herkent Greet Naessens (mevrouw X) en Suzy Cappen-
dyck (mevrouw Y) foto (Iv)
lijke Achiel Schepens in een
goede typering van de
hooghartige, ontredderde,
soms triestige en vaak cyni
sche Strindberg. Hij speel
de zich te pletter binnen de
hem toegemeten 'jardin-
helft'. Slechts twee maal
mocht hij z'n tegenspeel
sters (middenplan cour)
gaan opzoeken. Daarnaast
voorspelbare, steeds dezelf
de plaatsingen. Jammer
ook dat in 'de ruzies' de
verstaanbaarheid in het ge
drang kwam. Siri Von Es-
sen-Strindberg werd mees
terlijk neergezet door Mi-
nouche Van der Aa. Ook zij
moest zich schikken naar
een in beweging zeer be
perkt regie-koncept. Het
schitterend akteerresultaat
dankt ze aan haar bijzonder
ingeleefd spel. Steven Van
Peteghem (Viggo Sc hi we,
de naïeve bewonderaar van
Strindberg) presteerde
goed, steengoed, vanuit z'n
bijna vastgepinde positie op
het middenplan (het koffie
zetten niet te na gesproken)
en binnen de hem in een
bij na-charge aangegeven
personagetekening. Sober,
strak en uitstekend volge
houden zagen we Lieve Van
der Aa als de bewonderens
waardige Marie Caroline
David. De korte verschij
ning van Kris Smet als foto
graaf was verzorgd. Griet
Naessens (Mevr. X) en Suzy
Cappendijck (Mej. Y) speel
den "De Sterkste". Een gaaf
geheel dat naast de toch
niet zo sterke tekstuitdie
ping van mevr. X en de
mimisch perfekte inbreng
van mej. Y een veelbeloven
de start betekende.
Lieve Van Broeck teken
de voor de regieassistentie.
Herman Van Bran de was
toneelmeester. En Guido
Van Gijsel stond in voor
geluids- en klankweergave
Dekor en belichting waren
in goede handen van het
stadsschouwburgperso-
neel.
"De Nacht der Tribaden"
is we geven het graag
toe niet bepaald het thea
tergenre dat ons nauw aan
De Lokerse Sinfravrienden hebben voor één keer het roer
omgegooid: in plaats van de vele blijspelen die wij van hen
gewoon zijn brengen zij ons nu eens iets van de ernstige
kant: zij voeren Het Gezin Van Paemel van Cyriel Buysse
De Goudbloem vertolkte in Sint-Nikloas «De Nacht der
Tribaden» (Iv)
het hart ligt. We zijn niet zo
gebrand op een dergelijke
vorm of benadering van re
latieproblemen, ge(bek>
vecht voor vrijheid, teder
heid en menswaardigheid,
aangevuld met geestighe
den van de 'slappe koord',
verpakt in een vertienvou
diging van woorden. Daar
bij komt nog dat, hoe dan
ook, de opdracht voor re
gisseur Dimitri Dupont
duidelijk te zwaar woog.
Dank zij de niet geringe
'plankenervaring' van ak-
trices en akteurs. hun enor
me inzet en niet te stuiten
geestdrift, bleef deze
"Nacht der Tribaden" aan
vaardbaar overeind.
(W.D.O.)
In een regie van Freddy Poeck brengen de Const
Ieveraers van Kallo op vrijdagen 22 en 29 november
en op zaterdagen 23 en 30 november het blijspel in
drie bedrijven «Kaviaar of spaghetti» van Giullio
Scarnacci en Renzo Tarabusi.
Het gaat over een arme familie in Napels die zo haar
eigen manier heeft om de krisis op te lossen Maar er
duikt een jongeman op die beweert dat hij iemand
vermoord heeft. Leuk? U moet zelf maar gaan
kijken.
In de rolverdeling vinden we Andrea Weemaes,
Patty Van de Merlen, Willy Vleeschouwer, Hedwig
Drieghe, Maria Ergeerts, Gunther Thuysbaert, Leo
Van Bulck, Raymond Smet, Marcel Beeldens, Hilde
Bogaerts, Erna Van Bocxlaer, In grid De Vooght,
Erik Van Hal, Eric Van Oevelen, Ivan Poeck en Toni
Van de Keere. Voor de grimage staat in Stephanie
Cross, toneelmeester is Roland Van Gijsel, het ge
luid en de belichting zijn bij Georges Thomaes in
goeie handen, voor de kledij zorgt Toni Van de
Keere, aan het dekor werken mee Omer en Alex
Burm, Jef Losie, Frangois Present, Robert Smet,
Georges Thomaes, Leo Van Bulck, Raymond Van
Raemdonck, Kamiel Waegeman, Marleen Van Ac
ker, Toni Van de Keere en Patty Van de Merlen,
In maart voeren de Const Ieveraers op «De dag dat de
paus ontvoerd werd» en volgend jaar in november is
men aan het tienjarig bestaan toe met «Fientje
Beulemans»; beide stukken worden door Willy De
Greef geregisseerd. w v
Over de auteur:
Cyriel Buysse is beslist één
van de voornaamste letter
kundigen uit onze Vlaamse
kontreien. Aanvankelijk
werd hij opgeleid voor de
nijverheid en bracht daar
voor o.a. twee jaar in Ame
rika door. Maar hij wijdde
zich weldra geheel aan de
letteren, 's Winters verbleef
hij in Den Haag, 's zomers
was hij te Afsnee in ons
landelijk Vlaanderen. Hij
schreef een lange reeks rea
listische romans, waarvan
vele tot toneelwerken en
zelfs als film verwerkt zijn,
o.a. De Biezenstekker, Het
Recht van de sterkste. Het
leven van Rozeke Van Dale,
Bolleken, Het ezelken. Tan
tes, etc. «Het Gezin Van
Paemel» is wel een van zijn
beste werken, althans voor
zeker het meest gelezen en
meest bekende. Het Vlaan
deren dat Buysse beschrijft
is altijd het «Arme Vlaande
ren», het land met de rijke
bodem en de schamele ge
zichten.
Het stuk:
In «Het Gezin Van Paemel»
schetst Cyriel Buysse een
typisch landelijke boerenfa
milie, die door de omstan
digheden van die tijd, de
problematiek van de ver
drukking doet weerspiege
len in al zijn facetten. De
adel en de bourgeoisie buit
het volk uit, de kerk be
steedde geen aandacht aan
de volksklasse en het volk
zelf kwijnt weg in diepe ar
moede. Mensonwaardige
toestanden rukken een ge
zin totaal uit elkaar! Onge
luk, ziekte, desertie en
kloosterleven, mislukking
in hef de en trouw, brengen
vader en moeder Van Pae
mel in de meest ellendige
eenzaamheid. getekend
door verdriet en schande.
In hun verbeten strijd voor
een menswaardig bestaan
hebben ze echter aan ons,
als kostbaar erfgoed, een
dierbaar pand nagelaten:
wederzijds begrip en waar
dering voor elkaar, oprech
te hef de en trouw, een ver
diende welstand en geluk:
verworven waarden voor
het individu, het gezin en
de maatschappij van de 20"
eeuw.
Het stuk vraagt een heel
ruime bezetting. Spelen al
dus mee: Etienne Tempels,
Liset Baetens, Luc Opso-
mer, Walter Famaey, Ronie
De Belie, Christa De Beule,
Hilde Van Laere, Miranda
Van de Wiele, Clement Van
Laere, Georges Van Dam
me, Leon Van de Wiele, De-
nise De Wiest, Marianne
Tempels, Guy Ongenaert,
Freddy Van Wiele, Robert
Mertens, Luc De Rijck...
Dr. J. Van De Velde ond
de tweede wereldoorlog. I
ter kreeg hij zijn eerste
gie-opleiding als assist*
bij regisseur Dr. Van
Velde in het reizend gea
schap «Waas Volkstoneel
Hij was vijf jaar spelend
bij de «Katholieke Gilde»
Sint-Niklaas onder rei
van Balfoort en andi
K.N.S. regisseurs. In 19
stichtte Van der Aa een
gen plaatselijke
neelkring te Melsele: «Ff
naert». Hij werd lid va1
gouwraad A.K.V.T. C'
Vlaanderen, nadien
missaris van het Pr
ciaal verbond en van d
tionale organ
N.K.V.T. In uitwisi
met een buitenlandse
of als deelnemer aai
internationaal festiva
hij op te Monaco, Pi
Arrezo, Wolfsburg,
Roemenië, Japan, M
Gedurende zijn loc
speelde hij een 100-1
len, regisseerde een
tal werken, en werk
slotte mee aan een di
derd toneelproduktie
Speeldata: in de ton
Paters, Luikstraat
Lokeren.
Zaterdag 23 no>
1985 om 20 uur;
zondag 24 november
om 20 uur;
zaterdag 30 november
om 20 uur;
zondag 1 december lt
om 20 uur;
Marcel Van der Aa kreeg
zijn eerste opleiding bij pa
ter J, Boon, Ast Fonteyn en
zondag 8 december 198; rea
om 15 uur!
J-V.1 pe
Een goede prestatie van de Koninklijke To
neelkring Kunst Veredelt uit Kieldrecht? Jazeker!
«Bossemans en Coppenolle» van Paul Van Stalle en
Joris DUanswijk, in een Nederlandse bewerking
van Leo Rozenstraten, is een sukses geworden. We
zagen de première in feestzaal Kriekepitte op zater
dag 9 november jl. en het was er Tiakje vol'. Een
goede zaak dus voor de cententeller en -bewaarder.
We schrijven 'sukses' omdat met dit muzikale
blijspel zeer veel publiek werd bereikt, toeschou
wers die uiterst tevreden om het gezellige avondje
uit huiswaarts togen.
Of we nu van een denderen
de kring-prestatie mogen
of kunnen spreken is een
ander paar mouwen In het
totaalbeeld van deze «Boese
mans en Coppenolle» leek
het wel alsof het RVT (Rei
zend Volkstheater) voor de
gelegenheid aktrices en ak
teurs van "Kunst Veredelt
had ingehuurd. We zagen
zowat één jaartje terug een
RVT-voorstelling van het
zelfde werk, in een regie
van Ketty Van de Poel
'KNS-Antw.). Bij Kunst
Veredelt kregen we een
blauwdrukregie waarmee
Danni Heylen (RVT) haar
boterham smeerde, in een
RVT-dekor, -koetumes, -
klankband, en -meubilair.
De kieldrechtse vereniging
kan enkel, de verdienste
opeisen "het' te hebben ge
speeld, zonder inbreng of
eigen gelaat. Aangemeten
kopie- en maatwerk zonder
enige inventiviteit. Een
produktievorm die enkel
rekening houdt met de cast
en waarbij de enorme be
reidheid van zoveel andere
kringleden gewoon wordt
genegeerd.
Niet zo bevorderlijk voor de
kring-geest, het samen rea
liseren, het groepswerk.
Men zal wel komen aandra
gen met de financiële voor
delen. Dat is echter een
'vals' argument. Akkoord,
de centjes zijn broodnodig,
maar... bepalen in geen ge
val de goede werking van
een toneelvereniging. Of
moeten we soms besluiten
dat bij K.V. wordt gespeeld
wat door enkelen, geladen
met eigenbelang, wordt ge-
dikteerd? Maar goed, terug
naar Bossemans nu. Het
oordeel omtrent de
zangkwaliteiten laten we
aan de "kenners'. Wel heb
ben we de bevestiging ge
kregen dat 'inzingen' op
een bandje geen eenvoudig
klusje is. Niet zo verwon
derlijk dat er af en toe 'uit
de maat' werd gekweeld of
dat de liedjesteksten een
stuk vóórlagen op de pas
sende noten.
Mariette Verley nam een
schitterende start als Leon-
tine Coppenolle. Na een
zo menen we verkeerd
aangeven van haar recht
streekse tegenspeler, het ze
haar personage wat los en
kwam niet meer onder vol
doende stoom.
Toneelechtgenoot August
Coppenolle, gespeeld door
Julie n Thieleman, kreeg
een duidelijke typering en
evolueerde vlot, maar
moest zichtbaar inbinden
om een af en toe manke
rolkennis zo soepel moge
lijk weg te moffelen.
Met precieze intonatie, juis
te mimiek en beweeglijk
8pel leverde Jan Van De
Pene een schitterende
prestatie als Tuur Bosse
mans. Voor Mare Bollansée
lagen de kaarten zichtbaar
wat moeilijker. Het soms
wat ingehouden spel schui
ven we graag in de schoe
nen van de premièrekoorts.
Het werd een voortreffelijk
volgehouden Frans Bosse
mans die, naarmate het
stuk vorderde, zijn présen-
ce en z'n greep op het ge
heel kon vergroten
Fris, explosief en kleurrijk
was Hilde Van Overmeiren
als de lieve, lepe en speelse
Georgette Coppenolle.
Chris Bus, voor het eerst op
de Kieldrechtse planken,
heeft ons in de meest aan
gename zin verrast. Ze be
vestigde meteen haar rijk
talent in de toch moeilijke
rol van Madame Violette.
Willy Van De Perre daaren
tegen kon ons niet hele
maal overtuigen. Hij hield
het bij een iets te weinig
afgelijnde Evarist Teugels.
Het ABN klonk nogal stroef
tussen al het sappige Kiel
drechtse dialekt.
Met brio heeft Linda Van
Gijsel Wiske neergezet ter
wijl Aimé Verley een zeer
appart tintje wist te geven
aan z'n typering van Nest
Yperzele. De rol van Char
lotte was inhoudelijk niet
zo heel rijk. Toch een prima
vertolking van Nicole De
Caluwaert. Frank Thiele
man heeft ons als Pol, de
herbergier, minder kunnen
bekoren. De speelstijl leek
nogal overtrokken-noncha-
lant en oppervlakkig. To
neelmeesters waren Tilla
De Wilde en Petrus De Calu
waert. Voor de grime te
kende Raymond De Roeck.
«Bossemans en Coppenolle»
zal ongetwijfeld worden ge
boekt als een kassukses. De
vertolkers hebben er zeker
zeer hard aan gewerkt en er
tevens veel genoegen aan
beleefd. Er was sfeer. Er
was gezelligheid Een
kring-produktie? Nee, da's
iets anders!
(w.d.g.)
Het amateurtoneelgezelschap Tsoefleurken speelt
deze maand voor de vijfde maal in Sint-Gillis-Waas.
Er werd andermaal geopteerd voor een blijspel, het
«Roddel» van P. Soetewey en M. Geysen.
De opvoeringen hebben
plaats in de Katholieke
Kring, Kerkstraat te Sint-
Giilis-Waas op zaterdagen
16 en 23 november en op de
zondagen 17 en 24 novem
ber, telkens te 20 u. In een
regie van Lucien Van Acker
noteren we de volgende
cast: Leen Van Haute, Betty
Goven, Peter Thyssen, Ni
cole Van Overloop, Hugo
Pauwels, Anne Lauwers,
Marie-Anne De Wert, Ro-
Toneel in Vrasene. Het zesde seizoen bij KSA-VKSJ werd ingezet met Lucy's baby» land Rogiers en Chris De
van John Patrick, in regie van Gerry Doffijn. Voor de vertolking stonden in akteurs Wolf.
Ingeborg Van Roeyen, Christine De Vuyst, Wim De Smet, Johan De Mulder, Greet Van P® drie roddeltantes, juf-
Uuven en Nadia Everix (tv) fcouw Vülck- madame
dier en madame Bellens
hebben in het flatgebouw
een goedgeorganiseerd af
luistersysteem opgezet
De huisbewaarder 'onder
gaat' er de gevolgen van.
Een jong paartje uit een
aanpalende flat vindt dat
het tijd wordt om er wat
aan te doen...
Voor kaarten en reservatie
kan men terecht in de
Kerkstraat, 79, te Sint-Gil
lis Waas of op tel. 03/
770.51.64.
(w.d.g.)
«Waar zijn toch al die bloempjes gebleven?»
Poppenspel: een ideale vorm van kuituur voor de jeugd, ook «gezonde» ontspi
met een «opvoedende» ondertoon.
Aalst is een «plezante» stad waar regelmatig enige promotie wordt gevoerd voor d
plaatselijke bloementeelt.
«Aalst heeft een belangrijke bloemenveiling... Loont het niet de moeite, de jeugd d
wat meer over te vertellen?» is een vraag die Luk Mee sens, de bezieler van het Aalste
Stadspoppenteater inspireerde tot het kreëren van een nieuw stuk «Waar zijn toch al d
bloempjes gebleven». Van woensdag 13 november tot 18 december is hij met dei
nieuwe prod uk tie op toernee in de Aalster se deelgemeenten.
gemeenten met het stads
poppenteater van Aalst. Hij
is het duiveltje-doet-het-al
van dit teater Hij maakt
zijn poppen zelf, schrijft en
regisseert zijn eigen stuk
ken, zorgt voor de verlich
ting, de klank, de aksessoi-
re8 en... brengt zijn trea
ties helemaal alleen voor
het voetlicht. Zijn publiek
varieert van vier tot twaalf
jaar. Hij zweert in zijn
stukken steeds by de for
mule «vermaak met avon
tuur en humor en een stuk-
Je opvoeding er bovenop».
Dikwijls bevatten ze wel
knipoogjes naar een vol
wassen publiek. Dhr. Mee-
sens: «Poppenspel is nog
steeds, volgens mij toch, de
vorm bij uitstek om kinde
ren een boodschap mee te
geven. Ze voelen zich zo erg
betrokken bij het gebeuren
dat ze onbewust de sfeer
aanvoelen waarin men een
stuk wil plaatsen en zelf
deze aldus opgedane be
grippen gaan uitdragen. In
mijn stukken tracht ik ook
wat aan kulturele «streek-
opvoeding» te doen. Steeds
streef ik er naar mijn
jeugdig publiek wat we
tenswaardigheden bij te
brengen omtrent plaatselij
ke toestanden, Aalsterse
folklore, streekkuituur
We zagen Luk Meesens ver
leden zondagvoormiddag
bezig in een lokaal van de
vroegere gemeenteschool,
in de Gaston De Schepper
straat te Erembodegem.
Het publiek was die zondag
klein, zowel qua leeftijd als
qua aantal. Dit aantal was
enigszins beneden de maat.
Lag het aan het kille win
terweer. Of.was de 'rekla-
me' voor de tweede reeks
van de zevende speelkalen-
der van het stadspoppen
teater nog niet ver genoeg
doorgedrongen in deze Aal
sterse deelgemeente? Voor
een veertigtal kinderen (en
enkele ouders) die er wél
waren, werd het zeker een
boeiende belevenis. Ze zaten
dicht bij de «poppenkast»
en voelden zich vrij snel bij
het spel betrokken Luk
Meesens' nieuwste produk-
tie kreeg als titel: «Waar
zijn toch al die bloempjes
gebleven?» Op het pro
gramma-blaadje lezen wij
«Er gebeuren rare dingen
in de tuintjes rond de stad.
Met bloemen, planten en
groenten gaat plots alles
verkeerd. Is dit allemaal
toeval, of zouden de plaag-
W 1(
geesten aan het werk zijn?
Kwik trekt op onderzoek
uit en ja hoor, hij beleeft
weer heel wat avonturen, in
een sprookjesachtige omge
ving. Meteen was het Mee
sens' betrachting de jeugd
wat meer te vertellen over
«Flora», de Aalsterse bloe
menveiling aan de Al-
brechtlaan en Aalst als
bloemenstad naar voor te
laten komen. Wat hij thans
brengt is hartverwarmend
en getuigt van rijk talent.
In het stuk zijn een zestal
zelfgemaakte nieuwe pop
pen te zien: een 'slechte'
bosgeest, een boer, en zijn
twee helpers Piet en Flup
- twee prachtige stangpop
pen - een «ajuin» en een
«bloementuiltje». Ook Kwik
- reeds een begrip in het
Aalsters stadspoppentea
ter! - is opnieuw van de
partijIedere pop kreeg na
tuurlij k een heel eigen
stemgeluid. Mooi hoe ze
konvereeren en de manier
waarop ze dat doen in een
drietal zelfgemaakte de-
kors: een serre, een erg
kleurrijk bos en het «hol»
van de bosgeest.Af en toe
werd er gegierd in de zaal.
Het jeugdige pubhek met
rooie wangen dialogeerde
erg grappig, was nog al
gespannen, zorgde voor
spontaan handgeklap en af
en toe voor 'n kreet van
herkenning en blijdschap.
«Spanning hoort erbij en
hun vreugde is des te gro-
t werlf
ter als alles goed aflooptJ
zei ons lachend Luk Me«
sens na de voorstelling
Voor 30 fr. kan men Lui
Meesens met het Aalster^
Stadspoppenteater
uur lang nog aan het v
zien op volgende data:
- zondag 24 november i
de Gemeenteschool te F
velde, Nieuwerkerken;
- woensdag 27 novembt
in de Stadsschouwburg!
Vrijheidsstraat 65. Aalst.
- zondag 1 december in d
Gemeenteschool, DamkouJ
ter 6 te Gijzegem;
- zondag 8 december in d
Gemeenteschool.
straat 30 te Baardegem
- woensdag 11 decemb*
in de Gemeenteschol
Dorpsstraat 15 te Meldert; P
- woensdag 18 decemtx
in de Binnenstraat 157 i
Aalst.
Zondagvoorstellingen vanj
gen aan om 10 uur
dagvoorstelhngen
14.30 u.
Alvast een daverende belel
venis voor jong en oud, onj
nooit te vergeten!
Informatie over de zevend!
speelkalender van
Stadspoppenteater
Aalst: tijdens de kantoon
ren: Dienst Kuituur, Katte
straat 33, Aalst. Tel. 053|
77 1111toestel 206; na d
kantooruren: De Hr.
Meesens, Binnenstral
278, Aalst.
21.
1.58.
De
Brun^